Jaargetijde Frankrijk

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2010 17:17

Laat je je keuze voor Frankrijk afhangen van 't weer? M.a.w. ga je alleen in de zomermaanden zodat je de hele dag in je korte broek kan vissen of mag 't hetzelfde kutweer als hierzijn? Of kies je JUIST voor 't vroege voorseizoen/late naseizoen zodat de bezettting minimaal zal zijn? Of ben je bang in het voorseizoen net in de paai terecht te komen. Kortom welke 3 criteria leg je voor jezelf aan?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

21-02-2010 17:59

primaire overweging is : wanneer kan ik vrij krijgen?
daarbij komt dat heel veel karperwater in noord-oost Frankrijk ligt en daar is het weer net zo onbetrouwbaar als in ons eigen kikkerland. Zo heb ik vorig jaar eind juli maar 3 nachten kunnen vissen vanwege voortdurend ***weer met onweer en stormachtige wind.
Verder vind ik het wel prettig als ik geen hele dag in de auto hoef om er te komen dus zuidelijker dan Dijon zie ik niet zo zitten.
Ik vind het wel prettig als het niet al te druk is maar daar kun je tegenwoordig ook al niets meer van zeggen. Ik heb het al meegemaakt dat de eigenaar lopende de week heel de put volzette met Franse dagjesvissers.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

22-02-2010 18:10

Ik ga gewoon wanneer ik van thuis weer mag. :wink:
Voor de rest maakt het me niet echt uit.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

22-02-2010 19:21

Hans Gielissen schreef:primaire overweging is : wanneer kan ik vrij krijgen?


Hans.... stel je kon alleen in april? Of november?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

22-02-2010 19:28

in dat geval zou ik mijn principe van "niet te ver" laten varen en behoorlijk zuidelijk gaan. Het slechte weer opzoeken vind ik het andere uiterste.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-02-2010 19:30

Hans Gielissen schreef:primaire overweging is : wanneer kan ik vrij krijgen?
daarbij komt dat heel veel karperwater in noord-oost Frankrijk ligt en daar is het weer net zo onbetrouwbaar als in ons eigen kikkerland. Zo heb ik vorig jaar eind juli maar 3 nachten kunnen vissen vanwege voortdurend ***weer met onweer en stormachtige wind.
Verder vind ik het wel prettig als ik geen hele dag in de auto hoef om er te komen dus zuidelijker dan Dijon zie ik niet zo zitten.
Ik vind het wel prettig als het niet al te druk is maar daar kun je tegenwoordig ook al niets meer van zeggen. Ik heb het al meegemaakt dat de eigenaar lopende de week heel de put volzette met Franse dagjesvissers.


Jups kies ik ook voor

Enne Hans,dan zaten we tegelijk in Frankrijk eind Juli was inderdaad slecht te noemen,was niet echt prettig toen. maar wel de anderhalve week volgehouden,met weinig hengels aan de kant vaak door het onweer,en we stonden vol in de wind dus alles extra toen verankerd,vooral toen ik wakker werd en me pod om zag leggen met me 3 hengels en piepers in het water :o
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

22-02-2010 22:38

En als 400km verder betekend 5 dagen vissen ipv 7?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
K. van den Herik

23-02-2010 08:15

Rene,

Ik tracht zoveel mogelijk variabelen in de hand te houden

kan ik 1 keer in een jaar ergens naar toe, dan in een periode dat de vis los is en zwemt, najaar dus en zeker niet rond de paai waar je met tig anderen moet hebben van die ene stek. Kan je in die periode van mei/juni veel vaker: dan volle bak en proberen om de juiste tijd de juiste stek te bemachtigen.

Maar waarom staat dit bij btw? Zie het verschil niet zo...
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

23-02-2010 18:07

Klaas,

De reden dat dit onder BTW staat is omdat ik dacht dat dit vaker gelezen werd dan Frankrijk, meer niet.
Eigenlijk hoop ik dat er enthousiaste reacties over april/mei zouden komen omdat dat mij dit jaar het beste past, zeg maar...
En dat dan weer omdat ikzelf eens het zalige idee had opgevat om eind maart te gaan, te vertrekken met voorjaarsweer (op vrijdag, temperatuur circa 18graden), zaterdag & zondag in windkracht 12 met (horizontale) regen heb gezeten en maandags 30cm sneeuw aantrof..... s'Middags maar weer afgereisd....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

23-02-2010 18:23

Wat BTW betreft kan ik het mij voorstellen dat je liever vroeg in het voorjaar gaat dan laat in het jaar vanwege de toegenomen hengeldruk en platgevoerd water. Op (de meeste) openbare wateren is dit in mindere mate aan de orde. Als je bij wijze van spreken de 'volgende week' kan vertrekken dan loop je al aardig wat minder risico mbt weersomstandigheden en paaiperiode, je kan dan je sessie verplaatsen. Meestal gaat zo'n buitenlandse trip gepaard met een lange voorbereiding en planning zodat je vaak op een bepaalde data vastzit.

Bij mij is het een gok. Als ik een bepaald water wil bevissen probeer ik eerst wat meer info over het water te krijgen en dan met name wat vangstgegevens qua periode. De paai probeer ik iig te vermijden omdat die vaak een slechte week brengt of je moest er middenin kunnen zitten. Sept./Okt. vind ik een mooie periode maar dit is natuurlijk per water verschillend.

Gr.
©
patrick eversen
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-03-2006 08:22
Locatie: amsterdam

25-02-2010 06:39

ik pak meestal toch wel vrij vroeg in het jaar meestal half april eind april de 1e frankrijk sessie
mede doordat er dan nog maar weinig gevist is op de meeste BTW dus de vis heeft weinig tot geen lijnen gezien in het water en zal met meer overtuiging op het aas komen en het slechte weer met regen en stormen neem ik dan maar voor lief.
met eigen ervaring heb ik toch altijd goed gevangen in april beter als wanneer ik mei of juni pak.
en dan ga ik meestal nog een keer in oktober en dan besluit ik pas enkele weken van te voren waar ik naarto ega en wanneer hier houd ik wel rekening met de weersvoorspellingen als de temp. iets gaat dalen dan ga ik plannen voor een sessie.
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

25-02-2010 06:58

mij maakt het allemaal weinig uit.
midden in de zomer heb ik nog altijd me beste vangsten gedaan.
is hard werken maar word altijd beloont en op elk water waar ik geweest ben.
met de paai moet je iig wel wat geluk hebben tussen de vis terecht te komen.
lukt dit wel dan kun je een geweldige week hebben.
najaar vind ik vaak het moeilijkst.
heeft bij mij nooit goed gelopen waarom weet ik niet. :(
Plaats reactie