Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-06-2016 11:17

Mooie vis weer, Glenn!
Vies he,dat mensen daar hun behoefte doen!
Wordt (voorlopig) niet meer vissen daarop die plek..... Bah.

Mooi verhaal weer ;)

Grtz Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-06-2016 15:59

Dank je wel Frenk voor je reactie. :D

Tja Frenk, op het weggetje langs het meertje waren er al aanduidingen/sporen aanwezig van mensen die hun behoefte in het gras hadden gedaan, je zag overal stukjes toiletpapier, maar uitgerekend op mijn favostekje hadden ze ook iets gedeponeerd... :evil:
Er worden daar weleens van die 'spontane' housefeestjes gegeven, de vele lege breezers en blikjes bier zijn daar de kenmerken van, vaak worden die wel opgeruimd want ik zie soms grote vuilniszakken die de volgende dag dan opgehaald worden, maar ja, ze hebben geen toiletten dus worden de behoeftes langs de weg of langs het water gedaan...Voor ons niet erg fris en fijn natuurlijk, dus moet het maar veel regenen... :lol:

Ik sta overigens te popelen om te 'pennen' , het is weer een erg drukke en hectische werkweek, dus is het vertoeven in de natuur voor mij een welkome afleiding, maar ja het weer hè...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-07-2016 22:24

Vanmorgen gaf de weerapp. aan dat het in Amsterdam e.o. tot 11:00 uur droog zou blijven, ik werd wakker door regen en onweer omstreeks half 5 en kon de slaap niet meer vatten. Buïenradar gaf aan dat een onweers/regenfront Amsterdam vanuit het zuidwesten net niet zou passeren, dus besloot ik de gok te wagen om met 'Johnny's Rod' aan de slag te gaan.

Onderweg bij de verbindingsdam:

Afbeelding

Zonsopkomst bij het meertje:


Afbeelding

Ik besloot bij de stek aan het spoor te gaan vissen:

Afbeelding

Afbeelding

Om precies 6:15 lag de hengel uit met een grote wittebroodpluim op de haak en had ik deze recht aan de overkant bijna tegen het riet aan geplaatst, aan mijn rechterkant had ik een voerplekje gemaakt van een mix van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost. De temperatuur was op dat moment 12 graden, bij een zw-wind wk1 en een luchtdruk van 1016mb.
Binnen 3 minuten kreeg ik een lijnzwemmer te zien en een welling van een 'geschrokken'vis. Op de voer plek verschenen ook vrij snel wellingen van azende vissen en dat gaf de burger moed.

Zonsopkomst achter mij:

Afbeelding

Maar vrij snel kwamen er dreigende wolken aan, jaja, volgens de weerapp. zou het regenfront amsterdam net niet aan gaan doen, dus niet...:

Afbeelding

Afbeelding

Regen jack aan en hopen maar dat de bui snel weg zou trekken, ik deed een jonge kapucijner side hooked aan de haak en legde in op de rechter voerplek. In de regen werd de pen/lijn/haakcombinatie vrij snel onderwater getrokken en kon ik aanslaan...Hangen!
Heerlijke drilpartij van een sterke vis kreeg de stok te verduren, de hengel boog in een uiterste vechtbocht naar rechts en de vis probeerde aan de rechterkant in het riet middels vluchtpoging na vluchtpoging zich te bevrijden van haak en lijn. Met veel moeite kreeg ik de vis van de rietkant vandaan en kon de drilpartij wat meer aan het open gedeelte plaats vinden, meter voor meter kon de vis binnengehaald worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bek open:

Afbeelding

Bek dicht:

Afbeelding

Afbeelding

De karper bleef op de onthaakmat onrustig, ik schat de vis zo tegen de 70cm aan.
Het bleef regenen, wel grappig die 'schuimbellen' ontstaan door de drilpartij:
Afbeelding

Afbeelding

De zon braak zo nu en dan door het wolkendek:

Afbeelding

Ik genoot daar aan de waterkant, de fijne vangstervaring en het midden in de natuur zitten na een stressvolle week deed mij erg goed. Ergens vond ik het wel goed zo, mijn ochtend kon toch niet meer stuk, toen de pen met op de haak een kapucijner , langzaam onder ging en ik aansloeg op dacht ik in eerste instantie een brasem. Maar het was geen brasem, de vis werd wakker en hoe! Rammen, rammen en nog eens rammen noem ik dit, de slip gierde, de hengel boog en ik kon slechts hopen dat de vis aan de haak bleef want ook deze vis verkoos het riet aan de rechterkant om zich te bevrijden van de narigheid in de bek. Zat ik nu vast? Ik voelde de vis nog bonken en het riet bewegen en ik pompte de vis wat terug, tevergeefs want de vis nam weer een spurt, verdikkeme deze vis was sterk en gaf niet op...en opeens een slappe lijn...nee toch? toch geen lijnbreuk he?
Ik haalde balend de slappe, wapperende lijn in, maar gelukkig zat de pen en haak er nog op. Nou, dat was dus weer een verspeelde vis die tot de verbeelding zou gaan spreken.
Wat bijgevoerd en ik besloot een grote witte broodpluim op de haak te doen, constant 'leven' bij de pen van witvisjes die van de broodpluim aan het snoepen waren, doch opeens dook de pen in één beweging mooi onder. Ik sloeg aan en hangen!
Nou, een bijna identieke drilpartij als met de verspeelde vis kreeg ik voor de kiezen, heerlijk hoe de slip zo tekeer kan gaan en heerlijk hoe 'Johnny's Rod' zo kan buigen maar niet zal barsten en deze powervis wilde ik zien en landen. De vis gaf niet op, eerst dook de vis tientallen meters aan de overkant op na meters nylon van de molen gesleurd te hebben, en zag ik een mooie kolk aan de kant bij een wilg ontstaan, daarna spurtte de vis naar de inmiddels bekende rietkant en bonkte en schokte het wild in het riet. En dat was wederom even tricky want ook hier leek het net of ik 'vast' zat en de vis zich aan het bevrijden was, maar ik had mazzel en de vis pech want ik kreeg de vis uit het riet waarna de drilpartij zich meer aan de linkerkant kon gaan voortzetten. En deze mooie vis na een fijne dril in het net belande maar nog even protesteerde in het net want de vis trok zowaar het net bijna in het water.

Afbeelding

Afbeelding

Wat groter, forser en zwaarder dan de vorige vis en ook deze vis was erg onrustig op de mat met gespring en geglij als gevolg, dus snel wat pics en hup de vrijheid weer tegemoet.

Het bleef overigens maar raar weer, vele wolkenvelden passeerden mij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben overigens heel erg tevreden over deze okumamolen met een goed werkende slip:

Afbeelding

Zonnetje brak weer eens door zodat de regenjack uit kon:

Afbeelding

De wind draaide en kwam nu vanuit het westen, en kreeg ook ietsjes vat op het water, de temperatuur was nu 18 graden en de luchtdruk bedroeg 1019mb.

Er werd nu veel gewisseld van aas:broodpluim, mais en kapucijner, regelmatig aanbeet en misslaan doch ik ving nu enkel brasems:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie sterke vissen, dat wel wel, maar ja, ook snel uitgeteld...

Afbeelding

Afbeelding

Mooie, bizarre, grillige wolkenvelden passeerden de stek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kon er echt van genieten...tja, dat hoort ook allemaal bij het vissen:

Afbeelding

Oké, ik vond het wel genoeg voor vandaag, kreeg het idee dat de bewolking de overhand zou gaan nemen met regen en narigheid, hoorde volgens mij het ook in de verte wat donderen, maar achteraf zou het zelfs geheel gaan opklaren dus viel het wel mee allemaal. Ben gestopt om 11:45.

S'middags Mokum ingegaan want ik had trek in een Affligem blond zo koud van de tap:

Afbeelding

En met een waanzinnig lekkere 'Smokey Burger' sloot ik deze visdag af:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-07-2016 06:47

Waanzinnig leuk verhaal weer, Glenn! Mooie vangsten.

Geen vogeltjes gezien? :o :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-07-2016 18:51

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie! :D

Vogeltjes genoeg gezien hoor! :D Hoorde dit keer de IJsvogel met zijn/haar typische roep voorbij vliegen, en er waren opvallend veel Zanglijsters en Winterkoningen op en rond de stek aanwezig. Op het water passeerden met regelmaat een paartje Waterhoentjes met drie luidruchtige jongen en dook enkele keren een Visdiefje, met succes, naar kleine visjes.
Maar het kenmerk van die bewuste 'pen'visochtend waren de aan de lopende band veranderende wolkenformaties, ik kwam ogen te kort.
Het was dus geweldig vertoeven daar! :D
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-07-2016 17:57

't wordt allemaal wel een beetje poezelig hier. :wink:

Groet, Peter

ps ga vooral door met posten Glenn!! Ben weer weg hier.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-07-2016 16:45

Whahahaha Peter! Dank je wel voor je grappige reactie! :D
Ach poezelig of wat dan ook, wat maakt het uit... :lol: Ik zal zeker blijven posten, en je hoeft zeker niet direct weg te gaan, als het jou te wollig wordt dan lees je er maar gewoon door heen... :lol:


Gister in de namiddag/avond even wezen pennen.
Het was weer voor de verandering een hectische werkdag, ik voelde me de hele dag loom/sloom...en dan is vissen een erg goed middel om er even tussen uit te knijpen, en alles te resetten.

'Maar er is één ding wat ik nooit zou willen missen, en dat is vissen!'Het is een tekstregel uit een lied van de tv serie 't Schaep met de 5 poten, en werd gezongen door Leen Jongewaard en Piet Römer, mogelijk nog bij de 'oude garde' bekend, maar deze zin is voor mij op dit moment absoluut van kracht.

Het 'vissen'( pennen op Cyrprinus carpio) is voor mij op dit ogenblik onmisbaar geworden, vreemd dat dit mij na zovele jaren nu op deze wijze is gaan passen/openbaren in mijn leventje.( tja , misschien is het tijdelijk, maar dat dacht ik geloof ik twee jaar geleden ook)

Heb eerst de gebruikelijke boodschappen gedaan om daarna met een pittige westenwind in de rug naar de stekken te fietsen.

