Goede en slechte betaalwateren.

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

30-01-2008 22:06

gradus scholtens schreef:
peter postema schreef:@Gradus,
overtuigen van wat? dat er op elk frans betaalwater:
1) gestolen vissen zitten
2) je altijd een stek moet reserveren en je niet kunt verkassen
3) het altijd kleine wateren zijn
4) het altijd duurder is dan openbaar water
5) zijn altijd de "wil het woord eigenlijk niet gebruiken" Peppievissers die er komen?
6) etc.etc.etc.

Nou duidelijk maken dat er ook andere manieren zijn om in frankrijk te vissen, niet op een betaal water waar waarschijnlijk vis op zit die gestolen is.
De meeste mensen denken toch dat het de normaalste zaak van de wereld is om naar een betaal water te gaan,weten niet eens dat je er ook nog gewoon heen kunt zonder 500 euro te betalen.
Kijk het natuurlijk zo dat het grootste deel van de frankrijkgangers naar een btw gaan.
Maak het besrpeekbaar,start een disscussie.
Kijk en als jij iedereen peppie vissers wilt noemen die naar een btw gaan,ga gerust je gang,maar is niet aan mij besteed.


Groet,

Gradus


Gradus , 500 euro voor een weekje betaalwater kap toch is man , je neemt het voorbeeld van dat meer van de Korda DVD , er zijn nog zat betaalwater waar je NIET 500 euro moet neerleggen maar prijsen rond de 200 euro dus je baseert je teveel op één water.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-01-2008 22:36

Beste Koos,

Nog bedank voor je zending en goede begeleiding van je spiegelkarpers op 15 december. Waren zeer mooie spiegels.

Zit toch met wat vragen, in hoever heb je kennis van zaken wat zich afspeelt op de 4 tot 500 BTW in Frankrijk die door Engelse beheerd worden. Verder is me bekend (of de propagandisten moeten de zaken verkeerd voorstellen). Dat de zogenaamde wat grotere top wateren in Frankrijk haast het hele jaar door bezet zijn. Of kleine putjes wel of geen bestaansrecht hebben en daardoor misschien haast gedwongen worden om onverantwoorde dingen te doen. Is voor mij (ondanks je reactie) tot nog toe in een donkere kamer kijken.

Hier zijn redelijke cijfers bekend van viswater waar de afgelopen jaren grote vissterfte heeft plaats gevonden. Is dit bij jullie in Frankrijk ook zo. En in hoe verre was er spraken van KHV.

Dat ik zeer huiverig sta tegen over met namen kleinere BTW wateren mag wel duidelijk zijn.

Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-01-2008 23:35

Beste Gradus,
fictieve getallen zijn aan mij niet besteed, jij baseert je mening enkel en alleen op jou ervaringen en van horen zeggen.
Jij mag je eigen mening hebben, ik mag deze ter discussie stellen op het moment als het mij overkomt dat je generaliseerd. Ik heb al vermeld dat er hoop fout gaat, maar nu wordt het zo neergezet dat elke btw fout is en lak aan wetgeving heeft en mensen die er vissen bijna criminelen zijn. Sorry maar daar blijf ik tegen ageren. Ten tweede als jij ze op andere gedachten wilt brengen zou ik eens beginnen met een andere aanpak.

Als je het stuk van Koos nu eens doorleest dan kom je misschien heel misschien tot een ander standpunt. Misschien stopt het generaliseren dan eens. Zoals Koos al aangeeft zijn er kwekers die vissen van het genoemde kaliber leveren waaronder simon horton. Eeven terzijde heb jij daar ooit niet eens gewerkt Koos?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-01-2008 23:38

@ de andere petert :D

We spreken over een partij legale vis van enig kaliber, deze kun je laten testen. Als het goed is en ik me niet vergis zijn de "legale" vissen voorzien van papieren.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
koos walters.
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-11-2005 00:33

30-01-2008 23:58

Uiteraard kan ik niet weten wat op alle +/- 550 betaalwateren in Frankrijk gebeurt. Wel kan ik een schatting geven hoe de huidig markt in elkaar zit.
De topwateren zoals bijv Rainbow lijken altijd helemaal vol te zitten, niks is minder waar. Ondanks veel reserveringen blijf de eigenaar met veel gaten zitten, onpopulaire stekken en mensen die niet op komen dagen bijvoorbeeld. La Horre is nog zo'n water wat aardig vol zit en waar altijd veel geruchten over rond gaan. La Horre is word uitgebaat door een van de grootste viskwekers van Frankrijk die jaren hofleverancier is/was van water zoals du der en orient. Die hoeft dus echt geen vissen te jatten of laten jatten. Veel wateren zijn achter de schermen in hand van viskwekers, neem bijvoorbeeld pescalis / la botte , van de franse overheid, viscontracten met een kweker. Hoe kosjer wil je het hebben.

