Fotos van karpertjes in aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-02-2007 16:39

Nou ga er even voor zitten. Neem een biertje (en eventueel een sigaretje) in de hand en geniet van onderstaande spiegels ;)

Ik heb net de vijf spiegels uit de vijver even op de foto gezet.
Per vis heb ik er informatie bij gezet zodat je weet hoe en wat.

Spiegel 1:
Afkomst: Valkenswaard (Zwolle 2006)
Aanvullende informatie: Deze vis heeft 3/4 jaar binnen in het aquarium gezeten en is derhalve wat kleiner dan zijn broertjes...

Afbeelding
Afbeelding

Spiegel 2:
Afkomst: Valkenswaard (Zwolle 2006)
Aanvullende informatie: Deze vis zwemt sinds april 2006 in de vijver en is al redelijk gegroeid zoals je ziet...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spiegel 3:
Afkomst: Valkenswaard (Zwolle 2006)
Aanvullende informatie: Zelfde moment als spiegel 2 de vijver ingegaan...

Afbeelding
Afbeelding

Spiegel 4:
Afkomst: Prive vijver
Aanvullende informatie: Deze vis is in de zomer van 2006 in onze vijver gezet en afgevist uit een prive vijver welke leeg werd gehaald ivm overvloed aan vis. In deze vijver zwom erg veel jongbroed van Koi karpers. Zoals je ziet heeft de vis een behoorlijk gekleurde buik+bek en ik vraag me derhalve af of er Koi invloeden in zitten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spiegel 5:
Afkomst: Prive vijver
Aanvullende informatie: Zelfde verhaal als spiegel 4
(missende schubben komen niet door fotograferen...)

Afbeelding
Afbeelding
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

05-02-2007 16:43

:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

05-02-2007 16:43

erg mooi om te zien,hoe ziet een ideale karper vijver er uit,hep je bepaalde voorwaarden,groote ,inrichting,enz
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-02-2007 16:46

Mijn vijver is momenteel veeeeel te klein en dat weet ik. Vandaar dat er dit voorjaar ook wordt uitgebreid naar een vijver van ongeveer 17 kuub.

In dat geval wordt de vijver 3,5x2,5x2

Als dat gebeurd is kunnen mijn koi + karpetjes ongestoord hun rondjes zwemmen :)
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

05-02-2007 16:52

hier wat foto's van mijn vissen sorry voor de slechte kwaliteit
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

05-02-2007 16:54

weet nu wat de oorzaak is van het verschijnsel van jou spiegel,hij moet verplicht naar het feyenoord embleem kijken :lol: :lol: :wink:
aldejekes loat goan!
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

05-02-2007 16:59

misschien maar jah er zijn slechtere dingen om naar te kijken zou ik zeggen. ik weet niet of dit normaal is maar als ze stil hangen in het water slaan ze heel erg kort met nu vinnen
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

05-02-2007 17:52

hier nog wat meer foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

er komen van de week wat nepplantjes bij zodat ze wat extra beschutting hebben
Laatst gewijzigd door fernando breevaart op 05-02-2007 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

05-02-2007 17:54

Frank Avezaat schreef:Nou ga er even voor zitten. Neem een biertje (en eventueel een sigaretje) in de hand en geniet van onderstaande spiegels ;)



en mag ik vragen hoe groot you vijver is ??

m.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-02-2007 18:00

Momenteel een 5000ltr maar zoals gezegd wordt hij dit voorjaar uitgebreid naar ongeveer 17000ltr
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-02-2007 18:01

Gideon Bolink schreef:Zou jij die qoute willen verwijderen


heb ik bij deze even gedaan
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

05-02-2007 18:37

Voor iedereen die de spiegeltjes in een aquarium hebben gestopt even een kleine uitleg over karpers in een klein beetje water(lees aquarium)


In de koi wereld worden er ook kleinere bakken gebruikt om koi i op te laten groeien.
Hetzelfde verhaal als de spiegeltjes in de aquarium dus.
Deze quarantaine/opkweek bakken hebben een minimale inhoud van 500 liter, daaronder word het weer aanmodderen.
Een ruime goed ingedraaide filter erop en je kan er een paar visjes in houden voor een paar maanden.
4 a 5 van een cm of 20 is toch wel een beetje de max.
2 x in de week 10 % water verversen en de koi/karper maakt het prima.

Nu het aquarium.
Het ziet er heel leuk uit die spiegeltjes, maar er zijn wat spelregels voor in het aquarium.

Zorg voor een goede filtratie.
Fernando,
Jou filtertje op de foto is nooit genoeg je kan er zo nog wel 5 inhangen.

Goede filtratie is van levensbelang voor de beestjes, of je moet iedere avond met emmers willen slepen met alle gevolgen van dien.
Zo een klein binnenfiltertje kan je vergeten daar heb je niets aan.
Voor karper in een aquarium ben je al snel aangewezen op de grotere eheim buitenfilters.
Vorig jaar had ik 2 eheim buitenfilters draaien op het aquarium en dat ging net.
In het filter moeten de bacterien gaan groeien die de afvalstoffen van de vis gaan afbreken en omzetten naar minder gevaarlijke stoffen.

We hebben het hier niet alleen over de poep die je er uit ziet komen.
de poep leverd slechts 25 % van de ammonia die de karper afgeeft.
Via de kieuwen word de rest het water in geslingerd.

Je ziet het niet, maar is echt dodelijk voor je karpertjes.

De baccies in je filter zetten dus ammonia om naar nitriet en vervolgens naar nitraat.
Zorg dus voor een groot genoeg filter.
Maak de filter enkel schoon met aquarium water en nooit met kraanwater.
Kraanwater dood de bacterien en dan is je filter dus nutteloos.

Leg geen grind op de bodem.
Alle strond gaat er tussen zitten en word een broedplaats voor foute bacterien en parasieten.

Hou de bodem dus schoon.

Maak het je zelf wat makkelijker en stop in je filter een grote zak met actief kool.
Actief kool neemtfoute stoffen op uit je water en ontziet je filter een beetje op die manier.

Voor zo weinig mogelijk om je waterwaarden op peil te houden.

Ververs iedere dag ongeveer 10% water zolang je filtertje niet goed werkt.
Je filtertje gaat pas over een paar maanden echt werken dus voorlopig nog even elke avond met emmertjes slepen.

Zorg ervoor dat het water wat je ververst dezelfde temp heeft als de temp van je aquarium.
Grote temperatuur verschillen geven kans op witte stip.

Hou je vissen goed in de gaten en let er op of ze rollen/flitsen over de bodem.
Een keertje rollen is niet erg, maar als ze het vaker gaan doen hebben ze iets onder de lede.
Waarschijnlijk een parasiet, maar die zijn enkel onder de microscoop waarneembaar.

Tot slot.

Op de filters in de dierenwinkel staat altijd ''geschikt voor ... liter.

Hou dit niet aan.
Deze getallen zijn leuk als je goudvissen wil houden voor koi is het niets.
Ik had filtratie voor 1500 liter draaien op 250 liter water.

Veel succes.
Stel al je vragen die je wil weten hier, er zijn genoeg koi idioten die je kunnen helpen.

Verwacht trouwens niet teveel van de groei.
in het aquarium gaat het niet erg hard
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

05-02-2007 19:42

Leg geen grind op de bodem.
Alle strond gaat er tussen zitten en word een broedplaats voor foute bacterien en parasieten.



je bodem materiaal is het grootste deel verantwoordelijk voor de biologische filtratie neem het alleen geen zand ofzo inverband met dichtslipen

ps als je je filter inlaat op het diepste stuk van je bodem plaatst filter je 80 % van de ontlasting weg

groetjes yuri
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

05-02-2007 19:49

eeeeeehhhhhhhhhhh :o :o :o :o :o :o :o :o

okeeee.................. mijn(2) spiegeltjes zitten nu in een bak van ongeveer 200 liter ze verhuizen binnenkort naar een aquarium van 120cm bij 50cm bij 50cm. ik heb geen filter ! maar wel een zuurstof bompje. dus volgens jou zou ik dan die beesten elker dag moeten verschonen enz.

Maar ik hou zelf ook kois in me vijver terwijl onze vijver geen pomp en filter etc heeft. en dat maken we gewoon maandelijks schoon met een netje. en die ebeesten doen het nogsteeds prima al 5 jaar!

Ik het lijk mij ietsje over dreven maar als het echt zo is met die spiegels dan heb ik een grote fout ondergaan!en dan moet ik denk ik snel actie ondernemen! zou jij me anders ff een maitje met wat meer toelichting willen sturen. m.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-02-2007 19:52

Men zou toch eens wat vaker een aquariumboekje uit de bibliotheek moeten lezen alvorens een paar karpertjes in een bak te dumpen..

Een belangrijke tip is ook om de bodem van achter naar voren van hoog naar laag te laten lopen. Vooraan in t aquarium is de grind/zand laag dus het laagst. Hier verzamelt zich alle vuil (stront) en is het makkelijk te verwijderen.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-02-2007 19:57

Rick,

ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dat geen fluit uitmaakt. Binnen 10 minuten ligt de bodem weer egaal OF juist de andere kant opgehoopt :lol:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-02-2007 20:02

Dat eerste is meer een algemene opmerking. Want een karperliefhebber maakt nog niet gelijk een aquariaan terwijl sommigen er wel zomaar mee beginnen en door schade en schande wijs worden. En dat is niet echt de bedoeling als je met levende beesten bezig bent.

Van die bodem klopt met karpertjes, heb je zelfs met goudvissen al. Heb me vroeger weleens afgevraagd wat ik hoorde als ik 's avonds in bed lag. Het waren de goudvissen die in de bodem aan t wroeten waren en de kiezelsteentjes aan het omgooien waren. Maar in mijn (tropische) aquarium bijvoorbeeld zit een bodem in die achteraan ongeveer 10 cm dik is en vooraan 5. En ik heb ook vissen die wroeten in de bodem. MAar die slopen echt niet dat hele bodemprofiel ondersteboven. Karper produceren gewoon veel afval dus je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken met afval verwijderen. Zeker ook omdat waterplanten (die normaal ook veel afvalstoffen van de vissen uit het water filteren) niet echt samengaan met karpertjes. Misschien gedoornd hoornblad of andere stevige plantensoorten, mits goed gefixeerd tussen stenen e.d.
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

05-02-2007 22:20

ik zat eigenlijk met een klein probleempje de vis bleef als ik er bij was (overdag) een beetje in een hoekje onder de filter.
ton ik daarnet het licht uitdeed en even bleef kijken zwommen ze langzaam onder de filter vandaan en begonnen te azen alsof hun leven er van afhing. ik dacht namelijk dat ik gister te veel gevoerd had maar vanochtend was het schoon van eten, nu denk ik dus dat de vis als het waren bang is voor het tl licht van de bak want toen ik het licht nog even aandeed zwommen ze weer richting filter.
wat kan ik hier aan doen
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

05-02-2007 22:40

fernando,

niets aan doen.
Is stres, wennen ze wel aan.

Die grind op de bodem is een groot deel van je biologische filtering?????

Mischien met een paar guppie's wel.

Met die karpertjes word het een heel ander verhaal.


Thomas,

Hoeveel koi van welke maat zitten er in die vijver.
Nog leuker hoeveel zijn ze gegroeit in de afgelopen jaren?
Hoeveel planten zitten er in die vijver.


Toch grappig dat veel mensen die nu net een paar karpertjes in een aquarium doen het allemaal zo goed weten.


Begin eens te lezen in dit topic op pagina 1 er is trouwens ergens nog een topic over de beurs spiegeltjes van vorig jaar.

Ook ik begon met grind enz want dat was zo goed.

word vervolgt
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

06-02-2007 16:53

Heeft iemand ervaring met het toepassen van een drukfilter (met evt UVC-lamp) die gebruikt wordt bij kleine vijvers, ipv een buitenfilter zoals de Eheim?
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

06-02-2007 17:57

ik heb daardstraks pinkies(kleine maden) meegenomen van mijn stage (hengelsportwinkel) maar die nemen ze in hun bek en spugen hem dan weer uit. is hier een verkalring voor ze zijn 11 en 12 cm
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-02-2007 18:59

Ik kan je niet vertellen waarom ze ze uitspugen.

Hier krijgt de koi/karper geen maden.
Maden eten rot vlees en ik ga de karper hier geen rot vlees geven.
Koop gewoon een bus koivoer is altijd goed.


Een drukfiltertje zal best kunnen.
Hoe groter het filter hoe beter op zo een klein bakje.

Hier draait op de q-bak van 600 liter een filter van 150 liter inhoud.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

06-02-2007 19:06

Camiel Driehuis schreef:fernando,

niets aan doen.
Is stres, wennen ze wel aan.

Die grind op de bodem is een groot deel van je biologische filtering?????

Mischien met een paar guppie's wel.

Met die karpertjes word het een heel ander verhaal.


Thomas,

Hoeveel koi van welke maat zitten er in die vijver.
Nog leuker hoeveel zijn ze gegroeit in de afgelopen jaren?
Hoeveel planten zitten er in die vijver.


Toch grappig dat veel mensen die nu net een paar karpertjes in een aquarium doen het allemaal zo goed weten.


Begin eens te lezen in dit topic op pagina 1 er is trouwens ergens nog een topic over de beurs spiegeltjes van vorig jaar.

Ook ik begon met grind enz want dat was zo goed.

word vervolgt



dat ik het allemaal zo goed weet komt niet door een paar karpertjes maar door 10 jaar ervaring met discusvissen een heel stuk moeilijker als een paar karpertjes en met 4 a 5 x per dag een runderhart mengsel te voeren weet ik ook het een en ander van filtratie af en een bodem filtert meer als je grote buitenfilter vriend
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

06-02-2007 20:03

Camiel Driehuis schreef:Hier krijgt de koi/karper geen maden.
Maden eten rot vlees en ik ga de karper hier geen rot vlees geven.
Koop gewoon een bus koivoer is altijd goed.


in de natuur eten ze toch ook gewoon larven enzo enals je soms zit te winckelpikeren vang je ook soms karper, maar als jij een ei eet ben je dan ook gelijk een ei of zo?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-02-2007 20:39

Heren wat zijn we heerlijk opstandig.

In de natuur eten de karpers idd van alles.
In de natuur zijn de karpers ook vele malen sterker dan in de bakken waar wij ze in houden.
Een karper uit de natuur zit zwaar onder de parasieten en heeft nergens last van.
De karpers die wij houden zijn nagenoeg vrij van parasieten en krijgen gelijk last ervan.
Je kan dus moeilijk de natuur en je aquarium gaan vergelijken.

Ervaring met discus vissen.
Hoeveel vervuiling produceert een discus vis?
Het gaat er niet om wat je in de vis stopt het gaat er om wat er uit komt.
Als je gedoseerd voert geeft het voer geen probleem.
De afvalstoffen die je niet ziet zijn een groter probleem.

Waarom is een koivijver nooit voorzien van grind op de bodem?
Simpelweg omdat er teveel vuil tussen blijft zitten en het je waterkwaliteit niet ten goede komt