Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

13-05-2015 09:21

Hoi Glenn,
Smullen doe ik opnieuw van je stukje.
Maar er moet mij iets van het hart.
Vissen tussen paaiende karper is not done.
Het enige wat telt, is LOVE! daar moet je ze niet in storen.
Jij vertelde; enige vissen gehaakt te hebben en los. Je haakt ze niet, maar ze zwemmen
en rommelen en dus zwemmen ze TEGEN je haak.
Moet jij als Old school visser toch weten :oops: .
ik wacht met spanning op je volgende artikeltje.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-05-2015 10:11

Ah zo, was eigenlijk meer benieuwd welke haken je gebruikte. Leuk om te horen. Longshank (haken met een lange steel) gebruik ik voor de penvisserij, zeker met sidehoking , NIET. Ik vind ze dan niet goed haken, maar dat is een mening. Ik krijg dan nogal eens hakingen buiten de bek!
In plaats daarvan gebruik ik Wide gape haken. De steel is iets korter dan een longshank haak. De breedte van de bek is iets groter. Je kunt hierover lezen in een blog dat ik ik geschreven heb.

En ook ik gebruik vaak barbless hooks. Nu gebruik ik daarvoor veel de Nash TT. Dit zijn (mini)haken. Haken met een bledje gebruik ik niet meer sinds de jaren 90.

Hier een overzichtje.
Noot1: de Kaptor haken van Korda ben ik inmiddels al weer vanaf gestapt. Ze bevallen me niet, en al weer over krom getrokken haken gehoord.
Noot2: Ik had geen zakjes met barbles haken meer, maar ik gebruik waar mogelijk de barbless haken, om dezelfde reden als jij.
Bijlagen
haken 1.png
Meest gebruikte haken (behalve de Korda Kaptor)
(630.03 KiB) 2882 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2015 12:39

Aaron en Frenk dank jullie wel voor de reacties! :D

Tja Aaron, ik kan je niet anders dan helemaal gelijk geven, normaal gesproken ga ik dan lekker in het gras zitten en kijken naar de verrichtingen en daden van de 'love makers'...het tikkeltje egoïsme in mij won het helaas van het met rust laten van de karpers tijdens het paaien, Indeed NOT DONE! :oops:

Frenk, wat een toeval! Ik kom net van dierenspeciaalzaak/hengelsport De Jongh vandaan en de verkoper adviseerde mij de Korda Kaptor Wide Cape 6, tja, als ik dat had geweten, maar ze schijnen mega scherp te zijn.
Ik ga op zoek naar je artikeltje en ik ga kijken voor de Nash TT, thanks! :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-05-2015 14:45

You've got PB.

En die Nash TT haken: vast is vast, en dat barbless!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-05-2015 08:01

Super artikel Frenk! :D Thanks!


Oké, gistermiddag omstreeks een uur of 2 op de fiets richting a'dam noord gegaan. Het was lekker weer, niet te koud en zeker niet te warm, perfect voor mij. Sneller dan ik dacht was ik gearriveerd op de stekjes en heb 3 voerplekjes gemaakt van een mix bestaande uit hennep,kikkererwten, maïs, kapucijner, doperwten, crushies en wat gemengd met een boost.
Alles was 'rustig' daar, weinig tot geen activiteit van vis, op de enkele aan het oppervlak spelende ruisvoorntjes na, heb ik geen paaiactiviteiten daar gezien.

Stek 1:

Afbeelding

Stek 2:

Afbeelding


Stek 3:

Afbeelding

Ik had eigenlijk niet anders verwacht gezien het tijdstip van de dag, dat het er stil zou zijn. Ben begonnen op stek 1 met de mais/kapucijner combi op de haak en na een halfuurtje verkast naar stek 2 waar de westenwind lekker aan het blazen was. Daar was vis op de stek, lijnzwemmers/staartswiepers genoeg, kreeg na 10 minuten een aanbeet, contact! Dit was een karper, ontegenzeggelijk, ik voelde de kracht van de vis en zag even een glinsterende glimp van zijn/haar rug bij de krachtige run, doch...de vis schoot los...pffff, wel een grote boeggolf veroorzakend in het golverige water was dit het enige wat ik nog te zien kreeg van de vis. Vlak daarna ving ik een brasem die ik kon aanslaan op een gestage wegloper.
Verkast naar stek 3, daar vrij snel achterelkaar twee aanbeten die ik niet heb verzilverd, voelde geen contact en zag geen weg vluchtende vis. Zodoende heb ik uren en uren de 3 stekjes afgevist en regelmatig een brasem erop gehad, maar het was overall gezien vrij stil en rustig met alles daar.
Niks mis mee hoor, ik vermaak mij wel aan de waterkant, de uren vliegen voorbij en ik kreeg steeds meer oog voor de prachtige wolkenformaties/flarden die vanuit het westen de stekken passeerden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werd zo tegen 8 uur frisser aan de waterkant, de wind nam wat toe en ik besloot om mij op 1 stek te concentreren alvorens naar huis te gaan, ik voerde wat extra bij op stek 2 en beaasde de haak met een kikkererwt.
Er gebeurde niet veel, ik keek lekker om mij heen en genoot van de blauwe luchten en de alsmaar veranderende wolkenformaties, ik voelde mij nietig en geheel opgaan in de natuur, de filosoof in mij nam wat de overhand en de gedachten dwalen af...Ik keek naar de pen...? pen weg! Ik sloeg direct aan en had contact, de karper ging eerst gestaag met wat onwennige rukjes de slip testen, ik gaf wat tegengas en verwachtte spoedig een run, die kwam. 'Johnny's Rod' boog heerlijk diep, de vis spurtte naar links de hoek om...pang! de haak schoot los, pen en lijn werden gelanceerd en kwamen langs mij in het gras terecht...pfff, tja.
Ik baalde wel, ik baalde even goed nu want dit was er weer een:een vis die tot de verbeelding spreekt en die je niet gezien hebt maar wel de kracht daarvan hebt ervaren.
Het was al half negen, ik wilde tot negen uur blijven en dan aftaaien.
Nog wat voer op de stek gegooid en wachten maar, maar in het laatste halfuurtje niet veel gezien op wat verdachte wellingen na van vis aan de kant.
Het was mooi geweest zo, ik heb echt heerlijk gevist, ik heb enorm gebaald van twee verspeelde vissen maar dat hoort er bij. Er zijn soms euforische momenten en er zijn als tegenhanger haast frustrerende situaties aan de waterkant te beleven die het vissen nou eenmaal kenmerken, en ik zeg eerlijk dat ik dat wel leuk vind, want anders is het maar zo voorspelbaar, saai en vooral niet reëel. De boog kan niet altijd gespannen staan, toch?
Maar ja, op het fietsje naar huis alles de revue laten passeren wat betreft de twee verspeelde vissen...dat hoort er ook bij, nog effe 'na balen', maar wel met een glimlach!

Thuis, zo tegen 10 uur werd ik verblijd met heerlijke sperciebonen en mals lamsvlees:

Afbeelding

En een amsterdams witbiertje:

Afbeelding


een fijne afsluiter van de avond en morgen weer een dag...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-05-2015 17:36

Statistieken...voor wat ze waard zijn, doch ik wist dat ik jaren geleden maand, jaar en totaal vangsten 'voor de gein' bijgehouden heb over een periode van 10 jaar.

Verstopt in deze zwarte multomap onder een laag stof, vond ik de aantekeningen en statistiekjes:

Afbeelding

De maandtotalen per vissoort waren het uitgangspunt, omdat ik pas halverwege 1990 ben begonnen is 1990 dus niet compleet:

Afbeelding

Aantal gevangen vissen per soort en het totaal aantal geviste uren in 1990:

Afbeelding

Grappig dat er ook nog '5 minuten' zijn genoteerd(?) bij het jaaruurtotaal, en de vangsten van kruizingen blankvoornxbrasem, ik vermoed dat de zogenaamde kruising kroeskarperxkarper een giebel betreft.



1991:

Afbeelding


1995, duidelijk mijn vliegvisperiode gezien de aantallen baars, ruis en blankvoorns:

Afbeelding


1999, het jaar dat ik verhuisde naar het Knsm-eiland en stukken minder aan het vissen was, tja andere hobby's en gezinnetje hè, de meest gevangen vis is snoekbaars dat jaar, niet zo raar met het beste snoekbaarswater van ons landje voor mijn deur:

Afbeelding

Dit is wel een leuk staatje, de aantallen vissen per soort en het totaal aantal geviste uren over een periode van 10 jaar:

Afbeelding

Baars dus op nummer één, niet zo raar gezien mijn vliegvisverleden, karper staat op vier,maar dat is een erg vertekend beeld, in het niet complete jaar 1990 heb ik maar liefst 576 Cyprinus carpio op het droge gehaald en er vaak op gevist terwijl er jaren zijn geweest waar ik weinig tot nauwelijks de penhengel ter hand heb genomen( in het jaar 1997 is er zelfs een karperloos jaar genoteerd, echt waar!)
Oké leuk die staatjes, maar veel conclusies kan je er niet uit trekken. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-05-2015 17:44

Ik had voor vanmorgen de wekker op 4:15 gezet, dan kon ik relaxt wakker worden(?) en relaxt nog voer maken en mijn dingen doen, jaja...we hadden gisteren een verjaardag en de laatste gasten vertrokken zo tegen half drie...
Oké, ik werd wakker om 4:15 van de wekker, en werd nog een keer wakker om 5:30...pfff, tja...
Op het fietsje gezeten werd ik door de frisse wind wakker gehouden en had ik nog steeds niet besloten waar te gaan vissen, Diemerpolder, Bijlmerweide, Watergraafsmeer of Amsterdam Noord.
Pas bij de Insulindeweg aangekomen besloot ik links af te slaan wat betekend dat ik niet naar de Bijlmerweide zou gaan, en bij de Amsterdamse brug aangekomen besloot ik die te gaan nemen zodat de Diemerpolder en de Watergraafsmeer af zouden vallen. Amsterdam Noord dus, ik kon dan nog naar de Breek gaan of de Kadoelen, ik besloot daar niet naar toe te gaan maar dus weer naar de stekjes bij de Weersloot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was koud, dus diep verscholen zittend op het onthaakmatje heb ik mij daar 'zittende' weten te houden.
Geen activiteiten, althans noemenswaardige, van vis waargenomen, hoe anders was dit op 4 mei toen ik continu leven op de drie gevoerde stekjes had,nu nagenoeg niets. De wind kwam uit het noorden en soms was die pittig, pas zo na twaalven zwakte die af. De temperatuur was s'ochtends 8 graden en in de middag ongeveer 14 graden. S'ochtends zwaar bewolkt en in de middag kwam de zon heerlijk door.
Gevist van kwart voor 7 tot 3 uur in de middag, twee aanbeten en voor de rest niks, nul komma nul vis aan de haak. Een onvervalste blank dus, gebeurd niet zo vaak.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik meer knikkebollend dan gefocust op de pen mij daar aan de waterkant heb gemanifesteerd, en ik ben geloof ik 4x in slaap gevallen toen ik eventjes lang gerekt in het gras naast de hengel ging liggen:

Afbeelding

Het is daar ook zo mooi en vooral relaxt, hoe heerlijk is even een dutje doen terwijl de zon op je gezicht schijnt, je vele vogels hoort zingen, het riet hoort ruizen en je je gelukkig waant midden in de natuur?

Afbeelding

Oké, gevist werd er met de combi maïs-kapucijner, of kikkererwt of een brok boilie van de crushed roasted nut op een hair:

Afbeelding

Niks gevangen, maar ik heb daar toch genoten van alles om mij heen. Hoorde een kleine karekiet stevig zingen( de zang is harder en minder gevarieerd dan die van de rietzanger), er vlogen opvallend veel zwartkopmeeuwen( er is een kolonie van deze mooie meeuwensoort bij het nabij gelegen Kinselmeer) en zwaluwen( boeren en gierzwaluw) over mij heen. Er waren vele Lepelaars in de slootjes aan het foerageren en last but not least vloog er een Grote Zilverreiger vlak achter mij langs .

Ik vond nog iets bizars bij het crankstel van mij fiets:

Afbeelding

Afbeelding

Zo zielig, een half uitgedroogde salamander! Waarom en hoe heeft dit beestje zich daar weten te nestelen?

Afijn, een dagje in de natuur vertoeft, en ik vond het heerlijk! :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

16-05-2015 20:12

Hoi Glenn,
Weer bedankt voor je schrijfsels. Ook weer prachtige foto,s. Ga vooral zo door.
Maar misschien zie ik iets op je 3 na laatste foto. Je krimpkous( line aliner) staat naar buiten gericht
En die moet toch naar binnen wijzen. Misschien daarom lossers☺️?
Of lijkt het op de foto maar verkeerd?
Mooi weekend verders.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-05-2015 20:57

Aaron, ik gebruik geen krimpkous op de haak om de hair aan de buitenkant van de haaksteel te houden, heb daar overigens helemaal niet aan gedacht bij het aan de lijn bevestigen van de haak, het zou inderdaad mogelijk de lossers kunnen verklaren...wat je ziet zijn de circa 8 om de haak geslagen wendingen van de lijn op de steel van de bloedknoop.

Vanmorgen vroeg wakker en een keertje uitgerust, dus redelijk lang kunnen slapen voor de verandering. En voor de verandering ook geen twijfels waar te gaan vissen, de Bijlmerweide zou het worden. Kwart voor 5 op het fietsje richting de Bijlmer. Op straat vond ik het opvallend druk met fietsers, auto's nachtbussen en mensen die nog op straat waren( inclusief kroeggangertjes die kotsend over de brug hingen...), maar eenmaal op de Bijlmerweide aangekomen was het stil en het enige wat ik hoorde waren de talrijke zangvogels:

Afbeelding

De lichte westenwind had nog geen vat op het water, zodat het er spiegelglad uitzag op de stek:

Afbeelding

Aan beide kanten van de duiker is er gevoed met een mix van gemalen trouvitpellets, crushies( roasted nut) met boost, maïs, doperwten en kapucijners.
Johnny's Rod lag exact om 05:45 uit en was beaasd met een maïs/kapucijnercombi op de hair.
Het was stil, het wateroppervlak was stil en er was geen activiteit waargenomen van vis het eerste uur. Beide kanten van de duiker om en om bevist, pas na een uur kwam er leven in de brouwerij, er kwam vis op de gevoerde stekken. Duidelijk te merken vanwege de vele bruisende bellen veroorzaakt door de in de bodem naar voedsel wroetende vissen. Opeens werden de bellen groter en heftiger en kwam er bodembladvuil naar boven borrelen, er was nu duidelijk een karper gearriveerd op de voerstek. Het hele gebeuren deed mij denken aan vorig jaar toen er ook een imposant bellenveld door een karper werd veroorzaakt.

wordt vervolgd...
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-05-2015 22:00

glenn axt schreef:( inclusief kroeggangertjes die kotsend over de brug hingen...)


Glenn hengeltje neerleggen met een stukje fricandel eraan, top stek!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-05-2015 17:53

Haha Dennis :D , zou dát het geheim zijn om een echte 'Karper voor de deur' te kunnen vangen? wie weet... :lol:

Oké, gisteravond het vervolg van het verslag geplaatst, ik moest opnieuw gaan inloggen(?), met het gevolg dat het hele vervolgverslag weg was! :-?

We proberen het gewoon opnieuw vandaag, we gaan verder.

Net zoals vorig jaar op deze stek plaatste ik de pen vlak bij het bruisende pakket. Met spanning wachtte ik de ontwikkelingen af. Dit totaal gefocust op de pen zijn ervaar ik als misschien wel het spannendste moment van het penvissen op karper: wat en vooral wanneer gaat er iets gebeuren?
Maar er gebeurde op wat minieme verplaatsingkjes van de pen vanwege de bellenontwikkeling nagenoeg niets...de karper pakte het aas niet, liet het geheel links liggen, en verdween...

