Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-03-2016 07:23

Ach een blank, overkomt ons allemaal. Je weet tenminste wel wat er speelde aan de waterkant, en je hebt je poging gedaan. Ik kom nog steeds weinig mensen tegen aan de waterkant, tijdens (bijna dagelijkse) controles of als ik zelf vis. Helaas wordt de tijd steeds schaarser om zelf te vissen.

Degenen die ik alsnog tegenkom, zijn vaak mensen die het wel eens willen proberen in de winter/het vroege voorjaar te vissen. Een enkeling daarvan is aan het penvissen. "Dat is toch een zomervisserij?", krijg ik vaak te horen. Duh. :o :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-03-2016 15:47

Haha Frenk, dank je wel voor je fijne reactie! :D Vanmorgen kwam ik de buurvrouw tegen, ze zag me bepakt en bezakt op de fiets zitten en zei wel met een glimlach dat 'je er maar zin in moet hebben' om te vissen... :lol: Sommige mensen vinden het maar niks dat vissen...ach, ieder zijn/haar ding. :D


Oké, vanmorgen redelijk vroeg opgestaan, de zon zou toch pas rond half 7 opgaan en middels weer.nl zag ik dat er geen vuiltje aan de lucht hing qua regen, wind en ook niet qua temperaturen.
Alles relaxt gedaan en vol goede moed op de fiets richting de stekken. Ik twijfelde om naar de Bijlmer te gaan, maar ik kon en wilde het vandaag niet al te laat maken dus werd er toch gekozen voor de vertrouwde Watergraafsmeer stekjes.

Het was nat op straat en in de haven waren de reeds in hun zomertenue gestoken kokmeeuwen opvallend luidruchtig aanwezig...tja lente hè.


Onderweg dit plaatje geschoten, mmm, die bewolking zinde mij niet, er stond een noordenwind en die blies die wolken mijn 'stekken'kant op:

Afbeelding

Door het park fietsende hoorde ik diverse zangvogels lekker door elkaar zingen, tja lente hè...

Op de stekken aangekomen maakte ik kleine voerplekjes van maïs uit blik, traditiegetrouw viste ik eerst met een verse broodpluim op de haak, dit keer werd de broodpluim van vers maïsbrood gemaakt:

Afbeelding

Rond 07:50 lag 'Johnny's Rod' op de hoekstek uit, de weerap. gaf 5 graden aan( gevoelstemp:-2), doch ik had mij redelijk warm gefietst dus kon mijn jas uit.

Afbeelding

Afbeelding

Er waren veel Grauwe Ganzen aanwezig, links en rechts van mij zongen heggemussen, koolmezen, vinken en winterkoningen door elkaar, en jawel de IJsvogel kondigde middels zijn scherpe roep zichzelf aan, het vogeltje vloog dit keer zo'n 10 meter boven het water, later scheerde het vogeltje enkele malen gewoontegetrouw weer vlak over het water.

Er gebeurde bij mijn pennetje niets noemenswaardig, heb geen stootje gezien het eerste half uur, wel zag ik tot tweemaal toe verder op het meertje een karper boven komen, en hier en daar wat bellenveldjes ontstaan.
Het begon lichtjes te motteren en even brak de zon door:

Afbeelding

Regen en zon, die combinatie moest wel voor iets kleurigs zorgen, dus ik zocht al om mij heen:

sowieso een shadowselfie:

Afbeelding

En ja hoor, achter mij ontstond hij dan:

Afbeelding

Ben na ruim een half uurtje verkast naar de gebouwenstek:

Afbeelding

Heb daar om en om gevist met maïs en broodpluim, doch helemaal niets maar dan ook niets gezien...

De zon ging schuil achter de wolken, en dat was zeker te voelen, dus jas weer aan:

Afbeelding

Na ruim een half uur verkast en een ander stekje bevist:

Afbeelding

Tja, ik zag daar links van het gebouw een heimachine staan, er waren al enkele palen de grond in geheid en dit beeld zette mij wat aan het denken:waren er in de buurt van de gebouwenstek nog wel karpers aanwezig vanwege deze werkzaamheden? Waren ze vanwege het getril in de grond weg? Dat zou best het geval kunnen zijn, en dat zou dan betekenen dat ik daar voor jan met de vervelende korte achternaam zat te pennen... :-?

Terug naar de hoekstek waar ik tot 10:00 nog om en om met maïs en broodpluim heb gevist, waar het IJsvogeltje nog een keertje langs kwam scheren, een Grote Bonte specht in de bomen achter mij zat te hakken, een Buizerd voor enige rumoer zorgde onder de aanwezige vogels, maar waar het akelig stil bleef rond om mijn pennetje...

Ik wilde niet zoals de vorige keer met een blank eindigen, een ondergaande pen, strijd, kromme hengel, gierende slip...daar was ik nu toch wel echt aan toe! Mijn gevoel zei dat deze stekken mijn verwachtingen niet zouden gaan waarmaken vandaag.
Dus ingepakt en wegwezen en naar de Kruislaan, doch ook daar zijn ze bezig met allerlei graafwerkzaamheden aan het water, heb gekozen voor het middelste gedeelte :

Afbeelding

Afbeelding

Spaarzaam gevoerd op drie plekjes met maïs, en om en om gevist met maïs en broodpluim, de stok lag precies om 10:15 uit.
Rechts aan de kant zag ik een bellenveldje ontstaan, eerst dacht ik dat het 'gewone'grond/gasbellen waren, maar opeens verplaatsten de bellen zich waardoor het niet anders dan door een vis veroorzaakte bellen moesten zijn.
Ik verplaatste voorzichtig de pen aan de rechterkant, ruim een metertje van de kant af. Ik keek even de andere kant op, speurende naar activiteit, toen de pen blijkbaar verplaatst was want ik zag de pen niet meer op zijn plaats, de lijn was ook meer naar rechts verschoven en de pen was bijna onder. Lijnzwemmer dacht ik, en controleerde toch maar het aas, de maiskorrel zat er nog aan en ik besloot het aas weer op dezelfde plek in te gooien.
Weer keek ik even de andere kant op en zag nog net dat de pen nu goed beroerd werd door een lijnzwemmer, pen kolkte nog even mee door de mooie staartwelling, nu bleef ik wel gefocust op de pen, en mijn gefocust zijn werd beloond met een mooie wegzwemmer.
Ik tikte aan en hangen!

Afbeelding

De hengels stond direct krom en de slip reageerde op de korte run van de vis:

Afbeelding

Kreeg de vis een paar keer te zien, maar deze bleef bonken onder de hengeltop:

Afbeelding

Afbeelding

Het gevecht duurde niet al te lang, de vis bleef rustig bonken en werd moe en kon geland worden:

Afbeelding

Vond de vis al in het water een opvallend donker goud/bruine kleur hebben:

Afbeelding

Heb de karper niet opgemeten, maar schat de vis zo tegen de 55/60 cm aan:

Afbeelding

Oké, deze vis gevangen na een dikke 20 minuten vissen, hierna gebeurde er niet veel meer aan de kant ondanks het regelmatig verwisselen van aas en stekjes, het weer sloeg ook wat om en last but not least ging het opeens lichtjes stromen in deze sloot van links naar rechts en vice versa. Veel drijfvuil maakte het vissen niet meer zo prettig en ik was stilletjes aan het verkleumen. Het begon te motteren en soms werden de druppels wat serieuzer van aard.
Na ruim twee en een half uur had ik het dus wel gezien hier en verlangde ik naar 'koffie'... :lol:

Gelukkig geen blank, de lente is in aantocht en thuis genoten van een bakkie:

Afbeelding

En van een warme kat die tijdens het typen naast me lag:

Afbeelding

En van gebakken eieren met spek...op maïsbrood:

Afbeelding

Nou, laat de lente maar komen! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-03-2016 09:40

