Fotos van karpertjes in aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

23-05-2010 20:41

foto 3
Bijlagen
IMG_4059 [800x600].JPG
(109.85 KiB) 1539 keer gedownload
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

25-05-2010 10:35

Er zit momenteel een groot verschil in de grootte van de visjes. Enkele zijn echt al uitgegroeid tot monsters in vergelijk met de anderen. Ik ben dan ook bang dat dit de enige karpers zijn die ertussen zitten en dat de andere voorns oid zijn. Vandaag weer even vers water gehaald(daar zit voedsel genoeg in) en toch in de verleiding gekomen nog wat extra eitjes mee te nemen, waarvan ik een groter vermoeden heb dat het karpers zijn. Toch lastig dat je zo lang moet wachten tot je goed kunt zien wat voor visjes het eigenlijk zijn.
Maar goed, gewoon geduld en liefde en ze worden vanzelf groot (beetje voeren wil ook wel helpen :P )

Zijn nog te klein om goede foto's te maken, dus die houden jullie nog van me tegoed.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Mark Oosterveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 25-05-2010 14:47

26-05-2010 12:59

Bij Raven / Flemix in Almelo hebben ze ook een aquarium staan op de karper afdeling daar zwemmen 2 karpers en zelfs 1 kleine meerval echt gaaf. heb er helaas geen foto van
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

26-05-2010 18:34

Die karpers daar zijn ook wel erg groot. Bedenk wel dat daar een pomp op zit die gigantisch groot is. Dat aquarium wordt elke 10 minuten doorgespoeld ongeveer. Is inderdaad wel mooi hoor :wink: Kameraad van mij werkt daar en afgelopen najaar heeft mijn broer 3 karpers vanuit dat aquarium in een veel grotere bak gedaan. Staan nu lekker bij ons thuis en hebben de ruimte.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

28-05-2010 17:04

En bij deze karpers zijn vanmiddag mijn aquariumkarpers gevoegd. Mijn aquarium ziet er nu leeg uit met enkel en alleen een tiental voorntjes.
En de karpers voelen zich er wel prettig bij 8)
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-05-2010 12:06

Mark Oosterveld schreef:Bij Raven / Flemix in Almelo hebben ze ook een aquarium staan op de karper afdeling daar zwemmen 2 karpers en zelfs 1 kleine meerval echt gaaf. heb er helaas geen foto van



Meervallen heb ik ook 8)

http://www.youtube.com/watch?v=2OdXeghKEKo
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

30-05-2010 20:47

die zijn chil! :o
MVG, Bart Bosch.
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

31-05-2010 19:06

Goede avond dames en heren, Prachtige foto's komen hier voorbij!

Ik heb zelf een prachtige rijen in me aquarium zitten, helaas is mijn bak(70cm) veels te klein voor de vis(10 CM)

tot mijn spijt moet hij Daarom vertrekken uit mijn bak, er zit ook nog een spiegelkarpertje van +/- 5 CM in het aquarium. Ik wil ze alleen per 2 weg doen. Ik hoop dat iemand ze een leuk onderdak kan bieden. Ik hoop daarom dat ik ze hier kwijt kan raken en niet op marktplaats o.i.d
Zijn beide prachtige visjes. Foto's komen helaas niet helemaal tot zijn recht.

Bij interesse even PBen graag. Alleen afhalen regio Dordrecht/Rotterdam

Hier Foto's van de Rijen(10cm)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier het spiegeltje(5cm)

Afbeelding

Afbeelding
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

01-06-2010 23:21

Raymond, wat jij moet doen is gewoon een groter aqaurium aanschaffen. Hoeft helemaal niet zo duur te zijn! Of maak zelf een leuke vijver als je er plaats voor hebt.
Mocht dit allemaal niet kunnen, ben ik best bereid je visjes over te nemen. Mijn eigen kuitkarpertjes zijn toch nog niet groot genoeg voor in het 'echte' aquarium. Alleen weet ik niet waar je weg komt...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

02-06-2010 11:24

Bart,
Ik heb me helaas nog te houden aan bepaalde regels hier in huis :lol: Een groter aquarium is hier dus helaas niet mogelijk. Vanzelfsprekend dat een vijver dus ook niet gaat werken.

Ik kom uit de omgeving Van Dordrecht.
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

02-06-2010 18:05

Das nogal een eindje rijden/ zwemmen, gaat hem niet worden dus...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-07-2010 20:08

Hmmmm, ik zie dat dit topic: ''knutselen met karpers'' een beetje als een nachtkaarsje uit gaat.


Ik vraag me af, hoe is het jullie ongekoelde aquariumkarpers vergaan de afgelopen dagen?

Leven ze nog?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

05-07-2010 20:37

Ze vinden het heerlijk die zomer. Lekker met de neus in de stroming, braaf wachten totdat er weer wat pellets naar beneden dwarrelen. Sta je op een zolderkwamer waar het dik 30 graden word overdag.

