Electromotoren en accu's
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
In deze topic kan je alles vragen en vertellen over electromotoren en accu's...
- Bertil Wielink
- Berichten: 1760
- Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Heren,
Ik wil deze winter een electromotor kopen..
Nu las ik pas een artikel van snoekvissers en die adviseerden een motor zonder "versnellingen", dus een traploos verstelbare snelheidsregelaar.
Dit in verband met het accuverbruik wat met deze traploosverstelbare electromotoren stukken zuiniger zou zijn.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en is het waar dat ze zuiniger zijn?
Gr.
Bertil
Ik wil deze winter een electromotor kopen..
Nu las ik pas een artikel van snoekvissers en die adviseerden een motor zonder "versnellingen", dus een traploos verstelbare snelheidsregelaar.
Dit in verband met het accuverbruik wat met deze traploosverstelbare electromotoren stukken zuiniger zou zijn.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en is het waar dat ze zuiniger zijn?
Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
- Locatie: Wirdum, Friesland
Bertil,
ik heb een aantal jaren gevaren met een electromotor waarvan de toeren trapsgewijs ingesteld moesten worden. Al enige jaren vaar ik met traploos verstelbare electromotor. Afstelling is veel fijner en daarmee is ook de snelhied van de boot beter te controleren. Mogelijk is 'ie daardoor ook (iets) zuiniger. Maar heel veel verschil heb ik niet bemerkt. Beide motoren zijn van het merk Minn Kota.
Sjors
ik heb een aantal jaren gevaren met een electromotor waarvan de toeren trapsgewijs ingesteld moesten worden. Al enige jaren vaar ik met traploos verstelbare electromotor. Afstelling is veel fijner en daarmee is ook de snelhied van de boot beter te controleren. Mogelijk is 'ie daardoor ook (iets) zuiniger. Maar heel veel verschil heb ik niet bemerkt. Beide motoren zijn van het merk Minn Kota.
Sjors
-
- Berichten: 8585
- Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
- Locatie: Dronten
Kan ook niet Sjors , alleen is traploos wat beter te regelen dan vaste standen. Het energieverbruik is alleen maar afhankelijk van de snelheid waarmee wordt gevaren, met dezelfde snelheid of traploos of op een vaste stand varen zal hetzelfde ernergieverbruik te zien geven.
- martinj taal
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
- Locatie: Spijkenisse
- Contacteer:
Bertil,
De duurdere, traploze modellen met meer ponden trust van bijvoorbeeld minn kota zijn doorgaans uitgerust met een zogenaamde "maximizer".
Het is die "maximizer" die het energieverbruik merkbaar binnen de perken houdt en niet de traploze instelling.
Een 55 lbs traploze minn kota met "maximizer" (het zwarte model) is een aanrader.
Martin
De duurdere, traploze modellen met meer ponden trust van bijvoorbeeld minn kota zijn doorgaans uitgerust met een zogenaamde "maximizer".
Het is die "maximizer" die het energieverbruik merkbaar binnen de perken houdt en niet de traploze instelling.
Een 55 lbs traploze minn kota met "maximizer" (het zwarte model) is een aanrader.
Martin
-
- Berichten: 886
- Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Heeft iemand ervaring met de accu motors van het merk motor guid?
Zo ja ,welke?
Greetz Danny
Zo ja ,welke?
Greetz Danny
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11-12-2006 09:54
- Locatie: rossum
http://www.zomershoe.nl elektro motoren veel tweedehands en nieuw gr jan
weer of geen weer altijd karper weer
- dennis van den hoven
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 31-10-2005 20:54
- Locatie: waddinxveen
Danny Schaltin schreef:Heeft iemand ervaring met de accu motors van het merk motor guid?
Zo ja ,welke?
Greetz Danny
Ik heb een motor guid 41lb.Zeer tevreden over degelijk krachtig met zodiac 340m.Het tweede merk na Minn kota.Design is wat minder maar daar gaat het mij niet om.Zeer tevreden,is van 2001 niks mee gehad alleen plezier.Ook langere tijd mee gevaren achtereen en blijft lopen als een zonnetje.
karpervissen=wachten op iemand die je nooit eerder gezien heb
-
- Berichten: 3083
- Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
- Locatie: Barendrecht - Carnisselande
Het belangrijkste blijft tog de lader van de accu. Goede motor met accu;s ofniet, de accu lader moet je geheel van stroom voorzien en als je hier op gaat bezuinigen, gaat het van je vaar plezier af.
