Vanmorgen gaf de weerapp. aan dat het in Amsterdam e.o. tot 11:00 uur droog zou blijven, ik werd wakker door regen en onweer omstreeks half 5 en kon de slaap niet meer vatten. Buïenradar gaf aan dat een onweers/regenfront Amsterdam vanuit het zuidwesten net niet zou passeren, dus besloot ik de gok te wagen om met 'Johnny's Rod' aan de slag te gaan.
Onderweg bij de verbindingsdam:

Zonsopkomst bij het meertje:

Ik besloot bij de stek aan het spoor te gaan vissen:

Om precies 6:15 lag de hengel uit met een grote wittebroodpluim op de haak en had ik deze recht aan de overkant bijna tegen het riet aan geplaatst, aan mijn rechterkant had ik een voerplekje gemaakt van een mix van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost. De temperatuur was op dat moment 12 graden, bij een zw-wind wk1 en een luchtdruk van 1016mb.
Binnen 3 minuten kreeg ik een lijnzwemmer te zien en een welling van een 'geschrokken'vis. Op de voer plek verschenen ook vrij snel wellingen van azende vissen en dat gaf de burger moed.
Zonsopkomst achter mij:

Maar vrij snel kwamen er dreigende wolken aan, jaja, volgens de weerapp. zou het regenfront amsterdam net niet aan gaan doen, dus niet...:

Regen jack aan en hopen maar dat de bui snel weg zou trekken, ik deed een jonge kapucijner side hooked aan de haak en legde in op de rechter voerplek. In de regen werd de pen/lijn/haakcombinatie vrij snel onderwater getrokken en kon ik aanslaan...Hangen!
Heerlijke drilpartij van een sterke vis kreeg de stok te verduren, de hengel boog in een uiterste vechtbocht naar rechts en de vis probeerde aan de rechterkant in het riet middels vluchtpoging na vluchtpoging zich te bevrijden van haak en lijn. Met veel moeite kreeg ik de vis van de rietkant vandaan en kon de drilpartij wat meer aan het open gedeelte plaats vinden, meter voor meter kon de vis binnengehaald worden.

Bek open:

Bek dicht:

De karper bleef op de onthaakmat onrustig, ik schat de vis zo tegen de 70cm aan.
Het bleef regenen, wel grappig die 'schuimbellen' ontstaan door de drilpartij:

De zon braak zo nu en dan door het wolkendek:

Ik genoot daar aan de waterkant, de fijne vangstervaring en het midden in de natuur zitten na een stressvolle week deed mij erg goed. Ergens vond ik het wel goed zo, mijn ochtend kon toch niet meer stuk, toen de pen met op de haak een kapucijner , langzaam onder ging en ik aansloeg op dacht ik in eerste instantie een brasem. Maar het was geen brasem, de vis werd wakker en hoe! Rammen, rammen en nog eens rammen noem ik dit, de slip gierde, de hengel boog en ik kon slechts hopen dat de vis aan de haak bleef want ook deze vis verkoos het riet aan de rechterkant om zich te bevrijden van de narigheid in de bek. Zat ik nu vast? Ik voelde de vis nog bonken en het riet bewegen en ik pompte de vis wat terug, tevergeefs want de vis nam weer een spurt, verdikkeme deze vis was sterk en gaf niet op...en opeens een slappe lijn...nee toch? toch geen lijnbreuk he?
Ik haalde balend de slappe, wapperende lijn in, maar gelukkig zat de pen en haak er nog op. Nou, dat was dus weer een verspeelde vis die tot de verbeelding zou gaan spreken.
Wat bijgevoerd en ik besloot een grote witte broodpluim op de haak te doen, constant 'leven' bij de pen van witvisjes die van de broodpluim aan het snoepen waren, doch opeens dook de pen in één beweging mooi onder. Ik sloeg aan en hangen!
Nou, een bijna identieke drilpartij als met de verspeelde vis kreeg ik voor de kiezen, heerlijk hoe de slip zo tekeer kan gaan en heerlijk hoe 'Johnny's Rod' zo kan buigen maar niet zal barsten en deze powervis wilde ik zien en landen. De vis gaf niet op, eerst dook de vis tientallen meters aan de overkant op na meters nylon van de molen gesleurd te hebben, en zag ik een mooie kolk aan de kant bij een wilg ontstaan, daarna spurtte de vis naar de inmiddels bekende rietkant en bonkte en schokte het wild in het riet. En dat was wederom even tricky want ook hier leek het net of ik 'vast' zat en de vis zich aan het bevrijden was, maar ik had mazzel en de vis pech want ik kreeg de vis uit het riet waarna de drilpartij zich meer aan de linkerkant kon gaan voortzetten. En deze mooie vis na een fijne dril in het net belande maar nog even protesteerde in het net want de vis trok zowaar het net bijna in het water.

Wat groter, forser en zwaarder dan de vorige vis en ook deze vis was erg onrustig op de mat met gespring en geglij als gevolg, dus snel wat pics en hup de vrijheid weer tegemoet.
Het bleef overigens maar raar weer, vele wolkenvelden passeerden mij:

Ik ben overigens heel erg tevreden over deze okumamolen met een goed werkende slip:

Zonnetje brak weer eens door zodat de regenjack uit kon:

De wind draaide en kwam nu vanuit het westen, en kreeg ook ietsjes vat op het water, de temperatuur was nu 18 graden en de luchtdruk bedroeg 1019mb.
Er werd nu veel gewisseld van aas:broodpluim, mais en kapucijner, regelmatig aanbeet en misslaan doch ik ving nu enkel brasems:

Mooie sterke vissen, dat wel wel, maar ja, ook snel uitgeteld...

Mooie, bizarre, grillige wolkenvelden passeerden de stek:

Ik kon er echt van genieten...tja, dat hoort ook allemaal bij het vissen:

Oké, ik vond het wel genoeg voor vandaag, kreeg het idee dat de bewolking de overhand zou gaan nemen met regen en narigheid, hoorde volgens mij het ook in de verte wat donderen, maar achteraf zou het zelfs geheel gaan opklaren dus viel het wel mee allemaal. Ben gestopt om 11:45.
S'middags Mokum ingegaan want ik had trek in een Affligem blond zo koud van de tap:

En met een waanzinnig lekkere 'Smokey Burger' sloot ik deze visdag af: