Theo van Gogh

Camiel Driehuis

22-11-2004 19:14

het magische woord in dit verhaal is ''aanpassen'' denk ik

stukje uit de metro van vanmorgen even samen gevat.

vrouwlijke minister(geen idee wie het was) heeft een afspraak met een imaam om te praten over intergratie.
Bij aankomst rijkt zei hem de hand, maar die word echter afgeslagen

Hij mag uit geloofs overtuiging niet de hand van een voor hem onbekende vrouw zomaar beetpakken

uit mijn oogpunt gezien echt het toppunt van intergratie.
marijn ham

22-11-2004 19:52

Peter,

De reden dat veel van dit soort jongens doorslaan ligt hem vaak in niet verwerkte traumatische ervaringen.
Beinvloeding van buitenaf, enz..

Veel van dit soort jongens staan emotioneel zwak, daarom zijn ze makkelijk te beinvloeden door 'gasten'die een natuurlijk overwichten (denken te) hebben. Hierdoor worden mensen snel beinvloed in het doen van 'foute'dingen, zoals drugsgebruik, overvallen, enz.

Een van mijn beste vrienden was ook mijn beste 'gokmaatje'hij heeft meerdere overvallen gepleegd door invloed van een ander. Hij heeft daar zoveel spijt van gehad, dat hij zich zelf heeft aangegeven en 3 jaar heeft gekregen. Eigen schuld, dikke bult... Hij heeft samen met mij in een afkickcentrumgezeten en werkt nu zelf in de verslavingszorg, helpt anderen en geeft voorlichtingen in scholen en gevangenissen.
Iemand die ne als mij de keerzijde kent en deze mensen wilt hlelpen, ook hij was beinvloedbaar en om andere ten waarschuwen voor de gevaren beinvloeding isook noodzakelijk, want succesvolle mensen kunnen de grootste criminelen worden.

Het koppie is helemaal goed, maar als deze negatief word beinvloed zal het negatief worden gebruikt.
Jan van Glabbeek

22-11-2004 20:15

..... want succesvolle mensen kunnen de grootste criminelen worden.

Neem van mij aan (15 jaar lang politieburo's binnngelopen om te kijken of er nog wat te redden valt) dat Marijn hier groot gelijk in heeft.
jan van kranenburg

22-11-2004 23:26

Marijn,

Als ik zo'n Danau stok zou hebben, kreeg je 'm cadeau.

Klasse van jullie; maar gewaagd en riskant.

Er gaat een PB volgen,

mvg

Jan
marinus gaasbeek

23-11-2004 09:59

Hoi allemaal,

Gelukkig zie ik hier overwegend genuanceerde meningen. Pet af voor sommige jeugdigen ( en ook ouderen) op dit board die niet zwart/wit denken!
Er is hoop!
Niet alleen een aantal Moslims denken extreem. In ons kikkerland lopen er ook genoeg met een christelijke achtergrond die denkbeelden aanhangen waar een weldenkend mens van kan gruwelen.
Een voorbeeld: Was ooit 24 jaar getrouwd. Mijn ex kwam er achter dat ze gevoelens had voor het eigen geslacht. Ze was kerkelijk. Werd uit de kerk gezet door een christelijke "Imam"omdat homosexualiteit een doodzonde is. Over extreem gesproken!
Groetjes
Rinus
marijn ham

23-11-2004 11:06

Marinus,

In sommige kerkelijke kringen is homosexualiteit een doodzonde.
Als je naar het hart van deze mensen kijkt, kan je zien dat deze mensen alle regels en wetten uit de bijbel naleven, terwijl er ook staat: "Heb uw naaste lief".

Iemand vanwege zo'n reden de kerk uitgooien is natuurlijk geen goede reclame voor het evangelie, aan de andere kant zijn er in Nederland ongeveer 50 verschillende christelijke geloosvormen, de een is stren en leeft bij alle wetten uit de Bijbel, de andere kerk is meer openener en gaat het om de relatie.

Feit is dat er steeds meer soorten geloof komen met ieder hun eigen opvattingen. Daarvoor zal de Bijbel niet geschreven zijn....
Dat zie je ook bij moslims, in de koran is geen zinnetje te vinden dat vermeld dat je zelfmoordacties moet ondergaan, terreur moet uitoefenen, en mensen die niet jouw ideeen uitdragen moet vermoorden...

De radicale gelovigen (in veel gevallen moslims) kunnen met hun gezag anderen beinvloeden, waardoor je veel van dit soort ellende ziet. Zelfmoordacties, opleidingskampen voor Al Qaida, enz...

Het geloof is in zijn zuiverste vorm erg puur, gericht op de medemens en een relatie met God, dar horen dit soort acties niet bij, en dat is jammer.

Je ziet dat het alleen maar erger word en er word alleen maar met een scheef oog naar deze groeperingen gekeken.
Terwijl er maar een heel klein percentage zich bezighoud met deze idiote praktijken krijgt de hele groepering een stempel opgeplakt...
Zowel moslims, al Christenen, als Marokkanen, noem maar op.
marinus gaasbeek

23-11-2004 11:29

Hoi Marijn,

Exact. Beter had ik het niet kunnen verwoorden. Het is slechts een kleine groep die de zaak vaak verziekt. Neem het voetballen als voorbeeld.
De "harde kern" bestaat daar ook vaak maar uit een handvol "verziekers".
Bedankt voor je genuanceerde bericht.
Groetjes
Rinus
Marc Schrikkema

23-11-2004 12:09

Bijbel? ... Koran?

Opvallend is dat 9 van de 10 keer de intrepertatie van wat er geschreven zou staan de oorzaak is van de ellende. Dat een moslim een vrouw de hand niet mag schudden zoals mijnheer de imam claimde berust dus alleen op ZIJN idee over de Koran! Getuige de andere meningen en opvattingen die ik over dit onderwerp heb gehoord.

We hebben het idd over doorgeschoten ideeen en meningen van mensen die door hun ambt (Imam's / Priesters / Dominee's / Voorgangers etc etc) "macht" hebben over andere mensen. Juist door deze macht is er altijd wel iemand die het presteert om een kudde mee te krijgen met ideeen die gewoonweg alleen maar in zijn straatje passen en niet zoals gepredikt voor de gemeente goed zijn.

Er zijn hierover in het verleden legio voorbeelden geweest Bijvoorbeeld de Bagwan en die club uit Amerika die zichzelf allemaal vergiftigden etc. Achteraf, en dat is altijd de makkelijkste positie, bleek het in 99 van de 100 gevallen om gewin te gaan voor de oprichter (geldelijk/prestige).

Ondanks dat ik erg meeleef met Marinus, heeft zijn vrouw keuzes gemaakt in het leven. Blijkbaar behoorde ze tot een geloofsgemeenschap die homoseksualiteit verwierp. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat zijn vrouw toen ze nog niet deze gevoelens had tegen de regels van deze gemeenschap was, dan was ze voor mijn gevoel al eerder vertrokken. Klinkt een beetje hard van mij maar vaak zijn mensen het pas oneens als ze zelf het bekende bokje zijn.

Als je een gemiddelde "preek" beluisterd van een imam / priester / dominee zal je verrast zijn door het gelijk dat die mensen hebben, niet omdat het doorspekt is met "kerkelijke" regels maar meer omdat (althans die ik heb bijgewoond) de meeste preken mensen alleen maar waarden en normen willen leren / uitleggen. In dat licht denk ik dat geloof op zich een heel goed wapen kan zijn tegen de problemen die mensen in hun dagelijks leven tegenkomen.

Extremiteiten zijn idd een hele dunne plak van alle mensen, ze zijn er in tegenstelling van wat Marijn schreef niet meestal bij Moslims, dat is zelfs de minderheid! Alleen grijpen deze mensen vaker in hun onmacht nar extreme middelen, maar kijk eens eerlijk naar het verleden de kruistochten etc. Men zou en moest over naar het gepredikte geloof desnoods onder bedreiging van het afslachten van hele volksstammen.

Gr. Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
marinus gaasbeek

23-11-2004 12:33

Hoi Marc,

Volkomen gelijk, ook v.w.b. hetgeen je over mijn ex aanhaalt.
Ja, vaak worden de mensen pas wakker als het hen zelf aangaat.
Overigens ben ik inmiddels weer gelukkig getrouwd. Let wel met een Turkse( moslim) vrouw. En zij verwerpt net als ieder weldenkend mens extreme denkbeelden!
Groetjes
Rinus en Semra
marijn ham

23-11-2004 13:16

Marc,

zoals je begrijpt zijn degene die juist in het nieuws komen vanwege extremistische (terruer) daden toch vaak de moslim-achtigen.
Dat is wat ik bedoel te zeggen. Op een of andere manier zijn deze mensen fanatieker in hun doen en laten.
Marc Schrikkema

23-11-2004 13:58

Marijn?

RAF / ETA?

Dat die mensen nu ff low profile zijn oke, maar de die hebben ook huisgehouden hoor :o En als ik zie wat de ETA m.n. heeft gedaan dan weet ik nog zo net niet wie er fanatieker is.

Probleem zit hem trouwens ook heel erg in de nieuwswaarde van het gebeurde, neem nu de ontploffing van de vuurwerkfabriek in denemarken (zelfde week als Theo) maar niemand hoor je er over nergens lees je er iets over.

Terrorisme, helaas momenteel uit de moslimhoek, is op dit moment net iets actueler dan andere zaken. Laten we eerlijk zijn, het handjesschudden incident is veel erger dan bijvoorbeeld de tientallen doden in China vanwege een vliegtuig ongeluk.

Gr. M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik

23-11-2004 14:40

Marijn,

Rond 1700 hebben we er hierom 100-en uitgetrapt------> Amerika :oops: