Hai medevissers,
ik heb al meerdere artikelen gelezen over de hotspots in de winter, echter vind ik de informatie die ik vind vaak specifiek voor een bepaald water.
Meestal vind ik dit niet toepasbaar (of maar in gedeelte) op mijn water de zuid-willemsvaart. Op dit stuk kanaal zitten maar 2 of 3 hotspots, geen havens, geen kuilen en zeker geen taluds en nauwelijks stroming.
Als voorbeeld heb ik het over sluizen, in de zuid-willemsvaart is bij de sluizen nauwelijks stroming aangezien dit alleen gebruikenlijk is als er wordt gespuid.
Nu staan er wel obstakels in het water, maar hebben deze dan in de winter een aantrekkingskracht op de karper en vooral WAAROM?
Daarnaast heb ik een vermoedelijke andere hotspot gevonden die ik nergens vermeld zie staan (mischien wel bewust, maar daar ben ik me dan niet van bewust).
Namelijk het is zo dat als er wordt gespuid er aan de lage kant van de sluis er een grote stroom (vers) water stroomt. De uitloop van het spuien geeft veel zuurstofrijk water (met voedsel) wat uiteindelijk in de hoofdstroom terecht komt. Op dit punt (waar de 2 stromen in elkaar gaan) is er direct achter de hoek waar de 2 stromen elkaar raken een dood punt, in dit dode punt zullen zich naar alle waarschijnlijkheid de karpers en andere vissen gaan liggen op zo uit de verse stroom water hun voedsel te foerageren.
Zou dit ook een goede hotspot zijn?
Verder vraag ik me af ook werkelijk alle karper die zich in de lange rechte bak zwemt zich begeeft naar een winter stek, want dan zou het dus moeten zwermen van de karper op de hotspots, zodra er op een stuk van 4 km er maar 2 of 3 hotspots zijn, iemand daar theorien/ervaringen over/mee??
Vervolgens gaan we dan weer verder op het voorvoeren op winterstekken, bij een grote hoeveelheid vis op de hotspot, kun je dan dus ook meer particels in het water kieperen is mijn conclusie, echter dit wordt niet bevestigd door mijn ervaringen.......iemand daar theorien over?
Alvast bedankt
Ronnie
Winter hotspots
- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
ja ik weet niet denk zelf dat het mis wel wat te remoerig is met dat vallende water enzo denk zelf dat ze er net buiten liggen maar ja das mijn mening 

- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
sander wolters schreef:ja ik weet niet denk zelf dat het mis wel wat te remoerig is met dat vallende water enzo denk zelf dat ze er net buiten liggen maar ja das mijn mening
Lijkt me mss ook wel een betere plek ja, goeie!

- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
Goede tip Ton,
ik zal er rekening mee houden, nu gaan er overigens een paar onsjes per stek in, en dat 2 x per week..
ik zal er rekening mee houden, nu gaan er overigens een paar onsjes per stek in, en dat 2 x per week..
- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
Ik ben reeds 3 sessies verder zonder resultaat, waarop ik de voerhoeveelheid telkens naar beneden schroef. En ja ik heb al teveel gevoerd gehad.....echter op basis van deze ervaringen ga ik daarom aan de lage zijde van de sluis starten met zeer lage hoeveelheden.
iig je advies wordt opgevolgd
iig je advies wordt opgevolgd
vis zelf op een soort van gelijke situatie maar heb er nu al 10 x gevist en niks gevangen dit jaar haha heb 1 los schieter gehad maar dat was s avonds ga nu denk ik wat dichter bij het uitlaaatje zitten haha heb je al succes op je stek gehad 

- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
Ik heb er nu 4x gevist, waarvan op 3 verschillende "hotspots" aan de hoge zijde van de sluis.
Tot op dit moment heb ik niets meer dan 1 piepje gehad, toevallig op de lijn zonder toplood, waardoor het ook een lijnzwemmer geweest kan zijn.
Na een gesprek met iemand die op dat zelfde stuk (verder naar veghel) veel vist heb ik nu mijn lichte voerstek verplaatst naar de lage zijde van de sluis.
Volgende week proberen we het opnieuw......
Heb trouwens mijn voeraanbod een beetje aangepast.
Heb nu duivenvoer geweekt en ingekookt met suiker, waardoor het nu een lekkere slijmerige aanblik heeft, mischien dat de karper zoals bij de dvd van vinkeveen wat aan het aas gaat sabbelen en zodoende daar een beetje op blijft hangen.
In het duivenvoer gaat nog een handje scopexbollen en een klein handje maden, welke in de diepvries hebben gelegen, dit om ze zo lang mogelijk inactief te houden wat iets meer tijd geeft voor de karper om deze winterlekkernij te verorberen.
Alles wordt een klein beetje geflavoured met roomboter aroma en ff een paar uurtjes te rusten gezet.
Het duivenvoer/madenmix wordt nog aangevuld met een beetje hennepzaad tijdens de laatste voerdag.
Daarnaast combineer ik dat met blikmais, die ik puur en alleen gebruik voor de vissessie.
Al met al voer ik nu 200 gram per stek, verdeeld over 6 stekken, 2x per week.
Daarnaast wordt er hier en daar een handje voer ingeworpen op stukken verder van de sluis om de voercampagne van mei alvast voor te voeren. Ook dit gaat om niet meer dan hier en daar een handje over een stuk van ong. 1km.
Tot op dit moment heb ik niets meer dan 1 piepje gehad, toevallig op de lijn zonder toplood, waardoor het ook een lijnzwemmer geweest kan zijn.
Na een gesprek met iemand die op dat zelfde stuk (verder naar veghel) veel vist heb ik nu mijn lichte voerstek verplaatst naar de lage zijde van de sluis.
Volgende week proberen we het opnieuw......
Heb trouwens mijn voeraanbod een beetje aangepast.
Heb nu duivenvoer geweekt en ingekookt met suiker, waardoor het nu een lekkere slijmerige aanblik heeft, mischien dat de karper zoals bij de dvd van vinkeveen wat aan het aas gaat sabbelen en zodoende daar een beetje op blijft hangen.
In het duivenvoer gaat nog een handje scopexbollen en een klein handje maden, welke in de diepvries hebben gelegen, dit om ze zo lang mogelijk inactief te houden wat iets meer tijd geeft voor de karper om deze winterlekkernij te verorberen.
Alles wordt een klein beetje geflavoured met roomboter aroma en ff een paar uurtjes te rusten gezet.
Het duivenvoer/madenmix wordt nog aangevuld met een beetje hennepzaad tijdens de laatste voerdag.
Daarnaast combineer ik dat met blikmais, die ik puur en alleen gebruik voor de vissessie.
Al met al voer ik nu 200 gram per stek, verdeeld over 6 stekken, 2x per week.
Daarnaast wordt er hier en daar een handje voer ingeworpen op stukken verder van de sluis om de voercampagne van mei alvast voor te voeren. Ook dit gaat om niet meer dan hier en daar een handje over een stuk van ong. 1km.
- Mitchel Bruinsma
Ik zeg: SHB !
Werkt perfect in de winter!
Werkt perfect in de winter!
¤¤¤PROOST¤¤¤
- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
shb werkt idd prima maar ik vraag me af of dit over langere tijd meer vis oplevert....