Tja, een lichte teleurstelling maakte zich van mij meester, doch ik gooide nog wat voermix bij in de hoop dat de vis terug zou keren of dat er een andere karper de voerplek zou bezoeken.
Om de plek wat rust te gunnen besloot ik aan de andere kant van de duiker te gaan vissen. Kreeg daar vrij snel een prachtige aanbeet die ik goed getimed kon pareren, het was een brasem, niets meer en niets minder. Weer wat bijgevoerd en terug naar de hoopvolle stek, waar diverse, gezien de vele bellenveldjes, vissen aan het azen waren.
Maar het waren allemaal azende brasems, ik heb geen grote opvallende bellenplakkaten gezien die duidde op de aanwezigheid van karper. Ik heb er gevangen, mooie weglopers, doch allemaal van brasems:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stuk voor stuk mooie gezonde vissen en ook grote, sommige boden wat strijd gezien de kromme Johnny's Rod, maar helaas waren de karpers op dat moment niet aanwezig op de stek.

Plotseling verschenen er 2 karpers die opvallend aan het wateroppervlak aan het azen waren, een exemplaar had een markante kop met lichte vlekken, soms kwam er eentje dicht in de buurt van de hengel, maar ondanks wat licht voeren in hun buurt om ze op de voerstek te krijgen, bleven deze twee vissen aan het oppervlak:

Afbeelding

Ik taaide na ongeveer 7 uur vissen op deze stekken af, ik wilde het weekje karperen met de pen graag afsluiten met een karpervangst, dus ingepakt en op het fietsje richting de Watergraafsmeerstekjes.

Daar aangekomen zag ik dat de stekken bezet waren door twee vissers, dit had ik al een beetje verwacht gezien het tijdstip en het feit dat het zondag was, maar er zijn meerdere stekken daar in de buurt.
Ik besloot bij de winderige gebouwenstek te gaan zitten, het vervelende daar is dat de kant schuin afloopt, mijn onthaak c.q. zitmatje moest ik regelmatig wat omhoog schuiven. Ook verbleef daar een groep grauwe ganzen met hun jongen die een hoop ganzenuitwerpselen prachtig verspreid over de groene stroken hadden geproduceerd. Maar ja, beter ganzenshit dan dogshit...met dogshit heb ik in het verleden al genoeg smerige ervaringen meegemaakt. (btw, ik heb niks tegen honden, vind het leuke dieren, maar die shit is een ander verhaal... :lol: )

Afbeelding

Afbeelding

Er is daar gevoerd met de voermix, en de hengel is omstreeks 13:30 uitgelegd met op de hair de maïs/kapucijnercombi. Ik verwachtte om heel eerlijk te zijn niet veel, ik zag ook geen karperactiviteiten, maar op springende vis na zouden die toch niet goed zichtbaar zijn geweest vanwege de golven en de wind die op dat moment stevig aanwezig waren.
Maar!...na twee minuten dook de pen razendsnel onder met het gevolg dat ik ook razendsnel aansloeg en hangen!
De karper spurtte direct naar links en bonkte lekker op de hengel...en schoot toen los!
Verdikkeme, ik was blij verrast dat er zo snel 'leven' op de stek was in de vorm van een aanbeet, natuurlijk vond ik het erg jammer, maar ach ik was losschieters nou eenmaal gewend de laatste tijd.
Wat ik minder fraai vond was dat de hair helemaal kapot gemaakt was door het karpergeweld, het viel mij overigens op dat de brasems die ik in de Bijlmerweide op de hair had gevangen, keurig voorin de bek waren gehaakt en dat de hair met aas en al compleet waren gebleven, maar dit was weer het andere uiterste, tja...
Ik besloot geen nieuwe hair te monteren, maar een forse witte broodpluim op de haak te zetten. En ja hoor, vrij snel werd de broodpluim gepakt door een karper, ik sloeg aan en de vis had nog geen flauw benul dat het gehaakt was. Ik zag en voelde dat het een grote vis was, blijdschap maakte zich van mij meester en de vis bleef opvallend rustig. De golfjes, door de wind aangewakkerd, sloegen glinsterend en spetterend tegen de vis en ik zag een indrukwekkende schubbenpartij aan de linker en rechterzijkant, een mooie schub dus. Ik zette wat meer druk op de hengel om hem/haar meer richting de kant te krijgen, blijkbaar was dit het sein voor de karper om wat kracht te tonen en niet meer met zich te laten sollen. Twee harde, stevige rukken waren het gevolg die de slip even deed ratelen en de hengel deed buigen... en de vis schoot los...'Potverdorie!' Ik baalde hier goed van, en besloot direct de haak te vervangen door een nieuwe scherpe Kordahaak zonder hair. Ik gooide onderwijl nog wat voermix op de stek en legde de met maïs en kapucijner beaasde haak in.
Als of de karper met open bek stond te wachten op het gebodene werd het aas direct gegrepen.
De pen dook dus direct bij het inleggen weg! Ik was verrast en sloeg aan, hangen! En wat kreeg ik hierna een leuke sport! De vis nam een krachtige run naar links, Johnny's Rod boog prachtig in de wind en de slip ratelde plezierig, ik zette wat kracht en de vis kwam nu gestaag naar boven, de uiterste vechtbocht was op de hengel bereikt. De karper bleek zwaar want ik kreeg hem/haar niet te zien nu deze rustig bleef. Ik pakte het net en zette wat meer kracht bij en kreeg de vis even te zien, wat een mooi groot en gaaf exemplaar met een giga oranje/rode staart was dit! De vis was blijkbaar wat op krachten gekomen en nam een geweldige run naar rechts tegen de wind in. De hengel boog, de slip werkte op volle toeren en ik hield de vis niet meer! De karper denderde gewoon door, het kostte de vis weinig moeite...en toen een slappe lijn...'nee he! nee he! NEE HE!!!' schudde ik daar behoorlijk frustie aan de kant en ik dacht bij het binnendraaien van de wapperende lijn direct aan lijnbreuk, maar alles zat er nog aan, de vier loodjes waren wel door het geweld helemaal naar de haak toe verschoven, maar gelukkig geen lijnbreuk.
Ik baalde, wat baalde ik daar op dat moment aan de kant, en ik had er even allemaal geen zin meer in, één vis verspelen oké, daarna een tweede vis verspelen is onfortuinlijk, maar direct daarna een derde vis gedurende en prachtige dril met strijd en alles erop en eraan verspelen is BALEN MET HOOFDLETTERS!!!
Zo, dat lucht op en moest ik even kwijt...

Verspeelde vissen spreken meer tot de verbeelding dan gevangen exemplaren, een karper die je hebt gezien en die het uiterste van visser en hengel hebben gevergd spreekt m.i nóg meer tot de verbeelding...tja.
Ik bleef nog even hangen op deze verrassende stek, in de hoop dat er mogelijk nog een karper zo gek was om op het aas te knallen, blijkbaar waren ze even los of zo...ja los waren ze zeker, gelost op Johnny's Rod!
Ik ving nog een brasem op een witte broodpluim en voor de rest bleef de wind hard en had ik het wel gezien toen de bewolking toenam en het guurder werd op de stek. De vissers op de andere stek vertrokken, dus ik ging het daar maar proberen:

Afbeelding

Na een uur met als enig resultaat een brasem op een dubbele maïskorrel taaide ik af.
Het was wel genoeg geweest zo.

Het balen van de verspeelde vissen sudderde nog wat na, maar ach, Johnny's Rod heeft een paar keer schitterend gebogen en was een prettige medestrijder, de kracht van een vluchtende karper is weer ervaren en de aanbeten op een winderige plek waren verrassend.
Oke, geen karpervangsten, maar wel karperervaringen opgedaan.
Toch heb ik lekker gevist en thuis een heerlijk amsterdamsbiertje gedronken als afsluiter van deze week.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-05-2015 23:00

Vanmiddag wat vroeger van mijn werk naar huis gegaan, ik had gewoon zin om aan de waterkant te vertoeven, onthaasten, relaxen of hoe je het maar noemen wil. De hele week is het druk, thuis en op het werk, en dan verlang je om je te ontspannen, om even uit de alledaagse hectiek te ontsnappen en de dingen te doen waar je je lekker bij voelt. Op dit moment is dat karperen met de penhengel...

Thuis aangekomen een verse voermix gemaakt van gemalen trouvitpellets, crushies met boost(flavour), maïs, doperwten en kapucijners:

Afbeelding

Relaxt fietsend kwam ik omstreeks kwart over 4 op de stekken aan:

Afbeelding

stek 1:

Afbeelding


stek 2:

Afbeelding

Op beide stekken nog wat gevoerd met losse trouvitpellets en de voermix en zo ruim voor half 5 lag Johnny's Rod op stek 1 uit met als haakaas een maiskorrel met een kapucijner. Een lichte zuidwesterbries en een aangename temperatuur van boven de 15graden maakte het vissen ter plaatse erg aangenaam:

Afbeelding

De stekken om en om bevist, omstreeks 5 uur de eerste duidelijke aanwezigheid van een karper waargenomen, meer dan 100 meter van de stek sprong er een uit het water. Bij mijn pen geen noemenswaardige tekenen van leven waargenomen. Pas omstreeks half zes kreeg ik een aanbeet, de pen dook in een oogwenk naar beneden, ik sloeg aan, had heel eventjes contact en een boeggolf was het enige wat ik nog zag van de vluchtende vis, een losschieter dus...
Iets na zessen kreeg ik een lichte opsteker gevolgd door een prachtige wegloper, resultaat een brasem:

Afbeelding

Ik zat op een gegeven moment te luisteren naar de zang van een winterkoning die achter mij in het bos de boventoon voerde, toen ik zowel hoorde, zag en voelde hoe de hengel door een vis een metertje weggetrokken werd, vanuit een reflex greep ik het handvat en sloeg aan...een brasem! Johnny's Rod werd door een sterke brasem van zijn plaats in het gras gerukt, dit gebeurde mij vroeger vaker , maar dan veroorzaakt door karpers.

Ik ving nog een brasem en sloeg nog en keer mis bij de gebouwenstek, maar zo tegen negenen had ik het wel gezien ondanks de hier en daar azende karpers(bellenveldjes) geloofde ik het allemaal wel. Mijn doelstelling had ik bereikt: lekker relaxen en ontspannen aan de waterkant, met of zonder een karpervangst( maar een karpervangst had het natuurlijk helemaal afgemaakt).

Thuis werd ik verrast met gebakken aardappels met kip:

Afbeelding

Met een koude leffe blond erbij was het een zeer aangename afsluiter van een relaxte dag.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-05-2015 16:00

Ik was vanmiddag snel klaar op het werk, en ik heb mijzelf getrakteerd op een bezoekje bij hengelsport 2000 te Diemen.
Niet dat ik iets nijpends nodig had, maar ik zat al een tijdje met een nieuwe molen voor mijn CJW lightstok in mijn hoofd, de molen die er jaren lang op heeft gezeten heb ik op de Winston Carmide stok gezet voor het 'Karperen voor de deur' gebeuren. Doch ik wil weer eens op mijn oude vertrouwde CJW stok gaan pennen en zat al een tijdje aan een molen te denken met sowieso de slipinstelling voorop en een slip die gewoon erg fijn af te stellen is.
De verkoper begreep mij wel en liet mij enkele modellen zien, ik vond de molens die hij liet zien te groot, één model was zelfs in een camouflage outfit gestoken, wat ik heel grappig vond, maar niet echt bij mij of de hengel passen. Ik snap wel dat sommige mensen geheel in hun omgeving willen opgaan, met alles er op en eraan, maar ik denk dat het toch meer 'show' is dan dat het echt functioneel of veel uitmaakt bij het vangen van vis. Althans dat is mijn mening dan.

Het werd deze molen met een fijn in te stellen slip, de verkoper vist er zelf ook mee en is er heel te vreden over:

Afbeelding

Het is de Okuma Trio 30, en heb er 25/00 op laten zetten.
Maar eigenlijk kan ik hem ook op 'Johnny's Rod' testen c.q. gebruiken, zeker als ik Johnny's Rod als mijn favo-penstok blijf gebruiken dan is deze molen absoluut op zijn plaats.

Tja, in de winkel ga je dan nog wat rondneuzen en vragen stellen over bepaalde producten zodat je altijd met spulletjes thuiskomt die je eigenlijk al hebt, maar toch aanschaft...:

Afbeelding

Twee mooie pennen, ik heb geloof ik 3 pennenkokers vol met pennen...Een zak scopex boilies, tja die gebruik ik om na eerst met de 'krusha' te zijn bewerkt in de voermix, een onthaaktang( ik heb er geloof ik al 3, maar goed deze is lekker klein), haakjes met hair en stopper, miniboilie naald( heb ik er ook genoeg van), BB-loodjes( heb ik ook nog genoeg van) en een doosje monstercrab pellets die je op de hair kan doen.

Dit weekend weet ik nog niet of ik ga vissen, ik ga vrienden helpen met verhuizen, maar hopelijk is er nog genoeg tijd om even te gaan pennen...we zullen zien.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-05-2015 18:50

Wel weer zinvolle dingen gehaald. Die pellets, zijn dat haakbare pellets? Ik
bedoel daarmee dat je ze direct op de haak kunt prikken. Ik vis nl niet met een hair.

Vanmorgen tweehengels opgehaald waar centrepins onder komen te hangen.
Voor 1 hengel meteen een mooi starbaits foudraal gehaald van 10 ft.
De hengel is driedelig en 4,65 m lang. Mooi voor die plekken waar jij vist!
Ook haakbare pellets gehaald drie soorten en smaken.
De pellets komen door sidehooking op de haak.

Wat je lossers betreft, zet je lijn zelf eens met onderstaande knoop door het oog heen.
Ik gebruik zelf alleen haken waarbij het oog recht op de steel zit, of iets naar binnen staan
dwz richting haakpunt. Je krijgt dan een agressieve haking.
Op onderstaande plaatje staat de knoop goed afgebeeld. Als je de lijn die je door het oog
trekt lang laat, kun je er ook een hair mee knopen.
http://www.visseninzeeuwsvlaanderen.nl/ ... _198_2.jpg

Baat het niet, dan schaadt het niet. Succes.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-05-2015 06:52

Frenk, dank je wel voor je reactie en tips! :D

De pellets zijn die van Cresta Speed feed, op het doosje staat 'soft hook pellets', tja ik heb het eigenlijk gekocht uit een soort nieuwsgierigheid en weet dus niet zeker of ze zacht genoeg zijn om zo op de haak te kunnen prikken...haha ja dus! Heb net het doosje open gemaakt en ze zijn zo zacht als een sponsje! :lol:

Soms knoop ik de haak met oog met een bloedknoop aan de lijn, en soms bevestig ik de lijn door 2x door het oog van de haak te gaan en bevestig dan de haak met een bloedknoop, ligt er een beetje aan hoe dik de lijn is, maar bijna altijd wordt er een bloedknoop gebruikt om een haak op de lijn te bevestigen, die knoop beheers ik het best en heb daar ook vertrouwen in en de haak(steel) en lijn staan mooi in één rechte lijn.

Gistermorgen stond ik vroeg op, had geen verwachte spierpijn vanwege het gesjouw van de verhuizing van een vriend, en begaf mij op de fiets bepakt en bezakt richting de Watergraafsmeerstekken.
Ik besloot dit keer eens te beginnen aan de andere kant van het meer tegen het spoor aan en kon zo de zon zien opkomen:

Afbeelding

Er vlogen twee ooievaars over mij heen en vlak bij de 'duikersstek' vloog een lepelaar op die ik bij zijn/haar ontbijtje aan de kant per ongeluk verstoorde. De mooie witte vogel vloog naar de overkant waar we mekaar even aankeken doch de vogel besloot tientallen meters verder op neer te strijken om daar verder te lepelen met die typische maaibeweging van snavel en kop.

Tja, dit trof ik aan bij de duikersstek:

Afbeelding

Is het nou zo'n moeite om de verpakkingen van je meegenomen versnaperingen weer terug mee te nemen? Laatst vond ik ook vislijn bij een van de stekken...daar kunnen dieren in verstrikt raken...Echt de mentaliteit van sommige mensen...tja.

Ik voerde zowel links als rechts van de duikers met de voermix die ik nog overhad van de vorige keer en besloot ook wat te voeren aan de andere kant waar de duikers in het andere water uitkomt, de duikers hebben best wel een behoorlijke lengte onder het zand, ik schat toch zo'n 30 meter zeker.

Er was al redelijk wat karperactiviteit van azende en rimpelingen veroorzakende karpers over het meer te zien, al met al was het veelbelovend en had ik er zin in.
Johnny's Rod lag iets voor zessen uit en het viel mij al op dat het behoorlijk stroomde bij de duikers, de haak beaasd met een maïs/kapucijnercombi werd links uit de stroming geplaatst waar het opvallend ondieper was. Vrij snel kreeg ik een aanbeet doch geen contact maar wel een vluchtend vis na aanslaan. Er was vis op de stek, soms zag ik een vluchtende karper zoals je die te zien krijgt wanneer je aanslaat en de vis daarvan schrikt. Ik besloot een grote witte broodpluim op de haak te doen en in de stroming en dan wat verder van de duikers af te vissen. Lijnzwemmers waren het eerste contact, maar toen dook de pen in één keer onder en sloeg ik aan...hangen! De vis voelde goed en vooral sterk en ging het meer op, links en rechts zag je kolkjes van vluchtende karpers onstaan vanwege de run van de gehaakte karper. Ik had plezier vanwege de kracht van de run en vooral om Johnny's Rod zo mooi gebogen te zien worden, de slip deed zijn werk en de vis begon wat schokkerig te bonken op de hengel en bleef nu rustig. Ik kon relaxt binnen draaien maar bij de duikers aangekomen nam de vis een korte sprint en begon weer wat te bonken:

Afbeelding

En bleef zo uit zicht met de hengel in een uiterste vechtbocht:

Afbeelding

De vis werd moe en kon ik landen, pfff, de vis bleef woest spetteren in het net alsof het protesteerde tegen deze vorm van gevangenschap, tja snel de onthaakmat/zitkussentje ontvouwd en de boze karper op het matje gelegd om te fotograferen:

Afbeelding

64 cm 'slechts' maar het was een pittige en vooral leuke strijd die ik had gevoerd met deze vis.

Ik zal straks het vervolg plaatsen...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-05-2015 08:38

Na wat bijgevoerd te hebben besloot ik helemaal aan de andere kant van de duikers te gaan vissen, zo'n 30/35 meter verder op tegen het spoor aan:

Afbeelding

Ook hier was al iemand eerder wezen vissen gezien de afgeknakte tak, en rommeltjes...:

Afbeelding

Afbeelding

Ik maakte twee voerplekjes die afwisselend werden bevist. Overigens overal activiteit van azende vissen en zo verdekt tussen het riet kon het spel beginnen. Beaasd met een witte broodpluim werd de hengel uitgelegd en direct volgde er een aanbeet, ik sloeg aan en de vis spurtte direct met veel geweld naar rechts, de slip reageerde, de hengel boog en de haak schoot los...tja... Op de andere plek ook de haak beaasd met een broodpluim en niet lang daarna verdween deze rap onderwater met slechts een uitdeinende boeggolf als reactie op het aanslaan.

Tja, ik besloot het even anders te gaan doen en terug te vallen op de maïs-kapucijnercombi op de haak, het aas werd opgepakt, de pen kwam schuin omhoog en verdween mooi onderwater en hangen! Het was wel een mooie brasem vol met paaiuitslag.
Oke, ik besloot weer een witte broodpluim op de haak te doen en deze tegen de overkant te plaatsen, vrij snel werd de broodpluim gegrepen met het gevolg een misser met bij behorende boeggolf van de vluchtende karper, er stond te veel lijn uit om de vis goed te kunnen haken, maar ja toch bleef ik het op deze wijze proberen want de karpers bleken gretig en los te zijn op het witte brood.
Na nog enkele missers en twee verspeelde karpers kreeg ik uiteindelijk toch mijn zin:

Afbeelding

Afbeelding

Het werd eigenlijk een spelletje wie het snelst kon reageren, maar de veel uitstaande lijn was de oorzaak van de vele missers en slecht gehaakte karpers, elke ingegooide broodpluim werd gegrepen aan de overkant, dat was spannend en vooral leuk om te zien, dit spelletje kon ik niet winnen en eigenlijk vond ik dat niet eens zo erg, ik had plezier dat de karpers zo gretig en dol waren op de broodpluimen. Ik wilde de stek even rust gunnen en terug keren naar de duikersstek bij het meertje, maar die was bezet door een medevisser waar ik even een praatje maakte over de vangsten en die zich ook ergerde over het 'afval' op de stekken. Ik besloot terug te keren naar de andere stek, maar na nog enkele missers met brood, overigens begon mijn brood op te raken, ging ik naar de gebouwenstek verder op om daar nog enkele uurtjes verder te vissen:

Afbeelding

Johnny's Rod lag daar ongeveer om kwart voor 10 uit en was beaasd op de hair met een mais/kapucijner combi, vrij snel een karperaanbeet en na een korte dril schoot de haak weer eens los...Het werd daarna brasem, brasem en nog eens brasem wat daar de klok sloeg:

Afbeelding

Veel aanbeten, misslaan maar slechts brasems qua vangsten, mooie vissen overigens:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zag opeens helemaal aan de andere kant van het gebouw vlakbij een grote plek met drijfvuil vier slurpende karpers, eentje was een mooie dikke spiegel. Ik heb getracht met wat mais deze vier bij het drijfvuil te houden doch mijn eerste poging met een handje mais vlakbij het vuil veroorzaakte direct vier vluchtende karpers! Tja...ik was niet voorzichtig genoeg en mijn gedachte dat ze niet zo schuw waren vanwege het slurpen aan het oppervlak was verkeerd ingeschat...next time better. Ik ving nog enkele brasems en besloot vroeg in de middag voldaan en rozig huiswaarts te keren.

Thuis een lekker biertje genomen en geproost op de mooie dag:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-05-2015 23:21

Heb weer genoten, Glenn, vooral dat je nu eindelijk weer gevangen hebt.

Hoe maak jij je foto's eigenlijk? Tijdens het drillen heb ik meestal geen tijd om te
fotograferen :D
Nou moet ik wel zeggen dat ik fotografeer met mijn telefoon, meestal tenminste.

Grtz

Frenk

PS, graag gedaan.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-05-2015 21:00

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie. :D

Ik gebruik ook mijn telefoontje als fototoestel :D , en ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms wat tricky vind om tijdens de dril foto's te maken met in mijn rechterhand de hengel en in mijn linkerhand mijn mobieltje en soms is het zelfs omgekeerd...Maar ik heb al geleerd om pas te fotograferen als de dril op zijn einde nadert en de vis stukken rustiger en minder onvoorspelbaar is, wat ook niet altijd het geval is...that's all in the game :lol:
Uiteraard ga ik voor de dril dan voor de foto, ik bedoel, een goede, mooie en heftige dril moet je vanaf het begin tot het einde meemaken want dat is toch genieten en je moet ook kunnen reageren op onvoorspelbare dingen dus je goed kunnen focussen, doch vind ik het ook leuk om een blijvende herinnering te maken en dus met het mobieltje een hele reeks foto's te schieten. Overigens mislukken vele pics: te wazig, te donker, te licht, geen goede compositie etc.etc. dus probeer ik een hele reeks pics te schieten zodat er meer kans is op een gelukte foto . Ik heb wel een goede compactcamera die ik tot nu toe nog nooit heb meegenomen maar ik ben meer van 'snel snel' dan van uitgebreid instellen en gaan voor een goede picture, dus is een mobieltje(klein, handig en ik gebruik een oude iphone) een makkelijk en prima alternatief voor het schieten van vele foto's achterelkaar.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

30-05-2015 19:06

Hallo Glenn,
Waar zit je?
Al 4 dagen niet geblogd en ik begin je schrijfsels te missen. Vis je op dit ogenblik niet?
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

30-05-2015 19:07

Hallo Glenn,
Wil ook nog even reageren op iets anders.
Je lost wel heel veel vissen. Probeerde je het al met een line aliner?
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-05-2015 06:39

Dank je wel Aaron voor je reacties, ik zit op dit moment lekker thuis. :)

Tja, wat de vele lossers betreft Aaron, ik had in vele gevallen toch te veel lijn uitstaan en viste nauwelijks vlak aan de kant , ik gebruik overigens nooit een line aliner, maar zal dat tzt gaan overwegen.

Mijn vader gaat een dezer dagen het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen, het zal niet lang meer duren en dan gaat het gebeuren. Na een lang ziekbed kan hij gaan rusten. Ik ben daar de laatste dagen mee bezig en help mijn moedertje met allerhande dingen zodat zij zoveel mogelijk ontlast wordt en niet zoveel gaat stressen, tja...c'est la vie...

Ik stond overigens vanmorgen al vroeg op, had het plan om even te ontspannen en wilde,al was het maar voor een paar uurtjes, gaan 'pennen' in de buurt. Doch buienradar deed mij besluiten thuis te blijven.

Uit ervaring weet ik dat vanaf eind mei en misschien nog begin juni het vissen voor mij tijdelijk afgelopen zal zijn in verband met soms hardnekkige hooikoorts. Het wordt elk jaar wel wat minder lijkt het, maar vorig jaar was het weer eens goed raak, denk dat het komt omdat ik vorig jaar voor mijn doen te veel buiten ben geweest waardoor het contact met graspollen dus meer was.

Ik weet dus niet of ik deze week nog aan het vissen toekom, en of de hooikoortsperikelen mij deze periode van de waterkant af zullen houden...We zullen het zien.
Mike van Tongeren
Berichten: 5
Lid geworden op: 18-05-2015 11:00
Locatie: Leiden

31-05-2015 09:25

Glenn,

Zal me ff voor stellen ben Mike 27 jaar en ben vrij nieuw hier maar lees veel en lees net dat jij
Veel last heb van hooikoorts nou dat heb ik ook alleen sinds 2 jaar gebruik ik de
Prevalin pillen elke ochtend bij op staan 1 in nemen en je hebt nergens meer last van ( bij mij teminsten ) ik raad je het echt aan zo hoef je het vissen niet te missen

Succes verder
Karper: 4
Zeelt: 0
Brasem: 9
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

31-05-2015 09:45

Hallo Glenn,
Ook hier heb ik te maken met hooi koorts. Niet ik zelf maar m,n vrouw.
Hier in Den haag is het vaak de ene dag erger dan de andere.
Dat heeft te maken of de wind van zee komt. Is dat zo, dan is het minder erg.
Maar de Prevalin tabletten helpen inderdaad. Tevens allergie oogdruppels doen hun werk.
Ik wil jou en je familie de komende tijd veel sterkte wensen.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

01-06-2015 11:59

Sterkte in deze zware tijd Glenn.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-06-2015 20:27

Sterkte met je familie Glenn, dat gaat nu eenmaal voor, ik herken de situatie en leef met je mee.
Wat hooikoorts betreft, prevalin hielp bij mij soms, dus sterkte daarmee.
Plaats reactie