Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-08-2015 22:58

Ik heb weer genoten, Glenn. Mooi geschreven en geïllustreerd. Genieten met een grote G.
Het gaat om alles om het vissen heen en die vangsten zijn de kers op de taart.

Voor mij is het bijna vakantie en dan is het lekker ontspannen en af en toe een hengeltje uitgooien.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-08-2015 16:47

Heel fijn om te lezen dat je genoten hebt Frenk! Dat doet mij deugd. :D

Gistermorgen zat ik op mijn werk al wat te zinspelen om in de middag c.q. begin van de avond even te gaan pennen. Het was druk op het werk en ik had er gewoon behoefte aan, twee collega's vertelden mij dat het slecht weer zou worden in de loop van de dag/avond; regen en mogelijk zelfs onweer.
Tja, ik twijfelde, doch via de weer app. op mijn mobieltje zou ik redelijk op de hoogte blijven en kunnen inspelen op veranderingen, zodat bij verdachte omstandigheden ik kon stoppen. Maar er was ook nog iets anders. Zoon en vrouwlief hadden besloten om een nieuw bed en een nieuwe kast aan te schaffen voor in zoonlief's kamer, dus zou gistermiddag na Ikea bezoek het een en ander uit elkaar(oud bed en kast) en in elkaar(Ikea bed en kast) gedaan moeten worden. Kijk, ik heb sowieso een hekel aan Ikea(bezoek) en een nog grotere hekel aan Ikea-pakketen in elkaar, schroeven, timmeren en wat diensmeer, als je je relatie wilt testen dan moet je vooral veel Ikea bouwpakketten samen in elkaar gaan zetten...Echt, ik had daar weinig zin in, zoveel geduld als ik heb om uren en uren aan de waterkant te turen naar een pennetje, zo weinig geduld heb ik bij de Ikea( die stroom mensen die van hot naar her als vlooien springen) en het al eerder genoemde in elkaar zetten van Ikea meubels.
Er kwam een compromis: ik zou voor de boodschappen en het eten zorgen( wat ik eigenlijk zo vaak al doe) en ik zou helpen om het oude bed en kast naar het grofvuil te brengen, en dan zou ik kunnen gaan vissen. Goede deal!( eeeh het sjouwen van die zware planken verliep niet bepaald zweetloos )

Oké, aan de waterkant een verse voermix gemaakt:

Afbeelding

Ik dacht een potje jonge kapucijners te hebben meegenomen, bleken het kikkererwten( oké, ze heten eigenlijk 'kekererwten) te zijn. Ik nam er eentje in mijn mond om te proeven, tja, niet echt schokkend qua smaak, ook niet vies, maar ietsjes harder dan de jonge kapucijners die ik normaal voor de voermix gebruik.

Twee stekken afwisselend bevist en gevoerd:

Dit was de vorige keer de 'drabplek' , maar zoals te zien is daar een stuk piepschuim voor in de plaats gekomen.

Afbeelding

En de stek bij het meertje:

Afbeelding

Zo tegen kwart voor 5 lag 'Johnny's Rod'uit bij de drab/piepschuimplek, en had ik de haak beaasd met een verse grote witte broodpluim.
Het was erg warm, maar op deze stek had ik zo nu en dan wat verkoeling van de wind.
Ben na een half uurtje verkast, ik had daar geen stootje gezien, wel af en toe wat belletjes, maar de meeste waren volgens mij bodem/gasbellen die niet veroorzaakt werden door azende vissen.
Op het meertje gevist met een kikker/maïs combi op de hair:

Afbeelding

Zo beviste ik om en om beide stekjes, afwisselend met een grote broodpluim of kikker/maïscombi. Op enkele lijnzwemmertjes na gebeurde er tot 18:45 niets spannends, of het moet de spiegelkarper zijn geweest die heel relaxt even vlak langs de kant zijn mooie kop liet zien.
Precies om 18:45 een serieuze aanbeet op de kikkererwt/maïscombi, de pen werd een klein stukje opgetild om daarna in één beweging razendsnel onder te gaan. Ik sloeg aan en het enige wat ik te zien kreeg was een weg vluchtende karper die een imposante boeggolf produceerde, tja was dit nou een echte aanbeet of een harde lijnzwemmer? Ik gooide een beetje voer bij en uit een soort opportunisme plaatste ik op dezelfde plek mijn beaasde haak, binnen een minuut een aanbeet en nu was het wel raak! De slip ratelde lichtjes en de hengel boog heerlijk krom, doch alles was maar van korte duur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze karper kon dus vrij snel geland worden, maar net zoals de vorige keren ging deze vis pas te keer in het net en vooral op de onthaakmat. Ik probeerde de vis te fotograferen op de onthaakmat maar ook een beetje vanwege de wat steil aflopende grond en het wild gespring van de vis ging het dus echt niet. Bovendien had de vis tot tweemaal toe met de gevaarlijk grote en scherpe rugvin, zich in de mazen van het net vastgezet. Het was best nog wel een link gedoe om de vis te bevrijden met die scherpe rugvin en het gespring daarbij. Eenmaal de vis bevrijd uit het net, besloot ik deze springer maar gauw te water te laten, dan maar geen pictures...

Bij de drab/piepschuimplek kreeg ik diverse lijnzwemmertjes en sloeg ik aan op een kleine kolblei die zowaar gelanceerd werd bij het aanslaan.

Afbeelding

Het was overigens bij deze stek stukken aangenamer qua temperatuur, maar vanuit het zuiden kwamen donkere wolken opzetten en op een gegeven moment trok de lucht dicht:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde eigenlijk nog blijven vissen tot dat het echt donker werd, maar ik twijfelde, helemaal toen ik dacht in de verte 'gerommel' te horen. Dus om kwart voor acht gestopt en terug op het fietsje naar huis.

Ik moest thuis aangekomen nog eten maken, en boven hoorde ik twee zwoegers in de warmte kloppen, tikken, schroeven draaien, planken passen, dozen uit pakken...vloeken...ruzie maken(whahahahaha),etc. etc.
Was ik even blij dat ik kon genieten van een hamburger a la Glenn en een heerlijk amsterdams biertje:


Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-08-2015 22:03

Ik wilde zondagmorgen gaan vissen, maar de vooruitzichten waren niet denderend: regen werd er voorspeld, dus zag ik er maar vanaf. Maar ik had s'middags toch zin om, al was het maar een paar uurtjes, aan de waterkant te vertoeven.
De regen die voorspeld was viel overigens wel mee, dus op de fiets met wat voer richting de stekjes. Het was fris, met een soms wat aanwakkerende nw-wind was mijn fleecevest geen overbodige luxe.

Omstreeks 13:30 uur lag de stok beaasd met twee maïskorrels uit, en was er gevoerd met maïs, jonge kapucijners, doperwten wat gemengd was met flavour. Er vloog overigens een IJsvogeltje rakelings langs de stek:

Afbeelding

Er was weinig activiteit te zien, de bewolking nam toe en het begon eerst wat te motteren, maar dat veranderde snel in dikke regendruppels waardoor ik mijn regenjack aan ging doen:


Afbeelding

Zo nu en dan zag ik toch wellingen en zelfs springende karpers. Regelmatig werd de pen wat bewogen door lijnzwemmers, toen na ruim een kwartiertje de pen begon te 'leven'. Langzaam maar gestaag verdween de pen naar links onder het gladde wateroppervlak. Ik wist haast zeker dat het een brasem was want dit was een typische brasem wegloper. Maar ik had het geheel mis, want direct na het aanslaan reageerde de slip en boog 'Johnny's Rod' diep op de run van een sterke karper. Wat was deze vis rap zeg! Tot tweemaal toe spurtte de vis naar de kant met een verrassende snelheid, de vis probeerde zich wat vast te nestelen in het riet om zich zo te ontdoen van haak en lijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het karpertje was net geen 50 cm, maar mooi van bouw en had mij mooie sport gegeven.

Het werd weer donkerder en donkerder en frisser:

Afbeelding

Ik wilde nog even op de drab/piepschuimplek vissen, maar geen drab, geen piepschuim maar twee vuile stukken plasticzeil dreven daar in het hoekje:

Afbeelding

Het was daar frisser vanwege de wind, het begon weer wat te motteren, dus besloot ik na ruim een kwartiertje van geen teken van leven, nog even op de andere stek te 'pennen'.

Afbeelding

Daar was wat meer activiteit te bespeuren van karper, er werd afwisselend met een grote wittebroodpluim en de maïs-kapucijnercombi gevist. Ik kreeg redelijk wat lijnzwemmers en na een kwartiertje kon ik een mooie brasem aantikken die een prachtige wegloper veroorzaakte.

Het was goed zo na een kleine 3 uurtjes vissen, ik pakte in en ging tevreden naar huis, daar wachtte een fijne verrassing voor mij:

Afbeelding

En een heerlijke aardbeienbavarois:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door glenn axt op 16-08-2015 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

16-08-2015 22:11

Hoi Glenn,
Mooie plaatjes met nu toch weer een karpertje.
Lees ze weer met veel plezier, je schrijfsels.
Bedankt maar weer.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-08-2015 22:47

Lekker bezig, zowel met de visserij (leuke vangsten en verhalen) als met de innerlijke mens, heel belangrijk, Glenn!

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-08-2015 19:11

Aaron en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D


Sail...tja, ik heb 3 dagen vrij genomen omdat het naar het werk gaan met het ov en het terugreizen naar huis met het ov veel langer gaat duren dan normaal. Bus en tram van en naar het knsm-eiland rijden niet meer, vandaar. Ach, het is maar eens in de vijf jaar en het heeft ook wel wat die mega drukte met die bootjes en die stroom mensen.
Maar ik ontvlucht die drukte door te gaan...vissen!

Vanmorgen wat later dan normaal op het fietsje gestapt, bepakt en bezakt, richting Amsterdam-Zuid. De bedoeling was om in Buitenveldert te gaan karperen, ik ken daar een leuke stek bij een Molen vlakbij het Amstelpark en de Kalfjeslaan, waar ik vroeger veel op roofvis heb gevist en ik wilde sowieso eens op een 'vreemde' stek gaan pennen.
Omstreeks 7 uur daar aangekomen, na een leuke fietstocht langs de Amstel, zag ik tot mijn schrik dat de bedoelde plek geheel dichtbegroeid was en dat de overkant geheel in beslag was genomen door metershoog riet en onkruid en dat daar ook een hek was geplaatst vanwege een schooltuin. Ik ben er jaren en jaren niet geweest, dus die schooltuin was een complete verrassing voor mij. Ik inspecteerde toch even de stek, en verjoeg een IJsvogeltje die rakelings over het water wegvluchtte. Doch nee , deze plek was niet meer te bevissen.
Oké, ik fietste Buitenveldert in, nu kende ik wel daar enkele stekjes, maar heb daar nog nooit gericht op karper gevist, en deze stekjes kende ik nog uit mijn roofvisperiode van meer dan 20 jaar geleden. Ik kwam op een park uit wat vlak tegen de gemeente grens van Amstelveen lag, het parkwater was moeilijk te bevissen vanwege het hoge gras/riet en de vele bomen.
Al fietsend en speurende naar geschikte watertjes, kwam ik uit op de Kalfjeslaan hoek Kostverlorenweg net over de gemeente grens van Amstelveen. Dit polderwater van de Amstelveense Middelpolder, kende ik redelijk goed van mijn vliegvisperiode, en het zag er op het eerste gezicht nog goed uit qua bevisbaarheid. Het water was schoon, helder en ik zag zelfs hier en daar voorzichtige bellenveldjes van azende vissen.

Ik maakte vijf voerplekjes van ter plaatse gemixt voer van maïs, doperwten, jonge kapucijners en boost/flavour.

Afbeelding

Iets voor 7:30 uur had ik 'Johnny's' Rod uitgelegd in het zeer natte gras, en de haak beaasd met de kapucijner/maïscombi. Het was stukken dieper dan ik mij had voorgesteld, de pen stond op meer dan een meter water. Enkele lijnzwemmertjes en wat driftige witvisaanbeetjes waren de eerste kennismakingen met dit voor mij lang geleden beviste polderwater.
Na een halfuurtje wilde ik de stek bevissen bij het stenenbruggetje, ik had daar links in de hoek flink gevoerd:

Afbeelding

Vrij snel kreeg ik 'leven' te zien op de kapucijner/maïscombi in de vorm van lijnzwemmers en kleine tikjes, maar opeens werd de pen lichtjes opgetild om daarna direct naar beneden te verdwijnen. Ik sloeg aan en 'ram!' Direct contact en een geweldige run, de hengel boog geweldig, de slip gierde en er werd heel veel lijn van de molen getrokken. Wat een power en kracht, de karper dook naar links onder het stenen bruggetje door! En de molen raasde door vanwege de geweldige vluchtpoging van de vis, ik bleef rustig terwijl ik vreesde voor lijnbreuk vanwege het stenenbruggetje. 'Johnny's Rod' hield ik zo ver en zo horizontaal mogelijk om zo min mogelijk contact te hebben met de stenenkant, ik probeerde de vis terug te pompen, maar de vis knalde door! De hengel bleef gedurende de run in de uiterste vechtbocht, dus nog meer druk zetten had geen zin. Opeens stopte de run...zat ik vast? Nee toch? De hengel stond nog steeds krom en ik voelde nog wel lichtjes gebonk, maar de lijn zat ergens vast.
Wat nu? dacht ik...ik gooide de beugel open, de druk viel direct weg op de hengel, de lijn kwam vrij en wonder boven wonder zag ik dat er meteen lijn werd genomen, de vis zat er dus nog op en zwom weer weg. De beugel werd gesloten om weer contact te krijgen, wat snel gebeurde, en ik pomte nu rustig de vis terug vanonder de stenenbrug. 'Wat een mazzel!' dacht ik, maar we zijn er nog niet. De vis kreeg ik nog steeds niet te zien maar metertje voor metertje nam ik lijn op en gelukkig kwam de vis gewillig mee vanonder het bruggetje en begon een run naar rechts. En wát voor een run! De molenslip werd weer goed getest, ratelde er vrolijk op los en 'Johnny's Rod' boog en kraakte in elke vezel, wát een power, wat een kracht en wat een geweldige sport beleefde ik aan deze vis, die nog lang niet moe was. Eindelijk kreeg ik een glimp te zien, een vette donkere schub met een prachtige staart. Ik moest mijn best doen om de vis te landen, en het lukte en ik was blij dat ik mazzel had met alles!

Afbeelding

Afbeelding

89 cm, gewicht schat ik zo ruim 25 pond, een ouwe donkere polderschub dus:

Afbeelding

Zo! Dat was genieten! Dat was een gevecht, dat was mega cool!( eeh ja laat ik nou ook eens 'modern' zijn...). Anyway, ik stond nog minuten te glunderen en na te genieten van alles wat deze geweldige vis mij had bezorgd aan strijd, vechtlust en ook het geluk wat ik had, dat ik de beugel open gooide in een poging om de vis 'los' te krijgen. Alles zat mee, en dan is vissen echt geweldig om mee te maken.

Tijdens het vissen merkte ik al dat mijn stekje op de aanvliegroute van Schiphol lag:

Afbeelding

De een na de andere 'ijzeren vogel' vloog over mij heen, maar op een gegeven moment stoort het je niet meer.

Oké, om een lang verhaal kort te maken ving ik helaas die ochtend geen karper meer, sloeg m.i. nog wel mis op eentje, ving ik 5 blankvoorns, 3 ruisvoorns en, je gelooft het of niet, 4 amerikaanse rivierkreeftjes! Dat was ook weer een verhaal apart, die kreeftjes trekken heel langzaam aan je aas, blijven aan het aas hangen terwijl je pen onder is, maar niet verder wegloopt, waardoor je op een gegeven moment wel door hebt dat er zo'n kreeftje met je aas aan het rommelen is.
Maar goed, ik stopte s'middags met vissen, ging richting het eiland waar ik midden in de Sailmeute terecht kwam en thuis aangekomen nam ik een biertje en proostte op de mooie en zeer bevredigende visdag.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

19-08-2015 20:17

Hallo Glenn,
Bij het lezen van je schrijfsel deze keer dacht ik aan m,n jeugd.
Maar dan met bamboe hengel en koperen reeltje.
Alles moet dan mee zitten. Hengel krom, duiker van steen en de slip die als een bezetene ratelt.
Na een mooi gevecht met een karper die dan ineens "denkt" ik ga maar terug en ga naar het landingsnet. Dan is er niets mooiers dan de vis daar te zien liggen en daarna terug te zetten.
Weer een heel mooi stukje en je hebt je biertje dubbel en dwars verdient. Proost!!
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-08-2015 21:07

Hoi Aaron, leuk om te lezen dat je dacht aan je tijd dat je viste met bamboehengel en reeltje!

Het toeval wil dat ik vanochtend gedurende mijn fietstocht langs de Amstel, een gedeelte van de route heb ik in mijn jeugd vaak befietst naar mijn jeugdvisstekjes, ook terug dacht aan mijn begin periode toen ik met een driedelige bamboestok, zo krom als ik weet niet wat, met een veel te dikke nylonlijn en slecht uitgelode dobber aan de waterkant mij uren en uren kon vermaken en trots was als ik een paar blankvoorntjes ving die ik dan even bewaarde in een emmer, om die trots te laten zien aan mijn vriendjes. Tja, aan karpers dacht ik absoluut niet, dat waren voor mij nog 'magische' vissen waar ik als beginnend vissertje slechts van kon dromen. Ik zag in het grote aquarium van onze visboer altijd enkele karpers en palingen zwemmen, prachtig vond ik het, doch het duurde jaren en jaren alvorens ik mijn eerste karper zou vangen.

Het vangen van een karper vind ik nog steeds iets magisch hebben hoor, het is echt niet iets vanzelfsprekend dat je er zomaar eentje vangt. Je moet er wat voor doen, geduld hebben, uitproberen, niet opgeven, veranderen, en toch ook weer een beetje je eigen koers varen en blijven leren, ook van je fouten. En als je dan met die kromme hengel staat, de slip hoort gieren, je de kracht voelt van die vis die uit alle macht wilt ontsnappen, dat is toch iets machtig moois...

Tja, vissen...spanning bij ontspanning, dat is het ook...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-08-2015 23:21

Lekker genoten van de door jou beschreven vistrip, altijd weer een avontuur. Die oude visstekken blijken soms toch weer gouden stekjes te zijn.
Mooie vis trouwens, een oude strijder.
Ik lees dit vanaf mijn vakantieadres met veel plezier. Verras ons weer met een leuk verhaal!

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-08-2015 07:23

Dank je wel Frenk en nog een fijne vakantie gewenst! :D

Nog steeds 'Sail' voor de deur, maar zat wel eerste rang bij het vuurwerk kijken, prachtig hoor, maar stond gistermorgen wat te laat op.

Besloten werd om de Bijlmerweide te gaan bezoeken, vorig jaar daar toch leuke Cyprinus carpio's gevangen. Op het fietsje in mijn t-shirt, het was al warm, al laverend tussen de eerste 'Sail-diehards' richting Amsterdam ZO.
Tja, mijn eerste stekkeuze viel helaas af, een dik drabtapijt, met zelfs een tuinstoel in het midden, was daar de oorzaak van, ondanks dat het redelijk stroomde bleef dit hardnekkige tapijt in stand...
Dan maar de stek met de nieuwe(vis)steiger:


Afbeelding

Aan de overkant hielden twee IJsvogeltjes op een steiger, al kwetterend, mij in de gaten. Aan beide kanten van de steiger gevoerd met een mix van maïs, kapucijners en flavour/boost.
Omstreeks 7:30 uur lag 'Johnny's Rod ' uit en was de haak beaasd met de maïs/kapucijner'combi.

Afbeelding

Er ontstonden redelijk wat compacte bellenveldjes van azende vis, maar m.i. niet van karper. Je blijft toch gefocust op wat er gebeuren gaat, voor je er erg in hebt kan de pen opeens verdwijnen, maar op wat lijnzwemmers en wat aarzelende witvisaanbeetjes na, gebeurde er niet veel. Afgewisseld met een wittebroodpluim kreeg ik pas na 3 kwartier een mooie aanbeet. Lichte opsteker en een gestaag verdwijnende pen waar ik goed getimed op kon aanslaan. Hengel krom en de slip ratelde direct, 'karper' dacht ik meteen. Maar het bleek een sterke brasem te zijn, mooi van vorm en omvang die de molenslip toch even testte:

Afbeelding

Afbeelding

Het werd erg rumoerig op de stek; blijkbaar zat de stek op een aanvliegroute van Schiphol want het een na het andere vliegtuig knorde over mij heen, waren mensen van de groenvoorziening druk bezig met kettingzagen, en werd er driftig gras gemaaid, kwam een meerkoeten jong krijsend op het bijvoeren af en bleef dit jong maar gillen op de stek...ik kom toch ook wel een beetje voor mijn rust...toch?
Na het misslaan op een bijna identieke wegloper, ik voelde even contact, besloten naar een andere stek te gaan. Daar hield ik het niet lang vol, de zon scheen volop en het werd warmer en warmer.
Een karper, een karperaanbeet en al wat niet daar omheen, wilde ik vandaag nog meemaken, besloten om in te pakken, en weg te wezen om richting de Watergraafsmeer te gaan.

Afbeelding

Hier even gevist, zag aan het oppervlak enkele karpers heel rustig heen en weer zwemmen, met een forse broodpluim probeerde ik er eentje te verleiden, maar echt ik hield het daar niet vol vanwege de warmte! Opeens zag ik een waterschildpad voorbij dobberen, ik wilde een foto maken toen het groene beestje opmerkelijk snel onderdook, hoezo zijn schildpadden sloom?

Dan maar aan de andere kant van de duiker 'pennen':

Afbeelding

Op broodpluim hier een karper verspeeld, er stond ook te veel lijn uit waardoor na inhaking deze weer losschoot, wel een mooie boeggolf veroorzaakte deze vis. Maar na twee brasems hier gevangen te hebben, besloot ik toch een wat koelere stek te zoeken want ik werd gewoon duizelig van de warmte, normaal kan ik daar wel redelijk tegen, maar gister niet.

Bij de drabplek bij het gebouw dan maar:

Afbeelding

En de hoekstek:

Afbeelding

Tja, het werd een onvervalste brasemdag met nog twee blankvoorns erbij, het bleef voor mij te warm, je werd er gewoon loom en sloom van. Ik viel dus ook in slaap aan de kant...Wel minimaal drie keer op een karper misgeslagen gezien de boeggolven, en dat was het dan voor vandaag.
Geen karper, wel even contact gehad, maar al met al, ondanks de warmte, heerlijk gevist.

Geen 'spetterend' vuurwerk aan de waterkant, dat zie ik vanavond wel weer met de meute op de kade...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-08-2015 19:03

Jammer Glenn, het is niet altijd feest.

Wel een mooi plekje met die twee steigers bij de ijsvogels :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-08-2015 18:49

Zo is dat Frenk, en als het feest is dan vieren we het ook meteen goed! :D

Ik wilde deze 'Sail' week relaxt afsluiten, hoewel ik weldegelijk naar een karpervangst verlangde, ben ik wat later dan normaal vanmorgen van huis gegaan, en de bedoeling was om maar 3 uurtjes ofzo te pennen. De weersvoorspelling op mijn app.gaf aan dat het om en nabij 10:00 uur zou gaan 'donderen'( regen, storm, onweer...) in Amsterdam e.o.

Op naar een van de Watergraafsmeerstekjes dus, op straat was het drukker dan normaal, tja Sail-diehards. Het waaide in vergelijking met voorgaande dagen behoorlijk, er stond een ZW die zo nu en dan lekker uithaalde.

Zo tegen 10 voor 7 had ik 'Johnny's Rod' uitgelegd en werd er gevoerd met een mix van kikkererwten, doperwten, wat restjes jonge kapucijners, maïs en flavour/boost.

Afbeelding

Opmerkelijk dat het wateroppervlak zo glad als een spiegel was, de zuidwesterwind had nog geen vat op het water, ik hoorde verder op een karperspringen, her en der raakten rug en of staartvinnen van karpers het wateroppervlak en waren er opvallend veel krakeenden aan het zwemmen.

Ik had voor de verandering nu eens geen witbrood meegenomen, ik zou verschillende combi's gaan uitproberen; enkel maïs, enkel kikkererwt of combi's van maïs met kikkererwt of jonge kapucijner.
Binnen vijf minuten had ik een prachtige aanbeet op de maïs/kikkererwtcombi, maar geen contact of wegvluchtende vis gezien.
Veel lijnzwemmers kreeg ik hierna, en ik had twee 'schrikmomenten': er vloog tussen dobber en hengeltop door een supersnelle smaragd blauwe vogel...inderdaad een IJsvogel, niet kort daarna werd de pen in één pijlsnelle ruk onder getrokken vanwege een zwaar geschrokken karper, een mooie deining was het gevolg.
Na ruim een halfuur dan toch een wegloper, van een brasem...
Weer wat gevoerd, weer lijnzwemmers met geschrokken karpers als gevolg en uiteindelijk toch een vette aanbeet van een karper die goed gehaakt was:

Afbeelding

Afbeelding

Dit was een felle rakker die een poging deed om in de sloot om de hoek te komen, de hengel moest ik zo ver mogelijk naar voren strekken om de vis uit de sloot te houden. Het was een leuke dril, duurde niet al te lang en deze net het knollenstadium ontgroeide karpertje was 54 cm en mooi van bouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De weerapp. van amsterdam gaf nu aan dat het na 11 uur pas 'vervelend' weer zou gaan worden, ik besloot vrouwlief te bellen zodat zij op haar tablet kon kijken wanneer en of het wel zulk naar weer zou gaan worden. Tja, het was lekker weer, strak blauwe lucht en de temperatuur was ook aangenaam. 'Pas in de avond wordt er bewolking en regen verwacht', zei ze, en opeens hoorde ik de slip ratelen en werd de hengel bijna het water in getrokken. Ik pakte het handvat in een refelx beet en begon enorm te lachen omdat vrouwlief nog aan het praten was terwijl er een heerlijke run aan de gang was. 'Hahaha, sorry ik moet ophangen want er zit een vis aan de haak!' Tja...ik bleef geloof ik nog lachen daar aan de waterkant met telefoon en krommehengel in de handen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze vis voelde goed en nam stevige runs, de molenslip werd goed getest.

Nog net geen 60 cm, om eerlijk te zijn dacht ik met een grotere vis te maken te hebben vanwege de kracht, de kracht van deze vis zat hem in de grote staart:

Afbeelding

Afbeelding

Het werd warmer en warmer, de wind nam toe, regelmatig werd de pen ondergetrokken, verschoven door lijnzwemmers en sloeg ik ook enkele keren mis.
Er werden nog 3 brasems gevangen, waaronder dit mooie exemplaar die eventjes de slip deed ratelen:

Afbeelding

Er waren veel vogels aanwezig, pimpel en koolmeesjes omringden mij, boerenzwaluwen trokken al kwetterend naar het zuiden, een groep van 18 brandganzen vlogen over mij heen en diverse soorten eenden vlogen af en aan.
Ik vond het wel genoeg zo, mijn 'Sailweek' zat erop, inpakken en wegwezen...nou wegwezen, op het eiland aangekomen moest ik afstappen om al zigzaggend door de enorme stroom sailbezoekers naar mijn huis te komen.
Ach het is maar 1 maal in de vijf jaar, en thuis zeer tevreden een heerlijke cappucchino genuttigd.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-08-2015 00:01

Lekker gevangen Glenn.
Het valt me op dat je volgens mij de molen vrij ver naar achteren hebt hangen, meer richting onderkant hengel dan richting eerste oog. Is daar een reden voor?
Ik heb bewust de molen altijd een flink stuk richting eerste oog hangen zodat ik het onderste deel in mijn broekriemrand kan zetten om zo als hefboom te laten werken. Met 1 hand creëer je een hefboom, minder kracht nodig vind ik.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

24-08-2015 00:05

Hoi Glenn,
Nog steeds veel boeggolven.
Klopt het systeem echt wel?
Weer mooie vangsten en een heeeeel leuk schrijfsel.
Bedankt maar weer.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

24-08-2015 09:26

hoi Glenn,
Heb nog eens nagedacht over het feit dat je altijd zoveel brasems aan je haak hebt.
Heb je al een gedacht om van voer te veranderen?
Ik koop kippen opfokvoer en dat met geweekte hennep en dan heb ik niet zoveel last van brasems.
Of zitten er in Den Haag en omgeving misschien er niet zoveel.
Veel succes bij je volgende sessie.
mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-08-2015 16:59

Frenk en Aaron, dank jullie wel voor jullie reacties en vragen. :D

Frenk, ik begrijp wat je bedoelt en ook waarom jij de molen vrij dichtbij het eerste oog hebt geplaatst. Volgens mij zit de molen meer aan de eerste oog kant dan in het midden:

Afbeelding

Dit is niet echt een goede foto om de positie van de molen te bekijken vanwege het perspectief en diepte van de foto, maar je kan wel inschatten waar de molen zich op de handgreep bevindt. Ik zal tzt een betere foto maken. Maar ik heb getracht om de molen op ongeveer dezelfde plek te plaatsen/houden waar de 'oorspronkelijke' molen(Dam Sigma) zich bevond. Dit meer vanwege de 'ingesleten' plek in het kurk, waar de molen jaren lang heeft gezeten. Ondanks dat is er nog genoeg ruimte om mijn gehele onderarm vanaf molen t/m het einde van de handgreep op de handgreep te houden.

Aaron, ik heb inderdaad veel boeggolven meegemaakt de laatste tijd, maar gister leek het wel of de karper extra gevoelig was voor lijnzwemmers c.q. onraad. Bij het minste geringste ontstond er een boeggolf, ook elders op het meertje zag ik regelmatig boeggolven ontstaan van wegschietende karpers.

Tja die Abramis brama's, ik vang er inderdaad best veel, toch regelmatig is het zo dat ik eerst een of twee brasems vang, en daarna zijn de karpers c.q. aanbeten aan de beurt.
Ik heb er ook aan zitten denken om qua aas/aaspresentatie te proberen om gericht op karper te vissen, maar ergens vind ik het niet eens zo erg om brasems en 'witvis' als bijvangst te hebben, je bent per slot van rekening steeds alert, bezig en het geeft ook een soort spanning omdat je dan niet weet wanneer er een Cyprinus in de buurt zit...vaak als ik denk dat ze er niet meer zijn, word ik toch aangenaam verrast door een onvervalste karperaanbeet. Soms zie en merk je helemaal geen activiteit, en als je dan op een stil moment toch een prachtige aanbeet krijg, dan maakt dat het uren turen en geduldig wachten toch weer goed.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-08-2015 23:40

De gehele kurkenhandgreep van de 'Johnny's Rod' op de foto:

Afbeelding

Het valt inderdaad op dat de molen nogal in het midden bevestigd is, voor mij persoonlijk maakt het niet uit, denk dat het door de gewenning komt, en ik weet niet beter. Inmiddels is dit al de derde molen op de hengel en heb steeds op dezelfde plaats de molen ietsjes links van het midden geplaatst, mede ook vanwege de 'slijt' plekken zijn de molens steeds op die plaats bevestigd. Op mijn andere karperstokken zitten vaste reelhouders, en die zijn wel vrij dicht bij het startoog geplaatst. Ik zou eigenlijk de proef op de som moeten nemen en afwisselend moeten vissen met een hengel waarbij de molen vrij dicht bij het startoog is geplaatst en 'Johhy's Rod', om te bepalen wat voor mij nou het prettigst vist.

Oké, het was een erg drukke week, vanmorgen zat ik al op het werk te bepalen of ik wel of niet even in de avond zou gaan pennen, er even tussen uit en lekker turen naar een deinende pen, daar had ik enorme zin c.q. behoefte aan. Even met vrouwlief het een en ander kort gesloten, zodat ik na het werk richting waterkant kon gaan.

Ik zat te denken aan de Diemerpolder, heb daar al een tijdje niet meer gevist, het is een prachtige stek met veel groen, riet en bomen, maar veel ondiepe plekken en ook wel veel hondenuitlaters, joggers en wandelaars, next time maar die plek. Het werden toch weer de Watergraafsmeer stekjes:

Afbeelding

Afbeelding

Gevoerd met de bekende mix van maïs, kapucijners, doperwten en flavour/boost, en begonnen met een witte broodpluim omstreeks 16:30 uur. Het was lekker weer, met een zo nu en dan pittige ZW-er, maar droog en redelijk warm.
Eerste halfuur niets gezien, op een springende karper na, bij de drabplek een brasem aangetikt en wat lijnzwemmers. Pas na 19:00 uur redelijk veel lijnzwemmers en misslagen van ten minste 1 karper gezien de enorme boeggolf, doch het was weer brasem wat de klok sloeg:

Afbeelding

Afbeelding

Mooie brasems, dat wel, en eentje had een razend snelle aanbeet, doch geen karpers dit keer...

Afbeelding

Tegen 20:30 uur gestopt, het werd al donker, thuis aangekomen een heerlijke belgische IPA gedronken.
Ach ik had me heerlijk ontspannen, heb de pen diverse keren onder zien gaan en dat zijn toch vaak de spannendste momenten bij het pennen op Cyprinus carpio, ook al vang je er geen een...

Ik breng een toost uit op de karpers!:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-08-2015 20:54

Glenn,
Je avonturen lezen zo heerlijk weg, als een spannend jongensboek!

Het is geen commentaar op de plaatsing van die molen , hoor, viel me gewoon op.
Ik zag een foto van je kurk en geen molen, dus stelde ik mijn vraag waar je de molen geplaatst had. :wink:

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-09-2015 20:20

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie, doet mij deugd dat je de verhalen fijn vindt om te lezen. :D

Gisteren, maandagmiddag, praatte ik met een collega over van alles en nog wat. Ondertussen keek ik naar buiten en op de weerapp. op mijn mobieltje, zag het er qua bewolking/regen gunstig uit om eventueel te gaan vissen.
Ik zei dat ik zin had om te gaan vissen, mijn collega vroeg wat ik nou zo leuk vond aan dat 'vissen'.
Mijn riedeltje over de totale beleving van het buiten zijn, je in de natuur begeven en genieten van alles, zou weer voor de zoveelste keer worden afgedraaid. Sommige mensen die niets met het vissen te maken(willen) hebben, zijn nieuwsgierig en vragen zich dan bepaalde dingen af: neem je de gevangen vissen mee om op te eten, het is toch zielig zo'n vis aan de haak, het is toch tijdverspilling daar aan de waterkant met je hengeltje zo uren en uren op een stoeltje zittende etc.etc.
Tja, mijn collega was echter nieuwsgierig naar mijn beleving. Ik zei dat ik het de laatste tijd nodig had om lekker buiten in de natuur te zitten en alles met volle teugen tot mij te nemen, maar ook die bepaalde spanning, de verwachtingen, de onverwachte dingen, de sensatie, het kijken naar de 'simpelste' dingen in de natuur die dan helemaal niet zo simpel blijken te zijn. Maar ook de voldoening van het vangen, de kracht, de aanbeet, de vooraankondiging...dat is vissen, voor mij.

Zo daarover pratende kreeg ik helemaal zin om te gaan, het was voor mij in ieder geval al te lang geleden om 'mijn beleving' weer eens te ervaren. Met vrouwlief even het een en ander kortgesloten, zodat ik op het fietsje in een lichte motregen, dat wel, op weg kon gaan naar de stekjes.
Een noordwesterwind en een voor mij aangename temperatuur van tegen de 18 graden, waren de bestanddelen die het vissen veraangenaamden.

De stekjes:

t-splitsing stek:
Afbeelding

drabplekstek:

Afbeelding

gebouwenstek:
Afbeelding

meertjestek:
Afbeelding

Mijn favostek, stek op de hoek bij het meertje, was in eerste instantie behoorlijk bezaaid met maaiafval, gras en rietstengels dreven op het nagenoeg rimpelloze water, jammer dus.

Omstreeks 17:00 uur lag 'Johnny's Rod' uit met een maïs/kapucijnercombi op de haak, op de t-splitsingstek. Er was gevoerd met een mais/kapucijnermix en flavour/boost.
Er is opvallend weinig karperactiviteiten gezien het eerste uur, op een springende karper na en geen stootje op de pen op de 4 beviste stekjes.
Een grote groep staartmezen, met hun aangenaam tingelende roep, omringde mij. Een heel nieuwsgierige winterkoning durfde het aan om links van mij in de begroeiing met rechtopstaande staart, mij al springend van tak tot tak te begluren, en een opvallend licht gekleurde buizerd vloog gestaag en laag over de stekken om in het bosje achter mij te landen. Zo nu en dan motterde het, maar in de verte zag ik gelukkig stukjes blauw lucht aankomen.

Op de t-splitsingstek zag ik opeens na een klein uurtje een mooie welling vlak aan de kant ontstaan. Er was dus vis aanwezig, voorzichtig verlegde ik de pen wat naar de kant, en niet lang daarna verdween deze onderwater in één vloeiende beweging. Ik sloeg goed aan en direct nam de vis een spurt schuin naar de overkant. Yes! Karper!
De slip kwam direct in beweging, de vis probeerde aan de overkant zich te nestelen in het riet, ik draaide de slip wat aan, het gaf weinig effect want de slip ratelde gestaag door. De vis ging nu de sloot in die recht tegenover mij lag, de slip ratelde nu nog meer en ik vreesde het ergste want de slootkanten waren nog meer begroeid met rietstengels. Weer draaide ik de slip een tandje dichter, ook nu weer geen effect, de vis vluchtte voort, en dook nu aan de rechterkant op van de sloot. Ik gaf nog meer tegendruk voor zover dat nog kon. Ik genoot van deze dril; het was een gevecht tussen een slim vluchtende vis en een vrezende visser die ondanks dat, met een prachtig gebogen hengel genoot van het gevecht.
Maar nu, de vis kwam uit de sloot, nam een krachtige run naar rechts om zich daar in allerlei bochten te gaan wringen in het riet. Ik hield de hengel zo horizontaal mogelijk om de dril goed te kunnen leiden. Enkele keren kon ik de vis wat terugpompen, maar even zo vele keren begon de molen weer lijn af te geven.
Opeens een slappe lijn en een rechtopstaande wat natrillende stok in mijn hand...de lijn wapperde...
Ik vloekte, en dacht direct aan lijnbreuk. Pfffff...ik draaide de slappe lijn in en ontdekte dat er meters lijn links achter mij in het hoge struikgewas lag, met dobber, lood, haak en al!
Een losschieter dus, of eigenlijk had deze slimme, grote, sterke karper zich goed vrijgevochten, ik had de strijd verloren van deze powervis die mij even alle hoeken van de ring(sloot!) liet zien, en toch zo sportief was om de hengelcombinatie in tact te laten, op twee loodjes na dan. Ik had mazzel bij de pech...laten we het daar maar ophouden dan.

Oké, twee nieuwe loodjes erop gezet, weer wat bijgevoerd en door gevist op de andere stekjes. Het sudderde wel steeds; het feit weer eens een grote vis, die nu zeker tot mijn verbeelding sprak, te hebben verspeeld.
Kracht, slimheid, doorzettingsvermogen, knokken tot het einde, dit alles werd niet door mij goed beantwoord, dit had de vangst moeten zijn voor deze sessie, tja.

Heb dus op de andere stekjes afwisselend gevist, op wat lijnzwemmers en witvisachtige beetjes na niets meer vernomen wat mij nog enigszins kon afleiden van de gedachte aan de verspeelde vis.
Ik zag op het meertje verder op mooie boeggolven ontstaan, m.i. voornamelijk van geschrokken karpers vanwege het in aanraking komen met het rijkelijk aanwezige maaiafval.
Besloten werd om het tot 20:15 vol te houden, de zon was al ver achter het gebouw aan het onder gaan, het werd duidelijk frisser aan de waterkant.

Afbeelding

Afbeelding

Thuis stond een prakkie heerlijke andijviestamppot met een evenzo heerlijk amsterdams biertje op mij te wachten:

Afbeelding

Tijdens het nuttigen liet ik alles nog even de revue passeren, en besefte ik dat het toch wel een fijne paar uurtjes vertoeven was aan de waterkant. Mijn visbeleving was vanwege de verspeelde kanjer er absoluut niet minder om. De kracht van de verbeelding voerde nu gelukkig, in plaats van het piekeren en balen, de boventoon; er is niets mooiers dan een niet gevangen vis allerlei superlatieven toe te kennen...toch?

Volgende keer pak ik hem...jaja...
Marc van Soelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 16-06-2015 10:06

09-09-2015 13:03

Glenn,

Heerlijk om je verhalen te lezen, hoe je kan genieten van de natuur en zo nu en dan een biertje achteraf!
Hoop dat er nog velen verhalen mogen volgen!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-09-2015 22:44

Dank je wel Marc voor je fijne reactie, leuk dat je de verhalen 'heerlijk' vindt om te lezen. :D


Vandaag de laatste 'zomerse'dag van het jaar? Mijn collega beweerde van wel, met dit in het achterhoofd besloot ik na het werk toch enkele uurtjes te gaan pennen aan de waterkant, je weet maar nooit, achteraf zou deze vrijdag inderdaad de laatste zomerse dag kunnen zijn, en dan zou ik spijt krijgen dat ik die niet goed benut zou hebben.
Vlak bij huis aangekomen werd ik uitbundig begroet door Carly de buurtkat:

Afbeelding



Op het fietsje gezeten richting stekken merkte ik al dat het lekker warm weer was, bijna een geheel blauwe lucht met een licht O-NO wind en een temperatuur van net boven de 20 graden gaf het geheel zeker een zomerse indruk.

Ik besloot exact dezelfde stekken te bevissen als de afgelopen keer:

favo hoek/meerstek
Afbeelding

t-splitsingstek
Afbeelding

drabplekstek
Afbeelding

gebouwenstek
Afbeelding

Alle stekjes gevoerd met een mix van maïs, kikkererwt, doperwt en een flavour/boost. Om 16:45 lag Johnny's Rod uit op de hoekstek en de haak was beaasd met een mais-kikkererwtcombi.

Alle stekjes om en om bevist, pas na 3 kwartier enig teken van leven; een witvisje speelde even met het aas, daarna niets meer op enkele springende karpertjes na.

Zo rond 19:15 zat ik op de hoekstek om mij heen te kijken naar de aanwezige vogeltjes, toen ik nog net het puntje van de pen onder zag gaan. Ik sloeg direct aan en jawel...'hangen'. Een pittige run volgde direct na aanslaan, maar opeens voelde het alsof er een 'snaar' brak aan de hengel...en zag ik heel even de karper boven komen en leek het wel als of de vis vals gehaakt aan de rugvin was. Zou het? dacht ik, is de vis vals gehaakt aan de rugvin? Ondanks dat nam de vis run op run:

Afbeelding

Ik pompte de vis wat naar mij toe, maar de vis was nog lang niet moe en nam weer een prachtige, volle run:

Afbeelding

De vis kwam opeens boven, en het leek wel of de vis een halve draai maakte waardoor het niet meer vals gehaakt leek, maar keurig voorin de bek. Dat vond ik toch wel wat prettiger om te constateren.

Afbeelding

Wat een sterke vis! De runs werden wel wat korter, maar deze knaap was nog lang niet moe gestreden:

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg zowaar wat pijn in mijn pols van deze dril, na enkele scheppogingen kwam de karper eindelijk in het net terecht:

Afbeelding

De typische hoge rug viel mij al gelijk op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

71 cm lang was deze 'markante' karper:

Afbeelding

Ik bleef nog even door vissen op de andere stekjes, maar er waren verder geen noemenswaardige gebeurtenissen.

Het werd al wat donker:
Afbeelding

Precies om 20:00 uur besloot ik in te pakken en weg te wezen, en tevreden na deze laatste zomerse dag fietste ik naar huis.

Daar genoot ik van een heerlijk blond biertje:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-09-2015 09:09

Mooie vis en mooi verhaal. Die vis gaf lekker weerstand, fijn te lezen dat je ervan genoten hebt. Proost :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-09-2015 22:19

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie! :D


Het is al ruim 2 weken geleden dat ik voor het laatst gevist heb, tja een vette verkoudheid was daar vorige week mede schuldig aan, de 'R' in de maand hè...
Vandaag had ik er zin in, maar kon niet eerder dan omstreeks 09:30 uur aan de waterkant zijn.
Onderweg op de fiets was ik al aangenaam verrast door de strak blauwe lucht en een lekker zonnetje. Ik heb 3 stekjes gevoerd met een mix van maïs, doperwten, jonge kapucijners en flavour/boost:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, omstreeks 09:30 lag 'Johnny's Rod' uit en was beaasd met een wittebroodpluim, het wateroppervlak was zo glad als een spiegel, geen zuchtje wind te bekennen en in het begin geen karperactiviteiten te bespeuren. Maar ik was allang blij dat ik op mijn onthaakmatje lekker midden in de natuur zat te genieten van alles om mij heen. Als je dan zo stil zit, en gefocust bent op de dingen die gebeuren gaan, dan lijkt het wel of al je zintuigen extra op scherp staan...
Helaas duurde het meer dan 3 kwartier alvorens er enig teken van leven te bespeuren was, slechts een lijnzwemmertje kreeg ik te zien bij de drabplekstek, en een kwartier daarna werd de broodpluim aarzelend besnuffeld door een kleine blankvoorn die wonder boven wonder de pen onder trok waardoor ik kon aanslaan en verrast werd door de kleine witvis.

Er kwamen twee karpervissers aan, ze vroegen of de hoekstek bezet was, ik zei dat ik daar ook zat maar dat ik ruimte voor ze ging maken en daar mijn spullen(fiets en spullen) weg zou halen. Tja, ik heb drie voerstekjes gemaakt dan kan er toch wel eentje vanaf. Ze deden mee aan een 'karperwedstrijd' en vroegen of ik daar ook aan meedeed, het betrof de Amsterdamse Karper-Spiegelproject wedstrijd waarbij karperaars een spiegelprojectkarper dienden te vangen, en die mocht dan overal in amsterdam gevangen worden. Ze vroegen of ik nog wat gevangen had en of er ook spiegels in dit water bekend waren. Zelf hadden ze na 20 uur karperen enkel brasems gescoord en geen een karper.
Ik wenste ze succes en na een klein kwartiertje ben ik naar de andere kant van het meertje verhuisd en heb daar twee voerplekjes gemaakt bij de duikersstek:

Afbeelding

Heb maar eventjes aan deze kant van de duiker gevist, ik vond het er zo 'groezelig' en het viste daar niet prettig op een of andere manier:
Afbeelding

Afwisselend met wittebroodpluim en mais/kapucijnercombi gevist, sloeg één keer mis op een mooie opsteker en pas na een uurtje sloeg ik aan op een evenzo mooie opsteker en wegglijder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De noord-oosterwind was soms pittig en fris, terwijl de zon mij van achter lekker verwarmde. Een donkere wolkenformatie passeerde mij , maar bracht gelukkig geen regen:

Afbeelding

Er gebeurde verder niet veel aan de waterkant, zo nu en dan sprong er wel een karper, maar dat was ver op het meertje. Grappig was wel het tot tweemaal toe 'gillen' van een Waterral links aan de overkant, had deze vogelsoort nog nooit eerder op deze stekken gehoord.

Zo tegen 17:00 uur besloot ik maar in te pakken en vrolijk weg te wezen, ik had geen Cyprinus gevangen, dat komt wel weer...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-09-2015 02:35

Zondagmorgen, op de fiets richting de stekken over de verbindingsdam:

Afbeelding

Het was fris onderweg, maar al fietsende werd het wat warmer.

Wat een sfeer met de dampende dauw over de weilanden! Ik fietste letterlijk de 'mist' in ( moest aan de film 'The Fog' denken):


Afbeelding



Afbeelding


De stekken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb op vier stekken gevoerd met de 'bekende' voermix, maar slechts op twee gevist, de andere twee waren te ondiep,
Omstreeks 07:45 lag 'Johnny's Rod' uit en was beaasd met een maïs/kapucijnercombi. Direct 'leven', maar zoals het de rest van de visdag zou blijken voornamelijk van witvisjes. Het werd een prachtige ochtend, de zon verdampte de dampen afkomstig van de zompige weilanden, de vogeltrek kwam opgang met opvallend veel witte kwikstaarten, graspiepers, tapuiten en boerenzwaluwen die zowel hoog als laag mij passeerden. En ook hier weer IJsvogels gespot, ik heb geloof ik dit jaar op wel elke stek deze tropisch gekleurde verrassing gezien.

Geen karperactiviteiten gezien, geen springende vissen en/of wellingen van azende vissen gezien, wel veel jagende roofvis en daar zaten knappe exemplaren tussen gezien het geweld en kabaal wat daar bij gepaard ging.

Deze zeelt begon naarmate de dag vorderde vanuit de zijsloot meer en meer te ruiken:

Afbeelding

Maar heb ik nog wat gevangen? Na vele missers op grote witte broodpluim en mais, toch twee blankvoorns, waarvan eentje voor polderbegrippen groot, en een mooie ruisvoorn.

Het werd warmer en ook wat drukker om mij heen, veel joggers, fietsers en hondenuitlaters( en ja de meurende zeelt was voor een van de honden reden om het water in te springen).

Ik genoot, heb me daar heerlijk ontspannen:

Afbeelding

Afbeelding

Thuis aangekomen een frisse, fruitige kriek gedronken en getoost op deze haast zomerse dag:

Afbeelding
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

29-09-2015 14:09

Weer twee mooie verhalen Glenn. Jammer dat beide op een blank afliepen, maar met dit weer kun je niet anders als genieten toch?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..