Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-06-2015 17:08

Mijn vader is op een zeer waardige en liefdevolle manier heengegaan...Ik dank jullie voor de fijne reacties.

Ik gebruik al zo'n 15 jaar op doktersrecept fexofenadine hcl en dat slik ik zo'n 3 maanden lang, zo moet ik dan de hooikoortsperiode zien door te komen, wat meestal wel lukt, maar dank jullie wel voor het aanbevelen van prevalin.

Van de week rustig op het fietsje een paar oude stekken bezocht, die ik ruim 20 jaar geleden gedurende mijn vliegvisperiode regelmatig bezocht heb:

Afbeelding

Het zijn de stekken in het poldergebied 'Over-Amstel' in de buurt van Ouderkerk.

Afbeelding

Het zijn heldere maar ondiepe polderslootjes waar ik toch regelmatig karper en ook zeelt op de vliegenlat ving.

Afbeelding

Deze slootjes zijn uitermate geschikt om ruisvoorns op de vlieg te vangen, heb daar destijds mooie exemplaren op de imitatievlokreeft gehad.

Wat het karperen voor de deur betreft , daar las ik even een pauze in, gezien er een futennest( net zoals vorig jaar) op de stek is verschenen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

13-06-2015 17:17

Hallo Glenn,
Op de eerste plaats : gecondoleerd met je vader.
Ik hoop dat je weer snel je schrijfsels en je visserij zult kunnen op pakken. Sterkte!
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-06-2015 11:27

Dank je wel Aaron. :D


Oké, het is toch zo'n drie weken geleden dat ik voor het laatst heb gevist, al enkele dagen verlang ik naar het turen van een pen die door de golfjes heen en weer wordt geslingerd, wachtende op het moment van enig teken van leven...
Gisteravond besloot ik, ondanks wat gekriebel in mijn neus vanwege de hooikoorts, enkele uurtjes te pakken langs de waterkant.
Het waaide behoorlijk, op de fiets moest ik enkele malen mijn petje vasthouden want die zou echt van mijn kop afgewaaid zijn door sommige windvlagen.

Op de stekken aangekomen zag ik al dat mijn favoriete hoekstek niet meer toegankelijk was vanwege de hoge en dichte begroeiing, en ach, ik wilde slechts even lekker zitten en turen naar mijn pennetje, dus de gebouwenstek uitgekozen:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te verwachten was stond daar een harde wind uit het zuiden, de temperatuur was eerst nog aangenaam, zo rond de 15/16 graden en het was geheel bewolkt.
Het was onstuimig weer, de wind hoorde je razen door het riet en de bomen. Zangvogels hielden zich schuil en waren stil de enige vogels die mij wat gezelschap hielden waren een meerkoet en een witte kwikstaart die op en naast het gebouw op insecten aan het jagen was.
Op het verder gelegen tuinhuisjescomplex was een feest aan de gang, bij vlagen hoorde ik een 'volkszanger' medley's van Hazes zingen, een beetje verliefd, een vriend en nog enkele klassiekers heb ik de revue horen passeren.

Ik heb gevoerd met een mix van maïs, doperwten en kapucijners, dit alles wat gemengd met een boost/flavour. Zo rond kwart over 6 lag 'Johnny's Rod' uit, beaasd met een grote witte broodpluim.
De pen deinde flink door de wind en de golven, het werd guur en ik voelde zo nu en dan wat spettertjes, het zou toch niet gaan regenen! dacht ik zo naar de dreigende donkere lucht kijkende.
'Malle babbe' van Rob de Nijs werd ingezet door de volkszanger, en ik betrapte me op het mee neuriën van de tekst...de spettertjes werden wat serieuzer en het begon te motregenen. Na een halfuurtje zag ik een heuse 'welling' in het water ontstaan van een passerende karper, ze zijn er! dacht ik. De broodpluim werd niet gegrepen, ik besloot een mais/kapucijnercombi op de hair te doen. Niet lang daarna ging de pen prachtig omhoog om vervolgens pijlsnel onder te gaan, ik sloeg aan en...niks! Geen contact, geen welling , niks...
Wat bijgevoerd en weer de combi op de haak, de pen ging vrij snel weer omhoog, bleef zo omhoog staan en ik besloot om aan te slaan. Hangen! Ja, hangen, een brasem dus. 'Ik voel mij zo verdomd alleen!' hoorde ik de zanger zingen...
Weer bijgevoerd en na een kwartiertje kreeg ik een prachtige en snelle aanbeet, heel even dacht ik een Cyprinus er op te hebben gezien de weerstand, maar helaas, gefopt...:

Afbeelding

Afbeelding

Tja, 'heb je even voor mij' van good old Frans Bauer werd nu ten gehore gebracht...pfff. Ik kreeg last van de hooikoorts en hoestte en nieste daar aan de waterkant, gelukkig kreeg ik geen prikkelende ogen, maar de lol was er wel een beetje af.
Inpakken en wegwezen dus, en ach ik wist dat het een dezer dagen afgelopen zou zijn wat het vissen betreft vanwege de hooikoorts, toch lekker gevist, de pen onder zien gaan en dat was al genoeg voor mij...

