Bung Sam Ran Thailand

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Dess Schenk
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-03-2007 01:16

07-10-2007 21:42

Is er iemand hier die weleens op Bungsamran gevist heeft http://www.bungsamran.com/eng/ en die mij meer info kan geven over bijvoorbeeld van te voren boeken bij een touroperator zodat ik zeker weet dat ik een eigen gids heb of kan ik gewoon beter daar naar toe gaan en het daar allemaal ter plaatse regelen? en wat zijn de kosten dan ongeveer.

Hoop dat iemand hier mij aan info kan helpen

Groeten Dess
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-10-2007 19:08

Dennis, ik heb er gevist.

Boeken vanuit een thuisland is 25x duurder dan ter plekke met een lokale gids. Deze kennen het meer volgens mij wel allemaal hoor.

Een visgids ter plekke kan wel de nodige meer grote vissen opleveren ja!
Wij hadden ook zo'n mannetje die er al zowat zijn leven viste.
Je vist er met een emmer broodkorsten, cocossap en vismeel.

Je rig ziet er als volgt uit. Een dobber met een stopper op 3 meter. Daaronder een voederveer waaronder dan weer een haak maatje 1/0 hangt. In de voederveer kneed je met losse korsten een bal. Als je deze ingooit vallen de stukken brood er uit langs de haak. Resultaat van deze methode is dat de vis er op zal azen en de haak ook pakt. De vissen hebben hele grote bekken.

Ga je ''net als wij '' de 1e uren vissen met een soort''method'' bal dan vang je ook wel hoor. Maar het duurt veel langer en veelal minder grote vis. Je vangt voornamelijk Mekong Meerval. Er zitten ook hele grootte Arapaima's en siamese Karpers. Van deze laatste zitten er in totaal 3 van meer dan 150 pond volgens mij. In de middag gaan ze met een boot het meer op en voeren ze tientallen vuilniszakken met broodkorsten. Wat je dan ziet is ongelooflijk. En je dobber knalt ook zeker onder als je er tussen gaat vissen. Mijn grootste vis was een 60 pond vis. Maar om deze voor Thaise begrippen groot te noemen.......

http://www.eurovissers.nl/wereldvissen/index.html
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Dess Schenk
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-03-2007 01:16

28-10-2007 23:09

superbedankt voor je reactie, heb dus besloten om daar gewoon maar naar toe te gaan. Enig idee of de taxi chauffeurs daar weten waar je het over hebt als je de naam van het park zegt?

Groet Dess
Arjen Lans

29-10-2007 12:45

Henk,
Qua viswijze sluit ik me helemaal aan bij wat Jordy zegt. Het water is werkelijk bijzonder. Tot een uur of 4 in de middag moet je ongeveer 15 minuten wachten op een nieuwe aanbeet. Na 4 uur gaat het helemaal los: Ingooien en binnen 30 seconden sta je weer een kwartier of langer met een kromme hengel. Je bent aan het eind van zo'n dag helemaal kapot en helemaal blauw van die cone die je aan het eind vd dril niet meer in je houder kunt plaatsen omdat sommige vissen onder je eigen steiger vandaan getrokken moeten worden. Daarbij nog een tip: ga niet direct sleuren maar gooi de druk er helemaal af. De vis stopt met zwemmen. Met de hand kan de vis er vaak centimeter voor centimer onder uit getrokken worden. Zodra ze weer vrij zwemt kan de druk er weer op.

Ik heb slechte ervaringen met locals en daarom kan ik je echt Ronny van Thaifishing aanbevelen: http://www.thaifishingguide.com/freshwa ... index.html

Ronny is een Noor die vloeiend Engels en Thai spreekt. Hij woont er nu 7 jaar. Is inderdaad wat duurder dan zelf regelen, maar voor die €125 heb je wel een onvergetelijke dag waarbij alles inbegrepen is: ophalen en wegbrengen, aas, materiaal (2 hengels, maar 1 is echt genoeg) en huur van je eigen hut. Als je met z'n 2-en bent kost het dus €62 per dag per persoon.

Je bent bijna gegarandeerd van meerdere 20kilo+ vissen op een dag. Ik heb zelf meerdere 30 kilo + vissen gevangen tot 61 kilo toe. Na 1 uur een kwartier drillen weet je waar je voor gekomen bent!

Ik kan je aanraden om 2 dagen te gaan: De eerste werk je jezelf in het zweet met de Mekongs en striped catfish. De 2e dag kun je wat relaxed vissen op Arapaima en siamese karper. Beide soorten zie je regelmating rollen en springen. De dreun die een 100 kilo zware karper achterlaat na een sprong 20 meter van je vandaan is niet te beschrijven.

Succes,
Arjen
Arjen Lans

29-10-2007 14:50

Hierbij wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en tenslotte de rig:

Afbeelding
Danny Mieremet

12-11-2007 15:55

Wat een lelijke vissen zeg! :o

Zullen wel sterk zijn denk ik?

Waarom zo ver weg voor sterke vis? Je kunt toch ook naar de Ebro gaan en een paar meervallen vangen?

Gr Mieremet
Arjen Lans

16-11-2007 09:26

Danny Mieremet schreef:Waarom zo ver weg voor sterke vis? Je kunt toch ook naar de Ebro gaan en een paar meervallen vangen?

Gr Mieremet


Hoi Danny,
Ik heb geen flauw idee wat ik met m'n geld aan moet, vandaar :roll:
Arjen
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

16-11-2007 15:13

Boek mij maar wat over, ik zit namelijk zonder.
Rob Thailand

21-12-2007 06:53

Ik ben gisteren nog in Bungsamran geweest. Ik ben een local (tenminste ik woon hier al 2 jaar) Het ging gisteren niet zo goed maar is pas mijn 2e keer op het meer. Ik ben er pas sinds kort achter gekomen dat het meer bestond.
Even over de prijs want de prijzen die jullie noemen zijn een beetje bizar.

Stel je gaat er zelf heen kost het je 5 tot 8 euro enkele reis (16 eur max)
Intree 20 eur
Net huur 1,5 eur
Bugalow huur (als je dat wil) 12 - 20 eur)
Hengel huur 10 eur

Het kan dus goedkoper. Het is zeker super vissen daar en ik ga er zeker nog een paar keer heen. Ik moet het alleen maar gaan proberen met brood want gisteren met het lam ging het niet goed. Ik begreep er niets van er werd overal gevangen behalve door mij (hadden er maar 4 totaal op een dag). Terwijl ik een mooie hengel had met leuke molen en wat gevlochten draad. Dus beter als die standaard hengels daar.
Arjen Lans

24-12-2007 08:59

Hoi Rob,
Klopt helemaal zoals je het schetst, alleen voor 50 euro extra heb je een gids die je garandeerd dat je minimaal 300 kilo op een dag vangt en anders je geld terug krijgt. Die gidsen (heb er al heel wat aan het werk gezien) maken simpelweg het verschil tussen een slechte dag met 4 vissen zoals jij, of dat je bont en blauw aan het eind van de dag je bed in stapt.

Als je er dan toch bent zou ik dat extra geld zeker de moeite waard vinden.

Succes,
Arjen
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

24-12-2007 10:38

Klopt wel degelijk dat zon gids verschil maakt. Ik had gewoon een slechte dag, naast mij zat een Thai te vissen die had er veel meer als mij. Ik deed wat dingen fout.

Nu is het voor mij anders omdat ik er vaker kan komen. Ik ga er met wat geluk de 26ste weer heen. Deze keer zal ik meer met brood aan de gang gaan.

Opzich heb ik 1 keer met gids gevist en toen ging het een stuk beter. Deze man viste met RAM en dat deed ik deze keer ook. Het verschil ? ik zou het niet weten.

Ik heb nu veel betere spullen als dat gehuurde spul en toch ving ik minder. Maar goed je kan natuurlijk je dag wel eens niet hebben.

Overigens is het voor mij anders natuurlijk, jij gaat op vakantie en dan laat ik hem ook breeder hangen. Ik woon er en dan denk je toch wat meer om je geld.

Maar goed ik ga gewoon net zo lang door tot ik net zo goed vang als die gidsen. Opzich doen ze niets vreemds, het zijn geen ingewikkelde tuigjes ect. Ook zijn er geen voerplekken dus opzich moet dit gewoon goed te leren zijn.

Overigens zou ik altijd de eerste keer wel met een gids gaan. Die gidsen (thai) kan je ook voor 20 euro huren. Ik heb het voordeel dat ik wat thais spreek (op vis gebied nog niet veel) Maar zij spreken bar slecht engels. Maar goed.. fish fish als je beet hebt dat begrijp je wel.

Ieder geval ik zie er weer naar uit om de 26ste daar te gaan vissen.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

24-12-2007 17:05

Beste Rob, dat je een betere hengel en molen hebt, wil toch niet zeggen dat je meer zou vangen?!?!? het gaat om om veel andere dingen......
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

24-12-2007 18:54

Nee, een betere hengel en molen betekend niet dat je meer gaat vangen. Hoewel ik het wel heel wat vond uitmaken voor mij dat mijn hendel links zat ipv rechts (kon ze niet verzetten op die huur dingen) Nu kon zelfs mijn vriendin een van die grote vissen drillen.

Ook een baitrunner systeem echt lekkerder werkt als het systeem wat ze in Thailand gebruiken (de slip helemaal open zetten en die snel dichtdraaien bij beet). Dit systeem wordt niet zoveel op het Bungsamran meer gebruikt maar wel veel op de kleine wateren. Je merkt dan echt het verschil

Maar qua techniek is er niet veel daar op bungsamran hoor. Je vist bijna altijd drijvend zonder veel poespas. Ik had dus ook geen idee waar het aan kon liggen. Hooguit aan het aas, maar iedereen gebruikt hetzelfde.

Het enige kunstje (als je met die brood ballen vist die je hier in deze thread ziet) is je brood los genoeg kneden maar vast genoeg om te werpen.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

06-01-2008 04:28

Ik ben nu een paar keer gaan vissen op het meer en nu met de locals. Mensen die er dus heel vaak komen.
Ik zit tussen de thai en niet bij de bugelows is opzich erg leuk.

Wat ik hoor is dat een gids niet echt nodig is zeker niet als je in of net na de Thaise zomermaanden komt. Dan gaat het echt los, op het moment is het minder en vang je maar een paar vissen per dag. Ook als je met een gids gaat. Ik had er gisteren 5 en nog een paar runs die ik miste. In de Thaise winter (als je het zo kan noemen) kan een gids handig zijn omdat die dan ver genoeg ingooit en je spullen goed mixt en je lijntje goed maakt.

De Thai zeggen dat er 2 soorten meervallen zijn. Pla buk (giant catfish) Pla sawai (kleinere versie). De grotere versie eet eigenlijk voornamelijk RAM en niet het brood gebeuren. Dit is een observatie van mensen die er dus heel vaak komen. Zelf heb ik dit ook al gemerkt het is dus een totaal andere ervaring als Arjan.

Nu is het hier winter en gaan dingen wat langzamer (maar 25+ graden). Ik heb ook gemerkt dat ze vaak foam aan hun haak doen om de haak zo onder de bal te laten drijven. Dit ivm met het haken. Standaard kopen ze wat Ram en 3 soorten geurtjes en zon pak kokosmelk. Dit wordt dan in een waterfles gemixed en aan de Ram toegevoegd. Dit steekt allemaal redelijk nauw, teveel vocht en je Ram is te zacht te weinig en het valt zo van je haak af.

Persoonlijk maak ik niet te grote ballen omdat je dan verder kan gooien. Afstand is erg belangrijk hier, dichtbij zitten ze een stuk minder. Je moet gooien daar waar je ze ziet zwemmen.

De diepte moet je varieeren de ene keer zitten ze dieper als de andere keer. Gisteren ving ik ze op een meter diep.
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

06-08-2010 14:56

Beetje heeeeel late reactie maar misschien voor mensen die er nog eens heen gaan.

Ik zou er heen gaan en gewoon alles zelf boeken als je perse een gids wilt. Al denk ik dat je met bovenstaande info even ver komt als met een gids.

Hier nog een tip voor als je wilt proberen een pla kaho te vangen, siamese reuze karper.
Dit deden wij een jaar of 5, 6 geleden en heeft gewerkt.

Kneed een bal ram (spreek je uit als lam) in een voerveer. Die veer is tekoop in het park. Zorg dat er een haak 1/0 met wat piepschuimballetjes aan de veer hangt. Deze haak kneed je aan de buitenkant van de bal. De haak wordt nu een soort popup haak. De onderlijn is een cm of 10 max. De haak zweeft nu voor de bal als hij lost mocht komen. Hang deze bal op een meter of anderhalf / twee diepte aan een paal aan 1 vd bruggen. Dit kan je doen met een elastiekje zodat hij makkelijk los komt. De karper aast tussen en tegen de palen aan en eet ook wel ram. Met de broodkorsten zal je niet zo snel karper vangen daar denk ik. Dan wacht je. Ga niet ver van je hengel want als je er 1 aan hebt is het knokken. Bedenk van de voren welke kant je op gaat lopen om de vis bij de palen weg te pompen. Deze vis zal alles van je materiaal en jezelf vragen. Om het nog maar eens te zeggen, "weet wat je doet en bedenk waar de vis heen kan. Hang je aas niet zomaar ergens waar je de vis zowieso gaat verspelen. Kijk waar je makkelijk een stijger ofzo op kan om de vis weg te gaan trekken bij de palen/brug.

Wat een handige tool kan zijn bij deze visserij is een drijvend ringetje wat je rond je lijn bevestigd. Mocht de lijn breken (lijn liefst ook drijvend) dan is er mogelijkerwijs nog een kans deze nog te pakken door het drijvende ringetje.
Laat niet weten dat je op kaho gaat vissen. Die keren dat wij er waren hadden ze het niet zo op blanken omdat ze kaho dmv een kieuwgreep het water uit trokken beweerde ze. De blanken mensen zouden "hun" vissen slopen.

Als je meer info zou willen dan weet ik nog wel mensen in Nederland of Thailand die je mogelijk verder kunnen helpen.

Het is een aardig meer maar ook wel een lelijk meer eigenlijk. Er staan zoveel mensen te vissen en er is zoveel vis dat het geen sport is een grote vis te vangen. Zo zijn er veel van deze bung's (meren) waar je tegen betaling kan vissen. Veel mooier is het toch om op de Chao Praja (rivier door bangkok) een wilde vis te vangen. Of probeer een ander openbaar meer en zoek naar de snake head, een vis die met oppervlakte pluggen te belagen is. Sommige aanbeten van deze vis lijken op het schok van een pistool. Of als je meer van statisch vissen houdt de pla jisok thai. Stuk voor stuk beresterke vissen
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-09-2010 19:50

En dat zoiets drillen in 40 graden C is niet echt aan te raden!
Afbeelding

Suc6
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

24-09-2010 15:29

vet hoor!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
K. van den Herik

24-09-2010 16:00

hoort onder betaalwater toch?
Plaats reactie