Ik liep gistermiddag in de buurt waar ik jaren geleden eventjes gewoond heb en kwam daar wat leuke 'streetfishing' spots tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de 'Karperen voor de deur' spot, het is al weer een tijdje geleden dat ik daar enkele pogingen heb gedaan:

Afbeelding

Deze plek heb ik ooit eens bevist met de Jighengel, en een leuke snoekbaars gevangen:


Afbeelding

Afbeelding

Had vandaag een pensessie in gedachten, doch andere verplichtingen...het kriebelt weer! Lente? :lol:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-03-2016 21:52

Van de week was ik even bij mijn schoonfamilie, tja dit is ook een geweldige 'Karperen voor de deur' stek, ze wonen aan de Osdorpergracht die regelrecht op de Sloterplas uitkomt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al een keer geopperd om daar voor hun deur te vissen en dat ze mij dan van allerlei versnaperingen zouden voorzien... :lol:

Oke, vanmiddag op het werk al naar buiten starende, had ik een enorme zin om al was het maar voor een paar uurtjes mij aan de waterkant te begeven. Het was de hele week vrij druk op het werk en ik was er gewoon aan toe om met het verstand op nul lekker te relaxen in het zonnetje.
Dus snel na het werk wat boodschappen voor het thuisfront gedaan, zowel de voor en achterband van mijn fiets opgepompt( ik vond het al de laatste tijd zo vreemd dat ik zoveel moeite moest doen om lekker vooruit te komen op de fiets, banden waren gewoon zacht...) en bepakt en bezakt met wat eten en drinken richting de stekken.

Aan het begin van het park hoorde ik de eerste Tjiftjaf van het jaar zijn naam eer doen en waren de blauwe reigers in de kleine kolonie druk aan het aan en af vliegen wat met veel gekrijs gepaard ging.
Ik zocht toch weer de stekken bij het meertje op, ondanks dat die de laatste keer niets opleverden, wat volgens mij vanwege de bouwactiviteiten daar te wijten waren, maakte ik daar 5 kleine voerplekjes van maïs uit blik.
'Johnny's Rod' lag ietsjes over 16:00 uur uit met een verse wittebroodpluim op de haak.

Heerlijk dat zonnetje! Jas uit en zitten maar:

Afbeelding

Relaxen en zo nu en dan naar mijn pennetje kijken, ja, ik voelde me helemaal weer bijkomen.
De weerapp. gaf iets van 12 graden aan en er stond een vrij lichte NO-wind die wel het water beroerde.
Het IJsvogeltje vloog weer enkele keren voorbij, winterkoningen en Koolmezen voerden qua zang de boventoon en op het water dobberden wat Meerkoeten.
Tja...waar ik al enigszins bang voor was kwam uit; er stonden al wat graafmachines aan de waterkant bij het gebouw en men begon de werkzaamheden aan de waterkant en aan het gebouw te hervatten, geen heiwerkzaamheden, maar genoeg getril en lawaai om er voor te zorgen dat de vis uit de buurt bleef en zodoende weinig plezier kon worden beleefd qua waterrecreatie... :-?

Ik had dit al een beetje voorzien en had verder op een extra voerstek gemaakt:

Afbeelding

Maar van beschutting, zoals op de hoekstek, was hier geen sprake, zodat de noordoostenwind hier duidelijk voor onaangename verkoeling zorgde.
Ik heb hier ruim 3 kwartier gevist en eenmaal een karper zien springen, doch helemaal niets gezien van enig teken van leven bij de pen. Terug op de rumoerige hoekstek heb ik nog een dik halfuur gezeten, en zowel met maïs en broodpluim afwisselend gevist, maar helemaal niets gezien.

Ik besloot om in te pakken en weg te wezen en naar een andere stek te gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Net zoals de vorige keer dus, ben ik uitgeweken naar deze stekken. Ook hier had de nooroostenwind vat op mij, maar de zon compenseerde gelukkig het een en ander, zodoende was het redelijk uit te houden qua temperatuur.
Het was er wel erg druk met fietsers en langslopende mensen, maar ja, het was ook spitsuur.

Drie kleine voerplekjes gemaakt, de stok lag zo tegen kwart voor zes uit.
De pen lag nog geen 3 minuten in het water, toen het drijflichaam opvallend naar boven werd geduwd, ik vond dit raar, maar ik was meteen alert. Het was wennen voor de ogen en het observatievermogen omdat het water woelig was, er een lichte stroming naar links stond en de schittering en de schaduwen van o.a. de bomen op het water een vervelend en rumoerig kijkbeeld gaf. Toch heeft deze situatie wel wat...zo is het vissen eenmaal en dien je maar met deze omstandigheden om te gaan.
De pen kwam nu nog iets meer uit het water en vanwege het opvallend naar rechts verplaatsen wist ik haast zeker dat dit de oorzaak was van een aanbeet van vis. Even stopte de verplaatsing van de pen om daarna prachtig onder water te gaan, ik kon goed getimed aanslaan...
Maar niks gevoeld van weerstand van een vis, wel hing er iets aan de haak:

Afbeelding

Een mooie goudbruine schub, en je zou haast denken dat het een schub is van de goudbruine karper die ik hier laatst gevangen had.
Maar goed, binnen 3 minuten na inleggen misgeslagen, verrassend en erg leuk vond ik dit.

Ik ga morgen verder met de verslaglegging. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-04-2016 08:53

Ik besloot om nu de linker voerplek te gaan bevissen, hier was het lastig kijken vanwege de reflectie van de bomen/takken en de zon in het water met daarbij de vervelende golfslagjes. Doch bij inleggen van de met één maïskorrel beaasde haak, ging deze direct even onder...ik sloeg niet aan, ik twijfelde of het op de plek dieper was, maar de pen kwam boven en stak nu opvallend hoog aan het wateroppervlak uit. De pen deinde op het water en nu volgde wel een stevige ruk aan de lijn waarop de pen goed reageerde, ik was nu een en al concentratie, was dit een lijnzwemmer of was de vis bezig om het aas op te nemen? Het antwoord volgde zeer snel, de pen dook in het onrustige water naar beneden en ik sloeg aan. Yes! contact! Eerst dacht ik aan een sterke en vooral wild bewegende brasem, de vis testte nauwelijks de slip maar ging wild heen en weer zwemmen onder de hengeltop, ik zag een glimp van de vis, een knolletje, lekker kogelrond!
Het karpertje, ik schat zo tussen de 40 en 45 cm, was snel geland in het net, en kon relaxt onthaakt worden. De onthaakmat had ik snel uitgevouwen om de vis daarop te leggen voor een pic, doch het net lag wat te diep in het water waardoor de kleine Cyprinus carpio met een enkele sprong zich bevrijd had... :lol: Ach, so be it, ik moest er wel om lachen.
Oke, direct na deze kort durende vangstervaring rechts van mij ingelegd, met wederom één maïskorreltje op de haak.
En wat schetst mijn verbazing, binnen no time een krachtige aanbeet, in één keer dook de pen onder en ik sloeg aan.
De slip werkte direct, ik zag even de karper boven komen en deze nam een volle spurt naar rechts, de slip ratelde en opeens Pang!!!
Verdorie! Ik vloekte! Lijnbreuk! Ik draaide de lijn binnen en zag de pen door de stroming naar links voorbij drijven, snel het net gepakt om de pen uit het water te scheppen wat lukte.
Balen daar aan de waterkant, de lijn was enkele centimeters onder het stuitje gebroken, tja, repareren de boel en verder vissen!
Ondertussen was het bewolkt geworden en nam de wind duidelijk in kracht toe, weg was het lente/voorjaarsgevoel wat ik enkele uren daarvoor had ervaren op de hoekstek, maar daar werd niets ervaren van Cyprinus carpio en hier op dit slootje waar verkeer achter mij raasde en fietsers en mensen af en aan liepen, had ik binnen het kwartier een 'karperschub', een 'knolletje' en een 'karper' verspeeld.
Ik begon stilletjes aan te verkleumen met die koude noorderwind op de stek, maar het was nog uit te houden. Het duurde ruim een half uur voor er weer enig teken van leven op de voerplekjes werd gezien, de pen werd enkele keren beroerd en steeds dacht ik dat het lijnzwemmers waren. Maar het patroon van op de plek onderwater getrokken worden en dan 'stil' blijven staan zonder verder onder te gaan deed mij denken aan de aanwezigheid van rivierkreeftjes.
De zon ging zich nu verschuilen achter het gebouw, het werd duidelijk frisser en frisser, en ik verlangde naar koffie...
Het was goed zo, de laatste dag van maart toch even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen en mij toch prima vermaakt.

