Oost-Europese problematiek en hoe de bal aan het rollen is..

Moderator: Hoedemakers Mark

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-05-2010 10:24

Sinds het verschijnen van de artikels van Yves ('Horror aan de Maas') in Beet Sportvissersmagazine en het verspreiden van het sensibiliseringsdocument is de bal wel heel erg snel aan het rollen. Zeker nu er ook een kort stukje in Hét Hengelblad is verschenen.

Volgende media hebben reeds een stukje geplaatst:
Twee Vlaamse kranten, waaronder vandaag nog Het Nieuwsblad en eerder al De Standaard
Monsterkarp.com (site van Poolse karpervissers)
Diverse Vlaamse karpersites
De Poolse sportvissers zorgen voor de publicatie van een door ons aangeleverde vertaling van de belangrijkste visserijwetteksten van Vlaanderen en Wallonië in een maandelijks verschijnende krant voor Poolse gastarbeiders.

Vandaag ben ik gebeld door Man bijt Hond, die er een stukje over willen maken.
Ook de mensen van Volt (Eén) gaan me vandaag nog contacteren.

Het kan met andere woorden snel gaan. Het wordt ook tijd dat alles in een stroomversnelling komt! Hopelijk pikt de overheid er ook wat van op, tijdens hun reeds jaren durende speeltijd...


Groeten
Mark


EDIT: Ook Radio Antwerpen zal deze namiddag een interview uitzenden met Marc Coussement van VVHV.

EDIT 2: Jan Van Der Steen wist ons te melden dat ook Studio Brussel er vandaag al aandacht aan heeft besteed!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-05-2010 10:31

Krantenartikel: Vlaamse vissers ten strijde tegen Oostblok-truckers

'Verboden te vissen', 'verboden vis mee te nemen' en 'verboden te grillen'. Eenvoudige pictogrammen met die boodschap delen Vlaamse hengelaars uit aan buitenlandse chauffeurs. 'Veel truckers, vooral uit de Oostbloklanden, komen hier illegaal vissen. Vaak gaat de vangst meteen op de barbecue, maar soms nemen ze hele koelwagens vol vis mee naar hun thuisland.'

Vlaamse hengelaars krijgen het moeilijk, onder andere doordat de aalscholvers de viswateren leegvreten. Volgens recente tellingen is de vispopulatie in het Albertkanaal met negentig procent gedaald.

Daarbovenop komen de Oostblokkers illegaal op onze wateren vissen. Marc Coussement, voorzitter van Vlaamse Vereniging voor Hengelsport Verbonden: 'Sinds de strengere controles op de rusttijden zoeken steeds meer Oostbloktruckers 's avonds een parkeerplaatsje dicht bij een viswater. Daar lappen ze alle regels aan hun laars. Ze vissen met meer dan twee hengels of met verboden netten, ze houden zich niet aan de periodes waarin een visverbod geldt, ze gooien de vis niet terug in het water. In plaats daarvan leggen ze hem meteen op de barbecue en bereiden zo hun avondmaal. Voor die mannen is dat goedkoop eten, ik begrijp dat ook wel. Maar er zijn regels en daar moet iedereen zich aan houden.'

Georganiseerde bendes

Het probleem groeit. Aanvankelijk waren het enkelingen die een illegaal lijntje uitgooiden, nu zijn het almaar vaker georganiseerde bendes. Ze komen met koelwagens naar onze viswateren en als de wagen vol zit, rijden ze naar Tsjechië of Polen om daar te gaan verkopen. 'Ginds eten ze nog alle soorten zoetwatervis: karper, brasem, snoek. Wij eten eigenlijk alleen nog paling', zegt Coussement.

Bedreigd met hamers

Vooral karpervissers hebben het moeilijk met die Oostblokkers. 'Toch raden wij onze mensen af met hen in discussie te gaan, want dat is niet zonder gevaar. Onlangs bedreigden Oostblokkers een paar Vlaamse vissers met hamers en bouwmateriaal.'

'Illegale vissers zijn geen prioriteit voor de politie, maar toch stuurt ze soms een patrouille. Onlangs hebben ze aan de Dender een wagen in beslag genomen.'

'Die Oostblokkers verstoppen zich achter het excuus dat ze onze taal niet spreken en dus niet op de hoogte zijn van de regels. Daaraan doen we nu iets', zegt Giovanni Vanhooren van de Vereniging van Belgische Karpervissers. Via de website van de vereniging kan een reglement gedownload worden, onder andere in het Duits en het Pools. Vlaamse vissers kunnen die teksten aan de Oostblokkers geven. En dan zijn er nog de pictogrammen: verboden te vissen, verboden vis mee te nemen, verboden te grillen.2.3. (Paul Demeyer)

Bron: Het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G0P2PQ18P
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-05-2010 10:50

Afbeelding

Uit De Standaard.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-05-2010 14:14

En het nieuws wordt werkelijk overal opgepikt.

Morgen een artikel in Het Belang van Limburg!
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

05-05-2010 16:28

Goed !!!
Ik hoop dat ook oom agent meekijkt,kunnen ze daar mss wat meer op beboeten ipv die boetes voor 4 km/u te hard rijden.
Het is wat het is,...
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

06-05-2010 17:04

Artikel uit Het Belang Van Limburg, 06/05/2010.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-05-2010 09:47

Meer nieuws!

Als een geschenk uit de hemel kwam gisteren een telefoontje van Joris Vandaele. Hij wist me te vertellen dat zijn vader, Wilfried Vandaele, de problematiek met veel interesse heeft gevolgd. Dhr. Vandaele is Vlaams Volksvertegenwoordiger bij de N-VA. Hij leidt ook o.a. de commissies 'Leefmilieu' en 'Natuur' in het Vlaams Parlement. Hij is dus geplaatst om parlementaire vragen te stellen aan de bevoegde ministers en hun kabinet.

En net dat wil hij voor ons doen! De afspraak is gemaakt dat het VBK dit weekend nog een parlementaire vraag opstelt, waarin het probleem met voorbeelden wordt geschetst en waarin om concrete oplossingen wordt gevraagd. Het is met andere woorden een zet die de minister zal verplichten om antwoord te geven / oplossingen voor te stellen, kortom: in debat te gaan. Het is helemaal mooi omdat het moment samenvalt met de media aandacht van de laatste week en van komende week. Druk op de ketel!

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Alvast bedankt aan Joris en zijn vader voor de hulp. 'Samen sterk' is dus toch geen holle leuze...

http://www.vandaelestreken.be is trouwens de website van Dhr. W. Vandaele.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-05-2010 10:52

Goed werk Mark.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

10-05-2010 13:56

Ik ben net terug van het kanaal Brussel - Charleroi, waar de opnames plaats vonden van een onderdeel van een reportage van Volt.

De eerste insteek van de reportage was aantonen dat het meenemen van visser uit onze rivieren en kanalen niet aangewezen is, omdat bodemverontreiniging hier in grote mate aanwezig is.

Tijdens de research van de reportage deinde het verhaal echter meer en meer uit, waarna de journalisten er ook achter kwamen dat het triestig gesteld is met de visbestanden op onze openbare waters. Het verhaal kreeg met andere woorden op korte tijd een heel andere insteek.

De reportage van woensdag a.s. zal 4.5 minuut duren, en bestaat uit 4 luiken. Men vertrekt van een viswinkel, waarna de reportagemakers ook meegaan tijdens een visstandonderzoek van het INBO. Vervolgens komt een prof aan het woord over de toestand van de waterkwaliteit en ten slotte interviewt men ook een aantal vissers.

Ikzelf heb kort mogen schetsen wat de invloed is van stroperijen op onze vispopulaties, en heb ook verteld dat de bal nu in het kamp van de Vlaamse overheid ligt.

Hopelijk wordt er niet teveel geknipt in het bewuste stuk. De regisseur heeft me alvast verzekerd dat de essentie van het betoog niet verloren zal gaan. Kobe Ilsen heeft het document met de pictogrammen en de oproep in 5 talen meegenomen.
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

13-05-2010 17:32

Goed bezig jongen. Daar kunnen wij in Nederland nog heel wat van opsteken. Bureaucratie is toch lastig hoor. Chapeau voor het VBK.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Gebruikersavatar
paul scherpenborg
Berichten: 70
Lid geworden op: 18-06-2002 02:00
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

14-05-2010 08:29

De belgen laten er geen gras over groeien , daar zouden ze hier wat van kunnen opsteken.
Er is daar al een debat over geweest.

http://www.dekarperpagina.nl/v2.1/index ... sport.html


Inderdaad veel lof voor het Belgische VBK enne Nederland wordt ook eens wakker het is hier eigenlijk ook al te laat !!!


mvg Paul
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

15-05-2010 18:53

Terug van een kort tripje Frankrijk van vier dagen.

Woensdagavond telefoneerde ik vol verwachting naar het thuisfront, om te horen hoe de reportage in Volt was. Achteraf gezien heb ik hier enkel dit over te zeggen: arm Vlaanderen! In pure cartoonstijl wordt de reportage gebracht, en alle verwijzingen naar stroperij zijn verwijderd. Doe dan geen research in die richting! Ik vind het ten eerste jammer dat ik naar Brussel ben gereden voor 0,0. Ten tweede is het erg dat mijn directie zo goed was om me hiervoor een voormiddag vrij te geven, terwijl het allemaal verloren moeite was. En dan vind ik het ten slotte erg voor het VBK. We proberen steeds open te communiceren naar leden en niet-leden, sinds enkele jaren ook via de internetfora. Als ik dan aankondig dat er een reportage in Volt zal zijn die achteraf gezien een scheet in een fles is geweest, dan vind ik het jammer voor mijn en onze vereniging.

Het goede nieuws dan! Wilfried Vandaele: bedankt! Dit is, na de aandacht in de geschreven pers, een tweede belangrijke stap in de goede richting!

De link van de vraag in het Vlaams Parlement:

http://www.youtube.com/watch?v=feE2HFp3MwM

Nu is het zaak om deze aandacht niet te laten verslappen. We zullen er vooral voor zorgen dat het onderwerp niet uit de politieke actualiteit verdwijnt tot er een oplossing is gekomen!

Groeten
Mark

P.S.: KSN doet in Nederland ontzettend veel voor de karpervisserij. Het zou niet correct zijn om hen te verwijten dat er niets wordt gedaan aan Oostblok-overlast.
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

25-05-2010 21:08

Als volgt,

We waren afgelopen weekend aan sas 7 op KK.
Daar kwamen we bij 2 Polen aan, mijn zoon ging er heen en vroeg waar vis je op.
Het antwoord was op karper, mijn zoon vroeg gelijk om te eten.
Ja was het antwoord want wij zijn Polen, Bjorn zei je moet maar gaan werken kan je vlees gaan kopen.
Ik ging naar de auto en haalde dat formulier wat hier op de VBK site staat voor de dag.
En sprak ze aan en liet ze het lezen, ze haalden een groot leefnet omhoog daar zaten 7 karpers in.
Ik zei als ze dit zien nemen ze gelijk je auto alle spullen in beslag en een bekeuring met gevolg.
Hij liet de karpers gelijk los en zei dat wist ik niet.
Daarna zijn ze gelijk vertrokken, hoop dat deze personen er nu mee stoppen om de karpers mee te nemen.
Wel hebben we het leven van 7 stuks kunnen redden.
Heb foto's gemaakt van de auto en de personen zelf.
Weet niet of het verstandig is om ze te plaatsen.
Ik denk wel dat deze 2 dachten dat ik controle mocht uitvoeren.
Als we dit nog een keer mee maken zullen we het zelfde doen.

Vlekkie
K. van den Herik

26-05-2010 08:07

Nu zit heel karpervissend europa met de handen in het haar/hair.

2 debiele polen vangen 7 karpers op kk, een aantal vissen die sommige karperkoningen in hun vissersleven nog niet hebben en zullen vangen op kk.

whoaaaaaaaqaa
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

30-05-2010 18:44

Hier is dat busje van die Polen.

Afbeelding

Vlekkie
Gebruikersavatar
paul scherpenborg
Berichten: 70
Lid geworden op: 18-06-2002 02:00
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

06-06-2010 11:02

Hoi Marc , enig idee waarom het filmpje van youtube is verwijdert ??



Mvg Paul
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

06-06-2010 16:26

Vreemd dat het filmpje weg is. Ik weet niet hoe dit komt... Zal het eens navragen.

Grts
Plaats reactie