KWO Rotary - De Samenstelling van Karperaas

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

31-01-2015 10:45

Goedemorgen vissers !

Vandaag hebben we weer een interessant item geplaatst op KWO, de Rotary waarin 3 zeer ervaren aasmakers het hebben over de samenstelling van karperaas. Roelof Schut, Sjef van den Hoven en Chris Gabriele hebben het onder andere over de etikettering van boilieverpakkingen maar ook komt er in terug: wat is een verantwoorde bol?

Lees het hier: http://karperwereld.nl/kwo-rotary-de-sa ... karperaas/

Vragen? Stel ze gerust hier of onder het artikel!

Afbeelding

Groetjes Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-02-2015 00:32

Heb vorig jaar voornamelijk met de pen (en dus met particles) gevist, maar word door de artikelen over aas, weer enthousiast voor het bollen draaien.

Eerst een recept op papier gezet.
Vanavond de koffiemolen uit de kast gehaald en een proefmix gemaakt voor het komende voorjaar. Had geen eieren (de rest nog wel) dus de mix aangemaakt met water.

500 gr. gemalen Nutribird P15 (een pelletvoeding voor papegaaien)
250 gr. Cede proteine mix (gemalen)
100 gr. Whey perfection (wei proteïne concentraat met en klein deel wei hydrolysaat)
100 gr. Super patent bloem (betere binding dan gewone tarwebloem)
50 gr. Tarwekiemen

Toevoegingen:

15 gr. Fructose
15 gr. Knorr vleesjus met pittige kruiden
15 ml. Mix van 50/50 Maggi en Kikkoman sojasaus (1,5 ml. Gebruikt op 50 ml. Water).

Heb de mix niet te veel gepimpt, omdat ie voor de langere tijd is.

Hoe schakel ik trouwens mijn scr lock uit (Windows 8.1). Op de een of andere manier heb ik die ingeschakeld.

Valt me helemaal niet tegen hoe stevig die bollen worden (twee minuten gekookt), zou ik zo mee durven vissen. Zullen waarschijnlijk redelijk snel uit elkaar vallen, maar dat moet ik nog even uit testen. Voor de winter in ieder geval wel leuk en daarnaast voor de pen natuurlijk ook.
Zal komen door de birdfoods (waar al binders in zitten) en de combi bloem en wpc.
Wpc. is een prachtig product, met ook nog eens hele leuke draai-eigenschappen. Jammer dat het reteduur is.

Smaak valt me ook niet tegen, net als Roelof proef ik mijn bollen ook altijd (voor wat het waard is).
Iets voor een discussie?

Ik krijg er weer zin in.
Bedankt heren!
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

01-02-2015 07:57

Leuk recept. Die super patent heeft alleen echt zin als je intensief moet kneden. In de bakkerij gebruiken we voornamelijk deze bloem voor bijvoorbeeld krentenbrood. Dit moet een deeg zijn die een vulling goed kan dragen. Of het zin heeft voor jouw boilie betwijfel ik. Je zou ook volkorenmeel kunnen gebruiken en de tarwekiemen kunnen weglaten dan heb je hetzelfde effect.
Succes groetjes Ron
Plaats reactie