Op de terugweg deze mooie lucht aan de rand van het park geschoten:

Afbeelding

Maart beroerde nog even zijn staart, ik eindigde tevreden thuis met een bakkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-04-2016 19:00

Het zou dit weekend lekker weer worden, althans de temperaturen zouden aangenaam zijn, en ik had wel zin om onder aangename temperaturen te gaan 'pennen', in ieder geval niet verkleumend aan de waterkant zittend zoals de laatste keren het geval was.
Na de gebruikelijke weekendboodschappen te hebben gedaan, fietste ik richting de stekken, nog voordat ik het eiland had verlaten hoorde ik een Tjiftjaf zingen in de schaarse bomenrij aan de kadekant, deze voorjaarstrekker had daar even zijn toevlucht genomen en zijn zang was goed te horen.
Er stond haast geen wind, de weerapp. gaf 9 graden aan bij een zuidenwind van wk1. Ik fietste relaxt door het redelijk drukke park en bij de stekken aangekomen bij de Kruislaan schrok ik van de drukte op zowel de weg, fiets en voetgangerspad.
Het was de opendag voor toekomstige studenten van het VU aan het Sciencepark.

Afbeelding

Er werden drie voerplekjes gemaakt die spaarzaam met maïs uit blik werden gevoerd, zo tussen 09:15 en 09:30 lag 'Johnny's Rod' uit met één maïskorreltje op de haak.

Afbeelding

Ik wierp recht voor mij bijna tegen de overkant aan in, vrij snel kreeg ik even 'leven' te zien bij de pen, door het gladde rustige water konden twee venijnige stootjes worden geregistreerd door de pen, dat gaf mij al goede hoop.

De drie voerplekjes werden om en om bevist, ik legde de hengel nu aan de linkerkant van mij in en niet lang daarna verraadde een vis zijn/haar aanwezigheid. De pen kwam omhoog en dreef op het drijflichaam, een begin van een opsteker, maar de pen ging niet platliggen. Hele fijne, haast trillerige schokjes van de pen waren nu te zien, bij wat golverige omstandigheden was dit waarschijnlijk niet of nauwelijks te zien geweest, de pen bewoog nu subtiel van links naar rechts, hoe spannend was dit! Wat en vooral wanneer gaat de vis wat doen? Langzaam doch gestaag ging de pen nu toch naar links toe onder, kwam toch nog even boven om vervolgens in één keer naar beneden te gaan...Nou, met een dergelijke vooraankondiging en dito aanbeet kán je ze niet mooier krijgen!
Ik sloeg aan! Contact! Hangen! De hengel boog mooi, de sliep gierde en deed zijn werk en ik was een glimlach rijker, ik merkte direct dat de slip te los was, de vis nam te gemakkelijk en snel lijn op, aandraaien dus die slip! Ik twijfelde om mijn mobieltje te pakken voor wat actiepics want de vis was mij te onstuimig en de slipafstelling vertrouwde ik nog niet helemaal, dus geen actiepics dan maar.

Het landen ging vrij soepel en het viel mij al gedurende de dril op dat het geen grote maar wel een stoere venijnig karpertje was:

Afbeelding

Afbeelding

De wat misvormde bek en neus vielen mij ook op. Humm, wat was er gebeurd met deze vis? Ik heb de vis niet opgemeten, maar zal denk ik om en nabij de 50 cm zijn geweest.

Afbeelding

Ik voerde wat bij en viste nu aan de rechterkant, het werd overigens steeds drukker op de weg en er ontstond zowaar een file bij een van de ingangen van het Sciencepark, en dat was te merken ook qua uitlaatgassen en rumoer. Ik kreeg nog wel wat tikjes en lijnzwemmertjes te zien, maar geen aanbeten meer. Ik viste niet meer lekker, er was te veel rumoer van auto's en voetgangers en ik weet niet of daardoor ook de aanbeten uit bleven, in ieder geval besloot ik maar in te pakken en weg te wezen.
Had geen zin om naar en 'verre' stek te gaan, besloten werd om naar de hoekstek en de gebouwenstek te gaan.

Hoekstekmeertje:
Afbeelding

Drabplek:

Afbeelding

Gebouwenstek:

Afbeelding


Andere kant gebouwenstek:

Afbeelding


Oké, vijf voerplekjes gemaakt met maïs en deze om en om bevist, de stok lag omstreeks 12:30 uit en werd afwisselend met maïs of wittebroodpluim gevist.

Er waren veel vogels; krak, wilde, kuif en bergeenden, grauwe ganzen, aalscholvers waren op het meertje aanwezig, ik hoorde veel tjiftjaffen, winterkoningen, koolmezen, groenlingen, putters, witte kwikstaarten, merels en grasmussen zingen, enkele buizerds cirkelden in de lucht die overigens behoorlijk bewolkt was:

Afbeelding

De IJsvogels vlogen overigens opvallend veel af en aan.

Gevist van 12:30 tot 15:30, en enkel maar gevangen op de hoekstek, daar ook veel missers en aanbeten, ik heb daar geloof ik 6x achterelkaar misgeslagen op werkelijk waar prachtige aanbeten! Maar niet van karpers, van Abramis brama:

Afbeelding


Afbeelding

Twee brasems dus, en geen karpervangsten daar. Wel enkele keren karpers zien springen, ze waren er wel, maar niet op mijn voerplekjes.

Next time dan maar... :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-04-2016 12:33

Mooie verhalen en evenzo mooie plaatjes, Glenn, ik heb -en jij ook zo te zien- lekker genoten, onderuit gezakt, even vrij makend van de studie en dagelijkse sleur.
Je bent lekker aan het vangen, ik hoop er vandaag nog eentje te kunnen vangen, of wie weet meer!
Ik wil mijn Okuma Aventa centerpin in gebruik nemen, maar moet nog (nieuwe) lijn erop zetten.
Wordt dus eerst effe knutselen.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-04-2016 17:14

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie! :D
Ik hoop dat je 'uitgeknutselt' bent en inmiddels wat hebt gescoord aan de waterkant, in ieder geval genoten en/of lekker gecenterpint hebt! :D

Op de fiets gistermorgen deze pic geschoten:

Afbeelding


Ik wilde gister weer eens ergens in de Bijlmer een karper aan de haak proberen te slaan. En het liefst op een plek waar ik nog nooit eerder gekarperd of een karper gevangen had.
Mijn zinnen had ik gezet op de watertjes vlakbij het AMC, en kende daar een paar interessante duikers waar ik lang geleden veel gesnoekt c.q. gevliegvist heb.
Maar ik ben geen eens in de buurt van de bedoelde duikers gekomen...men was daar behoorlijk aan het 'verbouwen' , de wegbewijzering zorgde ervoor dat ik sowieso niet meer direct op de bedoelde stekken kon komen, het fietspad was gewoon afgesloten, en verder op helemaal verdwenen! Het zag er onherkenbaar uit, heb nog een poging gedaan om om te gaan rijden, maar ik zag steeds meer opengebroken weg.
Nou, dat was een domper, ik ben een stukje terug gefietst en heb twee duikers gevonden en daar ter plaatse een voertje gemaakt van doperwten,maïs en wat flavour/boost.

Afbeelding

Het was behoorlijk bewolkt, de weerapp. gaf 11 graden aan en een wind uit het zuiden van nog geen wk1.
'Johnny's Rod' lag ietsjes voor 8 uur uit bij de duiker waar toch zo'n 1,5 meter water stond, redelijk diep dus, de haak was beaasd met een wittebroodpluim:


Afbeelding

Er stond een lichte stroming die de duiker in ging, vrij snel kreeg ik leven te zien, de pen bewoog langzaam maar ging niet onder, dit herhaalde zich een paar keer en de pen bewoog zich schoksgewijs tegen de stroming in. Ik wachtte geduldig af op het moment dat de pen echt onder zou gaan, de pen maakte een schuine hoek ten opzichte van het wateroppervlak en bleef zo enige tijd onberoerd in de stroming staan...er gebeurde niets meer, geen beweging niets. Ik tilde de hengel op, de haak zat met een gedeelte van de broodpluim vast verwikkeld in een lang stuk dood riet. Dus de vis nam tegen de stroming in het aas en het aas bleef aan het dode riet hangen? Of was het riet de hele tijd al de schuldige van de 'aanbeet' met behulp van een onderstroming(voor zover die aanwezig zou zijn...) Ik vond het vreemd, maar goed, ik ben na een half uurtje verkast naar de ander kant van de duiker:

Afbeelding

Zowel links als rechts heb ik daar wat gevoerd, na enkele minuten zag ik daar het riet bewegen en vrij snel daarna had ik een heuse lijnzwemmer, ik wachtte geduldig maar vooral gespannen af, zou de lijnzwemmer in de buurt blijven en het aas, een enkele maïskorrel, oppikken?
Het wachten werd niet beloond, er gebeurde niets meer, maar het gaf mij wel moed dat er vis op de stek geweest was gezien het bewogen riet en de lijnzwemmer.
Zo viste ik om het halfuur de twee duikers af, met af en toe kleine tikjes op de pen(witvis?lijnzwemmer?), heb éénmaal een mooie welling gezien van een wegschietende vis, de uitdijing was goed te volgen door het gladde wateroppervlak, maar dat was alles gedurende bijna 4 uur van om en om bevissen van de twee stekken.

Doch ik wilde vandaag de pen enkele keren onder zien gaan, ik wilde spanning en sensatie, en na 4 uren van gespannen afwachten ben je daar best aan toe, ik werd gewoon ongeduldig...oke, dat past niet echt bij het vissen, maar toch...
Inpakken en verkassen dus.
Op naar de Watergraafsmeerstekken, heb ongeveer een kwartiertje op de Kruislaan gezeten maar daar was een soort hardloopwedstrijd aan de gang, een gedeelte van de laan was afgezet voor het wedstrijdparcours en dus erg druk met mensen, ben dus maar naar de gebouwen en hoekstek gegaan bij het meertje.
En daar was dus al een visser aanwezig, op de hoekstek dan. Tja, het werd ook prachtig en zonnig weer, en dan zijn er nou eenmaal meer mensen buiten op de been.

De gebouwenstek dan maar, omstreeks 13:00 uur lag de stok uit en heb afwisselend gevist met wittebroodpluim en maïs. De weerapp. gaf 16 graden aan en de zuidenwind kwam wat aanzetten.
Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg een prachtige wegloper, van een Brasem, gelukkig geen 'blank' vandaag dacht ik meteen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zag kort daarna de visser van de hoekstek wegrijden, ben toen naar de hoekstek gelopen en heb daar tweevoerplekjes gemaakt die ik na een klein halfuurtje bevist heb.
Afbeelding

Direct na inleggen van de hengel die beaasd was met een maiskorreltje, dook de pen onder, ik sloeg wat verbaasd aan, de vis nam een korte run en schoot los, weet niet wat voor vis het was, of een kleine karper of een sterke brasem. Kort daarop op de zelfde plek, weer een aanbeet, en weer schoot de vis los!
Oke, er zit dus genoeg vis op de plek, dus voor de derde keer leg ik in, en je raadt het al, weer dook de pen in één keer weg, sloeg ik aan, korte run en weer schoot de vis los, een mooie vette welling in het woelige water achterlatend...Dus drie keer achterelkaar vrij snel na inleggen een snelle aanbeet, en drie keer mis... :-?
Ik liet de hoekstek maar even met rust, gooide nog wat voer bij en verkaste naar de gebouwenstek:

Afbeelding

Lekker daar in het zonnetje gezeten , en vrij snel een aanbeet :

Afbeelding

Afbeelding

Maar bij het onthaken van deze mooie brasem ging het even mis, ik weet niet precies wat er gebeurde, of de vis erg aan het spartelen was, of dat de lijn door iets scherps werd geraakt, maar ik kreeg een lijnbreuk ergens vlak boven de haak.
Tja, ik had geen haken meer van het merk 'Korum'nr:6, dus een wide gape nr:6 van 'Kaptor' er op gezet. En weer terug naar de hoekstek verkast.

Daar kreeg ik zoals ik eigenlijk verwacht en gehoopt had, direct een aanbeet die ik kon verzilveren, een dikke blankvoorn, een vis die ik niet zo vaak meer vang op het meertje:

Afbeelding

Vrij snel hierna ving ik een brasem:
Afbeelding

En na ongeveer een kwartiertje kon hengel, molen en slipcombinatie weer eens getest worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo verspeelde ik 3x achterelkaar vis, en zo vang ik 3x achterelkaar wel vis, zou het door de andere haak zijn gekomen? Vissen blijft en blijkt maar telkens weer vol verrassingen te zitten.
Na deze drie vissen op de hoekstek bleef het stil, maar genoot ik van het heerlijke weer, van het IJsvogeltje wat opvallend vaak langs kwam vliegen en van het heerlijk buiten zijn.

Thuis nam ik een biertje zo uit de fles:

Afbeelding

Heerlijk, de lente! :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-04-2016 23:52

Hoi,

Jij bent weer lekker bezig geweest. Doe je geen koffiemelk meer in je voertje?
De losschieters komen waarschijnlijk door een botte haak.

Ik ben zelf bij de deur gebleven, de centerpin draaide heerlijk, maar de aanbeet bleef bij een enkele keer wegtrekken en volledig in het niets slaan. Tuig achter me in de boom, heerlijk :evil: :roll:
Hoort erbij dus.


Op een enkele brasem na verder geen beet meer gehad. Het ware twee korte uurtjes maar wel heerlijk in de zon gezeten voor de broodnodige vitamine D (geloof ik).

Ik pakte in en jawel lopend naar huis zie ik twee grote plakkaten. Alsof de duvel..... Ik moest weg, dus gewoon doorgelopen, omgekleed en weg. Next time......
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-04-2016 17:26

Da's een mooie combi van hengel en reel Frenk. 2 korte uurtjes waren het, maar ach, het voorjaar is begonnen dus zal je wellicht er vaker erop uit gaan en er enkele scoren. :D

Ik was van de week thuis vanwege een stevige verkoudheid die ik te pakken heb gekregen, niezend, hoestend en vooral een 'gonzend'hoofd hebbende verlangde ik gedurende mijn ziek zijn naar de waterkant.

Gisteren van 09:45 uur tot ongeveer 18:00 gevist, ik wilde gewoon naar buiten, het was volop voorjaar.
Deze ochtend was ik redelijk vroeg op, en wilde weer gaan vissen maar twijfelde want ik had een kleine terugval. Wilde mijn verslag van gister gaan 'bloggen' maar besloot toch te gaan, ik zou anders spijt krijgen dat ik binnen zou blijven met dit lekkere weer.

Maar eerst het verslag van gister.

Afbeelding

Ik was er laat, moest eerst nog de gebruikelijke weekendboodschappen doen, voordat ik op weg kon gaan naar het merenstekje bij de twee duikers. Het voorjaar was volop in gang, heel veel vogels gezien en vooral gehoord onderweg. De eerste Fitis bijvoorbeeld en ik hoorde ook een Rietgors zingen aan het begin van het meertje.

Er zijn 4 voerstekjes gemaakt van een mix van maïs, jonge kapucijners, doperwten koffiemelk en een scheut flavour/boost.
Zo rond 09:45 lag de stok uit en is er afwisselend gevist met een grote wittebroodpluim, een enkele of twee maïskorrels of een combi mais met kapucijner op de haak.

Afbeelding

Afbeelding

Wat een heerlijk weer was het zeg! De weerapp. gaf 8 graden aan, en er stond een Z0-wind van ongeveer wk1, die soms even stil viel, maar later wel duidelijk in kracht toenam.
Maar er was zoveel te zien en te horen van vogels, dat ik mij niet geheel gefocust heb op het pennen.
Zo was er een opvallende roofvogeltrek, vele buizerds en buizerdachtigen gezien, velen hoog cirkelend/schroevend vanuit het zuiden naar het noorden. Er zong goed verscholen tussen de struiken en bomen tegen het spoor aan een Blauwborst, geen alledaagse vogel, net zoals de drie Kleine plevieren die zenuwachtige vliegend en roepend over het meertje vlogen.

Om en om heb ik de drie voerplekjes afgevist, maar ik kwam oren en ogen te kort...tja, zo ging het nou eenmaal.

Afbeelding

Hier aan de andere kant van de duikers ook gevoerd en gevist, maar ik werd meer in beslag genomen door de twee IJsvogeltjes die schuin rechts van mij op de overhangende takken gingen zitten en mekaar dan hoog dan laag over het water achterna zaten.

Afbeelding

Afbeelding

Van 09:45 tot 11:45 gevist, of eigenlijk meer genoten en lekker gezeten aan de waterkant, en geen een stootje gezien op de pen. Op het meertje waren de karpers wel aanwezig, maar ver van de kant, zag zo nu en dan kringen en soms een springende Cyprinus.

Toch wilde ik wel de pen onder zien gaan , ben dus verkast naar de Kruislaan:

Afbeelding

Ja, qua voorjaarsbeleving was dit weer heel anders, het was druk daar aan de laan met verkeer en de sloot is niets meer dan een rechttoe rechtaan gebeuren:

Afbeelding

Heb daar gevist van 12:00 tot 18:00 uur en twee karpertjes gevangen bij deze duiker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee leuke knollen van onder de 50 cm.

Zag ik hier dan geen vogels? Ook vanaf hier was de roofvogeltrek te zien, weliswaar met wat minder exemplaren, maar genoeg om van een trek te spreken.

Een andere vogel kwam ook op de trekroute terecht:

Afbeelding

Dat zwarte streepje in het midden moet een ooievaar voorstellen... :lol:

Ik verspeelde nog wel een leuke karper, had regelmatig aanbeten en sloeg ook een paar keer mis.
Maar ik kwam lekker tot rust die dag, een dag buiten zitten na 3 dagen ziek zijn was letterlijk en figuurlijk een verademing voor mij.

Straks het verslag van deze ochtend, nu even een biertje. :D

Afbeelding

Proost, op de lente!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-04-2016 17:52

Oké, ik zou gisteren het verslag van gisteren ook plaatsen, doch ik was te druk met andere dingen dus vandaag plaats ik het verslag van gister(van zondag, anders wordt het zo verwarrend), tja en gister had ik het verslag van eergister(van zaterdag dus) geplaatst. Pff zijn we weer bij? :lol:

Zondagmorgen zou ik gaan vissen, maar ik had een kleine terugslag, doch de weersvooruitzichten waren te mooi en om de hele dag maar binnen te zitten zag ik niet zitten. Ik wilde gewoon weer vissen. Vrouwlief had me overgehaald om het gewoon te doen, straks kreeg ik spijt dat ik niet gegaan was. Tja...

Maar ik zou het niet te laat gaan maken, ik besloot maar de 'recht toe recht aan sloot' die ik de dag ervoor had bevist, weer te gaan bezoeken.

Voermixje gemaakt van wat ik aan zou treffen in mijn fietstassen:

Afbeelding

Koffiemelk, maïs, jonge kapucijners en zachte pellets:

Afbeelding

Heb 4 voerplekjes gemaakt, de stok lag rond 08:45 uit met traditioneel een grote wittebroodpluim op de haak. Er stond een lichte zuidenwind, de weerapp. gaf 8 graden aan en het zonnetje scheen.

Afbeelding

Twee Canadese ganzen met hun lompe uiterlijk en evenzo lompe roep, vlogen over mij heen, maar voor de rest waren het Nijl en Grauwe ganzen die over en weer vlogen over de stekken.

De stekjes keurig om en om bevist, dan met maïs, dan met een kapucijner en dan weer met een broodpluim, maar op enkele tikjes na totaal geen visbeleving bemerkt tussen 08:45 en 10:15. Geen springende karpers, geen azende karpers, helemaal niets! Het was overigens al vanaf aankomst op de laan druk met auto, fiets en voetgangersverkeer, en het werd steeds drukker. Toen ik daar vorige eeuw(jeetje wat klinkt dat erg lang geleden...) begin jaren '90 viste, was het er zondagochtend dood en dood stil. Maar ja, de universiteitsgebouwen en de sporthal waren er toen nog niet, slechts weilanden met baltsende kieviten, grutto's en veldleeuweriken.

Inpakken en wegwezen, naar de hoekstek op het meertje dan maar voor de rust en de beleving:

Afbeelding

Heerlijk was het daar! En lekker warm, en midden in de natuur en heerlijk rustig...
Oké, rond 10:30 tot ongeveer 14:30 daar gevist op maar één stek. Ik hoefde niet persé wat te vangen, maar mij daar lekker in het zonnetje wat te vermaken met het 'lentegevoel'

Enkele missers gehad, maar wel twee mooie en sterke Abramis brama weten te haken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ach ja, deze pensessie stond in het teken van het voorjaar en lekker in het zonnetje zitten...de IJsvogeltjes kwamen weer langs, de buizerds trokken weer in groepjes hoog over van zuid naar noord en het wemelde van de zangvogeltjes. Wat wil je nog meer? :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-04-2016 21:43

Wat wil je nog meer? :D
Een karper!

Ik heb het momenteel veel te druk met studeren, clinics (voor kids, en voor de medewerkers van de plaatselijke dierenspeciaalzaak) voor te bereiden, en privezaken om te kunnen vissen. Vandaag geen zin in studeren na een vreselijk vervelende werkdag (ik ben 3 hoofdstukken vóór), dus anderhalf uur de tijd voor een hengeltje uitgooien. Ook nog eens mijn breekstaafjes vergeten..
**zucht**
Ik had met voorbedachte rade al gevoerd een paar dagen en zag bij het uitlaten van de hond 's nachts plakkaten op de stek. Wat denk je, ik ga vissen, niets, alleen witvis, geen karper, zeelt of brasem. :o :evil:

Dus antwoord op je vraag: karper..... :D :lol: Volgende keer beter.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-04-2016 16:55

Da's nou jammer Frenk! Tja, ik ken dat gevoel maar al te goed, next time dan maar voor jou! :D

Gistermorgen en middag had ik mij al zo verheugd om na het werk, al was het maar een paar uurtjes, te gaan pennen. Dat kwam onder andere vanwege de slechte weersvoorspellingen voor het aankomende weekend, er zou veel regen verwacht worden. Voor mij reden genoeg om na het werk richting waterkant te gaan. Vrouwlief al ingelicht, wat boodschappen gedaan en relaxt op de fiets richting de stekken. Tja, op de verbindingsdam aangekomen zag ik donkere lucht in de verte aankomen.
'Het zou toch niet nu hè?' dacht ik met een bedenkelijk gezicht, vanochtend had ik nog de weerapp. gecheckt en het zou naar mijn weten droog blijven, er kwam wel een regenfront vanuit het zuiden aan, maar niet richting Amsterdam en omstreken...dacht ik...

Ik wilde het eens aan de overkant van het meertje gaan proberen, ergens zo halverwege het midden. Als ik medevissers zie dan zitten ze meestal daar en dan bijna allemaal vissen ze statisch, laatst zag ik daar twee vissers met zo'n op afstand bedienbaar voerbootje, wat ik daar nog nooit eerder had gezien, vond dat wel grappig om te zien.
Overigens waren ze bij de gebouwenstek, waar ik normaal altijd vis, druk aan het werk. Zo aan de overkant van het meertje mijn vaak bevist hoekstekje bekijkend, viel het mij al op dat de stek behoorlijk verscholen zit tussen oud riet, struiken en wilgenboompje.
Ik fietste een paar veelbelovende stekken af en besloot vier voerplekjes te maken van maïs, jonge kapucijners en doperwten uit blik wat met enkele scheuten koffiemelk gemengd werd.

De stekken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een stek had men heel wat oud riet platgemaakt waardoor je daar goed kon zitten.
Oké, 'Johnny's Rod' lag om 16:00 uur beaasd met een witte broodpluim uit...twee minuten later voelde ik lichte spettertjes die gestaag over gingen in serieuze druppels die snel daarna overgingen in hagel. Rechts van mij hoorde ik gerommel en de onweer kwam langzaam wat mijn kant op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hagel ging over in regen, het bleef zo een dik halfuur regen maar de onweer trok gelukkig rechts van mij over, in de verte zag ik het al opklaren en dat gaf mij hoop:

Afbeelding

Pas nu ruim drie kwartier kreeg ik wat leven te zien van de pen, een driftige lijnzwemmer, meer niet. Na de bui kwam alles weer wat tot leven, met regelmaat sprongen karpers, weliswaar ver op het meer, uit het water, hoorde ik de eerste Rietzanger van het jaar aan de overkant in het riet zingen, vlogen de IJsvogels opvallend heen en weer en kwamen wat Aalscholvers op de paaltjes in het meer zitten.
De vier stekjes heb ik om en om bevist en steeds bij verkassen een klein beetje bijgevoerd, eenmaal bij het verkassen ging ik wat al te onvoorzichtig opstaan waarbij ik aan de kant een karper verjaagde: boeggolf.
Ik kreeg nu regelmatig 'leven' in de vorm van duidelijke lijnzwemmers of voorzichtige aanbeten te zien, een paar keer sloeg ik mis bij prachtige wegzwemmers of bij een abrupte aanbeet.
Twee brasems, eentje onder de paaiuitslag, werden vlak na elkaar gevangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zon brak wat door:

Afbeelding

Het is er overigens stukken ondieper dan bij de stekjes waar ik normaal aan het pennen ben, dat betekend dat ik mij nog rustiger en nog meer van de waterkant moet begeven, dat heeft ook wel iets vind ik. Zo nu en dan zag ik imposante wellingen ontstaan bij de voerplekjes, ik wist gewoon dat het een kwestie van tijd was dat een karper het aas zou opnemen.

Vanwege de schittering van de zon zag ik slechts de silhouet van de pen in het water dobberen:

Afbeelding

De karperaanbeet was overduidelijk. De pen kwam wat naar boven en werd in één keer naar beneden getrokken, de lijn stond direct strak en ik sloeg aan:

Afbeelding

De slip deed zijn werk, de stok boog mooi en de strijd kon beginnen:

Afbeelding

De vis nam nu een spurt naar rechts:

Afbeelding

Geland:

Afbeelding

Afbeelding

Gave schub van ongeveer 65-70cm, heb de vis niet opgemeten want op de mat werd de vis erg wild, dus snel een paar pics en daarna free to go:

Afbeelding

Ik vond het wel mooi geweest zo, heb een kleine 4 uurtjes lekker kunnen pennen en heb genoten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-04-2016 18:37

De weersverwachting voor dit weekend, die ik een paar dagen geleden had geraadpleegd, waren niet echt gunstig, er werd veel regen verwacht, het zou hard waaien en de temperatuur zou omstreeks 10 graden worden. Vandaar dat ik van de week al eventjes had gevist met de wetenschap dat het dit weekend toch niets zou worden.
Vanochtend bij het boodschappen doen voor het weekend, vond ik het 'weer' op zich wel meevallen, er stond wel een stevige zuidwester wind die zou aanwakkeren, maar ik waagde het erop. Dus snel de boodschappen gedaan, en op de fiets richting de stekken.

Net zoals de afgelopen keer wilde ik de stekjes aan de overkant van het meertje gaan bevissen.

Vier voerplekjes gemaakt, met voer bestaande uit maïs, jonge kapucijners en doperwten uit blik en een scheutje koffiemelk, de stekjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag precies om 09:15 uit met op de haak dit keer geen verse wittebroodpluim( door mijn gehaast gewoon weg vergeten te kopen...) maar twee maïskorreltjes. Kreeg nog even een schrikmomentje toen vlak langs de kant tussen dobber en topoog, een IJsvogeltje rakelings voorbij scheerde.
De eerste twee stekjes om en om bevist, na een klein halfuurtje werd de hotsende en klotsende pen ietsjes omhoog getild om weldra naar rechts in één beweging naar beneden te verdwijnen.
Aanslaan en hangen!

Afbeelding

Afbeelding

De slip reageerde gestaag, het was geen grote vis, dat had ik direct in de gaten, maar de vis deed vluchtpoging na vluchtpoging en dat leverde wel strijd op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een knolletje van ongeveer 45 cm, die op de mat nog wat boos tegensputterde:
Afbeelding

Afbeelding

Wat bijgevoerd en de twee stekjes wat met rust gelaten en op naar de twee andere stekjes. Daar na een half uurtje verkast, geen stootje op de pen gezien, wat overigens steeds moeilijker werd vanwege de wind en de golven. Het begon steeds harder en harder te waaien.

Afbeelding

Ietsje voor 11 uur kwamen er dreigende regenwolken aanzetten:

Afbeelding

Afbeelding

En ik werd getrakteerd op een kort maar pittig buitje, door de wind werd alles snel nat.

Oké, vlak aan de kant zijn er wat diepere plekjes, althans er staat wat meer water dan pak weg 3, 4 meter verder op van de kant. Ik besloot wat compacte kleine voerplekjes te maken vlak tegen de kant aan, en mij dan zo laag mogelijk vlak achter wat gras en riet te verschuilen:

Afbeelding

Tja, de wind begon mij wat te verkleumen, dus zo laag mogelijk en ingedoken achter het gras en riet zittende, scheelde het echt een slok op een borrel. Ik kon de pen ook duidelijker zien, de ogen raken vermoeid door het turen van het heen en weer gebots van de pen door de golven en de wind als de pen verder van je afstaat. Kreeg weer een bui voor mijn kiezen, en helaas éénmaal een duidelijke beroering van de pen aan de kant gezien, de vis zette niet door, mogelijk was het een lijnzwemmertje.
Ik vond het wel goed zo, inpakken en verkassen naar een andere stek.