Wat mijn visjes betreft, mag die winter nog lang op zich laten waten.

Cyprinis Valkenswaardero 8)
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

06-07-2010 16:37

ik heb
300 ltr aquarium
3000 ltr pomp
oase 12000 drukfilter
en een oase 3000 drukfilter gevuld met pijpjes

en idd een paar karpers dood
temp werd al 28 graden

josef je had gelijk
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

17-07-2010 00:22

Josef,
Je hebt helemaal gelijk dat als je een karper wilt houden dat ie dan voldoende ruimte moet hebben en er aan randvoorwaarden voldaan moet worden.

Echter, beweren dat je 6kuub nodig hebt om een paar 10cm karpertjes te laten zwemmen... :o
Gast....

Het is heel prima te doen om TIJDELIJK diertjes te houden in een uiteindelijk zeker te klein onderkomen.
Nogmaals: Tijdelijk.....
En in het geval van een snelgroeier zoals Karper kan dat verbazendwekkend tijdelijk zijn.
In de meeste gevallen een paar maanden en dan is het weer tijd om afscheid te nemen of een vijver te graven...

In de koi-wereld zie ik trouwens bijna alleen maar te kleine onderkomens met een te zware bezetting..
1,5kuub per koi wordt tegenwoordig als goed gezien (was nog minder)?
Goed, ik wil er 5 van minstens 80cm. Das dus 7,5kuub. 1,5mtr diep en dus bijna 2,25x2,25.... Beetje bodemverloop en kunnen het dan tot wellicht 4x4 of iets meer schoppen.
Man wat hebben die de ruimte.... :roll:
Moeten maar liefst 2x met de staart slaan om over te steken..
Pot en Ketel dus.
Meeste vijvers zitten er tussen de 5 en de 20 in, makkelijk genoeg voor een hectare..

Snap je punt wel maar zo ga je het niet kunnen brengen.
Karpers kun je prima in een aquarium houden maar nog sneller dan je verwacht had is je bak alweer te klein.
En dan????
Dumpen waar ze niet horen of het alsnog niet redden?

Denk dat de boodschap is: begin er niet aan als je vervolgens geen vijver hebt of zet ze na een paar maanden terug in het water waar je ze vandaan hebt en wees er daarbij zeker van dat ze daar niet meer kansen hadden in de eerste plaats..
Het lijkt erg leuk en dat is het ook maar in de meeste gevallen help je ze niet echt..

Mensen die er kopen met het oogpunt ze later uit te zetten.... :evil:
Voor hetzelfde geld ben je eigenhandig verantwoordelijk voor het uitroeien van het originele bestand..
Zeker met dieren die tussen koi's hebben vertoefd..

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

17-07-2010 09:07

Josef, het gaat perfect met de karpertjes, ze groeien als kool en de grootsten worden binnenkort alweer verplaatst naar een grotere bak. Enkel een beetje last van algaangroei op de ruiten, maar dat geeft niet.
Aangezien ik alleen verhalen hoor over dat het goed gaat, ook met dit weer, snap ik je verhaal ook niet helemaal.
MAAR wel heb ik laatst gehoord/ gelezen dat het wel zo kan zijn dat door het overslaan van de jaargetijden de vissen minder oud zouden worden. Kun je dit misschien uitleggen?
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
leon nijman
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-03-2005 16:35

10-08-2010 17:38

kuit visjes van afgelopen paai,
16 schubjes 3 spiegeltjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door leon nijman op 10-08-2010 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

10-08-2010 17:52

mooi, mooi, mooi!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

13-08-2010 20:00

Hey Leon,
volgensmij heb jij mijn oude aquarium :p
aan de steentje en achtergrond te zien?
afgehaald in heesch t0evallig zou grappig zijn
leon nijman
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-03-2005 16:35

17-08-2010 18:05

Roy Rovers schreef:Hey Leon,
volgensmij heb jij mijn oude aquarium :p
aan de steentje en achtergrond te zien?
afgehaald in heesch t0evallig zou grappig zijn


Hallo roy

nee ik heb dit aquarium gekocht in zutphen.
camiel driehuis2
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-08-2010 01:51

23-08-2010 02:06

Zo na lang weg te zijn geweest even terug op het forum hier.
Dit topic werd in 2005 gestart nadat op carp 2005 de eerste spiegeltjes werden verkocht.

Ook ik hield hem zonder enige info vooraf in een aquarium met alle gevolgen van dien.
Veel gezeur gehad, maar het spiegeltje van 2005, toen een cm of 4 is inmiddels een mooie dame van een cm of 50.

Ik kwam via google weer even in dit topic terecht en erger me de laatste 6 pagina's dood aan het gezeur over dat het niet verantwoord is.
Wat een onzin, zeker als je een aantal regels in acht neemt is het heel goed te doen.

