Het jaar 2019 is al weer bijna om, en wat is er allemaal gebeurd, veranderd en meegemaakt dit 'penvis-hengelsport' jaar…
Ik heb mijn 'mooi Mokum' verruild voor het 'Voorburgse', wie had dat nou kunnen denken want ik had altijd tegen familie, vrienden en kennissen gezegd dat ik mijn Mokum nooit zou verlaten, ben te veel gehecht aan Amsterdam, ben er geboren en getogen en zou het voor geen plek op aarde willen verruilen, jaja...de liefde is dan toch vele malen sterker dan het bepalen waar je wilt wonen, althans bij mij dan.
Het afgelopen jaar dus Amsterdam verruild voor Voorburg en dus niet meer gevist in Mokum en omgeving, de laatste keer dat ik gevist had in Amsterdam was in augustus 2018, jeetje, voor het eerst sinds jaren niet gevist in Amsterdam, en mis ik mijn mokumse stekken? Volmondig ja! Ik mis die stekken zeker, ken al die watertjes waar ik jaren gevist heb zo goed, qua omgeving en qua karpers mis ik de Amsterdamse wateren zeker. Maar het is even niet anders en wie weet dat ik er in de toekomst weer eens een hengeltje uitgooi, je weet het maar nooit.
Oke, daartegenover staat dat ik nieuwe stekken heb gevonden en heb bevist in Voorburg en (vooral)omgeving.
Een doelstelling was ook om nieuwe stekken te gaan zoeken/te bevissen, dat is deels gelukt, ik heb nieuwe stekken bezocht te Ypenburg, tussen Leidschendam en Voorschoten en in de buurt van Zoetermeer, en heb op deze nieuwe stekken ook gevangen en vooral genoten.
Ik wil wederom in het nieuwe jaar stekken ontdekken en deze ook bevissen.
Dan hebben we natuurlijk het 'Karperen voor de deur' gebeuren, zo geweldig als het vorig seizoen ging, zo teleurstellend eigenlijk verliep het dit jaar..hoe dit komt? Ik denk een samenloop van factoren, de karpers waren er absoluut, had ze al diverse keren gespot, zelfs vanaf mijn thuiswerkplek en dan kriebelt het enkel maar nog meer en meer om aan de slag te gaan om ze te vangen...jaja.
Maar het lukte niet, de aangelegde voerplekjes werden ontdekt door watervogels en ik sloeg ook enkele malen mis, mogelijk waren dit karperaanbeten…
Volgend jaar ga ik het gewoon weer proberen...Toch wel makkelijk een plek voor je deur, maar je moet er wel wat voor doen natuurlijk.
Het kreeftengedoe-gedonder-getreiter, kende dit jaar ook zijn pieken, maar de afgelopen maanden heb ik er toch opmerkelijk weinig aan de haak geslagen, gelukkig. In het voorjaar en ook wel wat in de zomermaanden, had ik geregeld last van deze schaarmansen, wie weet is het zich nu wat aan het stabiliseren vanwege de natuurlijke vijanden zoals vogels, vissen en ook de soortgenoten zelf(heb begrepen dat grote rivierkreeften de kleintjes oppeuzelen), zodat we er steeds minder last van zullen hebben, we zullen het allemaal zien en meemaken.
Overall gezien heb ik dit jaar redelijk tot goed gevangen, natuurlijk heb ik de nodige vissen verspeeld die 'tot de verbeelding' spraken, maar ook gemazzeld en enkele memorabele vissen/vangsten meegemaakt.
Slechts 1 spiegel(tje) gevangen dit jaar, ja, dat was vorig seizoen toch wel heel anders met als topper de kanaalspiegel in de Vliet...het is niet anders.
Giebels heb ik dit jaar ook niet veel gevangen, vorig jaar tientallen...tja, het is niet anders.
Zeelten heb ik het afgelopen seizoen 'gelukkig' met regelmaat gevangen, blijf het altijd een zeer welkome 'bijvangst' vinden, maar met de benaming 'bijvangst' doe ik de Zeelten echt te kort, het zijn prachtige vissen met soms een enorm uithoudingsvermogen...
Een hobby in een hobby is het 'verzamelen' van prachtige pennen/dobbers van pennen/dobberbouwers geworden, die ik geregeld via facebook tegenkom, ja, daar zitten kunstwerkjes tussen waar ik persoonlijk niet mee durf te gaan vissen...te mooi om in het 'water te belanden' is mijn mening in deze...
Doelstellingen voor het komende jaar…
Ik ga sowieso minder werken, dus meer vrije tijd, dus meer 'pennen'?…
Tja, ik heb nog zoveel andere hobby's die ik aandacht wil geven, maar het 'pennen', karperen, het vertoeven aan de waterkant, het opsnuiven van de natuur om je heen, de beleving, de sensatie en alles wat het hengelsportgebeuren zo mooi en aantrekkelijk maakt is een belangrijk onderdeel geworden in mijn leven wat ik echt nodig heb…
Dus zal ik hoop ik meer aan de waterkant te vinden zijn…dat is een leuke doelstelling.
Ik wens alle Carpboarders fijne feestdagen toe, en dat het komende jaar 2020 jullie veel vangstgenot, hengelplezier, ontspanning en vooral genieten van de natuur zal opleveren.