jurgen heintjes schreef:Hallo.
Ik had van de week me stokken mooi schoongemaakt en de bussluitingen ingevet enz.
Een druppie smeermiddel tussen mijn shimano's en de slippen losgedraaid enz.
Al mijn materiaal is weer klaar voor 2007.
Wat doen jullie voor het onderhouden van het materiaal?
Bussluitingen ingevet? Ik neem aan de pensluiting. Niettemin, dit nooit en te nimmer invetten of het nu een bus of een pen is. Ten hoogste inwrijven met een kaars (waxine). Maar schoon en droog is het beste. Neem een pijpenragertje het binnewerk.
Voor de rest gebruik ik altijd pledge om hengels op te poetsen. Maar turtle wax is ook prima.
Slip van de molen na elke sessie losdraaien om vervormen van de schijven te voorkomen. Als je dat niet doet is het risico dat de slip onregelmatig gaat lopen zeer groot. Dit euvel ligt dus niet zo zeer aan de molen, maar vaker aan de gebruiker. Eén keer per jaar losdraaien is onvoldoende.
De slip smeren is een ander verhaal. Meestal is de schijven oppoetsen voldoende. Anders een drupje teflonspray of grafiet, maar nooit olie of vet.
Buitenkant molen kun je sprayen met WD40, maar daarna goed droogwrijven.
Binnenkant molen nooit olie toevoegen. Dan komt er namelijk vuil los die vervolgens de slijtage verhoogt. Eerst binnenwerk geheel schoon en vetvrij maken, dan opnieuw smeren met dun lagervet. Vroeger deed ik dat jaarlijks, maar nu kan ik wel eens een jaartje overslaan.
Voor de rest maak ik alles schoon, maar vooral ook droog na een sessie om ellende te voorkomen. RVS roest en condensatie kan de electronica van (met name) volledig waterdichte beetmelders corroderen.
Groet, Kees