08-12-2004 14:49
Overloden of shot on the hook, 2 verschillende princiepes in mijn ogen, tenminste op de manieren dat ik ze gebruik. Met beide onderlijnen goed vis gevangen, maar goed, de werking in mijn ogen.
Een shot on the hook zorgt ervoor dat die punt inderdaad richting het vlees staat, omdat het zwaartepunt van het geheel (haak, boilie en loodje) bij de punt ligt, tenminste ervanuitgaande dat er met een pop up wordt gevist (wat ik icm deze methode gebruikt heb). Omdat het zwaartepunt van het geheel bij de punt ligt, zal deze wanneer de vis na opzuigen ook maar wat beweegt direct vlees pakken, mits de onderlijn gestrekt is, anders beweegt er niet veel. Om ervoor te zorgen dat de onderlijn bij de lip vlees pakt en niet verder in de bek is het belangrijk dat de onderlijn niet te lang is, anders is het voor de vis dus mogelijk om het aas verder naar binnen te zuigen. Je haakpunt kan je het beste in voorzorg afschermen, om ervoor te zorgen dat de punt geen kans krijgt om verder in de bek vlees te pakken. In de praktijk betekend dit dat ik hem gebruik als een combi rig van 9 a 10 cm fluorcarbon (50/00), met een 3 tal centimeter soepel. Het stijve gedeelte valt weg van het lood, waarbij het soepele stukje terugvalt richting het lood. De vis heeft dus maximaal een spelingsruimte van 6 centimeter in strekkende richting (ervan uitgaande dat de bek tegen de boilie aanzit op het moment dat deze opgezogen wordt). De haak (middellangstelige, big T raptor maat 7 heb ik zelf gebruikt) verlengd met een stuk krimpkous van ook 3 centimeter. Ervoor zorgend dat er enkel een soepel scharnierpunt in de onderlijn overblijft van een paar millimeter op dus 3 centimeter van de haak, deze buig ik in een hoek van een 40 graden richting de haakpunt. De punt is dus afgeschermt en zal pas wanneer de krimpkous gedeeltelijk buiten de bek gaat of buigt vlees kunnen pakken. De krimpkous houdt in de bek de punt als het ware van het vlees weg. De hair vis ik kort (pop up), met een klein stukje soepele siliconeslang op de haaksteel om de hair op precies ter hoogte van de weerhaak los te laten komen. Tussen mijn pop up en haaksteel (silicone) zit een ruimte van 2 a 3 millimeter. Een heel verhaal, maar in mijn ogen nodig om deze onderlijn goed te laten functioneren, bij mij leverde deze meer vissen op, perfect gehaakt in de onderlip. Wel moet ik erbij vermelden dat het gewicht van het loodje rond de 2 gram was, waarbij een gedeelte opgeheven wordt door het drijvende vermogen van de pop-up.
Een vraagje tussendoor, misschien weet een van de biologen dit hier. Wanneer de karper iets opzuigt en zijn bek sluit, waarna het water door de kieuwen weggepompt wordt (tenminste zo gaat het toch?). Dan ontstaat er dus een vacuum in de bek die niet meer gevuld is met water. Hierin kan de pop up dus niet meer drijven. De onderlijn zou zich dan ongeveer hetzelfde moeten gaan gedragen als met een zinkende boilie, buiten het feit dan natuurlijk dat het soortelijk gewicht van die pop up kleiner is. Een logische redenering? Of blijft de bek van de karper altijd vol water onder water? Zo ja (in geval van vacuum), dan zal zonder de opwaardse kracht van het water, de zwaarte kracht weer intreden, dan als gevolg hiervan zou een pop up ook op de bodem van de bek moeten liggen en niet zweven in deze. Waarbij dan ook er met de hoogte van de pop up gespeeld kan worden om inhaking te forceren, waar het overlood verhaal bij komt kijken, dit is voor eventuele uitleg in een later stadium.
Overloden is in mijn ogen een gewicht op de onderlijn wat buiten de bek van de karper blijft, als het ware een klein 2de gewicht buiten het werplood. Wanneer dit zwaar genoeg is zal het, wanneer het door de vis van de bodem getilt wordt met de boilie in de bek, ervoor zorgen dat de boilie in de bek begint te schuiven (de wrijvingsweerstand + het gewicht van de boilie moeten kleiner zijn dan het trekkende gewicht van het lood aan de andere zijde van de onderlip buiten de bek. Ervoor zorgend dat de haak dus al in beweging kan komen voordat de onderlijn gestrekt is door de vis. Het effect hiervan is in mijn ogen dan ook groter bij langere onderlijnen dan kortere. Omdat de vis dan juist eerder de prik krijgt. Terwijl bij een kortere onderlijn de bewegingsvrijheid die de vis heeft voor een prik niet veel uit zal maken. Waarbij het gewicht er ook nog voor zorgt dat wanneer de onderlijn geprikt is deze moeilijker te verwijderen is door de karper (verder uitgelegd in mijn Rotary). Een begin, naar de hoe en waarom zoektocht.
mvg
Bart van den Hurk