Karperen voor de deur.

Plaats reactie
glenn axt

13-08-2019 17:09

Vrijdag 9 augustus 2019.

De weersvoorspelling voor deze vrijdag viel mee, er zou eerst regen en wind zijn voorspeld, maar blijkbaar ontsprong mijn gebiedje de dans, enigszins dan.
Omdat voor het aankomende weekend wel veel regen en harde wind wordt voorspeld, besloot ik toch even te gaan pennen na het eten.
Besloot om de stek met de toen paaiende karpers bij het Forepark te gaan bezoeken, gesterkt door de gedachte dat de 'Cyprinussen' mogelijk al uitgepaaid zijn en nu nog wat rondhangen, dus mogelijk vangbaar.
aug24.JPG
aug24.JPG (166.18 KiB) 78 keer bekeken
aug25.JPG
aug25.JPG (159.42 KiB) 78 keer bekeken
Het was opvallend warm, zeg maar tegen het benauwde aan, er stond een pittige wind en er dreven zware, donkere wolken over.
Begon omstreeks 18:30 uur met een enkele maiskorrel op de haak, de temperatuur was 24 graden, kwam de wind uit het zuiden, wk 2-3 en bedroeg de luchtdruk 1.004 mb.
Tja...bij het op de juiste diepte zetten van de pen stuitte ik al op iets waarvoor ik 'bang' was: de waterplanten. Overal groepen waterplanten, van vlak aan de kant tot aan het midden toe, veldjes waterpest en de meeste niet goed zichtbaar, bij het voeren zag ik al dat sommige maiskorrels de bodem niet bereikten en zich op of in de waterplanten bevonden. Tja...toch maar gaan pennen en het werd steeds gokken of de beaasde haak de bodem wel bereikte bij het inwerpen, zo manoeuvreerde ik telkens de stok enkele centimeters van links naar rechts waardoor de pen met haak wel naar de bodem viel, althans dat hoopte ik dan maar.
Waarom dan toch hier proberen? Ik zag genoeg karpers aanwezig, springende en wellingen makende, en dan ga je het toch proberen, op de twee voerplekjes verschenen opeens karpers en dan blijf je gefocust.
Maar na 3 kwartier, met slechts één tikje op de pen, besloot ik tocht te verkassen, fietste naar twee andere stekjes; bij eerste stek stond gemaaltje aan dus een pittige stroming, en de tweede stek was bezet door een gecamoufleerde statische karperaar.
Dan maar naar mijn favopolderstekje, voelde onderweg al wat vette spetters en de bewolking werd dreigender en dreigender.
aug27.JPG
aug27.JPG (100.01 KiB) 78 keer bekeken
aug28.JPG
aug28.JPG (118.97 KiB) 78 keer bekeken
Hier begonnen omstreeks 19:30 uur, veel activiteit aan het oppervlak van kleine vis, op twee plekjes stijf aan de overkant de pen geplaatst en bij schemer een vers breeklichtstaafje geplaatst op de pen.
aug34.JPG
aug34.JPG (126.2 KiB) 78 keer bekeken
De zon verdween, de insecten zoemden om mij heen, vooral veel muggen en pas op het einde van de pensessie, ik besloot om tegen 22:00 uur te stoppen, dook de pen aan de overkant weg...ik had mij nog zo voorgenomen om pas aan te slaan nadat de pen geheel weg was en de wat uitstaande lijn strak zou lopen…
Maar ja, de gretigheid, de snelheid waarmee alles gepaard ging en wat diens meer, was de oorzaak waardoor ik direct aansloeg, vluchtkolk van vis, een eend die door mijn wild aanslaan aan de eigenkant zich 'wild'schrok, en een andere karper die een vluchtboeggolg veroorzaakte waren het gevolg...niks dus, geen contact, tja…
Nou ja, inpakken en in het donker wegwezen dan maar, next time...maar wil wel weer eens een kromme stok en gierende slip ervaren!
glenn axt

22-08-2019 16:59

Zondag 18 augustus 2019.

Gepend van 18:15 tot 21:15 uur bij stekje bij het spoor:
aug116.JPG
aug116.JPG (172.01 KiB) 14 keer bekeken
aug117.JPG
aug117.JPG (121.83 KiB) 14 keer bekeken
19 graden, de wind kwam uit het zuidwesten wk 3-4 later 2, de luchtdruk bedroeg 1.006 mb en verder was het licht tot half bewolkt.
Twee voerplekjes met mais gemaakt en deze om en om bevist, pas om kwart voor 8 een aanbeet, sloeg mis, vlak daarna sloeg ik weer mis en dat was volgens mij van een kreeft, hierna enkel nog wat kreeftengedonder. Een blank dus...