Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnn Boot
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-05-2006 10:57
Locatie: Oud-Beijerland

28-05-2006 01:31

Oude maas of Spui is toch ff wat anders dan het H.V. of H.D en wat Kees met name bedoelt is de sterkte van de stroming. Verder biedt de het H.V of H.D. een veel grotere diversiteit aan stekken. Of misschien aan bereikbare stekken.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

28-05-2006 07:45

Ik ga de getijdentabel maar eens in de gaten houden! Interessant stukje Boudewijn. Als je alles bijhoudt kan je natuurlijk ook terugrekenen, logboek naast een almanak houden en vergelijken maar!

Mijn vangsten zijn niet geweldig geweest, in 2 nachten vissen een 18-ponder gevangen en verschrikkelijk veel windes... De laatste tijd kijk ik erg goed naar de windes, en ik blijk ze zoveel te dubbelen tijdens een sessie! Ik had nu een nacht waarin ik 2 windes allebei 3 keer ving! Dit is toch om gek van te worden? Letten jullie maar eens goed op als je die f*cking beesten weer midden in de nacht tegenkomt...
Ik ben in ieder geval van plan om ze in een bewaarzak te gooien en ze los te laten als ik nok!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-05-2006 10:33

Geweldige impuls voor de rivierentopic Boudewijn!
Je hebt het al eens eerder aangegeven van die getijden en de stroming.

Heb wat vraagjes omtrent jou schrijven:

Riviertheologie deel 1…komt er nog een deel 2-3-4-5-6???....heel graag
Je schrijft:
Twee dagen voor de maximale springtij de Nederlandse kust bereikt, vang jij meestal bovengemiddeld goed qua gewicht.
Je verklaart verder dat in wezen het springtij opgewekt word op de Atlantische Oceaan en dat dit twee dagen later pas aankomt bij de kust van Nederland.

Vind dit een hele interessante passage in jou tekst!
Als je een beetje tussen de regels door leest :wink: , lijkt het er dus op dat de karpers min of meer een sterk ontwikkelde (oer)instinct heeft of hoe je het ook noemen wilt , waarmee hij vooraf kan inschatten wanneer het springtij (en daarmee extra stroming en voedsel ) eraan zit te komen!

Zal interessant zijn als hier meer wetenschappelijke gegevens over bekend is….als dit namelijk zo is, dan beschikt de karper over “iets” wat sterk ontwikkeld is.

Dan zou het wellicht ook zo kunnen zijn dat zelfs karpers die niet op de rivieren zwemmen hierover kunnen beschikken. (De een wat meer dan de ander, net als de mens)
Immers ook sommigen mensen hebben nog last van hun “oer”-instincten (Vissen is b.v ook afgeleid van ons oer-instinct om te jagen)..de een wat meer dan de ander (vraag maar aan die
“ To the bone” gasten :D )

Of………?,

Is de verklaring hiervoor veel simpeler en geef je zelf het antwoord hiervoor in je eigen schrijven:

Gezien jou kennis van het getij op de rivieren opgedaan in de loop der jaren, speel je hier uiteraard handig op in.
Je vist op de voor jou nu meest geschikte uren, waarop je de meeste kans maakt op grote vissen.
Je tactiek spit zich hier op toe en rondom de “ magische dagen” doe je nog eens extra je best en leef je hier bewust naar toe door twee weken vooraf al te gaan voeren, tot 2x per dag toe.

Zou het kunnen zijn dat je door het feit dat je deze tactiek zo toepast, je op het moment suprème (2 dagen voor springtij) , je gewoon begonnen bent met het afromen van je opgebouwde voerstek?
Zou het kunnen dat je dan als vanzelfsprekend na twee dagen de vangsten dan terugloopt omdat je voerstek tegen die tijd simpelweg afgeroomd is?

Dit is absoluut niet bedoeld als “ kritiek”, vind het bovenmatig interessant en zou er graag meer over te weten willen komen.
Zal absoluut een doorbraak zijn als we kunnen vaststellen dat de karpers in staat zijn om (twee dagen ) vooraf te kunnen bepalen wanneer het springtij de kust zou bereiken.
Valt dit op een andere manier te bepalen zonder vooraf te voeren?


Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-05-2006 12:35

Hans, wellicht een retorische vraag, maar wat was er eerder, de kip of het ei? Ik denk toch dat het Boudewijn eerst is opgevallen dat dit aasgedrag 2 dagen voor springtij een feit was en dat hij er daarna zijn voertactiek op aangepast heeft. Zelf heb ik nooit zo op het fenomeen springtij gelet in relatie tot de vangsten, wel ivm de iets hogere waterstand en een grootst mogelijk verschil tussen eb en vloed (normaal 1.30 tot 1.50 meter, dan soms 1.80 meter). Moet je soms je bivak iets hoger zetten om geen natte voeten te krijgen. :wink:

Zelf vis en voer ik wel op het getij, omdat ook hier 90 procent van de aanbeten komt als het tij afgaand is tot wanneer het weer vloed begint te worden. Dat houdt in dat ik wel een ochtend of avond ga vissen als het bijv. om een uur of 5,6 in de ochtend of middag op z'n hoogst is en daarna dus eb wordt en dat ik thuisblijf als het rond die tijd eb is en daarna dus alleen maar opkomt.

Omdat springtij gekoppeld is aan de stand van de zon en de maan, kan het ook zijn dat het niet eens met de waterstand an sich te maken heeft, maar juist met die zon- en maanstand. En dat zou weer betekenen dat dit aasgedrag voor alle karpers in heel NL op zou gaan.

Koop vooral de Enkhuizer Almanak, daar staan alle gegevens in mbt zon en maanstanden, eb en vloed, springtij en doodtij. Erg leerzaam!

groet,

Blankin' Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

28-05-2006 12:54

He Boud,

Ik vind het echt bizar dat je dit in je eigen visserij weet toe te passen. Echt mijn petje af. Op zich het toepassen van deze theorie zal misschien niet al te lastig zijn, maar om het te ontwikkelen en die linken te leggen. Bizar gewoon.
Al eerder was deze theorie ter sprake gebracht door jou en had ik mij aan het begin van het seizoen voor genomen het niet toe te passen, maar aan het eind van het jaar mijn logboek uit te lezen aan de hand van de tabellen. Dit omdat ik denk dat ik toch (nog) niet genoeg ervaring en kundigheid, dus basis, bezit om mijn riviervisserij naar een hoger niveau te tillen met behulp van jou theorie.
Ik ben er wel zeker van dat dit een issue is die niet zomaar weg gewuifd zal worden. Sterker nog, ik denk dat er een hoop mensen toch wel heftig in geïnteresseerd zijn. Het zou toch fantastisch zijn als deze theorie aan het einde van het jaar door de diverse riviervissers op (of buiten) dit discussieboard aan de hand van hun logboek geverifiëerd wordt en de ervaringen gedeeld worden.
(Ik hoorde afgelopen week van jou dat je je nog al eens verveeld in de winter, misschien zou jij wel als een centraal punt kunnen opstaan om alle data te verzamelen en te kunnen interpreteren aan de hand van de "Stolk-Theorie")

Heb je je leidraad ook al buiten deze regio gehanteerd (Of collegae). Zoja, wat waren die resultaten. Kwam dat overheen?

Ik ben heftig onder de indruk en kijk uit naar Deel 2, 3, 4 en de rest!!!
Bedankt!!

Om ff terug te komen op Simon's gedubbelde winde's. Dat heb ik ook al vaak zat ervaren, dat je gewoon een winde meerdere malen per nacht vangt. Dat ze gewoon 2 of meerdere haakwonden in hun bek hebben. Soms denk je dat er honderden winde's op je stek zitten, maar is dit dan wel zo? Het zijn ware vreetmonster's en bijna allemaal niet meer moeders mooiste(Hoe zou dat nou komen?)
Misschien is aan de kat voeren ook een oplossing!!! Of aan Polen?

