Aart Lokhorst schreef:Martijn, over punt 1 zijn we het dus wel eens, zowel controle op visbestanden als op het hebben van overgezette of 'gestolen' vissen is in de praktijk niet mogelijk.
punt 2: op uitzonderingen na zijn HSV-en zeker in staat wateren in de vergunning te krijgen en in ieder geval te houden. De anti-lobby in Frankrijk, dus van Franse karpervissers, is inmiddels veel groter dan hier.
Het probleem is dat er in Frankrijk veel en veel meer privé wateren zijn dan hier en de pachten voor een viswater ook veel hoger zijn. De Engelsen zijn er de oorzaak van dat, zoals jij zegt, daar de BTW's als paddestoelen uit de grond schieten (ca. 75% is in Engelse handen) maar natuurlijk zijn een aantal Fransen er ook niet vies van om relatief makkelijk wat geld te verdienen met een BTW. Van onze inspanningen (zoals jij het omschrijft) moet je je ook niet meer voorstellen dan dat die er alleen maar toe zouden kunnen leiden dat er minder Nederlandse vissers naar BTW's gaan dan nu het geval is en daardoor ook het aanbod van verhuurders in Nederland van Franse BTW's minder zal kunnen worden of in het gunstigste geval zal verdwijnen. Voor het overige is onze invloed op de Franse situatie vrijwel nihil.
Jouw eerste en enige ervaring is natuurlijk ook niet erg veelzeggend, feit is dat vanwege de soms erg hoge pachten ook sommige Franse HSV-en zich min of meer gedwongen zien om maar wat extra buitenlandse vissers aan te trekken à raison van 60 tot 65 Euro per vergunning en daar inderdaad soms ook extra vissen voor uitzetten. Daarmee is openbaar water nog absoluut geen rekbaar begrip geworden (een heel jaar vissen voor 60-65 Euro tegenover één week vissen voor 200-450 Euro...). Daarbij komt ook nog dat contracten van huur en verhuur van viswater in Frankrijk niet dezelfde solide juridische 'bescherming' genieten dan hier het geval is.
punt 3: daarin kan ik een heel eind met je meegaan, het moet en en zijn en niet alleen maar trappen tegen...
Martijn, in tegenstelling tot wat jij tegen Stefan 'zegt' ben ik ervan overtuigd dat er géén lucratief BTW water gerund kan worden mét een verantwoord visstandbeheer. Noem mij dan maar voorbeelden daarvan op s.v.p. Dat stacaravans of chalets aan viswater goed renderend kunnen zijn is zeker, maar dat heeft op zich niks met BTW's te maken.
Dat veel vissers graag grote vissen willen vangen is een feit, op zich is daar ook niks mis mee daar dit ook op openbaar water kan. Feit is wel dat BTW wateren die een aantal 50-ers en 60-ers herbergen meestal al een jaar tevoren volgeboekt zijn, als je dit laatste een ongezonde hang naar overvette biggen noemt ben ik het met je eens...
De volgende feiten m.b.t. BTW's kunnen door niemand ontkend worden:
- bewezen is dat overbezetting het uitbreken van visziekten in de hand werkt en overbezetting op de meeste BTW's een feit is
- bewezen is dat reeds 10-duizenden vissen vanwege opgetreden vissterften in BTW's zijn doodgegaan, daarover wordt wijselijk niet gerept, maar er worden z.s.m. weer nieuwe vissen (en ook grote, die onmogelijk van kwekers af kunnen komen) uitgezet. Er is zelfs een BTW (maar ca. 20 ha. groot) dat trots meldt ieder jaar opnieuw voor € 43.000,00 aan 'nieuwe' karpers uit te zetten en helaas is dit geen uitzondering...
- bewezen is dat een BTW dat veel grote vissen voorhanden heeft de meeste vissers aantrekt, dit vrijwel ongeacht de gevraagde prijs voor een weekje vissen
- bewezen is dat BTW's geleid hebben tot nogal veel 'diefstal' van grotere en grote vissen uit openbare wateren naar betaalwateren
- bewezen is dat er nogal wat openbare wateren zijn verdwenen omdat die BTW's zijn geworden en hierdoor met name een heleboel Franse karpervissers (toch onze collega's, niet?) ernstig gedupeerd zijn
Aart,
Natuurlijk zegt mijn enige ervaring in Frankrijk verre van alles. Maar het geeft wel aan dat er een héél groot grijs gebied zit tussen BTW en openbaar water. Op het desbetreffende water werden vissen overgezet uit een nabij gelegen rivier. Is juist dit niet één van de belangrijkste zaken die we BTW beheerders kwalijk nemen?
Ik heb trouwens nooit helemaal begrepen wat de prijs er toe doet. Als een BTW slechts 60,- euro per week zou kosten, is het dan wel in orde? Lijkt me niet…
Dat ik geen voorbeelden kan noemen van BTW’s met een goed visstandbeheer, wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Sterker nog, misschien is het wel een gat in de markt.
Nog sterker: Ik zou best wel willen overwegen om op een BTW willen vissen, als ik zeker weet dat het 100% koosjer is. En ik ken meer mensen die hetzelfde denken.
Met je opsomming van feiten ben ik het helemaal eens.