Karperuitzettingen Belgisch Limburg 2009

Moderator: Hoedemakers Mark

Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

02-02-2010 19:05

Dit zijn de gegevens van karperuitzettingen in de provincie Limburg voor 2009, uitgevoerd door het ANB.

Albertkanaal: 700 kg jonge karper tussen 10 en 20 cm (éénjarigen)
Kanaal Bocholt-Herentals: 240 kg kg jonge karper tussen 10 en 20 cm (éénjarigen)
Zuid-Willemsvaart: 368 kg jonge karper tussen 10 en 20 cm (éénjarigen)

Groeten
Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-02-2010 20:17

Enig idee hoeveel er daarvan overleven Mark omdat ze zo klein zijn en bepaald nog niet aalscholver- en snoekproof...
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

02-02-2010 20:54

Vind het super dat er uitgezet wordt maar dit lijkt ook mij vrij nutteloos, wel goed voor de snoek, meerval, baars, snoekbaars en vele soorten volgels.

Mark, is het niet beter om vissen van minstens 1 tot 3 a 4 kg uit te zetten?

GR Remko
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-02-2010 11:42

Dat aantal kilogrammen betekent wel een heel groot aantal stuks Remko, nutteloos is het dus zeker niet.
In de 60-er en 70-er jaren werd er door de toenmalige OVB vele honderdduizenden pootkarpertjes geleverd voor uitzettingen door vnl. HSV-en.
En die waren destijds als K2 ook maar rond de 400 gram gemiddeld en toch heeft een deel daarvan het destijds ook overleefd.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

03-02-2010 13:06

Toch is het zonde Aart, ik ben het zeker wel met Remko eens. Natuurlijk zullen wel enkelen het overleven, maar hoeveel..

Wat was de reden Mark om van die 'kleine' vissen uit te zetten?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-02-2010 13:14

Wij hebben altijd nadrukkelijk gevraagd om driezomerige karpers uit te zetten. Jammer genoeg kadert dit niet in de visie van de visserijbioloog van Limburg. In bv. Oost- en West-Vlaanderen gebeurt dit wel.

Enkele jaren geleden heb ik een gesprek gehad met de Limburgse bioloog over dit punt. Hij zegt hierover het volgende: In de visie van het VBK gaat men uit van een bepaalde densiteit karpers die moet worden gerealiseerd, i.c. 100 tot 150 kg / ha. Om dit te bereiken neemt men de bepotingsnorm van Nederland of de bepotingstrategie van dhr. Samsoen. Dit is een eenvoudige respons-strategie waarbij het signaal van lage karpervangsten aanleiding geeft tot een karperuitzetting.

Een meer duurzame bepotingstrategie zou moeten uitgaan van de populatiedynamiek van een soort. In deze dynamiek houdt men rekening met de uitval ( en hengelsterfte), de aanwezige densiteit, de natuurlijke aanwas (reproductie) en de groei van de betreffende soort. Deze informatie voor de populatiedynamiek zijn soortafhankelijk en regio- of waterafhankelijk.

Het uitzetten van enkel K3 zou dus geen voorbeeld zijn van duurzame bepotingsstrategie.

Als tegemoetkoming en respect voor onze lijvige en gefundeerde aanvragen heeft hij wel bevestigd dat hij de Limburgse kanalen (AK, KK, ZW) blijvend zal herbepoten met éénzomerigen (en in mindere mate tweezomerigen). Dat is tot op heden gedurende de laatste jaren ook steeds gebeurd.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-02-2010 13:16

De verdere gegevens (herkomst en uitzetplaatsen)

Karpers van kwekerij Cortens uit Lommel:

Albertkanaal: Hasselt, Diepenbeek, Genk, Munsterbilzen, Eigenbilzen, Veldwezelt, Vroenhoven.
Kanaal Bocholt Herentals: Lommel, Lommel Barrier, Neerpelt, Sint Huibrechts Lille, Kaulille.
Zuid Willemsvaart: Lozen, Bocholt, Bree, Tongerlo, Neeroeteren, Rotem, Dilsen, Lanklaar, Eisden, Maasmechelen, Rekem.

Karpers uit kwekerij Lozen:

Zuid Willemsvaart te Lozen, Oud kanaal Bocholt, Jan van Abroek en zwaaikom Lozen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-02-2010 13:45

Het verleden heeft geleerd dat het ook zo kan Mark. Met veel kleine visjes, ook veel uitval, maar of het uiteindelijke resultaat qua aantal volwassen karpers minder is dan een beperkt aantal K3 (bij gelijkblijvend aantal KG) is nog maar de vraag. Bertil geeft wel een antwoord maar dat is ook niet meer dan speculatie en niet op enig bewijs gestoeld.
K. van den Herik

03-02-2010 14:48

en ik maar denken dat de populatie dynamiek bereikt werd doordat er bij spiegelkarperprojecten er een x aantal jaar, jaarlijks een paar vissen werden uitgezet, zodat er een dynamische leeftijdsopbouw van de soort ontstond.

uitval ( en hengelsterfte), de aanwezige densiteit, de natuurlijke aanwas (reproductie) en de groei van de betreffende soort. Is voor elk van de te kiezen strategieën gelijk. Maar ja als er een geitenwollensok 4 jaar op kosten van de belastingbetaler gestudeerd heeft, maak je zo iemand nooit meer iets wijs.

Hoe rekent de man? 5% uitval dus naar 20 jaar geen karper meer? HAHAHA. Blijft riemen met de roeien die je hebt Mark. als er maar geriemd wordt.

Suc6

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-02-2010 14:53

De snoek en de ruimschoots aanwezige aalscholver heeft het een stuk makkelijker in het almaar helder wordende water.

In de jaren 60 en 70 veelal troebel water en hierdoor een laag snoekbestand ( zichtjager ) en een op sterven na dood aalscholverbestand.

Wat je er als 3 jarigen inmikt weet je en behoudt je min of meer dat is met die 1
1 jarigen vele malen minder het geval.

Ik persoonlijk en steeds meer HSV-en kiezen dan voor meer zekerheid. ( Minder maar oudere/grotere vis ) Helaas heeft Mark en de VBK niets te kiezen.

Klaas, Bij 5 % jaarlijkse uitval, dan zwemt er na 50 jaar nog altijd zo'n 8 % in het bejaardenhuis. Beetje strenge winter lost dat ook wel weer op. :-?
K. van den Herik

03-02-2010 14:58

20 keer 5% is 100% Michel.

Kon trouwens in Belgie het begin van het eind zijn.

We trappen er nog 1 keer een dotje in en als er dan niet meer over zijn na een bepaalde periode, hoort de soort hier niet. Is ook een vorm van dynamiek.

Meten is wel weten, ben benieuwd hoe de situatie is over 5 jaar.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-02-2010 15:06

Dat wel maar jaarlijks gaat 5 % van het restant dood. Dan verloopt het rekenkundig even iets anders.

Karper op de Rode lijst dan maar ?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-02-2010 15:28

Is net als bij verzekeringen, weet Klaas dus alles van:)
K. van den Herik

03-02-2010 15:33

Gelukkig weet ik waar ik moet zoeken Aart.

20 keer 5% is 100% is overigens vrij naar Frans Frentrop
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-02-2010 15:43

Binnen het COS (Centraal overleg Spiegelkarperprojecten) is Joris Weitjens aan de hand van cijfers aan het bekijken wat het rendement is van het uitzetten van spiegels in de verschillende gewicht klasse. Jammer dat op de jaarlijkse bijeenkomst dit maal in Amsterdam afgelopen vrijdag avond zo kleine opkomst was. Leuk is dat men hier reageert had liever gezien dat men daar aanwezig was. Het weer kon voor sommige een rede zijn niet te komen? Toch was er die avond een Vlaming die de moeite genomen had ons op een prettige wijze bij te praten over hun eigen project.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-02-2010 15:46

Michel op de rode lijst?
De reden dat de aal van de rode lijst is verdwenen is omdat het dier zich hier niet voort plant en dat is één van de voorwaarden.
Hoe groot is de kans dat de karper er wel op komt dan?
Klaas kan dat wel berekenen die is het gewend om met cijfertjes te stoeien. :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

03-02-2010 15:50

0,00001

Ik ben ook bang dat dat het uitgangspunt in Belgie wordt. Geen recht van bestaan, dus weg ermee.

Inruilen voor de witte steur dan maar?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-02-2010 16:39

Peter,

Heeft de discussie op dit forum toch wat opgeleverd. Anders had Joris waarschijnlijk nooit op die wijze aan het rekenen geslagen.

Maar ik had anders wat graag een uitnodiging ontvangen.

Een ander nieuw geluid aanhoren kan nooit geen kwaad.

Maar ja in Hellevoetsluis rommelen we wat maar aan met de ( spiegel )karpers en zijn dan ook geen officieel, zelfs geen officieus skp/SKP. :oops:

( Douwe dit keer maar een smiley gebruikt. Moet schijnbaar om het cynisme herkenbaar te maken. )


m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-02-2010 17:52

Het is (helaas) zo dat wij inderdaad niet zelf de lijnen kunnen uitzetten wat betreft visstandbeheer (en karperstandbeheer) op onze openbare wateren.

Elke provinciale visserijcommissie heeft hier eigen zeggenschap en visie in voor hun provincie. Die pvc's staan onder leiding van een visserijbioloog, verbonden aan het Agentschap Natuur en Bos.

De praktijk leert dat alle visserijbiologen een uitgesproken, eigen mening hebben omtrent dit topic. De samenwerking van vissers (lees: VBK werkgroep SKP) met deze respectievelijke pvc's is ook heel erg uiteenlopend. In West-en Oost-Vlaanderen loopt dit heel erg vlot, en ook in Limburg is er de laatste jaren een correcte en eerlijke samenwerking. In Vlaams Brabant is er tot op heden geen concrete samenwerking VBK - pvc en in de provincie Antwerpen worden onze aanvragen of toenaderingen zelfs gewoon van tafel geveegd zonder een antwoord te mogen ontvangen. Dit terwijl wij enkel samenwerking, wederzijdse kennisoverdracht en gezonde, evenwichtige visbestanden nastreven.

De Limburgse visserijbioloog heeft enkele jaren geleden, na het indienen van enkele lijvige en onderbouwde dossiers hengelvangstregistratie, ons verzekerd dat hij AK, KK en ZW blijvend zal herbepoten met voornamelijk één- en tweezomerigen. Ook het Mariahofproject, waarbij er gedurende vier en een halve maand gevist mocht worden in een natuurgebied in het kader van visstandbeheer heeft hij ten volle gesteund en mee opgestart.

Ikzelf ben, ondanks het niet willen uitzetten van enkel K3's (af en toe zullen er wel K3's bijzitten, zij het in beperkte mate), blij met de verworven samenwerking en het wederzijds respect. We kunnen maar verder werken zoals nu, en hopen dat inzichten veranderen en groeien.

Grts
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-02-2010 17:54

PJ

Die Vlaming was trouwens zeer tevreden over die avond. Samenwerken in de toekomst staat hoe dan ook op het programma.

Grts
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-02-2010 18:48

Mark,

Ere wie ere toekomt, Filip Matthys was de naam van deze kanjer.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-02-2010 19:37

Je hebt 100 % gelijk Peter. Ik ben oprecht blij dat Filip onze coördinator SKP is. Hij heeft hart voor de zaak!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2010 09:57

Michel ik weet maar al te goed dat, wil je cynische kenbaar maken, een forum een slecht medium is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

04-02-2010 19:37

Peter,
fijn te vernemen dat mijn aanwezigheid als positief ervaren werd.
Ook ik houd er een goed gevoel aan over.
Alvast bedankt voor jullie gastvrijheid.
Volgend jaar ben ik er graag opnieuw bij!


Zoals mark aangeeft, werkt iedere provinciale visserijcommissie (pvc) naar eigen inzicht en vermogen. Van onderling overleg is er blijkbaar geen sprake.
Ikzelf heb het geluk om in West-Vlaanderen te wonen, en tevens in de PVC-WVL te mogen 'zetelen'. Onze provincie was in 2001 de eerste die spiegelkarper uitzette in 't kader van een SKP.
Sindsdien hebben we een wissel gehad vwb de visserijbioloog. Gelukkig heeft onze nieuwe biologe de visie van haar voorganger overgenomen.
Als karpervisser heb ik 't gevoel toch een zekere inbreng te hebben (ik spreek opnieuw voor WVL). Een inbreng die je kan afdwingen door opbouwend overleg, met respect voor ieders standpunt. Dik een maand terug mocht ik zélf de onder- en bovenmaat vastleggen van de pootspiegeltjes. Gekozen voor één en respectievelijk vier kilogram. De kweker mag hier max. 5% van afwijken.
Verder deel ik het standpunt van onze biologe dat er beter geïnvesteerd kan worden in doeltreffende paaiplaatsen, als we het in stand houden van onze karperpopulaties willen voorop stellen. Het genetisch verhaal van spiegel - schub laat ik gemakshalve buiten beschouwing, al is het zeker een factor om rekening mee te houden. Helaas is dit (lees: aanleggen van doeltreffende paaizones) een werkje van lange adem (lees: centen). Voorlopig worden onze goed onderbouwde én gemotiveerde aanvragen tot het uitzetten van K3's positief onthaald en goedgekeurd. Voorwaarde is natuurlijk dat we niet gek gaan doen!

De visie van de visserijbioloog Limburg zal ergens wel steek houden. Bij zo'n aantallen moeten er wel enkele overblijven!
Hoe groot de uitval is?
Recent kwam ik volgende cijfers tegen (ik dacht dat Joris bron was):
Stel, je start met 100.000 piepjonge visjes. De eerste winter worden die meestal 'binnenskamers' gehouden.
Na hun eerste winter daaropvolgend, buiten dus, blijven er nog 20.000 over. De winter daarop resten er nog 8.000.
Vermoedelijk zijn dit de cijfers bij optimale opkweek. Zonder predatoren, met een goede tot ideale waterkwaliteit, met een uitgebalanceerd voedselaanbod.
In de vrije natuur wordt dit beslist een ander verhaal.

Op termijn leveren beide 'aanpakken' wel enkele (tientallen, honderden) volwassen karpers op.

Echter,
spiegelkarperprojecten beslaan twee items.
Vis en cijfers!
Het massaal uitzetten van éénzomerige vissen zal beslist vis opleveren, het cijfermateriaal ontbreekt hier helaas.
Lees: monitoring!
En nét die monitoring kan ons een pak aan info verschaffen als we het hebben over 'populatiedynamiek'.

En toch...
merken we een positieve evolutie.
Vaker en vaker worden de hengelaars als ernstige gesprekspartner aanzien. Onze standpunten zijn inmiddels gekend, en stukje bij beetje wil men hier rekening mee houden. Voorwaarde is dat onze sector niet vervalt in sloganesk gedoe. Emotioneel geroep en getier kunnen we missen als kiespijn. Mogelijks verlies je in één klap alle geloofwaardigheid, en kunnen we terug naar af!


Voor de Westvlamingen die meelezen:
vandaag vernomen dat onze pootspiegeltjes KHV vrij zijn. De aankomende weken verwacht ik een leverdatum.
Zet de champagne maar al koel!

Groetjes,
Filip.
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

04-02-2010 19:52

Even iets anders,
gelukkig on topic!

Blijkbaar hebben we in deze topic de aandacht van beide 'heren verantwoordelijken' voor de ZW vaart.
Peter voor Nederland, Mark voor België.
Is er al enig overleg geweest in deze?
Een Mariahofspiegeltje zal heus niet stoppen aan de grens met Nederland, én omgekeerd!

Kort: is er een samenwerking vwb terugmeldingen?

Nét die opvallende migranten maken het monitoren boeiend!

Groeten,
Filip.