Tegenwoordig is het namelijk op steeds meer plaatsen enkel toegestaan om 's-nachts te vissen onder een zogenaamde paraplu. Nu kennen wij de paraplu allemaal als de oval met zijflappen, echter hebben de merken Trakker en Aqua op deze versie zoals bekend de Pioneer gemaakt.
Deze steviger en meer ruimtelijke model van de oval kan eveneens in zijn geheel open gevist worden.
Het enige verschil tussen de oval en de Pioneer is het frame dat aan de buitenzijde zit. Verder heeft dit natuurlijk alle kenmerken als de Oval.
Dit is de definitie van de paraplu die volgens zeggen in samenwerking met karpervissers is gemaakt:
Definitie paraplu.
Op de recreatieterreinen van de GZH zijn alleen paraplu’s toegestaan tijdens nachtvissen. De letterlijk vertaling van paraplu is scherm tegen de regen. De voor nachtvissen gehanteerde en toegestane definitie van een papaplu is: een door middel van een inwendig metalen frame strak gespannen stuk waterdicht enkelvoudig doek, waarbij het frame direct verbonden is met dat doek en uitklapt vanuit een centraal punt.
Door zo’n scherm in een schuine hoek op de grond te plaatsen ontstaat een overdekte zone waarbij de achterkant afgedekt is en de voorkant altijd open, dus geen overwrap of inritspaneel gebruiken. De voorkant mag worden voorzien van twee steunen.
Alhier zijn er dus een aantal controleurs die kennelijk van mening zijn dat de Pioneer geen paraplu is en niet voldoet aan alle gestelde eisen van de definitie. Op zich gelijk, maar kennelijk stopt men zelf direct met denken nadat zij dit gelezen hebben. Dit geld niet voor alle controleurs, maar helaas wel voor de meesten.
In mijn brief aan sportvisserij Nederland en de GZH verzoek ik om de definitie te wijzigen.
Hieronder de brief en de reactie
----
Capelle aan den IJssel, 02 november 2009
Betreft: Onduidelijkheid met betrekking verbalisering beleid in relatie tot de definitie paraplu
Geachte heer/mevrouw,
Gezien uw rol als toezichthoudende en handhavende instantie van de hengelsport in de regio Zuid-Holland, wend ik mij tot u in het kader van een grote onduidelijkheid. In mijn brief zal ik u stapsgewijs duidelijk maken waar ik op doel.
Reeds enkele jaren is het de visser op bepaalde wateren slechts toegestaan om zich tijdens de voor de nachtrust bestemde tijd aan het water te bevinden onder een zogenaamde paraplu. De website van sportvisserij Nederlands verwijst op haar website naar uw instantie, met de daarbij vernoemde vermelding van de definitie van een paraplu.
Uw definitie van een paraplu betreft:
De letterlijk vertaling van paraplu is scherm tegen de regen. De voor nachtvissen gehanteerde en toegestane definitie van een papaplu is: een door middel van een inwendig metalen frame strak gespannen stuk waterdicht enkelvoudig doek, waarbij het frame direct verbonden is met dat doek en uitklapt vanuit een centraal punt.
Door zo’n scherm in een schuine hoek op de grond te plaatsen ontstaat een overdekte zone waarbij de achterkant afgedekt is en de voorkant altijd open, dus geen overwrap of inritspaneel gebruiken. De voorkant mag worden voorzien van twee steunen.
Daar wij ons als karpervissers zoveel mogelijk proberen te houden aan de geldende regels, denken wij ook mee in de ontwikkeling van producten, actuele wetten en gemeentelijke regelgeving voor het betreffende water. Dit alles om als nachtvisser en met name als karpervisser, zo comfortabel mogelijk te kunnen vissen. Als karpervissers trotseert met soms atmosferische omstandigheden die menig persoon liever thuis doet laten blijven. Een goed en met name stevig onderkomen, is gedurende deze omstandigheden in de buitenlucht een onmisbaar attribuut binnen de uitrusting van een karpervisser. Het is inmiddels bij de meeste karpervissers bekend dat men gedurende de nachtelijke uren helaas geen gebruik mag maken van een zogenaamde tent of bivvy. Echter heerst er bij een grote welwillende groep vissers een onduidelijkheid ten opzichte van het gebruik van de toegestane paraplu dan wel oval. In uw opgestelde definitie en bijgevoegde vergunnings bijlage toont en spreekt u eveneens inhoudelijk uit wat u bedoeld met een paraplu.
De oorspronkelijke definitie van een paraplu betreft:
Een paraplu of regenscherm is een gebruiksvoorwerp dat de functie heeft om een persoon tegen de regen te beschermen. Een paraplu is gemaakt van een aantal baleinen, waarover een waterafstotende stof is gespannen, en een stok met handvat om het geheel op te steken. Paraplu's zijn inklapbaar en soms ook opvouwbaar.
Nu, bijna 100 jaar na het in gebruik nemen van de paraplu, heeft men de paraplu verder ontwikkeld en ook voor de hengelsport een model ontworpen die voldoet aan alle gestelde eisen van de oorspronkelijke definitie. Echter wijkt deze op slechts 1 punt af van datgene u in uw definitie probeert duidelijk te maken.
Om inzichtelijk te maken wat ik bedoel aan te geven, voeg ik bij deze digitale brief 2 foto’s, zoals hieronder afgebeeld.
Model 1

model 2

Op de meest linker foto toon ik u een zogenaamde oval paraplu ( model 1) , die u zowel toont op uw website, evenals gevoegde bijlage bij de hengelsport vergunning . Op de meest rechter foto toon ik u een oval paraplu (model 2), zoals deze heden ten dagen door verschillende bedrijven op de markt gebracht word. Zoals u kunt zien, voldoen beiden paraplu’s aan uw gestelde definitie door het gebruik van een enkelvoudig doek. Voldoen beiden paraplu’s aan uw definitie, doordat het doek direct verbonden is met een centraal punt uitklapbare systeem. Voldoen beiden paraplu’s aan uw definitie, omdat het in een schuine hoek geplaatst moet worden en aan de voorzijde altijd open is en met twee stokken in de grond verankerd staat.
Het enige verschil tussen beiden paraplus (model 1 en model 2) is dus het frame. Uw definitie spreekt over een inwendig metalen frame, zoals te zien op de foto van model 1. Op de foto van model 2 ziet u duidelijk dat het frame eveneens vanuit een centraal punt uitklapbaar is, maar dat het daadwerkelijk frame in het kader van ruimtewinst en stevigheid aan de buitenzijde geplaatst is. Op deze manier (model 2) is het dus mogelijk een constructie te produceren die voor een steviger, veiliger en meer comfortabeler verblijf aan de waterkant zorgt.
Zoals u kunt zien, spreken we hier slechts van een minimaal verschil in eigenschap cq ontwerp en uiterlijke kenmerken. De praktijk heeft ons karpervissers echter uitgewezen dat enkele van uw FTE’s, de door u opgestelde definitie wellicht in onze ogen te letterlijke neemt. Het is ons door uw FTE’s vermeld verboden te zijn, om tijdens de voor de nachtrust bestemde tijd onder model 2 aan de waterkant te bevinden. Zeer formeel gezien, spreekt u in uw definitie van een ’’inwendig’’ frame (model 1). Echter verzoeken wij u, met inachtneming van de in de brief gestelde moverende redenen, sterk in overweging te nemen om deze definitie te wijzigen en te veranderen naar de bewoordingen ‘’ inwendig of uitwendig frame ‘’ . Hierdoor creëert u zowel duidelijkheid voor zowel ons karpervissers, als voor uw FTE’s. Buiten bovengenoemde komt u ons ook een stukje tegemoet. Ik sta open voor een eventuele product demonstratie of mondelinge toevoeging aan deze brief.
In de hoop u voldoende te hebben geïnformeerd, wacht ik op uw reactie.
Met vriendelijke groet,
J. Op ’t Hof
---------------------------------------
Dit was de reactie
Geachte heer Op 't Hof,
in reactie op uw brief het volgende.
De door ons gehanteerde definitie is niet "onze" definitie. De omschrijving is tot stand gekomen in overleg met de Federatie ZWN, en o.a. de besturen van Rotterdam en Den Haag (grote verenigingen in onze regio).
Pas dit jaar is deze omschrijving definitief geworden. De omschrijving is gemaakt op verzoek van vele karpervissers omdat ook zij duidelijkheid wilden hebben t.a.v. het legaal te gebruiken onderkomen. Tot nu toe is men ook blij met de gecreërde duidelijkheid.
Omdat het gevoerde beleid een dynamisch beleid is wordt er met de verschillende partijen overleg gevoerd. Hier worden voor en tegens afgewogen en eventuele gewenste veranderingen besproken. Gelet op de recente invoering zullen we op dit moment geen wijzigingen aanbrengen in het bestaande beleid, dit komt de duidelijkheid niet ten goede. Uiteraard kan tijdens de evaluatie, in de loop van het volgend jaar de uitkomst anders zijn. In ieder geval zal een eventuele wijziging doorgevoerd worden in overleg met de eerder genoemde partijen.
Hoogachtend,
C.A. Olsthoorn
Hoofd bureau Toezicht en Handhaving G.Z-H
Mijn verzoek is nu dan ook aan alle karpervissers die ook graag gebruik willen blijven maken van de Pioneer of soortgelijk onderkomen om een email te sturen naar info@groot-rotterdam.nl / gzh@pzh.nl en sportvisserij Nederland
In de hoop dat zij dan ook proberen om af te wijken van de definitie tot dat deze aangepast kan gaan worden!!!!!