Ik heb een setje Shimano tribal velocity's,2.75lbs en 12"
Volgens de opgaves zou deze hengel een werpgewicht van 100 gram hebben.
Is dit nu het gewicht waar je maximaal mee mag werpen of is dit het ideale werpgewicht?
Ik ben nu aan het doodaas vissen geslagen en heb onder mijn inline Fox grippa loodje van 85gram een bevroren sardine van ongeveer 16cm hangen.
Ik vis op een bepaald water op een flinke afstand van de kant,al gauw een meter of 60
De hengel word dus tijdens het in gooien echt maximaal belast en dat vind ik toch een beetje eng.
Weet niet of de hengel deze kracht wel aan kan
Ik zou er nog een 78gram loodje op kunnen doen maar ben bang dat ik dan niet meer goed inhaak?
belasting hengel
-
Euhm volgens mij kun je zelfs nog wel lichter lood gebruiken, het lood zelf kun je echt niet rekenen als inhaakmethode. De karper heeft relatief gezien ten opzichte van de snoek een zachte bek. De bek van een snoek is veelal kraakbeen dus inhaken zoals bij vriend cyprinus is denk ik verwaarloosbaar. je zult zelf een dikke hengst moeten voor optimale inhaking. Daarnaast ga ik er vanuit en mag ik hopen dat je vist met een takel? Bestaande uit een haak door de lippen en een dreg op de flank? Zo'n takel is vrij effectief en puur haken op het gewicht van het lood zou kunnen, echter moet de aasvis zich dan redelijk ver in de bek bevinden. Aangaande je hengel ik denk dat je hem redelijk belast inderdaad. Een sardine van dat formaat zal al gauw een grammetje of 100/150 wegen tel daarbij je lood bij op en je zit al gauw op een goeie 200 gram. Ik zou enkel zorgen dat je een schuifloodje gebruikt die er voor zorgt dat de vis op de bodem blijft en met een doorgeprikte zwemblaas blijft een sardine wel liggen. Je zou eventueel overkomen stappen naar kleiner aas ( een halve voorn, makreel, horsmakreel etc., etc., ) of een andere soort aasvis gebruiken. Als ik statisch zou snoeken zou ik dit met een schuiflood systeem doen hierdoor zul je alsnog zelf aan moeten slaan in dat opzicht vervalt jouw verhaal een beetje.
-
Okee dank voor je antwoord.
Ik blijf nog een beetje teveelmet het karper vissen in het achterhoofd.
Ik vis idd. Met een doodaas takel.
Een spro adjustable deadbait rig type c.
Tot nu toe heb ik een aantal mooie vissen weten te landen.
80/85/98/1.15.
Dus het gaat wel lekker maa wil niet mijn setup naar de kloten helpen.
Zal het eens me 78 gram proberen of lager.
Ik blijf nog een beetje teveelmet het karper vissen in het achterhoofd.
Ik vis idd. Met een doodaas takel.
Een spro adjustable deadbait rig type c.
Tot nu toe heb ik een aantal mooie vissen weten te landen.
80/85/98/1.15.
Dus het gaat wel lekker maa wil niet mijn setup naar de kloten helpen.
Zal het eens me 78 gram proberen of lager.
Kansloos gezeik!
- Rik koster
- Contacteer:
Hang er maar een loodje van 20 gram aan,Mischien dat de slinkse snoekbaars dan ook nog aan je deeg hangen wilt.
Lood dat je gebruikt bij snoeken is niet om de haak te zetten,het is om je dode aasvis enigzins op zijn plek te houden,niets meer niets minder,door die 80 gram lood heb zelfs een grote kans dat snoeken direct los laten door dat gewicht,met name snoekbaars is voorzichtig met dr soort dingen
Lood dat je gebruikt bij snoeken is niet om de haak te zetten,het is om je dode aasvis enigzins op zijn plek te houden,niets meer niets minder,door die 80 gram lood heb zelfs een grote kans dat snoeken direct los laten door dat gewicht,met name snoekbaars is voorzichtig met dr soort dingen
-
Ik heb nu een setje lood gehaald van 68gram(lager hadden ze niet in het type wat ik wilde)
En deeg? Euhhhh wat dacht je van doodaas als sardine,makreel haring ed.
