Een droomweek met divers PR's

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

19-07-2010 13:34

De droomweek
De heenreis verliep vlekkeloos, heerlijk 's nachts rijden. Totaal geen verkeer, geen fille's en weinig afleiding omdat alles donker is. De laatste twee uur wel 3 keer gestopt, ik was te moe en veiligheid gaat boven alles. Bij aankomst gierde de zenuwen natuurlijk door mijn lijf, het water viel niet tegen, schok wel van de afmeting, erg groot. Hoe pak je dat aan?! De temperatuur was om 10 uur 's morgens al gestegen tot boven de 30 graden. Na ons gemeld te hebben, kennisgemaakt te hebben met de vissers mochten we een stek uitkiezen. Thuis had ik veel voorbereidend werk gedaan, derhalve wist ik precies op welke stek ik wou gaan zitten in combinatie met de voorspelde windrichting en de temp. De andere vissers gingen hiermee akkoord. Al snel met de auto over een onverharde weg - de auto was wit - richting de stek. Als een gek die hengels uit de auto en optuigen, ik ging bijna onderuit, was bijna flauw gevallen inmiddels was het 35 graden en bekaf door de reis en een nacht geen slaap. Na een klein uurtje lagen de 4 hengels het water in, de eerste 40 bier werden in de freezer gezet door een fransman die wat wou bijverdienen, eind van de dag waren de eerste 20 op, wat drink je enorm veel met die hitte. Enkele uren na het ingooien was het al raak, mijn rechterhengel werd haast uit de steunen getrokken, niet veel later na een indrukwekkend gevecht had ik een prachtige 24 pond schubkarper op de kant. 'S avonds voor het eerst met de boot een hengel uitgevaren, ik had tegen een groot eiland aan een mooi grindplauteau gevonden op ongeveer 120 meter bij de stek vandaan, ik besloot om deze stek zwaar te gaan bevoeren. Die nacht bleef het rustig volgens mij, 'maar' 1 á 2 visjes. De dag erna ging het goed, na enkele uren stond Raymond 3-1 voor, echter had ik totaal geen zorgen, ik had een doordachte tactiek, uitgebalanceerd materiaal en zeer goede stekken. Raymond gooide zomaar in en schoot er wat boilies naartoe. Wat dat betreft werkte ik 20x harder voor de vis dan hem. De volgende nacht stond het al iets van 3-12, mijn voerstek begon te werken.
Die middag ben ik met Kelly boodschappen gaan doen, natuurlijk de TomTom mee want anders zou ik vast en zeker in Nice belanden… De supermarkt lag op 5 minuten afstand, dus we waren er zo. Echter kwamen we na ruim 2.5 uur pas weer terug bij het basecamp… wat was ik weer verdwaald, die maisvelden zijn overal het zelfde… brrrr, kan er nog niet over uit! Even wat pilsjes gedronken met een mooie sigaar erbij en erna ben ik een babbel gaan maken met een paar Engelse vissers, de rest van de vissers op het water hadden nog weinig gevangen. Ik had meer gevangen dan alle andere vissers bij elkaar, dat gaf wel een kick!
Mijn babbeltje werd al vrij vlot verstoord, ik begreep het direct, sprong in de auto en reed snel weer terug over het onverharde weggetje, ik zag Joost nog net een prachtige spiegelkarper van 34 pond afdrillen op mijn hengel. Wat een spektakel en wat een geweldige vis! Het was Joost zijn eerste karper in zijn leven, ik ben 10 jaar bezig geweest met karpervissen om een 30+er te vangen, verschil moet er zijn!
Met de karper in het achterhoofd schoot de dag voorbij, al snel brak de avond aan en merkte ik dat er erg veel activiteit was op mijn stek, dat baarde hoop.
De nacht brak aan en Raymond kreeg de eerste run, een geweldige meerval van een metertje. Hierna ving ik 3 prachtige karpers tussen de 28 en 35 pond, tevens mijn peroonslijke record 35 schub, 31 rijen, 33 spiegel. Erg bijzonder 3 records in enkele uren.

