Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

02-11-2015 20:12

Hallo Glenn.
Het valt me toch wel op dat je vaak een weg loper hebt en vervolgens mis slaat.
Vis je steeds met hetzelfde systeem?
Dus haak maat, loodafstelling enz. Je slaat voor mij TE vaak mis. Er moet iets niet goed zijn volgens mij.
Maar jij bent het die vist( en al lang) dus zal het je gewoon overkomen.
Blijven jagen en genieten, dat is toch wat vissen moet zijn.
Weer bedankt voor je leuke schrijfsels.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-11-2015 22:31

Let there always be a next time!

Leuk om te lezen dat het weer even wennen is met twee hengels. Ik heb vaak meer hengels bij me, maar vanuit de auto naar de waterkant neem ik meestal alsnog maar een hengel mee, de penhengel, tenzij alle vis hoog ligt. Dan neem ik de oppervlaktestok mee.

Altijd weer spannend zo'n uitliggende lijn voor het statische vissen. Ik vis zelf nauwelijks tijdens mistige omstandigheden, heb er zeer slechte ervaring mee. Viel me nog mee dat ze verderop nog sprongen! Hier liep ik langs wateren met de hond waar ze altijd springen, het hele jaar door (als er geen ijs is), maar deze zondag niet. Het was doodstil.

Mooie combi, die molen met de CJW, oogt goed!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-11-2015 20:38

Aaron en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Ik vis tegenwoordig met een haakmaatje 8, persoonlijk vis ik het liefst met een zo'n klein mogelijke haak, vind dat op een of andere manier fijner, en uiteraard check ik of de haak nog scherp genoeg is en heb ik de weerhaak plat geknepen. Ik wil de vis zo min mogelijk verwonden, beter een losschieter dan een vis met een te beschadigde bek...vind ik dan. Vroeger viste ik nooit met een hair, nu wel maar wissel ik regelmatig door ook het aas direct op de haak te doen, meestal doe ik dat als ik maar met één maiskorreltje vis.
Tja dat misslaan, ik weet ook niet precies hoe dat komt, ik moet wel zeggen dat ik toch ook vaak wat te 'ver' van de kant af vis, dat zou ook een rede kunnen zijn. Eigenlijk weet ik niet precies hoe de verhoudingen lagen met vroeger, of ik vroeger meer of minder missloeg.
Wat mij persoonlijk wel opvalt is dat ik vroeger veel meer karperactiviteiten waarnam, en ik ook meer karpers ving. Daarentegen vang ik nu grotere en ook mooiere exemplaren dan vroeger, overall kan je wel stellen dat je nu meer je best moet doen om een karper te vangen dan vroeger. Des te groter de voldoening, zal ik maar zeggen...
De wijze en manier hoe ik nu vis past wel bij me, uiteraard sta ik altijd open voor suggesties en ideeën, je raakt nooit uitgeleerd, en soms kunnen kleine details het verschil uitmaken.

De combi van de baitrunner met de CJW stok bevalt mij tot nu toe prima, maar ik wil heel graag weten en ervaren hoe deze combinatie bij 'echte' actie zich staande zal houden.

De in de box gevonden Abu molen:

Afbeelding

Er zit volgens mij een lijn van 25 of 28/00 op, ik weet echt niet meer of ik deze molen voor het karperen of voor het snoeken heb gebruikt, het is te lang geleden. Mocht ik hem ooit weer gaan gebruiken dan gaat er sowieso een verse lijn op.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-11-2015 21:17

He Glenn,

Leuk, een ander stukje dan je avonturen aan de waterkant.

Altijd leuk wat je aan schatten vindt in zo'n donkere box/kelder :)
Die Cardinal is schitterend mooi. Past ook mooi bij je CJW.

Eevn over het dichtknijpen van de haak: die bobbel die ontstaat, vind ik altijd een probleem. Ik ben gewoon bijna geheel overgestapt en zeer tevreden over de haken van Nash:
de Nash Fang barbless serie:
nash tt fang gaper barbless.png
(347.46 KiB) 3131 keer gedownload


Ik gebruik ze in de kleinste maat die ik kan verkrijgen: maat 8. Vrij dikstelige en sterke haken, waar ik zeer tevreden ben over de inhaking, scherpte (altijd scherp houden), grootte en inzetmogelijkheden.

Ik vang er zelfs redelijke voorns mee.

Ik ben benieuwd naar de vangsten op je nieuwe combi's!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-11-2015 19:51

Dank je wel voor je reactie Frenk, en de Nash haken hou ik zeker in mijn gedachten als ik tzt weer eens in een hengelsportzaak beland voor het een en ander...

Het weer van de afgelopen week is voor november begrippen erg zacht, helaas kon ik afgelopen weekend niet vissen, het kriebelde wel enorm om aan de waterkant te gaan zitten en je lekker te 'focussen' op de dingen die komen gaan...
Maar helaas, verplichtingen!
Aanstaande weekend dan maar! :D

wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-11-2015 09:56

Ik hoor nu de wind gieren langs mij raam...

Tja, het was de bedoeling om dit weekend te gaan karperen, gisteren wilde ik gaan doch buienradar deed mij beslissen om het uit te stellen tot vandaag. Doch gisteren viel het achteraf reuze mee qua regen en de wind was weliswaar stevig doch acceptabel om te gaan vissen. Ik had gisteren kunnen gaan.
En nu zondagochtend waait het stevig en kondigt buienradar een aanstaande buien narigheid aan...Vrouwlief vind het wel gezellig als ik thuis blijf, zij beweerde dat ik met fiets en al weggeblazen zal worden...maar ik had me er zo op verheugd en mij erop ingesteld.

De wind giert nu nog harder langs het raam...

Next time dan maar. :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-12-2015 15:10

Tja, keuzes maken...

Gisteren wilde ik gaan karperen, doch de onverwacht harde wind deed mij besluiten om toch maar thuis te blijven. De 'gevoels' temperatuur was nou niet echt bepaald lekker om je aan de waterkant te begeven, althans dat vind ik dan.
Vandaag had ik het eigenlijk moeten proberen, doch gister gaf de weerapp. aan dat het zou gaan regenen...dus had ik mij erop ingesteld om zondag gewoon thuis te blijven.
Keuzes maken...tja.

De goedheiligman heeft mij niet over geslagen dit jaar:

Afbeelding

Star Wars poppen voor mijn collectie en de 'extended edition' van The Hobbit The battle of the five armies.

Afbeelding

Afbeelding

En een houtenkratje met bier en glas.

Geen hengelsportattributen, tja keuzes hè... :lol:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-12-2015 23:36

hèhèhè,
soms moet het vissen pas op plaatsmaken, voor wederom een exclusief biertje.
Andere hobbies zijn óók belangrijk!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

06-12-2015 23:53

Hallo Glenn,
Regen en wind hielden mij ook thuis.
Maar zie nu: 13 gr. In Den Haag. Lijkt wel lente. Hoezo opwarming!!
Bedankt voor je schrijfsels dit jaar. Ook voor 2016 graag blijven schrijven.
Een fijne Decembermaand.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-12-2015 16:56

Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties. :D

Andere hobby's heb ik zeker Frenk, wat dat betreft kom ik gewoon tijd te kort...op dit ogenblik wacht ik met spanning af op de komst van de nieuwste Star Warsfilm, tja het kind in mij zeg maar. :lol:

Aaron, vandaag was dus zo'n dag dat ik eigenlijk had kunnen vissen, zo zacht was het en zeker voor december waren er gunstige omstandigheden om het pennetje langs de kant zijn rustgevende( of juist inspannende) werkzaamheden te laten doen...Ik mis het wel!

Ik wens jullie, en de andere 'Carpboarders' ook een fijne decembermaand toe.
Mijn belevenissen zal ik ook voor het komende jaar hier blijven 'bloggen'...
Het is ook een erg leerzame site waar ik veel heb opgestoken en het doet mij altijd deugd dat mijn schrijfsels met veel plezier gelezen worden. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-12-2015 19:27

Gisteravond was het enorm gezellig bij mijn twee jeugdvrienden, ik had wat speciale biertjes voor ze meegenomen om hen daarmee kennis te laten maken, het gerstenat en de voortreffelijke rode wijnen vloeiden met regelmaat, maar niet overdreven...doch vanochtend stond ik op met een heel klein hamertje in mijn hoofdje...
Ik zou en moest gaan vissen vandaag, de weerapp. gaf gunstige omstandigheden aan, in ieder geval geen regen en de temperatuur was geschikt om het lekker uit te gaan houden aan de waterkant.

Eerst moest ik in de box 'Johnny's Rod' en het schepnet uit het grote foedraal halen, wat nog een toestand gaf met fietsen die behoorlijk in de weg stonden, maar goed, bepakt en bezakt op het fietsje reed ik door het kale, blubberige en natte park naar mijn stekjes.

Omstreeks 9 uur lag de stok uit, ik had spaarzaam met maïs uit blik op 2 plekjes gevoerd.

Afbeelding

De haak had ik zoals gewoontegetrouw eerst beaasd met een grote witte broodpluim.
Het wateroppervlak was mooi glad, zo af en toe zag ik voorzichtige bellenveldjes ontstaan, maar geen springende karpers gezien.

Afbeelding

Het hamertje werd zo af en toe een heuse hamer in mijn hoofd, en toen de zon doorbrak was het felle licht te venijnig voor mijn hoofdje...
Maar goed, ik wilde vissen en dus niet verder zeuren...doch er gebeurde niets met de pen wat enig teken zou verraden van aanwezigheid van vis. Na 3 kwartier verkast naar de 2e stek.

Afbeelding

Hier met één enkele maïskorrel op de haak ruim een half uur gezeten, doch ook hier helemaal niets gezien van enig teken van leven.
Dan maar weer terug naar de hoekstek.

Afbeelding

Op de hair twee maiskorreltjes geplaatst, zo nu en dan zag ik een welling van een vis ontstaan, maar allemaal ver van de stek vandaan.
En jawel, om half 11 het eerste teken van leven waargenomen: een heuse lijnzwemmer deed de pen even ondergaan...gespannen wachtte ik verder af, wat een lijnzwemmer allemaal niet teweeg kan brengen aan verwachtingen en concentratie, maar helaas, er gebeurde verder niets.
De rest van de in totaal 5 uurtjes van vissen, gebeurde er verder niets, een straffe 'blank' dus. Het hamertje verdween overigens, maar het was verder toch lekker vertoeven in het december zonnetje, kon zelfs even de jas uit doen.
Ach, ik was weer buiten en heb me toch redelijk vermaakt...next time maar weer.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-12-2015 21:29

Spannend en helaas een blank voor jou, Glenn. Jammer, maar welbesteed, denk ik.

Het enige wat ik met viswater te maken heb gehad zijn controlepapieren en vispasjes. Controles gedaan, verder niets, teveel andere zaken, jammer genoeg.

Deze week plan ik 's avonds een of twee avonden om te beginnen met de winteravond visserij.
Ben benieuwd!

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

13-12-2015 21:35

Hoi Frenk,
Nieuwsgierig naar wat?
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-12-2015 20:58

Of het wat wordt, Aaron. Het wordt donderdag 15 graden overdag en 13 graden 's avonds.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-12-2015 15:02

Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de reacties. :D

Een blank hoort er nou eenmaal bij, liever niet natuurlijk, maar ach, er zijn meer dagen dat je prettig verrast wordt dan dat je achter het nest vist... :lol:

Het was een voor mij prettig, verrassend, spannend, relaxt, warm, koud, snotterig maar vooral boeiend karperpenvisjaar geweest. Ik heb meer uren aan de waterkant doorgebracht dan het jaar daarvoor, en allemaal dankzij 'Johnny's Rod' , de stok die mij weer aan de waterkant heeft gebracht.

Genieten, dat heb ik zeker gedaan het afgelopen jaar, tot rust komen ook en alles weer 'resetten' na het overlijden van mijn vader. Het vissen bracht ook wat ontspanning vanwege de onrust en het onrecht wat onze maatschappij de laatste tijd wordt aangedaan...

Beste karperaars, laten we blijven genieten van de natuur, de rust, de opgaande en ondergaande zon, en laten we vooral genieten van ons 'reactievermogen' wat telkenmale getest wordt door vriend Cyprinus Carpio...sometimes you win, sometimes you lose...

Ik wens jullie prettige feestdagen en een gezond 2016 toe, vele strakke lijnen, maar geniet vooral daar aan de waterkant.

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-12-2015 17:13

Gisteren zag ik al op weer.nl dat het weer voor zondag gunstig zou worden: temperatuur tot 12 graden( gewoon erg zacht voor de tijd van het jaar) en een wind uit het zuidwesten wk 4.
De zon zou pas om 08:49 uur opkomen, dus tijd genoeg om mij relaxt voor te bereiden, zou ik nog in de feestmaand een karpertje kunnen scoren?

Op de fiets nog een een plaatje onderweg geschoten:

Afbeelding

De wind vond ik toch wel stevig zo nu en dan, dus het was even flink doortrappen, ik vond het overigens nog opvallend druk op straat, maar goed, besloten werd om het weer eens in de slootjes bij de Kruislaan te proberen:

Afbeelding

Het riet hadden ze weggemaaid en blijkbaar ook de sloot wat gebaggerd want ik vond het opvallend, doch plezierig dieper dan dat ik het hier gewend was, nog net geen metertje water op de diepste plek stond er.

Afbeelding

Toen ik nog in de Watergraafsmeer woonde heb ik hier heel veel gevist, en mijn eerste karpertjes op de vliegenstok gevangen, het hele jaar door heb ik hier destijds gevist en veel, voornamelijk knolletjes, gevangen.

De hengel lag omstreeks 08:45 uit en was beaasd met een grote witte broodpluim, er is heel lichtjes gevoerd met maïs uit blik en wat van die mini sponsachtige/zachte pellets( die je overigens niet op een karperhaak kan zetten en ook niet op een hair want ze zijn te zacht, ze vallen snel uit elkaar).

Het water was woelig/golverig, heel wat anders dan de vorige keren en het duurde lang voordat ik enig teken van leven kreeg. Ietsjes na 10:00 uur een voorzichtige aanbeet op maïs, de pen bewoog eventjes in het golverige water om daarna snel onder te gaan, ik sloeg aan maar niets gezien en gevoeld wat op vis leek, het maïs zat nog op de haak.
Aan de overkant zat een groepje Halsbandparkieten, dan in een boom en dan op het dak van een gebouw, erg luidruchtig te wezen. Het zijn best wel lenige vogels want ik zag diverse keren dat ze verticaal de boom in klommen en zich aan hun snavels konden optrekken.

Ik had het hier na bijna 2 uurtjes van loeren naar het hotsende, botsende en klotsende pennetje wel gezien, verkassen dus.

Op twee plekjes gevist, de hoekstek:

Afbeelding

Gebouwenstek, schuin aflopende kant:

Afbeelding

Afbeelding

Op de hoekstek ruim een uur gevist met zowel broodpluim als maïs op de hair, doch helemaal niks gezien, wel 2x een springende karper...dat dan weer wel.

Gebouwenstek binnen een uurtje 2 brasems en een verspeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen karperaanbeten/vangsten, jammer, maar heb me toch vermaakt, de pen enkele keren onder zien gaan en lekker relaxt gezeten aan de waterkant, wat wil je nog meer!( een karper, oké, next time...)

Denk dat dit toch mijn laatste pensessie was van het jaar, ik heb het idee dat het volgende week, zo niet begin van het nieuwe jaar kouder gaat worden, we zien wel...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-02-2016 15:45

Vorig jaar, 20 december, was mijn laatste penvissessie, ongeveer anderhalve maand geleden dus. In de tussentijd heb ik op diverse momenten gewacht om mijn eerste penvissessie van het nieuwe visjaar uit te kunnen voeren. De regen heeft voornamelijk roet in het eten gegooid, en later de wind/storm.

Vanochtend liep ik wat te ijsberen door het huis, bekeek steeds de buienradar voor amsterdam e.o. en was aan het twijfelen, zal ik nou wel zal ik nou niet. Pas na 11:00 uur zou er kans zijn op een bui, maar de wind baarde mij ook zorgen. De hele week al was de wind pittig uit het ZW, en vandaag ook.
Vrouwlief kon dat geloop van mij en het getuur naar buiten door het raam om naar de lucht te kijken niet meer aan en zei dat ik maar gewoon moest gaan...En gelijk had ze, ik moest gewoon gaan en mocht het vervelend weer worden, dan had ik pech en dan moest ik maar huiswaarts gaan.
Het kriebelde gewoon, ik miste het turen naar de pen, de spanning, het aanslaan, de sensatie, maar ook de verbijstering, het afvragen waarom en waardoor iets niet lukte, maar ook de euforie, de blijdschap en het 'zien' en 'aanraken' van een Cyprinus Carpio...Ik wilde gewoon naar buiten, de natuur in en de elementen niet zozeer trotseren maar ervaren. Ik was dus gewoon toe aan een vissessie.

In de box had ik vrij snel al mijn benodigde visspullen bij elkaar gevonden en kon direct bepakt en bezakt op de fiets richting de stekken.
Zo, wàt een wind tegen had ik het eerste stukje op de fiets! Ik was bekaf na 10 minuten met een straffe zw-wind, en ik was nog geen eens halverwege...
Door het blubberige park fietsende hoorde ik diverse winterkoningen en heggemusjes hun voorjaarsriedeltjes afspelen en waren de blauwe reigers al druk bezig hun nesten met verse takken aan het bewerken.
Op de stekken aangekomen zag ik dat er een werkploeg bezig was met het aanleggen van buizen en leidingen onder het wegdek door zodat een gedeelte van de gebouwenstek niet goed of helemaal niet bevisbaar of te bereiken was. Tja, zondag wordt er gewoon gewerkt aan het wegdek, oke...

Toch twee voerplekjes gemaakt en spaarzaam met maïs uit blik gevoerd.
Johnny's Rod lag om 09:08 uit en had ik beaasd met helaas geen al te verse wittebroodpluim.

Afbeelding

Afbeelding

Er stond inderdaad pal op de hoekstek een pittige wind, doch ik had mij warm gekleed en vond het prima zo, de weerapp. gaf 8 graden aan, er vlogen opvallend veel wilde eenden, ganzen en zwarte kraaien over en weer en het was behoorlijk bewolkt.
De pen danste op de golven, goh wat had ik dit toch gemist en ik genoot van het buiten zijn. De pen werd 'even' driftig aangetikt om vervolgens in één keer onder te gaan...en dit na ongeveer 10 minuten na inleg. Ik sloeg aan maar geen contact, geen vluchtende vis/boeggolf, wat overigens niet goed zichtbaar zou zijn geweest vanwege de golfslag. 'Potverdorie!' dacht ik, er zit dus al vis op de stek, maar de broodpluim was nog redelijk intact, dus was dit nou een lijnzwemmer geweest? Of toch een opname van het aas? Ik sloeg weer aan het denken hierdoor, ook dat had ik zo gemist! Wat voor een aanbeet was dit nou?
Ik besloot een enkele maïskorrel op de haak te doen en na nog geen 20 minuten was het raak! De pen werd in het woelige water niet geheel onder getrokken maar bleef haast stiekem met nog een klein rood puntje zichtbaar, opeens schoof de pen naar boven en verplaatste zich duidelijk waardoor ik aansloeg. Hangen! Wow! Heerlijk! Smile op mijn gezicht en de strijd kon beginnen, maar de karper was lui en ging hangen en verroerde zich niet. Ik kreeg de vis heel even te zien, een mooie dikke schub die mijn getrek na enkele seconden wel genoeg vond en besloot een run naar rechts te nemen.

Afbeelding

Johnny's Rod boog mooi, de karper wilde de sloot in vluchten toen opeens de haak losschoot...lijn, pen en lood werden gelanceerd en kwamen in de boom links van mij terecht. Ik vloekte van binnen, shit! Heb ik weer! Ik rukte aan de hengel om de lijn uit de boom te krijgen en ontdekte dat de haak eraf was! Waar de haak normaal gesproken aan de lijn zou behoren te zitten, was nu slechts een gekringeld stukje nylon over. Was de haak nou in de verspeelde karper of in een van de takken van de boom terecht gekomen? Anyway, dit had de eerste vis van het nieuwe jaar kunnen zijn, balen daarvan deed ik niet echt want ik vond het heerlijk om de kracht en de sensatie weer mee te maken bij een dergelijke karperaanbeet.
Oke, spaarzaam wat bijgevoerd en op naar de gebouwenstek.

Afbeelding

Ook hier stond soms de wind behoorlijk te blazen, maar ach ik was lekker warm gekleed. Na een kleine 20 minuten dook de pen in één flitsende beweging onder en sloeg ik hard aan. Wow! Wat een krachtige aanbeet! De karper vluchtte pijlsnel naar links, zag even een rug, en ...pang!...Lijnbreuk!
Lijnbreuk veroorzaakt door lijn wat enkele malen aan de onderkant van het molenhuis vlak onder de spoel was blijven haken. Ow ow ow, heb ik dan liggen pitten of zo dat ik dat niet in de gaten had? Dit had voorkomen kunnen worden als ik het op tijd had gezien dat de lijn blijkbaar door de wind verwikkeld vast geraakt zat bij het molenhuis.
Hier baalde ik dus echt van, er zwom nu dus een karper met een stuk lijn, pen, lood en haak in de bek rond...

Repareren dus, wat nog wel lastig ging met tranende ogen en een aanwakkerende wind:

Afbeelding

Terug naar de hoekstek:

Afbeelding
Er vloog een Sperwer langs en groepjes ganzen vlogen gakkend over.

Vrij snel kreeg ik een mooie aanbeet, de pen werd even opgetild en verdween daarna onder water, Brasem, maar wel mijn eerste vis van het jaar!

Afbeelding

Afbeelding

Het begon echt harder en harder te waaien, maar vond het helemaal niet erg, ik was lekker buiten. Nog een halfuurtje bij de gebouwenstek gevist, en toen besloten om het weer op de hoekstek te proberen.
Wàt een wind stond er, en er kwamen alsmaar dreigende wolken af en aan.

Afbeelding

De pen danste en botste alsmaar tussen de golven, doch na een halfuurtje verdween deze in één vloeiende beweging in de golven en sloeg ik aan.
Yes! Wat een prachtige en heerlijke run kreeg ik voor mijn kiezen, en wat boog Johnny's Rod ouderwets en kraakte de hengel in de loeiende wind! Het waaide nu echt heel hard dus gaf dat een extra dimensie bij het drillen van de vis. De karper nam een pittige run en door de golfslag wist ik niet waar de vis gebleven was, eerst dacht ik dat de vis de hoek om was gegaan de sloot in, maar beetje voor beetje lijn terug nemende zag ik een kolk in het water die aanduidde dat de vis meer het wijd op was gegaan. Wat een heerlijke drilpartij was dit in het stormachtige weer!

Net geen 70 cm, 69 dus en een litteken aan de linkerzijkant:

Afbeelding

Mooie vis, mooie strijd en ik heb genoten daar aan de waterkant:

Afbeelding

3x scheepsrecht toch? Ik bleef nog een klein halfuurtje na genieten op de stek om vervolgens huiswaarts te keren.

Afbeelding

Had op de terugweg voornamelijk wind mee, dus was snel thuis.

Met een 'Westvleteren 12', toost ik op deze stormachtige dag, op de eerste karper van het jaar, op Cyprinus Carpio en op ons karperaars, dat het maar een fijn en prachtig karperjaar mag worden!

Afbeelding

Proost!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-02-2016 16:53

Hèhèhè,
wat een feest weer. Mooi verhaal en lekker gevangen. 3 maal is inderdaad scheepsrecht.
en uiteindelijk een lekker biertje toe. De kop is eraf! Op naar de volgende!

Ik ben intussen een keer geweest, maar niets......
Te druk, feestjes, te gammel, net niet ziek, nieuw water.....
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

07-02-2016 17:21

Leuk man!

Ik heb vorige week ook mijn eerste pensessie gedaan.

Beetje vergelijkbaar,1 misser,1x lijn breuk,en 1 gelost,maar toch genoten.
Vergeet af en toe hoe leuk pen vissen kan zijn.

Paar uurtjes op de fiets bij een aantal bruggen, handje mais en dat kan zomaar vis opleveren
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

07-02-2016 18:08

Heee die Glenn,
Leuk om in dit nieuwe jaar weer je schrijfsel te lezen.
Lijkt net of je pas nog geschreven hebt, maar de tijd gaat snel.
Leuk om je eerste karper te landen in je eerste pen sessie.
Is mij nog niet gelukt.
Blijf schrijven, ik blijf volgen.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-03-2016 16:48

Frenk, Michel en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D
Ik hoop dat er in de tussen tijd voor jullie wel 'iets' aan de haak is blijven hangen... :lol: , en dat jullie de eerste Cyprinus Carpio van het jaar al hebben gescoord.

Zo, de laatste tijd niet wezen 'pennen' vanwege het weer(te koud, te nat, te veel wind... :lol: ) of andere verplichtingen.

Deze periode van het jaar leent zich bij uitstek om wat te gaan lezen, vandaag werd een pakketje afgeleverd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bakkie koffie en kokos makroon erbij, en lezen maar!

Afbeelding

Ben wel benieuwd naar dit boek, en zie het meer als een naslagwerk, persoonlijk hou ik meer van karperverhalen, doch met mijn hardnekkige leesdip van de laatste tijd, is dit boek met de vele illustraties/foto's een opzetje om dat te gaan doorbreken. :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

03-03-2016 17:32

Heel die Glenn,
Leuk om je weer te zien op carpboard.
Ik heb tot op heden geen karper kunnen vangen.Ben overigens maar 2 x aan de waterkant geweest.
Het is mij nog te koud en de watertemperatuur komt ook nog niet hoger dan plm. 5 gr.
Wel ga ik over 2 weken een weekje naar Frankrijk. Hopende dat het wat beter weer gaat worden.
Een goed seizoen voor jou en tot later.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-03-2016 18:50

Nee, ook ik kan ze niet aan de schubben komen, ben ook maar twee keer geweest. Met alleen brasem als resultaat. Het komt wel....

Mooi boek, ben benieuwd wat voor een soort boek is. Technisch, met veel platen? In ieder geval geen verhalenboek zoals je zei. Heb al tijden geen karperboek gekocht.

Als je uitgelezen bent lees ik graag weer wat vis trip verhalen van je. ;)

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-03-2016 17:07

Aaron en Frenk, dank jullie wel voor de reacties. :D

Aaron, ik hoop dat je de eerste van het seizoen al te pakken hebt, leuk vooruitzicht dat weekje Frankrijk, en hoop dat je je daar qua vangsten en plezier zal vermaken! :D

Frenk, ik hoop dat jij ook inmiddels een Cyprinus aan de hengel hebt gehad.

Tja het boek, het is een prachtig boek met heel veel informatie.
Het bestaat uit 2 delen, het 1e deel gaat over de karper in zijn algemeenheid, de biologie, de historie etc. en het 2e deel gaat meer over hoe onze Cyprinus carpio te verschalken, met veel info over voeding, mixen, materiaal en montages. Dit alles rijk en goed geïllustreerd met prachtige foto's. Ondanks de prettige en bijna verhalende schrijfstijl is mijn hardnekkige leesdip niet overgegaan en heb ik slechts de voor mij interessante onderdelen van Deel 1; De ontvangst in nederland en Karper en biologie uitvoerig gelezen. De overige hoofdstukken en onderdelen zullen voor de meeste karperaars zeker de moeite waard en interessant zijn, maar ik zal dit boek 'slechts' als naslagwerk gaan gebruiken, dan dat ik het allemaal uitvoerig zal lezen, wat ik mogelijk wel in de toekomst zal doen als ik van mijn leesdip af ben...

Er komt beter weer aan, het blijft wel fris maar in ieder geval droog. Ik heb er zin in...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-03-2016 19:52

Vandaag weer eens kunnen 'pennen'. :D
Heb er dagen naar uitgekeken, de verwachtingen waren hoog gespannen want het zou redelijk weer worden, in ieder geval zou de zon schijnen, het zou droog blijven en minder koud. Had er zin in...

Vanochtend op de fiets richting de stekken scheen het zonnetje, maar was het behoorlijk fris, de winterkleding zorgde echter voor een behaaglijke tocht. Een zanglijster zong stevig zijn liedje in het park waar ook vele Heggemussen en Winterkoningen elkaars territoria middels hun zang aan het afbakenen waren. Al slalommend tussen honden en groepjes joggers reed ik door het drukke park, waar op de onbeschenen plekken nog volop rijp op het gras lag.
Vlak bij de stekken aangekomen werd ik begroet door een jodelende en buitelende kievit, diens typische zang doet mij altijd aan het voorjaar denken. Heerlijk!
Snel twee voerplekjes gemaakt met maïs uit blik en om ongeveer 09:45 lag 'Johnny's Rod' uit met op de haak een verse witte broodpluim.
De weerapp. gaf 4 graden aan, er stond een hele lichte bries uit het oosten die wat rimpelingen hier en daar op het water veroorzaakte. Groepjes Grauwe ganzen en Aalscholvers vlogen over en weer en ook hier waren Heggemussen en Winterkoningen vlot aan het zingen.
Ik kon mijn jas uit doen, zat toch vrij beschut met de lichte oosten wind in de rug en de zon die al heerlijk scheen.

Afbeelding

Heb hier 3 kwartier gezeten zonder enig teken van leven te hebben gezien, heb om en om gewisseld van brood naar maïs zonder resultaat.

Dan maar naar de gebouwen stek:

Afbeelding

Met een verse witte broodpluim erop kreeg ik na een kwartiertje het eerste teken van leven te zien, twee driftige tikjes na elkaar werden geregistreerd door de pen...en dat was het dan.

Een Fuut passeerde de stek:

Afbeelding

Ook hier heb ik om en om brood met maïs gewisseld, zonder resultaat, er gebeurde daar verder helemaal niets meer. De roep van een overtrekkende Veldleeuwerik bracht het voorjaarsgevoel weer even terug.

Na drie kwartier weer terug naar de hoekstek, maar ook hier nog steeds geen tekenen van enig leven waargenomen, ook geen azende, bellen veroorzakende karpers gezien.

Tja, weinig werk aan de winkel voor molen en hengel...:

Afbeelding

In de tussentijd had ik wat gevoerd aan de andere kant van het gebouw waar de zon nog niet scheen. Zo, daar was het echt duidelijk stukken koeler dan op de zonnige/luwte stekken. De oosten wind was daar ook mede debet aan.

Na 3 kwartier besloten om het hier toch te proberen:

Afbeelding

Ook hier om en om gevist met broodpluim en maïs, maar helaas, niets, nada noppes wat ook maar enige aanwezigheid verraadde van vis...
Een putter(distelvink) zat plezierig achter mij in het zonnetje(hij wel!) zijn liedje te zingen, en opeens scheerde rakelings vlak over de grond en zeer vlakbij een Sperwer met gevangen prooi, die mij even deed opschrikken. Eksters en Zwarte kraaien achtervolgden de roofvogel die de bosrand in dook. Tja, dat was dan het enige opwindende wat gebeurde op de koude stek.

Na 3 kwartier weer terug in het lekkere zonnetje op de hoekstek.

Afbeelding

En jawel! Om 15:50 zag ik tot zelfs driemaal toe een karper op dezelfde plek half boven water komen, als of het wilde zeggen dat ze er wel zijn, maar verder weinig zin hadden om wat dan ook te gaan doen, in ieder geval niet azen op maïs en brood...

Ik heb dus vandaag 7 uren gevist, 7 uren die best wel snel voorbij zijn gegaan en in die 7 uren slechts twee miezerige tikjes van waarschijnlijk witvisjes gehad...en toch heb ik lekker gevist!

Afbeelding

Ik heb genoten van het buiten zijn, van de natuur, van het voorjaar wat er aan zit te komen, van al die vogels, en van de heerlijke zon:

Afbeelding

Oké, dit was een overduidelijke blank...maar een blank met een gouden randje...die heb je dus ook! :D

Next time... :D