Lac du Der Zuid-bassin

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Jan-Arie de Jong
Berichten: 23
Lid geworden op: 09-06-2008 13:54

20-05-2010 16:34

Heer Beek,

Ik proef, zoals bij vele anderen, dat de enige ludieke manier van vissen op Der overdag is. Jammer als je je op die manier tekort doet. Er zijn een aantal zeer mooie en zeer goede nachtstekken waar voldoende mogelijkheden zijn om overdags ergens anders te vissen. Daar komt bij dat er op sommige stukken aanzienlijk meer 's nachts wordt gevangen als overdag. En niet zelden heeft een stok een grote vis opgeleverd die er al 48 of 72 uur in lag. Alles heeft zijn charmes en is voor iedereen anders.
Plezier in en om het vangen, daar gaat of ging het om.

Succes aan alle vissers!
Groeten,
Jan-Arie
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

20-05-2010 17:16

Jan Witter,

Dat kan best, maar ik weet niet wat patrick verstaat onder weinig vangen, maatjes van me hadden 30 april en 1 mei al 18 vissen. wil er alleen maar mee zeggen dat er heel veel mensen vissen die hier niet op board komen, geen stek boeken en helemaal hun eigen ding doen. en die vertellen al helemaal niets tegen zo'n patrick of zijn maten.

Jan-Arie,

mijn excuse's dat het zo overkomt, is helemaal niet mijn bedoeling! ben er zelf jaren geleden ook geweest Stek 14. wel wat vissen gevangen maar voelde me erg benauwd. halverwege de week draaide wind en was de vis verdwenen. dan zit je daar voor veel geld.
ik heb helemaal niks tegen de nachtstekken of de mensen die er vissen. alleen ben ik van mening dat wanneer je op de camping staat en verschillende gedeelte's van het water bevist je veel beter kan reageren op veranderingen.
op de nachtstekken zijn mensen al tevreden als ze een tiental vissen vangen, als je de vis op zoekt kan je dat op 1 dag vangen! de mogelijkheden zijn gewoon veel groter! maar dat zal patrick nooit zeggen, gaat hem geld kosten! hij is niet voor jan lul zo fanatiek aan het controleren langs het water :lol:


nogmaals, het is niet mijn bedoeling om jou of andere persoonlijk aan te vallen! wil alleen aangeven dat er meer gebeurd dan dat patrick verteld.

wens jullie veel succes de volgende keer!

mvg

joery
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

20-05-2010 17:39

Ik heb de naam Patrick niet eens genoemd, die heb ik alleen maar op dinsdagochtend vuil op zien halen, en niet gesproken over de vangsten.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

21-05-2010 07:52

Dan heb ik het verkeerd gelezen.....
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-05-2010 07:53

Tja als je een boot tot je beschikking hebt en tegen baaien en of reservaten aan gaan zitten vissen, kan je meer vangen dan iemand die op 1 nachtvisstek zit te wachten totdat de vis over zijn stek zwemt.

Verder is Du Der een water, waar ervaring een zeer grote rol speelt. Als je weet waar je mee bezig bent, kan je ook op een nachtvisstek goed vangen net zoals op een dagstek. Maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Er zijn heel veel nachtvisstekken die "normaal" nooit goed lopen en er zijn een aantal nachtvisstekken die wel goed zijn. Net zoals met dagvissen, je kan wel ergens gaan zitten en gaan voeren en dan hopen dat de vis over je stek komt. Maar dat doen de meeste ook op een nachtvisstek.

Dat je inderdaad makkelijker kan verkassen en dus je kans groter maakt om vis te vinden zeker. Maar dan moet je wel met meerdere voerstekken vissen, en vaak een goede boot hebben om ergens te komen. Want met de auto kan je echt niet overal naar toe.

Daarnaast als je een nachtvistek hebt geboekt en deze loopt niet, mag je altijd verkassen naar een andere nachtvisstek. Dus gaan zitten wachten op niks, is ook niet slim.

Groet
Alex
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

21-05-2010 08:38

Bij ons was verkassen geen optie, alles zat vol ( hadden via mijn oude werk al 11 stekken gereserveerd) voor de meeste was het een geslaagde trip maar persoonlijk vond ik het gewoon helemaal niks..zoals in deze topic al aangegeven, iedereen vist op zijn eigen manier en haalt daar op zijn manier voldoening uit.
Maar het is niet toevallig dat de mensen die er net even iets meer energie en tijd insteken meer vangen dan diegene die op een nachtstek gaan zitten en afwachten.
Er zijn zat goede nachtstekken in productieve gedeelte's van het meer maar het is maar net wat je er zelf van maakt.

Du der is een mooi water en we mogen blij zijn dat het op deze manier nog mogelijk is om er te vissen,
het had heel anders kunnen lopen daar....
Jan-Arie de Jong
Berichten: 23
Lid geworden op: 09-06-2008 13:54

21-05-2010 09:10

Ok van der Beek.
Daar draait alles om: Het is maar wat je er van maakt!!
Der is en blijft echt een wereldwater en hoop er nog vele jaren te komen.

Veel plezier en succes allemaal.

Groeten,
Jan-Arie
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-05-2010 11:27

Jan-Arie de Jong schreef:Dagvissen of een nachtstek? Of beide...



Reserveer een nachtvis stek voor de zekerheid,als ik daar ben ga ik eerst rondkijken of er betere opties zijn zodat ik eventueel kan omboeken.Als het dan niks is ga ik met me boot overdag op pad om wat andere stekken te bevissen.
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

06-06-2010 18:07

Hallo,

Ik wil met m'n vriendin rond 24 augustus een dag of 10 naar Lac du Der voor het eerst.
Dit wordt de 4e frankrijk trip, maar nu wel op wat groter water.
Voorgaande keren bij de Doubs en Villeneuve de La Raho geweest.

We willen dan op een camping gaan staan daar en dan overdag gaan vissen op verschillende (voer)stekken met behulp van de boot. Ik heb een aantal vraagjes over jullie ervaringen.

Is het rond deze tijd ivm de temperatuur te doen, of ben ik bij voorbaat al vrij kansloos op dit water?

Welke campings liggen bij het water en is er een site waar ik een plaats kan reserveren?

Wat zijn de regels mbt tot dit water, mag een buitenboordmotor eigenlijk ook?
Mijn rubberbootje is 2.60 meter lang en mn minnkota is een 50lbs, is dat verantwoord op zo'n slok water of is het verstandiger een grotere boot en eventueel zwaardere elektromotor mee te nemen?
Mag overal overdag gevist worden? Of zijn er nog reservaten e.d. waar niet gevist mag worden?

Alvast bedankt.

Chris
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

07-06-2010 18:35

Hier kun je het zelf een beetje bekijken. Voor meer info http://www.pecheauder.com/

Afbeelding
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

08-06-2010 22:36

Bedankt, die zal ik sowieso uitprinten en meenemen.

Iemand die mn andere vragen misschien kan beantwoorden?

Groet,
Chris
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

09-06-2010 07:29

http://www.vacansoleil.nl/camping/info/ ... ooglefracc


site van de camping....

op je andere vragen zijn meerdere antwoorden mogelijk.

als het niet te warm is kan je makkelijk vis vangen, beetje wind doet al wonderen daar.

je boot is groot genoeg, alleen pas op als het weer te hard waaid. je motor moet zeker genoeg zijn, neem genoeg accu's mee zorg ervoor dat je er minimaal 2 in je boot hebt staan.

qua aanpak moet het wel goed zitten maar is erg afhankelijk van heel veel factoren.

hoop dat je niet te warm weer hebt met een lekker windje!

alvast succes!
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

13-06-2010 18:02

geachte mannen,

ik wil volgend jaar die kant op! iedereen praat eigenlijk alleen maar over het zuid bassin! moet je zon stek huren? of is het met een vergunning al goed om op zuid te zitten. dit word dan mijn 2de Frankrijk trip ik heb een boot dus das geen punt! eventuele tips zijn natuurlijk altijd welkom! en vanaf hoelaat mag je er dagvissen? is dat gewoon meteen met zons opkomst? mag je er met een vergunning voor alleen dag vissen ook met 3 stokken vissen of moet je deze vergunning er apart bij kopen?

mvg stefan
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

14-06-2010 08:28

Beste Stefan,

- je mag ook gewoon dagvissen op het zuid bassin.
- als je je vergunning koopt krijg je er een papiertje bij met de tijden over het dagvissen. verschilt per dag.
- een vergunning voor 3 hengels bestaat niet, met de vergunning die je koopt mag je met 4 hengels vissen.

hoop dat je hier wat aan hebt!
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

14-06-2010 13:02

alvast bedankt van der beek!!

heeft iemand misschien nog meer tips? zou iemand misschien zijn ervaringen daar op het water willen vertellen mag natuurlijk via pb maar misschien leren er nog een aantal mensen meer van!?

mvg stefan
lievens jurgen
Berichten: 34
Lid geworden op: 20-05-2005 20:49
Locatie: Markegem (belgie)
Contacteer:

18-06-2010 10:46

Zo, net terug van 5 dagen bootvissen. 18 stuks gevangen.
hebben 4 dagen op vieux der gevist en 1 dag op zuid bassin.
Water staat hoog en ze waren nog gedeeltelijk aan het paaien op het zuid.

groeten
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-06-2010 12:56

Wat ik me afvraag is waarom zijn er zoveel mensen die zo graag op du Der willen "dag"vissen....
Er liggen zoveeel andere (goede) dagviswateren in Noord Frankrijk... Waar ook campings aan liggen, net zulke mooie karpers zwemmen ect ect... is het gewoon de meute volgt elkaar? Of zijn die andere meren zo onbekend dat men er niet heen durft?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-06-2010 13:15

Onbekend trekt meer is mijn gevoel iedergeval.

Maargoed Du der staat bekend om zijn vissen etc etc,dus is de keuze denk snel gemaakt,alleen die vissen zijn ook niet dom natuurlijk.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
lievens jurgen
Berichten: 34
Lid geworden op: 20-05-2005 20:49
Locatie: Markegem (belgie)
Contacteer:

18-06-2010 13:18

Alex, ik volg de meute niet. geloof me vrij.
Ik ga er omdat ik het er gewoon leuk vind.
Wij vissen al jaren uitsluitend in frankrijk en inderdaad zijn nog andere wateren waar het leuk dagvissen is.
Iedereen kiest vrij waar hij geen gaat, of het nu dagvissen of nachtvissen is.

groeten
Pieter van den Baard
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-05-2010 18:33

15-07-2010 21:18

Goeden avond allemaal.
Dit is mijn eerste reactie op dit forum, ben normaal niet zo'n forum type.
Ik ben eerste week Juni een weekje op Der geweest, was weer een paar jaar geleden, wilde zelf eens zien wat er allemaal waar is van die horror verhalen over vis sterfte e.d.
Ken patrick aldaar ook wel een beetje, en we hebben een poosje zitten kwekken over der.
Kan kort zijn, de statistieken die ingevuld moeten worden, tonen nog steeds een flinke hoeveelheid droomgewichten, maar er is wel degelijk veel veranderd. Ik heb voor het eerst in Frankrijk schub-karpers zitten vangen. Allemaal rond de 10 Kg. Mijn uitje was dus al volmaakt, geen monsterkarpers, maar ik ga in eerste instantie gewoon een weekje weg van werk, 1 vis van 10 kg is al voldoende voor wat lol.
Kennelijk is er een uitzetting geweest, volgens wat locale vissers, van schub-karpers, uit de kleine etangs die bij Der in de buurt liggen, dit om de inderdaad behoorlijke hoeveelheid overleden vis op te vangen. Toch zit er nog meer dan genoeg. Wat wel leuk is, of niet volgens anderen, is dat de Meerval toeneemt op Der. Ik wist er plots 2 te vangen, op 2 tijgernoten! Grootste was 150 cm bij 19,8 Kg, en dat gaf best strijd, was voor mij de eerste bijvangst die ik ooit in Der heb gehad. Ik vind dat zelf een hele uitdaging om zo'n ding in je eentje in het midden van de nacht, met je waadpakkie aan, te landen. Ga in Augustus nog een weekje, en hoop dat ik ook dan weer wat kan landen. Ik vind het zelf nog steeds een enorm uitdagend water, waar menig visser nog steeds kan toppen qua gewicht, hetzij wel dat dat nu iets moeilijker is dan 6 jaar geleden. Het enige wat ik misschien kan toevoegen aan dit forum, is, voer niet te veel. Je mag met 4 hengels vissen, dat geeft al voldoende voer. Ik ben nu best vaak op Der geweest, en ben nog nooit zonder foto's naar huis gekomen. Ik voer meestal zo'n 5 tot 10 ballen, met een klein handje tijgers. En dat is tot nu toe altijd wel succesvol geweest. Echt stekken heb ik nooit gemaakt, gewoon 4 hengels op 4 verschillende dieptes. En een beetje blijven zoeken. 2 Hengels op ongeveer een vaste locatie, en 2 zwervers, om Kapitein Iglo met zijn bootje een beetje bezig te houden. De locale vissers daar gaan meestal gewoon een avondje of een dag, en die vangen prima. Maar die zitten dan ook niet waar de nacht stekken zijn. Wat ik wel even kwijt wil, is dat er veel vis uit Der is verdwenen, gejat, om het maar even bot te zeggen. Die kleinere betaalwaters geven grof geld voor een grote karper. Echt zonde! Als de geruchten waar zijn, probeert men zelfs de Engelsen te weren uit Der. Ik heb veel gehoord van die locale karper/snoek vissers, en daar wordt je niet vrolijk van!
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

15-07-2010 23:56

Zou het verstandig zijn op vooraf de camping al te boeken, of zou dat niet perse nodig zijn?
Pieter van den Baard
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-05-2010 18:33

29-07-2010 21:04

Als je zeker wilt zijn van een plek, zou ik boeken. ik zag wel een nieuwe camping, maar weet niet of alles altijd vol is. Gewoon bellen en vragen, weet je het zeker.
Gebruikersavatar
gerjan berendijk
Berichten: 204
Lid geworden op: 22-06-2008 16:44
Contacteer:

30-07-2010 19:14

is er overdag op lac du der ook vis te vangen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-07-2010 19:29

ja waar niet
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm