KK… Die verdomde twee letters… KK. Bij het lezen of horen van die twee gekke letters zit ik er al met mijn gedachte, op een emmer te staren naar het ontstaan van damp. Even waan ik mij in gedachten terug in februari dit jaar.
Het is dinsdag en zoals zo vaak beginnen de twijfels al op het werk. “Zal ik vannacht, zal ik niet vannacht, zal ik, zal ik niet” IK GA. Want, wie niet waagt is een PRUTSER.
En daar zit ik dan, dinsdagavond, in opening van de schuifdeur. Twee hengels voor mijn neus. In gedachte verzonken naar hoe het er onder water uit zal zien.
Ik lig al een goed uur in bedenk ik me. En hoe! De linkerhengel ligt op een keiharde plaat van een paar vierkante meter die omringt is door veel zachtere zooi, midden in de vaargeul. Ideaal stekkie dat. Heb er al verschillende mooie vissen vanaf mogen vangen. De rechter hengel ligt vlak onder de kant 40 mtr rechts van mij. Ook hier is de bodem iets harder dan de rest.
Gevoerd is er ook, op de linker boilie of 20 en de rechter iets meer.
De tweede nacht dat ik t dit jaar probeer. De eerste was helaas een blank, maar ja het is het KK he.. Mooi excuus bedenk ik me. Hoeveel er hier wel niet blanken… Haha geweldig excuus. Niet voor mij weggelegd. Ik wil vangen, kk of niet….
Ik heb er inmiddels een nacht of 15 opzitten hier, en tot nu toe een visje of 10 kunnen vangen. Waaronder 2 dikke. Mijn excuus ? Geluk… hahaha. Ik ben maar een zeeuwse boer die wat karpers probeert te vangen op een veel te klein kanaaltje met veel te dikke vissen.
Ondertussen vliegt de natte sneeuw tegen de grond en wordt het tijd om lekker warm in de zak te kruipen. Morgen loopt mijn wekker weer om 5 uur af en moet er gewerkt worden. Overigens wel 125 km rijden he mannen… enkele reis….
Het is al 20.30 uur en mocht ik er nog een keer uit moeten…
Piep… piepp… op links. “krijg nou wat”! Ik ros de deur open en spring naar buiten. Gris links uit de steun en… hangen… Eigenlijk verwacht ik brasem. Helaas, karper!!
Brr tering kou. Snel die knol afdrillen. De dril verloopt prima en in het licht van de fabriek van 8/9 doemt een behoorlijke schub op uit de diepte. Snel het net eronder en klaar. Nu nog de kade op. Helaas…. Dat wordt met een poot op de rand in het water. Ik ben inmiddels al warm hoor, dus dat kan wel lije. Ik lach me dood joh …
“k lig nog geen 2 uur te vissen”, mompel ik, terwijl ik de beer onthaak. Ff wegen want dat wil ik wel eens weten. “Ik denk 20+”, zeg ik tegen de weger.
“Jahoor, lompe boer”zegt ie terug… Whahahahhahaha dikkert nr 3 !!!
Het is inmiddels 9 uur en na wat geklooi met m’n batterijen die het koud hadden kon de geweldige vis weer zwemmen. Ik ben zeiknat en koud, maar tegelijkertijd loeiheet.
Snel smijt ik wat hengels en steunen achter in de bus terwijl de radio metellica met “am i evil” uitschreeuwd. En ik weet t… t is zo… ik ben echt slecht..
Voordat ik wegrij zwaai ik nog ff naar die drie jongens aan de overkant 75 mtr links van mij. Die willen ook slecht zijn bedenk ik me…..
xxx E.O.