Dinsdag 18 juni 2019.
Ik wilde na het eten nog even gaan pennen, volgens de weerberichten/voorspellingen zou het de rest van de week veel gaan regenen en zelfs onweren(met mogelijk hagelbuien), dus vandaar. Maar ik wilde ook de pas aangeschafte Pennmolen uitproberen, het is altijd wennen en uitproberen van nieuwe spulletjes, zodoende was ik in de box aan het snuffelen om een geschikte stok te zoeken voor een lijn van 24/00. Vond eerste een brasemstok, heerlijke lange en zachte hengel, maar niet geschikt voor een 24/00 lijn, tuurlijk kan je het proberen, maar die combi is gewoon niet juist want in het verleden heb ik met 14/00 met die brasemstok heerlijke sport beleefd en dan is 24/00 echt te dik. Mijn oog viel op een foedraal met nog een fabriekslabel eraan, zo dan, ik had deze foedraal dus nooit gebruikt en was dus gloednieuw. In het foedraal zat o.a. een ‘Special Light’ Fairplay Karperstok met daarop een Pennmolentje met 18/00 lijn. Zou ik het daarmee dan proberen? Verder vond ik nog de Cobold Medium Fairplay Snoekbaarsstok die geschikt is voor een lijn van 22/00, het is wel een wat korte stok, nog net geen 3 meter, maar het was mijn allereerste Schreinerstok die ik destijds, bijna30 jaar geleden, had aangeschaft om op zowel Karper als Snoekbaars mee te vissen, een beetje allround stokje dus voor mij. Ik besloot ze beide mee te nemen en mijn keuze pas aan de waterkant te gaan maken.
Ik nam slechts een blikje mais en een zakje kattenbrokjes mee, maar ik heb slechts met het mais gevist.
Besloot om in de buurt, zo kleine 150 meter van huis, te gaan pennen, eigenlijk bijna een ‘Karper voor de deur’ sessie zeg maar. Ik inspecteerde wat plekjes en besloot drie stekjes te voorzien van enkele handjes mais:
Het werd de Cobold Mediumstok die ik zou gaan gebruiken om de molen uit te proberen, vond het toch wat veiliger gezien het vermogen van deze stok dan de Special Lightstok om met 24/00 aan de slag te gaan:
De stok lag omstreeks 18:45 uur uit, was het 22 graden, kwam de wind uit het noorden, wk1-2, en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb, hier en daar dreef er een wolkje.
Zag op de eerst te bevissen plek al een mooie karper zich aan het oppervlak manifesteren, zag er meerdere maar deze waren ‘vluchtig’ om het zo maar te zeggen; vissen die even de plek aandoen en weer snel weg zijn, ze zijn dan wat onrustig en meer met elkaar bezig en niet echt van plan om te gaan azen, mogelijk zijn ze zich al wat aan het voorbereiden om te paaien.
Zo kon ik mooi een ‘lijnzwemmer’ zien en volgen toen twee karpers vlak achter elkaar, wel rustig, de pen en uitstaande lijn passeerden, maar ik kreeg op de eerste plek geen aanbeet of gesnuffel van het aas.
Op de tweede stek kreeg ik aanbeetjes van kreeftjes en enkele lijnzwemmers van passerende vissen, zag hier en daar wellingen van karpers aan de kant, maar ook hier geen aanbeet of gesnuffel van het aas.
De derde stek bij de duiker waar het wat dieper is, hier kreeg ik omstreeks 20:00 uur een aanbeet, de pen kwam middels een schuine opsteker wat uit het water en dook daarna naar rechts onder, ik sloeg aan…YESSSS! Mijn God…De hengel boog direct en hoe, de vis gaf nog geen sjoege om het zo maar te zeggen, bleef wat rustig en begon enkele kleine vluchtpogingen die nog niet veel voorstelde, pas toen ik wat kracht zette was dit het teken voor de vis om zijn/haar krachten te gaan tonen en dat was niet mis, een lange spurt met ratelende molenslip werd ingezet. Ik draaide de slip ietsje aan, en het rustig binnen pompen van de vis werd keer op keer herhaald, na de zoveelste vluchtpoging. Dan bleef de vis rustig aan de kant wat heen en weer zwemmen en speelde met hengel, lijn, molen combinatie waar ik geen antwoord op had en kon ik enkel afwachten tot de vis wat rustiger werd, de vis schoot weg na de eerste scheppoging en het spel kon weer van voor af aan beginnen en al die tijd stond de coboldglasstok zo krom als een hoepel, de hengel boog prachtig, ik was dit glad vergeten hoe een dergelijke hengel zo mooi tot in het handvat kon buigen, schitterend gewoon. Aan de overkant waren enkele kunstaasvissers bezig, ik ‘voelde’ dat ik wat bekijks had, dat kon ook niet anders vanwege het gespetter van de vis en het zicht op een visser met een prachtige kromme hengel in de hand. De drilpartij duurde lang, normaal ben ik met een vis niet langer dan enkele minuten bezig, hooguit denk ik 5 minuten en een enkele keer wat langer, maar met een dergelijke ‘zachte’ hengel en een opvallende sterke vis zijn dit ingrediënten die een lange drilpartij veroorzaken. Het is dan een kwestie van rustig blijven, de vis moe laten worden en vertrouwen en vooral genieten van de hengel, lijn, molen combinatie…
Eindelijk de vis kunnen landen en op de onthaakmat gelegd, wat een zware beautie!:
Pfff, moest daar wel even bijkomen hoor, wat een belevenis was dit. Nadat ik weer op de drie stekjes had gevoerd begon ik deze weer af te vissen, maar de focus was een beetje weg, zat nog teveel na te genieten, en omdat ik wat zat te klooien op mijn mobieltje(was op facebook het e.e.a. aan het plaatsen en aan het beantwoorden…) zag ik niet dat de pen opeens weg was en een imposante boeggolf het gevolg daarvan was, de karper was blijkbaar toch eventjes gehaakt geweest…Ach, ik kon hier wel om lachen.
Het werd wat stiller rondom de stek, de zon was net ondergegaan, ik had heerlijk gevist, de molen was éçht wel goed getest(persoonlijk vind ik het geratel van de molenslip wat te luid…) en besefte ik maar eens te meer dat een Coboldglasstok zo waanzinnig mooi kan buigen.
Om 22:00 uur gestopt en tevreden naar huis gelopen.