En ik gebruik een semi vast lood systeem waarbij na een aanbeet het lood los op de grond blijft liggen en de lijn vrij van het lood door de baitrunner loopt.
Inprinciepe is het gewicht niet van invloed tijdens het haken aangezien deze na 1 a 2x kop schuddenof als d vis weg zwemt losschietenbij een karper is de haak dan al gezet ,bij een snoek is dat het moment om aan te slaan.
De eerste paar vissen heb ik zelfs op een loodje van 122 gram gepakt,deze werden wel uitgevaren met een vvoerboot
Helaas heb ikzelf geen voerboot dus zonder vismaat moet ik gaan werpen.
En deeg? Euhhhh wat dacht je van doodaas als sardine,makreel haring ed.
En ik gebruik een semi vast lood systeem waarbij na een aanbeet het lood los op de grond blijft liggen en de lijn vrij van het lood door de baitrunner loopt.
Inprinciepe is het gewicht niet van invloed tijdens het haken aangezien deze na 1 a 2x kop schuddenof als d vis weg zwemt losschietenbij een karper is de haak dan al gezet ,bij een snoek is dat het moment om aan te slaan.
De eerste paar vissen heb ik zelfs op een loodje van 122 gram gepakt,deze werden wel uitgevaren met een vvoerboot
Helaas heb ikzelf geen voerboot dus zonder vismaat moet ik gaan werpen.
Kansloos gezeik!
- Rik koster
- Contacteer:
Deeg moest dreg zijn,en je mag van mij zo zwaar vissen als je wilt.hoor,bezoek een een roofvis forum.kom je er nog wel een keer op terug Mischien..
-
Ik begrijp wat je bedoelt Rik.
Alleen hadden ze geen lood met een lager gewicht dan 68 gram.
Ik snap nu dat ik met veel minder ook af kan.
Ook al zou ik alleen een grote makreel gebruiken dan kom ik kwa gewicht ruim boven wat ik zelf prettig vind werpen over zo een grote afstand.
Ik denk dat ik beter op korte afstand kan vissen of met de voerboot kan uitvaren.
Alleen hadden ze geen lood met een lager gewicht dan 68 gram.
Ik snap nu dat ik met veel minder ook af kan.
Ook al zou ik alleen een grote makreel gebruiken dan kom ik kwa gewicht ruim boven wat ik zelf prettig vind werpen over zo een grote afstand.
Ik denk dat ik beter op korte afstand kan vissen of met de voerboot kan uitvaren.
Kansloos gezeik!
- Schaper Michael
Het lezen waard http://www.rodvisions.nl/pdf/hefbomen%20van%20hengels.pdf
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss
Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
- Dr. Seuss
Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
-
Schaper Michael schreef:Het lezen waard http://www.rodvisions.nl/pdf/hefbomen%20van%20hengels.pdf
Interessant artikel !
Tnx!
Kansloos gezeik!
-
O gelukkig het gaat hier over. Dacht dat ik nu ook al belasting over mijn hengels moest gaan betalen. Heb net weer de voorlopige aanslag 2015 binnen en snap meteen dat ze het een aanslag noemen!
Let op slagboom !
-
Dennis Slagboom schreef:O gelukkig het gaat hier over. Dacht dat ik nu ook al belasting over mijn hengels moest gaan betalen. Heb net weer de voorlopige aanslag 2015 binnen en snap meteen dat ze het een aanslag noemen!
Lol

Die is al betaald aan de kassa;-)
Kansloos gezeik!
-
Nou niet bij alle setjes
Maar niet te bang zijn met gooien hoor, kan best wel wat hebben. Maar gooi wel in een vloeiende beweging.

Maar niet te bang zijn met gooien hoor, kan best wel wat hebben. Maar gooi wel in een vloeiende beweging.
Let op slagboom !
-
Nou ook niet bij mijn laatste 2 hengels hoor 
Maar idd was mij ook al geadviseerd om in een vloeiende beweging in te gooien.

Maar idd was mij ook al geadviseerd om in een vloeiende beweging in te gooien.
Kansloos gezeik!
-
De opgegeven waarde is het maximale werpgewicht, lichter mag altijd uiteraard.
Als je teveel gewicht en kracht werpt kan je hengel(top) breken.
Als je teveel gewicht en kracht werpt kan je hengel(top) breken.