Afbeelding

De stok lag precies om 16:15 uit met een grote wittebroodpluim op de haak, het was op dat moment 19 graden, met een wnw wind wk 2 tot 3, en de luchtdruk bedroeg 1023 mb.
Er is gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost. Het eerste half uur geen stootje gezien, maar daarna diverse lijnzwemmers gekregen nadat ik van aas heb gewisseld, er is steeds gewisseld van mais, naar kapucijner en broodpluim. Verspeelde twee visjes, hoogstwaarschijnlijk brasems gezien de weerstand en de wellingen die geheel passen bij Abramis brama. Maar hierna werd het dus brasem, brasem en nog eens brasem wat de klok sloeg:

Afbeelding


Deze vloermat vals gehaakt, waardoor het heel even leek of er een karper op zat, de haak zat in de linkerborstvin en daardoor kon deze brasem even de slip testen:


Afbeelding

Deze brasem trok ondanks normaal gehaakt te zijn, venijnig aan de hengel en liet de slip even hoopvol ratelen, doch allemaal van korte duur:


Afbeelding

Afbeelding

Ik sloeg overigens nog tweemaal mis omdat ik mijn ogen niet van twee Grote Zilverreigers kon afhouden, die zich precies recht aan de overkant ophielden, tja deze majestueuze vogels had ik hier niet eerder gezien.

Overigens weer mooie wolkenpartijen, daar had ik ook weer oog voor:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Tja, prachtige sierlijke vogels, en indrukwekkende wolkenpartijen, doch er is één ding wat ik nooit zou willen missen:



Overigens wel karpers gezien, zo af en toe sprong er eentje maar allemaal ver van de kant, ach next time maar weer! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-07-2016 19:57

Vanmorgen was ik al vroeg wakker, zo tegen half 5 rolde ik mijn bedje uit en checkte buïenradar om te kijken of er neerslag deze kant op zou komen. Maar het zag er allemaal hoopgevend uit.
Alles relaxt gedaan en ben om ongeveer half 6 de deur uitgegaan, dus bepakt met 'Johnny's Rod' op de fiets richting de Watergraafsmeer stekken.

Onderweg bij de verbindingsdam:

Afbeelding

En wat verderop bij de Zeeburgerkade:

Afbeelding

Aangekomen bij het meertje:

Afbeelding

Ik genoot daar echt van de opkomende zon, spontaan kwam er een glimlach op mijn gezicht. Ik keek zo om mij heen en realiseerde dat het 'beeld' wel behoorlijk verandert is van deze omgeving. Ruim 25 jaar geleden bijvoorbeeld waren de universiteitsgebouwen er nog niet, waren er weilanden met koeien en schapen, broeden er Grutto's, Kieviten en Veldleeuweriken en zo af en toe streken er groepjes Lepelaars neer in de slootjes. De Ringweg was er nog niet en het stikte er van de karpers, maar er waren destijds ook meer karperaars dan tegenwoordig.
Een tijdje geleden sprak ik een karperaar die ook regelmatig op het meertje vist, hij vertelde mij dat er nog geen duidelijk bestemmingsplan is wat betreft het meertje en de omgeving. Er wordt maar gebouwd en gebouwd, het einde is nog niet in zicht...
Met deze gedachte prijs ik mij nu nog gelukkig dat het gebiedje nog toegankelijk is, maar dat het zo over kan zijn...'geniet nu nog maar' dacht ik.

Oke, ik posteerde mij net zoals vorige week bij de stek tegen het spoor aan, bij de duiker:

Afbeelding

Dit vond ik op de stek, dekseltje van een blikje maïs, en een afgebroken molenvoetje:

Afbeelding

De zon kwam achter mij op:

Afbeelding

Ruim over zessen lag de stok uit met een grote broodpluim op de haak en had ik gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost.
De weerapp. gaf 17 graden aan bij een zuiden wind van nauwelijks wk 1, en de luchtdruk bedroeg 1013 mb.
Het was nagenoeg windstil, het wateroppervlak was geheel glad, het viel mij op dat er veel winterkoningen, merels en groenlingen aan het zingen/roepen waren en het IJsvogeltje hoorde ik wel, maar zag ik niet.
Na een kwartiertje wisselde ik van aas, en deed een kapucijner side hooked op de haak. Lichte, subtiele en wat duidelijkere deiningen op de voerstek waren vanwege het stille gladde wateroppervlak goed te zien. Ik wist dat het een kwestie van tijd was, dus ik zat gefocust op de pen te wachten op de aanbeet, en die kwam. De pen dook in één beweging schuin naar rechts, ik sloeg aan en het feestje kon beginnen! De slip ratelde direct toen de vis een spurt recht naar de overkant nam, daarna bleef de slip wederom ratelen toen de vis door denderde naar rechts en ik hem weer kneep omdat net zoals de vorige keren deze vis zich aan de rechterkant in het riet begaf. Ik strekte mijn arm en hengel zo ver mogelijk uit om de vis van de kant af te houden, en dat lukte gelukkig.
De vis was moeilijk te landen en bleef onrustig, doch na enkele scheppogingen lukte het.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vis bleef onrustig en rolde een paar keer bijna van de onthaakmat, ik besloot de vis wat meer boven aan de dijk te fotograferen omdat daar meer gras is en geen zand mocht de vis van de onthaakmat rollen, de vis was precies 71 cm en liet ik aan de andere kant van de duiker in het meertje vrij.

Weer wat bijgevoerd en opnieuw een kapucijner side hooked op de haak gedaan. Na een halfuurtje verschenen weer de subtiele deiningen van een azende karper op de voerplek, niet lang daarna verdween de pen en sloeg ik aan, wederom kon een tweede feestje beginnen. Maar deze vis voelde 'beter' aan want ik vond de run veel krachtiger en sneller dan die met de vorige vis. De hengel boog in een uiterste vechtbocht en ik moest de slip wat strakker afstellen om de vis wat af te remmen, wat maar gedeeltelijk lukte. Ik kon de vis wat terug pompen, maar dat ging moeizaam, de vis nam een spurt naar de overkant en ik kon even een glimp van de zijkant zien, een mooie bolle schub dus! En opeens schoot de haak los en belandde alles rechts in de boom achter mij...shit!!
De 5 loodjes waren allen bij elkaar gekluwd bij de haak en de penstopper was kapot( zat helemaal los op de lijn).
Repareren dus, ik besloot van de gelegenheid gebruik te maken om ongeveer 15 meter lijn van de molen te halen en de gehavende gefatsoeneerde pen te vervangen:

Afbeelding

Shadowselfie:


Afbeelding

Ik ving nog een blankvoorn op een broodpluim( nou de voorn viel er eigenlijk af), sloeg nog een keer mis op maïs en ving op kapucijner nog een Abramis:

Afbeelding

Zittend in het zonnetje werd het erg warm, vlogen er opeens opvallend veel Grote bontespechten over de stek, hoorde ik een Braamsluiper roepen, vloog het IJsvogeltje een paar keer langs de stek, probeerde een Oeverloper tot tweemaal toe naast mij op de stek te landen, en zag ik hoog in de lucht een Visdiefje een Sperwer lastigvallen.
Ik bleef wel leven zien op de pen, maar dat waren m.i. allemaal van witvisjes. Om ongeveer 11:30 gestopt, vond het wel goed zo.

Hoe lang blijven de stekken bij het meertje nog toegankelijk?...:


Afbeelding

Thuis een ijskoude gele rakker gescoord:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

14-07-2016 09:15

Hallo Glenn,
leuk om je laatste berichten weer te lezen.
Op m,n Ipad lukt het me niet berichten te maken naar jou, dus nu op de computer van m,n vrouw.
Je doet het niet slecht qua vangst :lol: Regelmatig vang je je visje, al zijn het niet allemaal karpertjes.
Toch nog steeds regelmatig los of lijnbreuk en daar zou je misschien toch nog eens aandacht aan kunnen besteden. Misschien een wat dikkere nylon? Wens je mooie foto,s, dan kan ik dat ook doen als je post.
Kijk weer uit naar je volgende posting.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-07-2016 16:05

Dank je wel Aaron voor je reactie! :D

Tja die los schieters, ik vis met een scherpe haak en het is voor mij een 'all in the game' gebeuren wanneer blijkt dat de vis zich weet te bevrijden. Maar lijnbreuk vind ik een wat vervelendere zaak, want een vis met haak in de bek, lood en stuk lijn daarbij, vind ik verschrikkelijk...Als ik regelmatig zo'n tien tot 15 meter lijn lijn vervang, zou dat wat moeten helpen, ik gebruik een 25/00 extra sterke lijn en met een goed werkende slip op de molen zou dat een goede combinatie moeten zijn om lijnbreuk tot een miniem te beperken, maar dikke lijn en een goedwerkende slip heeft natuurlijk geen waarde meer als je ergens aan of onder het water met iets scherps geconfronteerd wordt. En ook dat is, hoe vervelend dan ook 'all in the game'.

Gisteren een heerlijk mokums biertje gescoord in een mooi cafeetje in Amsterdam Oost:

Afbeelding

Of het nou door het heerlijke gerstenat of door het prachtige weer kwam, ik geraakte in een fijne en vooral relaxte stemming en besloot na een drukke, stressvolle werkweek te gaan 'pennen' aan het meertje:

Afbeelding

Het was er warm, gezeten uit de wind tussen het groen was de temperatuur 21 graden, de luchtdruk bedroeg 1026 mb en de soms stevige wind blies verkoelende lucht vanuit het westen.

Afbeelding

Afbeelding

'Wat is dit nou!' :evil: dacht ik bij het ontdekken van deze in de grond gestoken stok op de stek:


Afbeelding

Er zat een stuk nylon aan, dikte schat ik minimaal 30/00, wat verwikkeld was om de stok, met daaraan een stalen onderlijn met daar aan een behoorlijk formaat haak wat m.i. past bij levend c.q. doodaasvisserij:

Afbeelding

Was dit bedoeld als een soort 'stroperij'? Wachten tot er een vis toehapt om deze de volgende dag ofzo eruit te halen? :evil: Ik vat het even niet meer...

Maar goed, heb gevist van 16:15 tot 20:45, het werd een witvis-avondje met blankvoorns en 1 brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eén maal een karper horen springen en zo af en toe hoorde ik een karper slurpen/smakken aan de overkant, dus geen karpers gezien, maar slechts gehoord!( tja ook dat kan dus...)
Heel even was er wel een karper aanwezig op de met maïs, jonge kapucijner en flavour/boost gevoerde stek, het was praktisch windstil en een mooie deining verraadde de karper, maar helaas daar bleef het bij.

Ow, deze bolos de nata( portugees custard/room gebakje) was krakend vers en liet ik mij zeer goed smaken:

Afbeelding

Mooie luchten, die waren volop aanwezig:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er was een Lepelaar aan het lepelen, vloog er een Grote gele kwikstaart over mij heen, zag ik Bergeenden met al wat grote pullen zwemmen en hoorde, maar zag helaas niet, vriend IJsvogel enkele keren over de stek, en was er een Grote bontespecht stevig aan het hakken in een dode boom recht tegenover mij.
Heb lekker ontspannen gezeten, eigenlijk continu 'leven' gehad op zowel maïs, broodpluim en kapucijner maar allemaal van witvis.

Next time dan maar! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-07-2016 19:45

Gisteravond laat naar bed gegaan, en lekkere biertjes gedronken, dus dat was vanochtend wat moeilijker opstaan dan normaal :lol: .
Maar ik had er zin in, ondanks dat ik nog wat verdoofd op mijn fiets zat en nog niet kon bepalen waar ik zou gaan vissen.
Nou ja, ik wist natuurlijk wel waar ik naar toe zou gaan, ik wilde lekker op één stek blijven zitten en genieten van alles om mij heen:

Afbeelding

Het motregende onderweg, tja de weerapp. had dat niet aangegeven, de zware bewolking overigens ook niet:

Afbeelding

Wel mooi, dat wel.
Afbeelding

Een prachtige donkere boomvalk vloog over de stek, qua bouw en voorkomen vind ik die eigenlijk de mooiste valkensoort die je kan tegenkomen in ons landje.

Afbeelding



'Johnny's Rod' lag ruim half 7 uit en ik had de met een grote wittebroodpluim beaasde haak schuin aan de overkant ingeworpen, uit een soort opportunisme, omdat ik daar tegen de rietkant duidelijke bewegingen( deindend wateroppervlak) zag van een scharrelende karper, ik gooide geloof ik precies op de kop van de karper want het gevolg was een hoop gespetter en boeggolf van een vluchtende vis...Tja, dat was niet zo slim van mij...

Op de voerplek rechts van mij, er was overigens gevoerd met een mix van doperwten, maïs, jonge kapucijner en flavour/boost, wierp ik een kapucijner op de 'side hooked' wijze in:

Afbeelding

Er was karper op de voerstek gearriveerd, maar ook vlak langs de kant want ik zag daar prachtige staartwellingen ontstaan.

De aanbeet had zich mooi aangekondigd middels duidelijke lijnzwemmers, twee ferme tikken op de pen en daarna dook de pen prachtig naar rechts onder:

Afbeelding

Leuke dril, pittige korte runs en het was al snel duidelijk dat het geen grote jongen was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knolletje van tegen de 50 cm schat ik zo:

Afbeelding

Vlak daarna ving ik weer een karper, deze was duidelijk sterker en moest ik van de linkerkant zien te houden vanwege takkenrommel waar de vis zich probeerde te ontdoen van de haak:

'Quasimodo'...de vis had een vergroeiing:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ving hierna nog twee brasems, verspeelde een karper en een brasem, en na 8 uur viel het opeens helemaal stil.

Afbeelding

Afbeelding

Ben toen omstreeks 10:00 uur verkast naar de gebouwenstek:

Afbeelding

Zag daar in het woelige water enkele karpers aan het oppervlak happen, daar zat een mooie dikke spiegel bij, maar helaas aan de rechterkant, en daar kan je niet meer vissen omdat dat afgezet is met een hek.
Op kapucijner kreeg ik enkele lijnzwemmers, een éénmaal liep de pen mooi weg en aarzelde ik om aan te slaan want de aanbeet zette niet door.
Nog eventjes op de andere hoek gezeten waar het erg warm was:

Afbeelding

Ik vond het wel goed zo, tegen 12:00 uur ingepakt en relaxt naar huis gefietst.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-07-2016 11:25

Je hebt in ieder geval wel lekker gevist, zie ik. Mooi dat je een paar karpers hebt kunnen verschalken, jammer van de lossers.
Dat hek, is dat blijvend? Wordt daar gebouwd? Jammer dat je er nu niet bij kon :(

Leuk verhaal weer, leuk om te lezen nu ik hier zit te puffen op kantoor (just a dull moment). Bij mij kriebelt het weer, misschien vanavond.......
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

20-07-2016 17:00

Hoi Glenn,
Toch weer 2 karpertjes. Klein, maar ook fijn, want vis is vis.
Op naar je volgende keer en vang ze.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

05-08-2016 11:33

Hallo Glenn,
Alweer enige dagen geleden dat je poste. Ben je met vakantie, of vang je niks :D ?
een fijn weekend en tot lezen.
Mvg. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

05-08-2016 15:01

Haha Aaron,

Ik vroeg het mij ook al af. in de stille uurtje op de zaak volg ik de avonturen van Glenn ook stiekem altijd.

lekker luchtig geschreven en lekker leesbaar, de foto's maken het compleet.


Volgende keer dus even melden als je op vakantie gaat Glenn....we missen je verhalen hier
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-08-2016 23:30

Glenn is op vakantie denk ik, helaas geen nieuw verhaal.

Als je dit leest, Glenn, moet je maar eens kijken naar wolkenpartijen en wat ze betekenen. Soms kun je wolken " lezen ":

http://wetenschap.infonu.nl/weer/130105 ... olken.html

Groetjes vanuit mijn vakantieadres!

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-08-2016 19:13

Frenk, Aaron en Camiel, dank jullie wel voor de fijne reacties.

Frenk, het hek is hopelijk tijdelijk, maar er wordt daar veel gebouwd, zo meteen is de bouwvakvakantie voorbij en ben dan benieuwd hoe het daar nu verder zal gaan. Bedankt overigens voor het mooie artikel betreffende de 'wolken'...

Aaron en Camiel, ik ben niet op vakantie geweest, ik zat en zit nog midden in een verhuizing, en dat slurpt veel tijd...en stress...

En om de stress wat te beperken ben ik gistermiddag/avond even wezen pennen bij de stek bij het meertje/aan het spoor. Ik wilde in eerste instantie aan de kant van het meertje vissen, maar er waren al vissers aanwezig en een van mijn favoriete stekken was geheel dichtgegroeid met riet.

Dus bleef de stek aan het spoor over:

Afbeelding

Dreigende wolken voor mij:

Afbeelding

En wat vriendelijkere bewolking met blauwe lucht achter mij:

Afbeelding

Het water was opvallend glad ondanks de soms stevige wzw wind, de temperatuur was 22 graden bij een luchtdruk van 1.009 mb, zo af en toe voelde ik spettertjes.
Er is gevist vanaf 16:45 uur tot 19:30. Een blikje maïs en 3 sneetjes witbrood waren de aassoorten die ik heb gebruikt. Er is gevoerd met maïs, en zowel op maïs als op de wittebroodpluim continu leven van witvis.

Het werd een Brasem middag/avondje:


Afbeelding

Afbeelding

Allemaal mooie, relaxte aanbeten, prachtige 'weglopers' zodat goed getimed aangeslagen kon worden, maar dus allemaal van Abramis brama:

Afbeelding

Spetteren kunnen ze soms als de beste:

Afbeelding

Afbeelding

Maar het is allemaal zo snel afgelopen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, het was dus brasem , brasem en maar weer brasem, ik zag wel wat verdachte deiningen aan de overkant van de stek en heb enkele keren een karper horen slurpen. Eenmaal was vlak aan de kant een mooie staartwelling te zien van een snuffelende karper en eenmaal hoorde ik een karper verderop springen. Dat was het dan.
Bij het inpakken van mijn spullen zag ik opeens aan de overkant een Ringslang met zijn/haar kop bovenwater komen om daarna aan de kant weg te zwemmen, leuk was dat om te zien!

Oké, na de verhuizing gaan we het 'pennen' weer goed aanpakken/uitvoeren etc.etc.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-08-2016 21:27

Sterkte met de verhuizing, dat kan stressvol zijn.
Geen karper maar wel vis. Ander aas misschien een keer proberen?

Ben benieuwd of jij je oude stekken nog kunt bevissen na de verhuizing ivm andere afstand (te ver?) Of zo.

Nou we horen wel weer wanneer jeje stress komt weg vissen.
Succes!

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

22-08-2016 15:26

Hoi Glenn,

ik heb ongeveer de helft gelezen, je schrijft leuk, mooie stekfoto's en fantastische intentie om karpers voor je deur in het ij te willen vangen. zelf heb ik ook vroeger zowat alles voor de deur geprobeerd, zo ving ik de vis van mijn Avatar op het plaatselijke kanaal midden in de stad.

volgende keer ga ik de andere helft lezen, succes met vissen, mijn beste collega-penvisser!

Joost.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-08-2016 05:04

Frenk en Joost, dank jullie wel voor jullie reacties. :D

Frenk, vanwege de verhuizing kon ik slechts wat brood en maïs in huis scoren om daarmee aan de slag te gaan, ik wilde even ontsnappen en mij ontspannen. Het wordt sowieso een ander 'Karperen voor de deur'gebeuren hier, woon nu aan de rand van een nieuw winkelcentrum en het dichts bijzijnde water is helder maar op dit moment behoorlijk dicht gegroeid met waterplanten(o.a waterpest en plompebladeren) en is heel helder. Heel wat anders dan het water aan het IJ. Ik ken dit watertje wel, heb hier vorig jaar groepen karpers aan het wateroppervlak gezien, maar tot heden zijn ze hier spoorloos(of ze houden zich nu goed schuil...).
Maar ik zit wel weer dichterbij de Watergraafsmeer stekjes! :D Op het fietsje ben ik binnen 7 minuten op de stekken.

Wat leuk Joost dat je mijn blog gevonden hebt en al 'halverwege'bent! Dank je wel voor je compliment en nog veel leesplezier dan bij de volgende helft.

Oke, ik heb in de tussentijd al weer tweemaal gevist, afgelopen dinsdagmiddag gevist van 16:30 tot 19:30 op het meertje:

Afbeelding

Het was er warm, 27 graden gaf de weerapp. aan, maar tussen het riet en de bomen was het goed uit te houden. Het zag er allemaal erg rustig uit, de wind kwam uit het ZO'en wk 1 en de luchtdruk bedroeg 1.026 mb.
Gevoerd met mais en om en om gevist met broodpluim en mais. Het was er erg stil, en het bleef ook heel erg stil, geen één tikje, lijnzwemmertje of wat dan ook wat op vis op de stek leek kon ik waarnemen. Dit werd dus na 3 uren turen, gluren een echte blank! Het enige opwindende was het tweemaal passeren van dichtbij van een IJsvogel, en een Zwartkopmeeuw die met de kenmerkende, smetteloze wittevleugels over de stek vloog.

Afbeelding

Opeens kwam deze joekel van een naaktslak de stek bezoeken:

Afbeelding

En na wat geaarzel besloot deze gladde jongen het gevoerde maïs op te peuzelen:

Afbeelding

Tja, de karpers hadden geen trek maar deze slak had wel trek in maïs:

Afbeelding


Woensdagochtend:

Afbeelding

Het witte stipje boven het midden is de maan:

Afbeelding

De stek bij het spoor:

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag om 06:35 uur uit met op de haak een maïsbroodpluim, en is er gevoerd met maïs. Direct veel leven van witvis gezien het typische schokken van de pen, zag aan de overkant al wat deiningen ontstaan van karper, dus het was een kwestie van tijd. De temperatuur was 18 graden, er stond een flauwe oostenwind en de luchtdruk bedroeg 1.023 mb. Gewisseld naar twee maiskorreltjes op de haak en binnen enkele minuten een mooie wegloper, aanslaan en hangen! Leuke maar iets te korte dril, de vis gaf van die korte snel sprintjes:

Afbeelding

Afbeelding

Weer wat bijgevoerd met maïs, maar het eerst volgende halfuurtje gebeurde er helemaal niets meer. Het IJsvogeltje vloog enkele keren langs en aan de overkant waren Houtduiven wat rumoerig aanwezig, toen de pen heel mooi wegliep...:

Afbeelding

Tja...

Afbeelding

Afbeelding


Het was nu ietsje na achten in de ochtend, en binnen anderhalfuur al genoeg visplezier meegemaakt en vond het wel goed zo. Maar ik zag al een tijdje aan de overkant deiningen van het wateroppervlak ontstaan van karper. Een kleine broodpluim deed ik op de haak en gooide zo ver mogelijk in, gelukkig kwam de pen, lood en broodpluim combinatie met niet al te veel kabaal in het water want vrij snel dook de pen onder, en kon ik aanslaan.
Yes! Wàt een fijne dril zeg! De hengel boog heerlijk, de slip ratelde fijn en de vis denderde lekker door. Terug pompen ging in het begin moeilijk en ik kneep hem helemaal toen de vis zich vastgezet had in het riet wat zich aan de rechterkant van de stek bevond. Tja en nu? Ik kreeg er geen beweging meer in, ik zag de pen wel boven water en de vis spartelde in het riet, jeetje heb ik weer, dacht ik.
Ik liet de spanning op de lijn geheel los, maar wilde direct weer contact houden, de lijn zat nog steeds muurvast, weer liet ik de spanning los maar nu wat langer...en warempel, de karper bevrijdde zichzelf en zwom uit het riet vandaan! Ik kon de dril nu verder afmaken aan de linkerkant...pfff, mazzeltje!

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie strijd, heerlijke vis, en wat een mazzel!

Ik vond het wel goed zo, het was kwart over 8 en Mokum was aan het ontwaken, inpakken en naar huis!

Onderweg naar huis zag ik in de smalle prutsloot bij het sciencepark een groepje karpers aan het oppervlak 'hangen':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-08-2016 20:39

Vanmorgen voor het werken even gevist van 06:50 tot 8:30 uur:

Afbeelding

Besloot weer eens bij de duiker bij het meertje te pennen, het is volgens mij de meest bezochte stek door medevissers van het meertje:

Afbeelding

De zon kwam kwart voor 7 op, 'Johnny's Rod' had ik om 06:50 uitgelegd met aan de haak een bruinebroodpluim en was er lichtjes gevoerd met maïs uit blik.
De temperatuur was al vrij hoog voor de ochtend en volgens de weerapp. was het 21 graden, bij een lichte westenwind, de luchtdruk bedroeg 1.013 mb. Er was redelijk veel activiteit van karper, aan het oppervlak zwemmende vissen en zo nu en dan zag ik springende vissen. Ik heb veel gewisseld van aas, maar geen aanbeten of lijnzwemmers geconstateerd.

Afbeelding

Het viel mij al op dat er wat karpers in de sloot aan de linkerkant zich hadden verraden via wellingen en wegvluchtgedrag( het plotseling wegschieten/schrikken met daarbij een kolk achterlaten).

Afbeelding

Ik besloot daar de pen, lood en met een grote broodpluim beaasde haakcombinatie te plaatsen, in de hoop dan maar op wat afstand een Cyprinus te verschalken. Een pittige lijnzwemmer, die de pen in zijn geheel liet ondergaan, was het gevolg, met daarbij een zwaar geschrokken vis want de kolk en boeggolf mochten er zijn...dit was het enige contact wat ik in drie kwartier 'pennen' had bereikt op de stek aan het meertje.
Besloten werd om het laatste halfuurtje bij de andere kant van de duiker, de stek aan het spoor, het te gaan proberen:

Afbeelding

Zoals ik had verwacht en had gehoopt, was er hier veel meer te beleven op beide aassoorten, doch wel van witvis(jes). Hoorde tweemaal een karper springen, en eenmaal hoorde ik een karper slurpen/smakken aan de kant.
Maar dit was de enige vangst voor vandaag:

Afbeelding

Een Brasem dus, het enige opwindende was dat bij het inpakken van stok en net er een Havik zich zigzaggend door de bomen zich wist te ontdoen van een achtervolgende Zwarte Kraai.

Nou, het weekend staat voor de deur, maar ik moet nog het een en ander doen hier in het nieuwe huis...dus may be next time!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-08-2016 21:22

Mooie plaatjes en lekker gevist zie ik al.
Leuk om te lezen, ik vermaak me ermee.

Hier (Frankrijk, gezinsvakantie), een keer gecheckt op nieuw water en anderhalf uur gevist. Zo kon ik mooi het water, althans mijn sector, overzien.
Heb gepeild en heb goeie hoop voor een andere keer (volgende week?), of anders volgende jaar of zo.
Ik zag karper springen en hoopte nog op een run, want er sprong er ook 1 op mijn stek.
Zag er mooi uit, want ik vis 15 meter uit de kant..... de golven kletsten tegen de kant aan!
Helaas, andere keer beter.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-08-2016 22:47

Thanks Frenk voor je fijne reactie! :D

Nou, we zijn benieuwd of je wat gaat scoren in Frankrijk, succes daar en nog veel vakantieplezier! :D


Gedurende het inpakken en het opruimen(lees weggooien) van spullen bij de verhuizing, kwam ik spulletjes tegen die ik óf lang geleden kwijt was geraakt, óf waarvan ik het bestaan daarvan niet wist... :lol:

Een wit doosje met daarop een sticker 'karper', intrigeerde mij:

Afbeelding

In het witte doosje zat weer een zwart doosje:

Afbeelding

Ik wist opdat moment echt niet wat de inhoud zou zijn:

Afbeelding

Maar toen ik het dekseltje opende wist ik het weer:

Afbeelding

Een sleutelhanger met een 3D afbeelding van een spiegelkarper:

Afbeelding

Met verlichting ook nog...:

Afbeelding

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-08-2016 23:27

Dat is nog eens een goede vangst :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-08-2016 03:31

Dat was het zeker Frenk, een verrassende! :D

Zondagochtend twee potentiële 'Karperen voor de deur' stekjes bezocht, de bedoeling was om daar even sfeer en/of de mogelijkheden te proeven/te bekijken middels een korte pensessie.

Afbeelding

Helder water, maar het zit hier behoorlijk vol met hoornblad en draadalg:

Afbeelding

Van ondiep langs de kant naar een diepte van ongeveer 2 meter in het midden, heb daar even gevist van 06:45 tot 07:15 met maïs gevist en gevoerd. Geen aanbeten, zag verder op wel imposante kringen van mogelijk karpers.

Tweede stek, water grenst aan een park en staat in verbinding met praktisch al het water in de Watergraafsmeer:

Afbeelding

Hier gevist van 07:30 tot 08:15, interessante plek want zag en hoorde bij aankomst al springende karpers, maar risicoplek vanwege vele takken en bomen(bij misslaan vastzitten...) Hier gevist om en om met mais en witte broodpluim, vele witvisaanbeetjes en éénmaal misgeslagen op karper gezien welling/kolk.

Afbeelding

Tja, omstreeks 08:00 uur kwam dit dus aanzetten:

Afbeelding

Het 'rommelde' al wat in de verte en dacht ach dat trekt wel 'ver' voorbij, dus ik kon blijven zitten want ik voelde gewoon dat ik hier eentje zou kunnen scoren, of toch maar voor de zekerheid inpakken en wegwezen...en dat laatste dus gedaan en dat bleek geen verkeerde keuze te zijn want na ongeveer een half uurtje zou kort en bondig het 'gedonder' met heftige bui gaan losbarsten. :lol:

Thuis genoten van een bakkie met de wetenschap dat het met het 'Karperen voor de deur' principe wel snor zit:


Afbeelding

btw, IJsvogel en Groene specht waren hier als 'opvallende' vogels aanwezig.