Door mijn werkzaamheden op een Grote Franse kwekerij heb ik heel wat klanten zien komen en gaan. Het overgrote deel kan ik omschrijven als mensen, al dan niet zakenlieden, die denken een goede belegging te doen. En vooral denken makkelijk geld te gaan verdienen. 100% van die mensen komt bedrogen uit!!! Makkelijk geld in deze branche bestaat niet.

Dat sommige ondernemers in het verleden rare sprongen hebben gemaakt is duidelijk, dit was veelal voor de tijd van het aanbod wat de franse kwekers nu hebben.

Tegenwoordig worden er adviezen in gewonnen bij fisherie consultant agency's en bedrijfplannen geschreven, berekeningen gemaakt en dit word bij de (franse) banken aangeleverd voor leningen. Veel proffesioneler dan vele denken. Villedon is daarvan een voorbeeld.

Dan zijn er de vele wateren die door Simon Horton (visserij bioloog)gestocked zijn en/of beheerd dan wel bergeleid worden. Wie Simon kent weet dat hij zich niet inlaat met illigale (gestolen)vis. Simon runt tevens een advies en stock bedrijf gericht op bt wateren in Frankrijk. Dit zijn veelal kleine wateren. Simon heeft naar mijn schatting toch wel een 80-100 btw in Frankrijk voorzien van vis geleverd door een grote kweker in Normandie.(veelal in engels beheer) Tegenwoordig heeft hij zelf een kwekerij in Toulouse.

Goede vrienden van mij runnen adviesbureau's die ondernemers van begin tot eind bergeleiden bij de aankoop van wateren, vis, het verkrijgen van de nodige vergunnigen, enz. Ik weet dat hun ook een 100 tal bt wateren hebben voorzien van vis en advies. 95% engels beheer. Ook hun hebben fisherie studies opleidingen gevolgd en weten waar ze over praten.

Zeker zijn er BT wateren bekend in Frankrijk die last hebben gehad van vissterftes afgelopen jaren. Vaak was overbezetting de oorzaak, virussen kregen in het voorjaar vrijspel doordat de vissen nog niet voldoende reserves op hadden kunnen bouwen om zich hier tegen te verweren.
Of het hier gaat om KHV is veelal onduidelijk, er zijn meer onbekende virussen dan bekenden en vaak is er geen duidelijke aan te wijzen. Vooral de wateren die geen doorstroom van water hebben lijken vaak het slachtoffer te zijn van vissterftes.

Tevens is er op elk water een jaarlijkse sterfte van 5% vis. Het ene jaar sterft er amper tot niks en het andere jaar wat meer, such is life. Openbaar of prive zijn hierin gelijk.

Met recht dat je huiverig bent voor een aantal kleinere BT wateren. Een goed voorbeeld hoe het niet moet is/was bijvoorbeeld D-lakes.

Waar veel mensen toch schijnbaar aan voorbij gaan is dat je met een intensief water/visstand beheer de karper er snel kunt laten groeien. Zeker met de rassen van tegenwoordig. Veel van deze ondernemers zijn hier heel bedreven in geworden. Gewichts toenames van 3-4 kilo per jaar zijn vandaag de dag niet zo bijzonder meer in Frankrijk. Zeker niet op wateren waar een intensief beheer word gevoerd. Vleesfabrieken of niet, er is inmiddels veel kennis in de BTW sector en die passen ze dusdanig toe dat men niet eens meer geinteresseerd is in vis van buitenaf (openbaar water). Dit omdat ze exact weten hoe oud hun stock is bij welke gewichten. Erg belangrijk voor een bedrijf met levende dieren. Daar komt ook nog eens bij dat vis die van kleins af aan(k3), doorsnee, uiteindelijk veel groter worden op "hun" water dan groot uitgezette vis (k6-k7) die bij introductie terugzakken in gewicht.

