mix voor een soort boilie

Plaats reactie
jan van der molen

05-08-2005 14:55

goeden dag karpervissers.
zal me even voorstellen ben nieuw hier en heet jan van der molen.
heb gelijk al een vraag zou graag een goed boilie recept willen hebben,ben in het bezit van paardenbrokjes gemengd met meel zitten verschillende soorten doorelkaar paarden konijnen scapen al dat soort spul het is vers zo van de bakkerij, maar nu de vraag weet niet wat en hoe verder heb nog nooit van me leven boilies gemaakt en wil toch graag het beste er uit halen,dus vertel en probeer me dat eens uit te leggen dan laat ik jullie wel weten hoe de vangsten ware,groeten jan van der molen.
marijn ham

05-08-2005 15:21

Jan,

Een mix van griesmeel, tarwemeel en maismeel, eventueel aangevuld met vette sojameel.
Dan jou gemalen bropkjes er doorgheen en klaar is kees.

Probeer gewoon van elk ingredient eenzelfde hoeveelheid te gebruiken, lekker makkeijk en het vangt vis.

Eieren in een emmer doen, mix erbij gooien en kneden totdat je een mooi deeg hebt.

Boilies draaien, 2 minuten koken en laten drogen in een droge ruimte.
jan van der molen

05-08-2005 15:31

hallo marijn bedankt voor de snelle reactie,maaar de vraag ben totaal onervaren waar en hoe kom in aan de sullen en hoeveel eieren op een kilo meelbrokjes of totale samenstelling sorry maar ben daar totaal nog niet ervaren mee,maar alvast bedankt. groeten jan :o :wink:
mitsz van der kamp
Contacteer:

05-08-2005 15:49

Hallo Jan en welkom :D ,

ten eerste moet je zorgen dat die brokjes meel worden. Fijnmalen dus.....

Dan rijst nog de vraag, of alleen die brokjes een goede boilie opleveren. Over de voedingswaarde hoef je je vooralsnog geen zorgen te maken, maar wel over de "mechaniek" van je bol. Het kan zijn, dat het OF niet bind, OF niet hard wordt.......

Om te beginnen zul je dus een testje moeten maken.

Maak je deeg altijd helemaal aan met eieren. Mocht je ergens iets lezen over water enzo, vergeet dat dan maar.....

Neem nu je "brokkenmeel" geheel als basis. Breek een eitje in een kom en voeg zoveel meel toe, tot je een kneedbaar deeg krijgt. Ik denk dat die paardenbrokken een deeg opleveren, dat nog erg opstijft na het kneden...maak het dus niet te stevig.....

Nu rol je er een worst van en die verdeel je in gelijke stukjes, zodat je er balletjes van kan rollen.

Kook de boilies in ruim kokend water, totdat ze gaan drijven en kook ze nog heel even door......haal ze uit het water en laat ze uitlekken op een zeef/vergiet. Laat even een half uurtje uitwasemen en leg ze dan te drogen op een donkere plek die ventileert. Liefst op een gaasrekje, maar op een handdoek kan ook. Leg ze echter niet nat op een doek, want dan gaan ze schimmelen.

De kans is groot, dat je samenstelling nog te wensen over laat en nog wat andere melen behoeft. Als dat zo is, dan horen we het wel....

succes Mitsz
jan van der molen

05-08-2005 16:12

hallo mitsch van der kamp.
bedankt voor de info ga dit zeker uitproberen,maar wou het combineren met wat maiszetmeel en sojameel en tarwemel,en dan maak ik ook een mix van alleen de meelbrokjes zo als jij voorgesteld had,maar hoeveel eieren gebruik je op een kilo mix ofdoe je er zoveel bij dat je een goede kneedbare mix krijgt.,ben ook in het bezit van soja eiwit dus vertel het me maar.
maar alvast bedankt groeten jan
jacco noordermeer

05-08-2005 16:38

jan op een gemiddelde mix van 1kg gaan 10 a 12 eieren

veel suc6
jan van der molen

05-08-2005 16:42

hallo jacco bedankt dat wou ik ook even weten,kun jij me vertellen of er verschil maismeel of maiszetmeel zit,kan ik dat ge woon gebruiken,ik hoor dat graag even van jou of weer van een ander met wat meer info
word de zaak een beetje helder voor me,heb wel vakantie maar wil er graag mee aan de slag,maar bedankt groeten jan. :P
jacco noordermeer

05-08-2005 16:53

jan maismeel is een prima product
het geeft alleen geen binding
je kunt heel simpel te werk gaan met een basis mix tw

1 deel maismeel
1 deel griesmeel
1 deel tarwe meel

met deze 3 ingredienten maak je al een prima bol

maiszetmeel ofwel maizena zou ik niet gebruiken
dit geeft je boilie een zeer gesloten huid waar bijna geen geurstoffen door kunnen uitlekken

natuurlijk zijn er plentie mogelijkheden kwa ingredienten

kijk hiervoor eens onder de zoekfunktie en vul daarin bv boilierecepten
jan van der molen

05-08-2005 18:17

hallo jacco.
bedankt voor de info ga aan de slag en als ik er wat mee vang zet ik het op de side .
groeten jan
Plaats reactie