Marktonderzoek: Jouw ideale rodpod!
- peter postema
- Berichten: 2599
- Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
- Locatie: Westerlee (GN)
Beste Ray,
De mechanische sterkte is matig, maar neemt sterk toe bij kouddeformeren. Het materiaal wordt dan wel zwak magnetisch
Ik sluit mij toch aan bij Menno qua eigenschappen, wat de exacte voordelen zijn van de 316 versie zit hem puur in de dat dit beter bestand is tegen corrosie en is dus geschikter voor een zuur- en/of zeeklimaat.
groet,
Peter
De mechanische sterkte is matig, maar neemt sterk toe bij kouddeformeren. Het materiaal wordt dan wel zwak magnetisch
Ik sluit mij toch aan bij Menno qua eigenschappen, wat de exacte voordelen zijn van de 316 versie zit hem puur in de dat dit beter bestand is tegen corrosie en is dus geschikter voor een zuur- en/of zeeklimaat.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Gewicht heeft ook met stabiel staan te maken .
Dwz dat je toch n bepaalde druk op de poten moet hebben.
N rodpod van bv 5 kg staat nooit zo vast als een van 15 kg als t model t zelfde is.
Dus t is maar net waar je m voor nodig hebt . ( daarom heb ik er 3 en jah alle 3 verschillend)
Gr
Dwz dat je toch n bepaalde druk op de poten moet hebben.
N rodpod van bv 5 kg staat nooit zo vast als een van 15 kg als t model t zelfde is.
Dus t is maar net waar je m voor nodig hebt . ( daarom heb ik er 3 en jah alle 3 verschillend)
Gr
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Ray :
Heb je ook n plaatje van dat type voor op die basalt blokken , op jou site zie ik alleen maar mooi groen gras .
Gr
Heb je ook n plaatje van dat type voor op die basalt blokken , op jou site zie ik alleen maar mooi groen gras .
Gr
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 18-11-2003 01:00
- Locatie: Zutphen
Menno,
Ik kan je verzekeren dat de raypod 't ook goed doet op de basaltblokken, ik gebruik 'm nu 6 jaar perfect voor de rivier.
gr
Ik kan je verzekeren dat de raypod 't ook goed doet op de basaltblokken, ik gebruik 'm nu 6 jaar perfect voor de rivier.
gr
-
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
- Locatie: Gemert
Beste Guus,
Ik ben hier ook vaak mee bezig geweest. Heb zelf ook de HTS Werktuig achter de rug.
Heb eigenlijk een paar probleempjes met je vragen. Misschien dat je een net iets andere insteek moet pakken.
Je begint met een aantal foto's van verschillende soorten ontwerpen te laten zien. Ik denk dat je beter vanuit het algemene doel van een rodpod zelf een ontwerp kunt gaan maken.
Ten eerste omdat het anders een van de zoveel dezelfde rodpods is. Ten tweede om echts een vernieuwing op de markt te brengen. Zonder deze vernieuwing is het niet zomaar de moeite waard, de markt voor rodpods is nou eenmaal groot. Dus als je niet echt een innovatie hebt, zal je denk ik geen ijs gaan breken (of je moet natuurlijk een hele mooie prijs weten te versieren maar dat is heel moeilijk).
Hoe heb ik het dan in mijn hoofd?
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met duidelijk te definieren wat het doel van de rodpod is. Welke functies moet hij vervullen? Op wat voor een ondergrond? etc. etc.. Ervaringen die je zelf hebt op gedaan met rodpods kunnen je natuurlijk ook helpen, bijvoorbeeld dat de buzzerbars niet mogen kunnen draaien. Het is denk ik dus hier handiger om te vragen waaraan een rodpod zou moeten voldoen en positieve of negatieve ervaringen van bepaalde onderdelen of de hele pod.
Dit is even een snelle lijn uit mijn hoofd getypt, maar globaal zou ik het zo aanpakken.
Inmiddels ben ik bedrijfswetenschappen aan het studeren, waardoor ik de markt beter kan `lezen`. Zoals ik al eerder zei denk ik dat er niet veel plaats op de markt voor rodpods is. Je zal met een echte verbetering moeten komen om succes te boeken.
