Dank je wel Frenk voor je fijne reactie!
Ik hoop dat je 'uitgeknutselt' bent en inmiddels wat hebt gescoord aan de waterkant, in ieder geval genoten en/of lekker gecenterpint hebt!
Op de fiets gistermorgen deze pic geschoten:

Ik wilde gister weer eens ergens in de Bijlmer een karper aan de haak proberen te slaan. En het liefst op een plek waar ik nog nooit eerder gekarperd of een karper gevangen had.
Mijn zinnen had ik gezet op de watertjes vlakbij het AMC, en kende daar een paar interessante duikers waar ik lang geleden veel gesnoekt c.q. gevliegvist heb.
Maar ik ben geen eens in de buurt van de bedoelde duikers gekomen...men was daar behoorlijk aan het 'verbouwen' , de wegbewijzering zorgde ervoor dat ik sowieso niet meer direct op de bedoelde stekken kon komen, het fietspad was gewoon afgesloten, en verder op helemaal verdwenen! Het zag er onherkenbaar uit, heb nog een poging gedaan om om te gaan rijden, maar ik zag steeds meer opengebroken weg.
Nou, dat was een domper, ik ben een stukje terug gefietst en heb twee duikers gevonden en daar ter plaatse een voertje gemaakt van doperwten,maïs en wat flavour/boost.

Het was behoorlijk bewolkt, de weerapp. gaf 11 graden aan en een wind uit het zuiden van nog geen wk1.
'Johnny's Rod' lag ietsjes voor 8 uur uit bij de duiker waar toch zo'n 1,5 meter water stond, redelijk diep dus, de haak was beaasd met een wittebroodpluim:

Er stond een lichte stroming die de duiker in ging, vrij snel kreeg ik leven te zien, de pen bewoog langzaam maar ging niet onder, dit herhaalde zich een paar keer en de pen bewoog zich schoksgewijs tegen de stroming in. Ik wachtte geduldig af op het moment dat de pen echt onder zou gaan, de pen maakte een schuine hoek ten opzichte van het wateroppervlak en bleef zo enige tijd onberoerd in de stroming staan...er gebeurde niets meer, geen beweging niets. Ik tilde de hengel op, de haak zat met een gedeelte van de broodpluim vast verwikkeld in een lang stuk dood riet. Dus de vis nam tegen de stroming in het aas en het aas bleef aan het dode riet hangen? Of was het riet de hele tijd al de schuldige van de 'aanbeet' met behulp van een onderstroming(voor zover die aanwezig zou zijn...) Ik vond het vreemd, maar goed, ik ben na een half uurtje verkast naar de ander kant van de duiker:

Zowel links als rechts heb ik daar wat gevoerd, na enkele minuten zag ik daar het riet bewegen en vrij snel daarna had ik een heuse lijnzwemmer, ik wachtte geduldig maar vooral gespannen af, zou de lijnzwemmer in de buurt blijven en het aas, een enkele maïskorrel, oppikken?
Het wachten werd niet beloond, er gebeurde niets meer, maar het gaf mij wel moed dat er vis op de stek geweest was gezien het bewogen riet en de lijnzwemmer.
Zo viste ik om het halfuur de twee duikers af, met af en toe kleine tikjes op de pen(witvis?lijnzwemmer?), heb éénmaal een mooie welling gezien van een wegschietende vis, de uitdijing was goed te volgen door het gladde wateroppervlak, maar dat was alles gedurende bijna 4 uur van om en om bevissen van de twee stekken.
Doch ik wilde vandaag de pen enkele keren onder zien gaan, ik wilde spanning en sensatie, en na 4 uren van gespannen afwachten ben je daar best aan toe, ik werd gewoon ongeduldig...oke, dat past niet echt bij het vissen, maar toch...
Inpakken en verkassen dus.
Op naar de Watergraafsmeerstekken, heb ongeveer een kwartiertje op de Kruislaan gezeten maar daar was een soort hardloopwedstrijd aan de gang, een gedeelte van de laan was afgezet voor het wedstrijdparcours en dus erg druk met mensen, ben dus maar naar de gebouwen en hoekstek gegaan bij het meertje.
En daar was dus al een visser aanwezig, op de hoekstek dan. Tja, het werd ook prachtig en zonnig weer, en dan zijn er nou eenmaal meer mensen buiten op de been.
De gebouwenstek dan maar, omstreeks 13:00 uur lag de stok uit en heb afwisselend gevist met wittebroodpluim en maïs. De weerapp. gaf 16 graden aan en de zuidenwind kwam wat aanzetten.

Ik kreeg een prachtige wegloper, van een Brasem, gelukkig geen 'blank' vandaag dacht ik meteen:

Ik zag kort daarna de visser van de hoekstek wegrijden, ben toen naar de hoekstek gelopen en heb daar tweevoerplekjes gemaakt die ik na een klein halfuurtje bevist heb.

Direct na inleggen van de hengel die beaasd was met een maiskorreltje, dook de pen onder, ik sloeg wat verbaasd aan, de vis nam een korte run en schoot los, weet niet wat voor vis het was, of een kleine karper of een sterke brasem. Kort daarop op de zelfde plek, weer een aanbeet, en weer schoot de vis los!
Oke, er zit dus genoeg vis op de plek, dus voor de derde keer leg ik in, en je raadt het al, weer dook de pen in één keer weg, sloeg ik aan, korte run en weer schoot de vis los, een mooie vette welling in het woelige water achterlatend...Dus drie keer achterelkaar vrij snel na inleggen een snelle aanbeet, en drie keer mis...
Ik liet de hoekstek maar even met rust, gooide nog wat voer bij en verkaste naar de gebouwenstek:

Lekker daar in het zonnetje gezeten , en vrij snel een aanbeet :

Maar bij het onthaken van deze mooie brasem ging het even mis, ik weet niet precies wat er gebeurde, of de vis erg aan het spartelen was, of dat de lijn door iets scherps werd geraakt, maar ik kreeg een lijnbreuk ergens vlak boven de haak.
Tja, ik had geen haken meer van het merk 'Korum'nr:6, dus een wide gape nr:6 van 'Kaptor' er op gezet. En weer terug naar de hoekstek verkast.
Daar kreeg ik zoals ik eigenlijk verwacht en gehoopt had, direct een aanbeet die ik kon verzilveren, een dikke blankvoorn, een vis die ik niet zo vaak meer vang op het meertje:

Vrij snel hierna ving ik een brasem:

En na ongeveer een kwartiertje kon hengel, molen en slipcombinatie weer eens getest worden:

Zo verspeelde ik 3x achterelkaar vis, en zo vang ik 3x achterelkaar wel vis, zou het door de andere haak zijn gekomen? Vissen blijft en blijkt maar telkens weer vol verrassingen te zitten.
Na deze drie vissen op de hoekstek bleef het stil, maar genoot ik van het heerlijke weer, van het IJsvogeltje wat opvallend vaak langs kwam vliegen en van het heerlijk buiten zijn.
Thuis nam ik een biertje zo uit de fles:

Heerlijk, de lente!