Goedendag,
Ik wil graag mijn huidige molen (Shimano Stradic) vervangen voor een reel, puur omdat ik gecharmeerd ben van de techniek van een reel. Ik heb al een aantal berichten gelezen over het penvissen met een reel. Het is mij niet duidelijk waarom ik mijn molen niet 1 op 1 (zonder mijn hengel te draaien dat de ogen aan de bovenzijde liggen tijdens het vissen) kan wisselen met een reel. Kan iemand mij dat uitleggen.
Met vriendelijke groet,
Herman
Molen vervangen door reel
- Edward van Berkum
- Contacteer:
Herman, dit heeft volgens mij puur te maken met de buigende kant van de blank.
Over het algemeen heeft een blank 1 kant waarop hij (beter) buigt, en hierop zijn de ogen gemonteerd.
Er heeft volgens mij in karper van KSN een artikel gestaan, en hierin staat iets geschreven over het bouwen van hengels en dat niet elk merk (vooral fabrieks hengels) altijd goed kijkt naar de buigende kant.
Dus als je een reel op een normale hengel zet zit de buiging precies tegenovergesteld, en daarom laten mensen hun hengel hiervoor ook vaak ombouwen.
Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor... wellicht dat iemand anders dit kan bevestigen.
Ik hoop dat je in ieder geval iets aan deze informatie hebt.
Over het algemeen heeft een blank 1 kant waarop hij (beter) buigt, en hierop zijn de ogen gemonteerd.
Er heeft volgens mij in karper van KSN een artikel gestaan, en hierin staat iets geschreven over het bouwen van hengels en dat niet elk merk (vooral fabrieks hengels) altijd goed kijkt naar de buigende kant.
Dus als je een reel op een normale hengel zet zit de buiging precies tegenovergesteld, en daarom laten mensen hun hengel hiervoor ook vaak ombouwen.
Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor... wellicht dat iemand anders dit kan bevestigen.
Ik hoop dat je in ieder geval iets aan deze informatie hebt.
-
Edward, of ik nu een molen of een reel onder een hengel hang, dan blijft de buiging in de hengel toch hetzelfde?
Groet Herman
Groet Herman
- Douwe Bijlsma
Het maakt inderdaad niet uit of je een molen of een reel onder je hengel plaatst.
Wat wel uitmaakt is dat je bij een reel dan "achteruit" moet draaien of dat nu zo handig is waag ik te betwijfelen.
Bovendien moet een rechtshandig persoon dan een linkshandige reel aanschaffen.
Zodra je een reel dan gaat gebruiken waar hij voor gemaakt is - bovenop de hengel - vis je niet echt lekker.
In feite kun je de reel ook normaal gebruiken alleen gebruik je dan de "verkeerde" kant van de blank.
Ook moet een hengel die je zo gebruikt meer ogen hebben dan de gangbare 6 of 8.
In feite komt het hier op neer: gebruik je materiaal waar het voor gemaakt is.
Wat wel uitmaakt is dat je bij een reel dan "achteruit" moet draaien of dat nu zo handig is waag ik te betwijfelen.
Zodra je een reel dan gaat gebruiken waar hij voor gemaakt is - bovenop de hengel - vis je niet echt lekker.
In feite kun je de reel ook normaal gebruiken alleen gebruik je dan de "verkeerde" kant van de blank.
Vissen is een hobby, geen religie!
- Edward van Berkum
- Contacteer:
Ja, je hebt gelijk, als je hem onder je hengel houd blijft de buiging normaal, maar moet je een reel hebben met de slinger aan de andere kant.
Ik heb er verder ook geen ervaring mee nog nooit met een reel gevist, maar dacht dat je bedoelde dat je een normale hengel on omdraaien voor het vissen met een reel.
Ik heb er verder ook geen ervaring mee nog nooit met een reel gevist, maar dacht dat je bedoelde dat je een normale hengel on omdraaien voor het vissen met een reel.
- Martijn Julien
Douwe Bijlsma schreef:Het maakt inderdaad niet uit of je een molen of een reel onder je hengel plaatst.
Hier zou ik nog het volgende aan willen toevoegen. Het is met een reel moeilijk (of bijna onmogelijk) om kleine gewichten te werpen. Met penvissen is dat natuurlijk geen probleem, want dan hoef je niet te werpen. Maar als je ook graag met de korst vist, is dit iets om over na te denken.
- Marco Mensing
Test eerst eens of je hengel wel geschikt is om met de reel te vissen. Plaats een reel op de hengel ( ff testen bij de winkelier ), hengel omdraaien ( ogen dus naar boven ), en krom trekken tot aan het handvat ! Indien je lijn de blank niet raakt, kan je met de reel gaan vissen. Met een hengel met slecht een oog of 6-8 ( aangegeven door Douwe ) is de kans groot dat de lijn de blank dus wél raakt en beschadigd.
De reel heeft zo z'n voor- en nadelen. Voor statische visserij op grote afstand vind ik de inhaalsnelheid aan de ( te ) lage kant, ook 's nachts inwerpen is een vak apart. De slipwerking én de prijs zijn daarentegen wel weer interessanter dan de doorsnee molens.
De reel heeft zo z'n voor- en nadelen. Voor statische visserij op grote afstand vind ik de inhaalsnelheid aan de ( te ) lage kant, ook 's nachts inwerpen is een vak apart. De slipwerking én de prijs zijn daarentegen wel weer interessanter dan de doorsnee molens.
- Douwe Bijlsma
Martijn als je lijn tussen de ogen opneemt met je vingers los je dat probleem ook gemakkelijk op

- Rick Boerboom
Scheelt wel dat penhengels vaak een stuk meer ogen hebben. Meestal 10 of zo... dacht ik. Dat is dan weer ten gunste voor de lijngeleiding langs de hengel op bij een reel.
- Douwe Bijlsma
Scheelt ook weer dat een penhengel vaak veel soepeler is, zo merk je het verschil als je de blank verkeert om gebruikt ook beter
Nogmaals gebruik je materiaal waar het voor gemaakt is, maw wil je lekker met een penhengel vissen en een reel koop dan een hengel die afgebouwd is voor een reel.

Nogmaals gebruik je materiaal waar het voor gemaakt is, maw wil je lekker met een penhengel vissen en een reel koop dan een hengel die afgebouwd is voor een reel.
- Marco Mensing
Douwe Bijlsma schreef:Nogmaals gebruik je materiaal waar het voor gemaakt is, maw wil je lekker met een penhengel vissen en een reel koop dan een hengel die afgebouwd is voor een reel.
Bruintje moet 't wel allemaal kunnen trekken hoor...
- Douwe Bijlsma
Dat is waar, ervoor sparen is dan een betere optie dan vissen met materiaal wat er niet voor gebouwd is.
- Marco Mensing

Oke oke,
persoonlijk ben ik wel eens in voor iets anders/nieuws/experimentje. Aan de hand van het bovenstaand testje heb ik dus een setje reels gekocht, en eea in de praktijk getest. Zoals beschreven schiet het op sommige punten tekort, denk echter dat je het voor penvissen prima kunt gebruiken indien je hengel ervoor geschikt is. Gebruik de reels nog regelmatig en zijn toch een aanvulling op het assortiment

Vissen met ongeschikt materiaal sucks iig ! Niets ergers dan vis verspelen door ondeugdelijk materiaal