Plantaardig vs dierlijk eiwit.

Plaats reactie
Remco Oudhuyzen

20-12-2006 10:28

Heren aasgoeroe's,

vraagje..

hoe denken jullie over het combineren van plantaardig eiwit met dierlijke eiwitten.. bv 30% soja (40% plantaardig eiwit ong) en 30% vismeel (72% dierlijk eiwit)

heb ooit gehoord dat dit niet bevordelijk is voor de voedingswaarde

is dit nou onzin of toch iets om rekening mee te houden om 1 van de 2 zo laag mogelijk houden want 1 helemaal uitsluiten zal niet lukken.

Gr. Remko
Ruben vd Worp
Contacteer:

20-12-2006 11:14

Mijn mening is dat je de plantaardige eiwitten zo laag mogelijk moet houden omdat ik denk dat de karper meer aan dierlijke eiwitten heeft dan aan plantaardige eiwitten.Is mischien ook het meest herkenbaar voor de vis als je veel dierlijke eiwitten gebruikt.
Douwe Bijlsma

20-12-2006 12:45

Ook hier te kort door de bocht, dierlijke eiwitten moet je splitsen in lichaamseigen en vreemde eiwitten.
De vis kan niet veel met eiwitten van warmbloedige dieren.

Plantaardig: soja ligt het dichtst bij de norm voor eiwitten en dat is het kippeneiwit, van daaruit wordt alles berekent.

Nu komt de norm uit de voedingswaarde-berekeningen voor de mens!

Alles is dus nogal aan discussie onderhevig.

De karper kan het meest met lichaamseigen eiwitten en zal dat dus volgens die gedachtengang het beste kunnen herkennen.

Dus eiwitten van/voor koudbloedige dieren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel

20-12-2006 12:53

Persoonlijk denk ik dat het je voedingswaarde verbeterd omdat je dan verschillende eiwitbronnengebruikt wat een beter en breder spectrum aan aminozuren geeft. Ook voor mensen word aangeraden om gevarieerd te eten

mvg martijn
Douwe Bijlsma

20-12-2006 13:03

Feitelijk ben ik het met je eens, ja echt waar hoor :D :D

Er zit wel een maar aan, je vergelijkt ook hier weer een karper met een mens.

Volgens mij moet het dier met die aminowitjes en eizuurtjes wel iets aan kunnen vangen.

Voedingswaarde is in mijn opinie van ondergeschikt belang.
Een goede verteerbaarheid en geen, of in ieder geval zo weinig mogelijk, schade aanrichten met je aas, dat is vele malen belangrijker.

Het dier is helemaal niet afhankelijk van het aas wat wij er in donderen, mocht dat wel zo zijn zou iedere zichzelf respecterende kapervisser daar niet moeten gaan vissen.

Uitgangspunt in deze is dus: er is geen goed voer bij de karpervisser er is is alleen maar minder goed en slecht voer.
Of misschien nog wel beter; slecht en verdomd slecht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Kees Ouwehand

20-12-2006 13:20

Gezondheidswebsite voor karpers:

http://www.globetrotter.nl/productinfobonen.html

:lol:

(In hoogwaardig visvoer komt het eiwit altijd van vismeel, maar er zit wel iets meer in dan eiwitten. Niettemin is het altijd slechts een vervanger voor natuurlijk voedsel voor karpers die dat niet tot hun beschikking hebben.)
Remco Oudhuyzen

20-12-2006 15:36

dus het maakt eigenlijk niet uit of je ze gecombineerd gebruikt betreft vangkracht maar qua verteerbaarheid zal bv vismeel toch beter en sneller verteren... dus voor de langere termijn kun je beter dierlijke-eiwitten van/voor koudbloedige dieren gebruiken.. of lees ik het nu verkeerd?

Gr. Remko
Martijn Nederpel

20-12-2006 19:44

nee remco als je waarde hecht aan een veelzijdig aas dan kan je beter zo gavarieerd aanbod van producten gebruiken dit geld in princiepe voor elk organisme
Ernesto Kamminga
Contacteer:

20-12-2006 20:09

wil een dier of mens, in dit geval een vis het meeste aan een bepaalde eiwit hebben, lees voeding technisch het best voor hem is. Dan moet het eiwit een bepaald amino zuur patroon hebben, (aantal amino's in een bepaalde verhouding met elkaar).Voor een vis geld wat het dichtst bij zijn eigen lichaamseiwiten qua aminozuurpatroon in de buurt komt daar kan hij het meest mee. Voeding technisch kan het dus zo zijn dat als je b.v ei met tarwemeel kombineert dat het lichaam daar meer mee kan (lees hoogwaardiger)dan b.v alleen het ei eiwit, omdat het ei net bep amino's mist die in tarwe wel weer voor komen en ze mekaar aanvullen als je ze kombineert. Voor een vis zit je met een goede kwaliteit vismeel dus heel goed.
Kees Ouwehand

20-12-2006 21:49

Het hinkt hier op twee gedachten. Wat is goede voeding en wat is goed aas?

Er zijn een aantal heel bekende en als zeer goed vangend bekend staande aasjes op basis van alleen bonenmeel. Maar als jezelf aan de gang gaat kun je best vismeel bijmengen.

Voedingswaarde is een eenvoudige som waarvan de uitkomst afhangt van wat je wilt bereiken. Doe je het volgens de norm die Evert Aalten hanteert, dan moet je ook op een geschikte mix met bonenmeel en vismeel uit kunnen komen. Een kwestie van wat spelen met verschillende componenten. Een aas volgens de norm van Evert Aalten is wellicht geen slechte maar zeker geen optimale voeding voor karpers. Daar komt wel wat meer bij kijken.

Inderdaad wordt de aassamenstelling als je zo wat gaat optimaliseren steeds gecompliceerder. Staat tegenover dat heel eenvoudige mixjes op basis van 3 componenten net zo goed karper vangen. Het resultaat is vooral een combinatie van juiste plaats en tijdstip. Met goed aas karper op een plek afdwingen waar ze nooit komen is wat mij betreft zonde van de tijd. Die kun je beter investeren in het vinden van een plek waar ze wel komen.

Groet, Kees
kenny vernieuwe

20-12-2006 22:26

kdenk dat je beide moet in je bol verwerken.
om effe terug naar de mens te gaan.
sommige eiwitten worden volledig opgenomen (lichaamseigen eiwitten)
Maar sommige moeten ook 'verteerd' worden, de eiwitten worden 'verknipt' tot je een bepaalde eiwitstructuur hebt of er wordt gewoon 'verknipt' tot je bepaalde aminzuren hebt.
Zo maakt het lichaam essentiele eiwitten aan.

Hiervoor heb je wel dierlijke en plantaardige eiwitten nodig.

Ohja mij hebben ze altijd gezegd dat dierlijk eiwit makkelijker verteerd.
Ernesto Kamminga
Contacteer:

21-12-2006 07:55

Kees,
Dat klop Kees, een goed aas hoeft niet per definitie een uitstekende, hoogwaardige voeding te zijn. Maar aan de andere kant kunnen deze twee ook heel dicht bij mekaar liggen.
Kees Ouwehand

21-12-2006 10:16

Hoogwaardig is niet alleen eiwitgehalte.

De kern was, als het om hoogwaardige voeding gaat blijft er weinig aas over. Ondanks de pretenties. Wat mij betreft gaat het om veilig aas. Er worden geen stoffen in een schadelijke dosering gebruikt. Dosering in termen van wat in het aas zit en wat er in het water gemieterd wordt.

Maar de vraag was of plantaardig samengaat met dierlijk. Wat mij betreft gaat dat zeer goed.

Kees
Plaats reactie