Reactie van Karpers op de Korda DVD's


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

24-12-2005 15:17

Heren,
ik heb net deel 5 van Korda Underwater Carp Fishing gezien. ook heb ik deel 1 t/m 4 gezien..

Vooral in deel 5 zie je dat veel vissen de rig gewoon zien liggen en links laten liggen. ze eten er gewoon omheen.. of ze happen erop en kunnen de rig zo weer uitspugen.. dit gaat zo de hele DVD door. af en toe vangen ze er nog wel 1. maar het zet me wel aan het denken..

ik kan namelijk mezelf niet voorstellen dat het ook zo extreem is in nederland.. want ik kan mezelf niet voorstellen dat er de hele dag door enkele karpers op je stek alles leeg vreten en je haakje laten liggen.. ik zou echt gek worden als dit wel het geval zou zijn..

ik denk dat vooral de laatste dvd op een top-dressuur put is opgenomen en de vissen echt heel goed weten wat ze doen..
Maar zal het ook zo zijn op een nederlands dressuurputje?

heeft iemand dit soort taferelen mee gemaakt???
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

24-12-2005 15:33

In Nederland op de dressuurputjes zal het niet anders wezen. Misschien minder extreem dan in de UK. Waarschijnlijk hebben we er vaker mee te maken gehad dan we zelf denken. Hoe vaak zit je niet op een redelijk druk bevist water je ziet geen stootje. Komt er dan helemaal geen vis op de stek? Lijkt mij stug. Zoek je een goede stek op, voer je met goed aas dan denk ik dat er zeker vis op de plek komt. Er word dan meer met je rig gerommeld dan dat je zelf in de gaten hebt. De 'domme' vissen vang je en de slimme exemplaren merk je niets van.
Vissie kump zo!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

24-12-2005 16:07

Kijk even op de DVD van "door de ogen van de karper deel2" hierin gebeurd dit meerdere malen.
En deze is niet opgenomen op een dressuurputje.

Gr Paul
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

24-12-2005 16:59

Hallo

Inderdaad ze lieten bijna alles links liggen, slimme vissen.
Maar over het algemeen genomen vond ik deze een beetje saai ( zullen de ideeen op zijn? ).
Kijk toch maar weer uit naar deel 6.

Met vriendelijke groeten


Huub Engelen
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

24-12-2005 17:17

Heren,

Het is inderdaad verbazingwekkend hoelang het duurt voordat er een vis gehaakt wordt. Volgens mij vergeten jullie echter het belangrijkste.

Namelijk dat de filmers noodgedwongen op een kleine voerstek moeten vissen omdat de vissen anders niet goed op de film komen. Zou er op een veel grotere voertsek gevist worden dan zal er heel ander gedrag worden vertoond!!

Misschien iets voor de toekomst?

Gr.,

Martin
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

24-12-2005 17:45

Martin,

Hier moet ik je toch even corrigeren, ikzelf ben 7 mnd met de DVD van de Beet bezig geweest, ik kan je vertellen dat het op meerdere plaatsen hetzelfde gebeurd.
Op ongeveer 5 plaatsen hebben we camera's onder water gehad en geobserveerd.

En op een voerplek van 150m2 deed hetzelfde fenomeen zich voor, dus het is zeker niet iets wat alleen maar gebeurd op een geconcentreerde voerstek.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

24-12-2005 18:40

Hoi Paul,

Van de Beet DVD weet ik dat er op ''grotere'' voerstekken werd gevist maar op die van Korda is dat volgens mij niet het geval. Dit is voor zover mijn kennis reikt hoor.. :wink:
Ik denk ook dat het daar wel een wereld van verschil had gemaakt. Mede door de vele rigs en aanpassingen die Danny toch iedere keer weer doet.

Zijn deze aanpassingen ook in jullie film gedaan? Ik heb dat op de films niet duidelijk kunnen terugzien. Hetzelfde met het ''Houdine verhaal''. Daar had toen ook meer in gezeten. Ik ben zeer nieuwsgierig wat er op de grote voerstekken is gedaan om voor een bevredigend resultaat te zorgen.

Vr. Gr.,

Martin
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

24-12-2005 19:04

Er zijn 2 dingen die me opvallen aan die Korda DVD’s:
1) frommelbekken, te triest voor woorden gewoon.
2) Ik zag achter die visser (weet niet meer welk deel) een bordje met een nummer. Heeft iemand enig idee waar dat voor is?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

24-12-2005 19:08

Martin,

Op de grote voerstekken, is eerst hetzelfde aanbod gedaan als op compacte voerstekken.
Vervolgens hebben we verschillende montage's gebruikt kort/lang stiff normaal gecoatelijnen en fluor.
ook aanbiedingen net uitgeballanceerd, popup, snowman verder nog korte hair en lange hair.

Wat opviel was dat zowel de fluorcarbonlijn als de snowman aanbieding in beide gevallen ( ook op verschillende plaatsen) beter uit de verf kwamen qua opname/aanname
Dat houdinieverhaal zit anders, die vis noemde ik op een avond zo omdat hij meerdere malen rigs had ingenomen en uitgespuugd zelfs eentje waarvan hij samen met 90 gr lood alles in zijn bek nam 30 cm omhoog zwom en alles weer uitspuugde.
Het verhaal was anders geweest als wij aangeslagen hadden op het moment van inname van de rig omdat we dit via monitor konden volgen, we hadden echter besloten dit niet te doen en een natuurlijk verloop ( zelfhaking) te prefereren.
Dit om geen vervalsing van de werkelijkheid te geven, hoop je hier een antwoord mee te hebben gegeven.

Gr Paul
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

25-12-2005 00:23

Jos, zou wel in engeland op een betaalwater opgenomen zijn.
Het nr zal het steknummer geweest zijn.

groeten
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-12-2005 09:57

Jos :

Ik heb ook altijd zn bordje achter mn tent .

Staat op :

OPPASSEN VOOR DE HOND HELPT NIET MEER ( hij heeft je al gezien ) :P
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-12-2005 10:25

Even voor de duidelijkheid,

In Engeland heb je bijna alleen maar Syndicates (betaalwateren), de paar openbare wateren die er zijn wil je echt niet zien!!! Een karper in Engeland heeft het een stuk beter op een (goed beheerd) syndicate water dan op een openbaar water.

PS: die Korda DVD serie vind ik super. Daar kun je giga veel nuttige informatie uit halen.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-12-2005 11:27

Paul dat is niet persoonlijk, maar wel nuttig voor de mensen die de DVD gekeken hebben.

Ik wil je hierbij wel even melden dat de Houdini vis 1 van de makkelijkst vangbare vissen is van VVeen.
Gerrit heeft hem al meerdere keren gevangen evenals een aantal andere vissers daar.

Op de DVD van Beet is totaal verkeerd gevoerd om vissen makkelijk te haken, zeker met toen met die tijgernoten zeg.

Verder Paul reageren vissen op grote voerplekken wel totaal anders.. ook op VVeen.. en daar hadden veel andere vissers geen camera voor nodig, water is er op veel plaatsen helder genoeg om te kunnen volgen.. en dat al jaren en jaren.

Ook zie ik op de DVD van Beet.. GEEN enkele keer iets over een grote voerplek.. wel zeer apart...? Als dat wel getest is?

Ik ben het 100% met Martin eens dat de vissen op de Korda DVD erg gedresseerd zijn en wel raad weten met die kleine plekjes vol pellets, particles en wat boilies.. beetje verspreider voeren en geen particles en andere meuk erbij zou het allemaal wel wat anders maken.

Het blijft natuurlijk wel zo dat zowel de Korda DVD's als de Beet DVD prachtig materiaal is om je eigen vermoedens te bevestigen en er wat van te leren.
Daarom mogen er van mij nog vele DVD's van zowel Beet als Korda verschijnen.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-12-2005 11:53

Bertil,

Die grote voerplek is gemaakt bij nr 9.
Ook hebben we die gemaakt in belgie, en die vis kan heus wel vaker gevangen zijn, alleen op dat moment was het zoals het ging op DVD en hier zijn meerdere beelden van.
En water is inderdaad erg helder daar, kon vanaf de steiger alles volgen.
Die tijgernoten is gedaan om natuurlijk die vis te filmen op die stek, ook hebben trouwens vaak zat boillies hier gelegen source/opal/rr garlic dus alleen tijgernoten is ook teveel van het goede.
Verder geef ik je alleen mijn bevindingen weer zoals het toen gegaan is, veel daarbij is in het begin van het jaar doorgenomen wat Beet het beste vond om eventueel te filmen.

En je zou inderdaad een film kunnen maken met alleen grote voerstekken, er is natuurlijk nog zat materiaal en vragen over hoe en wat "vooral' waarom doet die karper zo .

Verder denk ik dat Engeland met hier te vergelijken niet echt werkt het is totaal anders.

Verder was het de bedoeling om een beeld te geven van hoe gedraagd een karper zich, dat dit altijd beter kan ben ik met je eens, maar ook filmen heeft met (tijd/geld/geluk ) te maken en 90% van al je materiaal kun je niet eens gebruiken om op DVD te zetten.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-12-2005 12:10

Paul,

Ik vind dat Engeland wel degelijk te vergelijken valt met Nederland.

De verschillende lijnsoorten die ze op de Korda DVD's testen.... Vind je dat in NL anders dan?

De rigs die ze laten zien op de Korda DVD's e.d. Zou dat in NL in eens anders zijn dan?

De verschillende manieren van voeren die ze laten zien op de Korda DVD's. Zou dat in NL niet werken dan?

De inspeling op de verschillende vormen dressuur die ze op de Korda DVD's laten zien, zou het niet mogelijk zijn dat we al die vormen van dressuur ook wel eens in NL op wateren tegen komen?

Kan nog wel even doorgaan zo..... Vind het behoorlijk kort door de bocht van je om te zeggen dat je Engeland niet met NL kunt vergelijken!

De Beet DVD's waren zeker leuk en er zaten zeker bruikbare en informatieve beelden bij maar de Korda reeks vind ik er echt bovenuit springen qua informatie, variatie e.d!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-12-2005 12:36

ik heb de beet DVD's niet gezien..
maar ik snap niet hoe de vis de rig kan ontdekken.. die Danny die camoufleert alles en zorgt dat alles strak op de bodem ligt..

ook zie je vaak dat de vissen de bodem laten opstuiven met bladeren/voer. dus het word wel eens troebel. nou heb je op veel wateren hier in nederland ook troebel water. dus moet je echt goed kijken om je rig weer te vinden..

ik had het er met mijn neefje nog over die heeft afgelopen zomer veel op een recreatie plas gevist en heeft zijn lijnen uitgezwommen. en heeft op zijn voerplek ook gedoken om te kijken hoe zijn rig lag.. ook al was het maar 1m80 diep hij kon hem niet weer vinden tussen het andere voer..

kan een karper dan zo goed zien onderwater dat hij de rig gewoon ziet liggen??
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-12-2005 12:43

Bart,

Ik bedoelde met niet te vergelijken, eigenlijk de type wateren.
Veel is de bodemstructuur anders grind/steentjes en vrij helder.
Ook de druk op deze wateren is vrij groot/hoog.
Voor de rest heb je gelijk qua lijnen en andere dingen die kun je overal inzetten.
Denk zelf dat de Engelsen op dat gebied nog inventiever zijn als wij in Nederland.
En elke DVD heeft zijn eigen stempel ongeacht wie hem gemaakt heeft.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-12-2005 12:48

Remko,

Ik denk dat het niet zo zeer het zien van de rig is waar de karper op reageerd maar eerder op hoe de rig zich gedraagd.......

