Aanschaf centerpin


rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

19-08-2012 20:05

Sinds de aanschaf van mijn Hardy marksman avon blijft een centerpin maar door m'n hoofd spoken...
En wat in m'n kop zit, zit voorlopig nog niet in m'n kont dus het zal er wel van moeten komen.
Probleem is alleen dat ik er (nog) helemaal niks van af weet. Ik heb wel wat filmpjes gezien maar ik hoop eigenlijk op wat ervaringsdeskundigen die me iets meer op weg kunnen helpen.
Voorlopig heb ik de Hardy conquest op het oog omdat ik die redelijk dicht bij huis kan bekijken / halen....
Ik sta open voor advies wat betreft aanschaf, onderhoud en natuurlijk gebruik.
Ik lees dat sommige modellen voorzien zijn van een slip, maar of dit hetzelfde werkt als bij een molen... :oops:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

19-08-2012 22:33

stuur kevin diederen eens een pb-tje, die helpt je wel verder...
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

19-08-2012 23:36

Goed idee, thanx 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

20-08-2012 11:08

Hoi Rick,

Sommige modellen hebben wel een stelschroef om de weerstand ietsjes te verhogen. Hiermee zou dan je aas iets langzamer in de stroming "trotten".
Deze schroef is totaal niet vergelijkbaar met een slip zoals bij een normale molen.
Daarnaast hebben een aantal modellen een soort ratel die je aan of uit kan zetten. Hiermee wordt er ook wel iets weerstand aangebracht maar dit is nog steeds niet zoals eennormale slip.

De enige slip die je bij een centerpin wel hebt, is je duim. :D

Toevallig deze pin ook al gezien?
http://www.eurotackle.nl/bewick-centre-pin-reel-p-17309.html

Groeten, Rene
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

20-08-2012 11:51

De slip is idd je duim. Dus een pin blijft een spoel met draad. Niks meer niks minder.

De Hardy reel: Supermooi ding met een super hoge prijs en een super irritant onderdeel: De pal om het ding op "ratel" te zetten is van .......... plastic. Voor mij is dat een totale afknapper. Dat hoort dus niet op een reel van meer dan 400 euro. Ze komen nog wel eens langs op marktplaats, vast een visser die net zo teleurgesteld in de reel is als ik.

Als eerste reel lijkt me een Okuma meer dan geschikt. Puur door de prijs. Mist wel een lijn geleider maar voor puur karpervissen is dat nu ook weer niet zo'n heel groot probleem.

Wil je vervolgens iets mooi's voor onder de Hardy, dan zou ik voor de Young & Sons BJ lightweight gaan. Dat houd de combi prachtig licht.

De Bewick van Greys is ook een optie. Ook erg licht, maar komt op mij weer een beetje "blikkerig" over. Maar dat is persoonlijk.

Kevin vist geloof ik graag met een kingpin, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

20-08-2012 13:08

Ik ben zelf sinds heel kort in het bezit van een Young & Sons BJ centrepin. De gewone uitvoering (type 2080). Ik heb er pas één karper mee gevangen, maar kan zeggen dat deze het prima z'n werk doet.

Daarnaast moet je voor een centrepin voor het vissen op karper ook niet al te moeilijk doen. De centrepin doet dienst als opwind mechanisme. Het zo lang mogelijk kunnen draaien is een veel besproken onderwerp, maar heeft alleen toegevoegde waarde bij het trotten. De nostalgische uitstraling en plezier die je ermee beleeft en toegepaste kwaliteitsmaterialen voor mij belangrijke uitgangspunten geweest.

De genoemde slip is idd alleen om de trot-snelheid te kunnen regelen. Ik zou in ieders geval voor een pin gaan met een ratel. Die je aan/uit kan zetten. Niet zozeer voor het drillen, maar wel handig bij transport ed. om te voorkomen dat je spoel leegloopt.

Ps. Als je weinig geld wilt uitgeven is de Leeds Classis een hele goede pin. Verkopen via een eigen website en ebay. Heb deze zelf ca. 3 jaar gebruikt.
The magical disappearance of the float before striking.

http://floatfisherman.blogspot.com/
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

20-08-2012 17:52

Allereerst bedankt voor de reactie's.. 8)
Ik heb de diverse pins bekeken op het net maar de prijzen ontlopen elkaar niet veel, behalve de greys en een okuma die ik tegen kwam.
Deze zitten beide net boven de 200 terwijl de young en hardy richting de 350 gaan..
Ik vraag me af of ik het verschil ga voelen / merken.. Ik betaal liever in 1 keer de hoofdprijs als dat ik na een paar maanden alsnog een stapje hoger wil / moet...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-08-2012 18:03

Als aanvulling op mijn PB. Mocht je eens een centrepin onder je hardy willen hangen om te kijken hoe het voelt, dan mag je altijd even langs komen. Ik heb inderdaad twee kingpins en heb in het verleden nog heel wat andere pins gehad. Met een okuma kan je gewoon goed uit de voeten, maar ik vond het wel altijd een beetje cheap overkomen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

20-08-2012 18:39

Bedankt voor je aanbod.. Je zit wel een eindje uit de buurt volgens mij..
Ik ga morgen even langs Wout van Leeuwen. Die heeft sowieso de Hardy in huis en volgens mij ook iets van Okuma.
Gewoon de hengel mee en kijken hoe het voelt..
Toch wel vreemd dat een "instappertje" ruim 200 euro kost, terwijl ik nu een shimano rarerium molentje eronder heb voor 179,-.
En dat is bepaald geen instap model..
Ik denk wel dat ik er daar ook even een lijntje op kan zetten voor het gevoel..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2012 18:53

De macht van grotere getallen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

20-08-2012 19:16

Da's toch alleen als je er vatbaar voor bent? 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2012 19:23

Dat denk ik. Te weinig die er vatbaar voor zijn. Ik heb nog een oud DAM keerreeltje voor je. Zal een mooi prijsje maken. :D

Ik zie dat mijn Marquis vliegenreel in ruste (vooralsnog) ook bijgesteld is qua prijs. Maar die hou ik nog even. 8)

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

20-08-2012 20:34

rick boom schreef:Bedankt voor je aanbod.. Je zit wel een eindje uit de buurt volgens mij..
Ik ga morgen even langs Wout van Leeuwen. Die heeft sowieso de Hardy in huis en volgens mij ook iets van Okuma.
Gewoon de hengel mee en kijken hoe het voelt..
Toch wel vreemd dat een "instappertje" ruim 200 euro kost, terwijl ik nu een shimano rarerium molentje eronder heb voor 179,-.
En dat is bepaald geen instap model..
Ik denk wel dat ik er daar ook even een lijntje op kan zetten voor het gevoel..



Ik weet niet of Wout em nog heeft liggen maar de Okuma Aventa doet 99 euro. En da's lekker instappen natuurlijk. Kwa vissen doet deze reel echt niet onder voor de duurdere modellen. Zoals ik al aangaf in mijn eerste reactie: Een pin is een klos met lijn. Meer niet. Nou is de markt voor pins nogal klein, vandaar die prijzen. En er zijn natuurlijk altijd mannen die nickel zilveren spaakjes willen.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

20-08-2012 20:39

leon van der schelling schreef:Met alle respect hoor maar ik vind een centerpin ongemakkelijk.
Het is op open stromend water wel een aparte visserij maar in een slootje
vind ik het een drama en dan kan je beter je geld besteden aan een mooie
twinpower.



Je hebt gelijk, maar ik ben het totaal niet met je eens. (Taal technisch klopt deze zin natuurlijk niet).

Een karper drillen op een pin kan met niets, maar dan ook met helemaal niets vergeleken worden.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

20-08-2012 20:48

Een karper drillen op een pin kan met niets, maar dan ook met helemaal niets vergeleken worden.