Maar weer eens kijken wat deze week gaat brengen.....tactiek onder de loep nemen en zonodig aanpassen....weer genoeg tijd aan de waterkant om na te denken wat ik allemaal fout doe....ppffff.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-05-2006 12:55

Simon Dekker schreef:Mijn vangsten zijn niet geweldig geweest, in 2 nachten vissen een 18-ponder gevangen en verschrikkelijk veel windes... De laatste tijd kijk ik erg goed naar de windes, en ik blijk ze zoveel te dubbelen tijdens een sessie! Ik had nu een nacht waarin ik 2 windes allebei 3 keer ving! Dit is toch om gek van te worden? Letten jullie maar eens goed op als je die f*cking beesten weer midden in de nacht tegenkomt...
Ik ben in ieder geval van plan om ze in een bewaarzak te gooien en ze los te laten als ik nok!


Simon, gebakken zijn ze in ieder geval niet lekker, dat heb ik al geprobeerd! 8)

gr. Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

28-05-2006 13:19

Kees Verheij schreef:Hans, wellicht een retorische vraag, maar wat was er eerder, de kip of het ei?


Kees lees dit maar eens :lol: http://frontpage.fok.nl/nieuws/65079
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-05-2006 13:47

Zo we zijn weer thuis. Laatste nachtje met vrouwtje gevist, was erg leuk.. pizza's en hotwings zitten eten totdat het er aan alle kanten uit kwam!

Al met al een leuke week gehad met 18 vissen waarvan 12 x 12kg+ en 2 x 20kg+.

Volgende week weer 5 dagen vrij staan, eens kijken wat het weer doet..

Vang een beer

Lex

PS Boud ik ga je stukje vanavond lezen!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

28-05-2006 16:28

Ook ik sta echt te kijken van Boudewijn zijn theorie, vet knap gevonden. Er zit in mijn ogen wel een maar aan. En dat is dat de vangsten aan 'onze' stek daar niet aan voldeden. Daar was echt het weer de bepalende factor. Misschien ook wel logisch, als er golven tot een meter staan denk ik niet dat een karper het verschil van eb en vloed zomaar doorheeft. Ik denk dus dat op de windkant er andere aasperiodes zijn als uit de de wind.

Wel heb ik gemerkt dat op de andere stromende rivieren bij mij in de buurt het altijd laag water was als ik beet kreeg. Ik heb helaas nooit gelet of het opgaand, afgaand of gewoon eb was. Ik had altijd het gevoel dat bij laag water er meer natuurlijk voedsel op een kleiner stukje zat waardoor de vissen aant azen gaan. Boudewijn, heb jij al geprobeerd te verklaren waarom die vissen juist gaan azen tijdens een bepaald tij?

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

28-05-2006 17:45

vangsten aan 'onze' stek daar niet aan voldeden. Daar was echt het weer de bepalende factor. Misschien ook wel logisch, als er golven tot een meter staan denk ik niet dat een karper het verschil van eb en vloed zomaar doorheeft.


Het punt waarop de getijstroom van de ene hoofdrichting in de tegengestelde hoofdrichting omkeert noemen we “kentering”. De stroom die heerst vanaf hoogwater(vloed) naar laagwater(eb) noemen we “ebstroom”. De stroom die heerst van laagwater(eb) naar hoogwater(vloed) noemen we “vloedstroom”. Vloedstroom betekent voor de binnen delta dat de sluizen hun werk gaan doen meestal gaan ze dan op een kier of dicht.


Ik maak hier dus uit op dat karpers wel degelijk verschil tussen opkomend en afgaand kunnen waarnemen aangezien de stroomrichting op de rivier anders is. De wind zal hooguit wat bovenstroom veroorzaken maar de onderstroom blijft toch wel constant.

De groenten..
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-05-2006 17:48

Heftige kost Boud! Je weet hoe ik hier over denk..

groetjes Rolex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-05-2006 19:04

Lexus Cuyten schreef:Heftige kost Boud! Je weet hoe ik hier over denk..

groetjes Rolex

Nou..hoe denk jij hierover dan :D :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-05-2006 19:18

Hoi Hans,

ik ben niet zo'n schrijver ;)

groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-05-2006 19:29

Lexus Cuyten schreef:Hoi Hans,

ik ben niet zo'n schrijver ;)

groetjes Lex

Je mag het me ook persoonlijk vertellen aan boord van de karperkotter hoor :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-05-2006 10:35

Afbeelding

foto van mij met m'n liefje ;)

Vang een beer

Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

30-05-2006 12:25

Het blijft echt een bak van een vis. Wat een apparaat zeg!!!!!
Nogmaals gefeliciteerd.
Er komt dan een misschien toch wel wat afgezaagde vraag bij mij boven, maar; Is die vis nou ook echt nog een stuk sterker dan een mooie twintig-ponder van de rivier of valt dat wel mee? Hij ziet er echt bizar fors en krachtig uit en dan nog een niet al te misselijke staart erachter.

Oja,

Ik heb mijn record-reeks van 24 :oops: rivierblanks doorbroken en vanochtend mijn eerste rivier vis van 2006 geland. Een nette 23 pond spiegel :D . Hopelijk gaan er snel meer volgen.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-05-2006 13:10

Sterk kan je niet zeggen. Zwaar wel, echt een lompe bak gewicht die in de hengel hangt. De tweede keer dacht ik ook dat ik vast zat, dat duurde gewoon zeker 5 minuten voordat hij ging zwemmen!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

30-05-2006 15:20

Sorry peoples ineens zeer spontaan is besloten door karperwereld om het artikel te plaatsen ff herzien nog, bruutste foto's erbij en hoppabaits.

Dus ik wis het ff weer allemaal bedankt voor de reacties.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-05-2006 16:58

Jaaaajaaaaa,

spontaan, ahum :o :roll: .

Desalniettemin lekker leesvoer.

Groet,
Steef.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

30-05-2006 21:19

o.k toch maar weer gaan voeren op me aprilstek het weer blijf zo klote dat ik daar toch nog wel kan vissen!!!
net weer wezen storten met tigers en ballen 24mm.
probeer ik het nog een keer zachtjes over te doen wat ik in april heb gedaan.
hoppa gaaaaaaaaaaaannnnnnnn zaterdag tot maandag hoeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!! gr. de gekste.
p.s boudewijn ik ben heel benieuwd naar het artikel wat straks dan in de karperwereld zal staan!!!
laterrrrrrrrrrrr aan het waterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

30-05-2006 21:27

o,ja sorry kerger hoe kon ik dit nu vergeten!!!!!!
VAN HARTE MET JE EERSTE RIVIERKARPER VAN DIT JAAR!!!!!!!!!!!
maar dat mot je natuurlijk volgend jaar niet weer doen he!
ons zo lang laten wachten 24 NACHTEN echt niet normaal maar goed de kop is eraf.
kom van de week je bier effe opzuipen hoi.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-06-2006 11:20

Stephan,

Je hebt een PB.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

02-06-2006 19:53

we gaan zo weer voeren!!!!!!!!!!!!!! en morgen vissen!!!!!!!!!!!! hoppa!!!!!!!!!!!!!!effe kijken of ik me schubkarperrecord nog een keer kan breken34.3 of me spiegelrecord 36.4 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!als ik over een uurtje staat te smijten met me voerschep sta ik weer in me eigen keihard te gillen zo van HIER,HOPPA,GAAAAANN,HIER PAK AAN 24MMERS,TIGERS,EN BLIK MAIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!vol bombarderen die rivier!!!!!! gr. de allergekste!!!!!!!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-06-2006 12:47

Vannacht met Simon gevist op een voor ons nieuwe stek, waar we met de kano's naartoe zijn gepeddeld. Hoge golven en harde stroming, maar we brachten het er heelhuids af en een prachtige 20,5 ponds spiegel voor Simon geeft weer nieuwe moed. Volgende week 3 nachten op 3 verschillende aangevoerde stekken, met Roger uit Limbabwe. Gezien de weersverwachting en watertemperatuur moet het goed gaan komen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-06-2006 16:57

Zo het zit er voor mij weer op, m'n 2 maten gaan wel door. Ik ga me eens klaar maken voor 2 Frankrijk trips en m'n vriendin wat meer aandacht geven, is wel nodig :oops: :D

Target voor het voorjaar is eruit, heb hem zelfs 2 keer gevangen. Hoe gek kan het lopen..

De rivier is vanaf half Augustus weer aan de beurt ;)

succes U allen en vang een beer
Als je er maar vertrouwen in hebt.