Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-04-2015 17:06

Dank je wel Rick voor je fijne reactie! :D

Tja, het is zeker 'all in the fishing game'! En zeker als je nieuwe stekken gaat bevissen is het maar afwachten wat er gaat gebeuren en hoe jezelf daarop inspeelt.

Maar toch...ik heb wat oude verslagen van mij gelezen, ik heb schriftjes bewaard met aantekeningen over mijn vangsten. Ik heb aantekeningen gemaakt vanaf medio 1990 tot ongeveer 2006 en wat mij opviel was dat er meer karper werd gevangen.
Oké, veel klein spul, maar meer karpers, meer aanbeten, meer verspeelde vissen, kortom meer 'beleving'. Zelfs bij wat lagere temperaturen werd er nog karper gevangen en waren er genoeg aanbeten om te concluderen dat er karper was om te vangen.
Ik ben er een poosje tussenuit geweest wat het 'karperen' betreft, maar mijn indruk is toch dat er minder, echt beduidend minder, karpers zijn in de wateren waar ik tot nu toe gevist heb ten opzichte van zo'n 25 tot 20 jaar geleden.
Is dit een tendens die mijzelf toevallig is overkomen, is het plaatselijk zo, of geldt dit voor heel nederland?
Tja...kijk, we willen allemaal vis vangen, en je elke dag een slag in de rondte vangen is nou ook niet echt de bedoeling, althans niet mijn bedoeling, zo af en toe mag er heus weleens een 'topdag' tussen zitten, maar dat er m.i. zo weinig gevangen wordt en dat je meer moeite moet doen om karper te vangen is een ontwikkeling waar we dan blijkbaar mee moeten leven.
Het kan ook zo zijn dat er na zeven vette jaren, zeven magere jaren komen, die dan weer opgevolgd zal worden door zeven vette jaren, en zo houdt de cyclus zich staande. We zullen zien en het ervaren.

Pfff, karperen voor de deur, een sinecure? Nee, dat niet , maar wel een uitdaging! :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

28-04-2015 19:03

Is weer een top blog Glenn. Is heerlijk genieten ervan.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Rick van Eldik
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-04-2015 03:28

29-04-2015 00:47

daar heb je helemaal gelijk in Glenn,

ik heb in de tijden dat ik vis ( een goeie 7jaar, )
ook dagen zelf weken of maanden er tussen zitten dat het erg krap is met het vis,
maar ook dagen en weken gehad dat het gewoon dikke pret was veel aanbeten en veel vangen,

ik denk dat het allemaal ligt aan de klimaat veranderingen in nederland,
grond vervuiling ect,

zoals bv waar ik woon,(Tiel) is een visplek 3 maanden geleden totaal uitgestorven
lees veel dode vissen drijven boven op het water, daar hebben ze een onderzoek gedaan
en resultaat water was vergiftigt , nou zijn ze bezig omdat water weer vis baar te maken
en hebben ze het water gerijnicht en worden zo nu en dan vis vrij gelaten in het water,
om te kijken of ze blijven leven en hoe de conditie nu van het water is,
nu bijna 2 maand veder begin het er op te lijken dat het water vis baar is
en de vis populatie op die plek weer begin toe te nemen

op die visplek kwam ik altijd en altijd goede vangsten,
tegen woordig vis ik alleen nog maar ik kanaaltjes en slootjes

ach hopelijk gaan we binnekort een maand / jaar in waar weer vele vangsten worden gedaan
zowel op karpers als op alle andere vissen,

Keep up the good work! :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-04-2015 11:49

Ik heb weer genoten, Glenn.

Moest ff lachen om je schaduwselfie, mijn vrouw schrok wakker in haar ziekenhuisbed,
En begreep de grap niet zo haha. :o :wink: :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-04-2015 18:21

Aaron, Rick en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties. :D

Leuk dat je ervan geniet Aaron. :D

Het zou kunnen Rick dat de klimaatverandering debet is aan de slechte visstand, maar het kan ook een combinatie zijn van bouwwerkzaamheden, veel regen/vervuiling van het water e.d.
Tja, laten we hopen dat de natuur zich hersteld/aanpast zodat we kunnen blijven genieten van de natuur en onze vangsten, mijn gevoel zegt dat het wel goedkomt...

Ow Frenk kijk je uit met je lachen man! haha, ach lachen is gezond hè en je vrouw zal met een lachende man naast haar zich mogelijk beter gaan voelen. Ja, er zijn nou eenmaal veel momenten tijdens het karperen dat er niet veel gebeurd, je bekijkt je omgeving, je luistert naar alles en nog wat en maakt foto's van de dingen om je heen, vond mijn schaduw in het riet wel 'fotogeniek' dus schieten maar! :lol:

Oké, ik had het over oude verslagen lezen gehad die ik in schriftjes heb bewaard, dus die schriftjes bij elkaar gezocht( sommige waren knap stoffig, en eentje was destijds blijkbaar zo vaak bekeken dat het met plakband bij elkaar gehouden is) en wat doorgebladerd op zoek naar foto's van karpers.

De schriftjes:

Afbeelding

Uit een soort nieuwsgierigheid het 'eerste' en het 'laatste' visverslag naast elkaar gezet:

Afbeelding
Datum 9 juni 1990
Ik had o.a. 14 karpertjes gevangen waarvan eentje van 65cm(??) Met een vaste stok, telescoophengeltje van 2.70cm van lengte, met 12/00 lijn(???) en als aas gebruikte ik deeg.
Nou moest ik echt heel diep graven in mijn grijze massa of en hoe ik dan met een telescoophengeltje een karper van 65cm heb gevangen, maar kan mij nog herinneren dat er een mede visser langskwam en de vis met zijn schepnet heeft geland...denk ik...tja, het is ook lang geleden!

Het laatste verslag:

Afbeelding

26 november 2006
Plaats: Bergwijkpark Bijlmer Amsterdam ZO, tijd : 09:30-11:30
Weer: licht tot half bewolkt, Zuidwesten wind, windkracht een half tot 3, temperatuur ongeveer 11 graden.
Hengel: mijn favoriete Boron CJW vliegenlat Aftma 3 tot 4, 12/00 leaderpunt en de vlieg was een vlokreeftimitatie(zinkende vlieg zeg maar) maatje 14 kleur bruin.

Vangsten: Baars:24, Ruisvoorn:17, Blankvoorn:2, regelmatig aanbeet en verspeelde vis.
Als bijzonderheid/opmerking dook er een snoek op een Ruisvoorn bij het binnenstrippen(binnenhalen) van de vis.

Ik zocht ook naar wat karperfoto's, vond er enkele:

Afbeelding

6 april 1991 Plesmanlaan. Ik ving deze dikke karper op de zogenaamde 'bijhengel' op brooddeeg. De Plesmanlaan staat overigens in verbinding met de Sloterplas.

Karper op de vliegenhengel:

Afbeelding

En dit zijn de laatste foto's van karpers die ik in mijn verslagenschriftjes kon vinden:

Afbeelding

Weersloot Amsterdam-Noord mei 2003.

Natuurlijk heb ik nog gevist na mijn laatste verslag van november 2006, maar echt stukken minder en ik denk ook dat ik gewoon geen zin meer had in het noteren van mijn vangsten. Tja aan de ene kant jammer, maar ik ben op een gegeven moment ook helemaal gestopt met vissen, het boeide mij niet meer en andere hobby's kregen meer aandacht.

Maar goed, over twee weken heb ik een week verlof genomen en hopelijk zal ik mij wat meer gaan richten op het daadwerkelijk 'Karperen voor de deur' gebeuren...

wordt vervolgd.
Rick van Eldik
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-04-2015 03:28

30-04-2015 04:31

dat is supper leuk om dat nog te hebben de schriftjes ,
boekjes en vangsten uit 1990. dan is die vis nog ouder dan mij ( ik kom uit 91 ) :lol:

ik ben benieuwd of je voor de deur ook veel aanbeet heb
en dan bedoel ik natuurlijk op karper,

veel sucsses gewenst alvast :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

30-04-2015 09:51

Hoi Glenn,
Wat zit ik te smullen van je geschrijf :lol:
De schriftjes zijn echt Old school. Helemaal zoals uit m,n jeugd.
Ook ik deed opschrijven jarenlang. Vanaf 1965. Stapels had ik ervan. Bij een verhuizing alles weggedaan. ja, heb ik nu spijt van.
Bijna iedere dag aan de waterkant. En alles opschrijven
Wind richting,water temperatuur, buiten temperatuur,dag, uren,jaar, lengte vis, gewicht enz. Soms viste ik meer dan 1500 uur. ik heb nog een boekje vanaf begin bollen tijdperk tot 1991. Ben er toen ook maar mee gestopt.
Ik zit weer met spanning te wachten op je volgende blog.
Vrije week , dat zal bloggen worden :wink: .
Laat ze maar komen.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-05-2015 22:56

Rick en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Rick, ik hoop tzt inderdaad eens een karper voor de deur te kunnen vangen, witvis zit hier echt zat voor de deur, daaraan geen gebrek.

Aaron, dat is echt jammer dat je die schriftjes/gegevens niet meer hebt vanaf 1965, het is namelijk pure nostalgie...


Oké, vanmorgen op het werk besloten om twee uurtjes eerder naar huis te gaan om in de vroege avond te gaan vissen. Ik was er overigens wel aan toe, dat heb je nou weleens van die sluimerende drukke dagen op het werk waardoor je verlangd naar rust en ontspanning, je wilt dan zo snel mogelijk aan de waterkant zitten, in eerste instantie niet eens om te vangen, maar om weg te zijn van de dagelijkse sleur...

Eerst wat boodschappen gedaan en bij dierenwinkel/hengelsportzaak De Jongh in de Javastraat beland voor een nieuwe onthaaktang( mijn favotang is in het water gevallen!) en instant karperlokvoer. Dat laatste hadden ze dus niet meer, de verkoper raadde mij aan eens met 'Crushies' van Martin SB te vissen, hij legde mij uit welke smaken en soorten er waren en met een bijgeleverde flavour/booster kon er succes behaald worden. Het zijn eigenlijk verbrokkelde boilies, niets meer en niets minder. Ik nam een bus ,gewoon om te proberen, en dan de 'Roasted Nut'.

Thuis aangekomen nog wat gerust( zeg maar gerust een 'hazenslaapje' van een halfuurtje ongeveer gedaan) en toen de voermix gemaakt:

Afbeelding

Bij de beschrijving van de Crushies stond dat de brokken ook geschikt zijn om als aas voor op de penhengel te dienen. Ik mengde de crushies door het lokvoer met wat gemalen pellets, maïs, kapucijners, doperwten en ik deed er wat druppels van de booster/flavour bij. Die booster had een vanille/caramelachtige geur/samenstelling.

Op de fiets met de spullen hinkte ik op twee gedachten: relax vissen en meer focussen op ontspannen buiten zijn, of een nieuwe stek uitproberen en bevissen met een nieuwe techniek/nieuw aas?

morgen schrijf ik het vervolg...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-05-2015 10:24

Dit is overigens de pot 'Crushies' met het flesje boost ernaast :

Afbeelding

Oké, tijdens de fietstocht naar de stekken besloten om lekker in het zonnetje te gaan zitten en te ontspannen op het onthaakmatje.

Op de stekken aangekomen deze gevoerd met de nieuwe mix en wat trouvitpellets. Johnny's Rod lag iets over vieren met een behoorlijke wittebroodpluim beaasd uit.

Afbeelding

Afbeelding

En de stek bij het gebouw:

Afbeelding

Er stond een lichte N-NO wind, zo nu en dan was het bewolkt en de app. gaf 12 graden aan. De waterstand was ietsje verhoogd t.o.v. de vorige keer, dus kon ik wat dichter aan de kant vissen.
De pen bleef rustig, het water kabbelde rustig en ik hoorde twee Grasmussen elkaars zang beantwoorden, grappig dat ze gevarieerd zongen, dat was mij nog nooit opgevallen en zo luisterend naar de vogeltjes en turend naar de licht deinende pen verstreek de tijd. Ik wisselde van broodpluim naar kapucijner, maar na een uurtje van geen teken van leven besloot ik naar de gebouwen stek te verkassen.

Daar stond zoals te verwachten een stevige wind te blazen, doch de haak beaasd met een kapucijner en ingelegd. Na ongeveer 10 minuten begon ik mijzelf moed in te praten want met de minuut werd het daar voor mijn gevoel kouder en kouder, 'Kom op Glenn! Nog effetjes!', maar na een kwartier had ik het wel gehad daar want ik begon te verkleumen...terug naar de andere twee stekken dus.

Ik viste daar om en om langs de kant en zo'n tien tot 15 meter links van mij af. Regelmatig wisselend van aas; broodpluim, kapucijner en maïs, gebeurde er niet veel.

De nieuwe Okuma heb ik nog niet echt goed kunnen testen:

Afbeelding

Er gebeurde helemaal niets op de stekjes, ik heb ook geen activiteiten gezien van karper, je vraagt je dan stilletjes af wat er dan aan de hand kan zijn waarom er geen vis op de stek zit; komt het door de wind?, is het water nog te koud?, zijn er gewoon geen vissen op de stek en bevinden die zich elders op het water?, heb ik mogelijk teveel van die flavour/boost door de mix gedaan waardoor het juist vis afschrikt? zijn de vissen gewoon inactief vandaag?, komt het door de luchtdruk?... Ik zou toch vandaag lekker relaxen aan de waterkant? Waarom stel ik dan zoveel vragen en ga ik twijfelen? Tja...
Opeens bewoog de pen eventjes, na ruim 2 en een half uur was dat een teken van leven onderwater, maar daar bleef het bij.
Ik besloot een 'kanjer' te proberen bij afwezigheid van een kanjer aan de haak:

Afbeelding

Het was best wel een lekker koekje maar de caramelsmaak deed mij nadenken over de hoeveelheid boost/flavour die ik had gebruikt bij de voermix, had ik mogelijk dan teveel gebruikt en schrikt dat mogelijk de vis af?
Zo rond half zes sprong er een karpertje links van mij aan de overkant uit het water, kom maar lekker hierheen! dacht ik nog.

Ik bleef wisselen van aas en stek, maar er gebeurde niet veel bij de pen. De zon begon wat te verdwijnen achter het gebouw en de gedachte aan een aanstaande 'blank' maakte het gevoel op de stek kouder en onbehaaglijker.
Eindelijk na 3 en een half uur aan de kant vertoeven, kwam de pen prachtig omhoog om daarna in één vloeiende beweging naar beneden te verdwijnen, ik sloeg aan, maar geen contact en ook geen welling van een vluchtende vis. Vreemd genoeg baalde ik niet, ik was blij met deze aanbeet want het betekende dat er vis op de stek zit.
Met een handje voermix bijgevoerd en op dezelfde plek een combi van kapucijner en maïs op de haak de hengel uitgelegd. Binnen enkele minuten dook de pen in één keer onder, ik sloeg aan en YES! Hangen!

Afbeelding

Ik twijfelde nog om met mijn mobieltje pics te maken want de vis was onrustig en ik wilde de vis goed drillen, maar het lukte wel, kwestie van rustig blijven:

Afbeelding

De slip werkte goed, in het begin moest ik hem ietsjes aandraaien en daarna werd het een spel tussen visser en vis. Telkens als ik wat lijn indraaide nam de vis beukend en bonkend op de hengel de lijn weer terug, het was een leuk gevecht!

Afbeelding

En daar ging hij weer!:

Afbeelding

Afbeelding
De vis werd moe, maar eenmaal in het net begon hij wild te spartelen, afijn, leuke schub van net geen 65 cm die het wachten meer dan de moeite waard was geweest:


Afbeelding

Weer wat bijgevoerd, de haak beaasd met de combi kapucijner en maïs en binnen een minuut weer een aanbeet, de pen ging weer in één snelle en vloeiende beweging onder! Ik dacht weer met een karper te maken te hebben want de vis gaf redelijk weerstand, maar helaas, of helaas ach verrassend, bleek het een brasem te zijn.

Heb nog eventjes door gevist maar de vis was vertrokken van de twee stekjes, ik was voldaan, het werd al donker en kouder.
Inpakken en wegwezen dus:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-05-2015 19:57

Gefeliciteerd met je vangst, Glenn, ik heb weer genoten.
Omgekeerd geniet mijn vrouw ervan dat ik een beetje afleiding heb. :D
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

02-05-2015 21:45

Heren,

Echt een genot om dit BLOG te volgen, ga a.u.b. zo door!!

/voldoende chips en cola inslaan doet :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-05-2015 18:50

Fijn om te lezen Frenk dat je vrouw geniet van je afleiding, wens haar beterschap. :D

Eitel, dank je wel voor je reactie.

Vanmorgen werd ik vroeg wakker, het gesnurk van mijn vrouw werkte als een 'natuurlijke' wekker...
De katten eten gegeven, wat spullen gepakt en op de fiets naar een stek. Tja, een stek, ik wist echt nog niet naar welke ik zou gaan: de Watergraafsmeer stekjes, de 2e Diem, stekjes in Buitenveldert, Bijlmerweide of de Amsterdam-Noord stekjes.
Al fietsend besloot ik het weer op de Amsterdam-Noord stekken te proberen, vorig jaar had ik daar toch leuke karpers gevangen, en ondanks dat ik er vorige week enkel Brasems ving had ik gewoon zin om daar te gaan vissen.

Aankomst bij de Weersloot:

Afbeelding

Afbeelding

De zon kwam wat aarzelend op en achter mij scheen nog een volle maan:

Afbeelding

Ik heb op 3 stekjes gevoerd, maar uiteindelijk bij twee stekken om en om gevist.

stek 1 bij het bruggetje:

Afbeelding

Afbeelding

stek 2 op de hoek:

Afbeelding

Gevoerd op beide stekjes met een mix van kapucijners, maïs, doperwten, stukjes crushies(roasted nut) en verkruimelde trouvitpellets met wat flavour/boost:

Afbeelding

Oké, ietsje over zessen lag de hengel uit met een grote wittebroodpluim op stek 1, het was aangenaam qua temperatuur zo rond de 12 graden, er stond een matige zw-wind en de zon kwam door doch er kwam in de verte bewolking aanzetten. De Grutto's en Tureluurs werden wakker en scheerden zo nu en dan over mij heen, twee Rietzangers starten hun liedjes en er was vis op de stek. Eigenlijk was er continu wel 'leven' te bespeuren, kleine tikjes met daarna lijnzwemmertjes wisselden mekaar af. Ik sloeg aan op een wegloper...niets, geen contact, kapucijner/maïs combi op de haak gezet en vanaf dat moment was dat voor mij voorlopig de beste aascombi.
Ik kreeg vele aanbeten, doch het waren vaak lijnzwemmers want op de mooiste aanbeten c.q. weglopers sloeg ik in het luchtledige...'Het zal toch weer niet zo'n dag worden' dacht ik met enkel lijnzwemmers van brasems.
Een mooie gestage wegloper werd aangetikt:

Afbeelding

van Brasem:

Afbeelding

Na een half uurtje verkaste ik naar stek 2...

wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-05-2015 20:44

Stek 2 dus, de wind wakkerde aan, de zon kwam niet meer tevoorschijn maar er was veel vis op de stek. Prachtige weglopers die ik m.i. goed getimed kon aanslaan resulteerden in niets...Ik snapte er niks van!
Maar ik bleef daar door vissen op stek 2, ondanks de golfslag zag ik hier en daar bellenveldjes op de gevoerde plekken. De pen ging gestaag onder, ik wachtte nu langer dan normaal en sloeg aan...hangen!

De vis sputterde even tegen, ik dacht hè? een mini karpertje ofzo?, de vis kon ik snel scheppen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moest gelijk denken aan een uit de kluiten gegroeide goudvis want zo rond vond ik dit exemplaar, maar het was een Giebel!

Wat bijgevoerd en terug naar stek 1 dan maar, hier weer hetzelfde verhaal, prachtige aanbeten, mooi omhoog komende pen die dan schuin naar beneden duikt...en geen contact, geen welling van weg vluchtende vis. Lijnzwemmers dus en/of een schub wanneer de vis wel eventjes gehaakt was:

Afbeelding

Maar ik ving toch geregeld brasems die keurig in de bek gehaakt waren, er was constant leven en de bewolking nam toe, net zoals de wind:

Afbeelding

Afbeelding

Het werd zo vanaf een uurtje of 8 onstuimiger aan de waterkant, zwaar bewolkt en soms een harde aanwakkerende wind. De stekken 1 en 2 werden afwisselend bevist en ik haakte vele brasems bij mooie aanbeten. Zo rond half negen zag ik voor het eerst karperactiviteit, een karper sprong tot 2x toe uit het water zo'n kleine 75 meter van de stekken vandaan. Ze zitten er dus toch! dacht ik en of het zo moest zijn kreeg ik een heuse aanbeet van een karper op stek 1, doch deze schoot los na een korte run, maar dit gaf de burger moed!
Ik bleef brasems afwisselend op beide stekken vangen, sommige vals gehaakt, sommige mooi voorin de bek, het aantal missers van lijnzwemmers heb ik maar niet meer bijgehouden. Ik vond het overigens wel steeds rete spannend want elke aanbeet werd goed vooraangekondigd door of een prachtige opsteker of een abrupte verplaatsing van de dobber naar links of rechts.
En toen op stek 2 om half 11! De pen had ik bijna tegen de rietkraag aan de overkant geplaatst, de aascombi kapucijner/maïskorrel werd in één keer gegrepen en de pen vloeide direct onderwater, ik sloeg aan en bam! Een onvervalste karper was dit, de slip reageerde direct, de vis ging het wijd op, de hoek om en bleef nu aan één stuk door weg zwemmen, ik stond echt een beetje versteld van de kracht en hoe snel dit alles ging, het ging ook zo soepel leek het. 'Johnny's Rod' boog fantastisch, de slip draaide ik eventjes aan, maar de vis denderde door. Waar was de vis nu? Ik zag niets, enkel de molenslip bleef doorratelen als enige bewijs dat er een vis, een grote sterke vis gehaakt aan de lijn ergens verder op aan het vluchten was. Toen zag ik een kolk! Maar echt ver! Jeetje! Ik draaide de molenslip weer een tandje aan, gaf tegengas met de hengel en de vis stopte, maar ik kreeg er geen beweging in leek het wel. Ik draaide nu langzaam in, de hengel bleef prachtig gebogen, de vis bleef rustig! Ik kon metertje voor metertje de vis naar mij toe krijgen, toen zag ik de overhangende takken van de wilg die zo'n kleine 20-25 meter van de stek in het water hingen, pfff, ik moet de vis daar weg zien te krijgen want als die de takken in duikt ben ik hem kwijt! De hengel probeerde ik zoveel mogelijk van de kant te houden zodat de vis niet naar de linkerkant zou vluchten...en het lukte, ik zag opeens de kop van de karper boven komen, en een stuk van zijn zij, Yes! Wat een grote vis! dacht ik.
De vis werd rustiger en na twee schep pogingen belandde deze in het net. Ik was ontzettend blij dat alles goed gegaan was, het zat allemaal mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met moeite het net uit het water getild, de haak zat toch diep in zijn keel maar met een tang kon deze goed verwijdert worden...maar wat een mooie vis en wat een prachtige strijd heb ik beleefd met deze krachtpatser van net geen 87 cm! Ik schat de vis ruim boven de 20 pond, hij was zwaar om te tillen, heb wel een weger bij me, maar ik wilde deze vis weer snel te water laten. Ik stond nog minuten na te genieten en als ik een roker was dan had ik er eentje opgestoken om de adrenaline wat te laten wegvloeien.
Ik bleef de rest van de dag nog brasems vangen, zo af en toe zag ik een karper springen, had vele aanbeten, missers, lijnzwemmers van m.i. allemaal brasems

Vals gehaakte:

Afbeelding

De meeste ook onder de paaiuitslag:

Afbeelding

Zo rond half 12 kwam de zon goed door:

Afbeelding

Ik voelde me daar een erg tevreden, rijk en vooral gelukkig mensje:

Afbeelding

Ik taaide zo rond 3 uur af, inpakken en zeer tevreden wegwezen! het was een prachtige dag!

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-05-2015 18:01

Ik was gistermiddag even bij mijn ouders op bezoek en maakte van de gelegenheid gebruik om enkele interessante stekken te inspecteren voor een eventuele 'Karper voor de deur' (bij mijn ouders)sessie.

Op zich is dit een interessante stek, het water komt uit op de Amstel en staat in verbinding met het Amsterdam Rijnkanaal:

Afbeelding

De zon scheen even lekker op het water, de bodem aan de kant was daardoor goed zichtbaar...en ik schrok toch wel eventjes:

Afbeelding

Afbeelding

Wat een rommel/rotzooi op de bodem! Stangen, planken, bakstenen, vuilniszakken, fietsen(!), blikjes, plasticzakken etc.etc. Zomers is het water bedekt met plompebladeren, dan is er weinig tot geen zicht wat er op de bodem te zien is. Linke soep dus, of je moet in het midden gaan vissen, maar wellicht is het daar net zo'n bende.

Andere kant van de weg:

Afbeelding

Ziet er interessant uit met die palen:

Afbeelding

Afbeelding

En deze plek bij de brug ziet er ook goed uit( Streetfishing!):

Afbeelding

Vanmiddag kwam er een pakket aan:

Afbeelding

Voor de eerste keer spullen besteld via een webshop:

Afbeelding

Een nieuwe onthaaktang( met omgebogen punt), een voeremmer die afsluitbaar is, een emmertje crushies, een emmertje pellets, een pot met tijgernoten en een pot met hennep, tijgernoten en maïs.
Het 'Karper'blad kreeg ik er gratis bij.

Om mijn doelstelling 'Karperen voor de deur' wat leven in te blazen heb ik deze producten besteld, dit weekend wil ik weer een poging wagen en minimaal 3 dagen van te voren een voerstek voor de deur opbouwen om dan zondag en/of maandag te gaan vissen. Ik heb nog ingevroren tijgernoten,kikkererwten en hennep in de vriezer liggen, maar die zijn van een jaartje geleden, weet niet of die nog bruikbaar zijn.

Anyway, mogelijk vanavond al een eerste voerronde uitvoeren...

wordt vervolgd.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-05-2015 20:34

Ziet er veelbelovend uit, Glenn, vooral bij die brug, de palen en die boten.
inderdaad: streetfishing!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-05-2015 23:05

Zeker Frenk, die stekken wil ik mogelijk volgende week eens proberen. :D

Net terug van mijn eerste voerbeurt, het is al helemaal donker en vrij stil op straat, doch tijdens het voeren kwamen fietsers of luidruchtige groepjes mensen uit de kroeg langs, tja, dat hoort er nou eenmaal bij hè? :lol:

Met de 'krusha' wat trouvitpellets verkruimeld, en dat gaat erg goed:

Afbeelding

Wat 'crushies' roasted nut in de emmer gedaan:

Afbeelding

Booster, maïs, kapucijners en doperwten erbij:

Afbeelding

Tijgernoten, hennep,tarwe en mengen maar:

Afbeelding

Vergeten een handdoekje mee te nemen, lekker hoor zo'n kleverige hand, hahaha, oké, morgenavond weer voeren...

wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-05-2015 00:16

Zo, ik ben net terug van de 2e voerbeurt, was ietsjes drukker op straat dan gister met volle terrassen etc.

Vanmiddag had ik zin om toch nog eventjes te pennen in de polder:

Afbeelding

Wat vroeger terug van het werk, boodschappen gedaan, wat gegeten en op het fietsje naar Noord. Tja, op het werk zat ik mij al helemaal in te leven om lekker langs de kant te zitten en te turen naar mijn pennetje die prachtig naar onder zou gaan...En afgelopen maandag was het een te gekke visdag met heel veel 'leven' op de stekjes, dus daarom koos ik voor de stekjes in Noord, zo werkt dat nou eenmaal.
Er was zeker veel 'leven' bij aankomst, paaiende Brasems! everywhere!

Op drie stekjes gevoerd, stek 1, de duiker bij het bruggetje:

Afbeelding

stek 2, de andere kant van de duiker:

Afbeelding

stek 3, de hoekstek:

Afbeelding

Het voer was hetzelfde als de vorige keren:maïs, kapucijners, doperwten, gemalen trouvitpellets en crushies met boost.

Omstreeks half 5 lag de hengel uit met de combi maïs en kapucijner. Er stond een zwakke ZO-wind en de temperatuur was 18 graden. Minder aanbeten en 'leven' dan afgelopen maandag, doch alles was nog acceptabel en vooral vermakelijk, echter...de vangsten waren allemaal brasems, prachtige weglopers etc.etc.etc. maar allemaal van brasems dus. Tot 9 uur gevist en mij prima vermaakt, geen karperactiviteiten, althans duidelijke karperactiviteiten, gezien, mogelijk waren ze er wel maar de paaiende brasems waren soms drukdoende zodat ik geen duidelijke karperactiviteiten heb kunnen waarnemen. Lepelaars gezien, Zwartkopmeeuwen gehoord en gezien, 2 Regenwulpen gehoord en gezien en verder veel Ganzen en overvliegende eenden( berg,slob, krak en wilde eend).

Ik heb me vermaakt en vaak geglimlacht om alles om mij heen...o ja, tot tweemaal toe kwam er een fietser, een nogal gezette man van omstreeks 50-60 jaar, in korte broek, die mijn gevis maar stom vond...'stomme visser!' riep hij...ik moest er om lachen, tja wat moet je anders!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

09-05-2015 21:16

Hoi Glenn,
Leuk weer je avonturen te lezen. Zo ook je foto,s van verschillende mogelijke stekken.
Ik heb ook veel gevist in de stad. Ook bij bruggen, bootjes, palen en duikers.
Ik denk dat je stad stekken bij bruggen extra veel obstakels zullen hebben in de vorm van vuil.
Vaak maakte ik mee dat er vanaf de brug rotzooi het water in gegooid werd.
Fietsen, koelkasten en zelfs bedden. Is natuurlijk gratis vuilstort. Beter is het in het midden van het water in de stad te vissen.
Succes weer en op weg naar je stads karper.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-05-2015 23:21

Dank je wel Aaron voor je fijne reactie! :D

Ik zie weleens zo'n boot van de gemeente reiniging die dan fietsen e.d. uit de grachten dregt, ik weet niet hoe vaak ik spinners en jiggen met sluggo's verspeeld heb aan rotzooi wat men gedumpt heeft in de grachten en hier voor de deur...Tja...Vorig jaar in één sessie voor de deur een 3 pennen verspeeld omdat ik vastzat aan iets op de bodem. Hoop dat het mij morgen wat bespaard blijft.

Ben net terug van de laatste voerbeurt, het waait en het is wat frisser dan gisteravond, ook is het opvallend stiller op straat. Heb er zin in morgen! Ben benieuwd, zal ik wat vangen en is dat mogelijk een karper voor de deur?

wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-05-2015 17:40

Vanmorgen eindelijk een 'Karperen voor de deur' sessie gehouden. De Winston medium Carmide stok( voor een lijn vanaf 25/00 tot 28/00) lag omstreeks 6:00 uur uit en had ik beaasd met een roasted nut crushie op de hair. Ik had wat bijgevoerd met de mix van tijgernoten, pellets, maïs, doperwten, kapucijners, hennep en crushed boilies met boost. Het was 5 graden, er stond nagenoeg geen wind en het wateroppervlak was daardoor mooi vlak:

Afbeelding

De buurt ontwaakte met het gezang van heggemussen, het kwikzilveren deuntje van de pimpelmees, het gekwetter van huismussen en de melodieën van merels. Her en der zag ik kringen van aan het oppervlak toucherende vissen, voornamelijk van brasems en witvis. Ik vond het frisjes en wachtte geduldig op de opkomende zon die mij zou verwarmen, en op de verwachte en gehoopte aanbeten...
De zon verwarmde mij , maar de gehoopte aanbeten bleven helaas helaas helaas uit.
Wel zag ik ruim 30 meter van de stek een imposante bellenontwikkeling ontstaan van wroetende/azende vis. Kleine voorzichtige tikjes, denk van lijnzwemmers, waren het enige wat ik op de pen te zien kreeg:

Afbeelding

Het verkeer kwam langzaam op gang, tram en bus passeerden net zoals de vele joggers, wandelaars en hondenuitlaters. Twee ooievaars vlogen over mij heen, en op een stil moment hoorde ik heel ver doch duidelijk een koekoek roepen.
De huiszwaluwen boven mij communiceerden er vrolijk op los:
Afbeelding

Ik kreeg gezelschap van een mannetjes eend:

Afbeelding

En van een kat:

Afbeelding

Maar geen aanbeten...

Ik wilde wel wat vangen potverdorie! Er is 3x uitgebreid gevoerd! Gelukkig had ik 'Johnny's Rod' ook meegenomen en besloot ik wat dichter aan de kant te vissen met maïs en kapucijner op de haak:

Afbeelding

Direct kreeg ik 'leven' en sloeg mis, daarna was het raak met een, zal niet, brasem. Hierna sloeg ik weer mis om daarna vast te slaan op een vis die veel weerstand bood maar losschoot van de haak...Weet nog steeds niet wat dat was geweest, vond de weerstand te groot voor een brasem, maar ook weer niet overtuigend genoeg voor een karper.
Het werd drukker op straat, bootjes gingen varen en de terrassen stroomden vol...Tijd om naar huis te gaan.

Helaas weer geen karper voor de deur, maar ik had lekker gevist en toch genoten van de typische zondagochtend stemming in de haven.

next time dan maar...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-05-2015 19:38

Jammer van die losschieters.
Leuk dat je in zoveel verschillende wateren vist, hier zoek ik ze normaliter ook op,
echt verschillende wateren, lukt helaas niet altijd.

Volgende keer beter!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-05-2015 15:36

Dank je wel voor je reactie Frenk. :D

Tja die losschieters, je gaat soms twijfelen, is de haak te groot, te klein of niet scherp etc.etc.
Ik vind het sowieso leuk om in verschillende type wateren te vissen, elk water heeft zo zijn eigen karakter en beleving.

Vanmorgen werd ik vroeg wakker, maar was gewoonweg te moe om mijn ogen open te houden, ik was gisteren veels te laat naar bed gegaan en dat trekt het lichaam dan niet om na enkele uren slaap weer goed op gang te komen.
Maar ik wilde vissen...kop koffie naar binnen gewerkt, aankleden en op de fiets, maar ik was nog veels te veel bezig met goed wakker worden dat ik niet kon beslissen waar te gaan vissen.
Bijlmerweide, Watergraafsmeer, Amsterdam Noord?
Nee, ik had gewoon geen zin om veel te fietsen, dus net zoals gisteren:'Karperen voor de deur'.
Met 'Johnny's Rod' dat dan weer wel, maar goed er zit een verse sterke lijn op de molen dus dat zit wel goed. Echt alles ging zo traag daar op de steiger met mij, ik moest gewoon nog wakker worden leek het wel! Afijn, er was nog veel voer over van gister en dat werd gebruikt voor een plek vlak langs de kant tegen een balk die een aanlegplaats markeert voor de plezierbootjes en de aangrenzende botentrailer:

Afbeelding

De hengel lag tegen zes uur uit en de buurt ontwaakte beter dan ik. Bus en tram reden al en op de achtergrond tussen het gezang van heggenmusjes, merels en koolmezen hoorde ik het verkeer van de ringweg.
De haak was beaasd met een kapucijner, en direct al 'leven' na ingooien, aarzelende tikjes veroorzaakt door het besnuffelen van het aas. Mooie wegloper kreeg ik die helaas niets opleverde, eeh niet helemaal waar, ik haakte een leeg heineken bierblikje...tja,doch ik begon mij al beter te focussen op de pen en algauw kon ik wederom een mooie wegloper wel verzilveren...met een brasem.
Er was veel leven op de stek, het resulteerde in vele aanbeten, veel missers maar gelukkig ook gehaakte vis, maar allemaal brasems. Ik voerde regelmatig bij om de vis op de stek te houden en ergens geloofde ik gewoon dat er vroeger of later een Cyprinus carpio zijn/haar neus zou laten zien. Er werd nu voor de verandering kikkererwten als haakaas gebruikt, deze zijn harder dan de kapucijners.
Het werd drukker en drukker om mij heen met verkeer, joggers, scholieren, en mensen die naar hun werk gingen. Sommigen zeiden goedemorgen en een groepje joggende mannen( ik denk van de marinierskazerne) vroegen of ze al 'beten', 'ow genoeg' reageerde ik met een glimlach.
Er bleef gelukkig genoeg leven op de stek, een paar keer had ik schubben aan de haak of in dit geval bleven er schubben achter het lood zitten:

Afbeelding
Tja, wel vervelend voor de vis natuurlijk.

En heel even dacht ik een karper(tje) gehaakt te hebben! De vis ging even door de slip en gaf veel weerstand, maar helaas was het een brasem die in de staart gehaakt was, tja...ik moest er wel om lachen en het gaf aan dat een brasem op een andere plaats gehaakt best wel sterk kan zijn, voor eventjes dan.
Ik kreeg weer bezoek van de kat die mij gisteren ook al opzocht, maar deze keer bleef hij/zij langer en mocht ik het warme beestje zelfs uitvoerig aaien, ik moest wel lachen toen er een hond langs kwam en de kat direct een hoge rug ging opzetten.
Maar goed, ik heb me zo'n kleine vier uurtjes vermaakt en besloot het voor gezien te houden, toch heb ik het idee dat ik daar vroeg of laat een karper zal vangen...we zullen zien.

wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-05-2015 16:44

Vanmorgen stond ik lekker vroeg op, lichaam en geest waren eens goed gematched! De kop koffie smaakte lekker, ik had er zin in!
In de binnentuin vloog een kleine vleermuis zijn/haar onnavolgbare rondjes en ik ging goed geluimd op de fiets naar een stek...Tja, welke stek? Ik had even geen zin in een 'Karperen voor de deur sessie', ik wilde gewoon een strakke lijn, een gebogen 'Johnny's Rod' meemaken, niets meer en niets minder. Of toch een nieuwe stek of een stek bezoeken waar ik niet zo vaak viste?
Dat laatste dus, ik fietste al zingend 'A walk in the park'van The Nick Straker band en arriveerde omstreeks 6 uur bij het Flevopark waar de zanglijsters en de luid zingende winterkoningkjes de boventoon voerde van het zangersgilde aldaar.

De stek:

Afbeelding

Afbeelding

De Ringdijk dus, er is daar een speciale vissteiger voor de mindervalide hengelaar aangelegd, mijn oog viel direct op iets wat in het gras lag:

Afbeelding

Een onfortuinlijke Esox! Tja, van dit soort dingen baal ik dus enorm, de ogen waren er al uit gegeten, de vis stonk en lag er hooguit een dag ofzo. Wat is er gebeurd met deze vis? Is hij/zij gevangen door iemand waarbij de vis dusdanig is verwond en is overleden? En er mag in deze periode niet op roofvis gevist worden...Tja...Ik maakte twee voerplekjes op de steiger en legde 'Johnny's Rod' in.
Na enkele minuten wist ik weer waarom ik deze stek eigenlijk nooit goed bevist heb, het stroomde gelijk als een rivier van links naar rechts en dan weer van rechts naar links...Een zwaardere pen zou uitkomst bieden, maar ik had geen zwaardere bij me en dan nog had ik geen zin om te switchen van pen! Ik had geen zin in een karperpensessie met stroming van deze orde! Wegwezen dus!

Ik had de keuze tussen een stek bij de 2e Diem, Amsterdam Noord, of de stekjes bij de Watergraafsmeer, de laatste dus want dat was maar enkele minuten op het fietsje verwijdert.

Afbeelding

Omstreeks 6:30 lag 'Johnny's Rod' uit met een kikkererwt op de haak:

Afbeelding

Maar wat was er aan de hand? De karper was volop aan het paaien! En hoe!:

Afbeelding

Afbeelding

Een weekje eerder dan vorig jaar ging het paai geweld hier los, her en der zag ik groepjes karpers paaien, soms ging dat met veel gespetter gepaard en voor mijn neus heb ik veel kunnen bekijken en kunnen bewonderen. Soms werden vissen door soortgenoten keihard op het riet gelanceerd waardoor ze zelfs geheel bovenwater zichtbaar werden. Ik heb genoten van dit geweld! Oké, ik kwam voor een kromme hengel en strakke lijnen, maar dit is een ander soort genieten wat ook bij het karperen hoort:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch heb ik gevist... met een schuin oog weliswaar, ik hield de pen in de gaten, en de pen heb ik steeds twee meter ongeveer van de kant geplaatst om niet in het paaigeweld betrokken te raken. Maar direct bij inleggen verdween de pen en sloeg ik in een reflex aan, de karper schrok en kwam wat boven water, geen contact, geen inhaking.
Zo ging het een tijdje door, veel lijnzwemmers, staartzwiep aanbeten die in niets resulteerden en ondertussen zat ik te kijken en te genieten van de karpers die 'love making' voorbij kwamen...

Gek genoeg viel het na een uurtje helemaal stil! Ik kreeg een prachtige aanbeet, de pen verdween op een 'normale' manier naar beneden en ik sloeg aan, contact!:

Afbeelding

Een Brasem dus!

Beetje dizzy, ik moest hem/haar even wekken:

Afbeelding

De paai kwam weer op gang, de lijn en staartzwiep aanbeten volgden mekaar weer rap op, ik liet nu de pen heel lang ondergaan en sloeg pas na lang wachten aan, hangen! Tja de karper was vals gehaakt in de staart en schoot na enkele seconden los.

Weer een pauze in het paaigeweld, kreeg toen een mooie aanbeet op de kikkererwt van een behoorlijke vis die na een heftige run helaas losschoot, daarna weer een aanbeet op een kikkererwt, deze vis bleef wat langer aan de lijn, doch bij een paal in het water verspeelde ik de vis, de haak schoot weer los.

Ik bleef het paaigeweld volgen, grote vissen, soms in groepjes van vier stuks, spetterden met veel geweld, de druppels van dat gedoe kwamen op mijn gezicht!
Ik besloot af te taaien, ik moest namelijk op tijd thuis.
En toen sloeg ik aan op een mooie wegloper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke dril, doch vlak bij de kieuwdeksel gehaakt...tja.

Ik wilde langer blijven, puur en alleen al om de vissen te bestuderen die de populatie vormden en zo een beeld te krijgen, maar ik moest naar huis...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-05-2015 20:17

Leuk avontuur weer Glenn.
kijk eens naar je haakpunt. Na zovele losschieters twijfel ik over de
scherpte van je haken. Het puntje kan net krom zijn. Tussendoor slijpen werkt ook.

Uit interesse: Welke haken gebruik je en in welke maat?

Als ik trouwens merk dat de lijn beschadigd is schuif ik alles omhoog en knip de
slechte lijn weg. Ik check de haak en zet diezelfde of een nieuwe op scherpte
gecontroleerde haak aan de lijn.

Tipje: Probeer eens een blokje kaas van 5 bij 5 mm.
Werkt perfect. Kun je evt dippen in een flavour :D
bevestigen dmv sidehooking.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2015 07:41

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie en goede suggesties! :D

Ik check de haak meestal door er over mijn nagel te gaan, als die een 'kras' daarop maakt is dat voor mij een teken dat de haak nog scherp is.
Haken bij het penvissen zijn voor mij geregeld een punt van twijfel als blijkt dat er dingen niet gaan zoals dat gewenst is.

Afbeelding

Het liefst gebruik ik kleine haken, de gesmede haken maatje 8, helemaal rechts op de foto, gebruik ik het liefst bij het penvissen met maïs op de haak.
Ik heb daarvoor altijd gevist met haken met een bledje( zie een na laatste haak) i.pv. met een oog, de lijn kon ik dan mooi recht daarboven knopen, tot dat ik een artikel las waarbij het werd afgeraden om haken met een bledje te gebruiken ivm lijnbreuk veroorzaakt door een eventuele braam op het bledje...tja...

Nu gebruik ik de 4e haak van links af gezien, geloof dat het een haakmaat 10 is, ivm de combi kapucijner/maïs (of kikkererwt). Voor het vissen met een kleine of halve boilie gebruik ik de haakjes met een hair, maar die haakjes kan ik ook gebruiken om er met zacht aas(maïs etc.) op de hair mee te vissen wat ik overigens nog niet gedaan heb.
Ik moet nog ergens een hakenslijpertje hebben, gebruikte die standaard bij het roofvissen om de haken van de spinners en jigkoppen daarmee scherper te krijgen, die moet dus standaard weer mee bij mijn penvisspulletjes.

btw knijp ik altijd de weerhaakjes plat, ik heb liever een losschieter dan dat ik de vis met onthaaktang onnodig in de bek moet verwonden vanwege de weerhaak die zich al te vast heeft genesteld...maar dat is mijn visie.
Plaats reactie