Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-06-2018 10:18

Gisteren werd ik verblijd met de ontvangst van deze twee 'oldschool'achtige pennen:

Afbeelding
Te mooi om mee te vissen... :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-06-2018 21:40

Zondag 3 juni 2018

Zaterdag een beregezellige middag en vooral avond gehad, opzich heb ik mij redelijk gedragen qua heerlijke biertjes/wijn nuttigen, maar lag laat te bed en was weer eens onwaarschijnlijk vroeg wakker, en kon de slaap niet meer vatten. Besloot om dus duffig en geheel niet wakker toch te gaan pennen, en ondanks de koffie bleef ik duffig en nog wat in een benevelde stemming mij begeven naar een visstek. Ik wilde maar eventjes pennen want met de afgelopen hooikoortsperikelen aan de waterkant in het achterhoofd moest ik toch oppassen. Maar ik wilde gewoon de pen onder zien gaan vandaag, niets meer of minder…
Oké, met slechts een blik mais op de fiets op pad, en kwam uit bij de gebouwenstek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een temperatuur van 16 graden, met een wind van wk 1 die uit het zuid-zuidwesten kwam en een luchtdruk van 1.019 mb begon ik relaxt op de mat zittende te pennen, het water was glad en nog niets van activiteiten in het begin kunnen bespeuren. De stok lag zo tegen 05:45 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes. Wel al vrij snel wat voorzichtige tikjes op de pen waargenomen en wat lijnzwemmers, opeens mooie wellingen vlakbij de pen, karper op de stek dus, een forse lijnzwemmer zorgde ervoor dat ik gefocust op de pen bleef...maar helaas, de karper(s) zwommen weer weg.

Opeens zag ik een bewaker aan de overkant tussen de spijlen mij begluren, en een paar minuten later kwam hij via de loopbrug mijn kant op gelopen, het volgende gesprek ving aan:

'Goedemorgen meneer, ik moet u verzoeken om hier weg te gaan, dit is privé water, verderop staat een bord( hij wees vaag een richting aan…) dat het hier privéterrein is, dus helaas moet ik u verzoeken om hier te stoppen met vissen.'
Hum, in eerste instantie dacht ik dat hij kwam om een praatje te maken, jaren geleden kwam ook een bewaker langs die vroeg of ze 'beten', maar mij niet sommeerde om weg te gaan en mij rustig verder liet vissen.
Met een lichtelijk verbaasd gezicht zei ik:'Ik zie hier nergens een bord staan 'verboden te vissen', volgens mij is dit openbare weg, dus blijf ik hier, en ik blijf hier misschien twee uurtjes dus daarna ben ik weg…'
'Meneer doet u mij een plezier, ik heb bijna mijn dienst op zitten, ik wil geen problemen, dit is privéterrein en dit water om het gebouw ook, laat u mij mijn werk nou doen en pak uw spullen in, u kunt verderop gaan vissen.'

Ik moet het deze knaap wel nageven, hij bleef vriendelijk en beleefd, zoals het hoort, dus bleef ik ook vriendelijk en beleefd zoals dat hoort bij mensen die communiceren.
'Ik vis hier al jaren, ik doe hier niemand wat kwaad en ik snap dat je je werk wilt doen, maar ik wil ook van mijn ochtendje vissen genieten, dus laat mij nou hier vissen, over twee uurtjes ben ik hier weg.'
'Nee meneer dit is privéterrein!'
'Jaren geleden kwam er weleens een collega van je kijken en een praatje maken en die zei er niets over!'
'Ja wat andere collega's doen en zeggen en als die fouten maken dan is dat voor hun eigen rekening.'
'Ik blijf het vreemd vinden, dit water staat in verbinding met het meertje, ik vis hier al jaren en nu moet ik hier weg?'
'Meneer dit gebouw staat er pas en het water eromheen is afgesloten en hoort bij het gebouw, u mag hier niet vissen.'
'Het gebouw staat hier niet pas en het water is niet afgesloten, het staat in verbinding met het meertje en het meertje staat weer in verbinding middels een lange duiker met het water langs het spoor, bij het spoor is ook een duiker die in verbinding staat met al het water bij de sport en tuinhuiscomplexen in het hele Watergraafsmeergebied!'
zei ik overtuigend.
De knaap hield gewoon vol dat het privéterrein en dus ook privéwater betrof, dat het water om het gebouw afgesloten was, en nu komt het, dat de eigenaren zelf de vissen in het water hebben gedaan en hij mij de vraag stelde hoe ik het zou vinden als het mijn privéwater was en anderen, onbevoegden de vissen zouden gaan vangen.
Die jongen snapt het niet helemaal dacht ik direct, en hij gaat nu allerlei argumenten gebruiken die kant nog wal raken om zijn gelijk te krijgen. Ik stelde hem de vraag wat hij wilde gaan doen als ik bleef en dus niet weg zou gaan.
'Meneer alstublieft maak het mij niet moeilijk, ik wil geen problemen, pak uw spullen in en u kent verderop gaan vissen.'
'Jij mag mij toch niet aanraken? Jij mag mij toch niet in de boeien slaan of zo? Je mag van mij de politie bellen, ik zie hier vaak de politie voorbij rijden, soms meerdere keren op een dag, en nog nooit hebben ze mij hier gecontroleerd of weggestuurd!'
'Ja maar u zit hier heel verdekt in het groen ze zien u hier niet zitten!'
Hij was wel volhardend moet ik zeggen en al die tijd bleef hij wel rustig en vriendelijk, maar ik ook.
Kwam het omdat ik nog duf was van het nog wat beneveld zijn, van de te weinig slaap, en ook omdat de knaap eigenlijk of gelukkig maar beleefd bleef, dat ik besloot om te verkassen.
'Toch ga ik hier weer vissen van de week.' zei ik wat lacherig.
'Meneer nog een fijne dag en vang ze!'
'Jij ook nog een fijne dienst.'
zei ik als laatste.


Ben naar het bruggetje bij het Science-Park gegaan en heb daar 4 voerplekjes gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

'Johnny's Rod' kon omstreeks 06:45 uur uitgelegd worden met twee maiskorreltjes op de haak. Nadat ik alle 4 de stekjes bevist had zonder enig resultaat, op wat kreeften/witvis gebeuren na dan, probeerde ik mijn geluk op de 3e stek en voerde een goede volle hand mais recht aan de overkant, waarom daar? Ik zag daar enkele wellingen van vissen ontstaan en hoopte zo door middel van een volle hand mais deze vissen te lokken.
Iets na 08:00 uur, de pen lag mooi recht voor mij aan de overkant, dus een lange opslag, liep de pen prachtig weg naar rechts, schitterend te volgen bij het gladde wateroppervlak zodat ik getimed en met voldoende kracht kon aanslaan...Yes! Contact!De vis stoof direct de andere kant op, de hengel boog, er ontstond een prachtige vluchtboeggolf en toen...PANG!...lijnbreuk...alles weg…
Tjonge jonge...pfff, ik had even geen zin meer in dat duffe gevis op karper...eventjes dan maar, kan nooit echt te lang balen, oké nieuwe pen erop, wel duidelijker kleiner en lichter dan de verloren pen en weer vissen maar. Tja, de concentratie was eigenlijk al weg, de lijnbreuk zat mij niet lekker, ik voelde mij niet echt lekker, en alles ging niet lekker deze penochtend...kappen dus.


Oké, was dus duf, had slecht geslapen( 3 uurtjes), moest ‘praten als brugman’ tegen iemand die er niets van snapte, daardoor verkassen, en als toetje kreeg ik nog lijnbreuk ook…een lekker penochtendje dus…
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

05-06-2018 11:16

Je kunt met de VISplanner App toch eenvoudig aantonen dat je op de betreffende stek mag vissen. Of niet natuurlijk. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-06-2018 19:56

Inderdaad Wim, dat had ik kunnen doen en wat blijkt nadat ik de app. vandaag had geraadpleegd; uitgerekend het 'L-vorm' gedeelte van het water om het gebouw is licht blauw van kleur volgens de app. Dus mag daar inderdaad niet gevist worden... :lol: Al die jaren daar gevist, tig keer kwam daar politie langs gereden en soms kwam een bewaker kijken/praatje maken, blijkt dus dat daar inderdaad niet gevist mag worden, als enige plek dus van het Science-Park.
Tja wat nu, ik vis daar al jaren, niet zo vaak, maar toch elk jaar wel een paar keer en meestal heel vroeg in de ochtend, ik kan daar wel blijven vissen en als er weer een bewaker komt net doen of mijn neus bloedt en/of het onder de noemer burgerlijke ongehoorzaamheid vatten...maar ja, het mag dus niet. :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-06-2018 16:33

Woensdag 6 juni 2018.

Het ochtendzonnetje vanaf mijn werkplekje:

Afbeelding

Erg stil op het werk qua bezetting, maar druk, druk druk met werkzaamheden en als een computerprogramma niet werkt dan kan een dag lang duren:

Afbeelding

Het was warm buiten opweg naar huis, thuis pasta opgewarmd en een koud biertje erbij genomen:

Afbeelding

Oké, wilde een paar uurtjes even pennen in het park, dus zonder toeters en bellen gewoon blikje mais mee, beetje voeren, zitten en relaxen…:

Afbeelding

Temperatuur was 27 graden, de wind kwam uit het noordoosten wk 1-2 en de luchtdruk bedroeg 1.013 mb.
Ruim voor 18:00 uur lag de stok met op de haak twee maiskorreltjes te wachten op de dingen die gebeuren gingen, vrij snel 'leven' op de pen, maar van ienie mienie visjes die tegen de pen aan het stoten waren, duidelijk te herkennen, maar na ruim 20 minuutjes plopte de pen geheel omhoog, kwam totaal plat op het wateroppervlak te liggen en deinde een beetje mee met de lichte golfslag, ik twijfelde nu geen moment en sloeg hard aan...Yup! Hangen! De vis was eventjes beduusd van wat er nou gaande was, voelde weerstand en ging daarna pijlsnel er vandoor, de hengel stond heerlijk krom en de slip ratelde fijn. Het werd een korte run, en kon zo de vis relaxt naar mij toe pompen, ja pompen want de hengel stond al in een uiterste vechtbocht en met lange halen kon ik de vis wat naar mijn kant toe dirigeren om vervolgens weer wat te laten vieren, kreeg de vis niet te zien, deze maakte prachtige vluchtkolken en wellingen elke keer als de vis wat dichter bij de kant kwam. Deze karper was nog lang niet 'klaar' en bleef enkele minuten lang ongezien wellingen en kolken aan de kant maken, net dat je denkt dat de vis moe is sprint deze weer weg en begint het spel weer opnieuw. Uiteindelijk in het net gekregen en omhoog gehesen en op de mat gelegd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke karper, was de hele tijd rustig en opeens begon de vis wild te springen en gleed van de mat af naar beneden…:

Afbeelding

Weer gevoerd en ingelegd, direct weer aanbeetjes, sloeg mis op een mooie wegloper maar geen vluchtkolk of iets wat op een aanbeet van een Cyprinus leek. Kreeg een whatsapp. bericht van een maatje, die wilde even telefonischcontact met me. Oke we waren wat aan het babbelen toen de pen in één keer onderdook, ik sloeg aan en slechts een vluchtboeggolf van een geschrokken vis was het resultaat, pfff. Vlak daarna dook de pen weer in één keer onder tijdens mijn gesprek en sloeg ik weer mis met weer een vluchtboeggolf van een vis...Het gesprek duurde een half uurtje, dus in die tijd had ik vis kunnen scoren, daarna veel kreeftenaanbeetjes en regelmatig lijnzwemmers van geschrokken vissen gezien de kolken en wellingen die er werden gemaakt bij het contact met de lijn en dobber. Ving natuurlijk weer eens voor de verandering een oranje rivierkreeft die er wel van af viel en bleef ik leven krijgen van kreeftjes en witvisjes. Zo tegen 21:00 uur vond ik het welletjes, kreeg weer wat last van hooikoortsperikelen, dus inpakken en wegwezen. :wink:

Thuis bakkie koffie met cake:

Afbeelding
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

07-06-2018 21:23

Die overkant op de laatste stek zie er wel heel erg carpy uit Glenn!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-06-2018 19:41

Inderdaad Dennis! :D


Dinsdag 12 juni 2018

Twee dagen ‘duf’, met hoofdpijn en vooral slaperigheid, slaap al enkele dagen niet goed, of eigenlijk te weinig. Tja dat heb je weleens, bovendien was het beide dagen erg druk op het werk qua werkzaamheden.
Ik verlangde echt om te ontspannen aan de waterkant, gewoon weg van de drukte van het werk lekker niksen en wat mij betreft slechts voor mij uit ‘staren’ en het hoofdje leeg maken. Bij thuiskomst eerst de nodige boodschappen gehaald, wat gegeten en met slechts een blikje mais op de fiets naar het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

Beste ‘medevisser’ alsjeblieft mocht je dit lezen, neem je meegebrachte verpakkingen van je etenswaren en drinken weer mee, kom op, laten we de stekken schoonhouden, het is toch een kleine moeite om dat weer mee te nemen? :

Afbeelding

Het was behoorlijk bewolkt, bijna regenachtig en het zou mij niet verbazen mocht het gaan spetteren op de stek. De weerapp. gaf 17 graden aan bij een noord-noordwestenwind wk-2 en een luchtdruk van 1.016 mb. Er stond genoeg wind om het water goed te beroeren, de pen ‘dobberde’ in ieder geval flink. ‘Johnny’s Rod’ lag omstreeks 17:45 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, ik had twee voerplekjes gemaakt die ik om en om beviste, maar genoot in eerste instantie van de rust, de vogelgeluiden(Grasmus, Merel,Koolmees,Zanglijster,Groenling,Tjiftjaf), de aanwezigheid van Bergeenden, Lepelaars(2stuks waren aan de overkant aan het lepelen) en op de palen rustende Aalscholvers.
Zag zo nu en dan bovenkomende vinnen van Karpers en soms sprong er een exemplaar wat verderop op het meer. Na ruim 25 minuten kwam de pen duidelijk omhoog om vervolgens pijlsnel onder te gaan, ik sloeg aan en had heel even contact, de vis schoot los en een mooie kolk ontstond op de vluchtplaats, jammer dan… 20 minuten later dook de pen in één keer onder, sloeg aan maar niets, nada noppes, ook geen vlucht/boeggolf. Nog geen 10 minuten daarna dook de pen weer snel onder, en weer geen contact en vluchtboeggolf van een vis te zien. Tja ach, de boog kan niet altijd gespannen staan, in dit geval de ‘stok’ dan, en ik vond het allemaal best, zo omstreeks half 7 keek ik weer eens wat om mij heen en toen naar de plek waar de pen wat aan het dobberen was, maar geen pen meer te zien, schichtig keek ik heen en weer waar de pen dan was en sloeg toen hard aan…YUP! Hangen! De vis hing zeker, maar deed niets, de stok stond direct krom maar de vis bewoog niet, ‘Brasem?’ dacht ik, wist dus niet wat voor soort vis er gehaakt was, toen een sprintje, toen nog eentje en toen een heerlijke run! Nee nee, geen Abramis brama hing aan de stok dat was nu duidelijk, en een glimlach verscheen op mijn gezicht, zo zeg, de vis spurtte nu prachtig weg, de molenslip moest ik wat bijdraaien en de stok stond lekker krom. Kon de vis nu relaxt moemaken en binnenhalen. Maar wat denk je, de haak schoot nét los toen de vis in het schepnet lag, een fractie eerder en ik had de karper verspeeld…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog wat bijgevoerd op beide stekjes, sloeg nog tweemaal mis en vond het verder goed zo, was genoeg onthaast aan de waterkant, op naar huis.

Afbeelding

Thuis bakkie en een heerlijke donut:

Afbeelding
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

14-06-2018 14:23

Schitterend Glenn,

Een fantastische dwarrelschub :D
Is het internet ook op zondag open?????
Richard soutendijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-04-2016 14:56

15-06-2018 19:01

Apart,die laatste schub die je gevangen hebt.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-06-2018 16:15

Ron en Richard, dank jullie wel voor jullie reacties, inderdaad een karper met een opvallend schubbenpatroon.


Zaterdag 16 juni 2018

Ik wilde vrijdagmiddag-avond gaan pennen, na twee dagen van intensief thuiswerken was ik daar zeker aan toe, maar ik was gewoon te moe om mij op de fiets te gaan begeven naar een stek, helemaal toen ik na het werk even een tukje ging doen was ik niet meer vooruit te branden terwijl ik van plan was om te gaan vissen ter ontspanning/onthaasting. Maar het wk-voetbal is begonnen dus besloot ik twee wedstrijden te gaan kijken en de wedstrijd Portugal-Spanje had ik zeker niet willen missen want wat was dat een mooie pot zeg!
Laat naar bed, werd ook 'laat' wakker om bij zonsopkomst al aan de waterkant te zitten, het is even niet anders, dus kop koffie naar binnen gewerkt, flesje water, blikje mais en zakje kattenbrokken mee en op de fiets naar...tja, ik wist echt nog niet welke stek is zou gaan bevissen; Science Park?, Park Water, door fietsen naar de Bijlmer of toch weer eens de Diemerpolder proberen? IJburg kwam ook opeens in mij op, even de fietsbrug(Nesciobrug?) over het Amsterdam-Rijnkanaal over en ik ben er...Maar ik was nog wat duf, ik reed automatisch de Ringdijk over waar het overigens opvallend stil en rustig was, dus Bijlmer en Science Park vielen al af, tja ik reed door naar het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

Ik werd belaagd door irritant zoemende muggen, voelde al eentje op mijn wang prikken en eentje zat al in de starthouding op mijn arm om toe te slaan, beide bloedzuigertjes heb ik doorverwezen naar de muggenhemel, oke 'Johnny's Rod' lag ietsjes voor 06:00 uur uit met op de haak de mais/kattenbrokcombi en had ik op twee plekjes gevoerd.
De weerapp. gaf 16 graden, wzw-wind wk 1 tot 2, 1.016 mb aan en het was half tot zwaar bewolkt. Toen de wind nog niet al te veel vat op het water had zag ik hier en daar aasbellen, vinnen en wellingen van karpers, later zag ik met regelmaat wat springende karpers. Na een dikke 20 minuten volgde de eerste aanbeet van de dag, mooi te zien en te volgen vanwege het nog gladde wateroppervlak; de vis nam het aas op, de pen kwam wat naar boven toe ging mooi schuin staan en daarna verdween deze in één beweging naar onder, ik sloeg aan maar geen contact, wel een vlucht/schrikboeggolfje.
Hierna veel leven, aanbeten, missers en enkele brasems:

Afbeelding

Afbeelding

Het was tegen 9 uur aan toen de pen beroerd werd door een forse lijnzwemmer, was de vis geschrokken van de lijn? Ik bleef alert op de dingen die mogelijk zich zouden ontwikkelen, en ja vrijwel direct verdween de pen naar links onder, ik sloeg hard aan en YES! Direct een kromme stok, direct een ratelende molenslip veroorzaakt door een sterke vis die volgas wegvluchtte, heerlijk wàt een run, de lijn bleef evenwijdig aan de kant en ik probeerde door mijn arm en hengel zo ver mogelijk van de kant af te zetten om contact met de houtenkant te voorkomen, maar kon door de doordenderende vis nog weinig uitrichten qua sturing, het ging allemaal zo snel en zag ook geen vis, kon niet lokaliseren waar deze zich precies bevond. Opeens stopte de run, zat ik nu vast? Ik hoorde wel gespetter maar kon geen vis zien, ik voelde de vis nog wel bonken op de top en probeerde deze wat terug te pompen, maar de molenslip ratelde bij elke draaiing van de slinger, opeens weer beweging, en de slip ratelde weer alsof de krachtpatser genoeg had van de weerstand van hengel,molen en visser en gaf weer gas...en opeens pang!...een slappe lijn en een vloekende, balende nee schuddende 'penner' aan de kant. Ik draaide de lijn binnen en zag sowieso dat de pen er nog op zat, de twee loodhageltjes ook maar de haak was verdwenen, de lijn zag en voelde zo'n 50 cm gerafeld aan, en was dus ergens gaan schuren.

Hier is de linkerkant met overhangende takken waar de lijn ergens tegen aan schuurde:

Afbeelding

Oké dan, wat lijn eraf gehaald en een nieuwe haak erop zetten, maar welke haak?

Afbeelding

De kordahaken waren dus op, ze zijn op dit moment mijn favo's en misschien dat er nog een verdwaalde haak in het hakendoosje zat waar ik gebruikte haken in bewaar, maar besloot een maatje 8 prologic erop te zetten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ving weer regelmatig Brasems, sloeg vaak mis waarvan minimaal eentje van een Karper gezien de mooie vluchtboeggolf die ontstond. Zo rond half 12 verspeelde ik een karper, de aanbeet aan de kant was snel en de vis schoot los na een korte run, een mooie kolk ontstond zo'n 15 meter van de kant als enige bewijs van het contact. Ik viste nu om en om met de mais-kattenbrokcombi, enkel één maiskorreltje, dan twee maiskorrels en zelfs enkel een kattenbrok op de haak. Ik bleef brasems vangen en misslaan. Het zonnetje brak soms door en dan was het behoorlijk warm op de stek, de wind nam toe en zodoende dobberde de pen er vrolijk op los en ik bleef regelmatig 'leven' houden, het werd wel wat rustiger na 13:00 uur, maar ik wilde doorzetten, ik wilde toch proberen een Cyprinus te pakken dus blikmais en nieuw zakje kattenbrokken open en met elkaar gemixt.
Zo rond kwart voor 3, na een opvallend rustige periode qua aanbeten, lijnzwemmers en gesnuffel van het aas, dook de pen onder en sloeg ik aan. Karper! Duidelijk! De stok stond prachtig krom en de vis snelde met volle vaart naar rechts, helaas niet het wijd op maar knalde evenwijdig aan de kant door, dit was haast dezelfde soort situatie als met de dril/runpartij van de vis enkele uren geleden waarbij de vis door lijnbreuk verspeeld werd. Snel reikte ik de stok en rechterarm zo ver mogelijk van de kant om de vis van de kant te houden, en dit lukte dus totaal niet, ik zag een overhangende tak met de lijn daardoor heen bewegen en ik begon met grote vreze te vrezen voor ellende. De vis beukte gewoon verder, de slip ratelde gewoon door en de hengel stond al in een uiterste bocht weerstand te geven. Opeens ratelde de slip nog heel lichtjes en keek ik waar de lijn zich bevond...pffff, door de tak heen zag ik de lijn en daarna het vervolg van de lijn zo strak als een pianosnaar tegen de kant aan zitten...ik zat muurvast. Wat nu, ik had dit eens eerder meegemaakt, ik besloot de molenbeugel open te gooien zodat de spanning van de hengel en de lijn viel, de hengel stond nu kaarsrecht en de vrijgekomen lijn viel wat slap op het water, maar direct werd de vrijgekomen lijn weggetrokken, sloot ik de molenbeugel draaide aan de slinger en voelde en zag ik de hengeltop bewegen; ik had weer contact en de slip begon weer langzaam te ratelen, wonder boven wonder kwam de vis/de lijn dus vrij en kon ik zodoende de vrij gekomen lijn weer binnen draaien, maar dit ging echt erg moeizaam, ik voelde de vis nog steeds bonken en de slip ging weer ratelen, zat ik nou weer vast? Nee, ik zag kolken aan de kant, de vis kon ik langzaam maar zeker naar mij toe binnen pompen, moeizaam, dat wel maar het lukte en een grijns op mijn gezicht van mazzel en blijdschap verscheen. Aan de kant begon de vis weer wat op krachten te komen en bleef zo nog wat bonken onder de top van de hengel, en eindelijk na enkele scheppogingen had ik deze krachtpatser geland:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ja, heerlijk, mijn geduld werd beloond, ik heb net zolang gewacht totdat een karper interesse toonde in het aas en dat ik die kon haken, en ik heb 'Mazzel' met de hoofdletter M gehad dat dankzij het opengooien van de beugel de karper vrij kwam, hoe en waardoor maakt dan niets uit, ik kon de vis binnenhalen.
Hierna zat ik met een tevreden gevoel op de onthaakmat wat bij te komen,sloeg weer enkele keren mis, ving nog een brasem en het toetje kwam omstreeks kwart voor 5, een tweede karper kwam zich melden, heerlijke dril met alles erop en eraan, deze karper bleef onder de top aan de kant bonken, toen deze uitgebonkt was relaxt kunnen landen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Vogels die ik tijdens deze sessie gezien en/of gehoord had waren: Zwartkopmeeuw, Lepelaar, Sperwer en Boomvalk, zangers: Zwartkop, Zanglijster, Bosrietzanger, Rietzanger, Groenling, Koekoek, Rietgors, Grasmus, Putter, Pimpel en Koolmees, Grote Bontespecht, Gierzwaluw veel Winterkoningkjes, Witte kwikstaart, Fitis, Tjiftjaf, Bergeend met jongen, Grauwe Gans met wat oudere jongen, Visdief, Kleine Mantelmeeuw en mogelijk dat ik nog een Blauwborst hoorde zingen aan de kant van het spoor.

Gevist van 6 uur tot 6 uur, zodan, lang geleden dat ik een dergelijke lange pensessie heb gehouden op één stek, kwam ook omdat er veel te beleven viel en dan gaat de tijd snel voorbij. Heb heerlijk gevist, maar liefst 17 Abramis brama weten te vangen, genoten van de strijd met alles erop en eraan met de Karpers( pech en mazzel horen erbij), genoten van de natuur om mij heen, ik was een tevreden en gelukkig persoontje daar aan de waterkant.

Thuis een bakkie met cake:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

17-06-2018 17:19

Ik krijg altijd honger van de laatste foto in jouw verslagen Glenn. Je kiest er wel de lekkerste dingen uit. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-06-2018 18:17

Lorenz, dank je wel voor je reactie. :D Vroeger nam ik weleens koffie met iets lekkers mee naar de waterkant, maar eet en drink toch het liefst thuis na het vissen iets lekker! :lol:


Woensdag 20 juni 2018

Ik keek er de hele dag al naar uit, lekker pennen, lekker relaxt aan de waterkant zitten in het zonnetje, maar de ochtend begon niet zonnig. Ochtend uitzicht gezien vanaf mijn werkplek:

Afbeelding

Drie dagen op kantoor geweest, bij thuiskomst nog even gerelaxt en een voetbalwedstrijd half bekeken en zo rond 17:00 uur op de fiets richting het meertje.
Het was 24 graden, heerlijk zomersweer en niet te warm, de wind kwam uit het zuidwesten wk 2 en de luchtdruk was 1.019 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Het water kabbelde relaxt en twee Lepelaars waren net zoals de vorige keer aan de overkant lekker aan het 'lepelen'. Weinig karperactiviteit waargenomen, pas later op de avond zag ik twee maal een vis springen. De stok lag zo ruim 17:15 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, voermix bestond uit mais en kattenbrokken. Het duurde lang voordat er leven werd waargenomen, en het eerste teken van leven was die van een 'prachtige' aanbeet ( het heel langzaam weglopen van de pen zonder onder te gaan…) van een kreeft...Zo rond kwart over 6, met op de haak een maiskorreltje en een kattenbrokje, dook de pen snel onder en sloeg ik aan, maar helaas niets, geen contact en geen vluchtboeggolf. Zo nu en dan weer wat armetierige tikjes van kreeftjes, tja het houdt je wel wat scherp maar het duurde lang voordat er echt iets gebeurde. Half 9 dus, sloeg ik aan op een kleine brasem:

Afbeelding

Vlak daarna sloeg ik aan op een karper gezien de vluchtboeggolf die te groot was voor een Abramis, hierna weer vele kreeftenaanbeetjes gehad. Een 'bewerkt' maiskorreltje met de typische door een kreeftje gemaakte inkepingen:

Afbeelding

Na ongeveer drie kwartier werd de 2e brasem aangetikt:

Afbeelding


Afbeelding

Hierna verspeelde ik nog een leuke brasem, de zon verdwijnt achter de wolken en het is dan voelbaar kouder aan het worden, zo rond kwart voor 10 tik ik de derde brasem aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het goed zo voor deze avond/pensessie, heb de pen onder zien gaan, vis gevangen, helaas geen karper maar ach next time maar weer.

Thuis heerlijke donuts met een cappuccino gescoord:


Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-06-2018 15:47

Zaterdag 23 juni 2018

Wilde gistermiddag/avond gaan pennen, maar bleef voor de buis hangen, tja wk-voetbal he…
Stond deze ochtend wat te laat op, wilde bij zonsopkomst al op een stek aanwezig zijn, maar dat ging hem niet meer lukken en dan doe ik alles maar op mijn gemakje. Besloot om een paar uurtjes naar het meertje te gaan en daar met mais te gaan vissen, onderweg op de Ringdijk even gestopt om naar bepaalde vogels te luisteren en te kijken.

Het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

Geen karperactiviteit waargenomen bij aankomst, de temperatuur was opdat moment 13 graden( ja, vond het overigens op de fiets al wat frisjes), kwam de nu nog rustige wind uit het west-noordwesten en bedroeg de luchtdruk 1.026 mb en was het licht tot half bewolkt.

Oké, 'Johnny's Rod' lag omstreeks 06:10 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, en had ik op twee plekjes wat mais gevoerd:

Afbeelding

Na ongeveer 20 minuten dook de pen zonder enige vooraankondiging in één snelle beweging onder en sloeg ik aan:

Afbeelding

De gehaakte vis verroerde zich niet en bleef even op de plek 'hangen', pas na wat druk zetten realiseerde de vis dat het in de problemen zat en begon dan naar links en dan naar rechts weg te schieten, eerst twijfelde ik of het wel een karper was die op de hengel bonkte, zag toen een grijze staart en wist dat het een Brasem betrof die aan de linkerzijkant 'valsgehaakt' bleek te zijn:

Afbeelding

Heb de twee plekjes weer bevoerd met handjes mais en ving even later een wel normaal in de bek gehaakte Brasem:

Afbeelding

Ik vond het maar fris en trok mijn regenjack aan want het leek potverdorie wel het koude voorjaar met de nu wat aanwakkerende wind die op de kant stond. Sloeg nu enkele malen mis en ving met regelmaat brasems, maar kreeg helaas geen karperaanbeten te zien. Zag wel sporadisch karpers springen maar allemaal ver op het meertje. En ik had weer tweemaal een 'niet opletten' moment waarbij de brasems zichzelf haakten; de eerste keer keek ik even naar opzij en miste ik de aanbeet, de tweede keer zat ik met de verrekijker te kijken naar vogels en hoorde en voelde ik de stok ritselen door het gras/riet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In totaal toch 6 uurtjes gepend( 7 brasems kunnen vangen) en het leek helemaal niet zo lang, ik vermaak me dus blijkbaar dusdanig waarbij de tijd voorbij vliegt.

Thuis een bakkie met een heerlijk appeltaartje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-06-2018 12:34

Zondag 24 juni 2018

Was lekker vroeg wakker, had redelijk geslapen en had zin om na twee karperloze pensessies in het 'Mokumse' een karper te scoren.
Het Science Park leent zich bij uitstek om op een rustige zondagochtend te pennen op karper, iets voor 05:30 uur lag de stok uit met op de haak de mais-kattenbrokcombi, ik had 5 voerplekjes gemaakt en wilde deze om en om gaan bevissen. Het zag er allemaal veel belovend uit want ik zag her en der karpers oppervlaktewellingen maken, kwestie van tijd en geduld dus…
De temperatuur bedroeg op het moment van starten 12 graden, kwam de wind uit het noord-noordwesten wk-1 en was de luchtdruk 1.023 mb, het was half bewolkt.

Stek 1, gevoerd tegen de muurkant in het midden:

Afbeelding

Stek 2,gevoerd bij het rechterplompebladenveldje:

Afbeelding

Stek 3, gevoerd recht aan de overkant op de hoek, daardoor lange opslag:

Afbeelding

Stek 4, gevoerd links van bruggetje in het midden bij de paaltjes:

Afbeelding

Stek 5, gevoerd rechts van het bruggetje, aan de overkant, later links onder het bruggetjes, in het midden en recht voor mijn pal aan de kant:

Afbeelding

Op de 1e stek binnen vijf minuten 'leven' op de pen, maar dit was overduidelijk een kreeft die zat te klooien met de mais-kattenbrokcombi, de pen ging heel langzaam naar boven en dan weer naar beneden en zo nu en dan werd de pen wat schuin naar links en dan naar rechts verplaatst. Bij stek 2 idem dito met een sterretje, dus kreeftjes waren aan het snoepen van het aas. Bij stek 3 en 4 nagenoeg niets wat op een teken van leven leek op de pen, bij stek 5 sloeg ik mis en naar mijn weten gezien de snelheid van de pen die onderging van een witvis, geen welling of iets dergelijks gezien na aanslaan. Ik begon weer bij stek 1 en 2 te pennen, maar daar op wat kreeftentikjes na niets kunnen aantikken. Besloot bij stek 5 vier voerplekjes te maken; 1 redelijk aan de overkant, 1 in het midden, 1 links bijna onder het stenenbruggetje en 1 vlak aan de kant. De stekjes om en om bevist, 3x misgeslagen maar geen een van een karper, m.i. witvis of snelle kreeft. Pas tegen het einde van de sessie, ik geloofde er eigenlijk niet meer in, kreeg ik een mooie aanbeet op de mais-kattenbrokcombi, de pen dook naar links onder, wachtte even om de uitstaande lijn wat verder mee te laten lopen en sloeg aan, maar het was allemaal niet krachtig en snel genoeg, er stond bovendien ook veel lijn uit, tja lange opslag omdat de pen aan de overkant lag. Ik voelde geen contact maar zag een mooie vluchtwelling ontstaan op de plek waar de pen onder was gegaan. Ik gooide nog een handje mais op de bewuste plek in de hoop nog een aanbeet te kunnen krijgen, bleef zo nog een klein kwartiertje door vissen maar een blank was het resultaat van deze relaxte zondagochtend. Geen kromme hengel, geen ratelende slip, geen nat schepnet, geen karper...Maar wel lekker gevist, naar vele vogels kunnen luisteren en lekker ontspannen gezeten op de onthaakmat, next time dan maar...
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

25-06-2018 10:29

Maar vast wel weer wat lekkers thuis. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-06-2018 17:46

Inderdaad Wim, een bakkie met wat lekkers! :lol:

Ik was deze week even in studentenstad “Leiden” beland om wat cultuur op te snuiven, al lopende door deze oude stad kwam ik interessante penstekken tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou hier graag eens in de vroege ochtend een pensessie willen gaan houden, wie weet…

Was op zoek naar een boek en in de eerste de beste Leidseboekenwinkel vond ik het boek:

Afbeelding

De schrijver van het boek legt uit hoe het komt dat de flora en fauna zich aanpast aan verstedelijkte gebieden, hoe sommige diersoorten zich feilloos en zich vooral snel en doelmatig weten aan te passen aan de stad en zich daar happy voelen, een 'evolutie' maar dan versneld van aanpassingen van het 'wilde' leven naar het 'stads' gebeuren. Erg fijn geschreven boek, en vooral interessant zeker met het gegeven dat onze aarde in een rap tempo aan het veranderen is en dat soorten verdwijnen, maar er ook nieuwe soorten zullen en kunnen ontstaan en dieren en planten kunnen veranderen door een versnelde evolutie.

Was het boek aan het lezen en onderwijl een heerlijk pistoletje ossenworst aan het eten, toen twee brutale Zilvermeeuwen vlak voor mijn neus kwamen bedelen om een stukje brood:

Afbeelding
Tja, meeuw die evolueert naar stads(bedel)meeuw? :lol:

Mooi doorkijkje geschoten:

Afbeelding


In café 'Einstein' een heerlijke 'Rebel blond'( een Leidsbiertje!)gedronken:

Afbeelding

Leiden is een leuke stad, nu daar een keer 'pennen'...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-06-2018 18:30

Zaterdag 30 juni 2018

Ik wilde gistermiddag/avond na twee dagen van thuiswerken erg graag gaan pennen, maar lichte hooikoortsperikelen( achterelkaar niezen) deden mij besluiten om het niet te gaan doen, het zou dan zeker aan de waterkant enkel maar erger worden met daarbij tranende ogen vanwege de graspollen. Aangezien ik zaterdag absoluut wilde gaan vissen was het voor mij beter om een 'vrijdagmiddagavondpensessie' over te slaan.
Ik was al erg vroeg wakker, dus kon relaxt alles gaan doen, zo ruim na half 5 was ik bepakt en bezakt op de fiets richting Amsterdam-Noord, ja, ik wilde namelijk weer eens een Amsterdam-Noord karper vangen in mijn favopolder. Onderweg was het al licht aan het worden, eenmaal in de polder aangekomen waren de kleine karekieten en rietzangers de eerste vogels die ontwaakten en waren deze voorzichtig aan het zingen in de smalle rietkraag rechts van het fietspad.
Het is elke keer weer 'thuiskomen' als ik op de brug sta en enkele minuten lang daar geniet van de speciale sfeer, rust, en pracht die mij toch elke keer weer verrast, ja, ik hou erg van deze plek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, blikmais en zakje kattenbrokken gemengd en maar twee voerplekjes bevoerd, vandaag wilde ik de hoek en brugstek om en om gaan bevissen.
De temperatuur was op dat moment 16 graden, kwam de nog rustige wind uit het noordoosten wk-1, en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb, het was vrij onbewolkt.

Hoekstek:

Afbeelding

Brugstek:

Afbeelding

Kreeg op de hoekstek binnen 2 minuten al wat leven op de pen te zien, kleine plagerige tikjes deden de pen wat heen en weer bewegen in het op de hoekstek dan vlakke wateroppervlak. In de zijsloot linksachter mij zag ik zo af en toe de plompebladeren van onderen bewogen worden door vriend Cyprinus, ze waren dus aanwezig.
Ik genoot van de zonsopkomst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er vlogen vele groepjes voornamelijk Grauwe Ganzen vanuit het Buiten IJ over de stek heen, het gegak van deze vogels hoorde ik al van ver, een snelle donkere Boomvalk vloog over de stek en de Kieviten en Scholeksters werden ook wakker. Tussen de Gier en Boerenzwaluwen ontdekte ik 2 vrolijk en zacht kwetterende Oeverzwaluwen, en met hun bruinige rug, witte onderkant en donkere borststreep waren ze makkelijk van de andere twee soorten zwaluwen te onderscheiden. Eén Grutto slechts gezien en enkele Zwartkopmeeuwen passeerden de stek, een eenzame Rietgors zat zo nu en dan links van mij te zingen en hoorde ik Wulpen overvliegen maar zag ze niet.

Ik sloeg op de hoekstek twee keer achterelkaar mis, mooie aanbeten( pen kwam omhoog om daarna schuin onder te gaan) werden niet verzilverd, ook geen vluchtboeggolf daarbij waargenomen. Na 3 kwartier, 'Johnny's Rod' lag overigens exact om 05:15 uur op de hoekstek uit met op de haak de mais/kattenbrokcombi, besloot ik naar de brugstek te gaan.
Ik sloeg daar direct mis op het wat aarzelend ondergaan van de pen, snel de haak opnieuw beaasd met twee maiskorrels en opnieuw ingelegd, weer direct een aanbeet, de pen gleed nu prachtig weg naar links, ik wachtte even en sloeg toen goed aan...Yes! Hangen! Heerlijke dril ervaren, moest de karper goed tegengas geven want deze dreigde onder het bruggetje te willen ontsnappen, maar kon de vis goed blokken en daarna relaxt landen:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de twee stekjes steeds om en om bevist, veel aanbeten en missers van witvis, geen karperaanbeten meer gekregen, wel twee brasems, twee blankvoorns en twee ruisers kunnen vangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was daar weer genieten voor mij, of je nou wel of niet wat vangt het is daar gewoon fijn om te vertoeven...

Afbeelding

Het zou een warme dag worden en om de warmte te ontlopen ben ik ruim voor 11:00 uur gestopt met vissen, heb daar toch ruim 5 uren mij prima vermaakt.

Thuis een bakkie met wat lekkers(aardbeientaartje) :D :

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-07-2018 19:21

Zondag 1 juli 2018

Was al vroeg op en wilde deze zondagochtend in de buurt eventjes pennen, het werd zoals de laatste tijd het geval is de stekjes bij het Science Park. Onderweg langs het spoor een Braamsluiper gehoord, en het viel mij al op dat er een stevige oostenwind stond.
Ik wilde slechts met mais uit blik aan de slag, zodoende vier voerplekjes gemaakt. De temperatuur volgens de weerapp. was opdat moment 18 graden kwam de wind uit het oosten, wk-2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb, en was het vrij onbewolkt.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de eerste stek na inleg, dat was omstreeks 05:30 uur, direct beweging op de pen waargenomen, de haak had ik beaasd met twee maiskorreltjes en na enkele minuten kwam de pen al wat omhoog om daarna direct schuin naar links onder te gaan, ik wachtte even en sloeg toen hard aan en verwachte 'contact', maar geen contact, geen vluchtboeggolf of iets wat daar op leek, helemaal niets. Jammer, de twee maiskorrels waren er af, wat kon dit nou zijn geweest, blijkbaar geen karper gezien het ontbreken van een vluchtboeggolf/welling…Bij de 2e stek helemaal niets, pas bij de 3e voerplek, vlak aan de kant, direct aanbeetjes/leven op de pen, sloeg mis op snelle aanbeten van witvis, ik haakte uiteindelijk een blankvoorn maar die viel er af. Toen dacht ik weer een witvis aanbeet te hebben, de pen kreeg namelijk van die felle rukjes en ging dan uiteindelijk langzaam naar rechts onder, ik sloeg aan en dacht een vette blankvoorn gehaakt te hebben, maar het bleek een kleine karper te zijn die nog fel van leer trok:

Afbeelding

Afbeelding

Vlak daarna tikte ik een brasempje aan:

Afbeelding


Op naar de 4e voerplek, rechts van het bruggetje, ook daar weer witvis maar ook kreeftengetreiter, toch opeens een mooie, snelle aanbeet en hangen!

Afbeelding

Afbeelding

Stevig knolletje die echt wel sterk en fel was, leuke dril in ieder geval:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna enkel kreeftenaanbeetjes, ging even vanaf de brug in het hoekje pennen, maar helaas geen aanbeet kunnen uitlokken.

Afbeelding

Vond het nu wel goed zo na 4 uurtjes pennen, heb me vermaakt en heb gevangen.

Afbeelding

Bij thuiskomst een bakkie gedaan... :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-07-2018 11:11

Donderdag 5 juli 2018

Ja, ik was er weer aan toe, vier dagen binnen gezeten bij dit mooie weer, maar ik was niet vooruit te branden zo moe was ik, ik had s'middags warm gegeten en toen een middagdutje gedaan, was daardoor zo gigantisch duf van geworden maar wilde absoluut gaan vissen. En met de wetenschap dat er niet gevist kon worden a.s. weekend( en ik had woensdagavond niet gevist omdat ik gewoon te moe was…), heb ik mijn vermoeidheid overwonnen en ben gewapend met een blikmais de fiets opgestapt om naar een stek te gaan. Fietste eigenlijk automatisch de Ringdijk op richting het meertje, dus de stekkeuze was al bepaald, het was gezellig druk op de dijk met fietsers, het was lekker warm, niet te warm gelukkig dus het fietsen bracht een fijne opkikkerende 'beweging' in mijn vermoeide lijf te weeg.

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk, de stek was 'vrij'(eigenlijk bijna altijd…) op wat rommel na( leeg blikje en papiertjes…), en kon mij heerlijk op de onthaakmat redelijk in de schaduw van een boom settelen.
De temperatuur was 24 graden, kwam de wind uit het noordwesten wk2, en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb, met een prachtige blauwe lucht kon deze 'relax'sessie beginnen. 'Johnny's Rod' lag om 16:45 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, ik had drie voerplekjes gemaakt met de bedoeling deze om en om af te vissen. Overigens bij aankomst geen karperactiviteiten waargenomen, en dit bleef ook zo voor een lange tijd. Eerste kwartier gebeurde er niks, toen op het middelste voerplekje kreeg de pen na enkele minuten van inleg een forse ondergaande tik, ik was direct gefocust maar er gebeurde verder niets. Ik legde zo omstreeks kwart over 5 het pennetje in op de linkervoerplek, de pen stond mooi afgesteld zo vlak aan de kant, maar direct daarna kwam deze schuin omhoog en verdween daarna onderwater, verrast en verbaasd bij een dergelijke snelle ontwikkeling sloeg ik aan...en Hangen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke dril, gierende slip en kromme stok als gevolg, kon deze Cyprinus vlot landen en op de onthaakmat leggen waar de vis erg onrustig bleek, door zijn/haar gespring daar kwam de haak los en kwam deze vast te zitten in het net. Op het moment dat ik mijn mobieltje wilde pakken begon de vis nu een hele reeks van sprongen te maken, belandde hier door van de mat en maakte sprongen richting waterkant, de vis zat nu wat onder het zand en ik besloot geen pics te maken maar deze onfortuinlijke karper wat te fatsoeneren en direct vrij te laten.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna weer gevoerd op de drie stekjes, maar er gebeurde een lange tijd niets, een groepje van maar liefst 8 Lepelaars kwam mij gezelschap houden, het was grappig om te zien hoe ze al lepelend door het water allerlei diertjes aan het vangen waren. Door dat ik zo met de verrekijker ter hand allerlei vogels aan het observeren was, miste ik twee aanbeten, tja...Sloeg wel aan bij de constatering dat de pen 'pleitte' was en bij één aanbeet voelde ik behoorlijke weerstand en zag daarna een mooie vluchtwelling. Zo omstreeks 20:00 uur maakte de pen op de linkervoerstek een wat draaiende beweging, eerst dacht ik aan een lijnzwemmer maar de pen dook mooi weg, ik sloeg aan en even later was ik een kleine karper aan het drillen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna veel meer leven in de vorm van aanbeten en missers mogen mee maken, ving nog een brasem en een dikke blankvoorn die aan de kant er af viel:

Afbeelding

Afbeelding

Opeens vloog er vlak langs de stek van rechts naar links een 'blauwe pijl', het was een IJsvogel, de tweede dit jaar, en ik besefte dat ten opzichte van vorig jaar deze vogelsoort behoorlijke klappen heeft gehad, de drie korte vorstperioden van de winter hebben de soort drastisch gereduceert.

Oké, zo rond 21:15 uur, weer vlak aan de linkerkant, zag ik al wellingen van een aanwezige vis, en even later dook de pen onder, sloeg ik aan en wederom was ik een kleine karper aan het drillen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze vis(visje…), vond ik het wel goed zo, ik heb heerlijk gevist, heerlijk genoten, het weer was heerlijk, gewoon een heerlijke pensessie beleefd.
Thuis twee heerlijke bbq-worstjes opgewarmd en met chilisaus heerlijk opgegeten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-07-2018 19:22

Donderdag 12 juli 2018

Al een weekje niet gevist, het hele afgelopen weekend niet en vanaf maandag tot deze donderdagmiddag/avond thuis gezeten. Heb een zomerverkoudheidje opgelopen wat mij te bed hield, vreemd toch wel bij warm en mooi zonnig weer zit je met keelpijn/hoofdpijn, een verstopte neus en een lamlendiggevoel binnen. Ik snakte echt om naar buiten te gaan, mijn oren zaten nog wat verstopt maar 'horen' is niet direct van belang bij het pennen, althans niet bij mij dan…
Ik had nog genoeg in huis qua visaas: mais, kattenbrokjes en kapucijners, maar mais leek mij voldoende om mee aan de slag te gaan.
Nu eens vooraf iets lekkers:

Afbeelding

Het was druk op straat en warm, veel fietsers onderweg op de Ringdijk en daar aangekomen zag ik dat er flink gemaaid was, maar niet op het pad langs het meertje, jammer want het weelderige groen begint het pad wat smaller te maken en dat is lastig fietsen met een daardoor zwiepend hengelfoedraal.

Afbeelding

Afbeelding

De stok lag in omstreeks 18:00 uur met op de haak twee maiskorreltjes, had drie kleine voerplekjes
gemaakt, twee vlak aan de kant en een wat verder van de kant, later heb ik enkel de twee plekjes vlak aan de kant bevist omdat daar duidelijk karpers rondscharrelden( wellingen en aasbellen). De temperatuur was 23 graden, de wind kwam uit het noord-noordwesten wk2 wat voor een redelijke beroering van het water zorgde, was de luchtdruk 1.019 mb, en was het nagenoeg onbewolkt met een strak blauwe lucht. Pas na een kleine 3 kwartier een wegloper die niet doorzette, kreeg nu regelmatig aanbeetjes/lijnzwemmers en sloeg een paar keer mis zonder contact en/of vluchtboeggolf(witvis/kreeft). Omstreeks 19:30 uur tikte ik de eerste karper aan, de 2e een half uurtje daarna, de derde om kwart voor 9 en de 4e vlak voor dat ik wegging om 21:45 uur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd ving ik nog twee brasems, sloeg ik nog enkele keren mis en verspeelde nog een karper. Het waren allen kleine karpers, maar opvallend sterk, de kleinste kon ik overigens makkelijk in het water onthaken…

Afbeelding

Na de 4e Cyprinus vond ik het wel goed zo, het begon zowaar wat frisser te worden, dus tijd om naar huis te gaan en een heerlijke radler gedronken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-07-2018 08:42

Zaterdag 14 juli 2018

Ik was al erg vroeg wakker, dat betekend dan dat ik alles heel relaxt kan gaan doen, dus niet meteen uit bed maar lekker wakker worden, bak koffie pakken en langzaam aankleden etc.etc. Het enige wat ik nog moest gaan beslissen was waar te gaan pennen, besloot maar weer eens naar het Parkwater te gaan voor een vroege ochtendpensessie. Iets na 05:00 uur de deur uit en langzaam fietsend door het winkelcentrum, waar hier en daar de reclamelichten van enkele winkels nog knipperden, via een sluiproute het park ingereden. Het gras in het park was hier en daar behoorlijk aangetast door de langdurige droogte en het viel mij verder op dat het een keertje 'schoon' was in het park, niet van die bbq-plekjes waar verpakkingen van etenswaren, plasticflesjes en lege blikjes de aanwezigheid vormen van een niet opgeruimd eetfeestje. Zag opvallend veel zwarte kraaien op het grasveld hun dingen doen en twee wat melige tieners zaten wat te klooien bij een van de afvalcontainers. Bij de houten loop/fietsbrug zag ik al enkele karpers wellingen maken en waren de gras en rietstroken gesnoeid zodat de stekken goed te bereiken waren, maar waardoor je wel volop gezien kon worden door al het voetgangers en overig verkeer.

Afbeelding

De weerapp.op mijn mobieltje gaf qua temperatuur 14 graden aan, kwam de nauwelijks voelbare wind uit het noorden, bedroeg de luchtdruk 1.023 mb en was het licht tot half bewolkt. Ik maakte ter plaatse een voermix van mais met kattenbrokjes en maakte twee voerplekjes, eentje vlak aan de kant en eentje drie, vier meter van de kant.

Afbeelding

Oké, good old 'Johnny's Rod' lag met twee maiskorreltjes op de haak ietsje voor half 6 in. Het wateroppervlak was prachtig vlak dus elke beroering van de pen zou goed te zien en te volgen zijn. Het duurde ongeveer 25 minuutjes, op het ene botsinkje van een speldaasvisje tegen de pen aan na dan, toen de pen iets naar boven kwam, vervolgens een half metertje naar rechts verschoven werd zonder duidelijk onder te gaan, daar enkele seconden pas op de plaats maakte(dacht dus aan een kreeft) om daarna pijlsnel onder te gaan...ik sloeg aan, de vis bewoog heel even wat naar links en naar rechts en stoof daarna direct de kant op waar de haak losschoot en een mooie vluchtwelling als bewijs van het 'verbroken' contact ontstond. Het voelde als een karper die er even op zat, maar ja, het kon ook een stevige zeelt zijn geweest, of een grote Abramis…
Na wat bijgevoerd te hebben sloeg ik hierna enkele malen mis op prachtige weglopers zonder contact te hebben en zonder vluchtwellingen gezien te hebben. Maar dan na bijna anderhalf uur na inleg toch een vis aangetikt na een mooie wegloper:

Afbeelding

Brasem dus, en een uurtje daarna ving ik een 2e brasem.

Dan eindelijk ruim na 08:00 uur, na steeds gewisseld te hebben van mais-kattenbrokcombi naar één maiskorrel, dan twee maiskorreltjes of slechts een kattenbrok op de haak, dook de pen na vooraankondiging van goed zichtbare aasbellen weg, sloeg ik aan en Yes! Hangen!
De karper maakte van die korte snelle sprintjes, dan één lange sprint naar de overkant, terug pompen en dan weer korte snelle sprintjes, mooie en leuke dril was het:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer bijgevoerd op twee plekjes en verder gaan pennen.
Na twee kreeften er op te hebben gehad, sloeg ik aan op een dikke blankvoorn, deze spetterde en sputterde flink en aan de kant viel deze er dan ook af. Er zat nog een wat verlept maiskorreltje aan een dun velletje op de haak, haalde deze eraf om er twee verse op te doen. Bij inleg kwam de pen direct naar boven om vervolgens prachtig schuin naar links in één enkele beweging onder te gaan. Ik sloeg verbaasd en aangenaam verrast aan, en was nog verbaasder en aangenamer verrast toen de stok direct krom stond, de slip direct geluid maakte, de molen rap lijn afgaf en een volle spurt werd ingezet evenwijdig aan de kant naar links richting viaduct. Zo, er was even geen houden aan zeg! Wát een power, wát een snelheid, wát een run! Ik probeerde de vis wat af te remmen door de slip iets dicht te draaien, de stok zo ver mogelijk van de kant te houden en te kijken waar de vis zich nu bevond want zowel aan de linker als rechter kant bevinden zich waterplanten en vooral veel takkenrommel waar de vis zich kon proberen te bevrijden uit de nare situatie. Man man, de vis denderde door, en ik overdrijf niet, ondanks dat mijn oren nog wat verstopt waren vanwege de verkoudheid, dat ik het geratel van de molenslip nog nooit zo hard heb horen afgaan...De vis had ik 'visueel' nog niet te pakken, waar bevond de vis zich nu? Eventjes stopte de run en probeerde ik de vis wat te sturen en naar mij toe te pompen. Wow! Wat voelde ik een gewicht aan de lijn/hengelcombinatie hangen! De lijn binnen halen ging opzich wel redelijk, het ging langzaam en het leek wel of de vis zijn/haar gewicht in de strijd zette om aan de winnende hand te komen. Ja! Ik zag aan de overkant voorbij de takken/plantenrommel een kolk, dáár zat de powervis dus, maar hoe krijg ik in godsnaam deze buffel langs twee risicoplekken(takken/waterplanten) en de treurwilg? Ik besloot in eerste instantie wat meer druk te zetten om zodoende de vis beter onder controle te krijgen en liep wat op richting de linkerkant, maar zag al aan de takkenrommel aan de overkant dat de lijn daar al doorheen liep...och jeetje! Hoe en waardoor weet ik niet maar ik kon opeens de vis rustig naar mij toe pompen, had de vis de strijd wat opgegeven dan? De vis zat nu prachtig tussen de twee takkenrommelplekken in en kon ik simpel naar mij toe binnen halen dacht ik...Opeens weer tegendruk, en voelde ik het gewicht van de vis weer en liep de slip af en zag ik de takken van de treurwilg die het wateroppervlak raakten heen en weer bewegen...'nee toch? Zit ik nu aan de takken van de wilg vast?', en even wanhoopte ik, even had ik het gevoel deze massieve, sterke Cyprinus kwijt te raken, maar de lijn kwam gelukkig vrij van de takken en daardoor kon ik de vis metertje voor metertje binnen halen. Het landen ging wat moeilijk; de vis kwam blijkbaar weer wat op krachten en een volle run met diepbuigende stok en gierende slip werd in gang gezet, en weer had ik een moment dat ik hem kneep, dat de haak los zou schieten en de vis zou verspelen. Ik kreeg pijn aan mijn rechterarm van de kracht en tegenstand die deze vis bood, maar uiteindelijk kreeg ik deze prachtige vis die mij en de hengel tot het uiterste liet gaan in het net, en wát was ik blij!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Precies 80 cm. qua lengte gaf het meetlint aan, ik twijfelde om de weger te pakken want het was een zware knaap, maar ach, gewicht boeit mij eigenlijk niet zo...(dat zeg ik nu dan…)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeetje, het was even bijkomen daar van de strijd met een haast puntgave Cyprinus, zo mooi van bouw, donker en vooral zo sterk. Ik voerde weer wat bij, kreeg nog een paar tikjes/lijnzwemmers maar de focus/concentratie was eigenlijk weg, om 09:30 uur gestopt en voldaan op weg naar huis terugkijkend op een heerlijke ochtendpensessie met twee karpers, twee brasems, twee rivierkreeften en een blankvoorn(weliswaar vlak aan de kant van de haak gevallen...)

Thuis bakkie met wat lekkers...met extra slagroom :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-07-2018 14:02

Ik loop wat achter met verslagleggingen...bij deze dus :wink: :

Dinsdag 17 juli 2018

Normaal had ik zondagochtend nog willen pennen in de buurt, maar ik was nog niet helemaal hersteld van de afgelopen ‘zomer’verkoudheid en omdat ik afgelopen zaterdag ben wezen vissen heb ik dat de dag daarna wat moeten bekopen, oren zaten weer dicht en voelde me gewoon niet lekker genoeg om te gaan pennen. Maandagmiddag-avond dan, nee ook niet gelukt want het was enorm warm en bovendien viel ik gewoon van vermoeidheid na het werk thuis in slaap en was daarna zo duf dat ik niet meer vooruit te branden was. Dan dinsdagmiddag-avond maar, ja ik voelde me al stukken beter en had er zin in om na het werk te gaan pennen, het werd het Parkwater. Onderweg op de fiets was het erg druk op straat, ook veel mensen in het park, op het kruispunt vlak bij de stek was het ook druk met verkeer.

Op de hoekstek aangekomen zag ik een grote drab-kaamlaag op het water en twijfelde om daar te gaan zitten, maar zag al wat aanwezige karpers wellingen en bodemwroetbellen, ook vlak aan de kant, maken dus besloot ik toch mij ver van de kant te gaan settelen.

Afbeelding

Afbeelding

Twee voerplekjes(mais uit blik) vlak aan de kant gemaakt vanwege de daar gespotte vissen en alles zo stil en voorzichtig mogelijk uitgepakt en in elkaar gezet, het had overigens niet veel zien om verder van de kant te gaan voeren vanwege de drablaag die bestond uit algenbrei, veel bladeren, takjes en andere rommel.

Afbeelding

De temperatuur was aangenaam; 22 graden, de wind kwam uit het westen wk-2 en de luchtdruk bedroeg 1.016 mb.
Ruim voor 18:00 uur lag de stok vlak aan de kant in met op de haak twee maiskorreltjes, direct leven en even later dook de pen vlak bij de drablaag weg, sloeg aan maar niets van enig contact, vluchtwelling of wat dan ook gezien.
Ik hou het maar even kort, het werd een brasemmiddag-avondje( en twee bruine kreeftjes…), verspeelde een karper, kwam vast te zitten aan een vette tak onderwater waarbij ik gelukkig de pen uit het water kon scheppen, sloeg regelmatig mis waarbij minimaal 2x een karper de oorzaak was, ving twee kreeftjes en ik moest telkens ‘open plekken’ naast en in de drabplek zoeken om daar het pennetje te plaatsen. De drabplek werd door de wind en soms door de stroming heen en weer bewogen wat het pennen gewoon bemoeilijkte, maar opzich had dat ook wel wat: pennen met drab in de buurt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Na de laatste brasem aangetikt te hebben besloot ik het wel voor gezien te houden, het werd al wat frisser en het pennetje werd ook wat moeilijker zichtbaar, omstreeks 22:00 uur ingepakt en door het drukke Park(veel scooterjeugd met blèrende hip-hop-hap muziek) naar huis gefietst.



Woensdag 18 juli 2018

Ik hou het even kort, op 2 plekken gepend in het Parkwater, eerst op de hoekstek waar ik de dag daarvoor bij en in de kaam-drablaag heb gevist, maar nu was de drab dikker en werd alsmaar dikker en groter vanwege de aanvoer van de sloot aan de linkerkant, na ruim 10 minuten daar verkast en verderop vlak aan de kant twee voerplekjes gemaakt om mijn gepen voor te gaan zetten.
Begon omstreeks 18:00 uur, en na 10 minuten dus verkast:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur was 23 graden bij een wnw'en wind wk2 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb, het was half bewolkt. Met mais gevoerd en gevist.

Afbeelding

Tot 21:45 uur gevist, 2 Brasems, 1 brasem verspeeld, regelmatig aanbeetjes en tweemaal lijnzwemmer van een karper meegemaakt. Tja...ik werd ruim een uur wat 'bezig' gehouden door een exvisser die hele verhalen hield over zijn vissersverleden, die zijn medischdossier wat doorlichtte en later het over zijn privéleven had met zijn maat die halverwege er ook bij kwam zitten...Niet erg hoor, maar mijn focus was hierdoor wel wat weg. :lol:

Afbeelding


Donderdag 19 juli 2018

Pensessie bij het meertje vanaf 18:10 uur tot 21:00 uur, 23 graden, nnw wk2-3, luchtdruk 1.019 mb bij een lichtbewolkte lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pas na een uur een aanbeet en die kunnen verzilveren, van een Cyprinus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna zo nu en dan aanbeten, missers en een karpertje verspeeld, pakte nog een klein karpertje die in het water onthaakt werd en als laatste tikte ik nog een Brasem aan.

Afbeelding

Afbeelding



Vrijdag 20 juli 2018

Pfff, zat deze ochtend toch onverwachts met een lichte nasleep van mijn onverwachte zomerverkoudheid, voelde me duf, had hoofdpijn en mijn neus was weer verstopt, en ik moest nog thuiswerken, maar dat is dan het 'fijne' van het thuiswerken dat je je eigen tempo bepaald en niet in de kantoor haast modus hoeft(tja, voor zover zoiets bestaat). Oke, de hele dag thuisgewerkt en met de warmte van de afgelopen dagen maakt dat je toch wel duffig, in ieder geval snakte ik om naar buiten te gaan om te relaxen, mijn hoofd leeg te maken en mij om niets meer te bekommeren, eigenlijk om het begin van het weekend wat te vieren.

Eerst een warme hap naar binnen werken, ajam pangang met witte rijst:

Afbeelding

Op de fiets op de Ringdijk was het warm, maar lekker warm en het was druk, maar gezellig druk.
Het meertje dus:

Afbeelding

Afbeelding

De app. gaf 26 graden aan, kwam de wind uit het noorden, wk 2 en was de luchtdruk 1.013 mb.
'Johnny's rebuild Rod' lag omstreeks 17:45 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, ik had drie voerplekjes gemaakt, maar gedurende de sessie enkel 2 intensief bevist( de linker aan de kant, en de middelste enkele meters van de kant.)
Ik hou het kort, binnen 20 minuten verspeelde ik een karper, ving daarna enkele brasems om dan toch een middelmaatje Cyprinus te vangen, ving weer enkele brasems toen een Spiegeltje zich kwam melden die vond ik dan behoorlijk fel was, daarna weer brasems aangetikt. Kreeg regelmatig aanbeet en sloeg regelmatig mis, dacht steeds met kreeftjes te maken te hebben omdat sommige aanbeten tergend traag verliepen, maar dan hing er toch een brasem aan, of even een karper(tje) vanwege de vluchtboeggolf bij het aanslaan/missen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was een buitengewoon heerlijke zomeravond, relaxt daar gezeten, genoten van alles om mij heen en dan nog vangen ook, wat wil je nog meer? Gestopt om 22:00 uur precies.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuis vanilleijs met slagroom en aardbeiensaus ter afsluiting van de prachtige zomeravond mij goed laten smaken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-07-2018 15:31

Zondag 22 juli 2018

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag had ik de jaarlijkse vrienden saté-bbq, dan wordt er bier en wijn gedronken en dan ligt het er maar aan hoe lang ik blijf( en drink) om de dag daarna toch fris te gaan pennen, het werd niet zo laat en heb niet zoveel gedronken, dus een frisse zondagochtendpensessie kon in gang worden gezet. Maar waar dan? Meestal wil ik de zondagochtendsessie in de buurt houden, en de laatste tijd is dat het SciencePark, maar de afgelopen week(weken) vond ik de buurtsessies bij het meertje en het Parkwater buitengewoon relaxt en goed verlopen. Zat dus te twijfelen:SP, Meertje of Parkwater?, nee geen SP, dan Meertje of Parkwater? Het werd het Parkwater:

Afbeelding

Sowieso zou het geen al te lange sessie worden, volgens de weerberichten zou het na tien uur al goed warm worden, ik inspecteerde twee parkstekken vanwege de te verwachten kaam/drablaag, beide stekken hadden dit dus, het was dus kiezen tussen drablaag of drablaag...tja het werd dus de hoekstek omdat ik daar wat minder drab/kaamlaag aantrof, en ook niet onbelangrijk was dat ik al wat karpers aanwezig zag(deiningen, bodemgewroet en aan het oppervlak wat happen/scharrelen, later hoorde ik ook enkele karpers slurpen en enkele springen).

Afbeelding

Oké, de temperatuur was nog op dat moment 17 graden, kwam de wind uit hetnoorden wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb, het was verder heel licht bewolkt. 'Johnny's Rod' met op de haak twee maiskorreltjes lag om 05:45 uur in.
Twee voerplekjes gemaakt met mais en deze om en om bevist, direct al wat 'leven' op de pen, een lijnzwemmertje, dus was al direct gefocust. Tweemaal ging de pen tergend langzaam onder, duidelijk van kreeft, maar het begon langzaam aan wat te stromen waardoor er steeds meer drab/kaamlaag over de stekjes heen kwam, en het werd irritant wanneer bladeren en takjes de pen onder deed gaan of meenam met de stroming. Toch wist ik nog een brasem aan te tikken alvorens besloten werd om na een klein uurtje van pennen in en om een bewegende drablaag te verkassen naar de andere parkstek niet ver daar vandaan:

Afbeelding

Maar ja, ook hier dus een drablaag, weliswaar ietsje dunner maar ook met bladeren en takjes wat het pennen soms bemoeilijkte:

Afbeelding

De pen lag hier ruim na 06:45 uur in, en om en om werd er gevist op twee stekjes, eentje vlak aan de kant en eentje drie tot vier meter van de kant. Er werden eerste 3 leuke brasems verleid, overigens aangeslagen op 3 vrijwel identieke aanbeten: de pen kwam mooi naar boven om vervolgens prachtig schuin onder water te verdwijnen, ik kon goed getimed aanslaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie brasems dus, maar waar waren de karpers dan? Zag wel een paar keer een karper aan de overkant springen en zo nu en dan aan de overkant deiningen ontstaan veroorzaakt door karpers, maar ze hadden zich nog niet gemeld op de voerplekjes, tot omstreeks 08:15 uur de pen op de voerstek die enkele meters recht voor mij van de kant lag, met twee rukjes onder dook, ik sloeg aan en haast een identiek verloop als de geweldige dril van de karper van vorige week die mij op deze stek bezig hield ving aan...Heerlijk! Wát een geweld, kracht en snelheid had deze vis, ik hield de stok ver van de kant om zodoende de vis niet tussen de takkenrommel aan beide kanten te krijgen, draaide de slip wat aan en kon de vis nu redelijk in bedwang houden, dacht ik, de vis denderde vrolijk door en toch had ik nu het gevoel meer grip en controle te hebben dan met de vis van vorige week. Maar het terug pompen verliep wel moeizaam, de vis voelde compact, zwaar en wat traag en wilde zich absoluut nog niet gewonnen geven. Ik kon de vis nu vlak naar de kant sturen en zag dat het een vette spiegelkarper betrof, de vis dook nu weer onder en nam een langzame run richting overkant, weer terug pompen dus en weer nam de vis een run. De vis werd rustiger en kon ik daarna vrij snel in het net krijgen...pfff, heerlijk zeg, de strijd was gestreden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Lekker hoor, zo'n voldaan gevoel hebben en alles nog even de revue laten passeren toen ik de stok weer had ingelegd en op de onthaakmat zat na te genieten. Ja, genieten genieten en nog eens genieten, en jawel binnen 3 kwartier op de voerplek vlak aan de kant dook de pen weg en kreeg ik wederom een schitterende drilpartij met alles er op en eraan gepresenteerd, de karper knalde door naar links en 'verdween' achter de treurwilg schuin aan de overkant, ik zag een kolk ontstaan en de lijn bewoog de slap hangende wilgentakjes die op het wateroppervlak rusten. Ook nu had ik een goed gevoel op een goede afloop, maar bij het terug pompen van de vis kreeg ik last van mijn rechterarm want wát een kracht en tegenwerking kreeg de stok en ik te verduren door deze vis. De vis nam nu een run richting paaltjes aan de overkant en nu kneep ik hem wel even, maar gelukkig vernaderde de vis van richting en kon de dril nu meer naar rechts zijn vervolg krijgen. Het net deed ik zo voorzichtig mogelijk in het water, maar daar schrok de vis enorm van en weer een run, en weer werd mijn pijnlijke rechterarm belast… Uiteindelijk kon de vis geland worden en op de onthaakmat bevrijd worden van de haak.

Btw, de drap/kaamlaag verdween rap na een redelijke doorstroming van links naar rechts:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wilg met de gevaarlijke paaltjes (wat ingezoomd) aan de overkant...:

Afbeelding

Afbeelding

Weer even bijkomen en nagenieten op de onthaakmat, ving daarna nog een kreeftje, een brasem en verspeelde een karper die vrij snel losschoot na aanslaan. Tja, ach ik had mijn portie drilpartijen voor deze ochtend wel gehad dacht ik zo. Om 10:00 uur gestopt en tevreden en voldaan naar huis gegaan waar een donut met koffie smakelijk werd genuttigd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-07-2018 20:22

Woensdag 25 juli 2018

Na ruim drie maanden weer eens in het ‘haagse’ gaan pennen, na het thuiswerken in de Hofstad was ik daar wel aan toe, het was enorm warm thuis maar je went op een gegeven moment aan de warmte/hitte en ik was benieuwd hoe de stek(ken) bij deze hoge temperaturen er bij stond. Maar eerst een patatje met:

Afbeelding

Voermix thuis gemaakt: mais, hennep en flavour.


Afbeelding

Ja het was warm onderweg op de fiets, maar niet overweldigend warm, je went er aan na zoveel dagen van temperaturen variërend van 25 tot ver boven de 30 graden. De stek zag er hier en daar wat verdort uit, niet zo raar natuurlijk, maar overall gezien viel het wel mee op de lucht van ergens een sterk ontbindend muis of rattenlijfje na dan…
28 graden, bij een noorden wind wk-2 en een luchtdruk van 1.016 mb begon ik te pennen en wisselde steeds van twee voerplekjes, met op de haak twee maiskorreltjes. Ja, het is wel weer even wennen naar een kortere, lichtere en vooral dunnere stok, die de Prologicstok is en misschien dat ik tzt ‘Johnny’s Rod’ toch eens ga introduceren in het haagse.
Oke, veel activiteit van visjes, zoals schooltjes ruisertjes die aan het oppervlak hun dingen deden, maar geen duidelijke karperactiviteiten in het begin waargenomen. Overigens begon ik de sessie omstreeks 20:00 uur. Veel witvis stootjes, aanbeetjes en nieuwsgierigheid maar geen ondergaande pen waargenomen. Opeens verscheen er een mooie staartwelling van een vis links van de stek een klein half metertje van de pen vandaan, geduldig en vol verwachting wachtte ik af op de dingen die hopelijk zouden gaan aanvangen, maar helaas mijn geduld werd niet beloond er gebeurde nagenoeg niets. Wisselde wel steeds van voerplekje en voerde steeds kleine beetjes bij, maar niets hielp om een karper op de voerplekjes te lokken teneinde een aanbeet te krijgen. Ik hoorde en zag verder op in de sloot/hoek wel een karpertje springen. Het begon te schemeren, kon de pen al wat moeilijker zien, om 22:00 uur vond ik het goed zo, ik hoorde en zag nog een Witgat(steltloper) die verder op in de sloot landde, zo nu en dan vlogen wat Boerenzwaluwen over de stek en waren er opvallend veel Visdiefjes actief met het vangen van visjes. Had me wel vermaakt in de natuur en weer even ‘sfeer’ opgesnoven op deze warme zomerdag/avond.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Donderdag 26 juli 2018

Het was vandaag weer heel erg warm, 33 graden en in huis gelukkig maar 29 graden…Na het thuiswerken en het eten toch weer even pennen om de nodige natuur en rust tot mij te laten komen, dus op de fiets met een restje voermix van gister aangevuld met mais naar een stek te Leidschenveen:

Afbeelding


Afbeelding

Hier was het 33 graden, kwam de wind uit het oosten wk2 later 3 en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb. Het was half bewolkt en nogal broeierig/benauwd weer. Drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, heel veel ruisvoornactiviteit maar geen karperactiviteit waargenomen. Hier gezeten van 19:30 uur tot 20:15 uur, hoorde het in de verte al wat rommelen.

Dan naar mijn Voorburgsepolderstek, het was hier eerst licht en later zwaar bewolkt, even gepend van 20:30 uur tot 20:45 uur en ingepakt toen de zwarte lucht mij te snel naderde en het gedonder van het onweer steeds duidelijker werd. Zag bij het verlaten van de stek een spierwitte Lepelaar zich in vlucht mooi aftekenen tegen de dreigende donkere lucht.

Afbeelding

Thuis lekker afgekoeld met een ijskoude cola:

Afbeelding


Zaterdag 28 juli 2018

Had zin in deze ‘na het eten’ pensessie in het haagse, de temperatuur was in ieder geval stukken lager dan de dagen daarvoor namelijk 22 graden bij aanvang van het pennen, het scheelde zowaar zo’n 10 graden als het niet meer was. En het waaide ook erg hard, het leek een complete weersomslag qua temperatuur en wind, zou dat ook invloed hebben op de vangkansen, zou het wat gaan uitmaken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stok lag zo rond 18:45 uur uit met op de haak twee maiskorrels, de harde wind kwam uit het wzw’en wk2-3 soms 4 en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb en het was licht bewolkt. Tja wat een andere ‘sfeer’ meteen bij deze omslag qua weer, de wind maakte het lastig qua inwerpen en ook naar het kijken van de pen; de glinstering van de zon en de weerspiegeling van de bomen met daarbij de rimpelingen van de golfjes door de wind zorgde voor vermoeide ogen en het lastig waarnemen van de pen. En toch heeft het allemaal wel wat.
Ik had twee voerplekjes gemaakt met het restje voermix van de afgelopen twee dagen aangevuld met een vers blikje mais, binnen 20 minuten sloeg ik mis op een wat vreemde aanbeet, dacht echt met een irritante kreeft te maken te hebben gezien de wijze waarop de pen reageerde op het geklooi onderwater; snelle korte rukjes werden gevolgd met het direct verplaatsen van de pen en het dan op en neer gaan van de pen, maar uiteindelijk schoot de pen toch weg en sloeg ik aan…geen contact, niets gevoeld maar een mooie staartwelling was wel goed te zien ondanks de nu pittige beroering van het water door de wind. Oke’, wel vis aanwezig dus, ik besloot nu maar 1 maiskorreltje op de haak te doen en na gevoerd te hebben weer in te leggen, omstreeks kwart over 7 dook de pen langs de kant mooi in één keer weg en sloeg ik aan, Yes! Hangen! Leuke drilpartij waarbij ik toch wel verbaasd was dat de dunne prologicstok zo lekker kan buigen, een prachtige Zeelt heeft mij enkele minuten van heerlijke hengelsport voorzien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Oké, leuk weer eens een Zeelt aan te mogen tikken, na voeren van de twee plekjes weer ingelegd met twee korreltjes op de haak, weer regelmatig tikjes en lijnzwemmertjes tot ongeveer 21:30 uur toen de pen weer vlak aan de kant in het roerige water verdween en ik hoopvol aansloeg…Direct na aanslaan een wegstuivende karper die door het aanslaan boven kwam en in een rechte lijn naar de overkant spurtte en losschoot…potverdorie een losschieter dus van een behoorlijke knaap ook nog. Weer bijgevoerd en vlak aan de kant het pennetje weer mee laten dansen op het spel van water en wind, ik zag ondanks de beroering van het water en het al wat donker worden op de voerplek ‘beweging’ wat enkel maar van aanwezige vis(karper) kon zijn, ik wachtte geduldig af, verplaatste de pen toch weer even van de kant en kreeg een directe aanbeet: de pen dook in één keer zonder getreuzel onder, ik sloeg aan en YES! Hangen! Heerlijke dril, gierende slip, kromme stok en een smile op mijn gezicht van blijdschap:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna vond ik het wel genoeg zo, vond het overigens al die tijd in mijn T-shirt knap frisjes worden( jaja!), thuis geproost op deze leuke avondpensessie met een mexicaans biertje(inclusief schijfje limoen):

Afbeelding


Zondag 29 juli 2018

Stond deze ochtend wat te laat op, wilde toch eventjes pennen op mijn favo Haagse stek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slechts met een blik mais de penochtend ingegaan, vanaf 06:45 uur tot 10:00 uur gevist, de temperatuur was 18 graden, kwam de eerst rustige wind uit het zzo’en wk 1-2, later 3 tot 4 en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb.
Ja, hoe anders was het nu op deze stek ten opzichte van gisteravond? Er was nog weinig wind, maar op 1 springende karper en wat wellingen aan de overkant na weinig karperactiviteiten waargenomen, ik had nu enkel mais uit blik bij me en geen voermix bestaande uit mais, hennep en flavour. Mogelijk dat dàt de oorzaak was van geen ondergaande pen en slechts zo nu en dan tikjes en lijnzwemmertjes van witvis/kreeft gedurende deze ruim 3 uur durende pensessie…Ik weet het niet.
Tja, de bekende boog(stok-hengel) kan niet altijd gespannen staan, zo is dat nou eenmaal met het pennen, het kan vriezen het kan dooien, je kan veel verwachten en niets krijgen en je verwacht niets en krijgt dan toch een hoop…Heb wel genoten aan de waterkant, de ganzen vlogen weer eens vlak over mij heen, een Kievit deed dat ook, waren vele Puttertjes om mij heen aanwezig die met hun typische roep en zang hun aanwezigheid kenbaar maakten, vlogen de Visdiefjes af en aan, kwetterden de aanwezige Boerenzwaluwen en hoorde ik een Grote BonteSpecht en een Fitis in de bomenrij roepen.

'Shadowselfie' met stok:

Afbeelding
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

30-07-2018 10:24

Leuk stukkie weer hoor! lees ze altijd met veel plezier

Wat mij opvalt is dat je altijd relatief kleine karpers vangt.

Is dit omdat op de wateren waar je vist dit nu eenmaal het bestand is of pak je met de pen en twee maisjes gewoon eerder de kleinere vissen?

Pen nu eigenlijk nooit meer maar vroeger veel gedaan idem dito als aan de oppervlakte (blijft mijn favoriet!) maar toen ving ik eigenlijk gewoon het doorsnee van het bestand (meestal van 10 - 24 pond)