Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-09-2015 21:44

Dank je wel voor je fijne reactie Nick. :D

Ik denk dat de meeste karperaars op den duur ook kunnen genieten van het 'buiten' zijn ondanks dat ze blanken, en met de 'penners' onder ons, die helemaal stil, onbewogen en gefocust zich aan de waterkant begeven, en het één voelen in de natuur met de natuur zich hebben aangeleerd, dubbel kunnen genieten van alles wat zich om hen heen afspeelt tijdens zo'n mooie ochtend...
Iedereen ( vissers en niet vissers...) zou dat eigenlijk moeten en kunnen doen...al was het enkel en alleen maar om tot rust te komen en te beseffen dat we nog prachtige natuur in ons landje hebben...volop zelfs! :D
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-09-2015 23:27

Blijft leuk om te lezen. Dit keer weer een paar schitterende foto,s erbij van waar het ook
om gaat bij het (pen)vissen. genieten met een G
Ach man..Ga toch vissen !!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-10-2015 07:37

Heb lekker genoten van je verhalen, Glenn, ik kijk ze meestal hier op het werk en lees de stukjes tussendoor ff. In je tweede verhaal heb je pracht plaatjes geschoten met die luchten en zo!
Geweldig!

Ga zo door, blijf Genieten, jaaaa, met hoofdletter G!

Frenk
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

01-10-2015 10:42

Hoi Glen,
Ik begon ze al te missen.
Wat? Je mooie verhalen. Je kunt er zo een boekje over schrijven.
Mooie foto,s. Fijne beleving.
Weer bedankt en ik wacht weer in spanning op je volgende verhaal.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-10-2015 18:48

Fred, Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de complimenten en de fijne reacties! :D

Ik kon die zondagochtend echt genieten van de sfeer met die dikke dauw over de weilanden en de blauwe lucht, die dauw/mist waaierde in hele fijne druppeltjes langs mij heen, betoverend gewoon!Tja...

Vanmiddag met boodschappentas en volle rugzak, miste ik de bus richting huis, en ach het was mooi en lekker weer dus dan maar lopend naar huis.
Op de hoek van de kade aangekomen zag ik een groep harders:


Afbeelding

En ik dacht even een dikke rug van een karper te zien, maar het was een rug van een grote dikke brasem. Rechts boven de harders en in het midden de brasems:

Afbeelding

Vlak onder aan de kant zat een mooie grote harder tussen de eenden en een blikje red bull:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik bleef nog even wachten om te kijken of er toch nog een Cyprinus aanwezig was, je weet maar nooit, maar nee, het was ook te druk met passerende mensen.
Maar ze zitten er...tja 'Karperen voor de deur'...(Harders voor de deur heb ik wel!)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-10-2015 17:02

Mooi man, die harders voor de deur. Die kunnen ook altijd maar gaan als je ze gehaakt hebt.
Met de korst ook goed te vangen!

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-10-2015 21:01

Harders zijn zeer sterke vissen, ik heb er ooit een op een broodpluim gehaakt tussen de boten hier op de kade, wat een gevecht...en verloren vanwege lijnbreuk...ik had heel wat bekijks van omstanders, vond ik iets minder... :lol:

Twee dagen gevist.
Zaterdagochtend vanaf 09:30 tot ongeveer 5 uur, op het meertje bij de Watergraafsmeer en de gebouwenstekjes.

Onderweg even deze zon bij de verbindingsdam gekiekt:

Afbeelding

Duikersstek bij het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

Andere kant van de duikers tegen het spoor aan:

Afbeelding

Geen stootje gezien, het was te mooi weer denk ik, ook geen een karper zien springen en/of activiteiten waargenomen. Ben toen verkast na 2 uurtjes en bij de gebouwenstekjes beland:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier was duidelijk meer 'leven' te bespeuren van karpers( springende en zelfs eentje die goed zichtbaar vlak aan de kant aan het rommelen was), doch het duurde wel even voordat ik op de mais/kapucombi wat ving...en het waren enkel maar brasems en een blankvoorn. Geen karper, wel een mogelijke karperaanbeet gezien de boeggolf na aanslaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vandaag, zondagochtend vanaf 7:45 tot 8:45 gevist op de Breek, Amsterdam Noord. Het was zeer mistig en fris:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Viste vanaf dit bruggetje, en had aan beide kanten en in het midden voerplekjes gemaakt:

Afbeelding

Constant leven, maar slechts witvisjes die de mais/kapucombi besnuffelden, eenmaal misgeslagen(denk witvis),ook veel 'leven' op het bruggetje: veel joggers en mensen die hun honden uitlaten, hierdoor erg rumoerig en veel getril op het bruggetje. Na een uurtje dus verkast naar de Weersloot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een hardnekkige en verkillende mist hing er die pas na 12 uur oploste, het was dus fris aan de waterkant. Regelmatig aanbeten, missertjes op zowel wittebroodpluim, maïs en maïs/kapucombi, maar hier geen karperactiviteiten waargenomen, wel jagende roofvis en aan het oppervlak spelende ruisertjes.

Blankie:

Afbeelding

Afbeelding

Hoorde wel veel vogels over mij heen passeren( brand en grauweganzen, witte kwikstaarten, graspiepers en opvallend veel puttertjes en zingende roodborstjes) doch vanwege de mist waren ze niet te zien.

Mooie brasem nog aangetikt:

Afbeelding

Ik wilde toch nog een karper 'zien' dit weekend, dus inpakken en wegwezen richting de Watergraafsmeer stekjes:

Afbeelding

Heb daar gevist vanaf 13:45 tot ongeveer 16:30. Karpers gezien, springende dat wel, maar geen karperaanbeten of vangsten, enkel Brasems:

Afbeelding

en 'typische' wolkenformaties:

Afbeelding

Thuis een heerlijk mokums biertje en een verrukkelijke gado gado gescoord:

Afbeelding

Ik heb twee heerlijke visdagen achter de rug, ik kan er weer even tegenaan, oke, geen karpers gevangen, maar ach dat komt wel weer...
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

04-10-2015 21:26

Heeee die Glenn,
MOET je vangen om te genieten?
Nee dus. Ik lees het en vang niks, maar heb wel IETS gevangen nl. genoten van je schrijfsel.
Weer bedankt!
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-10-2015 21:31

Mooi verhaal en mooie plaatjes!

Zo is het maar net, géén karper gevangen, maar oh wat heb je genoten!
Het mokums biertje heb je dan ook verdiend :)

Heb zelf ff gevist maar op die vervelende kreeften na helemaal niets. Ach,
ook ik heb lekker aan de waterkant gezeten, springende karper achter mijn dobber,
golfjes die mijn dobber laten dansen, en enorme bellen plakkaten om de
dobber heen, en toch alleen maar kreeftjes.....

Maar wel lekker buiten geweest :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-10-2015 00:14

Aaron en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D


Het was afgelopen week moeizaam met van alles en nog wat, ik dreigde weer ziek te worden(vervelende verkoudheid) en het was opeens erg druk op het werk met zeurende collega's en vervelende klussen. Gelukkig zette de verkoudheid niet door, maar lichaam en vooral geest snakte naar het einde van de week.
Ik wilde even ontsnappen aan de hectiek, onthaasten, en mij vooral 'lekker' voelen. Een uurtje eerder naar huis gegaan ondanks de drukte, de dagen worden korter dus kan er minder lang met daglicht gevist worden, wat boodschapjes gedaan( o.a. maïs, kapucijners en doperwten) en snel omgekleed en op de fiets naar de Watergraafsmeerstekjes.
Voermix gemaakt en drie plekjes gevoerd waarvan ik er uiteindelijk maar twee om en om heb bevist:

Afbeelding

Afbeelding

Het was overigens heerlijk weer, het deed mij erg aan het voorjaar denken, het zonnetje scheen en er was een lichte kabbel over het water.
'Johnny's Rod' lag precies om 15:30 uit en was beaasd met twee maïskorrels. Het was erg stil aan de kant, de lichte NO-wind ging zo nu en dan liggen wat een spiegelglad wateroppervlak opleverde, je kan zodoende wel alle activiteiten bespeuren , maar er viel niet veel op dat moment te bespeuren. Om het kwartier ben ik steeds van voerplek gewisseld, de IJsvogeltjes waren weer eens present en aan de overkant streek een Buizerd neer in het gras. Nog voor het uur om was kreeg ik een karperaanbeet, de pen werd in één ruk ondergetrokken, ik kon niet snel genoeg reageren want er ontstond vrijwel direct een grote boeggolf van een vluchtende vis en ik sloeg in het luchtledige aan...Tja, de twee maiskorrels waren er af, en de boeggolf dijde prachtig uit over het rimpelloze water, potverdorie dit was er een!
Ik bleef de stekjes om en om afvissen en zo vanaf half zes kwam er meer en meer activiteit van springende en passerende vissen tot ontplooiing. Ik kreeg bij de gebouwen stek duidelijk bezoek van rivierkreeftjes, ik herkende de rommelige aanbeetjes; het even onderwater trekken en het abrupt stoppen van de pen afwisselend met kleine voorzichtige tikjes. Ik tikte aan toen de pen langzaam onder ging en haalde voorzichtig op, de pen en lijn maakte een duidelijke draaiende beweging vanwege 'iets' wat aan de haak vastzat( lijkt een beetje op een herfstblad wat aan de haak zit waarbij je dat propellor effect krijgt), het kreeftje viel er al af.

Ik besloot mij te concentreren op de hoekstek op het meertje:

Afbeelding

Ter hoogte van de palen, zo'n 25/30 meter van de kant, waren enkele karpers aanwezig gezien de mooie wellingen en rimpelingen die ze maakten, ik gooide halverwege wat voer en voerde ook wat aan de kant. Ik had weer even een schrikmoment toen een IJsvogel rakelings tussen hengeltop en pen langsvloog en kwam ik oog in oog te staan met een muisje die mij vanuit het gras met zijn zwarte kraaloogjes aankeek en direct wegvluchtte.

Het was kwart voor 7, de zon zou volgens de weerapp. omstreeks 7 uur ondergaan, 'het laatste halfuurtje moet het maar gebeuren' dacht ik hardop, toen direct de pen schuin omhoog kwam en in een mooie doch snelle beweging naar rechts onderdook. Ik sloeg goed aan en direct contact. Yes! De slip liep direct, de hengel boog prachtig en een mooie run werd in gang gezet, ik draaide de slip een tandje aan, de vis kwam even boven en een mooie schubbenpartij in het glinsterende water kreeg ik te zien.

Afbeelding

Afbeelding

De karper kon ik eigenlijk vrij snel landen, doch eenmaal in het net werd de vis blijkbaar wakker en begon wild te protesteren en te spetteren.

Afbeelding

Er moest snel gehandeld worden voor de foto's want de vis was erg onrustig en de kant liep steil af:

Afbeelding

Afbeelding

De karper daarna weer te water gelaten zonder op te meten, schat de vis ruim over de 70 cm.

Het werd al donker:

Afbeelding

Voldaan ingepakt en relaxt op het fietsje door het park naar huis gegaan, thuis een heerlijk Mokums witbiertje gescoord en getoost op deze mooie najaarsdag:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-10-2015 10:01

Aaah, succes weer, Glenn,

misschien kan ik dit weekend een hengeltje uitgooien, misschien ook niet.Eerst even me vrouwlief naar Doetinchem, shoppen. Daarna heb ik vast wel een uurtje tijd om te vissen.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

10-10-2015 10:13

Biertje weer dik verdiend ;)
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-10-2015 18:03

Frenk en Coen, dank jullie wel voor jullie fijne reacties! :D

En Frenk, nog gelukt het hengeltje uitgooien?

Coen, het biertje smaakte prima!


Het was koud vanochtend op de fiets en er waaide een stevige oostenwind, voor het eerst weer eens handschoenen aan en een extra trui onder het fleecevest. Maar ik had er zin in.

De stek in Amsterdam-Noord:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had mij lekker warm gefietst, het was op de stek nog behoorlijk donker, in de verte richting dorp begon het wel al te gloren, een mooie oranje gloed aan de horizon.