Laatste wat ik je wil meegeven is dat je niet moet vergeten hoeveel dat het product duurder wordt door alles en iedereen die erop moeten verdienen en belasting etc..
Succes ermee, ik ben benieuwd!
Groeten Stefan
Ik ben hier ook vaak mee bezig geweest. Heb zelf ook de HTS Werktuig achter de rug.
Heb eigenlijk een paar probleempjes met je vragen. Misschien dat je een net iets andere insteek moet pakken.
Je begint met een aantal foto's van verschillende soorten ontwerpen te laten zien. Ik denk dat je beter vanuit het algemene doel van een rodpod zelf een ontwerp kunt gaan maken.
Ten eerste omdat het anders een van de zoveel dezelfde rodpods is. Ten tweede om echts een vernieuwing op de markt te brengen. Zonder deze vernieuwing is het niet zomaar de moeite waard, de markt voor rodpods is nou eenmaal groot. Dus als je niet echt een innovatie hebt, zal je denk ik geen ijs gaan breken (of je moet natuurlijk een hele mooie prijs weten te versieren maar dat is heel moeilijk).
Hoe heb ik het dan in mijn hoofd?
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met duidelijk te definieren wat het doel van de rodpod is. Welke functies moet hij vervullen? Op wat voor een ondergrond? etc. etc.. Ervaringen die je zelf hebt op gedaan met rodpods kunnen je natuurlijk ook helpen, bijvoorbeeld dat de buzzerbars niet mogen kunnen draaien. Het is denk ik dus hier handiger om te vragen waaraan een rodpod zou moeten voldoen en positieve of negatieve ervaringen van bepaalde onderdelen of de hele pod.
Dit is even een snelle lijn uit mijn hoofd getypt, maar globaal zou ik het zo aanpakken.
Inmiddels ben ik bedrijfswetenschappen aan het studeren, waardoor ik de markt beter kan `lezen`. Zoals ik al eerder zei denk ik dat er niet veel plaats op de markt voor rodpods is. Je zal met een echte verbetering moeten komen om succes te boeken.
Laatste wat ik je wil meegeven is dat je niet moet vergeten hoeveel dat het product duurder wordt door alles en iedereen die erop moeten verdienen en belasting etc..
Succes ermee, ik ben benieuwd!
Groeten Stefan
-
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
- Locatie: Gemert
Nog even wat over staal en aluminium.
De stabiliteit heeft natuurlijk in eerste instantie te maken met het ontwerp. Zonder een goed ontwerp kkan de pod nooit stabiel zijn.
Staal is stijver dan aluminium, dus zal een stalen pod stabieler zijn dan dezelfde pod van aluminium. Verschil in stijfheid is echter wel zo klein dat het te verwaarlozen is.
Belangrijkste verschil, in mijn ogen, is de sterkte. Staal weegt ongeveer drie keer zoveel dan aluminium. Staal is ook ongeveer drie keer sterker dan aluminium. Dit betekent dat als je een pod wil construeren van alu die even sterk is als staal, dan moeten de buizen ongeveer drie keer zo dik zijn.
Rvs is inderdaad door de hardheid en sterkte veel moeilijker te bewerken dan aluminium. Dit maakt een stalen pod duurder.
Voor de duidelijkheid, rvs is een staal.
Hoop dat ik hier nog een beetje duidelijkheid mee heb verschaft!
Groeten Stefan
Menno geloof me, je moet een hele speciale aluminiumlegering hebben om die duurder dan rvs te maken. Rvs is gewoon fucking duur.
De stabiliteit heeft natuurlijk in eerste instantie te maken met het ontwerp. Zonder een goed ontwerp kkan de pod nooit stabiel zijn.
Staal is stijver dan aluminium, dus zal een stalen pod stabieler zijn dan dezelfde pod van aluminium. Verschil in stijfheid is echter wel zo klein dat het te verwaarlozen is.
Belangrijkste verschil, in mijn ogen, is de sterkte. Staal weegt ongeveer drie keer zoveel dan aluminium. Staal is ook ongeveer drie keer sterker dan aluminium. Dit betekent dat als je een pod wil construeren van alu die even sterk is als staal, dan moeten de buizen ongeveer drie keer zo dik zijn.
Rvs is inderdaad door de hardheid en sterkte veel moeilijker te bewerken dan aluminium. Dit maakt een stalen pod duurder.
Voor de duidelijkheid, rvs is een staal.
Hoop dat ik hier nog een beetje duidelijkheid mee heb verschaft!
Groeten Stefan
Menno geloof me, je moet een hele speciale aluminiumlegering hebben om die duurder dan rvs te maken. Rvs is gewoon fucking duur.
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Valt best wel mee hoor geborsteld 20 mm kost niet zo veel.
enne jah rvs betekend roest vast staal dus niet roest VRIJ
enne jah rvs betekend roest vast staal dus niet roest VRIJ
-
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
- Locatie: Gemert
Heb je gelijk in Bas, wilde het begrijpbaar houden.
Maar het klopt inderdaad. Effect ervan is dat een alu buis met drie keer zo'n dikke buisdikte stijver is dan een stalen buis.
Als je al deze kleine dingen gaat bekijken vind je nog wel een paar kleine dingetjes meer. Al deze dingen hebben maar een kleine invloed op het totaal. Globaal kun je daarom zeggen dat staal drie keer sterker is dan alu. Ik zeg duidelijk globaal, want staal heb je in verschillende sterkten en aluminium ook (ook weer een van die kleine dingen).
Het is inderdaad volgens mij officieel roest VAST staal, in de volksmond wordt echter vaak ook roest VRIJ staal gebruikt. Technisch gezien is dit geen correcte term.
Groeten Stefan
Maar het klopt inderdaad. Effect ervan is dat een alu buis met drie keer zo'n dikke buisdikte stijver is dan een stalen buis.
Als je al deze kleine dingen gaat bekijken vind je nog wel een paar kleine dingetjes meer. Al deze dingen hebben maar een kleine invloed op het totaal. Globaal kun je daarom zeggen dat staal drie keer sterker is dan alu. Ik zeg duidelijk globaal, want staal heb je in verschillende sterkten en aluminium ook (ook weer een van die kleine dingen).
Het is inderdaad volgens mij officieel roest VAST staal, in de volksmond wordt echter vaak ook roest VRIJ staal gebruikt. Technisch gezien is dit geen correcte term.
Groeten Stefan
- Jeroen houdijk
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
- Contacteer:
1: 2
2: 4-poot v-vorm
3: 1
4: poten en banksticks
5: 2 bouten
6: als het maar in m'n foudraal past
7: licht
8: groen
9: schroefdraad aan de poten
opm: recht zetten en in hoogte stellen is voldoende, welke stelmogelijkheden gebruik je nu echt in de praktijk?
Jeroen
2: 4-poot v-vorm
3: 1
4: poten en banksticks
5: 2 bouten
6: als het maar in m'n foudraal past
7: licht
8: groen
9: schroefdraad aan de poten
opm: recht zetten en in hoogte stellen is voldoende, welke stelmogelijkheden gebruik je nu echt in de praktijk?
Jeroen
Het blijven ondingen, die 'rodpots'. Ik begrijp dan ook niet dat zo'n ding zo veel aandacht krijgt. Ik leg mijn hengels nog liever op mijn tas dan dat ik met zo'n ding ga sjouwen. Onbegrijpelijk ook, dat mensen die dingen op een graskantje gebruiken
Qua constructie snap ik al helemaal het succes van sommige producten niet. Ik ga hier niet tegen commerciële producten aanschoppen, dus hou ik verder mijn mond maar.......
Het verbaast me verder ook dat een ideale oplossing, zoals ik die hierboven heb geplaatst, verder weinig aandacht krijgt. Ik heb hem dus ook weggehaald.
Groeten,
Bas
Qua constructie snap ik al helemaal het succes van sommige producten niet. Ik ga hier niet tegen commerciële producten aanschoppen, dus hou ik verder mijn mond maar.......
Het verbaast me verder ook dat een ideale oplossing, zoals ik die hierboven heb geplaatst, verder weinig aandacht krijgt. Ik heb hem dus ook weggehaald.
Groeten,
Bas
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Zo zo, het is een heftige discussie geworden. Even een paar dingen uit de weg ruimen. Ten eerste kwam er een opmerking dat mensen vaker ZONDER rodpod vissen dan met de rodpod. Daar gaat het mij dus even NIET om.
Ik wil dus van de mensen weten die genoodzaakt (klinkt overdreven) zijn of graag met een rodpod vissen (ook al kun je met losse banksticks ook vissen, wat ik overigens doe) wat hun ideale rodpod is.
Betreft dat stabiliteits verhaaltje ben ik het eens dat het niet aan het materiaal soort ligt. Ik kies voor RVS, niet omdat het zwaar zou zijn, maar omdat het onderhoudsvriendelijk is. Stabiliteit haal je uit de bouw van je rodpod zelf.
Verder ben ik erg blij met jullie reacties.
P.s. niet ver afdwalen betreft allerlei legeringen en dat soort dingen Daar weet ik al genoeg over.
Bedank!
Ik wil dus van de mensen weten die genoodzaakt (klinkt overdreven) zijn of graag met een rodpod vissen (ook al kun je met losse banksticks ook vissen, wat ik overigens doe) wat hun ideale rodpod is.
Betreft dat stabiliteits verhaaltje ben ik het eens dat het niet aan het materiaal soort ligt. Ik kies voor RVS, niet omdat het zwaar zou zijn, maar omdat het onderhoudsvriendelijk is. Stabiliteit haal je uit de bouw van je rodpod zelf.
Verder ben ik erg blij met jullie reacties.
P.s. niet ver afdwalen betreft allerlei legeringen en dat soort dingen Daar weet ik al genoeg over.
Bedank!
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Stefan Desar schreef:Beste Guus,
Ik ben hier ook vaak mee bezig geweest. Heb zelf ook de HTS Werktuig achter de rug.
Heb eigenlijk een paar probleempjes met je vragen. Misschien dat je een net iets andere insteek moet pakken.
Je begint met een aantal foto's van verschillende soorten ontwerpen te laten zien. Ik denk dat je beter vanuit het algemene doel van een rodpod zelf een ontwerp kunt gaan maken.
Ten eerste omdat het anders een van de zoveel dezelfde rodpods is. Ten tweede om echts een vernieuwing op de markt te brengen. Zonder deze vernieuwing is het niet zomaar de moeite waard, de markt voor rodpods is nou eenmaal groot. Dus als je niet echt een innovatie hebt, zal je denk ik geen ijs gaan breken (of je moet natuurlijk een hele mooie prijs weten te versieren maar dat is heel moeilijk).
Hoe heb ik het dan in mijn hoofd?
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met duidelijk te definieren wat het doel van de rodpod is. Welke functies moet hij vervullen? Op wat voor een ondergrond? etc. etc.. Ervaringen die je zelf hebt op gedaan met rodpods kunnen je natuurlijk ook helpen, bijvoorbeeld dat de buzzerbars niet mogen kunnen draaien. Het is denk ik dus hier handiger om te vragen waaraan een rodpod zou moeten voldoen en positieve of negatieve ervaringen van bepaalde onderdelen of de hele pod.
Dit is even een snelle lijn uit mijn hoofd getypt, maar globaal zou ik het zo aanpakken.
Inmiddels ben ik bedrijfswetenschappen aan het studeren, waardoor ik de markt beter kan `lezen`. Zoals ik al eerder zei denk ik dat er niet veel plaats op de markt voor rodpods is. Je zal met een echte verbetering moeten komen om succes te boeken.
Laatste wat ik je wil meegeven is dat je niet moet vergeten hoeveel dat het product duurder wordt door alles en iedereen die erop moeten verdienen en belasting etc..
Succes ermee, ik ben benieuwd!
Groeten Stefan
Helemaal mee eens. Moet toegeven dat de manier om dit probleem op te lossen niet de meest ideale is. Bovendien wil ik wel even mee geven dat ik NIET van plan ben een "nieuwe" rodpod op de markt te brengen, er wordt inprincipe maar 1 gemaakt en die ga ik zelf gebruiken, dus met de gegevens van deze topic en mijn eigen wensen ga ik er een ontwerpen.
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Als je al genoeg weet wat vraag je dan naar de mening van anderen!
Bouw gewoon n pod die jezelf fijn vind .
Of is dit nu toch zo moeilijk dan ?????
Bouw gewoon n pod die jezelf fijn vind .
Of is dit nu toch zo moeilijk dan ?????
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Laatst gewijzigd door Guust Konings op 26-12-2004 20:00, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
menno laarmans schreef:Als je al genoeg weet wat vraag je dan naar de mening van anderen!
Bouw gewoon n pod die jezelf fijn vind .
Of is dit nu toch zo moeilijk dan ?????
Ik weet genoeg over materiaal eigenschappen, daar ben ik niet naar op zoek.
Ik wil de meningen weten over de constructie van de rodpod, niet de materiaal keuze. Dat wil ik er mee zeggen.
Vind dat je wel een beetje kort door de bocht op mijn antwoord in gaat hoor.
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Mij lijkt dat je met n HTS achtergrond niet zo moeilijk hoeft te doen of heb ik t nu mis
Koop wat buis en draai n dagje en je pod is klaar.
Koop wat buis en draai n dagje en je pod is klaar.
Menno,
En of je hier moeilijk over kunt doen! Ik heb iig nog nooit een echt slimme oplossing gezien. Fijn juist, dat Guust hier eerst een onderzoekje pleegt om ideeën op te doen en zijn project op school daarmee weer kan onderbouwen.
Groeten,
Bas
En of je hier moeilijk over kunt doen! Ik heb iig nog nooit een echt slimme oplossing gezien. Fijn juist, dat Guust hier eerst een onderzoekje pleegt om ideeën op te doen en zijn project op school daarmee weer kan onderbouwen.
Groeten,
Bas
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Nog nooit n goede rodpod gezien ?????
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
Mijne weegt ook best wel wat maar dat vind ik geen nadeel.
Maar iedereen denkt hier anders over.
Gelukkig
Maar iedereen denkt hier anders over.
Gelukkig
- Ray v/d Bos
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
- Locatie: Doesburg
Bas en Menno
Als je die wil zien kijk op.http://www.carpobsession.nl/RRT/
Daar kunje hem zien als je maar wil.
Als je die wil zien kijk op.http://www.carpobsession.nl/RRT/
Daar kunje hem zien als je maar wil.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
menno laarmans schreef:Mij lijkt dat je met n HTS achtergrond niet zo moeilijk hoeft te doen of heb ik t nu mis
Koop wat buis en draai n dagje en je pod is klaar.
Tegenwoordig leer je als HTS-er niet alleen maar het ontwerpen e.d., maar er wordt je ook geleerd naar de omgeving "DE MARKT" te kijken. Ook wordt er geleerd in groepsverband te werken, zodat je op meer mogelijkheden komt.
Dat wil ik nu met deze topic bereiken.
Ik kan idd gewoon ff een rodpod ontwerpen zoals ik denk dat ie er uit moet zien...... maar is deze dan doordacht? Misschien kom ik wel heel veel fouten (kinder ziektes) tegen en die moeten dan weer geelimineerd worden.
Dus een goed vooronderzoek (zoals wij dat noemen) geeft veel voordelen in je ontwerp.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Bas Breetveld schreef:Ik beschik hier over A-cad en Solid works. Uitwerken is dus geen probleem, tijd wel.
Groeten,
Bas
Das mooi, ik werk op mijn werk ook met Acad en thuis prive met SolidWorks2004. Toppie programma!
- menno laarmans
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
- Locatie: lapzwansland
LOL
Nog ff en we draaien/frezen de boel met cimmatron.
Nee de jeugd kan dalijk nog geen gat meer boren
Nog ff en we draaien/frezen de boel met cimmatron.
Nee de jeugd kan dalijk nog geen gat meer boren