We wachten wat betere tijden af...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-06-2015 11:30

Gecondoleerd, Glenn, wat een ellende.Veel sterkte gewenst.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-06-2015 11:32

Dank je wel Frenk. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-06-2015 20:52

Vanmiddag toevalligerwijs voor wat boodschapjes op de Linnaeuskade in Amsterdam-Oost geweest, zoals zo vaak kijk en tuur je over het water uit nieuwsgierigheid, in de hoop 'iets' te zien:

Afbeelding

Ik zag daar opeens vlak onder het oppervlak een grote grijze schim in het heldere water voorbij zwemmen, een karper dus. Verder op zag ik er nog meer, ook wat brasems zwommen voorbij, maar het merendeel was karper. Soms alleen, maar vaak in groepjes van 3 , 4 stuks.

Afbeelding

Ik kocht bij de AH een vers wittijgerbrood en aan de kant gezeten maakte ik wat samen geknepen broodpluimpjes en gooide die richting de passerende karpers. Direct vlogen er leek het vanuit het niets kokmeeuwen op het brood...een nieuwsgierige Nijlgans en twee meerkoeten met krijsende jongen kwamen ook op mijn gestrooi af. Tja...wat nu dacht ik, doch de karpers lieten zich niet door de gevederde vrienden afschrikken en bleven tussen de meerkoeten en meeuwen aanwezig. Er kwamen ook voorns op het brood af want ik zag de broodpluimen onder water alle kanten op schieten door happende visjes. De karpers pakten helaas niet de toegeworpen broodkorsten, de meeuwen dus wel...

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-06-2015 23:25

Ik zou het toch maar eens proberen, Glenn, lijkt me leuk daar zo midden in de stad. Heb ze zo ook elders midden in de stad tussen de pompenbladeren vandaan geplukt :)
Maar ja, die meeuwen, he.....
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

30-06-2015 14:30

Probeer het anders eens met een drijvend hondenbrokje, liefst bruin of donker, zodat het zo min mogelijk opvalt.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-06-2015 19:30

Frenk en Henri, dank jullie wel voor de aanbeveling en tips. :D

Mijn bedoeling daar was om te kijken of de karpers trek hadden in het verse brood. Ik zat daar uiteraard wat te brainstormen hoe daar dan te vissen, de kadekant is niet zo hoog dus een vis daar landen is te doen , maar de omgeving en vooral de drukte trekt mij niet zo aan. Ik zou daar eens heel vroeg kunnen gaan vissen, maar dan nog zit ik daar niet prettig...ach, misschien moet ik het gewoon eens proberen, maar voorlopig nog niet, die hooikoorts hè :lol:
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

01-07-2015 14:11

Blijft lastig die meeuwen. Hier in de kop van NH zijn ze ook erg aanwezig. Ik weet ook nooit waar ze vandaan komen.

Als ik hier een stek aanvoer hoor je ze 'ineens' boven je kraaien. Zodra je je omdraai zitten ze vol op het water. Het vereist dus een iets andere tactiek om hier een visje te kunnen vangen met drijvend aas, je moet namelijk bij je stek blijven staan om de meeuwen weg te houden.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-07-2015 21:54

Dank je wel Nick voor je reactie! :D

Vanmorgen whatsappte mijn vismaat hoe het ging met mijn hooikoorts en of ik zin had om vanmiddag even te pennen.
Ik had eind vorige week mijn laatste pilletje geslikt van de hooikoortskuur die 3 maanden heeft geduurd, dus in principe zou ik genoeg antistoffen moeten hebben om de ergste hooikoortsperikelen te kunnen weerstaan...jaja...
Ach, ik had ook gewoon zin om een strakke lijn te ervaren, een plotseling ondergaande pen te zien, de wind te voelen, je te focussen op je hengel/lijn/pen combinatie, om buiten te zijn, om de spanning, om de sensatie, om een karper te zien, een kromme hengel in zijn uiterste vechtbocht te 'voelen', om het onverwachte te verwachten...om dit, omdat, anyway ik was er dus gewoon aan toe! Heel simpel!

Ik hield nog een slag om de arm om tegen mijn vismaat te zeggen dat ik het wel even aan zou kijken en ik contact op zou nemen als ik mee zou gaan.
Het was vandaag niet echt warm in vergelijking met de hittegolf van de afgelopen week en de wind uit het West-Zuid-Westen was soms pittig, er hing een dikke, hardnekkige bewolking dus de zon was ver te zoeken.
Ik kreeg nog een whatsapp. dat hij omstreeks 16:00 mij op zou halen en dat we tot ongeveer 19:00 zouden gaan vissen vanwege andere verplichtingen. Ik stemde toe en thuis van het werk aangekomen heb ik mij direct omgekleed, de visuitrusting uit de box bij elkaar gezocht en omstreeks 16:00 zaten we in de auto.

We gingen naar de Watergraafsmeerstekjes, ik heb daar op 2 stekjes gevoerd met maïs uit blik, stek 1:

Afbeelding

Door het voeren met mais kwam een groepje Nijlganskuikens met nerveus roepende ouders naar mij toegerend:

Afbeelding

De 'alarm' roep van de ouders vind ik overigens maar een vervelend en doordringend getoeter, de kuikens waren helemaal niet bang maar de ouders hielden mij nerveus in de gaten.

Afbeelding

De 2e stek, ook daar ruim gevoerd met maïs:

Afbeelding

De haak beaasd met een grote witte verse broodpluim, lag exact om 16:30 uit op de 1e stek. Binnen enkele minuten een heuse lijnzwemmer die goed gezien werd ondanks het wat golverige water. Maar daar bleef het dus bij , ik besloot maar naar stek 2 te gaan.
Daar was beduidend meer leven te bespeuren, of dat kwam omdat de wind daar behoorlijk vrijspel had was moeilijk te zeggen, maar er was azende vis, hier en daar wat wellingen en opvallend veel...Brasems! Regelmatig zag ik zwarte staarten en voorbij schietende brasemsihouetten langs de kant, waren de Brasems dan weer aan het paaien? zou dat kunnen?
In ieder geval veel lijnzwemmers die mij enkel maar alert hielden wat ik op zich juist leuk vond, er gebeurde tenminste het een en ander.
Na ruim een kwartiertje verlegde ik de broodpluim enkele metertjes meer naar links, toen die vrij snel gegrepen werd, de pen verdween schokkerig onderwater, ik wachtte even en sloeg toen hard aan.
Dit voelde goed! Dit voelde naar iets wat ik de laatste tijd gemist had, een karper aan de lijn!
En wat voor één! Een heerlijke, onvervalste door denderende run kreeg ik nu voor mijn kiezen en ik hield de hengel zo laag mogelijk en parallel aan het wateroppervlak om de dril/run zo goed mogelijk te leiden. Even zag ik de vis bovenkomen wat gepaard ging met veel gespetter, de spetters werden door de aanwakkerende wind wat omhoog geblazen zodat het er nog spectaculairder uitzag. De vis nam weer een run, ik draaide voorzichtig de slip wat aan want ik vond de weerstand van de molen te weinig waardoor de vis rustig door kon zwemmen. Ik pompte de vis weer wat terug, en weer ging de vis er vandoor. Dit herhaalde zich enkele malen, lijn terug winnen, druk zetten en weer ging de vis er vandoor. Wàt een kracht had deze vis, ik zag de staart even wapperen en ook de glinsterende zijkant kwam bovenwater, wat een mooie vis! Het schepnet had ik al klaar staan, toen de vis nogmaals besloot om met gespaarde kracht de lijn/hengel/molen combinatie te testen, ik vind het allemaal prachtig en ik genoot van de kracht van de vis. Uiteindelijk kon ik de vis, moegestreden en al, landen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

73 cm lengte was deze schoonheid, en erg breed van boven af gezien, ik wilde de vis snel terug zetten dus niet gewogen, maar schat hem/haar tegen de 19, 20 pond.

Zo, dat was echt qua visbeleving genieten hoor. Ik besloot weer terug te gaan naar stek 2 waar ik mijn vismaat tegenkwam die ik overigens via de whatsapp. al had ingelicht over de megadril. Hij had zelf slechts enkele brasems en mogelijk nog een karperaanbeet.

Op stek 1 had ik vrij snel een grote brasem gehaakt die losschoot maar binnen enkele minuten kon ik op een 'platligger' relaxt aanslaan op een brasem.
Terug weer naar stek 2:

Afbeelding

Na een kwartiertje ongeveer werd de pen goed onderwater getrokken, maar de vis zetten niet door, mogelijk een lijnzwemmer, de Nijlganskuikens kwamen met hun donzige lijfjes het gras op en ik besloot ze wat brood te geven. Hun donsveertjes werden door de harde wind grappig zichtbaar waardoor ze er nog aandoenlijker begonnen uit te zien:

Afbeelding

Om 18:54 kreeg ik een whatsapp.:'zo gaan?'. Helaas had hij geen karper gevangen, en was het brasem wat de klok sloeg.
Doch tevreden en voldaan keerden we huiswaarts.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

15-07-2015 11:15

Hallo Glenn,
We hebben er wel ff op moeten wachten, maar het was de moeite waard!
Ook nu weer een super leuk stukje.
Ik hoop dat de hooikoorts je nu voorlopig in de steek gelaten heeft :wink:
Nu nog een paar karpertjes en je blog kan weer verder.
Ik wacht in spanning af.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-07-2015 00:10

Leuk weer wat van je te lezen. Helaas zie ik hier nog erg veel pollen activiteit.
Zal bij jou niet anders zijn?

Mooi verhaal weer, en weer genoten.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-07-2015 22:31

Aaron en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D
De graspollen zijn nog rijkelijk aanwezig hier, maar ik heb niet zo'n last meer.
Doch, ik was vorige week behoorlijk geveld door een hardnekkige verkoudheid, rare gewaarwording hoor, hartje zomer, mooie weer en dan snot en snot verkouden met alles er op en eraan...

Maar goed, kan weer normaal ademen.

Van de week whatsappte mijn vismaat dat hij naar Frankrijk gaat, hij neemt een matchhengel mee maar wilt ook gaan vliegvissen. Hij heeft een te zware vliegenstok(aftma 7) om daar lekker uit de voeten te kunnen op riviertjes, dus kan hij mijn reisvliegenstokje meenemen:
Afbeelding

Afbeelding
Had deze ooit aangeschaft om makkelijk mee te nemen voor korte buitenland trips.
De laatste keer dat ik met het reishengeltje heb gevist was in Tjechië, jaren geleden, en heb daar op een meertje diverse karpertjes gevangen...en verspeeld.
Hij had geen geschikte vliegen meer, en vroeg of ik nog wat vliegen voor hem had, hij whatsappte mij zijn vliegendoosje:

Afbeelding

Ik vertelde hem dat nimfen(maar ook imitatie vlokreeftjes) het altijd goed doen, en als er stijgende vis is die aan het oppervlak aan het azen is, dat droge vliegen mogelijk ook goed zullen vangen. Ik had helaas zelf geen nimfen meer voor hem, maar heb nog droge vliegen zat. In Frankrijk heb ik zelf nooit gevist maar weet dat er leuk op kopvoorn gevist kan worden.
Anyway, vroeg ik tussen neus en lippen door of we nog even een paar uurtjes konden pennen in de Watergraafsmeer, ik had zin om even te vissen na een paar drukke werkdagen. Hij moest eerst een afspraak verzetten en zodoende kon hij mij om 5 uur ophalen, ik nam lekkere broodjes döner mee zodat we met een gevulde maag aan de waterkant aan de slag konden gaan.

Carly de buurtkat zat naast mij toen ik op mijn vismaat wachtte:

Afbeelding

Stek 1:

Afbeelding

Uitzicht naar links:
Afbeelding

Stek 2:

Afbeelding

Op beide stekken goed gevoerd met maïs uit blik en omstreeks 17:30 uur lag de hengel uit op stek 1 en had ik de haak beaasd met een grote witte broodpluim.
Er gebeurde niet veel, zeg maar gerust niks op stek 1 of het moesten de Nijlganskuikens met toeterende ouders zijn die heen en weer paradeerden, maar qua visbeleving/activiteiten daar niets gemerkt. Dus na een half uurtje verkast naar stek 2.
Daar kreeg ik af en toe wat leven te zien in de vorm van een lijnzwemmertje, ik besloot daar na een halfuurtje met mais te gaan vissen. Kort nadat mijn vismaat mij appte of er nog wat 'leven' te bespeuren was en ik terug appte dat we geduld moesten hebben, kreeg ik in het woelige water een kleine opsteker van de pen te zien, gevolgd door het pijlsnel ondergaan van de pen, waar ik ternauwernood op kon reageren. Doch niets, niets gevoeld, niets gehaakt, vanwege het onstuimige water kon ik ook geen welling of vluchtende vis bespeuren. Maar door deze aanbeet was ik weer positief geladen en geconcentreerd en na een kwartiertje kwam de pen schuin omhoog om gestaag naar links tegen de kant aan onder te gaan. Ik kon goed aanslaan:

Afbeelding

Op een brasem...

Afbeelding

Na nog wat voerplekjes te hebben afgevist, zonder resultaat, en de zon achter de wolken verdween waardoor het aanmerkelijk kouder werd( we visten in onze t-shirts!), besloten we onze broodjes döner( het zijn grote broodjes die je niet in één keer opkrijgt, althans ik niet...)verder op te eten en naar huis te gaan.
Next time dan maar...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-07-2015 20:40

Ik kreeg net een berichtje uit Frankrijk( Ardèche) van mijn vismaat dat het daar 'lekker' gaat met de meerdelige vliegenstok, hij heeft er al kopvoorns en barbelen mee gevangen:

Afbeelding

Tja, het kriebelt dan wel hoor bij mij als ik hem daar zo zie staan...
Ik geloof dat wijlen Jan Schreiner ooit heeft gezegd dat vliegvissen de meest omslachtigste maar leukste manier van vissen is...dat laatste is het zeker voor mij! Het kan namelijk heel erg leuk zijn!

Ik heb even mijn vliegvisdoos opgezocht waarin ik voorbeeldbindvliegen( mooie lange scrabble!) heb bewaard om terzijnertijd de vliegen te gebruiken als voorbeeld/reminder:

Afbeelding

De nimfenvoorraad(nimf is even kort gezegd het insect in larvenstadium die nog onderwater leeft, zoals een libellarve bijvoorbeeld):

Afbeelding

De nimfen(zinkende vlieg) die ik meestal gebruikte om gericht op karper te vissen waren de sedgenimf, links gezien, in dit geval haakmaat 10, en de imitatievlokreeft, rechts gezien, en dit exemplaar zit op haakmaat 12:

Afbeelding

Dat vliegbinden is overigens een hobby in een hobby geworden, ik heb ook streamers gemaakt om mee te gaan snoeken op de vliegenlat en kleine streamers voor op de diverse spinnercombinatie die ik gebruikte bij het ultralichtspinneren( 5gramshengel) in de polder.

Het vliegvissen op karper is...ja, hoe kan ik dat nou het beste omschrijven. De aanbeet alleen al is krachtig, spectaculair, want als je de vliegenlijn aan het binnenstrippen bent(met kleine rukjes binnenhalen) en dan die geweldige ruk opeens voelt van de karper die de nimf pakt.... Ja, het is elke keer schrikken en ook het op het juiste moment laten vieren van de vliegenlijn, en dat je daar met een kromme hengel staat en je de lijn door je vingers voelt glippen, het gebonk , het gevecht...pfff, ik krijg er spontaan weer zin in om weer eens...
Nee, ik ben nu verknocht aan het pennen...een hele andere discipline, ook heel erg leuk...vissen is gewoon leuk!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-07-2015 09:43

Leuk om te lezen dat vissen gewoon jouw ding is, Glenn.
Je vliegen doen het goed daarzo in de Ardèche.

Ik moet het ook weer een keer doen, dat vliegvissen. Reel, hengeltje (#6 geloof ik) heb ik liggen. Geen lijn meer, dus dat wordt ff struinen in de shops. Weer flink oefeen, want is errug lang geleden (>20 jaar). Oh en vliegjes..... Ook weer ff kijken.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-08-2015 15:12

Frenk, vliegvissen is voor mij zeker een kwestie van 'bijhouden' qua werptechniek en ook qua vliegenbinden, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt gaat het weer als vanouds. :D

Gisterenmiddag/avond en vanmorgen gevist op dezelfde stekken. Gistermiddag vanaf 12:15 uur tot ongeveer 20:00 uur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ma nijlgans met jongen:

Afbeelding

Ouwe molen eraf, nieuwe erop:

Afbeelding

Afbeelding

En vanmorgen, gevist vanaf 06:15 uur tot 10:30 uur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werd zowel gister als vanmorgen brasem, brasem en nog eens brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tweemaal een karper(tje) verspeeld deze morgen en enkele mogelijke karperaanbeten gehad( dan wel mogelijk brasem), maar voor de rest dus brasem. Wel mooie weglopers/opstekers die goed aangeslagen konden worden, maar ja wel van Abramis brama...

Wel lekker gevist hoor, zo in het zonnetje al mijmerend over van alles en nog wat, doch ik had zo graag de nieuwe molen(slip) willen testen, en willen 'horen'...next time dan maar.

O ja, ook leuk, vanochtend op weg naar de stekken ben ik een jonge vos tegengekomen die zich in een luilekkerland moet bevinden vanwege de vele konijnen die er rondhuppelen...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-08-2015 07:11

Mooi, zo'n geïllustreerd verhaal.

Ik bind zelf niet, nooit geprobeerd, en die slag, van vliegvissen, nooit echt gehad. Die rolworp lukt niet zo. Soms wel :) Soms! Moet maar eens een cursusje doen, roep ik al jáááren.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-08-2015 23:57

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie. :D

Vliegenbinden is op zich niet moeilijk, je moet de juiste gereedschappen hebben en bepaalde handelingen/technieken even onder de knie hebben, aldoende leert men. Hetzelfde geldt voor het werpen met een vliegenlijn, maar goed, ik ben zelf geen geweldige werper maar kan voldoende aan de slag met de vliegenlat om vis te vangen. Het is voor mij ook te lang geleden wat het werpen en het binden betreft, je moet het bijhouden, maar je zal het nooit verleren! btw de rolworp is een pittige en moeilijke worp.

Deze avond even een paar uurtjes met 'Johnny's Rod' gevist. Ik wilde de nieuwe molen testen, en de slip horen afgaan.
Op het fietsje naar de stekken, het was lekker warm met een verkoelend briesje:

Afbeelding

Ik heb zo'n 5 voerplekjes gemaakt en die afwisselend gevist, gevoerd is er met een mix van maïs, doperwten en een boost/flavour.

De gebouwenstek:

Afbeelding

Afbeelding

Afwisselend met een grote verse wittebroodpluim en twee maïskorrels op de hair gevist, maar op het laatst voornamelijk met maïs op de hair gevist. Om 17:05 uur lag Johnny's Rod uit.
Er was zoals zo vaak daar een pittig kabbeltje, zodat oppervlakte activiteit van aanwezige karper niet te zien was.
Tja, pas na ongeveer 25 minuten kreeg ik een tikje op de pen te zien, een lijnzwemmertje, ik begon me al wat onrustig te voelen en nog net niet te klagen dat het wellicht weer een lange zit zou gaan worden zonder noemenswaardigheden toen de pen ietsjes omhoog kwam om daarna naar rechts onder te duiken. Ik reageerde direct en sloeg goed aan:hangen! De karper voelde goed en nam een rechte run naar de overkant, de slip werd nu goed getest en was een paar tikjes te licht afgesteld, hetgeen ik direct bijstelde. Het geluid was fijntjes, de slip werkte soepel en dat gaf mij veel vertrouwen. De karper nam een prachtige spurt naar rechts en de hengel boog heerlijk en de slip deed verder zijn werk. Rustig pompte ik de vis naar mij toe, de vis kwam weer op krachten en nam weer een korte en heftige spurt.
De pen is mooi naar rechts te volgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Oke, de vis is moegestreden, een prachtige schub met een grote rode staart land ik in het net, de kant is erg schuin en ik besluit de vis in het net te gaan onthaken want met hengel en vis in het net naar boven klauteren zie ik even niet zitten. Met de onthaaktang wordt met moeite de haak uit de bek verwijdert, de karper had hem redelijk diep ingeslikt. De grote vis begon na de onthaking flink te spetteren, en opeens hield het gespetter op...Ik blij, maar waar was de vis nu? Ik haalde het net op, maar er zat tot mijn verbazing geen karper meer in! Ik baalde niet maar moest juist erg lachen! Tja, ik had de onthaakmat al klaar gelegd maar dat hoefde dus niet meer. Schat de vis ruim over de 70 cm en tegen de 20 pond aan.

De schuine kant is vervelend bij het landen van een vis, en op den duur zak je ook steeds naar beneden, maar ach, het hoort er allemaal bij:

Afbeelding

Afbeelding

De andere gevoerde stekjes daarna afgevist, maar geen resultaat. Terug naar de stek waar de karper werd gevangen( nou ja gevangen, hij ontsnapte uit het net...) en daar werd vrij snel een aanbeet van een brasem gehonoreerd:

Afbeelding

Afbeelding

Mooie gave brasem overigens. Daarna weer de ander plekjes afgevist en op enkele lijnzwemmertjes na geen noemenswaardigheden.

De inwendige mens even versterkt met een mini-appeltaart:

Afbeelding

De Nijlganzen worden steeds tammer:

Afbeelding

Ben erg tevreden over de nieuwe molen/slip:

Afbeelding

Ja de zon ging zich achter de bomen verschuilen, het werd duidelijk koeler en ik voerde nog even alle stekjes wat bij en zou daarna verkassen:

Afbeelding

Afbeelding

Nou, 5 voor 9, nog vijf minuutjes dan en ik gooide nog een handje maïs op de laatste te bevissen stek...en ja hoor, aanbeet! En hangen!
De vis testte de molenslip en Johnny's Rod boog heerlijk mee in deze explosieve strijd. Goh, sterke vis hoor die in de eerste run heel wat meters nylon van de molen sleurde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, eenmaal in het net beland vond ik de grote van deze karper( ruim 60cm) wat tegenvallen gezien de explosiviteit gedurende de dril. Maar goed, het was een leuk dril, dan maakt het verder ook niet zo veel meer uit:

Afbeelding

Inpakken en wegwezen om precies 9 uur en thuis genieten van een heerlijk belgisch biertje:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-08-2015 07:54

Glenn,

Je vangt op dit moment beter dan ik! Leuk verhaal, Effe genieten, heerlijk!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

04-08-2015 08:42

Hoi Glenn,
Weer een tov verhaal.
Ja, de brasems houden wel heeeel veel van jou.
Maar nu was het toch weer raak. Kleine karper is ook karper.
De dril gaf je weer helemaal de smaak te pakken en ik weet het zeker: er komen grotere.
Maar het gaat tenslotte om de beleving en die beschrijf je iedere x toppie.
Ik wacht weer in spanning op het vervolg.
Mvgr. Aaron

Ps. Frenk, hier gaat het toch om☺️
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-08-2015 20:09

Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D


Gisteravond weer even kunnen 'pennen' bij de gebouwenstekjes. De hengel lag rond 17:45 uur uit en was in eerste instantie beaasd met een grote wittebroodpluim, het was er stil en erg warm dat kwam mede omdat de wind weinig tot geen vat had aan aan deze kant van het gebouw. Ook helemaal geen karperactiviteiten in het begin kunnen bespeuren. Ik heb zes compacte voerplekjes gemaakt, het voer bestond uit maïs, jonge kapucijners en doperwten, dit alles gemengd met wat flavour/boost.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste uur echt helemaal niets wat op een aanbeet of wat dan ook leek, kunnen constateren. Ben overgestapt op de mais/kapucijnercombi op de hair, een eerste lijnzwemmertje werd waargenomen, maar ik zag zo om mij heen opeens prachtige wolkenformaties onstaan en werd zo nu en dan daardoor afgeleid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik genoot echt van die bizarre, vreemde, grimmige, prachtige wolkenformaties die links, rechts, boven en achter mij ontstonden, maar goed er gebeurde toch niet veel aan het water, dus kon ik daar zo af en toe naar kijken tot ongeveer tegen 19:00 uur, toen ik een prachtige opsteker kreeg die in het rimpelloze water goed te volgen naar rechts onderwater verdween. Mooier kan je ze niet hebben, ik wachtte nog even en sloeg toen goed aan...maar er gebeurde verder helemaal niets! Geen contact, geen vluchtende vis, geen boeggolf of iets wat op waterverplaatsing leek, geheel niets! En ik snapte er ook niets van. Zo nu en dan zag ik hier en daar wat rimpelingen aan het wateroppervlak ontstaan van toucherende vissen en bij het voeren van de plekjes had ik een vis aan de kant verjaagd gezien de welling en de boeggolf die daarbij ontstond...en de mooie wolkenformaties bleven maar komen:

Afbeelding

Afbeelding

Na ruim twee uur volgde weer een aanbeet, de pen kwam razendsnel naar boven, ging platliggen waarop direct een kolk van een vluchtende karper verscheen, ik reageerde pijlsnel, maar wederom geen contact, helemaal niets maar nu dan wel een prachtige uitdijende boeggolf van een vluchtende vis.
Er kwam wat meer 'leven' hier en daar op het water na 20:00 uur dus concentreerde ik mij weer geheel op de pen, redelijk wat lijnzwemmers passeerden de revue en wederom sloeg ik aan op een prachtige opsteker met dito wegglijder, maar weer niets.
Eindelijk kreeg ik dat toch contact, maar het was een brasem die toch redelijk wat strijd bood maar absoluut niet de slip kon testen:

Afbeelding

Het werd al wat donker, de wolkenformaties bleven prachtig en ik kon daar enorm van genieten:

Afbeelding

Ik vond het welletjes en ben om kwart over negen gestopt en onderweg naar huis op het fietsje snakte ik naar een ijskoude desperado die ik bij thuiskomst direct uit de koelkast pakte:

Afbeelding

Ik proostte op een fijne en bijzondere avond met al die mooie wolken die ik voorbij heb zien komen, de vangsten komen wel weer...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-08-2015 22:58

Hahaha het zit niet altijd mee, Glenn, leuk verhaal, jammer genoefg nog geen slip-test, volgende keer beter!

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-08-2015 10:40

Dank je wel voor de fijne reactie Frenk, doch de molen en slip is op 3 augustus al getest en heeft mijn verwachtingen geheel doorstaan. :D

Gistermiddag ben ik eerder van mijn werk gekomen omdat ik zin had om de middag en avond te gaan vissen. Aan de waterkant 'vers' de voermix gemaakt bestaande uit maïs, doperwten, jonge kapucijners en een scheutje flavour/boost.
Johnny's Rod lag omstreeks 14:45 uit en had ik beaasd met een grote verse wittebroodpluim:

Afbeelding

Het was warm, de temperatuur was omstreeks 25 graden maar de gevoelstemperatuur gaf 28 graden aan volgens de app. Daarom vond ik het wel lekker om eerst wat in de schaduw van het gebouw te vissen. Er kwam na ongeveer een kwartiertje van 'relaxt naar mijn pen kijkende', een man een praatje met me maken. Tja je kent dat wel, je gaat die man niet wegkijken of doodzwijgen, hij viste zelf ook en begon een uitvoerig verhaal over op zijn 'italiaans' vissen met hele dunne topjes en dat hij daarmee succes heeft op een forellenvijver etc.etc. Maar goed, vriendelijke man verder maar mijn concentratie was weg en wellicht de karpers ook, denk ik, op de plek.

Ik zag verderop bij het verbindingsstukje van gebouwenstek naar het meertje karpers zo nu en dan slurpen en actief bezig zijn vlakbij een drabhoekje:

Afbeelding

Sinds een maandje of twee hebben ze daar van die markeringsschuimrubberen'worsten', zo noem ik ze maar, geplaatst. Daardoor is dat drabhoekje ontstaan en is dat natuurlijk interessant voor de karpers:

Afbeelding

Ik wierp een beetje tegen de markeringsworsten een handje voer, en ging daar pas een kwartier later vissen met op de hair twee maiskorreltjes.
Binnen een minuut dook de pen onder, ik had zo snel niet een aanbeet verwacht, en sloeg dus nogal wild aan...geen contact, niks...maar wel mijn lood, haak en pencombinatie tig keer om de hengeltop verwikkeld, pfffff, lekker hoor in de hitte kon ik de kluwen uit elkaar gaan halen. Ik bleef rustig en kon na enkele minuten weer vissen.
Her en der zag ik karpers boven komen en wellingen aan de kant ontstaan, er was voldoende karper aanwezig op de plek.
De pen kwam rustig naar boven en dook snel onder, ik sloeg aan en direct een run met her en der vluchtende karpers. Zo, wát een heerlijke run was dit met een brandende zon en vrij glad water, hield ik de hengel in een uiterste bocht wat horizontaal om de vis beter te kunnen drillen. De slip werkte perfect en ik genoot van het gevecht. Dan weer een korte run naar rechts en dan weer wat rustig op de plek, werd de vis moe, dacht ik. Ik pakte het net maar de vis kreeg weer kracht en een volgende run was een feit, de vis was nog niet klaar, maar uiteindelijk toch in het net gekregen waar de vis opvallend wild te keer ging. Ik moest de onthaakmat nog uitvouwen en in de schaduw leggen want ik had geen zin om de vis in de brandende zon te fotograferen. Na de vis in het net op de mat gelegd te hebben sprong deze wild heen en weer, mijn mobieltje zat nog in mijn vest wat ik vanwege de warmte had uitgedaan en die hing in de schaduw aan de fiets verder op...pfff, snel naar mijn fietsje gelopen mobieltje gepakt en snel wat pics gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Niet gemeten, want ik vond de vis te wild worden en er zat al wat zand op zijn kop, dus snel opgepakt en te water gelaten.
Nou, ik gooide weer wat voer bij de 'drabplek' en zag dat er nog wat karpers in de buurt waren gebleven, het gevolg was vele lijnzwemmers en enkele misslagen, doch na ongeveer een halfuurtje kon ik weer mooi aantikken op een snelle opsteker en wegloper. Deze vis bood net zo'n felle strijd als de vorige en ook nu weer veel gespetter en geplons en boosheid toen de vis eenmaal in het net zat. Deze vis sprong nog wilder op de onthaakmat, blijkbaar zo wild dat de haak er vanzelf uitging want die zat vast in het net, ik had geen behoefte om deze grotere en zwaardere vis te fotograferen want ik moest de vis met mijn handen tegenhouden. Dus deze Cyprinus carpio snel te water gelaten, het enige wat overbleef was een schub:

Afbeelding

Er zaten nog steeds karpers bij de drabplek, ik gooide nog wat voer en binnen een kwartier testte een derde karper de lijn, hengel en molencombinatie. Maar deze vis besloot onder de markering door te gaan, pfff, tja, ik besloot toch meer druk te zetten en wonder boven wonder kwam de vis terug en kon de dril verder plaats vinden aan de rechter kant. 'Ow, eindelijk weer eens een spiegel!' dacht ik toen ik een glimp van de vis zag, en ook deze vis ging wild te keer in het net! Wat hadden de vissen vandaag met dat wild in het net tekeer gaan! Maar goed, snel wat pics geschoten, toch even opgemeten, 67 cm, en te water gelaten:

Afbeelding

Afbeelding

Dit bedoel ik dus!:

Afbeelding

Oké, drie karpers binnen ruim een uur vissen, op een en dezelfde stek, leuk wel. Maar dat was ook wel meteen het einde want alles was nu wel weg daar, niet zo raar natuurlijk. Ik nam een drinkbreak, gooide nog een handje voer en na een kwartiertje kon ik aanslaan op een brasem:

Afbeelding

De karpers waren hier weg, ik besloot om op het meertje te gaan vissen:

Afbeelding

Het water was glad, het was er warm maar ik zag her en der karpers bovenkomen en azen, twee voerplekjes gemaakt en ik wachtte gespannen af toen ik de maïs/kapucijnercombi op de hair te water liet. Een prachtige aanbeet kreeg ik, doch niets...geen contact, maar wel een vluchtende vis gezien de boeggolf. Ik besloot nu een wittebroodpluim op de haak te zetten en heel optimistisch deze te werpen richting een groepje aan het oppervlak azende karpers. Enkele lijnzwemmers en éénmaal dook de pen wild weg met een vluchtende karper als gevolg, mogelijk vanwege een al te vervelend contact met de lijn.
De maïs/kapucijnercombi dan maar weer, de karpers bleven wat in de buurt want ik kreeg regelmatig lijnzwemmers, ik wilde het aas checken en de hengel ophalen toen bleek dat er een karper gehaakt was! Direct een hele stevige run, jaja, dit was een zware vis hoor,en...'lijnbreuk!' Ik haalde de lijn verbaasd, verdwaasd en wat niet meer in. Maar wat vreemd, de lijn hield opeens op, maar er zat nog meterslijn buiten de hengeltop. Een dubbele lijnbreuk dus; de lijn was gebroken vlak voor de rodelijnstopper en, dat vond ik helemaal vreemd, ergens tussen een van de geleideringen. Ik snapte er even helemaal niks van. Maar goed, het vervelendste was dat er nu een karper rondzwom met wat lijn, lood en een haak in de bek.
Nou, repareren dan maar:

Afbeelding

In de tussentijd gooide ik nog wat voer bij en maakte ik vlak langs de kant een broodkorstenplekje gewoon omdat ik zo nu en dan een happende kop vlakbij de kant zag boven komen en de rietstengels soms heftig zag bewegen:

'Zoek de happende karper':

Afbeelding

'En zoek het etende rivierkreeftje':

Afbeelding

Oké, het werd al wat donkerder en ik zag weer mooie wolkenformaties:

Afbeelding

Aan de overkant zag ik een torenvalkje bidden en tot tweemaal toe vloog er weer eens een IJsvogel luidroepend langs.

Ik kreeg nog enkele lijnzwemmers te zien, sloeg nog een paar keer mis, ving nog een brasem en toen het donkerder werd besloot ik maar in te pakken en weg te wezen:

Afbeelding

Thuis een heerlijk amsterdams witbiertje gedronken en getoast op de mooie dag:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-08-2015 20:46

Vanmorgen gevist vanaf 6:15 tot ongeveer 12:00 uur op dezelfde twee stekken als de vorige keer.

Het 'daget in het oosten':

Afbeelding

Het 'witte stipje' boven in het midden is de maan...tja...:

Afbeelding

Het was er flink begroeid, dus even door de 'bush bush':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afwisselend de twee stekken bevist, er is gevoerd met het voor mij goed werkende mixje van maïs, doperwten, jonge kapucijners en de flavour/boost en er is afwisselend gevist met een grote wittebroodpluim en de maïs/kapucijner combi op de hair.

Er zijn vier karpers gevangen, karper1, deze bleef maar wild spartelen op de onthaakmat:

Afbeelding

karper2, deze zorgde voor een heerlijke dril:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karper3, deze was de krachtpatser van vandaag:


Afbeelding

Afbeelding

karper4, deed niet veel onder voor de krachtpatser, maar bleef erg onrustig en spetteren toen deze eenmaal in het net beland was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de 'drabplek', die overigens als drabplek behoorlijk geslonken is, dus 3 karpers gevangen, en vele missers vanwege teveel lijn uitstaan. Ik viste daar ver van de kant met de voor vandaag succesvolle broodpluim. Nog 5 brasems als 'bijvangst' gescoord, maar dat waren prachtige weglopers overigens, en dus lekker bezig geweest.

Thuis een heerlijk koud biertje gedronken, het was behoorlijk warm daar aan de waterkant:

Afbeelding