Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-05-2016 13:54

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie! :D

Ik hoop dat je binnenkort weer eens een 'strakke lijn' kan ervaren! :D

Ik begin weer te snotteren en te niezen :( , gisteravond begon het goed, dat betekend dat mijn hooikoortsperikelenperiode een aanvang zal gaan maken.
Vandaag zou het geheel ander weer worden dan de afgelopen dagen het geval was. Een weersomslag is meestal niet gunstig voor de vangsten is mijn ervaring. Maar ik wilde gaan pennen, omdat vandaag of morgen mijn hooikoorts te heftig zal zijn om mij buiten in de natuur te kunnen begeven.
Dus wel of geen weersomslag, ik ging bepakt en bezakt op de fiets naar de stekjes om toch een paar uurtjes te pennen.

Ben begonnen bij een van de recht toe recht aan slootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn daar een paar voerplekjes gemaakt van de voermix die ik nog over had van enkele dagen geleden.
De temperatuur was 7 graden en de gevoelstemperatuur was 4 graden volgens de weerapp. de wind was noordwest wk 2 tot 4, en de luchtdruk bedroeg 1019 mb.
Het was fris, ik had mijn winterkleding aan gedaan, vreemd hoor om zo half mei in winteroutfit gekleed te moeten zijn.
'Johnny's Rod' lag om 06:15 uit met traditioneel een grote broodpluim op de haak, binnen 6 minuten zag ik ondanks de vervelende weerspiegeling van de bomen en het rimpelige water, een lichte aanbeet die direct gevolgd werd door het snel onder gaan van de pen. Slaan en hangen dus!

Afbeelding
Deze karper voelde goed en deed de slip fijn ratelen.

Tot tweemaal toe vluchtte de vis onder het bruggetje:

Afbeelding

Hum, had deze vis vanwege de strijdlust wat groter verwacht, denk dat deze sterke vis ongeveer 55-60 cm van lengte was:

Afbeelding

Afbeelding

Nou, zo snel al vis, dat beloofd nog wat, dacht ik...

Na ongeveer een uurtje verkast naar de andere sloot:

Afbeelding
Maar daar niet lang gezeten, het bekende verschijnsel van drijfvuil wat dan naar links en dan naar rechts door de stroming voorbij komt, was voor mij genoeg reden om te verkassen.

Wilde het toch weer eens proberen op de hoekstek op het meertje, maar de stek is bijna helemaal dicht gegroeid, dan maar naar het verbindingsstukje van meertje naar gebouwenstek:

Afbeelding

Hier niet veel bijzonders gebeurd ondanks veel wisselen van aas, slechts eenmaal een lijnzwemmertje gehad. Ik zat daar overigens precies op de aanvliegroute van een Grote bontespecht die vele malen over mij heen vloog(voeren van jongen), eenmaal kwam de specht zo laag overgevlogen dat ik er van schrok en wegdook! :lol:

Oké, op naar de stek naast het spoor

Daar zag ik bij het smalste gedeelte een karper aan het oppervlak happen:

Afbeelding

Afbeelding

Lag daar om 09:15 in met als aas een broodpluim, duurde lang voordat er 'leven' te zien was, sloeg aan op een ondergaande pen, voelde eventjes weerstand/contact, maar de haak schoot los.
Hierna niets meer vernomen, wel sprong er zo af en toe een karpertje wat verder op.
Kreeg na 10:00 uur een pittige bui die mij wat deed verkleumen, gelukkig kwam de zon daarna die dan steeds net genoeg bleef schijnen om weer warm te worden, alvorens achter de wolken te verdwijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Tja, omstreeks 11:30 had ik het wel gezien, dus inpakken en naar huis.

Warm geworden met een bakkie en een lekkere kokosmakroon:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-05-2016 17:46

Lekker gevist! Mooi, die happende karper aan de oppervlakte :)

Kan ff niet vissen. Ben met totale tuin verbouwing bezig :(
Daarna plafond witten van de huiskamer en bovenverdieping
met laminaat (40 m2).
Met de tuin ben ik nog wel effe bezig........ Heb nog niet alles binnen,
dus misschien tussendoor..... hihihi
tuin verbouwing.png
(349.57 KiB) 2227 keer gedownload

Vandaag de stenen eruit gehaald (17 m2) met m'n zoon.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-05-2016 18:10

Thanks Frenk voor je fijne reactie! :D

Tuin verbouwing, plafond witten etc. etc. Nou, veel succes Frenk, en wellicht vind je nog een gaatje om even te ontspannen! :D

Het was vandaag mijn laatste vrije dag, de weersverwachtingen waren goed om het deze ochtend met zowel de statische en penstok te gaan proberen.
Het was zwaar bewolkt, bij de verbindingsdam deze pic geschoten, het was nog donker:

Afbeelding

Het was opvallend rustig op straat en onderweg, doch bij het park aangekomen leek het wel of alle zangvogels tegelijk wakker waren, er werd daar stevig gezongen.

Bij de stek was het nog vrij donker bij aankomst:

Afbeelding

Afbeelding

De weerapp. gaf een temperatuur aan van 9 graden, een zzo wind van wk 1 en een luchtdruk van 1019 mb.
De statische stok lag iets na 05:30 uit, met op de hair een crushed tutti-frutti boilie, er is gevoerd met een handjevol crushed boilies en trouvit pellets.

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag ongeveer 5 minuten later uit, met op de haak een grote witte broodpluim, Er is op de penstek gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners met wat flavour/boost en hennep.

Afbeelding

Ik had er veel zin in, het water lag er prachtig glad bij, er waren genoeg karpers aanwezig gezien de vele kleine en grote rimpelingen die door passerende Cyprinus werden veroorzaakt, maar alles speelde zich vanaf zo'n 20 meter en verder van de kant af. Dus was de verwachting dat de statische stok mij weleens zou kunnen verrassen, ik had echt, gezien de activiteiten van de karpers, hoge verwachtingen. Een kwestie van tijd dus, en dan zou de baitrunner het ratelende geluid gaan produceren...
Links van mij ontwaarde ik opeens een witte vogel die in het water liep en die typische maai bewegingen met kop en snavel maakte. Het was een lepelaar die aan zijn/haar ontbijt bezig was, het was een grappig gezicht als de vogel een snel drafje door het water maakte, bij het achter na jagen van prooi.
Een smelleken vloog snel over het water richting rietkraag, de vorige keer had ik deze kleine rappe valk ook al gezien. Het IJsvogeltje was nu ook present, en kwam zelfs even rechts van mij op een overhangende tak zitten.
De statische stok bleef, op enkele lijnzwemmertjes na, erg statisch en op de penhengel kreeg ik na diverse keren wisselen van aas, pas omstreeks 07:45 een aanbeet. De pen kwam heel mooi omhoog en verdween daarna schuin naar rechts. Aanslaan en hangen, het was een brasem, maar door onhandig gedoe met mijn mobieltje om enkele actiepics te schieten, verspeelde ik deze Abramis brama.
Ik had koffie meegenomen, maar was de heerlijke appelflappen vergeten mee te nemen, daar baalde ik wel van...
Pas na 9 uur brak zo nu en dan het zonnetje door, de zonnestralen verwarmden heerlijk mijn rug.
Waarom gebeurde er nou niets op de statische stok? Ik was echt in de veronderstelling dat ik vandaag/ deze ochtend, de baitrunner zou horen ratelen:

Afbeelding

Op de penhengel sloeg ik enkele malen mis op maïs, maar geen wellingen gezien of iets gevoeld, pas om 11:45 was het raak op de penhengel:

Afbeelding

Een vette blankvoorn had beide maïskorreltjes gepakt.

Verder gebeurde er niet zo veel meer, de wind begon te draaien van zuidoost naar west en nam in kracht toe.
Er vloog een sperwer voorbij en links in het bos hoorde ik een groene specht.
Ben gestopt om 13:30
Jammer, geen 'baitrun!' , maar gelukkig geen blank dankzij een blankvoorn( what's in a name :lol: )

Thuis eerste een koud biertje:

Afbeelding

En daarna koffie met gebak:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

17-05-2016 19:46

Hoi Glenn,
Deze keer geen karpertje, maar je hebt heerlijk gevist en genoten.
Daar draait het toch om.kijk uit naar je volgende posting.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-05-2016 17:37

Dank je wel voor je reactie Aaron! :D En ik heb inderdaad genoten bij het vissen. :D

Even wat minder leuk nieuws. Mijn vismaat hier op het eiland had op zijn facebook pagina een foto/artikel geplaatst van een auto die te water is geraakt, en je raadt het nooit! Uitgerekend op mijn 'Karperen voor de deur' stek:

Afbeelding

Afbeelding

Er zaten geen personen in, de eigenaar had 'vergeten' de handrem aan te trekken, met alle gevolgen van dien. Het toeval wilde dat ik van de week er aan zat te denken om op die stek een instantsessie te gaan houden, met zowel pen als statischestok, maar ik zag er vanaf omdat er net zoals vorig jaar een futennest was verschenen op de markeringsplank. Het futennest was door het te water raken van de auto 'verdwenen', dat vind ik persoonlijk nog het meest trieste van dit gebeuren.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-05-2016 08:54

Mijn 'vliegvisvest' heeft het niet zo zeer begeven, doch na diverse reparaties van scheurtjes hier en daar, het niet meer werken van ritssluitingen , het constateren van meerdere slijtplekjes en last but not least het groter worden van een scheur(tje) op de linkerschouder, heb ik besloten deze trouwe metgezel na ruim 23 jaar van trouwe dienst een plekje te geven aan de kapstok...(vrouwlief zal het vest bij ontdekking meteen in de vuilnisbak mieteren, doch heb het vest een beetje verstopt...).

Afbeelding

Voor vliegvissers, die erg mobiel zijn en een bepaalde 'bewegingsvrijheid' nodig hebben, is een vest waar al hun spulletjes( vliegendoos, schaartjes, tangetjes, diverse lijntjes, etc.etc.) terecht kunnen onontbeerlijk.
Dit vest had heel veel vakjes, zakjes met of zonder rits, waar je veel spulletjes in kwijt kon.
Alvorens het vest aan de wilgen te hangen, heb ik alle vakjes, zakjes etc. leeggehaald, en kwam spulletjes tegen waarvan ik niet meer wist dat ik die nog had, zoals een zaklantaarntje, een pakje zakdoeken, een zakje met pleisters, geld(briefje van €10,-), maar ook veel rommeltjes zoals vele tubes, losse loodjes, koekkruimels, boterhamzaksluitingkjes, elastiekjes(uitgedroogde!) etc.etc.
Ook van die 'geheime' vakjes die goed verborgen zaten aan de binnenkant van het vest kwam ik tegen, maar helaas daar geen vondsten gedaan.

Van de week dus op zoek naar een nieuw vest, in eerste instantie wilde ik exact het zelfde vest en als het kon ook in dezelfde kleur.
Orvis heeft vele soorten vesten in diverse kleuren, maar dit vest hadden ze dus niet meer, althans ik kon het op diverse sites niet vinden.
Tja, ik wilde een Orvisvest maar vond geen geschikte, doch bij mijn zoektocht kwam ik een vest tegen die mij heel geschikt leek:

Afbeelding

Dit vest heeft beduidend minder vakjes, maar ik hoef ook niet meer zo veel 'op de man' mee te nemen vind ik gedurende het pennen. Het is een lichtgewicht vest van het merk Greys Strata.

Ik zocht ook een foudraal voor twee opgetuigde hengels.
Het foudraal die ik normaal gebruik is er een voor drie hengels en stukken breder en daardoor vervelender bij het fietsen, vooral door een drukke straat waarbij ik telkens onhandig aan het manoevreren ben om mensen te ontwijken( maar gelukkig ontwijken de meeste mensen mij als ze mij zien aankomen fietsen :lol: ).
Van de week grapte een passerende wielrenner nog dat ik een rode vlag aan mijn foudraal moest hangen... :lol:
Anyway, een nieuwe foudraal dus, die echt stukken beter aanvoelt bij het fietsen en alles mee kan nemen wat ook bij de vorige foudraal werd vervoerd.
Tevens een grotere onthaakmat/vervoerzak/roll up aangeschaft:

Afbeelding

Gister in de namiddag, nadat ik telkens de weerapp. had geraadpleegd, besloten om met de nieuwe spulletjes aan de slag te gaan, ik twijfelde om te gaan vanwege de buienverwachting, het weerbeeld veranderde bij wijze van spreke van uur tot uur, doch zoonlief vertelde mij bij thuiskomst dat het er buiten goed uitzag en het droog was.
Nou ik nam de gok maar.

Dus met een statische en een penstok op de stek:

Afbeelding

Het was 17 graden op dat moment met een westzuidwesterwind wk 2 tot 3, met een luchtdruk van 1016 mb. Het was bewolkt en nat op de stek.

De statische stok lag ruim voor 16:00 uit met op de hair een stuk crushed tutti frutti boilie, en er is gevoerd met een handjevol crushed boilies en trouvitpellets.

De molen op 'Johnny's Rod' heb ik vanwege de uitsparing voor de molen van het foudraal, ruim 20-25 cm op het kurkenhandvat naar voren verplaatst:

Afbeelding

De penstok lag iets over 16:00 uur uit met een grote wittebroodpluim aan de haak, en er is gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners met flavour/boost.

Na ruim 10 minuten na inleg dook de pen prachtig in één vloeiende beweging onder in het golvende water...Niets gevoeld, niets gezien helaas.
Er gebeurde lange tijd verder niets, en is er veel gewisseld van aas op de penstok, doch geen lijnzwemmertjes of wat dan ook op beide stokken waargenomen.
Wel sprongen er van tijd tot tijd karpers uit het water.
Pas na 18:00 uur kon ik aanslaan op een wegduikende pen:

Afbeelding

Sloeg nog een paar keer mis op de penstok, besloten werd om de statische stok naar de rechterkant te verhuizen:


Afbeelding

Aan de linkerkant nog twee Abramis brama op de penstok gehaakt:

Afbeelding

Deze trouwens vals gehaakt vlak boven de borstvin:

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het dan, het bleef na de vangsten erg stil, de wind nam wat af er vloog een ooievaar die getreiterd werd door een zwarte kraai over mij heen en het IJsvogeltje vloog een paar keer rakelings langs de stek.

Afbeelding

Afbeelding

Iets voor negenen ingepakt en naar huis gefietst.

Thuis een Hertog Jan 'Karakter' en wat sushi mij goed laten smaken.

Afbeelding

Next time, nieuwe ronde en nieuwe kansen... :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-05-2016 00:22

Jammer van die ene visstek, ook jammer voor die futen.

Wel weer lekker gevist zie ik. Hier geen tijd om te vissen dus maar genieten van jouw verhalen.

Grtz


Frenk
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

23-05-2016 08:32

Hoi Glenn,
Deze keer geen karpertjes. Wel heb je genoten en na afloop Sushi met bier.
Geeft naast vissen als beloning, ook veel plezier.
Op naar de volgende keer. Wacht op je posting.
Ik ben terug uit Israel( heerlijk warm) en wennen aan de regen, maar ga wel snel pennen.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-05-2016 16:59

Frenk en Aaron, dank jullie voor de fijne reacties! :D

Frenk ik hoop dat je toch wat tijd kan vrij maken om je te ontspannen aan de waterkant.
Aaron, ik ben jaren geleden ooit eens in Israël geweest, dat land ademt 'religie' in al zijn facetten uit, erg indrukwekkend en imponerend was het om daar te zijn. Ik hoop dat je al wat 'pen' succes hebt behaald.

Gisteren de hele dag thuis gewerkt, en was snel klaar zodat ik zodoende een late middag/vroege avond 'statische en pen' sessie kon gaan houden.


Afbeelding

De temperatuur was 17 graden, het was bewolkt maar later kwam het zonnetje wel door, de wind kwam uit het noorden en werd later een oost-noord-oosterwind wk 1 tot 2. De luchtdruk was 1019 mb, en later werd die 1016 mb.
De statische stok lag precies om 15:30 uit, met aan de hair een stuk tutti-frutti boilie , er is gevoerd met een handje vol crushed tutti-frutti boilies en een handjevol trouvitpellets:

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag 5 minuten later uit met een grote witte broodpluim op de haak, op de plek is gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost:

Afbeelding

Afbeelding

Zo af en toe sprong er een karper en regelmatig werden er rollende exemplaren waargenomen, maar pas om 17:15 , dus een uur en drie kwartier later, na regelmatig van aas te hebben gewisseld, dook eindelijk de pen onder.
Het was een wat vreemde aanbeet, de pen ging geheel onder maar kwam vrij snel weer gedeeltelijk boven, en juist op dat moment sloeg ik aan, er was heel even contact, zag de vis wel maar het was allemaal te snel om te bepalen wat voor vis dit was, doch denk een brasem. Volgens mij ging de pen onder vanwege een lijnzwemmer en door het aanslaan ontstond er licht contact waardoor de vis schrok en daardoor onmiddellijk wegschoot.
Er gebeurde hierna lange tijd niets...

Dan maar even genieten van een heerlijk appeltaartje:

Afbeelding

Op de statische stok gebeurde helemaal niets, omstreeks 18:45, dus anderhalf uur later, dook wederom de pen mooi onder in het golvende water, ik sloeg goed aan en maakte contact, brasem...Ik wilde foto's maken en je raadt het al, vanwege het niet goed onder druk houden van de vis verspeelde ik deze...

Afbeelding

Ietsje over 20:00 uur een snelle aanbeet, ik sloeg in het luchtledige, geen contact, helemaal niks.
Tja, een aanstaande blank zat er aan te komen, ik wilde tot 21:00 uur vissen en dan nokken.
Twee minuten voor negenen, op het moment dat ik aanstalten wilde maken om in te gaan pakken, komt de pen, met op de haak een grote witte broodpluim, opvallend schuin omhoog, en gaat schoksgewijs langzaam richting riet en kant, Yes! dacht ik, deze ga ik pakken! De pen beweegt tergend langzaam, maar wel duidelijk naar de kant en ik besluit, nog voordat de pen onder gaat, aan te slaan.
Heel even contact, een boeggolf van een vluchtende vis en dat was het dan.
'Potverdorie!' Tja, teleurgesteld en balend stond ik daar met lege handen, but it's all in the game...

Ik heb wel genoten daar, de natuur heeft altijd een rustgevende uitwerking op mij:

Afbeelding
Maar ik was wel weer eens aan een karpertje toe...

Afbeelding

Volgende keer dan maar... :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

27-05-2016 23:52

Hoi Glenn,
Geen vangsten deze keer, maar wel genoten.ik aan het pennen, blanken en: genoten.
Daar het het toch om.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-05-2016 20:37

Hoi Aaron, dankje wel voor je reactie! :D
Het gaat zeker om het genieten daar aan de waterkant( met zo nu en dan een visje aan de haak... :lol: )

Gister werd er 'code geel' afgegeven, maar in Amsterdam e.o. viel het eigenlijk reuze mee, ik besloot daarom, ondanks waarschuwingen van het thuisfront, met mijn hengels s'middags op pad te gaan.
Besloten werd om het eens in de buurt van Diemen te gaan proberen:

Afbeelding

Afbeelding

Diemerpolder dus, met ondiepe en vrij heldere slootjes waar ik jaren geleden regelmatig zeelt en karper op de vliegenstok ving en in najaar en winter met een lichte spinstok(5grams werpvermogen) baarzen en snoekjes ving. Ik maakte mijn spinners zelf, en vond het versieren van de haak( meestal werden het ministreamers) een van de leukste dingen van het 'opleuken' van de spinnertjes.

Ik fietste even rond het Diem en vond deze plek:

Afbeelding

Maar ik fietste nog een stukje door en kwam bij een plek waar ik ook weer jaren geleden eens een voercampagne heb gehouden met zelfgemaakte boilies en slechts één vis wist te haken...een brasem dus.

Afbeelding

Interessante hoek:

Afbeelding

Zo rond 15:45 lag de statische stok vlak tegen de brugpijler uit met op de hair een tutti-ftuttiboilie en werd er gevoerd met chrushed tutti-frutti boilies en trouvit pellets:

Afbeelding

De penstok lag even later vlak aan de kant uit, de penstopper was ongeveer 3 meter vanaf de haak op de lijn verschoven, en de haak was beaasd met een grote witte broodpluim:

Afbeelding

Het was er lekker warm, 23 graden bij een NO-wind wk 1-2, en een luchtdruk van 1013 mb.
Twee uurtjes daar gezeten en wat zitten doezelen in het zonnetje, ik was daar ook meer om wat sfeer te proeven en de mogelijkheden te bekijken, het was ook niet het meest gunstige tijdstip van de dag om te vissen, maar ach ook hier werd ik verrast door de roep en het zien van IJsvogeltjes aan de overkant en vloog een Sperwer prachtig over mij heen.
Na twee uurtjes vond ik het welletjes en besloot ik verder richting Diemen te gaan.
Daar twee interessante slootjes aan de rand van een woonwijk gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In beide sloten heb ik karpers gespot, het was er aan de kant erg ondiep, maar in het midden stond ongeveer een metertje water. Erg lastig vissen daar, veel drap, flap wat bij binnen halen aan haak, pen en lijn vastzat. Echter geen stootje gezien op zowel maïs en broodpluim.
Ik wilde de dag toch afsluiten met in ieder geval een ondergaande pen, dus op naar het meertje.

Ik was daar rond half 8, heb daar enkel gevoerd met hennep en om en om gevist met maïs en broodpluim.
Afbeelding

Kreeg iets na 20:00 uur een mooie vette lijnzwemmer te zien, 10 minuten later dook de pen onder, sloeg aan maar niets gezien, gevoeld of wat dan ook van een vis.
Nog twee maal een lijnzwemmer gehad, zo nu en dan sprong er een karper, vlogen de IJsvogeltjes weer rakelings langs de stek, kwam een Lepelaar aan gevlogen om aan de overkant te gaan lepelen en kreeg ik een prachtige zonsondergang te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het dan, weer geen karper, weer bleef het net droog en diende de nieuwe onthaakmat slechts als zitkussentje...

Next time maar weer! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-05-2016 19:53

Ik was vanmiddag even in de box om een kunstaasdoosje te zoeken, waar o.a. de zelfgemaakte/opgeleukte spinnertjes in zitten.
Vond het doosje:

Afbeelding

Met daarin enkele spinnertjes voor de 5 grams spinhengel:

Afbeelding

Afbeelding

De spinnerbladen, de meest gebruikte waren van het type 'stompe'terrible, kocht ik bij Schreiner, het liefst de koperkleurige en als ze die niet hadden dan de zilverkleurige. Ik heb ook veel spulletjes wat betreft het zelf maken van spinners, streamers en vliegen, aangeschaft bij een hengelsportzaak in Haarlem die toen nog op de Botermarkt zat. Hele fijne winkel met veel spullen voor de vlieg-kunstaasvisser, ik heb begrepen dat die winkel er niet meer is...

Wat meer 'ovale'spinnerblad:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wist dat ik nog een tas ergens had vol met kunstaas, ook die had ik gevonden en daar zaten ook nog doosjes met spinnertjes in:

Afbeelding

Afbeelding

En twee 'vergeten' molentjes met extra spoeltjes:

Afbeelding

Afbeelding

In de tas zaten nog twee plasticdozen vol met shads, ook vond ik een vliegenreeltje:

Afbeelding

Nou , nog een verrassing die ik helemaal niet in de tas verwacht had:

Afbeelding

Mapje met streamers:

Afbeelding

Een keurig verpakte beetverklikker, waarschijnlijk nog nooit gebruikt:

Afbeelding

Het was wel even een 'terug in de tijd' moment toen ik in de box al die spulletjes weer vond, herinneringen kwamen boven van het uren en uren knutselen en uitproberen van spinnertjes, spinstangetjes, streamers, maar ook het vangen met al dat spul!
Jawel, er werd veel gevangen op die kleine spinnertjes, veel baars, maar ook snoek(jes) en er is veel gevist in de Bijlmer, Diemen, Duivendrecht, Amstelveen, Wilnis( ow daar zijn vele mooie stekken!), Uithoorn, De Kwakel...
Tja, vroeger... :lol:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-06-2016 06:27

Glenn,

Ook dat is vissen, op het droge weliswaar, maar gewoon even wat klooien met je spulletjes, en heel oude, lang niet gebruikte spullen brengen wel ineens die herinneringen naar boven, heel herkenbaar. :D

Hier zijn de sloten zo'n 50 cm hoger geworden en zijn de zeelten (weer) aan het paaien, nu al zo'n 24 uur zijn ze bezig, gretig en handig gebruik makend van ondergelopen stukjes gras. Tijdens de wandelinkjes om de hond uit te laten, zie ik ze tussen takken, rietveldjes, pompenveldjes en ondergelopen grasstukken kolken. Ik zag er wat karpers tussen zitten, waarschijnlijk azend op de hom/kuit. Hoe zit het met de paai daar?
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-06-2016 09:34

Frenk, dankjewel voor je reactie! :D

Hier in Amsterdam e.o. is de paai, althans van de karpers, al afgelopen, heb de afgelopen weken niets meer gemerkt wat op paaien duidt.

Het was de afgelopen week erg druk qua werk, ik voelde mij met de dag snotteriger worden vanwege de hooikoorts.
Maar gisteren viel het qua hooikoortsperikelen mee en verlangde ik naar 'rust' aan de waterkant. Buienradar heb ik steeds in de gaten gehouden om mijn drang naar de waterkant niet te laten stuiten.
Het was voor mijn beleving overigens ook te lang geleden dat er een Cyprinus carpio in het net en op de onthaakmat was beland, ik was er aan toe... :D

Geen zon, bewolkt en praktisch geen wind toen ik op de stek aankwam, warm was het, maar nog net niet benauwd.
Van de week kocht ik een blikje 'luncheon meat', en om mijn karperaanbeten/vangsten wat te doen stijgen besloten dit als eerste te gaan gebruiken op de statische stok:

Afbeelding

Tja, met moeite kreeg ik een blokje op de hair en bij het inwerpen viel het er al direct af, nou fijn dan. Dan maar een blokje op de haak gezet en niet al te ver heb ik ingeworpen:

Afbeelding

Er stond dus praktisch geen wind, het wateroppervlak was prachtig glad, de temperatuur was 23 graden, en de luchtdruk was volgens de weerapp. 1013 mb. Veel karperactiviteit gezien van aan het oppervlak kringen makende vissen, en bij aankomst vlogen twee IJsvogeltjes de stek voorbij.
De statische stok lag precies om 16:15 uit, en was er gevoerd met wat blokjes luncheon meat en pellets, en de penstok lag iets later uit met op de haak een verse witte broodpluim, en was er gevoerd met een handje hennep.

Ik had er zin in, het kon niet fout gaan met twee stokken en genoeg karpers in de buurt, helemaal toen ik bij de penstok een happende karper waarnam die zich blijkbaar te goed deed aan het gevoerde hennep.
Maar er gebeurde zowel op de statische als op de penstok helemaal niets, tot iets voor 17:00 uur de pen vloeiend en prachtig onder het gladde wateroppervlak naar beneden dook:

Afbeelding

Weliswaar veroorzaakt door een grote brasem:

Afbeelding

Op de penstok heb ik continu gewisseld van aas: dan maïs, broodpluim of luncheon meat, maar niets meer gezien, gevoeld of gemerkt. Op de statische stok ben ik omstreeks 18:00 uur gaan wisselen van luncheon meat naar tuttu-frutti boilie, maar ook hier geen aanbeten en zelfs geen lijnzwemmertje ondanks de duidelijk aanwezige karpers:

Afbeelding

De zon kwam door, heerlijk was dat, het was daar fijn aan de waterkant met links van mij een zingende Bosrietzanger, twee cirkelende en roepende Buizerds, vele Visdiefjes, een lepelende Lepelaar aan de overkant, en de druk heen en weer vliegende IJsvogels.
En redelijk veel springende karpers, ze waren er genoeg, maar geen één toonde interesse in het geboden aas...
Gevist van 16:16 uur tot 21:15 uur en ik vond het wel genoeg zo.

Afbeelding

Wederom bleef het net droog en is de nieuwe onthaakmat nog niet ingewijd. :lol:

Thuis heerlijke sushi en een koude Hertog Jan mij goed laten smaken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-06-2016 19:26

Ik was vanmiddag even op de tuin van mijn moeder, en fietste langs de sloot het laantje op, je kijkt altijd uit een soort automatisme of je 'iets' ziet in het water:



Afbeelding

Ik zag een goudkarper bij het einde van de sloot aan de kant vlakbij een drapplek, lekker van het zonnetje genieten.
Verbaasd fietste ik door en twijfelde om te stoppen en af te stappen, maar ik reed door en vertelde bij het tuinhuisje aangekomen aan mijn moeder dat ik een goudkarper in de sloot zag.
'Ja dat klopt,'zei ze, 'bij de laatste ledenvergadering hebben ze dit ook gemeld, ze weten wie het heeft gedaan, die persoon heeft meerdere vissen vrij gelaten in de sloot omdat het zieke vissen waren.'
Hum, zieke vissen worden dus vrij gelaten in de sloot, oké...
Ik besloot terug te gaan om een kijkje te nemen, en ontdekte twee goudkarpers bij de drapplek:

Afbeelding

Ik liep voorzichtig wat dichterbij, maar niet voorzichtig genoeg want aan de kant verstoorde ik deze vis:

Afbeelding

Afbeelding

3 karpers dus, de grootste schat ik zo ruim tegen de 70 cm aan:

Afbeelding

Afbeelding

Tja, ik weet het niet, misschien zie ik het verkeerd, maar vond het iets triests hebben, maar blijkbaar kunnen ze zich handhaven en mogelijk hebben ze nu meer kans...of juist niet...

Bij mijn moedertje lekkere zuurkool met spekjes en worst gegeten:

Afbeelding

Ben net thuis en wat was het warm onderweg, dus even afkoelen met een gouden rakker:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

05-06-2016 19:42

Hoi Glenn,
Niet gevist, maar Wel gezien.
Soms niet gezien, maar wel gevangen.
Wat is leuker? Allebei en spekkie voor het bekkie. ( bij je moeder ook)
Mvgr. Aaron
Ps. Is er iets van het schuur materiaal te koop?
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-06-2016 16:21

Dank je wel Aaron voor je reactie :D .

Of ik spulletjes verkoop die ik in de box heb gevonden? Tja, ik ben van het type 'bewaren en niet weg doen'... :lol: maar wat had je dan in gedachten? Ik verkoop niet, maar geef het weg...dus mocht ik iets tzt niet meer willen, dan wordt het weggegeven aan iemand die ik er nog een plezier mee kan doen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-06-2016 23:35

Wat een gedrag hè, ze hebben zieke vissen dus gaan ze een sloot met redelijk gezonde vissen dan maar ermee besmetten :evil:

Wel erg leuk spul dat zolderspul. Ik zou het niet weg doen. Ik heb er ook zat van, doe ook (bijna ) niets weg haha :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-06-2016 16:22

Dank je wel Frenk voor je reactie! :D

Ja het is triest dat die vissen op deze wijze behandeld worden en dat ze mogelijk andere vissen kunnen besmetten, maar ik zag zo op het eerste gezicht niets bijzonders aan ze, maar ja ik kon ook niet echt heel dichtbij ze komen om ze goed te kunnen bekijken :( ...

Ik kan ook niet zo gauw spulletjes weg doen, want vele spulletjes hebben een geschiedenis en roepen fijne herinneringen op, maar aan de andere kant zal ik sommige spullen niet meer gebruiken en dan kan ik er misschien iemand anders een plezier mee doen. En zeg 'nooit' nooit want wie weet ga ik weer eens het kunstaasvissen oppikken.
Tja, ik had ook nooit gedacht dat het 'pennen' op karper mij weer geheel in beslag zou gaan nemen...zo zie je maar! :D
Ik gebruikte vroeger van die werptelescoophengels van Silstar, toen was ik er weg van, maar heb ze weggegeven aan familie of kennissen die het op karper wilden proberen. Heb veel met die telescoophengels gevist en gevangen, maar ze leggen het absoluut af tegen de prachtige stokken die ik nu heb.
Mijn eerste stok die ik bij een hengelbouwer kocht was een cobold medium snoekbaarshengel van ik geloof 2.70 cm bij Schreiner. Deze stok wilde ik als allround hengel gebruiken om te karperen en om te snoeken/snoekbaarzen.
Jeetje, die hengel heb ik al in geen jaren meer gezien! Die ga ik eens in de box opzoeken van de week! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-06-2016 14:49

Hooikoorts of niet, ik wilde vandaag vissen, het was óf deze vanochtend, óf laat in de middag. Buienradar gaf aan dat het deze ochtend tot ongeveer 11 uur droog zou blijven en dat het s'middags zou opklaren na 16:00uur.
Ik was vroeg op, maar besloot pas om kwart voor 6 deze ochtend te gaan vissen.
Een hengel nam ik mee, de penhengel 'Johnny's Rod', een blikje mais en drie witte boterhammen en hennep om te voeren.

Het was bewolkt maar er stond geen zuchtje wind, op het weggetje langs het meertje kwam ik een vos tegen die een prooi, waarschijnlijk een konijn, in zijn bek had. Ik vond de vos er wat magertjes uitzien, maar hier bij het meertje kan hij/zij aansterken want het stikt er van de konijnen:

Afbeelding

Pfff, ik had mijn fleecevest aan en ik zweette me rot, het was niet echt warm, de weerapp. gaf 16 graden aan, bij een zzo wind, en een luchtdruk van 1.009 mb.

Afbeelding

Veel karperactiviteit, ik werd omringd door veel zangvogeltjes, aan de overkant was de Lepelaar weer aanwezig, vloog een Ooievaar heel laag over mij heen( echt de vogel keek mij aan!) en zag ik de IJsvogels met prooi heen en weer vliegen.

'Johnny's Rod' lag zo rond 06:25 uur uit met de traditionele witte broodpluim op de haak en was er gevoerd met hennep en wat mais.

Afbeelding

De karperactiviteiten vonden wel ruim 25 meter en verder plaats, uit een soort opportunisme besloot ik de met een witte broodpluim beaasde haak te werpen richting een groepje vissen die pak weg 20 meter van de kant aanwezig waren. Kreeg direct een lijnzwemmer te zien, maar dat was het dan, aan de kant waren opeens wel karper aanwezig gezien de boeggolf van een karper die ik had verjaagd bij het inwerpen. Tja, dan zijn ze er wel en dan weer niet. Ik besloot de pen weer langs de kant te plaatsen en af te wachten.

Opeens ging de pen wat omhoog, en verscheen het drijflichaam van de pen maar de pen ging niet platliggen, ik was nu een en al aandacht, de pen bewoog nu niet meer, pfff, lijnzwemmer? Maar nu ging de pen tergend langzaam naar links maar ging niet onder. Heel langzaam bewoog de pen al hobbelend naar links. Zal ik aanslaan of niet? Ik dacht echt vanwege het zeer trage gebeuren, met een Brasem te maken te hebben, ik sloeg aan...hangen:

Afbeelding

De slip ratelde eventjes en ik dacht met een Brasem te maken te hebben, maar de vis nam korte sprintjes, dit was geen Brasem, maar een karpertje! Korte doch venijnige vluchtpogingen waarbij de slip eventjes ratelde was het gevolg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk knolletje van tegen de 50 cm aan, en eindelijk kon de nieuwe onthaakmat gebruikt worden:

Afbeelding

Afbeelding

De zon wilde maar niet doorbreken deze ochtend:

Afbeelding

Ik ga straks verder met verslaglegging, ga even wat anders doen...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-06-2016 20:07

Oké, we gaan weer verder.
Ik wilde bij een andere stek, zo'n 40 meter verderop, wat gaan voeren en trof dit aan:

Afbeelding

Vier 'takken' hengelsteuntjes, ach ja. :lol:

Besloot maar op de vorige stek te blijven en hier niet te voeren. Maar ach ik had mijn karpertje gevangen, de pen weliswaar niet 'onder' maar naar 'boven' zien gaan en de nieuwe onthaakmat is eindelijk voor het eerst gebruikt.
Ik heb veel gezien en genoten van de natuur op de stek, tegen 8 uur begon het lichtjes te motregenen en ik twijfelde om door te gaan of om te stoppen.
Ingepakt dus en op weg naar een andere stek.

Bij de stek aan het spoor zag ik een karper aan het oppervlak azen, ik besloot het hier even te gaan proberen:

Afbeelding

Wat een pech, pen gebroken:

Afbeelding

Afbeelding

Waarschijnlijk bij het in of uitpakken van de hengel gebeurd, normaal steek ik de pen door een van de ogen van de hengel als extra veiligheid, mogelijk dat het net of de steel van het net de pen heeft beschadigd bij het transport.
Ik had geen zin om de pen te vervangen, dus het overgebleven stuk wat gefatsoeneerd en 'pennen' maar.
De gehavende pen met aan de haak een grote wittebroodpluim, links tegen het riet ingelegd, binnen 5 minuten, na wat aarzelingen van de vis, dook de pen weg. Ik sloeg aan, even contact, doch mis...nou niet helemaal, er bleef iets aan de haak hangen:

Afbeelding

Heb daar om en om gevist met mais en brood, sloeg nog eenmaal mis en dat was het dan.
Het bleef ondanks af en toe wat motregen redelijk droog, ik besloot de gebouwen stek maar weer eens uit te gaan proberen, heb daar toch een tijdje niet gevist vanwege allerlei bouwwerkzaamheden.

Maar er staat een hek om een groot gedeelte van de waterkant bij het gebouw, en dat is wel jammer want uitgerekend bij die afgesloten kant zag ik groepjes karper aan het wateroppervlak azen.

Afbeelding

Afbeelding

Met wat hennep en mais gevoerd, na een half uurtje mooie snelle aanbeet op broodpluim, doch een Abramis brama was de vangst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij het bruggetje zag ik enkele karpers aan het oppervlak azen, ik gooide stukjes brood aan de kant, paste de pen-loodcombinatie wat aan en legde al sluipend de broodpluim vlak bij de korsten in.

Afbeelding

Een karper slurpte tot twee maal toe gulzig van de korsten, dit was echt heel spannend, ik zag aan de wellingen en de bewegingen van het water dat de vis nog in de buurt was, minuten schreden voorbij, maar de vis was argwanend en/of heel voorzichtig geworden want er gebeurde niets meer, ondanks dat ik mij muisstil hield. Jammer, jammer, jammer...

Tja, ik vond het wel goed zo, er kwamen overigens donkere wolken aanzetten en ik wilde voor de regen thuis zijn, dus inpakken en wegwezen.

Thuis een Sint Bernardus Abt 12 ingeschonken en getoost op de fijne visdag:

Afbeelding

Proost! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-06-2016 23:18

Drukke maar vooral een zeer vermoeiende week achter de rug, ik wilde vandaag ontspannen, relaxen, wegdromen en dat allemaal langs de waterkant, ik snakte er naar om op mijn onthaakmatje te liggen of te zitten en dan 'domweg' wat te turen naar mijn pennetje en om mij heen te staren, als ik maar omringd was door de natuur...weg van de werkvloer... :lol:

Ik heb eerst wat boodschappen gedaan en heb me uiterst relaxt op het fietsje begeven naar de stekken bij het meertje:

Afbeelding

Het was heerlijk warm weer dus in mijn t-shirtje lekker gezeten langs het meertje:

Afbeelding

De stok lag ietsjes over half 4 uit met op de haak een verse wittebroodpluim, er is gevoerd met een mix van maïs, doperwten en flavour/boost.
Het was op dat moment 21 graden bij een nw-wind wk 1/2 en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb, het was half bewolkt.

Afbeelding

Na een klein halfuurtje een drukke lijnzwemmer, gewisseld naar twee maïskorreltjes op de haak en kreeg tweemaal achterelkaar snelle aanbeten, maar helaas geen contact. Een klein kwartiertje later kreeg ik weer een snelle aanbeet op de broodpuim en voelde even een felle weerstand, doch de haak schoot los.

Om 17:15 naar de stek verderop het meertje verkast, heb daar op twee plekjes wat voorgevoerd:


Afbeelding

Afbeelding

Even de inwendige mens wat versterken met een heerlijk maple pecanbroodje:

Afbeelding

Binnen het kwartier op de broodpluim een rappe wegloper en hangen:

Afbeelding

Echt een heerlijke dril was dit, de karper sleurde meterslijn van de spoel en het geluid van de ratelende slip klonk mij als muziek in de oren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen grote vis, schat hem zo tegen de 60cm aan, maar het was een krachtpatser eerste klas die op de onthaakmat wat onrustig bleef:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog tweemaal misgeslagen en een grote amerikaanserivierkreeft gevangen die na enkele schudpogingen van de haak viel.

Gestopt omstreeks 19:30 uur, zag donkere regenwolken aankomen en wilde geen risico lopen op een nat pak.

Afbeelding

Heb heerlijk ontspannen gevist, precies wat ik nodig had na deze drukke, vermoeiende werkweek. :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

17-06-2016 23:58

Hoi Glenn,
Eindelijk weer een leuk karpertje. Geeft de burger( jij) weer moed.
Ik heb zitten blanken in de regen, maar volgende keer beter.
Veel plezier de volgende keer, met mooi weer.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-06-2016 20:08

Hoi Aaron, dank je wel voor je reactie en ik hoop dat je binnenkort wel een karper zal scoren! :D

Vanmorgen kon ik maar moeilijk mijn bed uit komen, voetbal en later op de avond film afkijken gaat je toch opbreken. Doch op de automatische piloot het ochtendritueel kunnen doen en zodoende wat wazig op de fiets richting de stekken gegaan. Het motregende een beetje op de heenweg en het was voor het jaargetij frisjes.
Ik was besluiteloos, in de kelderbox was ik al aan het wikken en wegen om wel of niet met twee hengels(statisch en pen) te gaan vissen en op de heenweg wist ik nog niet waar te gaan vissen.
Stekjes bij het meertje dus, met twee hengels.

Ik kwam hier weer de vos tegen, het donkerbruin/roodachtige dier maakte direct rechtsomkeer toen het mij aan zag komen fietsen en rende het weggetje af:

Afbeelding

Het was bewolkt bij de stek:

Afbeelding

De statische stok lag iets voor 06:30 uur uit met op de hair een crushed tutti-frutti boilie, verder gevoerd met wat crushed boilies en trouvitpellets:

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag precies om 06:30 uur uit met op de haak een grote witte broodpluim, gevoerd is er met een mix van maïs, kikkererwten en een restje flavour/boost:

Afbeelding

De temperatuur was op dat moment 13 graden, bij een nw wind van wk 1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 1.023 mb, zo nu en dan voelde ik spettertjes van de motregen.
Ik was nog niet geheel wakker, had thuis geen zin om koffie te drinken dus aan de waterkant mijn eerste bakkie gedronken:

Afbeelding

Na ongeveer 8 minuten schrok ik van het geratel van de slip van de baitrunner, het was blijkbaar een lijnzwemmertje want het zette niet door.
Ik dronk mijn koffie op, voelde me heerlijk rustig en wakker worden, en ging daarna relaxt en wat uitgestrekt op de onthaakmat zitten.
Plotseling schoot 'Johnny's Rod' over het hoge gras tegen de begroeïng aan de waterkant aan en ratelde direct de slip van de molen. Uit een reflex greep ik het kurkenhandvat en stond direct op. Maar goed dat er een goed werkende slip op de molen zit want als die niet naar behoren had gewerkt, dan had de krachtige aanbeet de hengel absoluut het water in getrokken met alle gevolgen van dien.
En wat een kracht en een power had deze vis! De slip ratelde door, de hengel boog diep maar het leek de vis allemaal niets te deren want deze ramde gewoon lekker door. Ik zag even een kolk verschijnen, maar daarna zwom de vis met leek het wel nog meer kracht door.
De vis was onrustig en sterk, ik werd ook onrustig omdat ik deze krachtpatser niet veel tegenstand kon bieden...en dat zijn dan ingrediënten die bij een van de partijen in het voordeel zullen gaan vallen, wat dus ook gebeurde. In een poging de vis wat te blokken schoot de haak los en belandde de pen, lood en haak combinatie achter mij.
Daar stond ik dan met de hengel en slappe lijn, hartslag verdubbeld, adrenaline vol door het lijf en klaar wakker... :lol:
Dit was weer een vis die erg tot de verbeelding zal spreken. Kracht, snelheid, een hengel die diep buigt, de molenslip die als een gek ratelt, meterslijn wordt in een moordend tempo alsof het geen enkele moeite kost door de karper weggetrokken...en dan de strijd verliezen, tja je baalt dan wel eventjes hoor.( maar balen kan dan best wel leuk zijn... :wink: ) Je hebt de karper niet gezien, je hebt zijn kracht even mogen ervaren, en je hebt verloren...it's all in the game!

De zon wilde maar niet echt doorbreken:

Afbeelding

Afbeelding

Ruim na 08:00 uur na wat gewisseld te hebben van brood naar mais en mooie aanbeet, maar ja wel een Brasem:

Afbeelding

De IJsvogeltjes vlogen weer veel heen en weer, de Lepelaar was weer al lepelend aanwezig en vele zangertjes hielden mij gezelschap. Zo af en toe zag en/of hoorde ik een springende karper. Ik besloot om te verkassen naar een andere stek op het meertje:

Bij binnen halen van de statische stok zat de crushed boilie er nog op, maar er was wel aan geknabbeld:

Afbeelding

Andere stek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier van 10:30 uur tot 13:00 uur gezeten, eenmaal misgeslagen op kikkererwt en op de statische stok gebeurde helemaal niets.
Viel daar bijna in slaap, het was mooi geweest, inpakken en naar huis.

Afbeelding

Thuis liet ik mij een ijskoude goudenrakker goed smaken:

Afbeelding

En kreeg ik nog een kadootje vanwege vaderdag:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-06-2016 20:27

Ik zou gistermiddag/avond gaan vissen, doch werd het deze ochtend en pas na de gebruikelijke weekendboodschappen.
Met twee stokken, 'Johnny'sRod' en de statische stok, op weg naar het meertje. Zag in de haven nog een mooi mannetje Krooneend dobberen, het was wel bewolkt weer maar het zou volgens de weerapp. droog blijven.
Op de stek aangekomen zag ik dat iemand zijn/haar 'behoefte'had gedaan uitgerekend op de plek waar ik normaal gesproken de penstok in het gras laat liggen...wat smerig zeg! :evil: Ik besloot maar een andere plek te zoeken waar met zowel de pen als de statische stok kon worden gevist.
Het werd deze plek:

Afbeelding

Het wateroppervlak was mooi glad en er zwommen redelijk wat karpers rond, de statische stok aan de linkerkant uitgelegd en de penstok rechts aan de kant:

Afbeelding

De temperatuur was opdat moment 16 graden, er stond een wnw-en wind van nauwelijks wk1 en de luchtdruk bedroeg 1016mb. Het was bewolkt maar droog.
De stokken lagen rond 09:40 uur uit, op de statische stok een crushed tutti-frutti boilie en gevoerd met trouvitpellets en crushed boilies, en op de penhengel een grote witte broodpluim en was er gevoerd met hennep en een voermixje van maïs, kikkererwten en flavour/boost.

Vrij snel kreeg ik een lijnzwemmertje te zien op de penstok en dat zou tot ongeveer 11:45 uur het enige teken van leven zijn op beide hengels. Ruim twee uur daar gezeten, er waren karpers aanwezig, maar ver van de kant, maar geen enkele aanbeet op zowel statische als penstok...

Verkast naar de stek tegen het spoor bij de duikers:

Afbeelding

Aan de linkerkant begonnen omstreeks 12:00uur, wat gevoerd met hennep en voermix en binnen twee minuten meer 'leven' gezien dan de twee uur met 2 stokken bij de vorige stek. Oké, het waren wat aarzelende witvisaanbeetjes maar er gebeurde tenminste wat met de broodpluim.

Na een halfuurtje, na wat gewisseld te hebben van brood naar twee maïs korreltjes op de haak, mij wat aan de rechterkant geposteerd en binnen een half uur kon er na een krachtige aanbeet een karper worden gedrild:

Afbeelding

Erg leuke dril, de karper liet 'Johnny's Rod' tot het uiterste gaan. De vis probeerde tot wel drie maal toe zich in de begroeiing aan de kant van haak en lijn te ontdoen en met moeite kon ik de hengel met gestrekte arm van de kant houden. De vis kon ik van de kant weg houden, maar vervolgens nam het een run naar links:

Afbeelding

Afbeelding

De karper was nog niet klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk na twee scheppogingen op de onthaakmat beland:

Afbeelding

Afbeelding

Leuke karper van ik schat zo'n 65 cm.

Het begon na deze vangst wat te motregenen wat later overging in lichte regen.

Na een halfuurtje sloeg ik mis op nog een karper gezien de lichte boeggolf, en kort daarna was het wel raak:

Afbeelding

Afbeelding

Maar het was wel een Brasem:

Afbeelding

Het bleef lichtjes regenen, om 15:00 alles ingepakt en voldaan op de fiets naar huis.