Zeker mijn zere duim niet.
Dit omdat de centrepin met een noodgang afloopt en tegen je duim ramt als je niet uitkijkt.
Heerlijk gevoel, zou het voor geen goud willen missen.
En het stomme is, het gebeurt me bijna iedere keer.
Misschien gaat het nog eens wennen :D :D :D :D
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

20-08-2012 21:59

leon van der schelling schreef:Voor iedereen persoonlijk,.ik heb het geprobeert en het een kans gegeven maar vond het hellemaal niks,en hellemaal op een water met obstakels,..ik hield me hart vast. :roll:


Wie heeft het hier over obstakel rijk water?

Poldertje, vissen rond de 60 met af en toe een uitschieter. Pin-country heet dat.
En daar komt bij dat ik zowie zo niet vis in obstakelrijk water.

3 lb hengels (en erger) met een zee-molen.

BAH!
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2012 23:00

Voor de liefhebber dan.

===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

20-08-2012 23:22

@ Kees; Ik hou 'm in gedachte... (de DAM) Dat filmpje toon meteen de 2 belangrijkste aspecten. De charme en het ongemak..

@Leon; Ongemakkelijk lijkt mij ook, maar wel geweldig, dat directe contact.. De rarerium ci4 die ik er bij heb doet niet onder voor een twinpower en blijft ook zeker voor de gevallen dat de pin ontoereikend zijn..

@ Jop; Ik begreep aan de telefoon dat ie ook nog iets van okuma had liggen. Om te proberen is die prijs ideaal en als ie voldoet, waarom niet?
Zoals je aangeeft lijkt me het drillen helemaal geweldig. Op alle andere vlakken zal het onderdoen voor een molen...

@ Ardi; Het zal bij mij ook wel een gevalletje verbanddoos worden in het begin... :oops:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

21-08-2012 18:38

Vandaag bij Wout van Leeuwen de Hardy Conquest en de okuma Sheffield gezien en gevoeld. De Hardy kost 349,-, de Okuma 200,-
Beiden konden mij niet echt bekoren.. De Hardy met de plastic ratel bediening en de Okuma met de schroef om de spoel vast te zetten.. Als ik die schroef aandraai tot ik er vertrouwen in heb draait de spoel helemaal niet meer. En dat plastic hendeltje op de Hardy is inderdaad een afknapper.
Het zal ongetwijfeld voldoen, maar optisch is het het net niet...
Dus nog niets gekocht..
Weet iemand toevallig of de pins van J.W. Young ergens in Nederland te bewonderen en aan te schaffen zijn?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

21-08-2012 19:55

Wout van Leeuwen :D :D
Heb ik vorig jaar gekocht daar.

Of je komt ff langs Spijkenisse scheuren
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

22-08-2012 09:08

Die heeft ze dus niet (meer) in huis...
Welke type heb jij in je bezit?
Ik vind het toch niet zon prettig idee om een pin te kopen zonder 'm eerst te zien..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

22-08-2012 09:19

Op marktplaats staat er een te koop Rick.
Heb er geen verstand van,maar wellicht dat de kenners hier wat over kunnen zeggen.

http://verkopers.marktplaats.nl/6139580

:wink:
Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

22-08-2012 09:33

Rick, ik heb de Young BJ (2080). Mag je zo komen bekijken, al is het niet echt bij je in de buurt.
The magical disappearance of the float before striking.

http://floatfisherman.blogspot.com/
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

22-08-2012 19:54

rick boom schreef:Die heeft ze dus niet (meer) in huis...
Welke type heb jij in je bezit?
Ik vind het toch niet zon prettig idee om een pin te kopen zonder 'm eerst te zien..


Purist II
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

22-08-2012 22:00

@ Koos; Ik weet niet of het iets is, die browning. Hij lijkt sprekend op een J.W. Young, met die spoel..
Er is wel al 200,- geboden..

@ Bas; Bedankt voor je aanbod. 8) Het is inderdaad wel een stuk van huis, maar ik hou je aanbod in gedachten.

@ Ardi; Je hebt een P.B.
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...