Fotos van karpertjes in aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

28-02-2007 16:39

Zelf heb ik een 54 liter bak leeg staan. In de 125 liter aquarium houd ik Tanganyika cichliden:

3 Neolamprologus Multifasciatus
2 Telmatochromis Vittatus.

Maja..om even over karpertjes door te praten. 54 vind ik ook idd niet te doen.

Gr.
Dylan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

04-03-2007 22:30

Heey mensen gaat opzich nog wel goed met me vissen alleen me ene spiegeltje heeft ineens een openwond gekregen, waar kan dit op duiden, ik heb verder geen verandering in gedag waargenomen en hij eet ook nog gewoon!

foto: http://img158.imageshack.us/my.php?imag ... ondys2.jpg


Ik ga morgen ff naar de plaatselijke koishop eens kijken wat ze daar zullen zeggen!


M.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

05-03-2007 08:04

Heren,

na dit topic een beetje doorgelezen te hebben ben ik ook wel geintresseerd in spiegelkarpertjes houden.

Het zal niet eerder worden als volgend jaar zodra ik weer in NL woon.

Ik zag ze op de beurs ook van enkele cm groot. mijn doel is om ze in de achtertuin in een grote vijver te stoppen.

ik heb tot nu toe alleen maar ervaring met goudwinde en goudvissen in de vijver. maar hoe groot moet een karpertje zijn om in een tuin vijver te kunnen? kan dit al gelijk na aankoop? of zijn ze dan nog te kwetsbaar voor de buitenwereld? reigers etc. even niet mee gerekend. gaat me meer om de temperatuur etc...

Met vriendelijke groeten Daan
Gebruikersavatar
louis kanters
Berichten: 130
Lid geworden op: 22-08-2005 20:49
Locatie: someren

05-03-2007 18:33

thomas,
ik heb dat ook gehad en eergister zijn ze dood gegaan.
de wond zat tot op de graat bij eentje leek wel of ze weg aan het rotten was.
maarja jammer dat ze dood gegaan zijn ik hoop voor je dat dat bij jou niet zo gaat worden.

gegroet louis
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

05-03-2007 18:44

Ben bij de koi shop geweest!

Hem die foto laten zien, en volgens hem is het gewoon een losgelaten schub die aan het genezen is! heb er speciaal spul voor mee gekregen.

Vermoedelijk toch transpoortschade door de O.V.B wand er zat wel al een plek! en bij me anderen spiegeltje is overichens (nog) niets aan de hand.


m.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

05-03-2007 21:26

dit is een geschikt karper aquarium jongens

http://dieren.marktplaats.nl/aquaria-en ... Bc%3D&df=1

en nog te koop ook :wink:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

12-03-2007 20:17

Wondje van een schubje wat aan het genezen is :o

Ben benieuwd welke zaak je bent geweest.

Is een beetje moeilijk te zien op de foto, maar als ik de beschrijvingen hiervoor lees lijkt het wel op de gatenziekte.

Oorzaak? parasieten en een slechte waterkwaliteit.

Slechte filtratie dus
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-03-2007 20:42

Daan van Velzen schreef:Heren,

na dit topic een beetje doorgelezen te hebben ben ik ook wel geintresseerd in spiegelkarpertjes houden.

Het zal niet eerder worden als volgend jaar zodra ik weer in NL woon.

Ik zag ze op de beurs ook van enkele cm groot. mijn doel is om ze in de achtertuin in een grote vijver te stoppen.

ik heb tot nu toe alleen maar ervaring met goudwinde en goudvissen in de vijver. maar hoe groot moet een karpertje zijn om in een tuin vijver te kunnen? kan dit al gelijk na aankoop? of zijn ze dan nog te kwetsbaar voor de buitenwereld? reigers etc. even niet mee gerekend. gaat me meer om de temperatuur etc...

Met vriendelijke groeten Daan


Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
weet iemand dit? ik wil volgend jaar ook een vijver beginnen in me nieuwe huis namelijk.

Gr. Remko
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-03-2007 12:20

Als je ze rechtstreeks vanaf de beurs in de vijver smijt gaan ze gegarandeerd dood, plus de rest van de inhoud van de vijver.

Vorig jaar had iedereen witte stip op de beursspiegeltjes dit jaar zoals het er uit ziet gatenziekte.

Hou in ieder geval een quarantaine periode aan en stop de spiegeltjes pas in de vijver als deze ongeveer dezelfde temp heeft als de quarantaine bak.

Kan je ze ondertussen mooi in de gaten houden en de vijverbewoners door de wat hogere temp wat meer weerstand.

Hoop alleen van harte dat de ovb stopt met het verkopen van spiegeltjes op de beurs
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

13-03-2007 22:50

Is het niet een beetje vreemd dat juist OVB vis twee keer op rij ziektes vertonen?

Dit waren de zogenaamd enige kwaliteits vissen zonder ziektes? Of komt hier die massale vissterfe vandaan waar zoveel over gesproken wordt!

Mochten er nog wat kuit opgroeiende karpervrienden zijn die eventueel teveel aan vis kwijt moeten? En aangezien het blijkbaar wel verantwoord is om deze vissen uit te zetten op groot stromend water. Hou ik de Nederrijn en Lek aanbevolen...want hier is de OVB de laatste 20 jaar voorbijgereden geloof ik.

Just a thought......

Gr Pieter Bas van Duuren
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-03-2007 22:56

Pieter Bas, maar even wat rechtzetten:
- de OVB bestaat niet meer (is samen met de NVVS Sportvisserij Nederland geworden) en kweekt trouwens al enige jaren geen vis meer
- de OVB was ook geen visrechthebbende, mocht dus ook geen vis uitzetten...
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

13-03-2007 23:04

Hoi Aart

Ik weet niet wanneer exact de OVB kwekerij is overgenomen, wat ik her en der begrepen heb is dat de Valkenswaard kwekerij nog wel actief is maar waarschijnlijk als een prive kwekerij?

Verder werdt de vis vroeger via de OVB verkregen, als de lokale visvereniging of federatie hier geen vis bestelde (op welke manier dan ook) reed de OVB (niet haar schuld) wel degelijk voorbij!

Maar hoe zit het met de vissterfte door ziektes de laatste jaren?

Zeker naar uitzettingen van spiegeltjes schijnt er op sommige wateren wel wat mis zijn gegaan? En hoe veilig is dan het uitzetten op groot stromend water? Of uberhaupt op groot water!

Maar dan kunnen we mischien beter terug gaan naar het vorige topic??

Tot daar. (Spiegel Karper project grote rivieren/discussie)

Gr Pieter Bas van Duuren
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

14-03-2007 09:10

Ik vind het ook wel toevallig dat er 2 jaar op rij veel van de verkochte spiegeltjes het loodje leggen.

Heb wel een vermoeden waar het door komt.

De beurs is 2 dagen.
waar zitten die spiegeltjes die 2 dagen?
Achterin het busje, waar teveel vis in een te kleine ruimte zit met een slechte waterkwaliteit.

Het is gewoon wachten tot de pleuris uitbreekt.
Helaas is er op het eerste moment niets te zien en krijgen de spiegeltjes pas de klap nadat ze in een aquarium komen met nog steeds een belabberde waterkwaliteit.

Het is erg jammer dat er niet wat meer voorlichting word gegeven over hoe en wat met de karpertjes.

De verkopende partij weet ook dat de spiegeltjes niet zomaar in februari de vijver in kunnen en dus de spiegeltjes verplicht in een aquarium moet verblijven.
robin bijker
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-12-2006 09:36
Locatie: glanerbrug
Contacteer:

15-03-2007 08:28

denk zel fdat het door het vele voeren komt of dat mensen niet de waarde van het water bijhouden toen ik begon met een aquarium had ik zel f ook veel last van vissen die het loodje leggen helaas voor mij waren dit wat duurdere vissen maar bij mij kwam het door de hoeveelheid nitraat en dat voorkom je door veel waterplantjes en niet teveel voeren door het vele voeren krijg je een hoog nitraat
en je water verversen dat moet ok gebeuren met verversen gooi de bak dan niet helemaal vol met nieuw water verschoon gewoon 1/3 van je bak en doe dit 1 keer in de week anderhalve week
ook als je een aquarium neemt zet em dan eerst een week of 2 met waterplantjes en filter leeg neer zodat de plantjes de giftige stoffen (voor de vis) kunnen filteren (met leeg neerzetten bedoel ik dus wel met water erin
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

15-03-2007 20:20

de drie karpertjes welke ik dit jaar van de beurs heb meegenomen zijn nog in uitstekende gezondheid en doen het ook goed qua groei. Wat wel opvalt is dat ze dit jaar een andere kleur hebben. Die van vorig jaar waren erg donker en dit jaar juist licht gekleurd (beetje grijs)
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

18-03-2007 19:39

Ik heb een koi karpertje, die een rare kieuwdeksel heeft. Aan beide kanten is het kieuwdeksel niet compleet.
Wat is dit en groeit het vanzelf weer dicht?

De foto
Afbeelding

Melvin
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

19-03-2007 19:19

melvin tijssen schreef:Ik heb een koi karpertje, die een rare kieuwdeksel heeft. Aan beide kanten is het kieuwdeksel niet compleet.
Wat is dit en groeit het vanzelf weer dicht?

De foto
Afbeelding

Melvin


Al vanaf de "geboorte"??? Of later gekomen???

Als het later is gekomen kan dat duiden op een ziekte. Hier een paar ziekten die betrekking hebben op "misvormde" kieuwen:

Loogziekte. Komt neer op een ammoniakvergiftiging (te hoge PH-waarde). Water ff testen in dat geval, PH-waarde laten zakken naar een waarde van 7.

Kieuwrot, is een bacteriele infectie. Voor een bacteriele infectie zijn genoeg middelen verkrijgbaar bij een goede aquariumzaak. Check ook de link: http://www.colombo.nl/site_nl/aquarium.php?details&code=AQUARIUM-COLOMBO&id=73&product_id=22

Het kan ook duiden op een vervorming van de kieuwbladen. Vaak veroorzaakt door een mineralentekort. Ook hiervoor zijn middelen verkrijgbaar bij een goede aquariumzaak om het niveau aan mineralen op te krikken!

Groeten,

Matthijs
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

20-03-2007 08:33

Ik heb hem zo gekregen. In dit formaat, heb het karpertje pas net.
Maar het is niet zo dat het erger word, gelukkig.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-03-2007 19:53

Wat veel voorkomt is idd amoniavergiftiging.
Krijg je idd als ze nog klein zijn van die vergroeide kieuwdeksels van.

Nu is het geen probleem, maar als ze in de vijver zitten en je water gaat richting de 25 graden leggen ze waarschijnlijk het loodje.

Zuurstof tekort.

Helaas voor jou komt het niet meer goed.

Leuk verhaaltje over nitraat trouwens.

Je vissen in het aquarium zijn niet dood gegaan aan het nitraat.

De vissen poepen en ademen ammonia uit.
Dit word door de bacterien omgezet naar nitriet en vervolgens naar het minder schadelijke nitraat.
Nitraat zorgt voor veel algen groei, maar is pas dodelijk in erg grote hoeveelheden.
Als je veel planten er in hebt staan zal het wel wat helpen om het nitraat te drukken maar nooit genoeg voor karpertjes in een aquarium.

Bacterien moeten komen in de bodem(word een zooitje met die karpers) of uit je filtertje.
Een klein aquarium filterje heeft niet genoeg capaciteit dus kan je enkel water verversen.

10 a 20 % per dag en het gaat zeker goed als je een beetje normaal voert.

Nog een mooi verhaaltje.

Aquarium vullen met water en planten en dan 2 weken laten draaien om de giftige stoffen er uit te krijgen.

Welke giftige stoffen?

Chloor wat er vroeger in het leidingwater zat is er al niet meer, of in zo een lage dosering dat jij het niet terug gaat vinden.

Je filtertje er in heeft ook geen zin.
Er komt geen ''afvalstof'' in het water en dus geen voedsel voor de bacterien.
Bacterien die niet aanwezig zijn zuiveren dus ook je water niet.
totaal nutteloos dus.

Wat wel een tipje is om de planten die je er in wil stoppen even een flink kp (kaliumpergmanaat) te geven.
In planten komen vaak parasieten mee en dus schadelijk voor je karpertjes

Voor de mensen die volgend jaar wat karpertjes in een aquarium willen houden het volgende.

Zoek een groot aquarium litertje of 300 is genoeg.
Zoek een grote filter(echt groot)
Stop nu 2 goudvissen in die bak en laat die er tot de volgende winter inzitten.
Ververs 1 keer per week wat water
Spoel je filtermateriaal alleen uit met water uit het aquarium.

Volgende carp beurs koop je 2 leuke karpertjes en doet die er in.
Je hebt nu een goed ingedraait filter en je kan een stuk makkelijker karpertjes er in houden.

Succes


Hoeveel leven er nu nog ?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-03-2007 19:54

Wat veel voorkomt is idd amoniavergiftiging.
Krijg je idd als ze nog klein zijn van die vergroeide kieuwdeksels van.

Nu is het geen probleem, maar als ze in de vijver zitten en je water gaat richting de 25 graden leggen ze waarschijnlijk het loodje.

Zuurstof tekort.

Helaas voor jou komt het niet meer goed.

Leuk verhaaltje over nitraat trouwens.

Je vissen in het aquarium zijn niet dood gegaan aan het nitraat.

De vissen poepen en ademen ammonia uit.
Dit word door de bacterien omgezet naar nitriet en vervolgens naar het minder schadelijke nitraat.
Nitraat zorgt voor veel algen groei, maar is pas dodelijk in erg grote hoeveelheden.
Als je veel planten er in hebt staan zal het wel wat helpen om het nitraat te drukken maar nooit genoeg voor karpertjes in een aquarium.

Bacterien moeten komen in de bodem(word een zooitje met die karpers) of uit je filtertje.
Een klein aquarium filterje heeft niet genoeg capaciteit dus kan je enkel water verversen.

10 a 20 % per dag en het gaat zeker goed als je een beetje normaal voert.

Nog een mooi verhaaltje.

Aquarium vullen met water en planten en dan 2 weken laten draaien om de giftige stoffen er uit te krijgen.

Welke giftige stoffen?

Chloor wat er vroeger in het leidingwater zat is er al niet meer, of in zo een lage dosering dat jij het niet terug gaat vinden.

Je filtertje er in heeft ook geen zin.
Er komt geen ''afvalstof'' in het water en dus geen voedsel voor de bacterien.
Bacterien die niet aanwezig zijn zuiveren dus ook je water niet.
totaal nutteloos dus.

Wat wel een tipje is om de planten die je er in wil stoppen even een flink kp (kaliumpergmanaat) te geven.
In planten komen vaak parasieten mee en dus schadelijk voor je karpertjes

Voor de mensen die volgend jaar wat karpertjes in een aquarium willen houden het volgende.

Zoek een groot aquarium litertje of 300 is genoeg.
Zoek een grote filter(echt groot)
Stop nu 2 goudvissen in die bak en laat die er tot de volgende winter inzitten.
Ververs 1 keer per week wat water
Spoel je filtermateriaal alleen uit met water uit het aquarium.

Volgende carp beurs koop je 2 leuke karpertjes en doet die er in.
Je hebt nu een goed ingedraait filter en je kan een stuk makkelijker karpertjes er in houden.

Succes


Hoeveel leven er nu nog ?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-03-2007 21:36

allemaal camiel!
4 van vorig jaar en 2 van vorig jaar van een vriend
allen zwemmen ze al een goed jaar in de vijver en zijn nu een cm of 30
een rijen uit een eerder setje van 3 is nu zo'n 65cm en 15/16pond
deze vis gaat nergens meer heen ,oja over 2 maanden mag hij/zij mee verhuizen naar een nieuw onderkomen van 20m3 ipv 10m3 nu :P

zorg voor de juiste info VOOR je er aan begint en zorg ook voor een ruime bak zoals jij al schreef (volgens mij schreef ik dit al een ruim jaar geleden)
alleen dan kan je er veel plezier aan hebben :wink:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

23-03-2007 14:06

Jacco,

Hier leeft er nog 1, had er ook maar 1 gekocht. :lol:
Staat op een foto van een paar pagina's terug

Vorig jaar was het aanmodderen ook hier maar sinds de vijver een hele hoop bijgeleerd.

Hier zit hij ook wel tegen de 30 cm aan overgens
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

23-03-2007 19:50

Bij mij hebben ze helaas het loodje gezegt, bak met 300 liter 700liter pomp etc. maar het mogt niet baaten.

gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

23-03-2007 19:56

Vorig jaar 8 karpers gekocht, vier nog in leven (ander vier zijn door de reiger te grazen genomen)
dit jaar 3 karpers gekocht, alle drie nog in leven en doen het uitstekend (1 is al 8cm gegroeid in 1,5 maand tijd)
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-03-2007 20:03

De twee spiegeltjes die ik van Carp 2006 heb meegenomen vermaken zich al ruim een jaar prima tussen de grotere koi's hier in de vijver. Die vijver is trouwens ook vorig jaar weer eens vergroot dus de vissen hebben plezier zat, ze kunnen lekker hun baantjes trekken en ik kan ze ook beter zien vanaf ut terras... :lol:

Gr, Koen

Edit: Ik hoop trouwens dat in de toekomst die spiegeltjes ook uit m'n hand gaan eten net als de koi's doen. Die een volschub spiegel is al aardig brutaal, maar die andere is nog vrij terughoudend...