Ons verslag Horseshoe lake Frankrijk JULI 2013

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Robiin Drost
Berichten: 81
Lid geworden op: 22-02-2011 17:43
Locatie: Veenendaal

10-02-2014 15:53

Mijn broertje en ik wilden deze zomer graag een keer naar Frankrijk en dus hebben we weken zitten zoeken voor een geschikt water(tje). Ik heb ondertussen een jaar of 7 karpervis ervaring. Mijn broertje, die ondanks dat hij het heel leuk vindt, wat minder. Met sommige dingen moet ik hem nog helpen. Daarom besloten we om naar een relatief klein en makkelijk water te gaan. Hij wilde graag (veel)vissen vangen en daar kozen we onze bestemming op uit. Nadat we in Carp Zwolle alle aanbieders van betaalwateren langs waren gegaan kwamen we uit op het water waar we allebei erg enthousiast over waren. Onze keus was gevallen op Horseshoe Lake. Een klein water van nog geen hectare, alleen exclusief af te huren en dus ideaal voor met z’n 2en en 20 kilo+ vissen. Onze eerste betaalwater ervaring werd een feit, van 20 t/m 27 Juli! Niet de meest ideale tijd, maar Mark zit nog op school en we zijn dus gebonden aan zijn vakantie.
Al weken van te voren konden we over bijna niks anders praten dan over karpers en onze mega vangsten(die we hopelijk gingen meemaken). Alle benodigde materialen en aas werden besteld. We wisten niet goed hoeveel aas we mee moesten nemen aangezien het een klein water betrof. (1hectare met een maximale diepte van zo’n 2 meter). De weersvoorspellingen waren verre van ideaal met een temperatuur van dik boven de 30 graden en geen zuchtje wind. Toch gingen we vol goede moed richting Frankrijk. Uiteindelijk hadden we zo’n 20 kilo 15 en 20 mm boilies mee en ongeveer 15 kg pellets in verschillende soorten en maten. Uiteraard met de bijbehorende dips en soaks en de pop-ups. Ook hadden we nog een 20tal blikken mais mee om eventueel mee te gaan pennen.
Na een korte nacht en amper geslapen te hebben was het eindelijk zover! Om 03.00uur ging de wekker. Het was zo’n 700 km rijden naar Horseshoe lake, nog even douchen, de laatste spullen controleren, een peukie en een bak koffie, konden we ein-de-lijk richting Frankrijk! De reis ging voorspoedig en met enkele blikjes van het welbekende energydrank merk, en de muziek op volume maximaal verliep de heenreis voorspoedig. Tussen de bekende meezingers, konden we over niks anders praten dan karpers, karpers en nog een karpers.
Na zo’n 6uurtjes en 700km verder kwamen we aan in het dorpje Auvet-de-la-Chapelotte. De heenreis was als een speer gegaan. De routebeschrijving die we van SKV karpertrips hadden gekregen, was duidelijk en het water was niet te missen(toch?!). Het kaartje dat wij meegekregen hadden bleek anders te zijn dan wat de navigatie aangaf. Dan maar Tony(de eigenaar van Horseshoe lake) proberen te bellen.. Geen bereik. Allebei geen bereik. Hoe kon dat nou? (Later hoorden we dat er precies die dag een grote storing was in Frankrijk waar duizenden Nederlanders last van hadden)Na ruim een uur zoeken spraken we toch maar de eerst (uiteraard niet engels sprekende) Fransman aan en met handen en voeten legden we uit dat we Carp bedoelde. Aan zijn gezicht te zien leek hij ons te begrijpen. Maar hij stuurde ons naar een klein stroompje waar de gemiddelde kikker nog niet kan overleven. We wisten op dat moment nog niet van de storing bij de providers in Frankrijk. Na 10x dezelfde weg gereden te hebben, en de vertwijfeling toe sloeg, zagen we een auto met een Engels kenteken uit de bossen komen. Dat was onze kans om de weg te vragen. Het bleek de beheerder te zijn van Horseshoe lake en na ruim 2 uur(!) gedwaald te hebben, kwamen we uiteindelijk toch aan op onze vakantiebestemming.

Na een kort praatje met Tony vertelde hij ons dat de beste week dit jaar ruim 80 karpers opgeleverd had. Dat beloofde dus wat! Als klap op de vuurpijl vertelde hij ook nog, dat afgelopen 4 weken geen vissers op horseshoe lake hadden gezeten. Kijk, dat is nog eens goed nieuws! Tony bleek een heel aardig en kundige man te zijn, die deze week zelf ging vliegvissen ergens anders in Frankrijk. Hij had een vriend gevraagd om deze week alles in goede banen te leiden.
Aangezien het zaterdag was en we nog wat boodschappen nodig hadden, besloten we snel de spullen uit de auto te halen. Ik ging nadat alles op de plek lag boodschappen doen voor aankomende dagen terwijl Mark ondertussen de hengels ging optuigen. Na een goed half uur was ik terug en m’n broertje stond me alweer op te wachten. Ik zag aan zijn gezicht dat er iets was gebeurd. Hij kwam naar me toe gelopen en vroeg of ik slecht tegen weinig slaap kon. Mijn eerste gedachte was ‘Nee hé, toch geen insectenplaag’ en keek hem verschrikt aan. Hij vertelde dat hij een handjevol boilies had gevoerd tegen de landtong aan en na een paar minuten al de eerste bruis plakkaten had gezien. Ons vertrouwen schoot omhoog en we besloten eerst even rustig te gaan gaan peilen. Met de peilhengel in de hand, bleek na 10 minuten peilen dat het een soort badkuip was.Verder peilen had dus weinig zin en er waren op het oog genoeg mooie plekken. Vanaf de kant liep het constant af naar een meter of 2, om tegen de landtong aan weer terug te lopen naar zo’n 30 cm. Aan weerszijden stonden veel overhangende treurwilgen waar mooi onder gevist kon worden. Tony had ons verteld dat hij in de winter altijd op een bepaalde plek voerde. Deze plek liet hij ons zien en adviseerde ons om hier minimaal één hengel neer te leggen. We waren al snel over de 4 stekken eens. We besloten om maar met 2 hengels per persoon te vissen omdat het een klein water betreft. Nadat we rustig alle hengels hadden opgetuigd en alvast wat gevoerd te hebben op de beoogde stekken, was het tijd voor een ijskoude Freddie. Die hadden we namelijk wel verdiend in deze hitte(35+graden). Tony kwam even buurten om te vragen of alles naar wens was en kwam met een kruiwagen aanlopen met 20kg Pellets waarmee hij de vissen zelf altijd voert(Thanks nog daarvoor!) En dat helemaal gratis.
(FOTO STEK+WATER)
Vervolgens legden we de hengels op de gevoerde stekken en vol verwachting hadden we besloten om Freddie #2 ook maar meteen te nuttigen. Ondertussen was het al half 5 in de middag. Bezweet en uitgeput van de reis en de warmte zochten we een plekje in de schaduw en vol verwachting zaten we dan ein-de-lijk te vissen. We besloten om vis om vis te vissen. Dit om te voorkomen dat één van ons veel meer zou vangen dan de ander en we het toch als een vakantie te zien voor ons beiden.
Rond 18.00uur besloten we maar eens het avondmaal klaar te gaan maken. Mijn broertje doet een horeca opleiding en dat kwam nu goed van pas! Ik heb het namelijk niet zo op koken. Tijdens het koken kregen we een piep op Mark z’n hengel. Vol spanning zat ‘ie meteen op het puntje van z’n stoel. Na de ene loze piep gebeurde er zo’n 10 minuten niks meer. Maar net toen we het diner naar binnen zaten te werken, ging Mark z’n hengel er vandoor! Een volle fluiter.. En dat nogwel op zijn eigen hengel. Hij stond meteen met een big-smile. Die grijns verdween de rest van de week niet meer! Na een 10-tal minuten kwam de karper dichterbij en aan de dril te merken kon het wel eens een redelijke vis zijn. Nadat de vis geschept was, zagen we een mooie spiegelkarper in het net liggen. YES! De eerste is binnen. Eerst onthaken en daarna wegen, de unster bleef precies op 14kg steken. Dat is een goed begin!

Toen was het mijn beurt. Rond 21.00uur vertrok mijn linkerhengel. Weer een volle fluiter. Aan de dril te merken was dit geen zware vis maar wie het kleine niet eert….. Na een korte dril lag er voor mij ook een spiegel in het net te liggen. 8.1 Kilo om precies te zijn. We waren pas een paar uurtjes aan het vissen en de we hadden er al 2! Die avond vingen we er allebei nog 1, Mark nog een spiegel van 9.2 kilo en ik een kleine van amper 3 kilo. Het opvallende was, dat 3 van de 4 vissen van dezelfde hengel kwam(op de plek waar Tony de karpers voert). Rond een uur of 11 doken we onze tent in want de dag had ons behoorlijk opgebroken. Rond 02.00uur vertrok er weer een hengel en nu was het Mark z’n beurt weer. Terwijl hij stond te drillen en ik hem aanwijzingen stond te geven, ging er nog een hengel af. Een dubbele run! Gelukkig hadden we meerdere schepnetten mee. Mark ving een mooie schub van 9.2 kilo en ik een schubje van 6.2 Kilo. We besloten nadat alle hengels weer op hun plek lagen, om even een sigaretje te roken. Terwijl we aan het roken waren ging er weer een hengel af. Weer was het Mark z’n beurt. Helaas verspilde hij deze vis.
’s Ochtends werden we wakker door de brandende zon op de tent. We waren door de gebroken nacht behoorlijk gaar en besloten eerst even te gaan douchen . Na een verkoelende douche konden we er weer tegen aan! Na de eerste nacht stond de teller al op 7 runs, 6 vissen en 1 helaas gelost. Om 09.30 vertrok er weer een hengel . Nu was het weer mijn beurt. De vis loste tijdens de dril de haak. Dikke pech. Snel een nieuwe rig en de hengel weer opnieuw op de plek.
Die ochtend bleef het rustig. We besteedden de tijd door wat rigs te knopen en een kaartspelletje te doen. Die middag vingen we in totaal nog 5 vissen, Mark een schubje van 3kg, een schub van 11.2kg en een spiegel van 12.6 kilo. Ik ving een spiegel van 15.6kg en een spiegel van 9kg. De eerste 30’er was een feit! Onze vakantie was nu al geslaagd! Rond een uur of 18.00, tijdens het eten kregen we weer een volle fluiter, het resulteerde in een baby schubje van rond de 3kg. Daarna was het weer de beurt aan Mark. Nadat het 2 uurtjes rustig was, ving hij rond 20.00uur een mooie schub van 11 kilo en vlak daar achteraan ving ik een schub van 9.8 kilo. De rest van de avond ving Mark nog een schub van 5.5kg en een spiegel van 8.5kg en ik een spiegel van 10.8kg. In ongeveer 30 uur vissen hadden we nu al een totaal van 17 vissen waarvan de zwaarste 15.6 kilo woog. Op naar de 2e nacht!

Rond 01.30 worden we wakker door een schreeuwende delkim. Nu is het mijn beurt! Terwijl ik sta te drillen gaat er ook nog een andere hengel af. We weten allebei deze vis te landen en dat resulteert in een spiegel van 7kg voor mij en een schub van bijna 6kg voor Mark. Terwijl we net bezig zijn om de hengels weer te be-azen. Gaat nu 1 van de 2 laatste hengels die er nog inliggen af. Helaas verspeel ik deze vis. Nadat ik eindelijk weer in slaap was gevallen, werden we rond half 6 weer gewerkt door een run. Mark gunt me deze vis en ik vang een mooie schub van iets meer dan 5kg. Een uur later is het weer Mark z’n beurt. Deze vis zwemt zicht vast in de overhangende bomen en de vis weet de haak te lossen. We besloten maar wakker te blijven, aangezien het bijna licht wordt en van slapen toch niet veel meer terecht komt. Om 07.30 geeft de delkim een volle fluiter dat resulteert in een schub van 6.5kg. Toen besloten we de hengels uit te draaien en even rustig te gaan douchen en ontbijten. Ook voerden we de stekken opnieuw aan.
Na een heerlijke koude douche en een goed ontbijt liggen de hengels rond het middaguur weer op de stekken. Een kleine 2 uur later weet Mark een schub te vangen van bijna 8 kilo. Terwijl Mark even water aan het halen is, krijg ik een paar losse piepjes op m’n Delkim. Ik zie de hanger steeds iets omhoog kruipen en besluit de hengel op te pakken. Ik schrik van de kracht die ik aan de andere kant voel. Het voelt zwaar en de vis blijft maar op de bodem hangen. Mark komt ondertussen terug lopen en ziet dat ik weer aan het drillen ben. Hij komt naar me toe en ik zeg dat dit wel eens dikke kan zijn.
Ik voel dat het om een goed formaat vis gaat en ik begin toch een beetje zenuwachtig te worden. Deze vis heeft zoveel brute kracht! Op het moment dat ik de vis omhoog probeer te krijgen zie ik een langgerekte karper boven komen. Wat een mooie schub! Als de schub eenmaal in het net zit, ben ik zo blij als een klein kind! Weer een 30-er! Ik weet het zeker! Na het wegen en de nodige foto’s blijkt de vis 16.5 kilo te wegen!

Ondanks dat ik in m’n nopjes ben met 2 30ers tot nu toe, voel ik bij Mark enige wrang.. Hij had het al weken over ‘zijn 1e 30er’. Helaas staat de teller voor hem nog op 0. Ik besluit hem de 2 eerstvolgende vissen te laten vangen. 2 uur later is zijn stemming weer helemaal goed nadat hij een spiegel van 8.1kg en een schub van 10.5kg weet te vangen!
Ondertussen is het alweer 17.30 en we besluiten te gaan eten. Die avond weten we nog 5 karpers te vangen tussen de 3 en 10kg.
Die nacht tussen 00.30 en 04.00 weten we nog 3 vissen te vangen. 3 Kleine schubs van rond de 5 kg. Die hebben ons de hele nacht wakker gehouden.. Na deze zware nacht besluiten we om ’s ochtends eerst te gaan voeren, douchen en om even boodschappen te gaan doen voor de rest van de week. Rond half 12 liggen de hengels weer op hun plek, wachtende op een karper! Mark weet binnen 15 minuten weer een kleine schub te vangen. Een uur later is het mijn beurt. En wat voor één.. Rond 12.30 vertrekt Mark z’n linkerhengel. Het is mijn beurt dus ik pak de hengel op. De vis gaat er vandoor en ik draai de slip steeds iets strakker. De vis aan de andere kant heeft geen zin om mee te gaan werken en zwemt als een bezetene van ons weg. Mark kijkt me met vragende ogen aan en ik vindt het bijna beschamend om op dat moment te zeggen dat het waarschijnlijk weer een dikke vis is. Ik probeer rustig en gecontroleerd te blijven drillen en langzamerhand komt de vis meer onze kant op. Mark heeft ondertussen het schepnet en de onthaakmat in gereedheid gebracht en heeft ook het fototoestel al gepakt. Deze vis voelt nog zwaarder dan de spiegel van 16.5kg en wanneer de karper bijna voor onze kant is, zie ik een reusachtige schim in het water. Mark staat met open mond te kijken. En ik sta met trillende benen te drillen. Deze moet ik niet verspelen!! Gelukkig weet Mark de vis vakkundig te scheppen en op het moment dat we in het net kijken weten we allebei niet wat we moeten zeggen. Ik til het schepnet op met de vis erin. Dat gaat nog verrekte lastig. Mark ziet dat ik moeite heb en staat me uit te lachen. Maar ik weet wel beter!
De vis wordt op de natte onthaakmat gelegd en dan durf ik het voor de eerste keer te zeggen, dit is een 20kilo + vis! En wat voor 1! Nadat de haak is verwijderd en de foto’s zijn genomen, is het tijd om de vis te wegen. Dit alles moet wel snel want het is nog steeds snikheet. De vis blijkt na weging exact 22.2KG te zijn! YES! Mijn eerste 20 kilo vis!
Ik merk dat Mark het nog niet kan geloven en ook een beetje jaloers is. Ik zeg hem dat hij de volgende 2 vissen mag vangen en dat ik hoop dat het ook een 15+ vis wordt voor hem. Na deze droomvis drinken we een biertje en daarna leggen we de hengel weer terug op de stek. Mark weet 2 schubs te vangen van 7kg en 9.5kg. Ik was ondertussen aan het struinen met de pen en ik wist een schubje te vangen van zo’n 6kg.
Die avond vang ik rond 22.00uur nog een spiegel van 8kg precies. Die ik doordat Mark ook een run krijgt, vergeet op de foto te zetten helaas. Mark weet naast mijn spiegel van 8kg een schub van bijna 10kg te vangen.

Wat een hectische dagen hebben we gehad. En we hebben de woensdag, donderdag en vrijdag nog. ’s Avonds hebben we afgesproken om bij engelse collega vissers wat te gaan drinken.Zij zitten op een ander water wat op loopafstand van die van ons ligt. Zo kunnen we even de stekken wat uurtjes rust geven voor de nacht en even relaxen. Na een paar heerlijke biertjes en wat mooie verhalen over en weer besluiten we toch rond 01.00 uur terug te keren naar onze tent. Snel de hengels nog op de stek leggen voor de nacht.
Die nacht vangen we 4 vissen waaronder voor mark een 16.5KG spiegel. Voor Mark de langverwachte en gehoopte 30-er! Hij is zo blij als een kind en ondanks dat de vakantie al niet kapot kon, kan die nu écht niet meer kapot!
Overdag besluiten we rustig aan te doen en wat te gaan struinen met de penhengel. We weten allebei 2 karpers te vangen tot 10kg. Toch erg leuk op een lichte penhengel! Tegen het einde van de middag besluiten de loodhengels weer in te gooien en dat resulteert in 3 vissen met voor Mark weer een mooie spiegel van 12.3KG.

Die nacht besluiten we niet te vissen om de stekken nog wat rust te geven en wij een goede nacht wel kunnen gebruiken. Tegen zonsopkomst leggen we de hengels weer uit en Mark weet na 3 kwartier al een mooie schub van bijna 9kg te vangen. Tegen het middaguur verspeel ik helaas een een karper en weet Mark een half uurtje later weer een mooie schub te vangen. Donderdag is blijkbaar niet mijn dag. Weer verspeel ik een karper. Mark wilde iets terugdoen omdat ik hem ook een paar keer 2 vissen achter elkaar liet vangen en hij besloot mij de volgende run te gunnen. Heel leuk, alleen jammer dat het een klein schubje was van rond de 3kg. ’s Avonds weet Mark op de penhengel nog een mooie schub van 9.3kg te vangen.
Die nacht weet ik een schub te vangen van 13.1kg. Die nacht blijft het rustig en we beseffen dat het goede al geweest is deze week. Waarschijnlijk hebben de karpers ons nu door en ondanks de veranderingen weten we niet meer zo veel te vangen als de eerste dagen.

Vrijdag, alweer de laatste dag en nog 1 nachtje. Overdag is het iets koeler en dat maakt het aangenaam. ’s Ochtends weten we helaas niks meer te vangen en ’s middags vangt Mark een spiegel van 10.5kg en ik een schub van 13.5kg. Dezelfde avond weet Mark op de pen nog 2 mooie spiegels te vangen van 10.8kg en 8.1kg. Terwijl hij met de pen aan het struinen is, vang ik nog een spiegel van 13.3 KG. Dat bleek ook meteen de laatste vis van de trip te zijn.

Al met al hebben wij een super week gehad. We hebben 59 karpers weten te vangen, waaronder 22.2, 16.5, 16.5, 15.6 en 14kg en meerdere 10kg+ vissen. Met een gemiddeld gewicht van bijna 10kg.



Robin en Mark Drost
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat!
Robiin Drost
Berichten: 81
Lid geworden op: 22-02-2011 17:43
Locatie: Veenendaal

10-02-2014 15:53

Foto's zal ik deze week posten!
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

10-02-2014 16:36

Da's een lekker weekje hard werken geweest! Helemaal goed!
Gewoon, lekker vissen.
Plaats reactie