Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-01-2006 08:42

Ik heb juist goede ervaring met grote groepen zwanen, deze trekken plantjes zoals wier enzovoorts uit de bodem. Dit zorgt voor meer voedsel deeltjes in het water.. ik heb meegemaakt dat er hele sporen van zand en wierplantjes de kreken langzaam uit kwamen drijven met de stroming mee... vangen als een tiet.

groet
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-01-2006 10:00

Laat ik het zo zeggen ik ben het er niet helemaal mee eens.
Van uiterwaarde vissen heb ik weinig verstand doordat wij dat weinig hier kennen. Ok in de zomermaanden is het dan wel kut omdat je dan ook nog last hebt van veel wier. Maar ik heb zeker 5 jaar op ondiepe zandplaten gevist en het meeste vertrouwen heb ik erin als het juist erg troebel is. Misschien komt dat inderdaad dan doordat het misschien toch veel kleigrond bevat. Maar mijn eigenlijke punt is dat je juist beter vangt bij troebel water en de karper er daar daadwerkelijk kan zijn.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-01-2006 10:02

Ik ken ook iemand die pas op een stek gaat vissen als hij er zwanen heeft gelocaliseerd.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-01-2006 10:09

Ja die ken ik ook :D

Ik heb er ieder voorjaar ook weer meer vertrouwen in zodra de zwanen zich weer melden op de voorjaars stek. Al zit ik wel altijd al eerder, maar dit heeft te maken dat ik er gewoon ook graag vis..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2006 11:33

Even over de zwanen op je stek,

wel eens aangedacht dat als je afhankelijk bent van voorvoeren dat 10 zwanen binnen no - time 5 kilo bollen weg hebben gevreten.. dat is ook een van de redenen dat je geen moer meer vangt, er ligt niks meer.. Karper vind niets meer, niks houdt ze -voor- even vast en toedeloe!

Dat vriemelen in de bodem trekt m.i. wel karper aan, alleen al uit nieuwsgierigheid, vergelijk het maar met zwemmers.. op een strandje.. weet je nog.. :wink:

gr Raymond
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

25-01-2006 13:12

Raymond,
Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. :roll:
Binnenkort toch maar weer eens gaan proberen, met of zonder zwanen. 8)
gr.
Edward
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2006 15:47

Edward,

ik vergat nog te vermelden dat in het donker voeren niks uitmaakt :(
Die zwanen zijn niet gek... met hun lange nek vreiemelen ze heel snel grote opp af, zeker met zijn 10-en... vind er eentje zo'n lekker balleke dan gaan ze als schoffelaars jouw stek -en al is die 50 bij 50 meter- even le3kker uitkammen... ook in het donker.. en het lijken van die schatjes die zwanen... last heb er echt wel van, meer nog dan Koeten en meeuwen, echt. Koeten motte duiken en het kost veel energie.. en doen ze niet graag in het donker, dus in het donker voeren is dan niet zo'n probleem.. en met een bergje mais kun je de koetjes nog wel om de tuin leiden.. :) Maar zwanen is echt een andere -naar- verhaal :-? , prachtbeesten zijn het.. maar grote concurenten van karpervisers :o , onderschat ze niet.. het gaat dan wel vooral om de ondiepe stekken he... op dieper water heb je er geen last van.
Maar in het voorjaar op een stek van mij is het een crime.. bergen mais en bollen..het maakt geen bal uit dag en nacht schoffelen ze alles binnen een paar uur kaal :o :( :roll: .. zeker als ze met zijn 10-en zijn.
En m.i. gaat het erg goed met onze zwanen, het worden er steeds meer lijkt wel.

gr Ray
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-01-2006 16:18

Ben ik blij dat er 2 meter water op m'n stek staat.. HOEI!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2006 16:44

hoi Lexus

dat scheelt idd bij zwanen maar vegis je niet ze kunnen hele ver komen hoor... door dat gewoel komt er ook eenhoop los van de bodem he.. en -ik weet het niet zeker- m.i. pakken ze ook dingentejs zwevend, dus niet operse van de bodem zelf..,
Weet niet of je ook last hebt van duikeendjes, of dat je die wel eens op je stek hebt gehad..dat is ook lache :( ... die duiken dus juist wel -graag- snachts op en of andere manier, waarom?? denk dat ze het snachts veiliger vinden... echter ze duiken s'nachts m.i. niet graag heel diep, maar 2 meter = no problem... tenminste hier dan.. en denk nou niet dat ze je bollen snachts niet vinden.. hou op hou op...

Ja ja... man man af en toe wordt je gek van dat watergespuis... :(

gr Raymond
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-01-2006 17:22

En iedereen er maar mooie foto's van schieten ;)
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2006 17:39

In Frankrijk schieten ze er ook op...
uche uche..
na ja ik hou het maar bij plaatjes schieten, alhoewel ik er soms beetje gestoord van wordt, mag ook graag oppervlakte vissen... na dan weet je het wel..
Met alle manieren van het karpervissen moet je leren leven met gespuis... lekker RAYlaxt man... :( :lol: :cry: :roll: tja is het nou om te lachen of huilen... uuuhh?
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-01-2006 17:51

ik zie ze ook liever opstijgen en oprotten dan dat ze landen laten we dat vooropstellen. Ik heb in het pikkedonker snachts op de ondiepe platen er weleens 2 per ongeluk gedrild, dat je 20 meter voor de kant ineens een zwaan gruwelijk naar je hoort blazen is echt geen pretje. Dan heb ik het nog geeneens gehad over The killerswan Dominator die ik het liefste wel een keertjer zou willen drillen en aan het eind van het liedje een langzame verdrinkingsdood gun. (ik ben een echt dierenliefhebber maar deze zwaan maakt echt meer kapot dan dat hij geliefd is).
kortom: ik moet er ook niets van hebben
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

25-01-2006 19:26

Kees,

Zelf heb ik wel vissen in deze onderwaterse stof/zandwolken vis gevangen en dan vooral bij het afzwakken van de wind. Eén voorbeeld; De volschub hier links ving ik 's middags na de nacht dat jij aan de overkant had gezeten. Weet jij nog die windkracht 10??? Ongetwijfeld. Keiknetterharde ZW-wind. Ik had mijn hengels in laten liggen, omdat ik wist dat deze verplaatst waren :o , tegen de stenen aan die op de bodem lagen. Toen de wind afnam tot kracht 4 kreeg ik een keiharde fluiter en ving deze vis. Op dat moment was het nog één grote stofwolk totaan de vaargeul. Zou het ook niet zo kunnen zijn dat met een harde wind op de kant de karpers zich op een gegeven moment niet meer zo veilig voelen met die enorme deining in het water. En dan bedoel ik dus tussen de tot een meter hoge stenen?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

25-01-2006 19:36

Een beetje verschillende meningen over de zwanen.
Ik ga het dit voorjaar gewoon weer eens proberen.
Op dit moment zijn er van de hele populatie die aanwezig was er nog maar 2 over.
De rest is doorgetrokken dus maar hopen dat ze voorlopig wegblijven.
:roll:

Gr.
Edward
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-01-2006 21:10

Boudewijn Stolk schreef: Dan heb ik het nog geeneens gehad over The killerswan Dominator die ik het liefste wel een keertjer zou willen drillen en aan het eind van het liedje een langzame verdrinkingsdood gun. (ik ben een echt dierenliefhebber maar deze zwaan maakt echt meer kapot dan dat hij geliefd is).
kortom: ik moet er ook niets van hebben


Die killer zwaan komt echt regelrecht uit 1 van Steven Spielbergs ergste horrorfilm! Dat geloof je gewoon niet als je dat ziet..


Raymond Hakkert schreef:lekker RAYlaxt man


Ik hou het ook liever reLex :D
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

25-01-2006 21:35

Afbeelding
Maar jij bedoeld zoiets als dit Kees?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

25-01-2006 22:40

Lekker weertje Stephan :lol:

Maar wat betreft dat zand, het klopt inderdaad dat wanneer het echt fijn zand is het negatief voor je vangsten is ( zou het daarom zo slecht karperen zijn in de sahara? )
Troebel water door klei is tot zeker hoogte wel positief, tenminste tot het punt word bereikt dat het water zo troebel word dat het zuurstof gehalte in de verdrukking komt.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

25-01-2006 22:47

Juist Steef dat is wat ik bedoel. Het ging me ook meer om de windkracht dan om de waterkleur. Dat het water verkleurd is een teken dat de deining van de golven zo groot is dat de bodem wordt omgewoeld. In mijn ogen vindt de karper dat toch niet echt prettig. Wil hij net een boilie pakken, vliegt ie ineens een halve meter opzij.

groeten Kees
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-01-2006 23:01

Kees van der Voorden schreef:Juist Steef dat is wat ik bedoel. Het ging me ook meer om de windkracht dan om de waterkleur. Dat het water verkleurd is een teken dat de deining van de golven zo groot is dat de bodem wordt omgewoeld. In mijn ogen vindt de karper dat toch niet echt prettig. Wil hij net een boilie pakken, vliegt ie ineens een halve meter opzij.

groeten Kees


Als jij in de zee zwemt onder water. Word je dan ook door elke golf op de kant geslagen???

:wink:

Groetjes,

Ruud
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-01-2006 08:26

Denk dat de karper zich bitter weinig druk maakt om golven of stroming(zeker gezien de visserij die ik beoefen op de rivieren) maar dat door de toename van zand het zuurstof gehalte afneemt (is maar een gedachte en kan die dan ook op generlei wijze onderbouwen, maar volgens mij betekent veel zand in het water een afname van zuurstof maar weet dat niet 100% zeker)

Een run krijgen tijdens drukke scheepvaart (en dan niet van die plezierbootjes) is ook geen probleem, zou dus kunnen zijn dat zand een ander probleem veroorzaakt dan het wat "moeilijker" opnemen van voedsel.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2006 09:03

Nu ben ik ook geen expert, maar het lijkt me toch ook dat er bij zo'n branding wel een beetje inbreng van zuurstof zal zijn toch?

We; heb ik ervaren, dat als de golven één meter hoog tegen mijn eigen kantje op staan te beuken, dat dit de vangsten niet ten goede komt. Da moet je zowiezo voorbij de "branding" in het diepere water vissen...

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-01-2006 09:45

Dat klopt wel Mistz, maar het ging mij meer om de verkleuringen (lees zandoplossing) in het water.
Door golfslag komt er zeker zuurstof in het water maar het gaat erom of dit water de zuurstof kan "opnemen" en dus benutbaar is door de karper.

Ik weet van die materie ook te weinig helaas :oops:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2006 11:04

gewoon lekker gaan vissen en conlusies proberen te trekken lijkt me het meest zinvol?
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-01-2006 17:21

Das regel 1 mitsz:

Om te vangen mot je eerst gaan vissen :P :P :P :P :P
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

26-01-2006 17:53

Hoi heren,

Wat Kees al zei, zo ook heb ik in mijn rivier visserij niet echt rekening gehouden met eb en vloed. Weet precies hoe dit kom. Het is mijn nooit op gaan vallen dat ik met een bepaald getij meer of minder ving. Wel viel mij op dat het vooral 's ochtends goed was. Misschien haalde ik dit wel in mijn hoofd, daarom ben ik gaan kijken in mijn visschrift bij wel moment van de dag ik aanbeten heb gehad. Deze gegevens gaan over 1 1/2 voorjaar op dezelfde stek(Maart t/m half Juni). Wil er ook bij vermelden dat het niet informatie is, getrokken uit korte nacht sessie's. Viste toen zodra ik uit mijn werk kwam, maakte niet uit welke dienst. Of gewoon mijn hele (doordeweekse) weekend.

Tussen:
0-2 uur - 3 aanbeten
2-4 uur - 5 aanbeten
4-6 uur - 7 aanbeten
6-8 uur - 17 aanbeten
8-10 uur - 7 aanbeten
10-12 uur - 8 aanbeten
12-14 uur -9 aanbeten
14-16 uur -1 aanbeet
16-18 uur -2 aanbeten
18-20 uur - 2 aanbeten
20-22 uur -1 aanbeet
22-24 uur - Geen aanbeet

Hieruit kan ik toch opmerken dat de ochtend bij mij het beste was. Vreemde is dat ik helemaal geen invloed van het getij heb gemerkt. Dit jaar ga ik mij weer volledig op de rivier storten en laat ik de kans zeker niet voorbij gaan om ook de waterstandden en temperaturen te registreren naast mijn vangsten en natuurlijk ook mijn blanks. Heb de wap-website al in m'n samsung gezet, dus kan mooi aan de waterkant alle informatie opvragen die ik nodig heb. Ik ben benieuwd.

Boudewijn, hoe zit het met jouw vangsttijden?? Is dit ook vooral 's ochtends of heeft die 40 km toch zo'n invloed, dat het getij daar meer invloed heeft dan de periode van de dag?

Eigenlijk zou ik ook de windrichting naast mijn aanbeten willen zetten, maar ik weet al precies hoe dat uitpakt. Vangen tussen ZO en ZW of windstil. Dasgenlang blanken met NW.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!