De recht toe recht aan sloot dan maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik 3 voerplekjes gemaakt. Zo zeg, wat scheelde het een hoop qua wind met de stekjes bij het meertje, en hier is het 3x zo diep.
De stok lag ietsjes over half een uit met twee maïskorreltjes op de haak.
De voerplekjes om en om bevist, maar op enkele voorzichtige aanbeetjes na niets gezien en vernomen.
Helaas begon ook hier de wind soms behoorlijk aan te trekken, ik dommelde wat in, mijn ogen raakten vermoeid, dus zo af en toe keek ik nog naar de pen en deed dan mijn ogen even dicht. Hé, de pen staat opeens wat dieper? Er gebeurde verder niets, ik deed weer even, om mijn vermoeide ogen wat te ontlasten, mijn ogen dicht, deed ze open en 'pen weg'. Ik sloeg direct aan, meteen begon de slip te werken, de hengel boog en...los! Potverdorie! De haak was losgeschoten.
Ik voerde wat bij op dezelfde plek en ging verder pennen op de stek aan de linkerkant.
Na ruim een uur en een kwartier, nadat ik weer wat zat in te dommelen, kwam de pen omhoog, draaide langzaam in het woelige water van rechts naar links en ging daarna in één ruk naar beneden. Ik was direct weer scherp en gefocust en sloeg aan.
Yes! Nu heb ik je!
Deze vis voelde goed en 'Johnny's Rod' werd weer eens goed getest, net zoals de slip op de molen die de stevige runs goed kon opvangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke drilpartij werd het, niet te lang en niet te kort.

Afbeelding

Op de mat sputterde de vis nog wat na, de typische bouw viel mij al op, op de pic niet zo duidelijk te zien maar de karper had een behoorlijk brede buik.

Afbeelding

Afbeelding

Typische lange snuit:

Afbeelding
Lengte van de vis schat ik zo rond de 65 cm.
Leuke vangst was het. Ik viste nog door tot ongeveer 16:00 uur, ik begon door de wind moe te worden, de donkere wolken die ik zag aankomen vond ik ook niet bemoedigend.
Ik was net thuis voor de bui...en klaar voor de koffie! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-04-2016 16:28

Gistermiddag toch nog even kunnen pennen, ik wachtte de wat gunstigere weersomstandigheden af, volgens buienradar en de weerapp. op mijn mobieltje zou het na 15:00 uur niet meer gaan regenen. Had ook zin om naar buiten te gaan, ik had de hele dag al binnen gezeten dus op het fietsje lekker richting de stekjes.
De rechttoe rechtaan sloot dus:

Afbeelding
Ik zag verderop nog een vissertje bezig in het verlengde van de sloot, en zoals te verwachten op zondagmiddag was het druk met wandelaars, fietsers en joggers op de laan.

Oké, de stok lag om 15:15 uit, ik had 4 voerplekjes gemaakt van de mix die ik nog over had van gister.
Er lag veel drijfvuil op het water; takjes, bladeren, plasticrommel e.d. werden van links naar rechts en vice versa door de stroming vervoerd. Dat was lastig vissen zo, de lijn zat vaak verward in de rommel en de pen werd vaak overvaren door de rommel waardoor deze niet meer te zien was.
Na een kwartiertje zag ik rechts aan de kant een karper wroeten gezien de mooie welling die daarbij ontstond, de vis had zich daarmee verraden. Ik plaatste het aas wat aan de zijkant van deze welling en direct reageerde pen enkele malen door even onder te gaan, de pen bleef op de plek, het was afwachten of de vis het aas, twee maïskorreltjes, zou opmerken en er dan vandoor zou gaan. Spannend was het, maar helaas er gebeurde niets meer.
Na een uurtje had ik het wel gezien hier, het drijfvuil vond ik irritant worden, op zich zat ik daar wel lekker in het zonnetje, als deze zich niet te vaak achter de wolken verschool, maar ik wilde toch wat meer actie. Dus inpakken en richting het meertje dan maar.

Ik heb het meertje voor driekwart gedeelte rondgefietst, er waren al drie 'statische'karpervissers bezig op de plek die ik in eerste instantie op het oog had. Ik had nog de keus om op twee andere plekken aan hun kant te gaan vissen, doch ik besloot naar mijn oude vertrouwde hoekplek aan de overkant te gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Het was daar heerlijk in het zonnetje! 'Johnny's Rod' lag daar uit om 16:30 en had ik beaasd met twee maïskorreltjes, pas na ruim een uur kreeg ik wat leven te zien in de vorm van een lijnzwemmer, hierna kreeg ik regelmatig 'leven' te zien en enkele keren een boeggolf vanwege een geschrokken vis door waarschijnlijk aanraking met de lijn.
Pas na 18:30 sloeg ik 4x mis op mooie aanbeten van weglopers of direct ondergaande aanbeten. Bij de 5e keer was het wel raak, maar wel van een Brasem. Ik probeerde wat onhandig een foto te maken met mijn mobieltje waardoor de lijn wat slap viel, met gevolg dat de Brasem na een vluchtpoging losschoot, ook dat nog...
Nou, zullen we dit maar beschouwen als een 'halve' blank?
Ach, wat maakt het uit, blank of geen blank.
De IJsvogels schoten diverse malen als smaragdblauwe pijlen over het water, de eerste boerenzwaluw van het jaar fladderde over mij heen, Buizerds werden getreiterd door bange zwarte kraaien, een Havik werd luidkeels door meeuwen achtervolgd en om mij heen werden diverse grassprieten en rietstengels door soms piepende spitsmuisje stevig beroerd. Ik genoot daar...

Afbeelding

De zon ging onder achter het gebouw, en dat was duidelijk te merken qua temperatuur, op naar huis dan maar daar wachtte een lekker bakkie koffie:

Afbeelding

En nu terwijl ik dit verslag aan het typen ben een heerlijke Hertog Jan:

Afbeelding

:D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-04-2016 03:36

Gisteren( woensdagmiddag dus... :D ) na het werk nog even wezen pennen, het was uit de wind in het zonnetje heerlijk weer!

Afbeelding

Afbeelding

Goed verscholen tussen het oude riet zat ik aan het meertje op een stek waar ik niet eerder had gevist.

Afbeelding

Afbeelding

Gevist vanaf 16:15 tot 18:15, gevoerd met een mix van maïs en kikkererwten met een scheut koffiemelk, afwisselend wittebroodpluim en maïs op de haak gebruikt als aas, maar helaas geen stootje of iets dergelijks daar gezien. Maar zat daar heerlijk in het zonnetje...

Op naar de andere stek op het meertje waar ik vorige week onder geheel andere weersomstandigheden wel vis had gehaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had daar al van te voren wat gevoerd zodat ik al sluipend mij daar vlak langs de kant kon gaan settelen. Drie compacte voerplekjes , vrij naast elkaar vlak aan de kant heb ik daar om en om bevist.
Vrij snel kreeg ik daar 'leven' te zien op de pen, maar de vis zette niet door. Kreeg op het middelste voerplekje een mooie wegloper, ik wilde de hengel oppakken maar kreeg de kans niet om aan te slaan, er volgde direct een mooie kolk en de pen kwam meteen weer naar boven. De pen deinde nog mooi mee met de uitdijende welling, potverdorie! Was dit toch weer een lijnzwemmer en schrok de vis van de lijn en was daardoor op de vlucht geraakt?
Ik bleef zo nu en dan 'leven' zien bij de pen in de vorm van lijnzwemmers en of voorzichtige aanbeetjes(witvis?). Maar na een tijdje was het raak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brasem dus, en niet lang daarna nog eentje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zon ging al wat zakken, en ik zou tot ongeveer half 9 blijven, in het laatste kwartier besloot ik een grote wittebroodpluim erop te doen en dan eerst helemaal links aan de kant te beginnen, dan in het midden en dan rechts de pluim te laten zakken.
Op het laatste stekje gebeurde het dan, in één ruk werd de pluim gegrepen, de slip liep meteen, de hengel boog meteen en ik kreeg een heerlijke dril!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vis ging lekker tot het uiterste en gaf zich niet snel gewonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na enkele schep en vluchtpogingen toch in het net beland:

Afbeelding

Afbeelding
Mooie sterke vis met ronde buik, doch de bek en de neus waren wat misvormd:

Afbeelding

Afbeelding

Vond nog op de onthaakmat een karperluis:

Afbeelding

Nou , na deze vis vond ik het wel genoeg voor vandaag, de wind nam toe en de zon ging onder, tevreden naar huis dus, het was een lekker penmiddag/avondje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-04-2016 23:11

Ik wilde vandaag 'absoluut' gaan vissen!
Om meerdere redenen, en eigenlijk is één rede al genoeg om mij aan de waterkant te doen begeven, maar het was een combinatie van factoren/redenen. Het aanstaande weekend zou volgens de diverse weersverwachtingen koud, winderig en nat worden...voor mij persoonlijk geen aangename omstandigheden. Al de hele dag zat ik op het werk maar met mijn gedachten aan de waterkant, te loeren naar een dansende pen...Vandaag hard gewerkt, ik snakte naar ontspanning, naar rust, naar lekker naar buiten gaan, naar natuur, naar voorjaar! Ik wilde nieuwe stekken uitproberen/zoeken en waande mij al gewapend met hengel en net daar aan die onbekende waterkant...Ik was vandaag ook te veel aan het dagdromen, dus ik moest vandaag mij wel aan de waterkant gaan manifesteren. :D

Vrouwlief vond het allemaal best, dus na het werk met hengel en toebehoren op de fiets naar het meertje...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik besloot vandaag op één brede stek te blijven en daar drie compacte voerplekjes te maken die ik steeds kort na elkaar zou gaan bevissen. Er was nog wat voermix over van twee dagen geleden en heb dat wat aangevuld met mais en doperwten.
'Johnny's Rod' lag iets over 16:00 uur uit, op deze drie plekjes heb ik tot 20:45 gevist en eigenlijk tot 18:30 constant 'leven' gehad in de vorm van lichte aanbeetjes, voorzichtige lijnzwemmers, 'harde' lijnzwemmers, duidelijke aanbeten in de vorm van platliggers en weglopers en snelle aanbeten waarbij de pen in één snelle ruk onder getrokken werd. Regelmatig missers waarbij m.i. tweemaal karper in het spel was vanwege de mooie boeggolven die daarop volgden. Ook weer enkele keren de pen direct onder maar daarna direct een boeggolf van vluchtende vis, dus een lijnzwemmer. Tot 18:30 ongeveer dus veel te doen, te zien en te beleven. Daarna viel het tot ongeveer 19:15 geheel stil ondanks het veel wisselen van aas en voerplekjes, daarna ging het langzaam aan weer beter tot dat ik om 20:45 er mee stopte, de duisternis viel langzaam in en de pen werd moeilijker zichtbaar. Ook werd het duidelijk kouder.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werd dus een blankvoorn en verder brasem, brasem, brasem en nog eens brasem...en juist omdat het zo goed ging met de vele aanbeten, missers en lijnzwemmers was ik echt in de veronderstelling dat het een kwestie van tijd zou zijn dat er een karper aan de haak geslagen zou worden. Maar helaas, wel veel springende en rollende karpers gezien, ook enkele behoorlijke exemplaren, maar helaas geen een weten te haken. So be it...

Onderweg naar huis hoek Ringdijk-Nieuwe Diep deze mooie pic geschoten:

Afbeelding

De lucht in het Flevopark was ook mooi gekleurd:

Afbeelding

Misschien dat het dit weekend wel mee zal vallen met de weersomstandighden, zodat ik dan toch lekker kan gaan pennen. Het werkt zo verslavend dat heerlijk buiten zijn, turend naar je pennetje en wachtend op de dingen die onaangekondigd zich onderwater afspelen...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-04-2016 00:31

Ik mis de foto van het biertje :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-04-2016 08:15

Lekker genoten buiten, ondanks geen karper toch vis.

Het wordt guur zeggen ze, dit weekend, maar nu (08:15 uur)schijnt de zon, ik moet zo de hond doen, dus ik zal zien wat de temperatuur is. 's Morgens kan het koel, fris zijn merkte ik.
Dat wordt wat morgen met de pendag in het Haagse!

Ik mis inderdaad het biertje. En een mooi bordje eten. :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-04-2016 10:11

Fred en Frenk, dank jullie wel voor jullie reacties! :D

Haha, het biertje was er wel hoor( Grolsch), en tijdens mijn blogje bijwerken zat ik aan de sushi, maar inderdaad daar geen pic's van. :lol:

Het is inderdaad guur weer, net hagelde het eventjes, misschien dat ik vanmiddag nog even ga, en anders morgen, de drang om naar buiten te gaan is gewoon nu groot. Als je dan steeds aan het 'pennen' denkt , dan wordt die drang enkel maar groter en groter...eeh, hoezo vissen kan verslavend werken? :lol:

Frenk, ik hoop voor jou en de medevissers dat morgen de pendag in het Haagse hartverwarmend zal zijn! :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

23-04-2016 17:29

Hallo Glenn,
Misschien lukt het me nu wel om een antwoord te plaatsen.
Het is steeds weer verbazing wekkend hoe jij het vangen van een vis weet te beschrijven. Ook al is het een brasem, ik lees het glimlachend.
Ik ben net terug uit Frankrijk en heb er 4 heerlijke dagen en nachten zitten genieten en... Blanken.
Ook dat hoort bij het vissen.
Succes bij je visserij.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-04-2016 22:20

Hallo Aaron, dank je wel voor je fijne reactie! :D
Wat jammer dat je in 'la douche France' hebt geblankt, doch je hebt daar genoten, gelukkig maar!
Dan maar hier in ons koude kikkerlandje een Cyprinus carpio proberen aan de haak te slaan.

Achteraf gezien had ik vanmiddag nog even kunnen pennen, maar een hagelbui deed mij besluiten om toch maar thuis te blijven, vanmiddag klaarde het aardig op, bleef het wel koud, maar het zonnetje scheen. Tja zo zie je maar dat het met het weer alle kanten op kan gaan: april doet wat hij wil...

Ik drink nu een heerlijk 'lentebok biertje' van brouwerij De Prael, een kleine brouwerij die op de Amsterdamse Wallen is gevestigd en heerlijke biertjes weet te brouwen.
Een toost dan maar op de lente die wat mij, ons karperaars, mag gaan aanvangen... :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

24-04-2016 10:37

Hoi Glenn,
Thanks voor je leuke antwoord.
Ik zou wel een keer samen met je op pad willen om te pennen. Lijkt me leuk.
Ik heb vroeger veel in A, dam gevist, maar dat was op de Sloterplas.
Niet teveel brasems vangen en op de foto .
Veel visplezier en na afloop van een sessie- tje: proost.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

24-04-2016 20:30

Hoi Glenn,
Dank voor je antwoord via Pb. En je persoonlijke compliment mijnerzijds is erg fijn.
Ik heb alle begrip voor je standpunt.
Maar wie zal weten wat de toekomst brengt: ik niet, dus ik zie het wel.
Wens je veel fijne vis momenten.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-04-2016 15:48

Dank je wel voor je reactie en begrip Aaron, en we zien wel wat de toekomst brengt...

Vanmorgen was ik even in stadsdeel 'Bos en Lommer' in Amsterdam West, en kwam op een van de grachten daar een mooie streetfishing stek tegen:


Afbeelding

Afbeelding

Wilde deze middag nog even pennen, maar wát een prutweer zeg! Harde koude wind met soms regen en hagelbuïen...
En morgen met Koningsdag zijn de weersvoorspellingen ook niet om over naar huis te schrijven...