Sassenheim, Haren

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

17-06-2012 13:15

Hallo,

Heeft iemand ervaring met vissen op karper in Haren, Groningen, Sassenheim? Er schijnen daar twee plassen te liggen. De zo genoemde noordplas en zuidplas. Voordat ik ga betalen wil ik eerst wel eens weten of iemand goede of slechte ervaringen heeft op dit betaalwater.
Alvast bedankt voor jullie reacties...

Richard
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

17-06-2012 15:43

Zijn twee mooie plassen maar zwaar overbevist. Je kunt er goed en veel vangen maar puntgaaf zullen ze niet allemaal meer zijn. Het gros van de karpers zullen niet ver boven de twintig pond uitkomen maar ongetwijfeld zitten er grotere vissen.
Richard Baas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-05-2012 19:50
Locatie: Assen

17-06-2012 20:21

Hoi Chris,

Bedankt voor je antwoord. Weet ik tenminste wat ik kan verwachten...

Richard
Heine Danhoff
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-06-2012 11:51
Locatie: Zuidhorn

23-06-2012 23:47

Hey Richard,

zoals hier boven gezegd bestaat SassenheiN ;) uit twee meren. De noordplas (varieerend van ongeveer 1 meter diepte tot max 4 meter diepte) en de zuidplas (varierend van ongeveer twee tot gaten van dik 20 meter).

Sassenhein kent een lange geschiedenis. Met helaas ook veel trieste verhalen (met name voor de karper die zwemt op de noordplas). Veel vissen die daar zwemmen zijn beschadigd.
Gelukkig zit er sinds een poosje een nieuw bestuur en gaat het langzamerhand weer de goede kant op.
De noorplas is echt een dressuurwater. Maar weet je die te doorbreken dan kan je een leuke sessie tegemoet zien.
Zelfs midje zomer met dagen lange temperaturen van om en nabij 30 graden kan je overdag nog behoorlijk wat vis op leveren.
Ik heb er zelf een kleine 8 jaar gevist waarvan ik mijn eerste vier jaar bijna alleen maar hebben lopen blanken. Door dit water ben ik meer gaan nadenken over mijn manier van vissen. En het heeft mij toen erg veel geholpen om ook op ander water succesvol te zijn.
Wat dat betreft een goede leerplas.
De noordplas heet een zeer groot bestand karper. Die jaren geleden bestond uit ongeveer een 3500 tot 4000 vissen. Wanneer er in de jaren 80/90 vis werd gevangen werd deze in een aparte sloot opgevangen om "bij te komen", en om zo dressuur te voorkomen op het water. De vis bleef hier voor een aantal maanden voor deze werd terug gezet. Tegenwoordig doet men dat niet meer op die manier. Ook werd er altijd gevraagd je vangsten te vermelden. maar dat heeft men een jaar of wat geleden afgeschaft. Ik weet dat het gros van de vis tussen de vijf en de tien kilo bevind. En een jaar of 6 geleden werden er de eerste 30ers gevangen. Toch zijn die er momenteel nog erg schaars.
Boten en voerboten zijn op de noordplas verboden!

De zuidplas kent een veel kleiner bestand aan vis. Deze weet ik niet en durf ik ook niet te schatten. Zonder een diepte kaart van de zuidplas is de kans op vis minimaal. Of je moet je eerste dag van je sessie besteden aan het ontdekken van het water. Of misschien dat er hier op het forum iemand is die je een eind op weg kan/wil helpen.

Wat betreft een vergunning die kan je halen in het paviljoen. Wanneer deze gesloten is kan je die tijdens een controle kopen bij de controleur. Deze kosten naar mijn weten 10 euro per dag. Maar op de nieuwe site van sassenhein zal deze info wel te vinden zijn.

Mocht je op noord willen vissen en je wil graag meer info stuur me dan een pb. Ben wel bereid je een eindje op weg te helpen.

Zoals hier boven door mij en mijn voorganger vermeld zijn de vissen hier niet gaaf meer. Op zuid wel.
Vissen op sassenhein wordt niet door iedereen gezien als een "juiste" keuze. Mede hierdoor. Daar heb je aan de waterkant geen last van hoor.

Mocht je meer willen weten vraag het me gerust via pb. Vind het geen probleem om mijn ervaringen met je te delen maar ga liever niet alles hier open op het forum zetten. Om de simpele reden dat ik geen zin heb om discussies los te maken over waarom wel of niet vissen op sassenhein. Dat is en blijft een ieders eigen keuze.

Groeten Heine.
Plaats reactie