Ik loop wat achter wat verslaglegging betreft, vandaar een verslag van alweer anderhalve week geleden van
donderdag 22 juni, bij deze dus:
Gistermiddag begon het zowaar donker te worden, hoorde al in de verte gedonder, dat heeft toch wel iets die bliksem. Na een uurtje begon het te regenen en na de hitte en droogte van de afgelopen dagen is dat best wel verkwikkend. Ik had de hele dag thuisgewerkt en was het wel even beu, met de wetenschap dat regen wat zuurstof in het water brengt en dus mogelijk meer visactiviteiten zou opleveren, besloot ik bij het park te gaan pennen:

Gevist van 18:30 tot 21:30 uur, het was zwaar bewolkt en soms spetterde het nog eventjes, de temperatuur was 19 graden, de soms stevige wind kwam uit het zuid-westen en de luchtdruk bedroeg 1009 mb, je kon wel spreken van een weersomslag gezien de temperatuurdaling, bewolking en windkracht.
Geen karperactiviteiten gezien in het begin, maar na ongeveer 10 minuten na inleggen dook de pen prachtig naar links onder, ik sloeg aan…maar slechts een welling en een mooie boeggolf van een geschrokken vis was het resultaat, de twee maiskorreltjes zaten nog op de haak, tja was dit nou een lijnzwemmer of niet ?
Wel steeds leven op zowel mais als jonge kapucijner( dit keer geen brood meegenomen), maar van witvis/kreeftjes, na ongeveer een uurtje zag ik een mooie welling op de voerplek ontstaan, de pen ging onder, ik sloeg aan, maar het was een brasem die de stok even kromtrok en de slip eventjes liet tingelen:

Zag verder op het water wel wat karpers(bellenveldjes en deiningen), maar dat was het dan, ving op het einde nog een brasem.
Op de terugweg door het park nog een groepje Cyprinus aan de kant zien happen:

Ik had een week vakantie genomen en heb deze geheel in de Hofstad door gebracht, bijna alle dagen daar kunnen ‘pennen’. Hieronder volgt het verslag.
Zaterdag 24 juni 2017 Ik zou deze ochtend niet gaan vissen, de weersverwachting was niet bepaald gunstig, de gehele ochtend zou het gaan regenen met daarbij een stevige wind. Ben toch vroeg opgestaan want de weersvoorspelling was weer wat bijgesteld, het zou pas na 08:00 uur lichtjes gaan regenen, tja de besluiteloosheid nam het even van mij over, dus bleef ik tot 6 uur in bed. Maar ik besloot toch te gaan ‘pennen’, mijn drang om de bewegingen van een pen te zien, een karpergevecht aan te gaan, het gevoel en de ervaring lekker buiten te zijn won het van mijn besluiteloosheid, bovendien mocht het echt hard gaan regenen dan was ik op het fietsje zo thuis.
Er stond onderweg naar de stek een pittig zuidenwindje, en het was zwaar bewolkt, raar toch deze weersomslag, zo hadden we zowaar een hittegolfje en nu dan een flinke wind en regen opkomst met een temperatuur die daar bij past.

Begon in de Haagsepolder waar ik vorige week mijn eerste Haagse Cyprinus wist te vangen, bekeek de stekjes op activiteit, zag deze niet maar ik besloot toch een gokje te wagen( geen activiteit wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn…toch?). Maar ik vond het waterpeil stukken lager dan de vorige keer en het is al zo’n ondiepe poldersloot zodat dit toch wel behoorlijk nadelig/onbevisbaar leek om een karper te kunnen vangen.
Heb hier 3 kwartiertjes gezeten, van 06:45 tot 07:30, zuidwestenwind wk2 tot3 uitschieters naar wk4, luchtdruk 1013 mb. Twee voerplekjes afgevist met twee maïskorreltjes op de haak, de voermix(thuis reeds bereid) bestond uit maïs, geweekte hennep en monstercrab boost. Hier geen stootje kunnen zien, de wind had bovendien behoorlijk vrijspel op het water waardoor het lastig vissen is op een dergelijk ondiep watertje.
Besloot Leidschenveen te bezoeken, watertje bevist waar de zuidwestenwind behoorlijk vat op had, maar waar ik wel een wroetende, bellenveldje veroorzakende karper waarnam:

De pro-logic 1.5 lbs stok had ik hier om 07:45 uitgelegd met op de haak twee maïskorreltjes, omstreeks 08:30 ging het rode puntje van de pen tergend langzaam in het behoorlijk golvende water onder, ik sloeg aan, ondervond geen weerstand maar er zat wel een schubje aan de haak, denk van witvis. Weer bijgevoerd en hoopvol ingelegd. Zo tegen half negen begon het te miezeren, ik had geen zin om mijn regenjas te pakken, vond mijn fleecevest genoeg en ik zou het behoorlijk warm gaan krijgen als ik de regenjas over mijn fleece aan zou doen. Maar de harde wind zorgde ervoor dat de rechterhelft van mijn lichaam zeiknat werd, tja even doorbijten hoor dacht ik.
Ik zag ongeveer twee meter van de pen vandaan een imposant bellenveldje ontstaan van een wroetende vis, ‘nou vriend, verplaats je interesse nou even wat meer mijn kant op!’ zei ik in gedachte…Alsof mijn gedachte en hoop werden verhoord, zo kreeg de pen een minuutje of 2 later een ferme tik te verduren. Ik was nu een en al aandacht, en ja hoor, de pen kwam wat naar boven,
de vis had het aas opgepakt, verlichte de belasting van de pen die daardoor schuin in het woelige water ging staan, zo bleef maar nog niet onderging. Twijfel, zal ik nu aanslaan? Heel langzaam bewoog de schuin staande pen naar links en naar het midden, de vis zwom of bewoog eigenlijk, langzaam in het golvende water, ik kon aanslaan maar wilde per se wachten totdat de pen echt onderging, een ondergaande pen wilde ik zien. De pen dook nu rap onder! Ik sloeg aan en YES!!! Op de plek waar de karper zijn/haar vlucht startte ontstond een bellenveldje, direct stond de stok krom, liep de slip af en voelde ik de kracht van de vis. In één krachtig tempo zonder haperingen zwom deze vis naar rechts, ik stelde de slip wat bij maar de vis zwom gewoon door. Een uiterste vechtbocht van de hengel en een gestaag ratelende slip verraadde een vis die zijn/haar gewicht gebruikte om weg te vluchten. Pompend werd de vis naar mijn kant opgestuurd, de vis nam weer lijn en gestaag ratelde de slip weer, heerlijk dit! Ik genoot van de kracht van de vis en stond versteld dat het dunne en lichte hengeltje dit allemaal aankon! Geweldig gewoon! Oké de karper werd moe, ik kon gestaag de vis richting net pompen, zag een glimp van de vis, een spiegel! Er verscheen een extra glimlach op mijn gezicht bij het zien van deze spiegel, ik vang ze niet zo vaak, maar dit is wel de derde spiegel dit jaar! Kon deze ‘mirror’ opvallend rustig landen:

Wat ingevallen buik, mogelijk pas uitgepaaid(?), anyway had ik heel veel plezier beleefd aan deze vis.
Nog nagenietend van alles van deze vangst, bleef ik nog een klein uurtje zitten, maar helaas niets meer gezien bij de pen, begon wel wat te verkleumen door de wind en mijn natte kleren.
Op naar huis, en was blij dat ik toch nog ben wezen pennen, en beloond werd met weer eens een knappe dril, van een spiegel, op een dun en formidabel stokkie!
Koffie met een donut:
2e sessie van zaterdag 24 juni 2017, zelfde water:
18 graden sterke zw’en wind wk 3 tot 4 uitschieter naar 5 1013 mb, zwaar bewolkt en regenachtig.
Eenmaal aanbeet vlak aan de kant, gevist van 18:30 tot 20:30.
De aanbeet verliep als volgt; de pen was voor aan de kant te diep afgesteld, met als gevolg dat de antenne in zijn geheel boven verscheen en schuin bleef, ik had even geen zin om de pen op een gewenste diepte af te stellen. De pen hobbelde daardoor wat onbeholpen naar alle kanten door de golven, maar opeens ging hij in zijn geheel ‘plat’ liggen en dreef zo op de golven aan de kant mee. He was dit een aanbeet? Ik hoefde niet al te lang te twijfelen want de pen verdween in één mooie beweging van de kant af naar beneden. Aanslaan en hangen!
Dacht een karper gehaakt te hebben, maar zag even de boven komen, aangenaam verrast was ik van een mooie Zeelt van maar liefst 58 cm:
Zondag 25 juni 2017. Deze ochtend was het zwaar bewolkt en regenachtig, ben omstreeks 06:00 begonnen op een stek in Leidschenveen, temperatuur was 17 graden, wzw-wind wk 3 tot 4, luchtdruk bedroeg 1009 mb :

Mooie stek , zag daar ongeveer 30-40 meter verderop karpers wroeten gezien de mooie bellenveldjes, een uurtje gezeten maar geen stootje op de pen gehad.
Gevist bij de stek van een dag geleden van 07:15 tot 11:15, heel veel wind en zo nu en dan wat nare motregen die mij nat maakte:

Om en om gevist met mais en wittebroodpluim, slechts eenmaal een stootje gezien op de pen.
In totaal 5 uurtjes gevist en slechts eenmaal ‘leven’ gezien, een blank dus.
Maandag 26 juni 2017. Nieuwe stekjes bezocht te Leidschenveen, onderweg mooie zonsopkomst met ooievaar op de voorgrond( een kat probeerde overigens de ooievaar te besluipen):

Op 3 stekken gevist vanaf 06:00 tot 11:15 uur, temp. was eerst 15 graden, de wind kwam uit het noordwesten en bedroeg wk 2, luchtdruk was 1013 mb. Voermix bestond uit mais, kapucijners, hennep en boost.

Om en om gevist met mais, broodpluim en kapucijner. Paar keer misgeslagen en eenmaal een kreeftje mogen aantikken, veel witvis/kreeft gedoe dus. Geen vangsten, wel één maal een karper vlakbij zien springen.
Dinsdag 27 juni 2017. Wat een mooie zonsopkomst deze ochtend, gezien vanaf mijn logeeradres:

Wist niet precies waar in de Hofstad ik deze ochtend wilde ‘pennen’, maar besloot een nieuwe stek uit te proberen, een parkwatertje werd het:

Hier gevist van 05:45 tot 08:00 uur. De temperatuur was in het begin 13 graden, de wind kwam uit het oosten, wk 1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 1013mb.
Ik heb daar karpertjes aan de kant waargenomen, hier en daar azende, bellenveldjes veroorzakende vissen gespot. Voermix: mais, jonge kapucijners, geweekte hennep en crab-booster.
Misgeslagen op zowel mais, kapucijner en broodpluim, m.i. allemaal van witvis/kreeftjes, regelmatig ‘leven’ bij de pen, maar geen karpergesnuffel c.q.aanbeten, helaas, ze waren er dus wel, maar toonden weinig tot geen interesse in de aassoorten. Overigens waren er jonge wilde eenden die ik echt in de gaten moest houden, ze probeerden steeds brutaler dichter bij te komen om te checken of er iets te snaaien viel:

Stekje in de polder dan maar:

Hier gevist van 08:15 tot 10:30, had hier niet zoveel aanbeten/leven verwacht, maar had hier voldoende ‘leven’ en ‘beleving’ op de pen om het aangenaam pennend te hebben.
Maar hier veel misgeslagen op m.i. witvis/kreeft met maïs op de haak. Er volgde weer een ‘kreeften’ aanbeetje; de pen hobbelde wat, stond dan weer stil, maakte een plotselinge ‘ronde’ en verdween daarna toch heel langzaam en mooi schuin naar rechts onder. Ik wist haast zeker dat het een treiterende geleedpotige was en besloot niet zo hard aan te slaan met de wetenschap dat het beestje er dan snel zou afvallen. Maar er volgde direct na aanslaan een contact met daarbij een boeggolf van een geschrokken, vluchtende vis. Potverdorie! Dit had een karpervangst kunnen zijn als ik wat harder had aangeslagen, tja als, als, als…
Hierna nog wat leven op brood, kapucijner gehad, maar dat was het dan.
Wederom niks gevangen in het Haagse, maar toch kan ik zeggen dat ik lekker gevist heb, heb daar genoten aan de waterkant.
Donderdag 29 juni 2017. Omstreeks 05:30 uur de prologicstok uitgelegd bij het parkwaterstekje te Leidschendam.

Het was half tot zwaar bewolkt, de temperatuur was 16 graden bij een zwakke zuidwestenwind wk 1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 996 mb. Breed gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners, geweekte hennep en monstercrabbooster. Weinig karperactiviteit waargenomen, op broodpluim direct aanbeetjes en sloeg mis, waarschijnlijk van witvis/kreeftje. Veel leven op de pen gezien bij alle drie de gebruikte aassoorten9broodpluim, mais en kapucijner), sloeg geregeld mis van m.i. allemaal witvis/kreeft. Pas na ruim een uur van pennen de eerste vangst, een Ruisvoorn, daarna ving ik 2x een rivierkreeftje. Tja, dit was weer eens een pensessie waarbij de witvis en kreeftjes de overhand kregen. Ben gestopt omstreeks 08:00 uur na de zoveelste witvis/kreeft aanbeet.
Dan maar de polderstek aan de rand van de Hofstad proberen:

Hier gepend vanaf 08:15 uur en twee voerplekjes gemaakt, eentje aan de overkant en eentje vlak aan de kant. Hier geen karperactiviteiten waargenomen, had er hierdoor een beetje een hard hoofd in. Ik gooide een half opgegeten boterham met pindakaas vlak aan de kant in, niet lang daarna zag ik praktisch tegen de kant aan het riet wat bewegen; een karper bek verscheen en die probeerde de boterham naar binnen te werken. Gooide nog wat mais en hennep vlak aan de kant in en plaatste daar het haakaas bij. Vrij direct ‘leven’ op de pen, de pen maakte wat rondjes wat mij deed vermoeden dat de karper met zijn staart er tegen aan zat, maar de karper zat nog steeds rustig te knabbelen van de boterham met pindakaas en de pen hobbelde opeens zijn kant op naar links. Conclusie was dus dat een andere karper er met het haakaas(twee maïskorreltjes) vandoor ging, oke, de pen ging er vervolgens langzaam vandoor en ik sloeg aan. Yo! Hangen! Door het hard aanslaan kwam de karper even naar boven en zag ik een mooi schubben rij van de rug en de zijkant, het was een lange schubkarper die een run nam naar links het riet in! Direct stond ik op en probeerde de vis te blokken, de molen gierde, de stok stond krom en ik liep naar rechts de hengel zo ver mogelijk van de kant te houden om de vis uit het riet te krijgen. Zag een kolk in het midden van de sloot ontstaan, had ik de karper uit het riet gekregen? Nee, de vis vluchtte weer het riet in en bleef doorrammen in het rietveld, potverdorie, de sliep bleef lijn afgeven, dus de vis boorde lekker door het rietveld. Exact hetzelfde gebeurde nu dus wat er enkele dagen geleden ook gebeurde. Ik zat muurvast in het riet. Maar nu geen gebonk meer van vis, de lijn zat goed verwikkeld in het riet en ik zag de pen drijven. De vis had zich bevrijd en ik trachtte de pen nog te scheppen met het net wat niet lukte. Potverdorie, ik had de strijd verloren…but it’s all in the game…c’est la vie…jammer dan.
Ving een klein halfuurtje aan de kant een blankvoorn als troostprijs:

Zag omstreeks 11:00 uur donkere wolken aankomen, inpakken en wegwezen voor de bui…
De avond wederom de polderstek bezocht, ik kon het gewoon niet hebben dat er middels lijnbreuk door het vluchten van de karper in het rietveld deze vis werd verspeeld…:

Gevist van 18:45 tot 21:15. 19 graden wzw-wind wk 1 tot 2 en luchtdruk van 999 mb. Gevoerd met de voermix van vanochtend( wat aangevuld) en gevist met mais en kapucijner. Regelmatig ‘leven’, na een klein halfuurtje vis vlak aan de kant aangetikt, en hangen!

Hierna enkel maar kreeftjes! 4 stuks!
Vlak voor inpakken wederom vlak aan de kant karper aangetikt die direct het rietveld in vluchtte, en weer lijnbreuk!
Vrijdag 30 juni 2017. Ben begonnen op een stekje in Leidschenveen vlakbij ADO, de prologicstok lag daar omstreeks 05:45 uit:

Gevoerd met de mix van gister, gepend tot 08:00 uur, temperatuur was 14 graden, de wind kwam uit het zuidoosten en bedroeg nauwelijks wk1, de luchtdruk was 999mb. Weinig karperactiviteit hier waargenomen. Redelijk veel leven op de pen gehad maar helaas allemaal van witvisjes en kreeftjes. Ving dus ook een kreeftje…het is toch wel wat met die kreeftjes, echt nog nooit eerder heb ik zoveel ‘last’ van deze grappenmakers gehad dit visseizoen, praktisch overal waar ik gevist heb dit jaar kwam ik deze geleedpotigen tegen. Heb overigens al een paar keer gezien dat Futen de kreeftjes opeten, dus…
Oké, naar de volgende stek in het Haagse want ik wilde de pen nog eens mooi onder zien gaan, de mooie polderstek vlakbij Voorburg-Leidschendam:

Vond hier twee heinekenbierblikjes op de stek…please beste mede visser mocht je dit lezen; neem nou alsjeblieft je lege blikjes bier weer mee naar huis nadat je hebt genoten van deze prachtige stek, het is zo zonde als deze mooie stek zal vervallen tot een plaatselijke vuilnisbelt…
Hier gevist van 08:15 tot 10:45, gevoerd in het midden en aan de kant, en jawel ving ook hier kreeftjes…maar na de zoveelste witvis/kreeftjes aanbeetjes dook zo na 10 uur de pen langs de kant relaxt onder, op de haak zat een stevige witte broodpluim, ik sloeg aan en hangen!
Heerlijke dril, de stok stond lekker krom en de slip tingelde mee in het gevecht:

Mooie Zeelt van 54 cm:

Zaterdag 1 juli 2017 Gevist vanaf 18:00 tot 20:00 uur bij stek te Leidschenveen vlakbij ADO:

17 graden, NNW-wind wk 2 tot 3, 1013 mb, half bewolkt. Voermix van mais, jonge kapucijners, geweekte hennep en booster.
Veel aanbeten, echter 1 blankvoorn en 1 kreeft, geen karpers(activiteiten) gezien.
Polderstek bezocht van 20:15 tot 21:30 uur:

Hier redelijk wat aanbeten, maar als vangst 1 blankvoorn en wederom 1 kreeft.
Zondag 2 juli 2017. Mijn laatste pensessie in de Hofstad van de week zou het worden.
Stek bij Leidschenveen, die ik de afgelopen maandag al eerder had bezocht, zou het worden. Het was zwaar bewolkt en regenachtig. De temperatuur bedroeg 17 graden, de stevige wind kwam uit het westnoordwesten en was wk 2 tot 3, de luchtdruk bedroeg 1016 mb.

Er was nog genoeg voermix van gister over, en hoefde deze niet aan te vullen, twee voerplekjes gemaakt, de pen op de juiste diepte gezet en de stok zo tegen 06:00 uur uitgelegd.
Veel ‘leven’ op de pen, geen karperactiviteiten waargenomen, maar dat zegt nog niks, ze kunnen er zijn maar zich niet ‘kenbaar’ maken. En ja, ik sloeg vrij snel mis met twee maiskorrels op de haak, er staat ruim een metertje water en het water was flink beroerd door de wind, dus geen vluchtkolk kunnen waarnemen. Direct daarna weer leven op de pen, maar ‘leven’ wat ik de afgelopen dagen maar al te goed en te vaak heb gezien: weglopers en aanbeten van kreeften. Het werd zowaar een kreeften uurtje, zowel op mais, kapucijner als op broodpluim ving ik achterelkaar kreeften, sommige diep rood, andere bruinachtig en er zat ook een pikzwart exemplaar tussen. Tja, de aanbeten kunnen ook erg variëren, van zeer langzaam ondergaan, tot felle rukjes op de plek zonder onder te gaan. Na de zoveelste kreeftjesaanbeet kreeg ik, dacht ik, weer een kreeftenwegloper vlak aan de kant. Ik had er al iets op gevonden om bij de kreeftenweglopers de haak niet te zetten( aan te slaan dus), maar rustig op te tillen zodat meestal de kreeft vlak boven het water er af viel, of wanneer scharenmans er toch aan hing een paar tikken op de hengel te geven zodat scharenmans er toch afviel. In de meeste gevallen lukte deze behandeling wel, wat denk ik ook mee hielp was het feit dat er geen weerhaak op de haak zit. Oké, ik kreeg dus de zoveelste kreeftenwegloper en besloot de haak niet te zetten maar de hengel rustig op te tillen, tot mijn verbazing voelde ik veel weerstaand en een stevige ruk op de top, ik zag heel even een zeer donkere vis die ik kon identificeren zijnde een zeelt. Helaas schoot de haak los en ontstond er een mooie vluchtkolk aan de kant. Potverdorie, door dus niet aan te slaan, in de veronderstelling dat het weer een scharenmans betrof, verspeelde ik een vis. Het begon donkerder weer te worden, de eerste spettertjes voelde ik al en al gauw begon het te motregenen.
Na de zoveelste kreeft had ik het hier wel gezien, ik wilde elders toch nog proberen de pen op ‘viswijze’ onder te zien gaan.
De polderstek bij Voorburg-Leidschendam:

Hier gevist vanaf 09:30 tot 11:30. Twee voerplekjes gemaakt, eentje vlak langs de kant en eentje in het midden. Ook hier direct aanbeten, en jawel…ik ving hier ook kreeften…het leek wel potverdorie een kreeftenbijeenkomst! Maar toch, na een uurtje van talloze kreeftenaanbeten/weglopers, dook de pen op de voerstek vlak aan de kant weg naar links. Ik sloeg aan en YES!!! Een Cyprinus probeerde direct het rietveld in te duiken, ik stond meteen op om de stok met mijn arm te verlengen, de vis te blokken, en meer naar rechts te lopen om de vis van de kant en uit het riet te houden. Maar wat een power had deze karper, heel even bevond de vis zich in het rietveld, maar omdat ik de hengel zo ver mogelijk van de kant hield en de vis goed onder spanning hield, zag ik kolken van de vis in het midden van de sloot ontstaan, en gelukkig nam de vis een sprint naar de overkant om vervolgens naar de rechterkant van de sloot te zwemmen, ik moest nu het schepnet zien te halen die zo’n twintig meter op de stek in het gras lag. Ik liep zo rustig mogelijk met de vis richting stek, maar de vis nam weer een run en sprong zelfs eventjes boven water, ja, ik stopte even met terug lopen om de vis weer goed onder spanning te krijgen. Rustig liep ik met de vis onder spanning naar de stek en kon daar vrij snel de vis landen:

De aanhouder wint, gelukkig toch nog op de laatste penvisdag in het Haagse een karper gescoord!