Het lijkt mij het verstandigt om vooral een aantal wateren aan te gaan wijzen die wel te boek staan als kosjer. De vraag is er, het aanbod ook, help mensen de juiste keuze te maken. Ze gaan namelijk toch wel.

Koos
Laatst gewijzigd door koos walters. op 31-01-2008 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het maar naar vis ruikt!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-01-2008 00:13

Koos,
Dat lijkt mij nu ook, ben hier al langer voor.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Danny Mieremet

31-01-2008 00:15

Wat kan een oude topic dan nog stof doen opwaaien 8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-01-2008 00:38

michel Tja schreef:op een rivier of kanaal zitten en hopen dat er iets langskomt.en nooit weten wat het zou kunnen zijn.

DAT IS PAS VISSEN!

ltrz.


Ken genoeg mensen die dat ook geen vissen vinden op een rivier of kanaal...veel te gemakkelijk :D
Maar wat Bertil W. zegt, laat een ieder in zijn waarde :wink:
K. van den Herik

31-01-2008 08:02

rest my case....
K. van den Herik

31-01-2008 08:25

ow Peter,

Die containers he, dat zijn net zon soort containers waarin het halve nederlandse originele bestand naar de destructie is gebracht.

Nog steeds zou ik best keiharde bewijzen willen hebben van diefstal van vis van openbaar water tbv een btw.

Wil ik best nog wel eens een kunstje doen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-01-2008 10:19

Klaas,
welk kunstje? ga je op je kop staan, wil ik wel bij zijn :D

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

31-01-2008 11:17

Nou had mezelf en thuis beloofd nergens meer mee te bemoeien en allerlei projectjes de projectjes te laten. Maar voor zoiets wil ik wel op mijn kop gaan staan.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

31-01-2008 16:52

Koos,

Dank je wel voor je bijdrage,vond het goed om die kant van het verhaal een keer te horen.


Groet,

Gradus
....................
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

31-01-2008 16:54

gradus scholtens schreef:Koos,

Dank je wel voor je bijdrage,vond het goed om die kant van het verhaal een keer te horen.


Groet,

Gradus


Het werd eens Tijd 8)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-01-2008 16:56

Beste Gradus,
ben benieuwd wat je van die kant van het verhaal vindt, als ik vragen mag?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

31-01-2008 17:03

Beste Peter,

Mag ik het eerst tot me laten doordringen?
Zoals ik het nu hoor,zo heb ik er nooit over nagedacht.
Dus ff laten doordringen.

Groet,

Gradus
....................
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

31-01-2008 17:06

Word Gradus nu een betaalwater vissen? :lol:
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

31-01-2008 17:21

betaalwatervisser geef het beestje maar een naampje. laten we elkaar maar gewoon karpervissers noemen is beter denk.

dit is de zelfde onzin als een betaalwater vis minder waard zou zijn als een vangst uit openbaar water.

9 van de 10 betaalwateren heerst keiharde dressuur hengeldruk veel voedsel voor handen.

groeten van een betaa uhhhhh karpervisser.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-01-2008 18:44

Beste Gradus,
Natuurlijk mag dit, ben wel benieuwd naar je ervaring met de andere kant van het verhaal.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

31-01-2008 19:53

als ik een goeie wist, ging ik er graag eens vissen om te kijken of het echt iets is, zodat ik dan een objectieve eerlijke mening kan plaatsen.
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

31-01-2008 19:55

Google'en dan maar heh
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

31-01-2008 20:07

ik snap niet dat de meerderheid die tegen betaalwateren zijn zo zitten te zeuren, ik neem aan dat jullie er nog nooit zijn geweest dus hoe kunnen jullie dan oordelen over betaalwateren? Verhalen? Je moet niet alles geloven wat er gezegt word. Er zitten vast goede betaalwateren tussen daar twijfel ik niet aan.
Na de uitleg van koos word het toch een ander verhaal,niet?:D

by the way. Ik ben er nog nooit geweest.
Laatst gewijzigd door Tim Belshof op 31-01-2008 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

31-01-2008 20:09

Jammer Rob (topic starter). Het was natuurlijk het proberen waard, echter na drie postings is die overloze geouwehoer discussie weer opgelaaid. :-?
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-01-2008 20:24

Klaas,

Ga een kijken op Lac Du Der. Niet alleen de vissen zijn er mooi en groot. Kwam er ook zeldzame vogels tegen zo als de Zwarte Ooievaar.

Als je aan de andere kant bewijzen wilt hebben dat daar in het verleden gekke dingen gebeurd zijn kan ik je wel naar een voor jou ook bekende Hagenaar sturen. Die de uitbater waar iedereen bijstond op zijn kantoor beschuldigde van de bekende wanpraktijken. De andere personen op het kantoor moesten er openlijk om lachen. Kan me er verder niet druk om maken, ga er zeker niet op mijn kop voor staan. :lol:



Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-01-2008 22:39

Wat me tegen viel dat er aan een ter zakenkundig persoon als Koos Walters zo weinig vragen gesteld zijn. Wat mij b.v. nog niet helemaal duidelijk is betreft zijn opmerking over virussen. Mij zijn maar enkele karpervirussen bekend, wel dat de invloed van bacteriën en parasieten op karpersterfte de laatste jaren geweldig is geweest. In een laboratorium zijn virussen vrij gemakkelijk te herkennen. Telkens liep men bij onderzoeken hier tegen het zelfde probleem aan. Een virus als KHV was niet de oorzaak van giga sterfte op tal van viswater waar we hier over praten. In Engeland praten men al van een karpersyndroom. Door toeval kwamen we er achter dat de oorzaak bij voor karper vreemde bacteriën of mogelijk besmette parasieten gezocht moest worden. Die door het overdragen van nieuw uitgezette karper het oude karper bestand aantasten. Welke bacterie of parasiet hier de oorzaak van is weten we op dit moment niet. De rede hiervan is dat dergelijke onderzoeken schikbarend veel geld kosten.

Wat groei betreft hebben we hier dezelfde ervaring. Op Carp 2008 lagen de foto’s voor ieder die er geïnteresseerd in was voor het grijpen. Jammer dat nog steeds een vrij kleine groep er in geïnteresseerd is.

Kom hier verder opmerkingen tegen dat op BTW zoveel dressuur heerst. waardoor vangsten tegenvallen. Als dit zo is en de beheerder/eigenaar nog meer karper uitzet om zijn klanten tevreden te stellen. Wat komt er dan van het beheer terecht? Wat Koos al aanhaalde zullen bij kleine afgesloten putjes de draagkracht van het water ver overschreden worden. Wat de weerstand van karper ernstig aantast. Nu wordt door vele nog de nadruk op overgezette karpers gelegd terwijl een goed beheer zeker net zo belangrijk is.

Bij de KSN hebben we gesproken met karpervissers die ook van hun hobby hun beroep wilde maken. Zaken werden hier vaak geïdealiseerd, kennis van zaken was in mijn ogen vaak beperkt. Dat men nu door schade en schande een beroep kan doen op door Koos genoemde personen is een goede zaak.

Maak ik het in ons land mee dat viswater onttrokken wordt om er een BTW van te maken.
De macht van het geld en HSV besturen die zich meer druk maken om hun witvissers zijn hier vaak debet aan.

Verder valt me aan de hand van hengelvangstregistratie het volgende op. Zowel in 2005 en 2006 werd er in de winter hier op het kanaal spiegels uitgezet. Viel me op dat ondanks die stress periode veel karpers die we in het vroege voorjaar terugvingen al hun uitzetgewicht gedubbeld hadden. Ook was opvallend dat ze in lengte zo toenamen. Dat karpers onder goede omstandigheden niet in gewicht terugvallen vond ik opmerkelijk. Dit in tegenspraak van wat men altijd beweert heeft. Komende maand zullen we weer verder gaan met dit onderzoekje.

Bepaalde ontwikkelingen kan je niet tegenhouden wel zal je als karpervisser alert moeten blijven om kritisch te kijken naar die ontwikkelingen. Dat er dan door voor en tegenstanders wel eens doorgeslagen wordt neem ik maar op de koop toe.

Groet,
Peter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding