Goede en slechte betaalwateren.

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-02-2008 15:50

Klaas,
wist niet dat je simpel om te kopen was :wink: :lol:

groetsels,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2008 15:53

Volgens mij is al eerder vermeld dat de ads van Google die niet ondersteund worden door dit board per stuk uitgefilterd moeten worden. Dus bedankt voor het attent maken op deze ene die nog niet uitgefilterd is, Klaas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

01-02-2008 15:57

Ik zie al gauw de humor. Dacht dat ie speciaal voor mij was. :lol:


Wil je hem kloten moet iedereen 25 keer klikken....
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2008 16:06

Ziet eruit alsof er enig licht is in de duisternis :D ...zou het geholpen hebben die kerstengel 8)
Zou heel graag van koos willen horen welke ideeen hij heeft omtrent criteria's voor btw
mvg
hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2008 16:11

Verpoorten clement schreef:Even ter inlichting :Jaarlijks worden er in Frankrijk verschillende meren leeggelaten om aan de dam,of andere,te werken.Hierbij wordt er meestal een verkoop gehouden van de aanwezige vis.De grootste karpers worden meestal door eigenaars van priveputten (betaalwaters) opgekocht,de rest van de vissen worden opgekocht door vismeelproducenten.Vraag is nu;Hoe ziet gij die mooie 20 kilo vis terug? op een betaalwater of in een zakje als vismeel?


Clement,

Er kunnen ook andere oplossingen bedacht worden voor de vidanges. En soms is vismeel inderdaad beter. Denk maar even aan de overdracht van ziektes.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2008 16:25

Als ik de reactie van koos lees/begrijp, zitten de goede btw ook niet te wachten op vissen afkomstig van vidanges ivm ziektes
Mischien weer een gradatie/criteria voor "goede" betaal wateren ?
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

01-02-2008 16:27

Ik denk zelf, en correct me if i'am wrong(jij of iemand anders die er kennis van heeft), dat er tegenwoordig bij vidanges meer en meer op wordt gelet dat de vissen gewoon kunnen blijven leven in het water waarin ze zitten.
Steeds meer Fransen vissen en zijn verenigd in belangenorganisaties en die willen hun thuis wateren toch ook niet meer leeggehaald zien.

Wat ik hoor wordt er goed op gelet dat er geen vissen verdwijnen tijdens vidanges.

Dankzij de gigantische opmars van het karpervissen in Frankrijk en het uitkomen van ook steeds meer magazines etc. daar. Is de sociale controle ook groter en zal er hoop ik althans en denk ik ook wel een beetje, steeds minder met vissen gesleept worden.

Overigens wil ik nog wel 1 misverstand uit de weg helpen... het is net zo goed fout hoor.. maar er wordt vaak vanuit gegaan dat vissen die meegenomen worden van openbare grote wateren altijd naar BTW gaan..
Dat is absoluut niet het geval, het gebeurd natuurlijk wel eens, maar wij hebben al zoveel Fransen gesproken die gewoon vissen uit rivieren en grote meren overzetten op kleine putjes.. niks prive althans niet altijd gewoon openbaar water. En ze zijn er nog trots op ook..
Dit is natuurlijk net zo fout als naar BTW overzetten, maar dit even ter verduidelijking dat overzetten en BTW niet altijd hand in hand gaat.

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2008 16:37

Het is moeilijk grip te houden op de aktuele situatie. De grote karpers van vidanges zijn een welkome bron voor privewateren om het bestand op peil te houden. Voor een aantal jaar terug brak er paniek uit bij verschillende eigenaren toen de vidanges uitgesteld werden. Dat heeft natuurlijk niks met goed beheer te maken. Als dit besef groeit is dat alleen maar goed. Of dat ook zo is, kan ik niet zo maar controleren.

Ik blijf sceptisch.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

01-02-2008 16:47

Kees,

Net als jij blijf ik ook sceptisch en kritisch. Het is echt niet zo plots hosanna of zo.

Maar ik 'zie' wel kleine verbeteringen bij een aantal van de vele BTW eigenaren. Er zullen er ongetwijfeld ook nog een heel groot aantal een fout beheer voeren mbt te veel vis uitzetten en gestolen vissen kopen.

Maar is het dan slim om dan maar alles te boycotten, dat is de vraag? Sceptisch en kritisch is oké, maar ook realistisch blijven denk ik.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2008 17:00

Boycotten helpt sowieso niet. Er is vraag, dus wordt er in voorzien. Je zou dan de vraag moeten aanpakken. Maar ik vind het niet juist 2 kampen te maken en deze tegen elkaar op te zetten. We moeten het samen doen. Waar ik wel over val zijn de slecht onderbouwde positieve uitlatingen over betaalwateren. Die stel ik aan de kaak. Alleen wordt niet goed begrepen dat het doel slechts bewustwording van de negatieve kanten is. Dit onbegrip komt dan wel van twee kanten. Vaak is er bijval uit het antikamp die ook weer niet onderbouwd is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

01-02-2008 17:31

Kees Ouwehand schreef:Boycotten helpt sowieso niet. Er is vraag, dus wordt er in voorzien. Je zou dan de vraag moeten aanpakken. Maar ik vind het niet juist 2 kampen te maken en deze tegen elkaar op te zetten. We moeten het samen doen. Waar ik wel over val zijn de slecht onderbouwde positieve uitlatingen over betaalwateren. Die stel ik aan de kaak. Alleen wordt niet goed begrepen dat het doel slechts bewustwording van de negatieve kanten is. Dit onbegrip komt dan wel van twee kanten. Vaak is er bijval uit het antikamp die ook weer niet onderbouwd is.

Groet, Kees



Kijk daar heb je wat aan. Kees weet je wat mijn probleem is met sommige mensen hier? Ik vis 2 x per jaar fijn op een goed gerund betaalwater en dan krijg je te horen dat je vissen die je daar vangt minder zijn etc. Het zijn niet allemaal rotte appels die betaalwateren. dat ik er geld voor neer tel is mijn eigen pakkie aan misschien dom how knows. maar het meelopertjes gedrag van de anti betaalwater kant is echt extreem aan het worden elk negatief dingetje wordt aangenomen ofdat het waar is.

tevens denk ik dat je iedereen zijn smaak moet waarderen ik bijvoorbeeld vis liever op een put van 16 hectare met 13 koppels erop dan een 100 hectare voor me zelf. Dit haalt bij mij de sfeer omhoog al zullen sommige mensen dit niet begrijpen. Dat competitie gevoel :D zo noem ik het maar.

tevens heb ik respect voor de niet betaalwater vissers ik vindt het alleen jammer dat je plezier en je na plezier de grond in geboort wordt als je vangsten van een BTW afkomen. laat iedereen zijn hobby beleven zoals die is en als dat bijv een topic over iemand zijn visvakantie op BTW is of iemand zijn trip naar cassien. geeft dat toch helemaal niet?
Zo kan iedereen zijn intresse's ophalen uit het karperforum.

dit geld hetzelfde voor boeken dvd's en magazine's van alles wat en de hoofdmoot is tevreden.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-02-2008 17:32

Kees, Dit is iets waar ik persoonlijk al heel lang mee bezig ben.
Lastig maar op dit moment lijkt er iets voortuitgang te zijn.

Zeker is geen compleet hosanna in de branche alleen zoals er al is vermeldt zijn er nuances. Ik heb vanmiddag nog met Koos gesproken en er zijn een x aantal criteria die mee zouden kunnen wegen.

Hoe je de emotie eruit zou moeten filteren weet ik niet, heb jij een idee?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-02-2008 17:50

Is hier al meer aangehaald. Als eigenaren/beheerders het belang van een koosjer BTW inzien zullen zij zelf met een organisatie moeten komen. Criteria waaraan zij moeten voldoen en niet te vergeten de controle hier op zal van uit die organisatie betaald moeten worden. Ideeën aan welke eisen een BTW zou moeten voldoen is op een namiddag op papier te zetten. Of dit realistisch is kan Koos mogelijk beantwoorden?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2008 17:55

[quote="Yuri Monsterik vindt het alleen jammer dat je plezier en je na plezier de grond in geboort wordt als je vangsten van een BTW afkomen. .[/quote]
Zie dit toch echt als jouw persoonlijk probleem Yuri :-?

Kees,
Sceptisch blijven?..graag
Laten de voorstanders van btw deze geworpen handschoen maar eens oppikken en er iets meedoen :wink:
Ben benieuwd..
Eet smakelijk allemaal
HB
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

01-02-2008 19:45

Hans Brinkel schreef:[quote="Yuri Monsterik vindt het alleen jammer dat je plezier en je na plezier de grond in geboort wordt als je vangsten van een BTW afkomen. .

Zie dit toch echt als jouw persoonlijk probleem Yuri :-?

Kees,
Sceptisch blijven?..graag
Laten de voorstanders van btw deze geworpen handschoen maar eens oppikken en er iets meedoen :wink:
Ben benieuwd..
Eet smakelijk allemaal
HB[/quote]


dat bedoel ik nu net van zoek het maar uit het is jouw probleem.

van mij hoef het geen probleem te zijn en van jouw?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2008 21:40

@ Yuri
Mij maakt het geen drol uit of jij wel of geen plezier beleefd aan je vangsten, al of niet van een btw.

Persoonlijk zal ik mij het plezier welke in beleefd met wat ik ook doe (dus oo het vissen) nooit laten afhangen van wat een ander ervan vindt..dat bedoel ik :wink:

Verder...

De voorstanders van btw hebben blijkbaar ergens last van?
Hun vangsten worden niet voor vol aangezien?
tja.... :-?
Moeten de tegenstanders van btw dit probleem dan soms oplossen?
Volgens mij worden er in deze topic voorzichtig enkele ideeen en suggesties aangedragen. Het is aan de voorstanders van btw om er iets mee te doen :D ...toch? Zij zijn immers DE KLANT en mogen mijn inziens best wel eens kritisch zijn en vragen bij de btw beheerder of deze wil meewerken aan een lijst van goed beheerde btw en of deze branche zich nu eens wel serieus wilt nemen.
Nu is alles nog veel te schimmig en is het koffiedik kijken en worden beheerders geloofd op hun blauwe ogen...tja :-?

mijn gedachtes...
Als er vanuit de branche van betaalwaterbeheerders en/of hun klanten er niks gebeurt, dan zullen al deze betaal wateren en hun vissende klanten tot in de lengte der dagen over 1 kam geschoren blijven worden...terecht of niet :wink:
toch?
MVG
Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-02-2008 21:57

Wat nooit mogelijk bleek is nu toch min of meer mogelijk geworden, n.l. een redelijke discussie over BTW's.
Criteria inzake 'goede' en 'slechte' BTW's is op zich een heikel punt waar m.i. maar heel lastig of nooit is uit te komen met een stel karpervissers op dit board.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-02-2008 22:27

Beste Aart,
mee eens, mogelijk is er alleen veel mits je mensen de kans geeft en ze ook het idee krijgen dat er naar ze geluisterd wordt.

Er zijn best criteria te bedenken alleen wie bepaalt deze criteria?
Bijvoorbeeld de KSN die hier zijn eigen richtlijnen aan heeft gekoppeld wat de definitie is van een betaalwater. Gaan we biomassa per ha meenemen en ga zo maar door of kijken we alleen naar het deel waar het in dit topic vooral om draaide?

In deze discussie ging het voornamelijk om illegale vissen die overgezet worden. Er zijn een x aantal wateren, waarvan je erzelf een aantal kent die voldoen aan dit criteruim en waarvan je kunt zeggen dat men hier geen illegale praktijken op dat vlak hebben. Als je kijkt naar b.v. een simon horton en een villedon of zelfs la horre, dit zijn viskwekers die tevens eigen wateren beheren om meer inkomsten te genereren. Ja inkomsten heren, het blijven wel ondernemers.

Ook jij bent op de hoogte neem ik aan van de kosten per kg vis :wink: , dus kun je de relatie tussen aanschaf legaal en illegaal vrij simple inzichtelijk krijgen. Koos heeft dit er al mooi neergezet.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

01-02-2008 22:28

Waar hebben we het hier over? Is het nou zo moeilijk om zonder alle commercie uit te sluiten eerst maar eens grenzen te stellen aan wat WIJ vinden dat wel en niet kan?

Die ondernemers gaan toch wel door. Die hebben een helder doel.

Welterusten. Bert,
ff v==
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-02-2008 23:22

Wel zeiken over BTW-en maar ondertussen :

Vrijwel elk spiegelkarperproject is inmiddels voorzien van Villedon spiegels en anders heeft Koos heeft er dit jaar wel een aantal geleverd.

De vis van BTW-en en/of Franse viskwekers is dus wel goed genoeg. Misschien zaten er wel nazaten van gejatte en overgezette riviervissen tussen ? :oops: Dit lezend moet je toch beseffen hoe belachelijk rechtlijnig en vooral hoe hypocriet er door diverse personen gedacht word.

Kijk eens wat vaker in je eigen spiegel en begin dan te lachen, de een zal dat harder moeten doen dan de ander.

Om zichzelf vooral. :cry:


Met uitgelachen groeten. ( Vrij naar HPE :-? )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-02-2008 23:44

Michel ik begrijp je reactie en hij is nog terecht ook alleen zit er wel een grote maar aan.

Wat heeft een spiegel die in open water wordt uitgezet nu te maken met goed of slecht of slecht en minder slecht beheer van een BTW water te maken?

Wil je het beste of in ieder geval een beter leven voor de vis zou je mogen wensen dat iedere jonge karper de kans krijgt om in een spiegelproject terecht te komen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-02-2008 23:45

Tsja Michel,
die kant wilde ik niet op, maar ja it crossed my mind several times.
En dan niet alleen in deze discussie, een kleine hint misschien zo af en toe :wink:

Wil het ook niet veroordelen, dat heeft geen zin. Heb me wel eens afgevraagd hoe het nu rijmt voor die mensen zelf.
groet,
Peter

offtopic: DVD is goed ontvangen begreep ik? Puik stukje werk!
It's not who you are, it's who you know.
Jan Peter Teerling

02-02-2008 00:33

Zo als ik hier door diverse mensen (Peter/Michel en anderen) over 'tegenkamp' hoor praten,lijkt me dat ook weinig respectvol en ook het nader tot elkaar komen geen goed doen.Just a thought..

Wel opvallend dat Peter altijd zéér actief in topics over betaalwateren..Toevallig aandelen in de BV Simon Horton..? :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 00:42

Ach JP,
was het maar waar, zat ik er beter voor als nu :lol:
Ook al mag ik niet klagen :wink:

Op je verdere opmerkingen ga ik niet in, is voor mij geen tegenkamp namelijk. Gewoon mensen die ik soms niet begrijp en tot op heden weinig kans heb gehad anders te ervaren. Het lijkt erop dat hier verschil in gaat komen.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

02-02-2008 00:43

[/quote]Verder verbaas ik mij oprecht op het ogenblik, misschien is er een lichtpuntje te ontdekken. Het opstellen van wateren die betrouwbaar zijn zou een optie zijn. Welke criteria hiervoor genomen zouden moeten worden zij nader te bepalen. Heb hier wel wat ideeen over, alleen zijn een aantal vrij lastig. [/quote]


Als alles goed gaat ga ik in september een weekje naar betaalwater met mijn vriendin, ben meer dan bereid om hier verslag van te doen. Had al eerder aangegeven in deze discussie dat ik mij niet achter de horde schaar die alle BTW's bij voorbaat afbrand, maar wel achter verantwoorde kiezen sta.

Gr
Gewoon doen..........8)
Plaats reactie