Wat je zelf zegt, ze roeren de bodem om, zwemmen over het aas heen, alle bollen en aas zonder onderlijn vliegen alle kanten op, die ene aan de rig blijft opvallend op z'n stek.......

Die karpers zijn helemaal zo gek nog niet.......
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

25-12-2005 13:06

Mensen,

Dat de makers van de Beet DVD veel meer hadden kunnen laten zien doen beaam ik wel. Misschien is het daarom leuk om eens te kijken wat jullie willen zien als er zo, n DVD wordt gemaakt.

Qua rigs, voermethodes, aas, stekken, noem maar op. Laat dat eens zien op het forum.
Ik weet niet of er een deel 3 komt, maar misschein hebben de makers dan een idee wat het publiek graag wil zien?

Succes en groeten,

Martin
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-12-2005 13:12

Martin,

Voor zover mijn informatie rijkt komt er geen deel 3 :oops:

Zoals ik al vermelde je gebruikt maak max 10% van het materiaal.
Kosten zijn zodanig hoog, dat je eerst moet overleggen of het de moeite waard is om te doen ( wil je betaalbaar blijven)

Gr Paul
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-12-2005 13:16

De meeste wateren in Engeland zijn inderdaad een stuk helderder dan de wateren in Nederland. Maar ik zie niet in waarom de informatie dan niet voor ons in Nederland zou gelden.... Als de beginselen eenmaal weet dan is het enkel nog een kwestie vaan aanpassen. Het is natuurlijk niet zo makkelijk als ik het nu neer schrijf maar ik neem aan dat men weet wat ik bedoel.

Trouwens, het water waar Beet de beelden heeft opgenomen was misschien nog wel helderder dan waar Korda de beelden heeft opgenomen.

Nog een verschil en zeker geen onbelangrijke denk ik, Korda heeft beelden van 4 dagen, dus beginnen met voeren voor een periode van 3 dagen en dan de 4e dag de rigs er op. In ieder geval bij deel 1 hebben ze dat zo gedaan, dit heb ik aan Danny zelf gevraagd vorig jaar.

Beet heeft maanden (misschien wel jaren, ik weet niet hoelang die Ronald al in dat huisje zit) gevoerd op de zelfde stek. Ik weet niet hoe de rest in Nederland het voor elkaar heeft maar ik heb niet de tijd of de luxe om een bepaalde stek maanden lang te voorzien van voer en daarnaast er voor te zorgen dat er niemand anders op die stek gaat vissen tussendoor.

Ik weet dat jij maanden camerabeelden heb kunnen volgen, uiteraard heel interessant voor jouw, maar de uiteindelijke beelden die wij te zien hebben gekregen vind ik dan een beetje vertekend.

Zou graag zien dat Beet een DVD uit laat komen over bijvoorbeeld het hit en run princiepe.......
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-12-2005 13:35

Bart,

Ook ik had liever meer beelden gezien, maar uiteindelijk is het de regiseur die beslist of je het leuk vindt of niet.
De stek in Vinkeveen is inderdaad heel lang gevoerd, was ook in de eerste DVD te zien.

In deel 2 zitten stukken van andere wateren waar ook eerst 3 dagen gevoerd is, voor dat er gevist werd.
Dit water was trouwens een stukje minder helder, maar evengoed helder genoeg.

En nogmaals je kunt een reeks dingen wat hier geld voor Engeland nemen en Visa Versa.

en er ligt 3400 uur beeldmateriaal dus er zullen nog wel een paar DVD's gemaakt kunnen worden, maar zoals gezegd zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

25-12-2005 17:18

Houdini:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-12-2005 17:21

Nou Gerrit,
jij mag 'm dan voortaan anders noemen ! :D
CarpeR Diem
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-12-2005 18:21

In ieder geval gefeliciteerd Gerrit.

Paul