Je kan nog beter slechte accu's met een goede lader hebben als andersom, bij wijze van spreken.
MVg
Je kan nog beter slechte accu's met een goede lader hebben als andersom, bij wijze van spreken.
MVg
Als je er maar vertrouwen in hebt.
- Bart van Doesburg
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 08-11-2003 01:00
Ik ben me ook een beetje aan rond snuffelen voor een electromotor.
Maar kan iemand mij zeggen wat ik nodig heb qua vermogen bedoel ik dan. Ik had hiervoor een 2 pk bezine motor en dat vond ik genoeg maar nu word het weer gegeven in lb. Is 30lb voldoende?
En heeft iemand misschien nog iets staan waar hij of zij vanaf wil?
Maar kan iemand mij zeggen wat ik nodig heb qua vermogen bedoel ik dan. Ik had hiervoor een 2 pk bezine motor en dat vond ik genoeg maar nu word het weer gegeven in lb. Is 30lb voldoende?
En heeft iemand misschien nog iets staan waar hij of zij vanaf wil?
- Bertil Siegers
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
- Locatie: drenthe
Nu moet er nog een accu in mijn boot die tevens geschikt is voor een electromotor. Na wat zoeken kwam de VDC 31m zeer goed uit de test (hengelspullen.nl). Echter op zoek naar evt een aanbieding kwam ik deze accu tegen bij Halfords.
Is dit nu dezelfde? model is wel anders maar heeft dezelfde "code" en is ook 105a/h.
Is dit nu dezelfde? model is wel anders maar heeft dezelfde "code" en is ook 105a/h.
- Bertil Siegers
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
- Locatie: drenthe
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=306819
test
http://www.hengelspullen.nl/nieuws/review.asp?id=27
geen accu deskundigen
test
http://www.hengelspullen.nl/nieuws/review.asp?id=27
geen accu deskundigen
- Henk Robben
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 12-12-2006 13:54
- Locatie: uut Grunn. (Stadskanaal)
Je hebt een PB.
Groetjes Henk.
Groetjes Henk.
Bertil Siegers schreef:http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductDetail.htm?productId=306819
test
http://www.hengelspullen.nl/nieuws/review.asp?id=27
geen accu deskundigen
Wie vissen in de bomen ziet, vindt de hemel in het water.
- Bertil Siegers
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
- Locatie: drenthe
Henk,
Ga ik zeker eens navragen! bedankt voor de tip .
Bertil
Ga ik zeker eens navragen! bedankt voor de tip .
Bertil
- Kjeld Cousijn
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
- Locatie: Blokker
- Contacteer:
Ik heb een rubberboot van 3 meter en deze wil ik ook gebruiken op groot water, kan iemand mij vertellen een hoeveel lbs motor ik dan het best kan nemen?
Alvast bedankt
Kjeld
Alvast bedankt
Kjeld
-
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
- Locatie: Hengelo
Even een vraagje.
Ik wil komend jaar een electro kopen voor mijn Vortex.
Nu zag ik 2 modellen die mij aanspreken. de Endura en de Maxxum van Minn Kota.
Het gaat me vooral om het energie verbruik.
ik lees dat de maxxum op lagere snelheden beduidend zuiniger is dan de endura. maar dat op volle snelheid het niets meer uit maakt.
Maar de Endura heeft 5 snelheidstanden. verbruikt die in stand 1 dan net zoveel energie als op stand 5?
Gr. Remko
Ik wil komend jaar een electro kopen voor mijn Vortex.
Nu zag ik 2 modellen die mij aanspreken. de Endura en de Maxxum van Minn Kota.
Het gaat me vooral om het energie verbruik.
ik lees dat de maxxum op lagere snelheden beduidend zuiniger is dan de endura. maar dat op volle snelheid het niets meer uit maakt.
Maar de Endura heeft 5 snelheidstanden. verbruikt die in stand 1 dan net zoveel energie als op stand 5?
Gr. Remko
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
- Locatie: Zoetermeer
Beste Remko
Wanneer men met een motor met een standenschakelaar langzamer gaat varen, wordt een gedeelte van de stroom door weerstandspoelen in de motor geleid. Deze stroom wordt afgevoerd in de vorm van warmte wat dus verlies inhoudt.
Een motor met een traploze snelheidsregeling (MinnKota's Maximizer) heeft een transistor schakeling. De motor wordt in werkelijkheid heel snel (ca 20.000 /sec) aan en uit gezet, krijgt dus pulsjes. Na mate men harder gaat, worden deze pulsjes steeds langer totdat ze (bij vol vermogen) elkaar opvolgen. Als de motor uit staat verbruikt deze geen stroom. Dit verklaart dus ook waarom twee even sterke motoren, de een met standenschakelaar en de ander met traploze snelheidsregeling, op vol vermogen evenveel stroom verbruiken terwijl bij langzaam varen de traploze veel minder stroom verbruikt (tot 80% !! minder !!).
Wanneer men met een motor met een standenschakelaar langzamer gaat varen, wordt een gedeelte van de stroom door weerstandspoelen in de motor geleid. Deze stroom wordt afgevoerd in de vorm van warmte wat dus verlies inhoudt.
Een motor met een traploze snelheidsregeling (MinnKota's Maximizer) heeft een transistor schakeling. De motor wordt in werkelijkheid heel snel (ca 20.000 /sec) aan en uit gezet, krijgt dus pulsjes. Na mate men harder gaat, worden deze pulsjes steeds langer totdat ze (bij vol vermogen) elkaar opvolgen. Als de motor uit staat verbruikt deze geen stroom. Dit verklaart dus ook waarom twee even sterke motoren, de een met standenschakelaar en de ander met traploze snelheidsregeling, op vol vermogen evenveel stroom verbruiken terwijl bij langzaam varen de traploze veel minder stroom verbruikt (tot 80% !! minder !!).
-
- Berichten: 8585
- Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
- Locatie: Dronten
Gelet op de toch wel aanwezige misverstanden even een aantal tabelletjes die sommige zaken wat kunnen verduidelijken, het gaat over modellen met 5 'versnellingen' van hetzelfde merk waarbij duidelijk is dat het stroomverbruik toch aanzienlijk meer wordt naarmate de motor zwaarder is en meer stuwkracht kan leveren:
Model Versnelling/Ampere Stuwkracht (LBS)
28 lbs 1 9A 7,0 lbs
3 15A 13,2 lbs
5 32A 28,0 lbs
34 lbs 1 9A 6,6 lbs
3 16A 13,2 lbs
5 40A 34,0 lbs
44 lbs 1 12A 8,8 lbs
3 25A 22,0 lbs
5 52A 44,0 lbs
54 lbs 1 16A 9,3 lbs
3 34A 22,5 lbs
5 72A 53,9 lbs
Model Versnelling/Ampere Stuwkracht (LBS)
28 lbs 1 9A 7,0 lbs
3 15A 13,2 lbs
5 32A 28,0 lbs
34 lbs 1 9A 6,6 lbs
3 16A 13,2 lbs
5 40A 34,0 lbs
44 lbs 1 12A 8,8 lbs
3 25A 22,0 lbs
5 52A 44,0 lbs
54 lbs 1 16A 9,3 lbs
3 34A 22,5 lbs
5 72A 53,9 lbs
-
- Berichten: 3083
- Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
- Locatie: Barendrecht - Carnisselande
Opmerkelijk Aart.
Vind wel dat je het nog wat duidelijker had kunenn maken als je de stuwkrachten in je voorbeelden hetzelfde had gelaten.
Thanks for the info!
Mvg
Vind wel dat je het nog wat duidelijker had kunenn maken als je de stuwkrachten in je voorbeelden hetzelfde had gelaten.
Thanks for the info!
Mvg
Als je er maar vertrouwen in hebt.
-
- Berichten: 8585
- Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
- Locatie: Dronten
Menno, een 54 lbs verbruikt dus 34 Ampere (per uur gemeten) in de derde 'versnelling' om een stuwkracht van 22,5 lbs te kunnen realiseren. Een 28 lbs van hetzelfde merk verbruikt dus 32 Ampere (weer per uur gemeten) in de vijfde 'versnelling' om een stuwkracht van 28,0 lbs voort te brengen.
Het is dus niet persé zo dat een zwaardere electromotor op halve kracht minder verbruikt dan een lichtere motor om dezelfde voortstuwing te kunnen leveren.
Het is dus niet persé zo dat een zwaardere electromotor op halve kracht minder verbruikt dan een lichtere motor om dezelfde voortstuwing te kunnen leveren.
-
- Berichten: 8585
- Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
- Locatie: Dronten
Dat kan ik niet zelf berekenen Lexus, de genoemde voorbeelden zijn fabrieksmetingen waarbij ik het verbruik en de stuwkracht per model in de 2e en 4e 'versnelling' maar achterwege heb gelaten omdat dit maar weinig toevoegt aan de essentie.
- Hans Brinkel
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
domme vraag...?
voegt zo'n maximizer van minn kota dan niks extra's toe?
voegt zo'n maximizer van minn kota dan niks extra's toe?
Het is dus niet persé zo dat een zwaardere electromotor op halve kracht minder verbruikt dan een lichtere motor om dezelfde voortstuwing te kunnen leveren.
Moest dat zo zijn, zou je best aandelen hummer kunnen kopen, immers in 1 klap de helft van het energieprobleem opgelost en toch kan iedereen in een pimpbak cruisen.
Als ik goed opgelet heb en onthouden is de kracht die nodig is om iets op gang te brengen onder ideale omstandigheden altijd gelijk. Verschillen ontstaan door wrijving en , in geval van electro motoren verlies aan warmte. Al ik dan heel goed herinner is dat een deel van het voordeel van de maximizer: reductie warmteverlies dus lager verbruik.
MVG
Klaas
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Niet zo moeilijk doen, wij varen altijd op de hoogste stand.
Neem aan dat de meesten dat zullen doen.
En jah , dat vreet bijna altijd accu
Neem aan dat de meesten dat zullen doen.
En jah , dat vreet bijna altijd accu
- Bob van Biemen
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
- Locatie: Loosdrecht
- Contacteer:
De stroom die de maximizer van de Minn Kota Maxxum afgeeft is een sinusgolf, net als bij een gewone electromotor.
Het grote verschil is dat een maximizer de sinusgolf meerdere malen onderbreekt waardoor er minder stroom geleverd wordt maar de sinus wel bereikt wordt.
Hoe minder gas hoe meer efect de onderbrekingen hebben.
Bij volgas is er geen onderbreking meer en heeft de maximizer functie geen voordeel meer.
Ik heb van beide soorten motoren liggen, de maximizers zijn duidelijk zuiniger maar de 40% die minn kota aangeeft is wel heel erg positief. 20 tot 30% is wel haalbaar als je het gas maar niet open gooit.
Het grote verschil komt dus bij net niet vol gas hoeven varen.
Daarmee heb je gelijk een tweede voordeel:
Omdat de maximizers traploos zijn kan je net onder de maximum snelheid gaan zitten en dus gebruik maken van de zuinigheid door bovenstaande techniek.
Bij een standen motor kan je kiezen tussen stand 4 of 5. 4 is de helft van het vermogen..... wel zuiniger maar tergend langzaam. bij een beetje wind ga je alle kanten uit en uitvaren van 4 lijnen kost je de hele avond. Op stand 5 red je het dan wel maar is je accu zo leeg.
Persoonlijk vind ik de 40lb versie zwaar zat voor een rubberboot.
Het verschil tussen de 55 en de 40lb versie is minder dan 0,5km/u op de GPS gemeten bij een zodiac 310.
De 55 gebruikt daarvoor wel heel veel meer stroom (rond de 30% extra).
Groet Bob
Het grote verschil is dat een maximizer de sinusgolf meerdere malen onderbreekt waardoor er minder stroom geleverd wordt maar de sinus wel bereikt wordt.
Hoe minder gas hoe meer efect de onderbrekingen hebben.
Bij volgas is er geen onderbreking meer en heeft de maximizer functie geen voordeel meer.
Ik heb van beide soorten motoren liggen, de maximizers zijn duidelijk zuiniger maar de 40% die minn kota aangeeft is wel heel erg positief. 20 tot 30% is wel haalbaar als je het gas maar niet open gooit.
Het grote verschil komt dus bij net niet vol gas hoeven varen.
Daarmee heb je gelijk een tweede voordeel:
Omdat de maximizers traploos zijn kan je net onder de maximum snelheid gaan zitten en dus gebruik maken van de zuinigheid door bovenstaande techniek.
Bij een standen motor kan je kiezen tussen stand 4 of 5. 4 is de helft van het vermogen..... wel zuiniger maar tergend langzaam. bij een beetje wind ga je alle kanten uit en uitvaren van 4 lijnen kost je de hele avond. Op stand 5 red je het dan wel maar is je accu zo leeg.
Persoonlijk vind ik de 40lb versie zwaar zat voor een rubberboot.
Het verschil tussen de 55 en de 40lb versie is minder dan 0,5km/u op de GPS gemeten bij een zodiac 310.
De 55 gebruikt daarvoor wel heel veel meer stroom (rond de 30% extra).
Groet Bob