Aas Toevoegingen

Plaats reactie
Coen Aarts
Contacteer:

20-03-2008 17:37

Ik wil binnenkort beginnen zelf mijn boilies te gaan maken. Nu heb ik voorheen wat informatie op het forum opgezocht en ben er iets wijzer van geworden. Afgelopen februari was ik samen met mijn vismaat op de karperbeurs te zwolle. Mijn vriend liet zijn mix keuren door Mitsz van de Kamp van Waterland Baits. Nu klopte er niet veel van die mix. Een oude vriend van Mitsz wees ons op een paar kleine dingen.

Bijvoorbeeld garnalenmeel achterwegen laten, omdat dit geen toevoeging is voor de boilie. Als je het een garnalensmaak wou geven kon je beter wat Trassi erbij doen. Zelfde punt maakte hij ook met vrije aminozuren. Deze kon je wel kopen, maar waarom geen Maggi, dit zit vol met vrije aminozuren en is veel goedkoper.

Nu heb ik Karpervoer 2000, om de waardering van een mix te geven, maar wilde wat meer informatie over bovenstaande zaken. Dus gewoon tips/ervaringen die de mensen de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Zie hier niks van staan in Informatief aas overzicht en denk dat dit soort kleine dingen er wel in moeten staan.

Brand maar los mensen 8)
Verpoorten clement

20-03-2008 21:12

Voor boilies gelden eigenlijk maar een paar zaken.Wat ge erin doet speelt geen rol,indien het de gezondheid van de vissen maar niet schaadt.Steeds VERSE ingredienten gebruiken!!(scheelt enorm in de vangst).Verder zorgen dat er genoeg vezels in de mix zitten (betere doorgang door het darmkanaal van de karper).(tarwezemelen zijn hier goed voor en héél goedkoop,tarwekiemen is zelfs nog iets beter (meer vitamienen),maar dit bederft snel.Verder gewone melen gebruiken,géén gerafineerde).Gewoon zorgen dat de boilie goed rolt en gedurende een bepaalde tijd (zelf te bepalen) aan de hair blijft hangen.Vroeger gebruikte ik de cd van Evert,KISS 95.Bij boilies die 9.9 op 10 scoorden kon ik héél moeilijk een vis vangen,zij het NIKS !!Bij bollen die maar een score van 6 haalden ving ik elke nacht meerdere karpers (ook dikke (meer dan 15 kilo).Flavours gebruik ik weinig,ben er nu aan het gebruiken in een zoete mix.Flavours zijn duur en soms kunt ge hetzelfde geur effect krijgen door VEEL goedkopere producten.(vb : had sinaasflavour gekocht en ben nu met een zaadmengeling tot dezelfde geur gekomen,alleen de flavour kost ongeveer 1 € per kilo mix,het zaad = 0,15 €.
Martijn Nederpel

20-03-2008 21:40

maggi en ook ketjap zijn inderdaad een bron wan aminos, het zijn namelijk gehydroliseerde plantaardige eiwitten. Aminol is gehydrolyseerd vis eiwit. De overeenkomst zijn de vrije aminos. Het verschil is enkel een ander aminozuur patroon. Dit wil niet zeggen dat het minder effectief is!
Ik heb op een helder water hier in de buurt, wat experimenten gedaan op onbeviste karpertjes. Met boilies heel en gebroken en sweetcorn was de aasopname minimaal ok de sweetcorn werd na opname eerst uitgespuugd en af en toe namen zij een korrel die ze wel aten. Pas toen ik mais gesoakt in maggie strooide gingen de vissen echt los, en kon ik na een tijdje niks meer zien door de omgewoelde aarde......
Coen Aarts
Contacteer:

21-03-2008 16:47

Ja ik duid dus op de dingen die je boilie een extra waarde kunnen geven. Wil je bijvoorbeeld een garnalentint eraan geven, dan kan je beter trassi gebruiken als garnalenmeel. Van deze voorbeelden/vergelijkingen zoek ik dus.

Van die kleine tips die je alleen maar door ervaring en experimenteren hebt opgebouwd. Kijk ik ben laat begonnen met vissen en heb niet zoveel tijd, dus wil die ervaringen graag lezen waardoor ik ze toe ken passen en kijken of ze aanslaan.
Martijn Nederpel

21-03-2008 17:50

garnaal meel kan prima hoor, maar niet teveel gebruiken dan gaan ze drijven! Als je precies genoeg erdoor gooit dan krijg je boilie die heeeeel langzaam zinken. Door licht stromingen op de bodem zal je voerplek uur na uur groter worden! Over ander doen gesproken! combineer je het met trassie dan heb je een goede garnaal bol!
Coen Aarts
Contacteer:

21-03-2008 18:22

Maar het gaat me vooral over de smaak van de boilie. Niet hoe hij lichter kan worden. Er is mij gewoon verteld dat als je de boilie een garnalen-smaak wilt geven dat je beter voor trassi ken gaan dan voor garnalenmeel.

Ook voor aminozuren dat je daar net zo goed maggi voor kunt pakken ipv aminol. Dit soort voorbeelden zoek ik. Deze kunnen daarna overzichtelijk in het aasoverzicht worden geplaats.

Zijn er niet meer dingen of willen de mensen deze niet delen omdat ze deze foefjes voor hun zelf willen houden 8)
Martijn Nederpel

21-03-2008 22:25

Als zoetstof kan je natrena vloeibaar gebruiken, of sucralose verkrijgbaar bij de meeste tokos evenals div flavours en rode kleurstof, parika poeder en knoflookpoerd per kg. Vergeet ook de thaise vissaus niet.
En als goede smaakversterker kan je ve-tsin oftewel monosodium glutamaat gebruiken, ook dit is te verkijgen bij de toko. In vroeger jaren zat het in de (dure) potjes van catchum
Coen Aarts
Contacteer:

21-03-2008 23:45

Juist dit soort dingen bedoel ik. Kennen we hierna een overzicht maken voor de beginnende boiliedraaiers.
Coen Aarts
Contacteer:

24-03-2008 11:56

Ben nog iets tegengekomen op een andere site. Als je dan biijvoorbeeld melkpoeder, sesamzaad, en vismeel is je boiliemix doet heb je al vrij veel van de aminozuren in je bol. Klopt dit? en zijn dan de duurdere toevoegingen overbodig net zoals aminol?

Info Aminozuren
Aminozuren.

In het water komen veel aminozuren voor die op grote schaal vrijkomen.

Aminozuren kan men vergelijken met vitamines, de meeste boilies zijn niet helemaal geschikt om
een optimale voedingsrespons af te dwingen bij de karper.

Reeds bij het kookproces worden de meeste aminozuren afgebroken, daarom is het beter
om aminos en ook eventuele enzymen pas na het koken toe te voegen.

Karpers kunnen deze aminozuren waarnemen,

Het is hun manier om voedsel te vinden,dit is de reden te meer om verschillende ingredienten
in een mix te gebruiken.

De voeding wordt gevarieerder, maar ook completer.

Veel leveranciers bieden een mengsel aan waarin 16 tot 18 aminozuren verwerkt zouden zijn,
een karper heeft er slechts 10 in een bepaalde verhouding nodig.

Het lichaam kan deze vrij en direct gebruiken omdat er geen voorvertering nodig is,
bij een niet evenwichtige voeding,

stress, inspanning ( paaitijd ) wordt de behoefte van aminozuren verhoogd.

Het is dan ook moeilijk om een ideaal mengsel samen te stellen.

Aminozuren zijn dus van belang bij de karper, maar of dat je er echt meer door zult vangen???

Wie experimenteert met deze?? En wat zijn de resultaten??
Alanine : Rauwe graanproducten, chocola en noten.

Cysteine :Eieren, vlees, en zuivelproducten.

Fenylalanine: Kaas, amandelen, pinda's, sesamzaad, sojabonen

Glycine : Rund-, varkensvlees, wild, gevogelte, tarwekiemen, pinda's en sesamzaad

Lysine : Vis, melk, limabonen, vlees, kaas, gist en eieren

Methionine : Eieren, melk, lever en vis

Tryptofaan : Kwark, melk, vlees, kalkoen, vis, bananen
de producten dienen inderdaad na het koken over de boulies gegoten te worden, zodoende ze hun waarden niet

teveel verliezen, dit met reden dat ze toch een filmlaagje leggen.

L zero 30 wordt gemaakt van gehydroliseerde vis uit de noordelijke atlantische oceaan. ( is dus vettig )

De gefermenteerde vispap wordt vervolgens gesproeidroogd en verpakt.

Het heeft een hele fijne vissmaak en bevat dus ook een rijkdom aan vrije aminozuren.

Deze aminozuren zijn oa verantwoordelijk de enorme aantrekkingskracht, die het spul heeft op karper.

Amino & liver ( leverpoeder ) compound is een blend van vlees en lever extracten met toe gevoegde aminozuren.

Zeer effectief voor gebruik met deegsoorten en voor in boilies.Het gebruik ervan licht op 5-10ml per 400 gram droog voer.

deze is dan aan te raden voor in de boullie direct.. reden, minder vettig.

Betaine wordt gemaakt van palm- en/of kokosvet.

Het is een heldere, lichtgele nogal dunvloeibare vloeistof. Het laat een velleke achter op de boullie,

daarom ook om deze na het koken bij te voegen..

Ik weet dat verscheidene mensen een allergie hebben voor Betaine.... daarbij stel ik mij dan de vraag of deze

wel goed is voor onze vriend de karper???

wetende dat deze ook gebruikt worden in tanpasta, shampoo, douchegel, reinigende crèmes en afwasmiddel.

Plaats reactie