-stelregel 1 koi(lees even karper) per 1000 liter water.
Leuk, maar was de stelregel niet 1 volwassen koi per 1000 liter water.
-Is het niet zo dat de gemiddelde koi(lees even karper) vijver een veel hogere bezetting heeft, en 2 koi per 1000 liter heel vaak voor komt zonder problemen.
-De spiegeltjes die verkocht worden pure kweekvissen zijn en nog nooit van hun leven 1000 liter water tot hun beschikking hebben gehad.
-Veel koihouders hun vijver juist in de winter verwarmen om juist zoveel mogelijk het gezeur van de koude periode uit te sluiten.

moet ik nog even doorgaan.
camiel driehuis2
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-08-2010 01:51

23-08-2010 02:17

Ik denk dat ik beter kan vertellen hoe het in theorie wel zou moeten.

Een kleine how-to karper in een aquarium.
-Neem om te beginnen een wat ruimer aquarium, karper groeit hard onder de juiste omstandigheden en zorg bijvoorbaad dat je alvast een plekje hebt waar je hem volgend jaar kan laten.
Volgend jaar wil je hem als je het goed doet niet meer in je aquarium hebben, simpelweg omdat hij er uit is gegroeit.
-Wil je het simpelhouden, neem dan vooral geen grind of iets dergelijks op de bodem, dit vervuild als een gek, karpers gooien er veel meer uit als de goudvis die je gewend ben.
Wil je toch grind op de bodem, neem het dan zo groot en glad mogelijk als je kan vinden.
-Zuurstof, is een heel belangrijke, teveel zuurstof bestaat niet in de aquarium wereld, teweinig al snel.
-Je pomp, zwaarder dan je zou denken, je wilt zo snel mogelijk van je vuil af. voor in je aquarium kan je rustig 4 x per uur je bak rond pompen.
-het filter kan voor karper in je aquarium eigenlijk niet groot genoeg zijn, vergeet binnenfiltertjes dat is kansloos voor karper. De eheim buitenfilters heb je meer aan, of knutsel er zelf 1 van pvc uit de bouwmarkt.
Kan dus best goedkoop te maken zijn.
Ik had op mijn 400 liter bak uiteindelijk 2 buitenfilters staan en pompte ruim 1200 liter rond.
In je filter wil je een bacteriecultuur opkweken, vergeet de sponzen die er in zitten, die slippen zo dicht.
Hou 2 lagen sponzen er in(zo fijn mogelijk) om het grove vuil tegen te houden en vul ze voor de rest af met keramische pijpjes.
camiel driehuis2
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-08-2010 01:51

23-08-2010 02:26

De keramische pijpjes spoel je enkel even af met water uit je aquarium verder niets, de sponzen daarintegen spoel je iedere 2 dagen compleet uit zodat al het vuil er weer uit is.
-Iedere 2 dagen ververs je 10% van je water, het filterend vermogen op je aquarium is beperkt en je filter kan wel een beetje hulp gebruiken.
-karper scheid feromonen uit die de groei belemmert als je er maar genoeg van in het water hebt zitten, veel verversen geeft een hardere groei.
-Je aquarium op kamertemperatuur is eigenlijk de ideale ''kweekwarmte'' en ze zullen hard groeien op deze temperatuur.
Een karper opkweken tot een cm of 30 in een jaar is niet zo moeilijk als je alle regels netjes volgt.

Kleine noot, vergeet het gedrag van karpers in de natuur, als je karpertje in je aquarium rolt of spring regelmatig is het mis en heeft ie het niet naar zijn zin.
Meet regelmatig je waterwaarden vooral je ammoniak en nitriet, kunnen ze slecht tegen en zeker in de opstartfase krijg je hier last mee, water verversen verversen en nog maar eens in dat geval.

Succes ermee, zal morgen eens kijken of ik mijn ''carp2005'' spiegeltje eens op de foto krijg in de vijver.

Groetjes Camiel
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-08-2010 21:03

Hier een deel van mijn rijen uit 2004
http://www.ttbbaits.com/TTBBAITS_Najaar ... y_Fish.htm

Boilie is 24mm bedenk zelf maar hoe groot de vis nu is :wink:

met 16 soortgenoten en wat ander gespuis gaat het al 4 jaar zonder problemen in een vijver van 18m3

Beetje filter doet wonderen :wink:
camiel driehuis2
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-08-2010 01:51

23-08-2010 21:36

Mooi beest jacco,

Het is alweer een tijdje geleden, maar weet nog wel dat je me destijds een goede duw in de richting hebt gegeven met de koi in mijn aquarium.
Toen een boel gekloot om het goed te doen.

Nu inmiddels alweer bijna 6 jaar goed aan het vijveren en een kweekbak van 600 liter op zolder.
Toen was het lastig, nu eigenlijk een soort gewoonte om je water/filter op kwaliteit te houden.