Ik heb maar op één stek gevoerd en gevist, het was er te koud om daar lang te blijven, de wind nam enkel maar in kracht toe en ik wilde daar niet verkleumen op mijn onthaakmatje.

De hengel lag rond 07:45 uit en was beaasd met twee maïskorreltjes.
Een kleine zwarte silhouet scheerde over het water, een IJsvogeltje! De vogeltrek kwam op gang, heel veel brand, kol en grauwe ganzen passeerden mij, hoog of laag, ver of dichtbij het was een drukte in het luchtruim:

Afbeelding

Kieviten trokken in compacte groepjes over mij heen, een robuuste sperwer jaagde over het weiland en veldleeuweriken met hun typische roep trokken richting het zuiden. Ik kwam ogen en oren te kort, het verwarmde mij en ik kreeg een glimlach op mijn gezicht.

Er was direct leven bij de pen, van witvisjes, de pen werd opeens in één keer ondergetrokken en ik sloeg mis, geen contact of welling te zien. Niet kort daarna een zeer trage wegloper die ik goed kon aanslaan, het was een mooie blankvoorn die beide maïskorrels geheel in de bek had genomen.

Aalscholvers in kleine groepjes vlogen af en aan, de ganzen bleven in groepjes overvliegen, een torenvalkje ruste even op een paaltje om daarna in het weiland te 'bidden', loerend op prooi. Een sierlijk vliegende Grote Zilverreiger was een prachtige blikvanger met de opkomende zon, ik genoot van deze vogel.

Ik sloeg weer mis op een haast identieke trage wegloper, de wind werd sterker, en ik voelde mij verkleumen met de wind zo pal op de stek, ik verlangde naar de zon die mij enigszins zou verwarmen.

Afbeelding

Afbeelding

Na precies twee uur op mijn onthaakmatje gezeten te hebben had ik het hier wel gezien, ik wilde een 'warmere' stek op gaan zoeken:

Afbeelding

Afbeelding

Ietsje voor half 11 lag 'Johnny's Rod uit, ik had twee voerplekjes gemaakt, maar uiteindelijk bleef ik op één stek vissen, op de gebouwenstek stond een vervelende koude wind die ondanks de zon mij na ongeveer 15 minuten verkleumde.

Jonge knobbelzwanen vlogen over mij heen:

Afbeelding

Afbeelding

Binnen een uurtje kreeg ik een mooi aanbeet die zich goed had aangekondigd door fijntjes omhoog te gaan om daarna in één ruk onder te gaan, ik sloeg aan en niks, noppes, nada...
Dit was het enige wapenfeit, heb alles geprobeerd, van wittebroodpluim, combi maïs/kapu en enkel maïs, maar geen visactiviteiten in de vorm van aanbeten meer gezien. Slechts éénmaal karperactiviteit gezien, zag een rug bovenkomen op ongeveer 50 meter van de stek, dat was het, voor de rest in die vier uur dat ik daar heb gezeten helemaal niets meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb daar dus van half 11 tot half 3 gezeten, en maar één aanbeet gehad, tja...maar het was een prachtige dag met veel vogels en mooie luchten!

Thuis een grand cru(Hoegaarden) gedronken als afsluiter van deze koude herfstdag:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

11-10-2015 19:16

Hoi Glenn,
Bedankt, ook deze keer. Fijne schrijfsels.
Weer mooie plaatjes. Geen vis, maar de natuur was je vriend.
Ik denk nu al aan de volgende plaatjes die gaan komen.
Hoe lang vis je door?
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-10-2015 20:53

Hoi Aaron, dank je wel voor je fijne reactie! :D

Hoe lang ik door vis? Haha, vroeger stopte ik pas met vissen wanneer het echt niet meer kon: dichtgevroren sloten en vaarten...
Maar die tijd ligt echt achter mij, ik wil niet zeggen dat ik een mooi weer vissertje ben geworden(alhoewel?) maar bij kou en veel wind en regen bedenk ik mij wel tweemaal om toch aan de waterkant te gaan staan om te proberen iets te vangen. Het heeft natuurlijk wel wat om bij sneeuw, wind en hagel een vis te drillen( heb ooit in de polder in december met de vliegenhengel bij lichte sneeuw een mooie 'rooie rijer' gevangen), maar ik zoek wel de momenten uit om 'lekkerder' te vissen.
Het kan dus zomaar zijn dat ik pas na maanden en maanden weer de hengel ter hand ga nemen... :wink:
Maar misschien krijgen we wel een zachte winter met zonnige dagen...wie weet! :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-10-2015 08:37

Hey Glenn,
Het wordt steeds kouder en de winter komt eraan, met goede kleding kom ik al een heel eind, zo rond deze tijd. :) Een skibroek, dito jas en moonboots doen wonderen.

Ik vis eind herfst/hele winter meestal 's avonds in het donker na het werk/avondeten een paar uurtjes, op de vaste stekjes (duikers, onder bomen, diepe stukken) om ze te proberen te vangen.

Nu is mijn tijd nog schaarser dan normaal, dus ik zal echt moeten genieten van elke minuut!

Je bent er toch even uitgeweest.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-10-2015 10:53

Zo is het ook Frenk, je bent er toch 'even' uit geweest... :D

Ik kon vanmorgen wat langer in bed blijven, om 6 uur was het nog aardedonker buiten, vrouwlief was al beneden en samen dronken we een bakkie koffie alvorens ik mij op het fietsje richting visstekken zou begeven.

Ochtendimpressie op de verbindingsdam:

Afbeelding

Ik twijfelde waar ik zou gaan vissen, volgens de weerapp. zou het vanaf 14:00 uur gaan regenen, in eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op het sierwater in de Bijlmer richting Bullewijk. Zo'n 20 jaar geleden, als het niet langer geleden is, heb ik daar weleens met kunstaas op snoek gevist. Doch besloot ik toch maar naar de Watergraafsmeerstekjes te gaan, maar dan te vissen aan de overkant van het meertje.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb twee voerplekjes gemaakt, er is gevoerd met een mengsel van maïs, jonge kapucijners en wat flavour/boost.
Om 8:00 uur lag 'Johnny's Rod' uit en had ik beaasd met twee maïskorreltjes.
Het was stil, het wateroppervlak lag er mooi glad bij, groepjes brand en grauweganzen vlogen zo nu en dan af en aan, een IJsvogeltje kondigde zijn komst aan en ging links van mij in een boom zitten. Het 'tjak tjak' geluid van een groepje Kramsvogels deed mij om hoog kijken en recht voor mij op de stek sprong een karper tot drie maal toe uit het water.
Pas na een kwartiertje kreeg ik heel subtiel wat 'leven' te zien bij mijn pen, je hoopt dat het een vooraankondiging zal zijn van nog meer 'leven', maar helaas daar bleef het dan bij.

Na 3 kwartier de volgende stek bevist:
Afbeelding

Grappig dat ik aan de overkant de door mij vaak beviste gebouwen en hoekstek zag liggen.
Het begon eerst lichtjes te motregen, en later werden de druppels wat serieuzer van aard. Ik besloot in te pakken en maar weg te wezen...Vond het ook klammer worden vanwege de regen en ik verlangde naar een kop koffie.
Tja, next time maar weer, maar ik was er toch weer even uit geweest. :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-10-2015 19:12

Nou het was niks, hoor, ik had 2 uur en een kwartier de tijd om de auto in te laden, naar een stek te rijden en te viisen (en weer terug rijden), nou dat werd haasten. op de plek aangekomen, strak bij het water geparkeerd, spul eruit, "optuigen", plekjes maken en vissen. Nada, geen karper te zien, alleen op 1 plek wat witvis. De lelievelden warenal weggehaald en het hoornblad was al eerder verwijderd.

Zat ik vorige keer anderhalf uur achter een spiegel aan, nu (vrijdag 16 oktober) zag ik er geeneen. Heb wel vanaf de onthaakmat zitten genieten van een ijsvogeltje die af en aan vloog. Een hele mooie blauwe flits boven het weerspiegelende water.

Dat was al.

Nadere inspectie deed mij besluiten hier in het voorjaar (weer) eens een statische sessie aan te besteden, da's nl. al heel wat jaartjes geleden geweest. Al met al bijna twee uur aan de waterkant geweest, die overigens voorblijvloog.

Vandaag de gedachte om in de stad op kroeskarper te gaan, maar toen ik net mijn zoon en kleinkind wegbracht zag ik dat het erg mistig werd, bij mij werkt dat niet, mist, ik vang te vaak geen vis met mist. Dus naar huis en nu schrijf ik dit.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-10-2015 20:14

Frenk, dank je wel voor je uitgebreide reactie! :D Jammer hoor, en ach je hebt lekker op je onthaakmat kunnen genieten van het een en ander... :D


Vanmorgen besloten om eens te gaan 'pennen' in de Bullewijk ter hoogte van de Lemelerberg en Kuiperbergweg te Amsterdam ZO.
Het was frisjes op de fiets, maar ik had mij in no time goed verwarmd door stevig door te trappen, zo goed zelfs dat ik mijn handschoenen uit heb gedaan en mijn fleecevest voor de helft open deed, het werd dus wat te warm.
Onderweg flitsten beelden van vroeger door mij heen, op de plek waar nu de Amsterdam Arena staat, heb ik vroeger een paar keer gevist met de vliegenhengel en de spinhengel. Het toenmalige watertje daar was kraak en kraak helder, je kon daar prachtig de jagende snoeken en baarzen volgen, en ik heb daar mooie zeelten voorbij zien komen. Mooie ruisvoorns heb ik daar gevangen op de vliegenlat...twee jaar later kwam ik daar aan en was de sloot voor de helft gedempt, een bulldozer was nog bezig om de rest vol te storten met zand...zo zonde vond ik dat. De beelden kwamen levendig terug toen ik de Amsterdam Arena passeerde.

Oke, ik kwam omstreeks half 8 aan en ik moest mij toch even goed oriënteren want qua infrastructuur was toch wel het een en ander daar veranderd...ik reed dus verkeerd.

Oranjekleurige wolken in de Bullewijk:

Afbeelding

Ik heb aan beide kanten van de duiker gevoerd met de bekende mix van maïs, jonge kapucijner, doperwten en flavour/boost en tegelijkertijd ook de stekken gepeild, er stond meer dan 1.5 m aan water aan beide kanten, prima!

Rond 07:45 lag 'Johnny's Rod uit:

Afbeelding

Afbeelding

En de andere kant van de duiker:

Afbeelding

Na ruim een uur van turen naar de pen in een praktisch windstille omgeving en dus stil en vlak wateroppervlak, zag ik een subtiele 'beweging' van de pen...meer gebeurde er niet. Wel zag ik ongeveer op 30 meter afstand in het water een mooie deining ontstaan van een grote vis, mogelijk was dat een karper. Doch niet lang daarna kwam er zo'n 15 meter van de stek een mooie snoekenkop boven die ook een deining veroorzaakte. Aan de andere kant van de duiker zag ik wat meer activiteit van vis, maar geen karperactiviteit, wel zag ik een paar keer mooie bellen ontstaan van wroetende vissen, maar het was onduidelijk of dat van karper was. Er vloog een IJsvogel recht op mij af en regelmatig vlogen groepjes aalscholvers en kolganzen over mij heen. Ik keek wat om mij heen toen de pen er opeens niet meer was! Ik sloeg aan en...niks, geen weerstand of vluchtende vis, helemaal niks, de maiskorrels zaten nog op de haak, was dit nou een lijnzwemmer of wat? vroeg ik mij af.
Ik viste beide duikersstekken om het halfuur af, maar geen aanbeten of enig teken van leven meer gezien.
Heb daar van 07:45 tot 10:30 gevist en ik vond het wel goed zo, maar deze toch interessante stekken hou ik zeker nog in mijn achterhoofd voor het volgend voorjaar, ze zitten er gewoon! Ik voel dat... :D

Ik wilde karper(s) vangen vandaag, of in ieder geval de pen mooi onder zien gaan, dus inpakken en wegwezen richting de Watergraafsmeerstekken.

Er is gevoerd op 4 stekjes die om en om bevist werden, de hengel lag precies om 11:45 uit en was beaasd met de maïs/kapucombi:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was lekker weer, en heb lekker in het zonnetje gezeten, en ik werd verwelkomd door twee IJsvogeltjes die luid roepend achterelkaar over het water scheerden. Er waren veel zangvogeltjes op doortrek en regelmatig sprongen er karpers uit het water, doch allemaal vrij ver van de stekken.
Pas omstreeks 14:45 kreeg ik een zeer trage maar goed te volgen aanbeet, Abramis brama melde zich:

Afbeelding

Afbeelding

De zon ging steeds lager en lager staan, het werd merkbaar frisser:

Afbeelding
Ik vond het na 4 uurtjes vissen hier wel goed zo, inpakken en wegwezen dus.

Bij het winkelcentrum aangekomen een aantal heerlijke oliebollen gescoord om die met een bakkie koffie tevreden te nuttigen:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-10-2015 06:16

Je bent er zéker weer een dagje tussenuit geweest. Geen karper, wel vis.
En wat je om je heen ziet is ook prachtig, toch?

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

26-10-2015 16:21

Hoi Glenn,
Niets gevangen. Wel genoten. Na afloop oliebollen.
Ik kies een keer voor hetzelfde nl. Alleen oliebollen is wel erg vroeg, maar kunnen het hele jaar.
Deze week nog mooi weer met zon, dus je kunt nog naar de waterkant.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-10-2015 17:26

Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Ik had die dag zeker genoten, het was helaas afgelopen week druk met van alles dus niet kunnen vissen. Maar er zeker veel aan gedacht, je bent er toch op een of andere manier vaak mee bezig...begin van een verslaving? Haha, nee, gewoon enthousiasme, een portie gezonde enthousiasme, niets meer en niets minder.
Doch zat en zit het mij niet lekker dat er op de mij bekende stekken genoeg karpers zitten, maar te ver om met de pen te kunnen belagen.
Ik had van de zomer al een paar keer uit een soort opportunisme de pen zo'n 20 meter of meer verplaatst naar een groepje karpers om toch vangstpogingen te krijgen, maar de meeste aanbeten resulteerden in weg vluchtende karpers vanwege een lijnzwemmer of niet goed gehaakt zijn.
Vanmiddag een baitrunnertje, wat 20 grams loodjes en loodstoppertjes gehaald, eigenlijk kwam ik om een flesje flavour/boost te halen, maar het idee om met een 'freeline' een karper op een beetje afstand te kunnen pakken liet mij deze week niet los. Ik ga morgen dus experimenteren, vanmiddag in de box wezen zoeken naar een geschikte stok en ik kwam hengels tegen waar ik niet eens van het bestaan afwist ( twee nog nooit gebruikte matchhengels bijvoorbeeld en een 'ugly stick'(??? tja stond op de foedraal), maar ik kwam ook diverse hengels tegen die fijne herinneringen deden oplaaien, zoals een Schreiner brasemstok voor lijnen vanaf 12/00 en mijn eerste vliegenhengeltje een Aftma 5, en nog in een puike staat ook...tja, die goede ouwe tijd...
Oke, ik zocht naar een geschikte stok en kwam op de light stok uit van CJW, het is een penhengel, maar goed de andere optie, de Schreiner Carmidestok vind ik te zwaar.

Het Albatros baitrunnertje:

Afbeelding

Morgen gaan we dus wat experimenteren.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

31-10-2015 20:19

Hoi Glenn,
Ben best wel nieuwsgierig naar wat jij allemaal nog van de Old skool tijd hebt staan/liggen.
Vast nog wel een oud Abu, tje 33 of 44 .
Lijkt mij beter dan een bait runner.
Overigens wel weer hele mooie plaatjes.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-11-2015 07:41

Aaron heeft gelijk, je hebt nog aardig wat in de box liggen :)
Zo zie je wat voor plezierige verrassingen je eraan overhoudt.

Een penhengel kun je ook gerust gebruiken voor een korte afstand hoor
(daar vat ik 20 meter onder). Een geschikte lijn, een licht loodje om de afstand te overbruggen, eventueel een rigje, klaar. Ben benieuwd naar de resultaten.

Leuk molentje, trouwens, welke lijn zet je erop?

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-11-2015 19:06

Aaron en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Ik heb jaren geleden veel visspullen weggegeven, een van mijn eerste werphengeltjes was er een van het franse merk 'Lerc' met een prachtig draaiende Daiwa silver molentje erop. Ik heb overigens wel een Abu molentje gevonden met die typische slipinstelling achterop, maar het is niet het oude model, zal er tzt wel even een foto van plaatsen.
Op het baitrunnertje heb ik 30/00 laten zetten, op advies van de verkoper. Merk van de lijn weet ik niet, lijn krijg je meestal gratis bij aankoop van een molen, maar uit ervaring weet ik dat het wel goede lijnen zijn.

Oké, gistermorgen in de mist naar de stek waar ik het een en ander wilde gaan uitproberen. Ik heb met twee hengels gevist, 'Johnny's Rod' en de CJW penstok met de baitrunner erop voor 'afstand' gebeuren.
Ik dacht dat ik 20 grams loodjes had aangeschaft, maar dat bleken 15 grams loodjes te zijn, het maakte niet echt uit want ik wilde toch niet al te ver het aas gaan plaatsen.
Er is gevoerd met mijn bekende mixje van maïs, jonge kapucijners, doperwten en flavour/boost op zowel de penstek als de afstandstek.

Penstek met 'Johnny's Rod':

Afbeelding

Afstandstek met de CJW stok, ha lekker mistig !:

Afbeelding

CJWstok had ik op een steun geplaatst:

Afbeelding

En ongeveer een metertje voor de palen( tussen de palen):

Afbeelding

Afbeelding

Het rubberen loodstoppertje bleef dus niet op zijn plaats vanwege het gewicht van het lood, heb dus een loodhageltje erop moeten zetten om dit euvel te verhelpen.
Op de hair een blokje kaas om mee te beginnen:

Afbeelding

Zo rond 10 voor 8 lagen beide hengels uit, Johnny's Rod met een grote wittebroodpluim en de CJW stok met een stuk kaas.
Er stond haast geen wind, het wateroppervlak was prachtig glad, maar er was een hardnekkige mist en het was fris, 5 graden volgens de weerapp.
Weinig vogels gezien en gehoord, maar het IJsvogeltje was wel prachtig present.
Het was even wennen om je om en om te focussen op twee hengels: kijken naar je pen en kijken naar het stuk 'slappe' lijn van topoog naar wateroppervlak.
Pas na ongeveer een halfuurtje zag ik dat de lijn van de afstandshengel eventjes werd strak getrokken, maar snel weer slap viel, 'een lijnzwemmer?' dacht ik. Wellicht, maar ik voelde dat er vis in de buurt zat te scharrelen bij het brok kaas op zo'n 20 a 25 meter afstand...althans, ik wenste dat maar al te graag. Vreemd genoeg zag ik van tijd tot tijd wel springende karpers, maar ver weg, en geen activiteiten van karpers op de gevoerde plekken.
Op de penhengel ook geen leven te bespeuren, pas nadat ik twee maiskorrels op de haak had gezet , kreeg ik rond 12 uur een prachtige snelle wegloper...van Abramis brama, dat wel:

Afbeelding

Op de afstandshengel nog twee kleine rukjes waargenomen nadat ik ook hier van aas had gewisseld met de maïs/kapucombi op de hair, maar daar bleef het bij. Heel even, zo rond half 2, kwam de zon door die mij heerlijk verwarmde, maar daarna was het 'The Fog' die hardnekkiger dan de ochtend zich ging manifesteren:

Afbeelding

Ik vond het wel genoeg zo, jammer van de afstandshengel want ik had zo graag een gierende baitrunner met alles erop en eraan willen meemaken...Iets in mij zegt dat dat heus wel gaat gebeuren, geduld dus.
Next time!