Green hornet, PB longshank maat 6, 3 cm krimpkous, ringetje op steel met pop-up (15mm), overloaded op 0.8 en 1.6 gram , totale lengte 15 cm.
Wat is nu het probleem? De inhaking bevalt me niet....
Hij haakt namelijk veel te diep. Een schub had ik vijf cm diep in de zijkant van zijn bek gehaakt, waar de haak net vlees had gepakt, en toen de vis op de kant lag, had ik dus 3cm door zijn bek geracht. er lag dus echt een hele flap uit...
Het loodgewicht heb ik dus toen aangepast naar 1.6 gram, en de twee daaropvolgende brasems zaten werkelijk perfect gehaakt. Maar de karper daarop zat dus weer waardeloos gehaakt.
Ik heb maar ingepakt, ook al liep het als een trein. Had er echt een klotegevoel aan overgehouden. Je n'aime pas frommelmondjes...
Nu vis ik deze rig op ongeveer vier cm hoogte, boven een voerbedje van hele fijne particles, wat misschien de mannier van inhaking verklaart (schrokken?)
Maar wat is er nu fout met deze rig? Ik heb hem namelijk gemaakt met in gedachte een directe inhaking, en bijna gegarandeerde inhaking in de onderlip. Maar dat is dus alleen bij onze geliefde brasems het geval...
Welke aanpassingen zou ik moeten doen aan deze rig om hem ultra scherp te krijgen, maar dan wel veilig. Oftewel, wat is in dit geval de ultieme pop-up rig?
Ik vertrouw op jullie mannen

Gr. Erik