Sensibilisering van vissers uit Oostbloklanden

Moderator: Hoedemakers Mark

Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-02-2010 13:34

Beste karpervrienden

Het is de voorbije jaren al veelvuldig geschreven en gezegd: er is wat betreft de naleving van de wet op riviervisserij door vissers uit het oostblok een probleem. Vooral het doden en consumeren van de vissen is bij iedereen een doorn in het oog. Er zijn voldoende feiten om deze praktijken te illustreren. Het is ook een feit dat de controles niet frequent en onefficiënt verlopen. De overheid schiet hierin tekort, en dit is al herhaaldelijk door VBK en VVHV (en natuurlijk KSN in Nederland) aangekaart. Het heft zelf in handen nemen haalt weinig of niets uit, je kan er vaak enkel jezelf mee in de problemen brengen. En dan is er nog steeds de taalbarrière...

Vandaar dit initiatief. Als je aan je water stroperij vast kan stellen door buitenlandse vissers, kan je het document in bijlage downloaden, het afdrukken en het aan hen overhandigen. Er staat in het Nederlands, Frans, Engels, Duits en Pools een oproep om alle gevangen vis terug vrij te laten in het water van herkomst. Ook volgt er een oproep om de visserijwetgeving na te leven. De tekst is zeker niet negatief of agressief opgesteld. Elke buitenlandse visser die we op deze manier kunnen bereiken is er een gewonnen. Als we als sportvissers samenspannen en aan hetzelfde zeil trekken, geven we een krachtig signaal naar de overheid en naar het ANB. En het belangrijkste: we komen op voor onze vispopulaties en onze sportviscultuur.

Groeten
Mark

Afbeelding
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-02-2010 15:27

Mooi initiatief!

Zou dit ook zomaar eens als bord kunnen verschijnen langs bepaalde water in de toekomst?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-02-2010 11:03

Meer nieuws over deze campagne!

Zowel in het VBK magazine van mei 2010 als een nog te verschijnen uitgave van Beet Sportvissersmagazine (rubriek 'Actueel') zal er een stuk komen ivm deze problematiek. We kunnen alvast melden dat er na de reeds verschenen stukken 'Horror aan de Maas' enkele welwillende Poolse (sport!)vissers hun medewerking hebben verleend!

Wij zijn er als VBK zeker van dat we met de hulp van deze drie heren een héél groot Pools publiek wat in deze contreien vertoeft zullen bereiken!

Hou dus zeker het komende VBK Magazine en Beet Sportvissersmagazine (editie nog niet bekend) in de gaten voor verdere info.

Groeten
Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-03-2010 10:48

Meer nieuws!

Enkele dagen geleden mocht ik een verslagje ontvangen van Yves Ghijsels ivm de voorbije regiomeeting van Regio Vlaams Brabant / Brussel.

Er waren maar liefst 6 Poolse sportvissers afgezakt naar deze samenkomst. Ze toonden - ondanks dat ze onze taal niet machtig zijn - veel interesse en gaven duidelijk te kennen dat ze samen met ons een front willen vormen om zo hopelijk een mentaliteitswijziging te bewerkstelligen bij hun landgenoten.

Er is duidelijk iets aan het bewegen! Net zoals bij de samenwerking met Natuurpunt is dit weer een mooi voorbeeld van wat we als vissers kunnen verwezenlijken! Als we willen...

Groeten
Mark
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

08-03-2010 18:25

Ik stop een uitdraai bij mijn vergunning, en als ik er weer aan het kanaal zie zitten laat ik ze dat even lezen.
We hebben er op het kanaal ook last van gehad, mischien helpt dit dus wel.
En kan je ze zo overtuigen.

Vlekkie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

09-03-2010 00:11

De site van de heren die te gast waren op Regio Vlaams Brabant / Brussel: http://www.monsterkarp.com/
K. van den Herik

09-03-2010 08:14

zo zie je maar, zo weet ik niet wat sensibilisering betekent en zo krijg ik een bevestiging wat ik al wist:

niet alle polen, belgen, hollanders, turken, marokanen, amerikanen, duitsers, zwitsers, italianen zijn slecht. Je kan altijd nog besluiten ze apart te hangen... 8)
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-03-2010 18:28

toch kwam ik vorig jaar tijdens controle rondjes menig Pool tegen aan de waterkant en stuk voor stuk hadden ze papieren bij (eentje had zelfs 4 vergunningen, zo'n beetje alles in de buurt)....geen leefnetje, geen barbecue's , geen kofferbak vol vis...er was er zelfs 1 gek bij die een gevangen brasem kustte....slechts 1 keer een Pool aangetroffen die 3 brasems in zijn leefnet had en deze mee wilde nemen....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-03-2010 20:00

Heb 3 van de blaadjes uitgedeeld aan poolse mensen,ik trof ze hier bij de Nieuwe waterweg toevallig en die vissen ook op zoetwater vissen,goeie mensen zijn al wat jaartjes actief in Nederland. Vroeg ze dus of ze dit wilde voorleggen aan hun mede 'poolse' vissers.

Gr Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-03-2010 20:02

das ook slim!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-03-2010 20:24

Hoe meer er uitgedeeld worden,hoe meer nut het gaat krijgen zeker als er serieuze poolse mede vissers tussen zitten die hun landgenoten aan willen sporen,heeft meer nut dan als wij het doen.En hoe meer bekendheid het gaat krijgen in de rest van Belgie/Nederland

En het zal vanzelf dan zo verder gaan,Duitsland/Frankrijk etc etc. Als er maar wat inzet inzit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23-03-2010 22:42

Goed initiatief, ben benieuwd hoe het verder uitpakt :D
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

24-03-2010 08:34

Is het niet zo dat de polen mede geinspireerd door de duitse wetgeving menen overal zo te moeten vissen?
ik bedoel, vangen is meenemen...

in duitsland krijg je een fikse boete tot wel € 500,00 indien je een gevangen karper terugzet :o

ik snap dat er van sommige van jullie wateren worden leeggevist, een waardevolle toevoeging in het pools of roemeens of weet ik veel wat voor onverstaanbare taal bij de vergunning zou echt wel een uitkomst zijn.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

24-03-2010 09:32

''in duitsland krijg je een fikse boete tot wel € 500,00 indien je een gevangen karper terugzet''

Dit lijkt me sterk,
Ik heb op diverse site's van duitse karpervissers filmpjes gezien dat de vis gewoon weer teruggaat?

en in de vergunning staat al van alles beschreven in het pools,
Je vergunning misschien nog nooit doorgelezen? :lol:
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
K. van den Herik

24-03-2010 09:36

Het moment dat het definitief is, dat je geen vis meer mee mag nemen om op te eten, gaat 4 minuten vooraf aan het moment dat de plezier visserij wordt verboden.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-03-2010 12:22

Gister 23-04-2010 op me werk

Schoonmaakster is van poolse afkomst

Praatje koeienbuik en dat het lekker is met eten,praatje varkensbeen ook dat het lekker is! Gaat er bij mijn niet in

Toen begon ze over kalpher? Ik zeg kalpher? Jaja Kalpher,nee zeg ik je bedoeld karper! Jaaaaaa die jah.

Blijkbaar eet ze die thuis ook met der vriend,alleen ze zegt erbij,alleen kleintjes want grote zijn te ranzig voor worden! Ik zeg waar haal je die dan vandaan? Ze zegt van de markt in Hoogvliet.

Nou? Dan is de markt zeker ook slecht bezig???????????
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-03-2010 13:00

Pardon?

Karper wordt door het beroep, die schubvisrechten heeft, aangevoerd op de markt. Bijvoorbeeld schubkarpertjes van het IJsselmeer. Belangstelling voor verse karper is beperkt, maar niet uitsluitend klanten met een Oost Europese achtergrond. Is verder ook niks mee en op sommige wateren kan dat prima.

Je moet dus wel onderscheid maken voor wat betreft het water waar dat niet gewenst is. Bovendien is stroperij niet hetzelfde als legale bevissing door het beroep.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-03-2010 13:47

Okee


Maar het is ook wel weer positief om te horen,dat niet elke pool zijn visje uit een water slingert om op te eten. Zijn er dus ook die ze legaal op de markt kopen om te nuttige. Dat is dan wel weer een +punt!

En inderdaad er zijn ook mensen die uit het verre oosten komen,en ook op zijn tijd een karpertje lusten,net als wij een scholletje nuttige of een lekkerbek.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

24-03-2010 15:48

Kees Ouwehand schreef:Pardon?
Belangstelling voor verse karper is beperkt, maar niet uitsluitend klanten met een Oost Europese achtergrond.

Heb ooit weleens een Chinees afgewimpeld die mijn net gevangen karper voor 80euro wilde kopen. Schijnen ze daar ook lekker te vinden.
K. van den Herik

25-03-2010 07:05

Correct me als ik het fout heb, maar in belgie en frankrijk mag ik stik legaal een gevangen karper de hersens in jassen en meenemen. In nederland mag dat gewoon van de meeste wateren, behalve van daar waar dat in de vergunning is opgenomen dat het niet mag. Ook hoeven ze in nl niet direkt dood als ik ze mee wil nemen.

Stel nu: ik neem er een mee, ben ik dan een pool of heb ik trek in een vissie en iedereen die daar op tegen is moet op zijn eigen winkel passen, door bijvoorbeeld een meeneem verbod te realiseren. Alleen is na dit verbod de volgende stap een algeheel visverbod, zeker in nederland. Zie wat sites over roofvissen en site svn
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-03-2010 11:38

Kleine aanvulling op Klaas,

niet alleen in de vergunning(en).
Ook Federaties(Nederland) geven dat aan in de Lijst van Viswateren!!!

gr Harnold Kikkert
K. van den Herik

25-03-2010 12:30

Harnold,

In Nederland zou ik pleiten voor een meeneem verbod van grote karpers ( 75 cm plus) en spiegelkarpers ivm projecten. Wel eerst vakkundig doodsklapje toedienen. En niet klakkeloos alle karpers.

Nog steeds is en blijft een argument om voor je plezier te vissen het opeten van de vangst.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

25-03-2010 19:40

Fabian, goh , ik wist niet dat jij ook een team had met duitse vissers in het district brandenburg, 8) 8)
voordat je begint te brullen even op de duitse angelsites een kijkje nemen, zie je het vanzelf.

en die vergunning hoef ik niet door te lezen, in mijn vergunning kijk ik nooit, ik vis waar ik mag en hou me aan de wet, that's it ,
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2010 00:12

Klaas, in Frankrijk mag je alleen nog een karper tot 60 cm meenemen, groter niet (daar staat € 22.500,00 als boete op).
In Nederland is het op de meeste federatiewateren (kijk maar even bij de voorwaarden per federatie) verboden karper in bezit te hebben c.q. mee te nemen, en dat geldt ook bij een groot aantal HSV-en.
K. van den Herik

26-03-2010 06:36

Aart,

Was dat niet alleen levend?
60 cm in kader 1 europa reken ik ook goed. Verder kan ik er niet mee zitten als er eens een schubkarper voor eigen consumptie wordt mee genomen.

Ger,

Om te weten waar, hoe, wanneer, waarmee, moet je toch ooit een keer de vergunning, incl. bijlagen lezen, tenzij je natuurlijk alles al weet of blind op verhalen van anderen af wilt gaan...