Raymond en ik besloten dat slapen weinig zin had, zoveel vis en de nacht was nog vroeg. We besloten maar weer wat nieuw bier te halen, dat konden we wel gebruiken na al die inspanning. Bij terugkomst snel het eerste biertje open getrokken, en verdomd… de tijd van het opdrinken was ons niet gegund, een gigantische fluiter op de hengel van Raymond. Vol spanning rende die op de hengel af. Wat een dril, ik keek mijn ogen uit. Het was mij al snel duidelijk, dit moest een gigantische meerval zijn. Ik keek verbaasd naar de dril, wat nam die meerval een lijn, 10tallen meters en enkele luttele seconde. Na een half uur -inmiddels waren Joost en Kelly ontwaakt- gaf de meerval zich over. Ik schepte de vis, gigantisch wat er in het net zat. Snel werden de weegattributen klaargemaakt, de weegklok gaf 52 oud Hollandsche ponden aan, wauw!
Later in de nacht ving ik nog drie karpers bij. Haast alles kwam tot nu toe van mijn actiestek vlakbij het eiland.
Hierna zijn we toch gaan slapen, de vermoeidheid won het van de adrenaline. Toen ik nog niet lang lag te slapen stond Raymond met paniek in zijn ogen bij mijn tent. Het was menis, de pleuris was uitgebroken. Als een gek die tent uit natuurlijk, ik keek naar de lucht en voelde de luchtdruk, het was inderdaad menis. ‘Snel’ Joost gewekt –inhoeverre dat snel gaat, wat een luie donder.- De kostbare secondes die we overhadden totdat de storm boven ons hing werden gebruikt om alles vast te zetten, extra scheerlijnen, hengels controleren, kleine spullen in de tent enz. Na een minuut of 3 zaten we midden in de storm. Indrukkwekend, en zelden zo heftig meegemaakt. Na enkele minuten besloot ik dat het veiliger was om in de auto te gaan zitten. Een behoorlijk onweersfront hing recht boven ons. 200 meter naast ons volgende een inslag, een grote vuurbal was het gevolg, indrukwekkend, oorlogen kunnen we winnen maar van de natuur nooit! Iets later nam de wind extreem toe, ik schok mij rot van de tent van Joost, ‘direct de auto uit’ riep ik! De tent klapte dubbel, en ik vreesde voor alle spullen erin. Samen met Joost de tent vast gehouden. Wat een natuurgeweld, gelukkig was het zo snel als het was gekomen weer weg.

Achteraf was de storm een godsgeschenk. De vis gaat vaak azen na een dergelijke weersomslag, zo ook nu. Inmiddels was mijn tactiek om alle hengels uit te varen, de verste lag op ongeveer 160 meter en de rest varieerde tussen de 100 en 150 meter. Kilometers werden per dag gevaren in de brandende zon. Het werd nu wel heel duidelijk dat mijn tactiek beduidend meer vis opleverde dan Raymond zijn tactiek. Eigenlijk mocht daar niet van een tactiek gesproken worden. Kan en klare onderlijnen met te grote haken, krimpkous die niet gekrompen was en een te lange onderlijn, verder bleef hij uitwerpen op het blote oog op ongeveer 50 meter. Ik viste natuurlijk een heel groot gebied van het water af en had een uitgebalanceerde voerstrategie, gecrunchte boilies, 14 mm boilies, hennep, mais en vispellets werden ingezet.

Gedurende de dag bleef ik goed vangen. Aan het eind van de dag een gigantische run op mijn hengel. Vol verwachting en met nog veel meer adrenaline rukte in de hengel uit de rotpod. Wat ik voelde, voelde als nooit te voren. Ik dacht even met een achtergebleven onderzeer van Hitler te maken te hebben.. De eerste 10 minuten kon ik werkelijk niets inbrengen, de vis nam lijn en bleef maar lijn nemen, misschien wel 150 meter. Na een minuut of 20 grote kolken op een meter of 75 een grote witte lange gloed werd zichtbaar. Ik schreeuwde direct ‘het is de albino meerval!!!’ Dit is erg bijzonder, een zeer zeldzame vis waarvan er maar een zwemt op Etang de la Botte welke zelden wordt gevangen. Een kwartiertje later was het mogelijk voor Raymond om de vis te scheppen. Een groot gejuich was er bij mij. Eindelijk een grote meerval, waar ik als klein kind zovaak van droomde na het zien van mooie sessies op de Ebro in Spanje bij VisTV. Het was me gelukt om deze droom te verwezenlijken! Bij het wegen woog de meerval precies 50 pond, ik heb de magische grens bereikt! Mijn week was nu al meer dan geslaagd. Dit was het eigenlijk de tweede dag al waarop ik een 26 pond spiegelkarper ving met de bekende franse buik. Dit was mijn target voor de week. De nacht die aanbrak was wederom bijzonder ik ving een 40 pond schubkarper. Wederom een aanscherping van mijn record en natuurlijk een magische grens voor de karpervissers. Wederom een zeer grote droom welke ik heb verwezenlijkt en dat alles gedurende zo’n klein tijdsbestek.
Dezelfde nacht waren Raymond en Kelly lichtelijk in paniek, op een meter of 20 afstand zwom een groot wild zwijn, ze stelde voor om in de auto te gaan zitten. Ik had de grootste lol, ik had natuurlijk totaal geen angst, als ik zo’n meerval kon vangen zou ik dat zwijn zo een zwiep naar de Zuidzee geven..;) een uur later hoorde ik Raymond weer roepen ‘El… kom naar me tent er zit een rat’ dat klusje mocht hij alleen oplossen, ik ben tenslotte niet de rattenvanger van Hamelen en heb er al genoeg achterna gezeten die week.
Inmiddels was het woensdag, op de wereldradio hoorde we dat er wederom een zware storm op komst was. Kelly en Raymond besloten om een dag eerder te vertrekken, de storm had veel indruk gemaakt, het was ook heftig! Ze kijken terug op een zeer geslaagde week met heel veel bijzondere momenten. Raymond heeft de week afgesloten met 3 meervallen waarvan 1 topper van 52 pond en 3 karpers waarvan de zwaarste 24 pond woog. Nog snel even een groepsfoto gemaakt en ze uitgezwaaid.
Niet veel later brak de tweede storm aan. Wederom erg heftig, echter duurde deze storm anderhalf uur maar was toch een stuk minder krachtig. De dag erna zijn net als gedurende de vorige storm veel bomen omgewaaid.
Het was jammer dat ze weggingen, maar voor het vissen hield het in dat ik 100% van de stek kon gaan bevissen. Zo gezegd zo gedaan, de boot in met de pijldobber en de prikstok en opzoek naar taluutjes en grindplateaus.
Inmiddels bedacht ik mij dat de versterkers voor de piepers leeg waren, dit bracht een probleem met zich mee. Het zwijn Joost is niet wakker te krijgen met geschreeuw, dat zou natuurlijk probleem opleveren gedurende een run. Het was de verjaardag van opa dus alle winkels waren gesloten, nieuwe batterijen halen zat er niet in. Ik besloot dat Joost moest gaan slapen met een touw om zijn been geknoopt, het andere uiteinde lag tussen mijn hengels in. Bij een run zou ik dan een paar keer een goede ruk geven en zou meneer wel ontwaken.. Zo gezegd zo gedaan, om een uur of 1 was het moment daar om bijna zijn been te amputeren, achteraf had ik dit eerder moeten doen..;) Niet veel later gingen twee piepers tegelijk af, een mooie ervaring beide broers druk in gevecht. Al snel boden zich twee mooie lederkarpers zich aan. Joost zijn karper woog 24 pond, die van mij precies 30. Verschil moet er zijn!
De rest van de week bleven we goed vis vangen.

Vrijdag namiddag besloten we dat het tijd was om te vertrekken, er diende zich wederom erg slecht weer aan. Alles drijfnat inpakken, uitpakken en een vieze natte auto zat ik niet op te wachten. De terugreis verliep moeizaak, het slaapgebrek was duidelijk merkbaar, om de 70 km heb ik een half uur gepauzeerd. Uiteindelijk kwamen met precies om 5:30 aan en binnen een minuut sliep ik. 13:00 werd ik pas weer wakker.

Ik kijk terug op een droomweek, alles was geweldig, geen seconde heb ik mij verveeld. Ik heb meer dan 60 vissen gevangen en heb meer dan het dubbele gevangen als alle overige vissers bij elkaar. Bij het wegrijden stonden de tranen in mijn ogen. Het was een grote droom! Ik kom terug..

Het materiaal
Ik heb gekozen om te vissen met vier hengels, tevens het maximum aantal hengels waarmee gevist mocht worden op Etang de la Botte. Vier keer de Carps Cabin Fox Delight 2.75. Het was de tweede keer vissen met deze hengels, in het begin erg onwennig. Gelukkig was ik snel gewend aan de nieuwe stokken en beschikte ze over een erg mooie Aktie en erg sterkte werpkwaliteiten. De molens voor deze week waren twee keer de Daiwa Emblem Pro 5500 en twee keer de Daiwa Emcast pro 5500. Beide perfecte molens al geeft de Emblem pro meer vertrouwen maar heeft de Ecast pro een fijnere en in mijn ogen een betere slip.
Ik heb gekozen om twee hengels op een rodpod te vissen en twee hengels op buzzebars, zo was het drillen een stuk eenvoudiger en zat je een stuk minder snel in de problemen met vissen die door je lijn heen zwommen. De draadloze sounderbox op dit water is eigenlijk een must. Je kan dan rustig is verderop een babbeltje maken en gaan douchen, iets wat met zoveel vissen noodzakelijk is.

Gedurende de week heb ik drie type onderlijnen gebruik namelijk de combi van PB Jellywire, Korda 6 Longshank X en een klein stukje kneedlood. Hiernaast heb ik ook een combi gebruikt met fluor. Hierin heb ik geen verschil gemerkt. Ik had het idee dat de D-rig minder goed liep en heb hier dan ook uitsluitend een dag mee gevist. Het gebruik van sliders leverde een stuk meer aanbeten op, echter verspeelde je ook veel meer vis door de wierbedden. Hierdoor ben ik toch gestopt met het gebruik van sliders, op een gegeven moment ving ik 1 op 2, verspelen was er dagelijks het geval. Gedurende de week schat ik in dat ik 40 runs niet verzilverd heb. Iets waar ik enorm van baal en wat mij zorgen baard. Het vissen op die lange afstanden en het vissen door grote wierbedden heen is relatief nieuw voor mij. Wel wil ik precies uitzoeken wat ik fout heb gedaan, echter is het verspelen van vis op wierbedden ook logisch, zeker in combinatie met het weerhaakloze vissen.

Het aas
Voor de week vissen heb ik gekozen om uitsluitend met één merk te vissen. Namelijk Watersense. De eigenaar van Watersense heeft veel ervaring opgedaan in de voedingsindustrie, en heeft daaruit de stap gemaakt naar het maken van boilies. Gezien de achtergrond beschikt de eigenaar over gigantisch veel kennis en ervaring. De kennis van voedingsmiddelen zie je terug in de kwaliteit van de boilies. Mijn ervaring gedurende de laatste jaren met Watersense zijn uitsluitend positief. Ik ben iemand die graag wat nieuws probeert dus ik heb vaak andere merken gevist naast Watersense maar het gevoel ontstond dat Watersense beter tot uiting kwam op mijn manier van vissen.
Gedurende de week heb ik gevist met The Krill en met Hellibut. Het bleek dat de vis de voorkeur gaf op The Krill. Er is maar één vis gevangen op Hellibut. Later in de week ben ik ook volledig overgestapt op The Krill. Hierdoor is het ook niet helemaal mogelijk om een goed vergelijk te maken natuurlijk. De grootste karper – 40 pond schub – kwam van een tijgernoot.

Ik heb relatief weinig met popup’s gevist, iets wat ik Nederland juist erg veel doe. Het bleek al snel dat dit minder goed liep, al kon ik over de vangsten op de snowman absoluut niet klagen. Ik heb veel gebruik gemaakt van het vissen met boilies in combinatie met Glow in the dark en fluor pop-up mais. Dit bleek erg goed te werken, vooral overdag deed the fluor geel het erg goed. Qua boilies heb ik ook veel gebruik gemaakt van 14 mm in combinatie met een plastic maisje. Voor mijn gevoel deed de 14mm het iets beter dan de 22mm, wieweet was dit enkel het gevoel, ik was al snel de tel vergeten en mijn voornemen om alles precies bij te houden in het vooraf opgestelde logboek is niet uitgekomen.

Naast de boilies heb ik geregeld met tijgernoten gevist, dit ging ook erg goed, minder aanbeten maar grotere vis. Ook de combinatie van een tijgernoot met een 14mm boilie en tot slot een plastic maisje deden het erg goed. Het vissen met pallets heeft niets opgeleverd, echter moest je ook om de vier uur je aas vervangen wat de stek natuurlijk verstoorde en waardoor ik er uitsluitend overdag mee heb gevist.

In tegenstelling tot de berichten die ik heb gekregen heb ik er voor gekozen om ook een grote voerstek aan te leggen. Vanaf deze stek heb ik erg goed gevangen. Ik had van de andere vissers die week begrepen dat ze vooral instant gingen voeren. Hierdoor was mijn tactiek om ook echt een grote voerstek aan te leggen om juist vis te trekken die terug zou komen waardoor ik een voordeel kon behalen tegenover de overige vissers.
Het voer op de stek was een combinatie van diverse mm hallibut pellets, mais, hennep, gecrunchte boilies, 14 mm boilies en tijgernoten waarvan de helft gekruched was. Van alles ongeveer een zelfde deel. Als de vis op de stek zat werd er per keer ongeveer een kleine halve kilo verspreid bijgevoerd. Dit bleek voor deze week de juiste taktiek.

De tactiek
Mijn tactiek was eenvoudig maar wel onderscheidend. Verspreid voeren, vis op de stek betekende goed bijvoeren. Ik heb zo verspreid mogelijk gevist, één hengel heeft gedurende de gehele week tegen het eiland gelegen op 170 meter. De rest lag tussen de 90 en 150 meter. Hierdoor heb ik een zo groot mogelijk deel van het water kunnen bevissen. Toen Raymond vertrokken was heb ik op ongeveer 100 meter een mooi grindplauteau gevonden met daarachter een flink wierbed. De stek wekte vanaf de eerste minuut vertrouwen en al snel begon de stek te lopen. Jammer dat Raymond geen boot wou gebruik waardoor deze stek buiten zijn bereik was. Deze stek was de laatste twee dagen de best lopende stek.


Facts

Maximaal 37.5 graden, minimaal 19 graden
Twee keer heftige storm, een keer flinke regen
+- 60 vissen en 100 runs
Alle andere vissers bij elkaar 24 vissen
+- 2500 meter per dag gevaren, ik voel het nu nog!
PR Schub 40 pond
PR Albino meerval 50 pond
PR spiegel 37 pond
PR Leder 38 pond
Ringslang, zwemmend zwijn, ontelbaar aantal ratten en een ree gezien
5 KG mais, 5 KG tijgernoten, 10 KG hennep, 10 KG Hellibut boilies, 5 KG pellets en 25 KG the krill gevoerd
1400 KM gereden
Een week met veel te weinig slaap

Foto's... die volgen!
PB meerval 128 pond - 200 CM
PB Mehkong meerval 160 pond
PB schub 42 pond
PB leder 42 pond
PB spiegel 46 pond
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

19-07-2010 19:29

leuk gevangen, maar wel erg veel vissen verspeeld. Hoe komt 't?

Mvg

Peter
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

19-07-2010 22:56

Peter ik zal vd week wat foto's van de rigs plaatsen. De afstand van dik 100 meter, het weerhaakloos vissen in combinatie met behoorlijke wierbedden zullen een belangrijke oorzaak zijn geweest. Echter baart het aantal mij zorgen. In zo'n topweek kun je het hebben maar voor het zelfde geld had ik er 6 gevangen en 3 verspeeld, dan was ik goed ziek geweest! Ook enkele malen lijnbreuk gehad, enkele keren een obstakel, daar was niets aan te doen. Ook een aantal keer direct op de lijn, dat was achteraf te voorkomen maar bij elke run 50m lijn nalopen heb ik slechts enkele malen gedaan.

Ik kom er op terug!
PB meerval 128 pond - 200 CM
PB Mehkong meerval 160 pond
PB schub 42 pond
PB leder 42 pond
PB spiegel 46 pond
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

19-07-2010 22:58

Leuk verhaal Elmer!

Nu inderdaad nog de foto's plaatsen :wink:
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

20-07-2010 00:55

He Elmer, leuk stukje!

En over die lossers zou ik persoonlijk van die longshanks zijn afgestapt in die situatie, ook met dat wier en dergelijke
dan had ik een wide gape gepakt, los je haast niks op

spreek je!
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

20-07-2010 07:20

Bedankt voor jouw reactie. Weerhaakloos een wier gaat inderdaad niet zo heel goed samen. Misschien beter met platgeknepen weerhaak vissen als het al verplicht is...

Greets
Peter
Werner Dpe
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-09-2009 22:33

20-07-2010 08:46

Mooi verhaal Elmer, leuk leesvoer net in de trein. Was er geen mogelijkheid om vanuit de boot te drillen?
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

20-07-2010 11:46

widegape had ik bij me, tevens mee gevist. Moet thuis even kijken hoe het lossen daarop was.Ik heb geregeld vanuit de boot gedrild als er teveel weee op de lijn zat, ik vast zat ofd de vis echt los was. Ik heb verder bewust niet alles uit de bood gedrild, kost toch veel energie, moeite en je verstoord de steK. Voor de goede orde, ben geen luie visser:)
Ik ga nu weer van de zon en het strand genieten in Scheveningen, twee heerlijke moffen voor ,e met memmen als meloenen;)
PB meerval 128 pond - 200 CM
PB Mehkong meerval 160 pond
PB schub 42 pond
PB leder 42 pond
PB spiegel 46 pond
Plaats reactie